🔘 رسانه بیطرف نداریم
▫️ به این جمله مشهور از مارشال مک لوهان که «رسانه همانا پیام است»، بایستی دقت کرد که هرگز نمیتوان رسانه را خنثی و بیطرف دانست؛ چرا که پیامرسانی همان ذات رسانه است.
▪️ با کمی تامل درخواهیم یافت که تاکید عدهای بر این شبهه رایج که ابزارهای رسانه همچون سینما، اینترنت، ماهواره و... بیطرف هستند و کاملا بستگی به اراده انسان و چگونگی استفاده او دارد، یا از سر سادهانگاری است و یا غرضورزیهای نفسانی.
✍️ زینب ابوذری، فائزه حسینخانی، الهام عباسی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
1.pdf
13.63M
🔘جنگ دیجیتال در خاورمیانه
▪️بر اساس منابع رژیم صهیونسیتی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
6.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 روش مقابله با جنگ شناختی دشمن
▪️ دشمن شناسی و دشمن ستیزی
▫️ استفاده از پاشنه آشیل و نقاط ضعف و آسیبهای دشمن و برجسته ساختن و حمله به دشمن: ایجاد اختلاف بین دشمن
▪️جذب حداکثری و دفع حداقلی
▫️ تهدید کردن دشمن و هشدار دادن به آن
▪️ اتحاد اسلامی و تقویت رویکرد تقریب مذاهب اسلامی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘تحولات باطنی انسان معاصر،بنیاد نقاشی مدرن (نوین) و (معاصر)
▪️جهانی که غرب اقامه کرده، برپا می کند عناصر کامل موجودی را در خود جمع دارد که شئون آن قابل تفکیک و جدایی ناپذیر است. این شئون و عناصر بنیادی در فلسفه - علم سیاست و هنر سه ساخت حیاتی تمدن غرب را در قلمرو نظر، عمل و ابداع آشکار می کنند.
▪️حقیقت در هر دوره تاریخی با تجلی و انکشاف واحدی در سه ساحت حیاتی هر تمدن به آن وحدت می بخشد. تحقق تمدن و فرهنگ در اصل تجلی تاریخی حقیقت و نسبت تاریخی حضوری انسان با این حقیقت متجلی است به قول جامی:
حقیقت را به هر دوری ظهوری است
راسمی بر جهان افتاده نوری است
▪️تفکر جدید غرب با نفی آنچه به گذشته تعلق دارد . نه صرفاً شئون تاریخی گذشته بلکه ذات و ماهیت و جان آن - عالمی را تأسیس کردکه بنیاد آن، در تعبیر فلسفی دکارت یعنی «کوگیتو»، نخستین تعین ما بعد الطبیعی و متافیزیکی اش را یافت (منِ اندیشمند دکارت به مشابه ای سوژه) (فاعل و متعلّق و موضوع شناسایی) ای که جهان را در صورت و تصویر خیالی و ذهنی خویش به صورت ابژه (مفعول و متعلق و مورد شناسایی) تصرف و تسخیر می کند و بدان واقعیت علمی با تعین عینی می بخشد.
📚کتاب سینمای اشراق،صفحه۹۷و۹۸
#عکس_نوشته
#پاراکتاب
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘کدام رسانه ها اقناع بیشتری در مخاطب خود دارند؟
▪️بر اساس آمارهای رسمی بین المللی، رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی توانسته اند اقناع بیشتری در مخاطبین خود ایجاد کنند. این رسانه ها با استفاده از الگوریتم های پیشرفته و تحلیل داده ها، می توانند محتوای مورد علاقه مخاطبان خود را شناسایی کنند و به آنها ارائه دهند.
▫️ این امر باعث می شود که مخاطبان بیشتر درگیر شوند و زمان بیشتری را در این رسانه ها سپری کنند.
همچنین، رسانه های اجتماعی با استفاده از ویژگی های تعاملی خود، مانند کامنت ها، لایک ها و اشتراک گذاری، می توانند با مخاطبان خود تعامل داشته باشند و آنها را درگیر کنند.
