eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
703 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
199 ویدیو
17 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔹مارپیچ سکوت ✍مریم صفری با ارسال یادداشتی به جمع نویسندگان افکار بانوان حوزوی پیوست در جنگ شناختی تمام لوازمات یک تهاجم با هم پیش می‌رود؛ زمانی که با مساله‌ای به باور و فرهنگ ملتی حمله می‌شود همزمان زیرساخت‌هایی انجام می‌شود؛ سریال‌های خانگی، فیلم‌های داخلی و خارجی، شبکه‌های ایرانی زبان و معاند، مدل لباس‌ها، گیم‌ها، جک و لطیفه‌ها (که بیشتر آن ‌ها توسط کارشناسان معاند تولید و بعد منتشر می‌شود)، کتاب‌های روانشناسی زرد و رمان‌ها، اشعار برخی شاعران(که به‌نوعی موضوع را تقویت کند)، سخنان سران برخی کشورها، مطرح شدن دردهای قدیمی متناسب با آن و... سازمان‌دهی شده موجی را ایجاد می‌کنند که در مسأله اجتماعی قبلی هم داشتیم و برخی به‌دلیل همرنگی و همنوایی اجتماعی و برخی به‌دلیل عدم مهارت تفکر منطقی و انتقادی و اختلالات روانی و... در این «مارپیچ سکوت» اسیر پروپاگاندا شدند و مصدومیت شناختی و روانی پیدا کردند. در این مارپیچ سکوت مدافعان ارزش‌ها را در اقلیت نشان می‌دهند که احساس تنهایی را تلقین کنند و قشر معاند را با درست کردن هیبت پوشالی در اکثریت نشان می‌دهند و همزمان به ترور شخصیت معتمدان و بزرگان می‌پردازند تا امید و فرهنگ انتظار را نابود کنند و به باور و ارزش جامعه حمله می‌کنند. گاهی مستقیم و گاهی صدایی به‌گوش نمیرسد و سکوت ویرانگر موریانه است. در این صورت مبلغین و کنشگران اجتماعی،مشاوران و روانشناسان کمک و خدمت زیادی می‌توانند به جامعه ارائه دهند و هنگامی اقدام بسیار موثر واقع میشود که با احاطه بر جنگ شناختی و زوایای گوناگون آن را ریشه یابی کنند و افراد بحران زده را درمان نمایند. به عنوان نمونه در این موضوعات اخیر هم قبح زدایی می‌کنند و هم وضعیتی که حاد نیست را حاد نشان میدهند و برخی دچار مرض خیالی و پوچی می‌شوند. این مبحث در «روانشناسی شناختی» مطرح می‌شود و روانشناسان متخصص این رشته می‌توانند راه‌حل‌های تخصصی دهند. اگر تخصص روانشناسی و تخصص دیگر کنشگران با فرهنگ جامعه و نیازهای آن هماهنگ باشد در این جنگ شناختی می‌تواند ساحل آرامی را به ارمغان آورد و یک نیروی جهادی قوی باشد. سواد رسانه‌ای و تجهیز سایبری و تعمیق باورها از ضروریات این جنگ شناختی است. با ترویج سواد رسانه‌ای می‌توان مراقب نشر دادن محتوا (کلیپ،جک و لطیفه،متن‌های موثر و...) بود تا افراد، ناهشیارانه سرباز نشر محتوای معاندین نشوند! @AFKAREHOWZAVI
🌟عاشقانه ای در آغوش جوشن کبیر ✍️زهرا سعادت عمری است گمان کرده ایم دیوار بلند آرزوهایمان را به تنهایی چیده و برای خودمان کسی شده ایم و منتظر تشویقها و تمجیدهای آدمهای اطرافمان بوده ایم غافل از اینکه آنها هم دنبال"آجر لق" میان دیوار بلندمان هستند تا همه ی ما را فرو ریخته و اصل گوهر انسانیتمان را انکار کنند!! در فرصت تقدیرمان،به تنها رفیق شفیق زندگیمان که همواره همانی بوده که میخواسته ایم تکیه کرده و امید داریم بخشش بی منتش بدرقه راه پرفراز و نشیبمان باشد و میخواهیم که مدد بدهد تا ماندگار بمانیم... 💫یارفیق من لا رفیق له💫 درست در شب تقدیر مقدراتمان،یار انتخاب میکنند!! کافی است که حواسمان باشد تا زمانیکه سوار بر تاب زندگیمان هستیم، دست بی انصاف روزگار طوری ما را هل ندهد که از دایره بندگی به بیرون پرت شده و بی تاب بیفتیم! خودمان را به آسمان گره بزنیم تا بتوانیم مهندسی آرزوهایمان را به گونه ای تغییر دهیم که عشق به بودن در زمان ظهور،در وجودمان متجلی گردد! ✨️یا عماد من لا عماد له✨️ در شب مقدراتمان قدم اول را برداریم... امید به آینده بهتر در زمان ظهور را به خانواده مان تزریق نموده و برای رسیدن به خیمه حضرتش،تعجیل کنیم تا مبادا جا بمانیم! یادمان باشدکه بقیه ی مسیر را هدایت میکنند و راه نشان میدهند! 🤲یا مغیث من استغاثه🤲 @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجاب و زندگی پس از زندگی ✍زينب نجيب اگر تا دیروز تردید داشتم که مسئله حجاب در جامعه امروز ما بیش از آنکه سیاسی باشد، فرهنگی است؛ امروز قاطعانه عرض می‌کنم که مقوله‌ی حجاب در دنیای کنونی یکی از مهم‌ترین عناصر سیاسی جامعه‌ی ما و حتی جوامع دیگر است. حتی به جرأت می‌توان گفت مسئله‌ی حجاب رابطه‌ی تنگاتنگی با ایران قوی دارد. یعنی جنگی با پیشرفت در ایران به سبک مسئله‌ی زن و حجاب صورت گرفته است. وقتی شاهد این هستیم که فرد معتقد یا علاقه‌مند به حجاب را تهدید به مرگ و نابودی می‌کنند؛ نمی‌توان به این نتیجه نرسید که مقوله‌ی حجاب به یک مقوله‌ی سرنوشت‌ساز تبدیل شده، تمرکز و توجه به آن اهمیت دارد و کشف راهکارهای حفظ و ترویج آن در شرایط کنونی جهادی بس عظیم است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد افراد تخریب و تهدید کننده، لزوماً همه‌ی افراد مخالف حجاب نیستند چرا که بسیاری از بدحجاب‌ها و بی‌حجاب‌ها که ظاهرا به مخالفت با حجاب برخاسته‌اند افراد بی‌دین و بی‌اعتقاد به انقلاب اسلامی نیستند. بسیاری از این بانوان اهل مذهب و دیانتند. پس این افراد چه کسانی هستند و از کجا تغذیه می‌شوند؟ به نظر می‌رسد که این افراد تهدیدکننده جریانی هدایت شده‌اند که مقابله با آن‌ها پیگرد قانونی و امنیتی می‌طلبد. @AFKAREHOWZAVI
چرایی سفر به عالم دنیا ✍فخری مرجانی ما چرا به این عالم آمدیم و حال كه آمدیم، برگشتن چه معنایی دارد؟ نانوایی را در نظر بگیرید كه برای درست‌كردن خمیر، شب، آب روی آرد می‌ریزد. بسیار زحمت می‌كشد تا آب را در داخل همۀ ذرات آرد فرو برد. صبح هم با زحمت، همین خمیر را در تنور می‌گذارد تا آن آبی كه خودش روی آرد ریخته بود را بیرون بكشد. تا در نهایت نان تهیه شود. آیا باید بگوییم نانوا كار بیهوده‌ای انجام می‌دهد؟! اتفاقاً برعکس، نان در این مسیر، مراتب تكامل را طی می‌كند و به نتیجه‌ای می‌رسد كه در این مسیر تربیت (فروبردن آب و بعد بیرون‌كشیدن همان آب به ‌وسیله آتش)، قوه به فعل می‌رسد؛ وگرنه نان به این خوشمزگی، در همان قوه می‌ماند. ما هم وقتی به این عالم می آییم و در تنور این عالم به فعلیت می‌رسیم، خود را احساس می‌كنیم و از آن لذت می‌بریم. هیچ‌ لذتی را نمی‌توان با لذت درک خود و سیر تربیتی خود مقایسه كرد. لذت‌های این عالم، لذت نیستند؛ رفع درد و اَلَم است. جا دارد در اینجا به این حدیث اشاره کنیم که: رسول خدا (صلى‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: خداى متعال به موسى(علیه‌السلام) وحى فرمود: من پنج چیز را در گرو پنج چیز قرار دادم، ولى مردم آن را در پنج چیز دیگر مى‏‌جویند، كى آن را مى‌‏یابند؟ نخست اینكه عزّت بندگانم را در اطاعت از خود قرار دادم، ولى آنان عزّت را در خانه سلطان مى‌‏جویند، چه زمانى آن را مى‌‏یابند؟ دوم اینكه من علم و دانش را در گرسنگى قرار دادم، و آنان آن را در سیرى شكم طلب مى‌‏كنند، كى آن را مى‌‏یابند؟ سوم اینكه من بى‏‌نیازى را در قناعت قرار دادم و آنان در اندوختن ثروت مى‌‏جویند، كى آن را مى‌‏یابند؟ چهارم اینكه من آسایش را در آخرت قرار دادم؛ درحالى‌كه آنان در دنیا به دنبالش مى‏‌روند، كى به آن مى‏‌رسند؟ پنجم اینكه من خوشنودی‌ام را در مخالفت آنان با هواى نفس قرار دادم، ولى آنان در پیروى از هواى نفس مى‌‏جویند، كى به آن می‌رسند؟ (مشكاة الأنوار، ترجمه هوشمند و محمدى، متن، ص703) ما از عذاب درد در خیال‌مان رها می‌شویم و خیال می‌كنیم كه لذت می‌بریم. مثل زمانی که چاقو به بدن‌مان می‌خورد و احساس عذاب می‌كنیم، بعد كه مَرهَم می‌گذاریم، احساس لذت می‌كنیم؛ درحالی‌که در خیال، لذت می‌بریم. یا وقتی آب می‌خوریم چه لذتی می‌بریم؟! از تشنگی عذاب می‌كشیدیم، این عذاب رفع شده و خیال می‌كنیم كه لذت می‌بریم. اصلاً این عالم، خودش درد و رنج است و ظرفیت ظهور لذت ندارد. از این درد و رنج رها می‌شویم، فكر می‌كنیم لذت برده‌ایم. این رفع اَلَم، این‌ همه انسان را اسیر و تشنه و نوكر و فدایی خود کرده، اگر به حقیقت لذت برسد، چه خبر می‌شود؟! @AFKAREHOWZAVI
«عطر نفس انگیز حیات» ✍طیبه فرید آن روزها که روی زمین زندگی می کردم و پنجره اتاقم رو به باغچه باز می شد، تصویری که از آینده کمالیِ خودم متصور بودم «او» بود. حرف های او، منش او، ونگاه معنادارش، برای نوجوانی های من فهمیدنی بود! انسانی که قبل از اینکه هر وصفی در کنار اسمش بنشیند عمیقا موحد بود و در تنازع سخت و نفسگیر میان تحجّر و تجدد، ابراهیمی بودن را انتخاب کرده بود! از آن ابراهیم ها که نه فقط ملائک آسمان که حتی آدم های روی سیاره خاک به مرام او سجده می کنند!آدمی که از سر آستین های لباسش، از پرِ یقه کتش، و حتی از بغل دسته های نازک عینکش شاخه های پیچ امین الدوله با کرشمه جوانه می زند و بالا می رود و نفسش به هر جا می رسد «حیات» جریان پیدا می کند!حیاتی که هیچ نسبتی با دنیا ندارد جز مزرعه آخرت بودن! بزرگ شدم! چشم باز کردم دیدم روی هوا زندگی می کنم! پنجره اتاقم رو به آپارتمان های مجاور باز می شود. بگذریم که همه اینها حوادث دوران گذارند و ما مسافر ابدیت، اما دیدم «او» نشدم که هیچ! فرسنگ ها با او فاصله دارم. بجای شاخه های پیچ امین الدوله گرفتار غل و زنجیر تعلقاتِ دنیا شدم، دنیایی که برای او مزرعه آخرت بود. او هرچند ساکن شهری در آسمانست اما هنوز عطر نفس انگیز حیاتش در مزرعه گندم دنیای ما جریان دارد. ومن هنوز در مسیر کمالی ام دنبال جای پای او می گردم! وخدا بزرگتر از آن است که امید بنده ای را ناامید کند. @AFKAREHOWZAVI
دوباره رحمت... ✍نرگس ایرانپور دوباره آسمان غبارآلود دنیا غرق ستارگان رحمت و مغفرت می‌شود. دستانت را به امید اجابت بر آستان جانان بلند کن، بهترین‌های عالم را واسطه کن و بهترین‌ها را بخواه. با سر انگشتان گذشت گره از تمام کینه‌ها و بغض‌ها باز کن، هم‌چون قاصدکی که نوید روزهای بهتر می‌دهد در هوای دعا پرواز کن و بر گنبد رحمت الهی فرود آی که زمان بخشیدن است ببخش تا بخشیده شوی. @AFKAREHOWZAVI
. «مادرانه‌های قَدرت» ✍زهرا نجاتی امشب اگه به خاطر حالت تهوع نتونستی یک دل سیر پای مفاتیح بشینی، یک وقت ناامیدنشی ها، مطمئن باش هر لحظه و هر روز این حالت، برات عبادت ثبت میشه! اگه وسط دعا، ناچار شدی به یکی از بچه‌ها مدادرنگی بدی و اون دیگری رو به سرویس ببری، اصلا به حال کنار دستی‌ات که با فراغ خاطر نشسته و به پهنای صورت اشک می‌ریزه، غبطه نخورـ آهی که از نهادت بلند میشه، همون اثر اشکارو داره🫣 اگر به خاطر تب فرزندت، ناچاری بشینی و پای مناجات‌های حاج محمود و قرآن به سرحاج حسین انصاریان، اشک بریزی، یک وقت گوشه‌ی دلت نگیره‌ها، مهم اینه که نور ملائک و عطرحضورشون، به قلبت بپاشه، جا و مکان اونقدرا مهم نیست اونم برای تویی که بهشت زیرپاهات هست. اگه بعد ازمدت‌ها با خواب بچه‌ها فرصت کردی بشینی پای کارای علمیت و تو مناجات‌ها کمی کم آوردی، اگه به خاطرشکم بارداری یا کمردرد یادگاری از زایمان‌هات، نمی‌تونی صدرکعت نمازبخونی، یا به خاطر درس و سحر بچه ها، وسط دعا گاهی چرت مادرانه می‌زنی، هرگز به قبول نشدن اعمالت، به ناامیدی خدا ازت، به اینکه بقیه عبادت می‌کنن، این هم از عبادت من، به اینکه اگه بچه‌ها نبودنـــ.... فکرنکنــ... مطمئن باش ملائک با گوشه‌ی پرشون، اشک چشم‌هاتو می‌گیرن و پیش عرش خدا، شهادت میدن و تو چه می‌دانی شاید خدا رو به همان قسم می‌دن که سرنوشت اونهارو هم خوب رقم بزنه... آره آبجی، آره مادر، آره عزیز دل، آره سند و شاهد مهربونی خدا، آره، یاریگرخدا توی ایجاد نسل آدم، جایگاهت خیلی ویژه‌است. حساب کتاب خدا، با حساب کتابای بشری، جور نیست. وسط مادرانه‌های شب قدرت، برای من روسیاه و عاقبت بخیری جوونا و بچه‌های همه، خیلی دعا کنـ... @AFKAREHOWZAVI
✍مریم زارعی شاید از صد تا فراز جوشن کبیر بیست تا رو کامل تکرار کردم و از یک ساعت سخنرانی یک جمله را کامل فهمیدم!امشب توپ بازی کردیم، میوه خوردیم، حرف زدیم. از شب قدر گفتیم و همزمان با همه اینها الغوث الغوث گفتیم. خب خیلی راحت میشد بچه‌ها را خواباند و به عبادت پرداخت اما برای من خیلی مهم است بچه‌ها شب قدر تا زمان قرآن به سر گذاشتن، بیدار باشند. برای به دست آوردن این باید بگذرم از اینکه جانماز پهن کنم و چادر نماز بر سرم باشد و تسبیح به دست بخواهم "الغوث الغوث" بگویم. من که راضی‌ام به قول استادمون "خدا کنه دل‌هامون بیدار باشه." . نقل است حضرت زهرا(س) به دلیل اهمیت این شب،در روز بچه‌ها را می‌خوابانید تا کاملاً استراحت کنند و غذای کمتری به آنان می‌دادند تا بدین گونه زمینه و موقعیت بهتر و مطلوب‌تری از نظر جسمی و روحی برای شب زنده‌داری داشته باشند.ایشان به حدی در این کار جدی و قاطع بود که امیرالمؤمنین(ع) در این باره می‌فرمود: «فاطمه(س) نمى‌گذاشت کسى از اهل خانه در شبهاى قدر به خواب رود به آنان غذاى کم مى‌داد و از روز قبل براى احیاى شب قدر آماده مى‌شد و مى‌فرمود: محروم کسى است که از برکات این شب محروم باشد؛ وَ کَانَتْ فَاطِمَةُ ع لَا تَدَعُ أَحَداً مِنْ أَهْلِهَا یَنَامُ‏ تِلْکَ‏ اللَّیْلَةَ وَ تُدَاوِیهِمْ بِقِلَّةِ الطَّعَامِ وَ تَتَأَهَّبُ لَهَا مِنَ النَّهَارِ وَ تَقُولُ مَحْرُومٌ مَنْ حُرِمَ خَیْرَهَا.» (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏7، ص470) @AFKAREHOWZAVI
. ماه فرصت‌ها ✍بانو آلاله ماه رمضان، ماه فرصت پرواز برای انسان زمینی است تا با پرداختن به روح خویش به قُرب الهی برسد. اوج این رسیدن‌ها شب‌های قدر است شب‌هایی که بهتر از هزار ماه و شب نزول قرآن است. قرآن ناطق حضرت‌علی‌علیه‌السلام را در شب نوزدهم ماه رمضان؛ یعنی همان شب‌قدر به شهادت رساندند.آن‌هم در محراب عبادت و در بهترین حالت؛ که همان سجده باشد. هنگام تولد در خانه کعبه متولد شد، در هنگام ضربت خوردن، نیز در محل عبادت و مسجدبود، که با شمشیری زهرآلود به فَرقِ حضرت زدند و او به شهادت رساند. قاتلش شقی‌ترین آدم‌ها؛ ابن‌ملجم‌مرادی است. کسی که قرآن ناطق را رها کرد و مدعی پیروی از کتاب قرآن شد و جزو خوارج گردید. @AFKAREHOWZAVI
🔹رزق رشد یکی از خواستنی های شب قدر ✍مریم صفری 🌸ای خدایی که دانه را میشکافی نفس من را بشکاف تا جوانه تکامل از درونم جوانه بزند.🌸 🔹انسان چند بعدی است و یکی از ابعاد مهم که بقیه ابعاد را هم در سیطره خود دارد «بعد روحی و معنوی» است.روح نیاز به تغذیه دارد تا رشد کند اگر این تغذیه سالم باشد حیات ارتقاء می یابد.حیات مراتبی دارد که با رشد و تلاش میتوان آنرا ارتقا داد. مرتبه اول: حیات نباتی که حیات در گیاهان و برخی از موجودات میباشد. مرتبه دوم: حیات حیوانی است. مرتبه سوم: حیات انسانی است،از آثار آن اراده و اختیار است. منظور از حیات انسانی این است که انسان آنچه را می داند از خوب و بد، زیر پا نگذارد. ممکن است هنوز به حقیقت نرسیده باشد ولی به میزانی که رسیده است و خوبی ها و بدیهایی که درک می کند را مراعات می کند. این چنین افرادی، مورد هدایت الهی واقع می شوند. مرتبه چهارم: حیات طیبه است. که بعد از رسیدن به حقیقت و عمل بر طبق آن برای انسان ایجاد می‌شود. افرادی که دارای حیات انسانی باشند همان مقدمه هدایت الهی میشود و به حیات طیبه میرسند، حر بن یزید ریاحی و فضیل عیاض نمونه هایی برای این مساله هستند. با اینکه "حر" در لشکر دشمن بود، اما آنقدر حیات داشت که زمانی که خود را بین بهشت وجهنم احساس کرد، تأمل نکرد و طریق هدایت را انتخاب نمود. 🔹اگر به مقدار دانسته‎های خود عمل کردیم، هدایت‎های بعدی (اگرچه شاید در برزخ)، شامل  حال ما خواهد. 🔹اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا @AFKAREHOWZAVI
🔘 *خاطره مادر شهید مجتبی آقایی از سقط نکردن فرزند* ✍مرضیه سادات حمیدی مادر شهید آقایی خاطره ای برایم تعریف کردند که حیفم آمد آن را بازگو نکنم. ایشان تعریف کردند در زمان طاغوت خانواده همسرم مهمانم بودند استرس شدید داشتم و شور می زدم که مهمانی خوب برگزار نشود یک دفعه نصف بدنم فلج شد بردند بیمارستان یک آمپول زدند خوب شدم و برگشتم خانه بعد از ظهر دوباره نیمه دیگر بدنم فلج شد باز مرا به همان بیمارستان بردند و یک آمپول دیگر زدند دکتری که به من آمپول ها را زده بود گفت باردار نیستی؟ گفتم : نمیدانم گفت: ماما صدا کنید. ماما آمدشکمم را معاینه کرد گفت بارداری! چطور نمی دانی؟ من هم سنم کم بود گفتم نمیدانستم. دکتر گفت :باید بچه را سقط کنی چون این آمپول بچه را نابود کرده کور و کر و عقب مانده شده گفتم : هرچه هست روی سرم جا دارد، خلاف شرع نمی کنم انسانی را بکشم، معلول هم باشد به خاطر خدا روی چشمانم نگه می دارم. شوهرم خانواده همسرم و همه تحت تاثیر دکتر اصرار می کردند و من مقاومت تا اینکه من با توکل به خدا پیروز شدم و دکتر هم با تحقیر مرا بیرون فرستاد.خانواده هم شمادت کنان به خانه بردند. خلاصه بعد از مدتی بچه دنیا آمد خیلی سالم و خوب و زیبا نامش را مجتبی گذاشتیم و از همان کودکی با ایمان با ادب احترام گذار و مهربان بود. او بعدها به فرمان امام لبیک گفت به جبهه رفت و در سن 19سالگی به مقام شهادت نائل شد. دایما خدا را شکر می کنم که خداوند به من این قدرت را داد که بتوانم در مقابل این کار اشتباه سقط جنین مقاومت کنم و فرزند عزیزم را برای اسلام و انقلاب حفظ کنم. 📎مادر با ایمان شهید آقایی در این زمانه فرزند کشی الگوی خوبی می تواند باشد برای دیگران. ایشان خرداد ماه 1401به فرزند شهیدشان پیوستند @AFKAREHOWZAVI
. پرســـ❓ــش ⁉️ شب قدر پارسال کلی دعا کردم اما دعاهام از سیبیلم بالاتر نرفت، دیگه امسال با چه امیدی برم در خونه‌ی خدا😔 پاســـ🖊ــــخِ مرضیه رمضان‌قاسم 1⃣ "اصرار بر دعا" با "اصرار بر اعطا" فرق داره‌، به ما گفتن بر دعاهامون اصرار کنیم اما اصرار نکنیم خدا همون چیزی را که ما می‌خوایم بهمون عطاء کنه یعنی اگه دعا کردیم ولی خدا اون چیزی که می‌خوایم بهمون اعطا نکرد از رحمت خدا ناامید نشیم، بی‌تابی،جزع و فزع نکنیم، افسرده و دل‌مرده هم نشیم چون ممکنه اون چیزی که ما می‌خوایم به صلاح‌مون نباشه اما حواست باشه یه موقع از اون طرف بوم نیفتی و بگی چون به صلاحم نیست دعام برآورده بشه من دعا نمی‌کنم بلکه برعکس ما باید دعا کنیم چون هر چند آن چیزی که مد نظر ماست به ما اعطا نشود اما با دعا کردن یکسری فیوضات نصیب‌مان می‌شود پس با دعا نکردن خود را از این فیوضات محروم نکنیم امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: «المومن عند دعائه ثلاث: اَما اَنْ یُدَّخَرَ لَه، اِما اَن یُعَجَّلَ لَه، اِمَّا یُدْفَعَ عَنْهُ بَلاءٌ یُریدُ اَن یُصیبَه» 📚تحف العقول دعای مومن از سه حال خارج نیست: ۱)یا برایش ذخیره میشه اگر دعا مستجاب نشد: جبران و پس انداز میشه براي قيامتش. امام صادق می‌فرمایند: «مؤمن خداوند را در حاجتی می‌خواند و خداوند خطاب به فرشتگان می‌فرماید اجابت دعوت او را به تأخیر اندازید زیرا من صدا و دعای بنده‌ام را دوست دارم و وقتی روز قیامت می‌شود خداوند می‌فرماید: بنده من، تو مرا خواندی و من اجابتت را به تأخیر انداختم حال ثواب تو این‌ست،سپس فرمود: انسان مؤمن وقتی زیبایی پاداش را می‌بیند آرزو می‌کند که کاش دعاهای من در دنیا مستجاب نشده بود»(بحار،ج 93،ص374) ۲)یا دعایش برآورده میشه ۳)یا بلایی رو ازش دفع می کنه(جبران در دنیا) البته باید توجه داشته باشيم، اصرار بر دعا به‌تنهایی براي اجابت دعا کافي نیستا بلکه بايد یکسری آداب و شرایط رو رعایت کنیم 2⃣آداب قبل و حین دعا آداب دعا مثل دنده‌های کلید است که اگر یک دنده‌اش درست نباشد در باز نمی‌‌شود ۳-۱)اخلاص ۳-۲)رو به قبله بودن ۳-۳) بلند کردن دستها ۳-۴)خضوع،انابه و گریه ۳-۵) دعا کردن برای همه ۳-۶)انتخاب زمان مناسب ۳-۷)دسته جمعی دعا كردن ۳-۸)مقدم كردن دیگران بر خود ۳-۹)شمارش نعمتها و گناهان‌مان ۳-۱۰)همیشه و در همه حال دعا كردن ۳-۱۱)شناخت و معرفت نسبت به خداوند ۳-۱۲)صلوات فرستادن قبل و بعد از دعاها 3⃣موانع استجابت دعا ۴-۱به صلاح نبودن عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۴-۲معقول نبودن و با حکمت خدا منافات داشتن امام على‏عليه السلام مى‏فرمايد: «ان الله سبحانه لا ينقُض حكمته فلذلك لا يقع الاجابة فى كل دعوة؛ خداوند سبحان حكمت خويش را نقض نمى‏كند بنابراين هر دعايى را مستجاب نمى‏‌‌کند نظام عالم حکیمانه و بر مبنای اسباب و مسببات است بنابراین در دعا کردن نباید انتظار داشته باشیم که خداوند نظم عالم را برای ما به هم بزند و امری که مصلحت نیست را تبدیل به مصلحت کند بعلاوه اینکه چون انسان نسبت به خیر و شر خود علم و آگاهی ندارد بنابراین ممکن است آنچه را به خیر خود می‌داند، شر باشد و آنچه شر می‌پندارد خیر او در آن باشد ۴-۳ تلاش نکردن برای رسیدن به حاجت ۴-۴ گناه ۴-۵رزق و روزی حرام پيامبر اكرم فرمودند:«كسي كه دوست دارد دعايش مستجاب شود،بايد غذا و كسب خود را از حرام پاك كند» ۴-۶عدم حضور قلب در دعا پیامبر خدا فرمود: دعای همراه با حضور قلب، رد نمی شود همچنین در سفارش‌های خود به حضرت علی علیه السلام فرمودند:یاعلی، خداوند دعای دل غافل را نمی‌پذیرد ♻️نتيجه اينکه اصرار بر دعا هم مطلوب است زیرا انسان را به اجابت نزدیک‌تر می‌کند و البته اين اجابت آداب و شرایطی سلبی و ایجابی دارد برخی از آنها بیان شد که ما بايد آنها را مراعات کنیم بنابراین گاهی لازم است علت برآورده نشدن حاجت را در خود جستجو کنیم نه در خدا! البته از توجه به این‌ مطلب نیز نباید غافل شد که برخی مقدرات حتمی و غیرقابل تغییر است زیرا قَدَر حتمی الهی با هیچ امری قابل تغییر نیست نظیر اجلی که قضا و قدر حتمی الهی باشد با هیچ امری قابل تغییر نیست خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:«هیچ امتی از اجلِ[معینِ‏]خود نه پیش می‌افتد و نه پس می‌ماند» پس ما به وظیفه عمل کنیم و نتیجه را به خدا واگذار کنیم. @AFKAREHOWZAVI
برای خدا تعيين تکلیف نکنیم ✍م* صالحی حضرت موسی علیه السلام وقتی از مصر به سمت مدین حرکت کرد، حدودهشت روز درراه بود و نقل شده که پاهایش ورم کرده بود خسته و گرسنه، بدون مسکن و.... به شهر مدین، شهری که حضرت شعیب علیه السلام در آنجا بود رسید و این دعا را کرد: 💠 رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنزَلتَ إِلَیَّ مِن خَیرٍ فَقِیر (قصص/۲۴) خدایا! من به هر خیری که به سویم بفرستی، سخت نیازمندم. ✍حضرت موسی نگفت، گرسنه و تشنه ام مکان و مسکن ندارم، همسر ندارم یعنی برای خدا تکلیف مشخص نکرد، درنهایت ادب اینچنین با خدا سخن گفت:خدایا به هر خیری که برای من برسانی نیازمندم و خدا به او همسر، شغل، مسکن و.... داد، چون حضرت موسی همه چیز را به لطف خداوند واگذار کرد. پروردگارا! هرخیر ونیکی برمن بفرستی،به آن نیازمندم. @AFKAREHOWZAVI
امام محاسبه‌گر ✍چمن خواه قرار است در شب قدر چه اتفاقی بیفتد؟ خداوند در سوره قدر می‌فرماید:" ... در شب قدر ملائکه و روح نازل می‌شوند...". در این شب، ملائکه و روح به خدمت وجود مقدس امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که حسابدار و خزانه‌دار خداوند عالم است، می‌رسند تا مخلوقات خدا روزی و تقدیر یک سال خود را از دست مبارک ایشان دریافت کنند. همچنین در آیه ۱۲ سوره یاسین می‌فرماید:" کُلُ شئ اَحصَیناهُ فِی اِمامِ مُبین. هر چیزی را در امامی آشکار برشمرده‌ایم". امام زمان(علیه‌السّلام) محاسبه‌گر و حسابدار تمام نظام خلقت است. بنابراین؛ مهمترین عمل شب قدر، تفکر است. در این شب باید برای آینده خود برنامه ریزی کنیم و بهترین‌ها را از خداوند بخواهیم و تلاش کنیم کارنامه خوبی از بهترین تقدیرها را به امضای امام زمان(عجل‌الله تعالی ‌فرجه‌الشریف) برسانیم. @AFKAREHOWZAVI
. شب قدر، شب بازگشت نجمه صالحی برای رسیدن تعداد کلمات به حد نصاب نشریه باید چند صفحه‌ای حذف می‌کردم اما دلم نمی‌آمد! سخت بود! یکی از اساتید می‌گفت:"با خلق هر اثر انگار فرزندی متولد می‌شود." راست می‌گفت حس مادری داشتم به آن! البته هر کس چیز جدیدی را با علاقه و عشق می‌سازد همین حس را دارد مثلا یک نقاش به اثر هنری‌اش، معمار به بنایی که ساخته و... حالا حساب کنید خدا که آدم را خلق کرد، چقدر سخت است که عذاب کند؛ عذاب اگر برای مخلوق سخت باشد برای خالق سخت‌تر است و برای همین فرصت می‌دهد. باز گذاشتن باب توبه یعنی تا آخرین لحظه هم فرصت هست تا انسان خطاکار به آغوش پر مهر رب بازگردد. اصلا انگار خدا، منتظر یک لحظه پشیمانی آدم‌هاست تا نسوزاند؛ تا عذاب نکند! وقتی موسى را به سمت فرعون فرستاد به او گفت به فرعون بگو كه: "من به عفو و آمرزش و گذشت از عيوب و بردبارى نسبت به گناهكاران و اجابت دعاى گدايان، بيشتر از غضب و عقوبت شتاب مى‌كنم.*" اصلا از فضل و احسان خدا برخورد سخت بعید است.* بعضی از زمان‌ها، برای تفکر و برای تصمیم به بازگشت، فرصت مناسب‌تری است و شب قدر از آن اوقات است. کاش شب قدر که شب تغییر سبک زندگی، شب برنامه ریزی و شب رسیدن به خیمه امام زمان(عجل الله فرجه) است؛ بتوانیم سریع‌تر به آغوش پر مهر خدا برگردیم. 🍃الهی بعلیّ بعلیّ بعلیّ...🍃  *شرح دعای کمیل،حسین انصاریان؛ج 1 ،ص468. *« هَيْهَاتَ مَا ذلِكَ الظَّنُّ بِكَ، وَلاَ الْمَعْرُوفُ مِنْ فَضْلِكَ ... »/دعای کمیل @AFKAREHOWZAVI
غربت رمضان در برخی مدارس ✍زينب نجیب اولین، مهمترین و موثرترین نهاد هر جامعه‌ای به طور قطع، بعد از خانواده، مراکز آموزشی و پرورشی آن جامعه است. چرا که مهمترین عنصرِ پیشرفت هر کشور افراد آن جامعه است. در میان تمامی مراکز تربیتی، نهاد آموزش و پرورش والاترین و عمده‌ترین نقش در هویت‌سازی را ایفا می‌کند زیرا در سنین ابتدایی حیات بشر وارد زندگی او شده و نقش بسزایی خواهد داشت. حال سؤال اینجاست که در جامعه‌ی ما آموزش و پرورش کجای نقشه‌ی تمدن‌سازی و هویت‌سازی ایستاده است؟ گفته نشد؛ کجا قرار گرفته است؟ زیرا آشکار است که در این نقشه باید در رأس باشد و هست. اما پرسیده شد؛ کجا ایستاده است؟ یعنی؛ تا به امروز خود را تا کجا رشد داده و چقدر در این مسیر موفق بوده است؟ سؤالات از این دست در مقوله‌ی عملکرد آموزش و پرورش، بسیار است اما در این فرصت نگارنده قصد تحلیل و بررسی دقیق این مسئله را ندارد و تنها با هدف مقدمه‌ای بر ضرورت بررسی عملکرد این نهاد از آن عبور کرده و به بررسی مصداقی ملموس به‌نام روزه‌خواری علنی در برخی مدارس می‌پردازد. ناگفته نماند که نگارنده هرگز نگاه صفر و صدی به عملکرد این نهاد ندارد و به وجود نقاط قوت بسیاری در کارنامهٔ آن از جمله تلاش در تأمین محتوای مناسب در کتب درسی و غیر درسی، برگزاری مسابقات و جشن‌های مناسبتی و ...اذعان دارد. اما مسئله‌ی امروز، روزه‌خواریِ آشکار دانش‌آموزان در فضای به اصطلاح تربیتی مدارس است. در این رابطه چند سؤال پرسیده می‌شود و قضاوت آن را به عهده‌ی مخاطب می‌گذاریم. ۱. آیا یک انسان که در مهم‌ترین مرکز آموزش‌ و‌ پرورش کشور به تربیت آن مبادرت ورزیده شده است و برای شکل‌گیری و رشد هویت او تلاش و هزینه می‌شود نباید با اوّلیات احترام به ماه مبارک رمضان آشنا باشد؟ قطعا افراد در امر روزه‌داری آزادند و تکلیف و تشخیص آن حکمی فردی می‌طلبد. مسئله این است که آیا افرادی که به هر دلیل در جرگه‌ی روزه‌داران نیستند؛ نباید به این میزان از فهم و شعور برسند که در مقابل افراد روزه‌دار و در ملأ عام به خوردن و آشامیدن نپردازند؟ اگر در مدرسه این اصول را نیاموزند؛ کجا برای آن‌ها نهادینه شود؟ آیا وجود معضل روزه‌خواری علنی در جامعه‌ی امروز نتیجه‌ی کوتاهی نهاد‌هایی همچون آموزش و پرورش نیست؟ ۲. تا به‌حال دقت کرده‌اید که در بیمارستان‌ها اتاق کوچک و دور افتاده را برای استراحت و سیگار کشیدن پرسنل آنجا تعبیه کرده‌اند؟ این کار به دلیل حفظ سلامت بیماران است. خب، فکر کردن و خرج کردنِ کمی خلاقیت برای حل معضل روزه‌خواریِ علنی دانش آموزان در مدارس برای سلامت روحی و اخلاقی دانش‌آموزان و در مرحله بعدی سلامتی اخلاقی جامعه ضروری نیست؟ شاید مثال، مثال مناسبی نبوده باشد، چرا که روزه‌داران یک جامعه از کوچکترین تا بزرگترین آن‌ها قطعا از سالم‌ترین افراد جامعه چه از نظرجسمی و چه از نظر فکری هستند و نباید با بیماران بیمارستان مشتبه شوند اما به قول اهل فن در مثال مناقشه نیست. هدف تنها بیان ضرورت تلاش و غیرت و مسئولیت‌پذیری افراد در جهت حفظ فضای شایسته برای یک جامعه‌ی اسلامی است. به‌نظر می‌رسد حتی پیشنهاد مکانی برای روزه‌خواران در مدرسه پیشنهاد مناسبی نباشد چرا که باز هم حرمت ماه مبارک حفظ نخواهد شد و شاید بسترساز تشویق به روزه‌خواری شود. پس متولیان امر باید به دنبال راهکار مناسبی باشند. ۳.همه‌ی ما به وفور شاهد عزم و اراده‌‌ای جدی در مدارس برای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و رقابت‌های دیگر مثل مسابقات علمی_فرهنگی و... بین مدارس بوده‌ایم تا آن‌ها در بحث رتبه‌بندی‌ها و گزارشات به مناطق از یکدیگر کم نیاورند. حتی گاهی با طرح‌هایی مواجه بوده‌ایم که نه‌تنها تربیتی نبوده بلکه فقط دانش‌آموزان را در یک رقابت بی‌امان قرار می‌دهد. بدین‌ترتیب، چطور مدارس نمی‌توانند با همین اراده درس انسانیت به فرزندان خود دهند؟ آیا روزه‌خواری در مقابل چشم همکلاسی، که اغلب با بوی غذا و خوراکی همراه است رنگی از انسانیت دارد؟ آیا باز بودن بوفه‌‌ی مدارس در ایام ماه مبارک، محلی از اعراب دارد؟ آیا خود این عمل نیز نوعی تشویق به روزه‌خواری نیست؟ درخواست نگارنده و بسیاری از دغدغه مندان در این مسئله این است که: ✅مدرسه تنها مرکز یادگیری پیچیده‌ترین فرمول‌های منطق، ریاضی، فیزیک، شیمی و یا حفظ چند شعر و وزن، کلمه ترکیب و اطلاعات تاریخی و جغرافیایی نیست مدرسه نماد و نهاد هویت‌سازی یک جامعه است شاید بتوان با چند فرمول توسعه یافت اما هرگز پیشرفت به‌معنای دقیق و حقیقی آن حادث نخواهد شد زیرا پیشرفت در گرو تحقق انسانیت و معنویت است. @AFKAREHOWZAVI
. شمارش نفس‌های آسمان در شب ✍نرگس ایرانپور نفس‌های آسمان به شماره افتاده و دستان زمین به لرزش نشسته است، نخلستان‌ها در حسرت قدم‌های شبانگاه حیدر تا ابد می‌سوزند و داغ دعاهای سحرش برای همیشه بر دل زمین خواهد ماند. افسوس که دنیا تا قیام قیامت در عطش چشیدن از دریای علم او خواهد ماند. چشم یتیمان کوفه بر کوچه‌ پس‌کوچه‌های بی پدری خشک خواهد شد... و ننگ بر آن مردمانی که تاریخ را یتیم کرده و میان تشنگان سرچشمه علم و عدالت علوی و بهترین پدر جدایی انداختند. تو رفتی و در داغ نبودنت تا ابد نام بلندت بر لب‌هایمان عبادت است. صلی الله علیک یا اباالحسن @AFKAREHOWZAVI
یاغافِرَالخَطایا! ✍چمن خواه خدای من! خدای مهربان من! به خودم بد کردم. به نفسم ظلم کردم. از فرمانت سرپیچی کردم. از راه راستت منحرف شدم و به بیراهه رفتم. نفس امّاره‌ام مرا به بدیها امر کرد و در دریای گناه غرق شدم. خدای خوب من! پشیمانم، سرافکنده‌ام، راه به جایی ندارم، اِلهی وَ ربّی مَن لِی غَیرُک من که جز تو کسی را ندارم. تو بزرگی! تو بخشنده‌ای! تو آمرزنده‌ای! تو کریمی! تو عزیزی! تو رحیمی! تو قادری .... منم عبد فراری، منم بنده گناهکار، منم نیازمند و فقیر، منم سر تا پا تقصیر... مولای من! آقای من! سید من! خدای مهربانم! به حرمت این روزها و شبها، به حرمت شهید این ماه، به حرمت اشک یتیمان، به حرمت خون شهیدان... بگذر از خطاهایم @AFKAREHOWZAVI
. شب قدر؛ شب بخشش نجمه صالحی در گزارشی تاریخی و رجالی آمده است که یکی از یاران باوفای امام رضا علیه السلام، "یونس بن عبدالرحمن" بود اما پیرامون شخصیت ایشان، حجم وسیعی از غیبت و تهمت‌‌های ریز و درشت از طرف برخی شیعیان، نثار می‌شد، درست زمانی که واقفیه ظهور پیدا کرد و ماجراهایی اتفاق افتاد و اختلافاتی بین شیعیان پدید آمد... یونس تمام قد به دفاع از امام زمانش، امام رضا جانم ایستاد و همین کارش موجب دشمنی‌های بسیار برای او شد ...خلاصه، عده‌ای نزد او آمدند و گفتند:« یونس ببین دارند پشت سرت حرف می‌زنند و....!» و یونس جوابی داد که وسعت روح ایشان را نشان می‌دهد و درس‌هایی دارد که باید از آن الگو بگیریم... «أَنَّ یُونُسَ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قِیلَ لَهُ: إِنَّ کَثِیراً مِنْ هَذِهِ الْعِصَابَهِ یَقَعُونَ فِیکَ وَ یَذْکُرُونَکَ بِغَیْرِ الْجَمِیلِ! فَقَالَ: أُشْهِدُکُمْ أَنَّ کُلَّ مَنْ لَهُ فِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین (ع) نَصِیبٌ فَهُوَ فِی‏ حِلٍ‏ مِمَّا قَال؛ به یونس گفته شد، بسیاری از شیعیان به شما بد می‌گویند و پشت سر شما غیبت می‌کنند. یونس گفت: شما را شاهد می‌گیرم هر کسی که از [محبت] امیرالمؤمنین علیه السلام نصیبی برده است، از آنچه گفته، حلالش کردم» این رفتار کریمانه یونس که فقیه اصحاب امام زمان خود بود برای ما درس بزرگی از مکتب اهل بیت علیهم السلام است؛ و چه خوب می‌شد که از زندگی این بزرگواران درس می‌گرفتیم و از قضاوت و تهمت و ...دور می‌شدیم و از همه مهمتر وسعت قلب یونس را به دست می‌آوردیم و همه محبین امیرالمومنین علیه السلام را اگر خطایی در حق‌مان کردند می‌بخشیدیم!! 🍃اللهم ارزقنا این حال خوب یونس 🍃 پ.ن: بهترین وقت بخشش شب‌های قدره، ببخشیم تا بخشیده بشیم! خدا جوری می‌بخشه که انگار نه انگار چون کریم الصفح است، ما هم ببخشیم انگار نه انگار! کاش یادمون نره! ما که از یونس بن عبدالرحمن یار صدیق امام رضا جان بهتر نیستیم که! ببخشیم تا بخشیده بشیم! **متن کامل گزارش در مدخل یونس بن عبدالرحمن است. ر.ک: رجال کشی، ص۴۸۳، گزارش ۹۱۰ به بعد. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 از ما مخواه راحت دنیا که مدتی‌ست از غیر روی ماه تو دل کنده‌ایم ما اصرار بر وصال نه از روی عادت‌ است در این طریق سائل یک‌دنده‌ایم ما 💠 @shaeranehowzavi
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 بی نوایم، نِگَهَم خیره به دستان علی ست بی پناهم، سرِمن بی سر و سامان علی ست شده بیمار دلم از غمِ دوریِ نجف دل من منتظر نسخه ی درمان علی ست شب قدر است ملائک همه تسبیح کنان شکرگویم که لبم مست و غزل‌خوانِ علی ست بی گمان لطف خدا بوده که شاعر شده ام طبعِ شعرم ز ازل ریزه خور خوان علی ست روز محشر که خلایق همه گریان هستند چشم من منتظر پرتو احسان علی ست 💠 @shaeranehowzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♡حب امیرالمومنین علیه االسلام ♡ 《أنفَعُ ما يَكونُ حُبُّ عَلِيٍّ لَكُم إذا بَلَغَتِ النَّفسُ الحُلقومَ》 امام باقر عليه السلام: سودمندترين چيز براى شما در لحظه‌اى كه مرگ فرا مى رسد، مهر على عليه السلام است. دعائم الإسلام : ج 1 ص 72 @AFKAREHOWZAVI
🔰شرح آشکار شدن مزار مطهر امیرالمؤمنین علیه السلام ✍نجمه صالحی ❇️مزار مطهر امیرالمؤمنین علیه السلام تا زمان هارون الرشید بر عموم مردم مخفی بود. ❇️روزی هارون الرشید به شکار رفته بود، آهوانی دید و دستور داد بازهای شکاری و سگ‌ها برای شکار آهوان حمله کنند. آهوها به یک بلندی رفته و خود را بر آن انداختند. بازها خود را بر زمین انداختند و سگ‌ها بازگشتند. هارون از این وضعیت تعجب کرد. آهوان از آن بلندی بازگشتند و سگ‌ها و بازها به دنبال آن‌ها رفتند. آهوها دوباره به آن بلندی پناه بردند و داستان تکرار شد. این کار سه بار انجام شد. هارون به اطرافیانش گفت: بروید و هرکسی را که در این اطراف دیدید برای من بیاورید. پیرمردی از قبیله بنی اسد را به نزد او آوردند. هارون گفت: (داستان)این بلندی چیست؟! پیرمرد گفت:اگر به من امان می‌دهی سخن بگویم؟! هارون گفت: با خدا عهد می‌بندم که تو را آزار ندهم .پیرمرد گفت: از پدرانم شنیده‌ام که این بلندی قبر امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که خدا آن را حرم امن قرار داده و هر کس به نزد آن پناه بیاورد، ایمن خواهد بود. هارون آب خواست و وضو گرفت و به زیارت قبر رفت. (شیخ مفید، الارشاد،ج۱،ص۲۵_۲۷) ❇️پس از آن اتفاق هارون دستور داد بنایی کوچک بر قبر امیرالمؤمنین علی علیه السلام ساخته شود و مردم به زیارت قبر ایشان مشرف شدند. ❇️حمدلله مستوفی سال ساخت این حرم را در سال ۱۷۵ ه.ق نوشته است.(مستوفی، نزهه القلوب،ص۳۱و ۳۲) @AFKAREHOWZAVI