▫️این تعاملات می تواند به ایجاد حس تعلق و وفاداری در مخاطبان منجر شود.
بر اساس آمارهای رسمی، رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک و توییتر، از بین رسانه های مختلف، بیشترین میزان اقناع را در مخاطبین خود ایجاد کرده اند. این رسانه ها با استفاده از استراتژی های مختلف، مانند تبلیغات هدفمند و محتوای جذاب، می توانند مخاطبان خود را درگیر کنند و آنها را به سمت اهداف خود سوق دهند.
▫️در مقابل، رسانه های سنتی مانند روزنامه ها و مجلات، با کاهش اقناع در مخاطبین خود مواجه شده اند. این رسانه ها با استفاده از روش های سنتی و یک طرفه، نمی توانند مخاطبان خود را به همان اندازه رسانه های اجتماعی درگیر کنند.
▫️در مجموع، رسانه های اجتماعی با استفاده از فناوری های پیشرفته و استراتژی های مختلف، توانسته اند اقناع بیشتری در مخاطبین خود ایجاد کنند و به عنوان یکی از موثرترین رسانه ها در راستای اهداف خود شناخته شوند.
✍️دکتر حمید اسماعیلی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘ژولیت و توهین به فرهنگ ایرانی
✍️دکتر محمد جعفری
▪️انیمیشن «ژولیت و شاه» با نمایش پوشش ایرانی بهشکلی ترسناک و دراکولاگونه، فرهنگ غنی نمایش ایرانی را زیر سؤال برده و مورد تمسخر قرار داده است. این انیمیشن داستان سفر ناصرالدینشاه به فرنگ و دعوت از یک گروه تئاتر فرانسوی برای اجرا در ایران را روایت میکند. در این داستان، شاه به دختری فرانسوی علاقهمند میشود و این دختر از این موقعیت برای پیشبرد اهداف گروهش استفاده میکند.
▫️در این اثر، به قومیتهای ایرانی توهین شده، پوشش سنتی ایرانی بهشکلی ترسناک و دراکولاگونه نمایش داده شده، و فرهنگ نمایشی ایران مورد تمسخر قرار گرفته است. در نهایت، شخصیت اصلی فیلم، یک دختر فرانسوی، بهعنوان قهرمان و نجاتدهنده مردم ایران معرفی میشود. این برداشتها ممکن است برای بسیاری از مخاطبان اغراقآمیز بهنظر برسد، اما با دیدن نام «محمد چرمشیر» بهعنوان یکی از نویسندگان در تیتراژ پایانی، شکها از بین میرود.
▪️چرمشیر، نویسنده و کارگردان تئاتر، مواضع بحثبرانگیزی دارد و پس از ماجرای مهسا امینی اعلام کرد که تا زمانی که بازیگران زن مجبور به رعایت حجاب باشند، دیگر در تئاتر فعالیت نخواهد کرد. با حضور چنین فردی در تیم نویسندگی، مشخص است که پیامهای پنهان این انیمیشن تصادفی نیستند.
▫️در «ژولیت و شاه» نگاه به پوشش سنتی ایرانی، بهویژه با توجه به تاریخچه کشف حجاب در دوران رضاخان، بهصورت کاملاً تعمدی گنجانده شده است. هدف این است که مخاطبان نوجوان با شخصیتهای فیلم همذاتپنداری کرده و از اقدامات رضاخان در کشف حجاب حمایت کنند. بررسی مواضع چرمشیر در سالهای اخیر نشان میدهد که چرا چنین نگاهی به حجاب در این انیمیشن وجود دارد.
▪️نکته قابل تأمل دیگر، نگاه منفی این اثر به نمایش ایرانی است. چرمشیر در آثار قبلی خود نیز نمایش ایرانی را بیارزش دانسته و در این انیمیشن نیز این نگاه را بهوضوح نشان داده است. با توجه به موسیقی و سبک بصری این انیمیشن، تأثیر آن بر مخاطبان کودک و نوجوان میتواند عمیق باشد. این اثر ممکن است سبک زندگی غیرایرانی، کشف حجاب و تمسخر قومیتها را در ذهن مخاطبان جوان نهادینه کند.
@Fekrat_Net
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
7.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘آسیبهای حضور کودکان در تبلیغات اینستاگرامی
▪️ استفاده از عکس و فیلم کودکان در تبلیغات اینستاگرامی تبعاتی جبران ناپذیری دارد...
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘۹ اشتباهی که هکرها میخواهند، شما آن را انجام دهید.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘سینمای دین آوردن غیب به عالم شهادت
▫️سخن گفتن درباره سینمای دینی در عالم کنونی، یعنی در عالم غیب و غیاب و غروب خورشید حق و حقیقت و طلوع ماه واقعیت در عالم غرب و غلبه تقدیر خود بنیادانه تکنولوژیک بر سینمای موجود، می تواند بسیار غریب باشد.
▪️سینمای دینی از اینجا خلاف آمد عادت است؛ آن هم در جهانی که زمان و مکان سینمای آن بی خدا می نماید. علی رغم این اوضاع بی تردید انکار امکان تحقق سینمای دینی و یا قبول آن به مثابه هنری بالفعل و حقیقتاً دینی در گونه هایی از سینمای معاصر نیز ساده اندیشی است. انسان در عصر حاضر وضعی خاص دارد، که در گذشته بی سابقه بوده است. او در روزگاری که سینما پا به عرصه وجود گذاشته، به تناسب این وضع خاص، به تجربه های هنری و سینمایی دست یازیده است. این وضع خاص چنان که در اشاره فوق آمد، حضور در عالمی است که در آن حق و حقیقت غایب است.
▫️به سخنی عصر عصر غیاب و استتار وجود و حضور انکشاف موجود است. اگر شاعر در شعر گفتن در زمانه عسرت به سر می برد، سینماگر نیز نمی تواند از روحجانگزای این زمانه فارغ بال باشد، و از آن خروج کند، و به عالمی حقیقی گام نهد، و اغلب در پس مرز این عالم می ماند.
📚کتاب دین و سینما، صفحه ۱۰۵
#عکس_نوشته
#پاراکتاب
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘معایب بازیهای آنلاین چیست؟
1️⃣اعتیادآوری: برخی از افراد ممکن است به صورت زیادی وقت خود را در بازیهای آنلاین صرف کنند و از واقعیت دور شوند که میتواند به اعتیاد تبدیل شود.
2️⃣تاثیرات اجتماعی: برخی از بازیهای آنلاین ممکن است منجر به ایجاد نقضهای اجتماعی مانند رفتارهای نادرست، توهین یا مورد سواستفاده قرارگیرند.
3️⃣امنیت: برخی از سکوهای بازی آنلاین ممکن است دچار نقصان امنیتی شوند که موجب دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی کاربران میشوند.
4️⃣هزینههای پنهان: برخی بازیهای آنلاین از سیستم میکروترانزکشن استفاده میکنند که میتواند به هزینههای ناخواسته برای بازیکنان منجر شود.
5️⃣محدودیتهای زمانی: برخی از افراد ممکن است به علت بازی آنلاین زمان زیادی از وقتشان را در جلب توجه دیگران بگذرانند و زمان کافی برای انجام وظایف روزمرهشان نداشته باشند.
6️⃣از دست دادن ارتباطات واقعی: تمرکز زیاد بر بازیهای آنلاین ممکن است منجر به کاهش ارتباطات واقعی با خانواده و دوستان شود.
▪️این تنها برخی از معایب بازیهای آنلاین هستند و هر بازیکن میتواند با توجه به شرایط و ترجیحات شخصی خود، از این معایب پیش بینی کند و برای اجتناب یا مدیریت آنها تصمیم بگیرد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام