eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
704 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
199 ویدیو
17 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
. "همذات پنداری " ✍نرگس سلیمانی در لحظه سخت فیلم، همه در حال تخمه خوردن و لذت بردن هستند اما تو از شدت همذات پنداری با شخصیت اصلی، آب از گلویت پایین نمی‌رود و از این حال گله‌مندی. حس همذات پنداری رهایت نمی‌کند، او آمریکایی و تو ایرانی. مدت‌هاست که به این نکته فکر می‌کنی که چرا جلوی بلدوزر ایستاد تا خانه‌ای ویران نشود، آن خانه نه برای او یا دوستانش بود و نه حتی در قاره محل زندگی‌اش . برای همدردی با فلسطینی‌ها یک انگیزه و مشخصه کافی است که روحیه ظلم‌ستیزی و حق طلبی داشته باشی، اینجاست که دیگر برایت مهم نیست تا ظلم را در کدام لوکیشن بیابی و همه جا مکانی است که فرصت زیست عادلانه را می‌طلبد، درست مانند راشل! تو ایران را نمی‌شناسی، نمی‌دانی که سرنوشتت شبیه حسین فهمیده ایرانی‌ها است، او جلوی تانک ایستاد و آن را منفجر کرد تا جلوی تجاوز به خاک سرزمینم را بگیرد؛ او امامی داشت که می‌گفت: «راه قدس از کربلا می‌گذرد.» تو زندگی را دوست داشتی، کار می‌کردی، با همکارانت می‌خندیدی، حتی دوست پسر داشتی و رقصیدن برایت هنر بود، مانند همه آنچه زندگی غربی نام دارد، اما نمی‌توانستی مظلومانی را ببینی که خانه‌شان را ویران می‌کنند و آواره می‌شوند. امام را نمی‌شناسی که می‌گفت: «ما مامور به تکلیفیم نه نتیجه» اما عملت امضای حرف اوست. جلوی بلدوزر صهیونیست‌ها ایستادی تا خانه‌ای ویران نشود اما از روی تو رد شد تا سند مظلومیت یک تمدن و خشونت و بی‌رحمی یک فرقه ظالم و متجاوز را به تصویر بکشی. بیست سال از آن روزها گذشته، تو شهید شدی، در حالی که شاید حتی معنای شهادت را نمی‌دانستی. @AFKAREHOWZAVI
. موجد"مکتب جعفری" و مجدّد"شرع مصطفوی" ✍چمن خواه امام صادق(علیه‌السّلام) تا سنّ ۱۲ سالگی معاصر با جدّ گرامیش حضرت سجاد(علیه‌السّلام) بود و تربیت اولیه تحت نظر آن بزرگوار صورت گرفته است. پس از رحلت امام چهارم مدت ۱۹ سال نیز با والد ماجدش، امام محمد باقر (علیه السلام) زندگی کرده و بدین ترتیب ۳۱ سال دوران عمر خود را در خدمت جد و پدر بزرگوار بوده و بدون واسطه از مبداء کسب فیض نمودند. پس از رحلت پدر بزرگوارشان ۳۴ سال نیز دوره امامت ایشان بوده است که در این مدت "مکتب جعفری" را برای ابد پایدار و برقرار و موجب احیا و القاء شریعت احمدی گردیده است. امام صادق(علیه‌السّلام) مظهر تقوا و پارسایی و زهد و پرهیزکاری بود. ایشان دریای علم و حکمت و دارای نفوذ کلام و قدرت بیان بود. او همچنین در حلم و حسن خلق و تحمل و بردباری در برابر ناملایمات و مصائب روزگار چون کوهی استوار و پابرجا بود. امام در شهامت و صراحت لهجه و قوت قلب مشهور و در اثر ایمان به خدا و توکّل به او، از هیچ حادثه‌ای بیمناک نبود. با اینکه منصور عباسی بارها او را برای کشتن احضار نمود. مع‌الوصف بدون تزلزل‌خاطر پیش منصور می‌رفت و نه تنها از روبرو شدن با منصور اضطرابی بدو روی نمی‌داد، بلکه او از هیبت و شکوه خود منصور را مضطرب می‌ساخت. علم آن حضرت، میزانش خارج از حد بیان و تقریر است؛ زیرا او موجد"مکتب جعفری" و مجدّد"شرع مصطفوی" و بنیانگذار علوم عقلی و نقلی و موجب پیشرفت علوم و صنایع دیگر است. حال این سوال پیش می‌آید که چرا به مکتب اسلام، "مکتب جعفری" یا "مذهب جعفری" و یا "مکتب شیعه"می‌گویند؟ علت این نامگذاری این است که امام صادق(علیه‌السلام) با توجه به شرایط مناسب اجتماعی و کاسته شدن اختناق و فشار­های سیاسی، توانستند تعالیم اسلامی و احادیث نبوی را بیشتر از سایر امامان گسترش داده و تبلیغ نماید و حتی برای این هدف توفیق پیدا کرد که در شهر جدّش، مدینه منوره مدرسه علمیه‌ای تاسیس نماید و هزاران شاگرد را در آن پرورش دهد و دانشمندان زیادی را در حوزه های مختلف مانند فقه، حدیث، تفسیر، کلام، کیمیا، طبابت، جغرافیا و... تحویل جامعه اسلامی دهد و چون در زمان حیات آن حضرت و بعد از آن مذاهب چهارگانه اسلامی از طرف مسلمانان به رسمیت شناخته شدند، مذهب اهل‌بیت نیز بر همین اساس در این زمان به نام "مذهب جعفری" در کنار مذاهب اسلامی دیگر معروف گردید. علت این نامگذاری اینست که در فاصله انقراض امویان و قدرت یافتن عباسیان ، امام امکان و فرصت آن‌را یافت که به گسترش علم و رونق احکام الهی دست و طالبان علم از جای جای جهان اسلام، به مدینه هجرت کرده و در حوزه درس او گرد آمدند و در روزگار شکوفائی علم، مذهب اهل بیت بدو منسوب شد. چرا که هر شیوه ای را امام می پسندید و هر نظری که او تأیید می‌کرد لاجرم به او نسبت داده می‌شد و گفته می‌شد «مذهب جعفرصادق(علیه‌السلام) ».  البته "مذهب شیعه" توسط نبی(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) پایه‌گذاری شده است. در کتاب «تأسیس الشیعه» آمده است: «لفظ شیعه در روزگار پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) بوده است، چنانکه ابوحاتم در کتاب الزینة خود می‌نویسد: "نخستین نامی که در اسلام به روزگار رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) آشکار گردید، شیعه بود و آن لقب چهار تن از صحابه بود: "ابوذر‌غفاری، سلمان فارسی، مقداد بنی‌اسود‌کندی و عمار‌بنی یاسر؛ تا اینکه هنگام صفین این اصطلاح در میان هواخواهان علی(علیه السلام) منتشر گردید" و در نهایت اینکه انس‌بن مالک گوید: رسول خدا(صلی‌الله علیه‌و‌آله) فرمود: «خدای متعال در روز قیامت بندگانی را بر می‌انگیزد که از چهره‌هایشان نوری از راست به چپ عرش پرتو افکنی می‌کند و به منزله پیامبران هستند ولی پیامبر نیستند و به منزله شهیدان هستند ولی شهید نیستند"... پس رسول خدا(ص) دستش را بر سر علی (ع) گذاشته فرمود: این است و شیعه‌اش" طبق مطالب مطرح شده واضح و روشن است که تشیع و شکل گیری آن در زمان خود حضرت رسول اکرم(صلی‌الله علیه و آله) بوده و این واژه را درباره پیروان حضرت علی(علیه السلام) بکار برده‌اند. امام صادق (علیه‌السّلام) در بین امامان معصوم (علیه‌السلام) به شیخ الائمه معروف هستند؛ چراکه بیشترین عمر و مدت امامت را داشتند. یکی از بهترین دوران امامت ائمه(علیه‌السّلام)، دوران امام صادق (علیه‌السّلام) بود؛ چرا که ایشان تواستند با بهره بردن از شرایط انتقال خلافت از بنی‌امیه به بنی‌عباس شاگردان بسیاری را در "مکتب جعفری" تربیت کنند. البته بعضاً برخی از این انتقال خلافت سوء استفاده کردند و بعضی‌ نیز از این فرصت حُسن استفاده را کردند. امام صادق (علیه‌السّلام) هم این فرصت طلایی را مغتنم شمردند و به تأسیس دانشگاه شیعی پرداختند. @AFKAREHOWZAVI
✍طیبه فرید وقتی میرزای شیرازی استعمال توتون و تنباکو را «بأی نحو کان» حرام کرد اوباش شرابخوار جلو عمارتِ کمپانی، چپق هایشان را شکستند! آن ها فهمیده بودند شرابخواری توبه دارد اما محاربه با امام زمان (عج) آدم را بیچاره می کند! @AFKAREHOWZAVI
. با بی حجابی و کوتاهی، خون شهدا را هدر ندهیم ✍آلاله خواهر عزیزم! شهدا رفتند تا ما امروز سربلند و با استقامت در میان ملت های جهان الگوی آزادگی و انسانیت باشیم و روح و جسممان در زیر چکمه های هوای نفس و استعمار زمانه لگد مال نشود، اما این را نمیبیند و تصورات و فکر و خیالات واهی دارد و عزتی که با خون هزاران جوان به دست آمده به بهای اندک از دست می خواهد بدهد ، انگار نمی داند که در چند دهه های قبل چگونه تحقیرمی شد؛ چگونه به او بی احترامی و بی حرمتی می شد؛ چگونه لگد مال خواسته های غیر انسانی استعمار می شد؛ اکنون به کجا چنین شتابان؟.. آنجا که خداوند متعال در آیه 169 آل عمران چنین می فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ؛هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند مرده مپندار بلكه زنده‏ اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند.» فکر کردید آنان مرده اند و همه چیز تمام شد، نظاره گر اعمالمان نیستند؟ خیر آنان اجر این زحمات خویش را در نزد خدای خویش یافته اند، آنان روزی می خورند و ما درک نداریم، آنان نظاره گر اعمال مان هستند و می دانند و می بییند که ما چگونه از این هدیه شان نگه دار ی می کنیم و با بی حجابی کوتاهی در مسایل دین و .. آن خون ها را هدر ندهیم. @AFKAREHOWZAVI
«کو بینه،کو خزینه» ✍طیبه فرید روزهای آخر اردی بهشت، گل دادن آبشار طلایی ها که به خط پایان می رسد یاس رازقی تازه شروع می کند به گل کردن. درست همان موقع که بچه نارنج ها دارند قاطی آدم می شوند زیر درخت توت سیاه مورچه ها غوغا می کنند و این یعنی برنامه طبیعت بعد از این همه سال که از خلقت آدم می گذرد روی روال عادی خودش دارد پیش می رود. قربان مرام و معرفتتان که تا اینجای مطلب را خواندید، امروز داشتم درباره تغییرات طولی و عرضی فرهنگ می خواندم. آن جا که به خودت می آیی و می بینی یک برج یازده طبقه جای خانه ویلایی کمال آقا را پر کرده! و آدم ها خوشحال، خوشحال همه سرمایشان را داده اند دست انبوه سازها وصد مترخانه توی هوا خریده اند.انبوه سازها به خلق الله نگفتند که زندگی بین زمین و آسمان اقتضائات خودش را دارد. از شما که پنهان نیست! ما خودمان هم تازه ملتفت شده ایم که زندگی توی قوطی،آن هم طبقه سوم کلی اخلاق آدم را عوض می کند! وقتی بلا نسبت شما، درِ توالت و حمامِ بدون بینه و خزینه توی هال خانه آدم باز می شود می خواهی حال آدم عوض نشود؟! شده ایم پر از سودا! پر از اخلاق های چنین وچنان. خودمان کم بدبختی داشتیم کرونا هم که آمد اخلاقمان مشعشع تر شد! با اینکه تمام شده و شرش کنده شده اما هیچ چیز عین سابقش نشد!یک قلمش بویایی خودم! قوانین نچسب توسعه و پیشرفت آن قدر یواش و موذیانه تغییرمان داد که خودمان هم نفهمیدیم چه شد! حتی فرصت نکردیم با روزهای خوبمان خداحافظی کنیم. نقل حمام و توالت بود، از شدت کم جایی توی خانه های هوایی گاهی تلفیقشان می کنند! کاش بشر همان اول انقلاب صنعتی اینروزها را دیده بود،آن وقت شاید برای جهان اولی شدن این همه خودزنی نمی کرد. خدا بد ندهد، این انبوه سازی ماهیت را از معماری سلب کرده فکر کن با پدر ملت چه کرده!! زندگی توی قوطی لوازم خودش را دارد.آثار خوش را! سودای خودش را. یادش بخیر! یکی از مخالفین جدی انقلاب صنعتی پریوش خانم همسایه مان بود.همان همسایه که خانه ویلایی اش در محاصره خانه های چند طبقه بود. با اینکه وارد روزگار پیری شده بود اماهیچ وقت موهایش را رنگ نکرده بود.آن اوایل که بساط تغییر تازه مد شده بود زن های اغنیا با رنگ ومش و فقرا به ضرب دکلره موهایشان را رنگ و لعاب می دادند، پریوش هم نهایتش حنا را دَم می کرد ومی گذاشت روی فرق سرش. آن هم نه بخاطر اینکه سفیدی موهایش پیدا نباشد!نه!بخاطر خواصش. شأن پریوش اجلّ از این حرف ها بود.اصلا به تریج قبایش بر می خورد اگر کسی می پرسید چرا موهای سفیدت را رنگ نمی کنی آن وقت در جواب می گفت: _چشه به این قشنگی؟ خیلیم بهم میاد !!! تازه کمال آقا هم اینجوری دوس داره! راست می گفت!اینجوری پیر شدن خیلی به او می آمد. خیلی ها نمی دانستند این پریوش خانمی که موهایش را رنگ نمی کند دیپلم قدیم دارد،دور از جان شما از بس عقلشان توی چشمشان است. دیپلم قدیمی پریوش خانم به اندازه دکترای الان می ارزد. از نظر پری خانم یک عیب به حساب می آمد که آدم جا افتادنش را پشت رنگ و نقاشی قایم کند خصوصا که استاد کمال شوهر پری خانم هیچوقت از او چنین چیزهایی نخواسته بود. پریوش خانم و آقا کمال آنقدر با انقلاب صنعتی مخالف بودند که حمام و توالتشان را توی حیاط ساخته بودند. تمام ادوات حمام خانه کمال آقا ختم می شد به یک صابون روشور و یک سفیداب و یک لگن مسی رنگ و رو رفته حنا که سالی یکبار می دادندآقا یدیِ بازار مسگرها با قلع سفیدش کند و انبوهی سفیدآب فرد اعلی و یک سنگ پای قزوین. اما حالا چی؟! حمام ها نه بینه دارند و نه خزینه! حمام در جوامع پیشرفته صنعتی یک اتاقست و یک دوش و یک باکس پر از انواع و اقسام شامپوها و صابون ها!!! شامپوی سر، شامپوی بدن، شامپوی موی دماغ، صابون دور چشم! بشر صنعتی چکار دارد به خواص سفیداب و سنگ پا! خدا رحمت کند پریوش خانم و کمال آقا و همه اسیران خاک را. دور از گوش شما، ما درست همین الان وسط یک انقلاب صنعتی بزرگتریم و حواسمان نیست. بیست سال دیگر من مرده شما زنده!!!به همین سوی لوستر با همین دست فرمانی که انقلاب صنعتی دارد پیش می رود،همانطور که معماری سنتی پاک را به خاک و خون کشید و جایش حمام توالت ها را تلفیق کرد و حجاب از سر مطبخ برداشت، جای آباد توی روح و روانمان نمی گذارد! این خط /این نشان. سرکشی و مخالفت با خیلی از چیزهای خوبی که امروز می بینیم این ها عوارض صنعتی شدن اخلاق و رفتار است! به خدا از وقتی انقلاب صنعتی حاکم شد، برکت اززندگی ها رفت! کاش یک نفر پیدا بشود بگوید ما عطای این انقلاب صنعتی نچسب را به لقایش بخشیدیم، یک رفراندوم بگذارید تا ما حق داشته باشیم بگوییم نه به انقلاب صنعتی! @AFKAREHOWZAVI
فواید روانشناسی تجربی نویسنده: سمیه رستمی پیچیدگی‌های زندگی بشر امروزی باعث شده، بیست چهاری تحت انواع و اقسام فشارها و استرس‌ها قرار بگیرد. جوری که خازن، مدار و سیم‌پیچ‌های مخ و مخچه‌اش یاتاقان بزند و دود سفید رنگی از کله‌اش برخیزد. اینجاست که نیاز به روانشناس در زندگی بشر امروزی قر ریز می‌ریزد و دائم فر می‌خورد. اما سه نیاز اصلی بشر یعنی خوراک، پوشاک و مسکن طوری او را چهار چنگولی گرفتار کرده‌اند که از پس هزینه روانشناسی برنمی‌آید. یعنی اگر قبلاً هشتش گِرو نه بود، الان اعداد ماقبلش گرو اعداد مابعدش قرار گرفته‌اند. پس تنها چاره‌ای که می‌ماند خود‌درمانی با استفاده از روانشناسی تجربی و فواید آن است. ایرانی‌ها که در خود درمانی ید طولایی دارند، می‌ماند روانشناسی تجربی که یک چیزی است در مایه‌های دندانپزشکی تجربی یعنی نیاز به دنگ و فنگ و قر و اطوار کنکور و دانشگاه و در نهایت صندلی چرمی راحت ندارد. ته تهش با خرید چهارتا کتاب از گوشه کنار پیاده‌رو و خیابان با عنوان «زنان فلان، مردان بیسار»، «چه کسی قورباغه ما را خورد؟»، «پنیرت را با ترخون و گشنیز سق بزن!»و «دست‌های جادویی، پاهای کانگوریی» جمع می‌شود. مطالعه این کتاب‌ها یک تیر و چندین نشانه است. اولاً؛ .... ادامه در لینک زیر http://dtnz.ir/?p=318041 https://eitaa.com/joinchat/1246494986C0b4ebac263
رمز پیروزی... ✍زينب نجیب [۱]. یکی از اساسی‌ترین مسائل امروز دنیای اسلام مسئله‌ی فلسطین است که البته مسئله‌ای صرفاً اسلامی نیست، یک مسئله‌ی انسانی است یعنی اگر کسی چه مسلمان و چه غیرمسلمان تاریخ فلسطین و سرگذشت این ملت مظلوم را مرور کند به طورقطع با رژیم غاصب اسرائیل مقابله خواهد کرد. [۲]. امروز که بسیاری از مردم آزاد اندیش، آزادیخواه، تشنه عدالت و حقیقت در سراسر جهان برای دفاع از فلسطین به خیابان‌ها می‌آیند شاهدی بر همین ادعا است. تظاهرات ملت‌ها در اروپا و حتی در خاک آمریکا که اغلب دولتمردان آنان در برابر بسیاری از جنایات اسرائیل نه‌تنها سکوت می‌کنند بلکه از این همه جنایت و خشونت حمایت نیز می‌کنند، مهر تأیید دیگری بر انسانی بودن مسئله‌ی فلسطین است. [۳]. این همدلی از سوی ملت‌های گوناگون، یکی از برکات مقاومت مردم این سرزمین است. این مقاومت درونی آن‌هاست که رمز حفظ آن‌ها و زنده ماندن یاد آن‌ها در اذهان عمومی جهان است و همین زندگی در مسیر حق است که دل‌ها را به آن‌ها متوجه می‌کند تا در حمایت از آنان حضور یابند. [۴]. ایستادگی جوانان فلسطینی در مسیر حق و صبر در برابر شهادت و جانبازی و بی‌خانمانی، برکات دیگری نیز داشته است، و آن تضعیف دشمن و خدشه بر قدرت بازدارندگی رژیم اشغالگر قدس است. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: "امروز قدرتِ بازدارندگی رژیم صهیونیستی به پایان رسیده؛ همان چیزی که ده‌ها سال پیش، شاید حدود شصت سال قبل از این، بِن‌گوریون ــ یکی از مؤسّسین اصلی رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر این رژیم ــ هشدار داد. او گفت که هر وقتی قدرت بازدارندگی ما به پایان برسد، رژیم ما مضمحل خواهد شد. قدرت بازدارندگی الان به پایان رسیده یا نزدیک به پایان است. خودشان هم می‌دانند، خودشان هم میفهمند که اضمحلال و انحلالشان نزدیک است، اگر اتّفاقی رخ ندهد؛ این به برکت مقاومت است؛ این به برکت این است که جوان فلسطینی توانست قدرت بازدارندگی دشمن خودش را مدام ضعیف کند، کم کند، کم کند، نابود کند."(۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی) [۵]. از دیگر برکات این مقاومت، تقویت وحدت بین گروه‌های مبارز در فلسطین است. این جنگ اخیر بر اساس محاسباتی بود تا اتحاد بین گروه‌های مختلف مبارزه در سرزمین فلسطین تضعیف شود اما ناکام ماند. همان‌طور که سید حسن نصرالله گفت: "محاسبات نتانیاهو برای اقدام صرف علیه جهاد اسلامی و هدف قرار ندادن دیگر گروه‌ها و ایجاد فتنه در مقاومت ناکام ماند. اشغالگران به دنبال از بین بردن زیرساخت رهبری گردان‌های قدس و نابودی توان موشکی از طریق هدف قرار دادن فرماندهان آن هستند. جنبش جهاد اسلامی با ترور فرماندهانش حکیمانه برخورد کرد و با فرماندهان گردان‌های قسام برای اتخاذ موضع واحد، رایزنی کرد. دشمن منتظر واکنش جنبش جهاد اسلامی بود و هنگامی که برخورد آرام را دید آشفته شد."(سخنانی به مناسبت هفتمین سالگرد شهادت مصطفی بدر الدین از فرماندهان حزب الله) [۶]. آری، مقاومت و ایستادگی که ریشه در صبر و بصیرت دارد، یکی از مهمترین عوامل پیروزی است. به‌طورقطع همدلی ملت‌ها، تضعیف دشمن و ایجاد اتحاد بین گروه‌ها و جناح‌های مبارزاتی، تنها تعدادی از برکات این تاکتیک پر معناست و قطعا برکات دیگری نیز دارد. بنابراین وظیفه‌ی دنیای اسلام کمک به همین راهبرد مقاومت است. چنانچه رهبر انقلاب می‌فرمایند: "امروز دنیای اسلام درباره‌ی فلسطین باید کمک به آن نیروی داخلی فلسطین باشد... این تلاش‌ها باید متمرکز بشود در تقویت عناصر مبارزی که در داخل فلسطین دارند مبارزه می‌کنند و جان خودشان را به خطر می‌اندازند و خطرپذیری مي‌کنند." (۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی) [۷]. اگر امروز رژیم اشغالی، بیش از ۵ روز توان ادامه‌ی جنگ و کنترل بحران در سرزمین‌های اشغالی را ندارد و در پی حل بحران خود و البته برای کم کردن اختلافات درون سازمانی، آتش‌بس اعلام می‌کند و اگر فرماندهان فلسطینی ادامه‌ی آتش‌بس را منوط به شروطی می‌دانند و آن را در گرو تعهد اسرائیل، این نیز حاکی از افزایش قدرت و توان ملت فلسطین و تضعیف دشمن در سایه‌ی مقاومت است. این پیروزی بزرگ بر ملت مظلوم فلسطین مبارک @AFKAREHOWZAVI
👨‍👩‍👦‍👦خانواده،هسته اصلی تمدن نوین ✍️زهرا سعادت خداوند در قرآن کریم خانواده را آیتی از خلقت و مایه آرامش روحی معرفی نموده و نظام ارزشمند خانواده در اسلام به گونه ای است که "هیچ بنایی محبوبتر از خانواده" را نمیشناسد! خانواده اولین تاثیرات محیطی را بر روی افراد دارد و پایه گذار بخش خطیری از سرنوشت انسان در آینده برمبنای سبک زندگی،اخلاق و عملکردهای فردی است! افراد خانواده پیوند میان خانواده و اجتماع هستند براین اساس،هر گونه انحرافات،عدم سلامت روانی و مشکلات اجتماعی و اقتصادی خانواده ،جامعه را بطور مستقیم تحت تاثیر قرارداده و سلامت یک جامعه،به سلامت همه جانبه خانواده های آن وابسته است! مهمترین رکن نظام خانواده،زن و شوهر است که در ارتباط با یکدیگر و ارتباط با فرزندان،هر یک از حقوق ویژه ای برخوردارند که رعایت حقوق مبتنی بر قانون دینی، در ایجاد محیط سالم و امن خانواده نقش بسزایی ایفا میکنند! متاسفانه امروزه بر اثر تهاجم فرهنگ منسوخ و منحط ضد اخلاقی غرب،نظام خانواده دچار تزلزل گردیده و زنگ خطربحران گسستگی تاروپود خانواده به صدا درآمده است! در این میان،تاکید رهبر بصیرمان بر عصر تمدن سازی همراه تدیّن، نیاز به آگاهی دادن افکار عمومی از مبانی حقوق خانواده بر اساس سبک زندگی اسلامی را روشن میسازد تا تمدّن بر اساس مدنیّت اسلامیِ خانواده شکل واقعی و منسجمی به خود گرفته و با اجرای سیاستهای کلان اجتماعیِ دفاع از هویّت اسلامی، کرامت خانواده تاءمین و حفظ گردد! @AFKAREHOWZAVI
. آخرین سفارشنجمه صالحی تصور کنید آخرین روزهای عمرتان است و باید برای رفتن خود برنامه‌ریزی کنید، چه کارهایی انجام می‌دهید؟ چه حرف‌هایی می‌زنید؟ کجا می‌روید؟ چه کاری برایتان اولویت دارد؟ برای بعضی افراد شاید رسیدگی به کارهای عقب افتاده اولویت باشد یا تقسیم اموال‌ یا به دیدار عزیزان‌ رفتن یا سفر، یا پرداختن به کار مورد علاقه یا اصلا گوشه عزلت گزیدن و ... فکر می‌کنید معصومین علیهم السلام چه کرده‌اند؟ مثلا پیامبر صلی الله علیه و آله چه گفت؟ امیرالمومنین علیه‌السلام یا بقیه ائمه علیهم‌السلام یا امام صادق علیه السلام چه کردند؟! به نظرتان امام صادق علیه‌السلام که فردا روز شهادت‌شان است در آخرین لحظات عمر شریف‌شان چه کاری انجام داده‌اند؟! یا چه گفته‌اند؟ در گزارشی که از بانو حُمَیده، همسر امام‌ صادق علیه‌السلام، نقل شده، این‌چنین آمده است: "در هنگام رحلت امام، آن حضرت یکی از دو چشمان مبارکش را بست، سپس فرمود: خویشان و اقاربم را و هر کس که به من لطف و محبتی دارد، خبر کنید تا بیایند! وقتی همه در حضور جناب اجتماع نمودند و دور بسترش گرد آمدند، فرمود: هرگز شفاعت ما نمی‌رسد به کسی که نمازش را خفیف بشمارد و استخفاف به نماز داشته باشد."* سفارش به نماز، اصلی‌ترین وصیت امام به اطرافیان و دوستداران ایشان بود، به راستی چقدر به این فریضه الهی اهمیت می‌دهیم؟! اندکی تأمل! 🥀شهادت مشعل هدایت، تجلّـــــیِ ولایـت، مُصحف ناطق، خورشیـــد حقـــایق، حضرت صادق علیه‌السلام تسلیت🥀 *بحارالانوار، ج 82، ص 236 @AFKAREHOWZAVI
. جایگاه تهذیب درحوزه ✍نرگس سلیمانی پس از رحلت شیخ انصاری بزرگان نجف نزد آیت‌الله نجم آبادی می‌روند تا ایشان زعامت شیعیان را قبول کنند اما آیت الله نجم ابادی مخالفت کرده و زعامت را شایسته فردی جامع الشرایط و عاقل و سیاست مدار و آشنا به امور و جریانات اعلام کردند؛ پس ازصحبت ایشان بزرگان نجف به دنبال فردی بودند که طبق معیار گفته شده درکنار برتری در فقاهت، در بصیرت هم برتری داشته باشد و این خصوصیت را در میان شاگردان شیخ انصاری، تنها در میرزای شیرازی یافتند. دیروز سالروز فتوای تاریخی میرزای شیرازی درتحریم استعمال توتون و تنباکو بود، فتوایی که نمود روشن بصیرت این زعیم شیعه بود و من هربار باشنیدن نام ایشان، به آیت الله نجم ابادی فکر می‌کنم اویی که معنای تقوا و تهذیب درحوزه رانشان داد و اینکه اگر شاخصه تکلیفی را نداریم آن مسئولیت و درواقع آن تکلیف را نپذیریم. این روزها جایگاه تهذیب درحوزه نگران کننده است، مسئله‌ای که رهبر انقلاب برآن تاکید کرده‌اند و اگر به آن دقت می‌شد دیگر شاهد بعضی مراجع خودخوانده نبودیم. برای عمل به فرامین رهبری وتوجه به نگرانی‌هایشان ازجمله خطر انتی تز درقم که درسخنرانی سال ۱۳۸۹ به ان اشاره کردند، دیرنشده است بشتابیم! @AFKAREHOWZAVI
. 🔖 رییس مکتب تشیع، مرد مبارزه و تشکیلات ✍آمنه عسکری منفرد مبارزه، مقاومت و ایستادگی برای رسیدن به اهداف والای الهی جزءجدانشدنی برنامه زندگی فردی و اجتماعی مبارزین الهی، در طول تاریخ بشریت از ابتدای خلقت بشر بوده است. همچنین برای تحقق اهداف والای حکومت الهی اسلام و برچیده‌شدن حرکت و سلطه‌ی طواغیت از عالم، به عنوان یک اصل مهم دعوت پیامبر و امامان شیعه به شمار می‌رود. در این زمینه، عصر امام صادق (علیه‌السلام) یکی از طوفانی‌ترین ادوار تاریخ اسلام بشمار می‌رود، چراکه اغتشاشات و انقلاب‌های پیاپیِ گروه‌های متعدد بر علیه حاکمان وقت بسیار چشمگیر بوده‌است، از جمله؛ شورش (حارث بن سرج) از آزادی‌خواهانی که در سال ۱۱۶ هجری علیه حکومت مروانیان که در خراسان قیام کرده و مردم را به کتاب خدا و سنت پیامبر فراخواند، همچنین قیام (زیدبن‌علی) که در سده ۲۱ هجری در کوفه اتفاق افتاد و با انگیزه‌ی دعوت به قرآن و سنت پیامبر و مبارزه با ستمگران و حمایت از مستضعفان و دفاع از حریم امامت بوده‌است. دراین‌میان بنی‌عباس هم با تکیه بر شعارهای علویان و حمایت مردمی که از ستم حکومت بنی‌امیه به ستوه آمده بودند حکومت را بدست گرفتند. اما در بازه‌ی زمانی کوتاهی پس‌از به قدرت رسیدن، چهره‌ی ضداسلامی و ضدمردمی خود را برملا کردند. همین امر مخالفت و شورش‌های مردمی چون شورش مردم مصر و قیام نفس زکیه در مدینه را به‌دنبال داشت. در این مقطع زمانی امام صادق (علیه السلام) که از اوضاع آشفته‌ی خلافت اموی برای شروع نهضت فرهنگی خود استفاده کرده بودند، برای حسن انجام رسالت خود، با استفاده از پوشش تقیه و کناره‌گیری از مناقشات سیاسی در راستای امامت خویش، به دعوت از مسلمین و پاسداری از آرمان‌های اسلام پرداختند. دراین‌راستا مبارزات امام صادق دو بُعد داشت؛ یکی نفی امامت حکمرانان معاصر با شیوه‌های گوناگون، از جمله معرفی موضع باطل و ضد اسلامی خلفا و کارگزارانشان که باعث شد پیروان امام از مساعدت خلفا دست برداشته و مشروعیت دستگاه خلافت را نفی کنند. دوم این‌که امام صادق (علیه السلام) که خود را جانشین پیامبر و پیشوای امت اسلام معرفی کرده بودند، متناسب با شرایط سیاسی جامعه و موقعیت و نیاز مخاطبان، گاه در حضور طاغوت‌های زمان و گاه در برابر توده‌های مردم به شیوه‌های متعدد به روشنگری می‌پرداختند. لذا در عصر امام ششم شیعیان که یکی از دوران‌های طلایی در تاریخ تشیع می‌باشد، باوجود فشار گسترده‌ی سیاسی حکام اموی و عباسی تشیع گسترش چشمگیری پیدا کرد. چنان‌که حضرت توانستند فقه و کلام شیعه را توسعه داده و با تربیت شاگردانی متبحر چون هشام بن حکم و هشام بن سالم، اصول و مبانی علوم حدیث، تفسیر و علم کلام را روشن کنند، تا جایی که مذهب شیعه بنام «مذهب جعفری» شهرت یافت. «امام به حق ناطق، جعفر بن محمّد الصّادق (علیه السلام)...؛ در دوران زندگی، بیش از دیگر امامان فرصت پیدا ‌کردند که معارف اهل بیت را ـ یعنی معارف اسلام ناب را ـ به دلهای مشتاق و تشنه‌لبان برسانند. اشتباه است اگر کسی ‌خیال کند همه‌ی آن هزاران نفری که از امام صادق درس آموختند، شیعیان و معتقدان به امامت آن بزرگوار بودند؛ نه، ‌بسیاری بودند که به امامت امام صادق ـ آنچنانی که شیعه معتقد است ـ معتقد نبودند؛ اما از دانش امام صادق و از معارف ‌اسلامی که در اختیار آن بزرگوار بود استفاده می‌کردند. در روایات ما بسیار است روایاتی که راویان آنها از اهل سنتند ـ از ‌غیر شیعه هستند ـ اما از حضرت ابی عبدالله الصّادق نقل می‌کنند و روایت می‌کنند.» (بیانات رهبر انقلاب، ‌۱۳۸۷/۰۱/۰۱) نکته حائز اهمیت این است که به فرموده‌ی رهبر انقلاب، زمانه در دوران امام صادق (علیه‌السلام) یک فرصت در اختیار گذاشت و این بزرگوار توانستند کاری کنند که پایه‌های معرفت اسلامی صحیح در جامعه، آن‌چنان مستحکم بشود که تحریف‌ها دیگر نتواند این پایه‌ها را از بین ببرند.» (بیانات رهبر انقلاب ، ۷آذر ۸۴).زیرا ایشان مرد مبارزه‌ی دائمی، پیگیر و دامنه‌دار بودند. مبارزه‌ی دائمی برای به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. این در حالی است که بُعد حرکت سوم امام صادق (علیه السلام) بعد حرکت تشکیلاتی ایشان بود. تشکیلات عظیمی از مؤمنانِ طرف‌دار جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام که از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا ادامه داشت به‌طوری‌که پیام امام را در سراسر افق عالم اسلام به گوش مردم می‌رساندند. همچنین به‌خاطر حضور وکلا و نمایندگان ایشان در تمام نقاط وجوهات و بودجه برای ادامه مبارزات سیاسی عظیم اسلامی فراهم می‌آمد. 🔗ادامه متن در صفحه نویسنده @AFKAREHOWZAVI
. «رد خون» ✍طیبه فرید خلیفه نصفه شب ابوایوب را صدا کرده بود،توی تاریکی تالار دارالخلافه لم داده بود روی صندلی و نامه فرماندار مدینه را برای بار هزارم زیر نور ضعیف شمع خوانده بود!هنوز باورش نمی شد! اضطراب‌هایش تمام شده بود، رقیب قدرتمند را از میدان بیرون کرده بود.تا چشم های خیسش به ابو ایوب افتاد، نامه را انداخت طرفش و گفت:انا لله و انا الیه راجعون، جعفر ابن محمد از دنیا رفت!کو تا مادر دهر چون او بزاید! ابوایوب متحیر نامه را برداشت، یادش افتاد به چند باری که منصور جعفر ابن محمد را به دارالخلافه کشانده بود تا همانجا داستان را تمام کند! اما هر بار نشده بود!یادش به تنهایی جعفر ابن محمد افتاد که بین شیعیانش به اندازه انگشتان یک دست هم محب صادق نداشت و خلیفه روی تنهایی او حساب کرده بود! ابو ایوب خطوط نامه را نگاه کرد. رد عسل خونی روی مُهر نامه فرماندار مدینه بود،روی آستین منصور دوانیقی، روی شعله شمع، روی دیوارهای دارالخلافه، روی پرده ها! روی صورت آن ها که برای رفتن در تنور خانه جعفر ابن محمد تردید کرده بودند! @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. چون کوه ایستاده‌ایم ✍زهرا گندمکار دیل با ارسال دلنوشته به جمع نویسندگان افکار بانوان حوزوی پیوست دشمن کور خوانده دهه هشتادی ها و دهه نودی ها را کامل ندیده این انقلاب، یاورانی دارد محکم رهبرِ عزیز ، سربازانی دارد عاشق چون کوه ایستاده ایم تا پرچم را به دست مهدی فاطمه برسانیم ان شاءالله به همین زودی به قول شهید بهشتی(ره) : آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر ! @AFKAREHOWZAVI
. فرهادِ لیلی ✍فاطمه میری دلم برای فرهاد می‌سوزد، مجنون اوضاع خوبی داشت، معشوقی داشت که اگر برایش مجنون شده‌بود او هم لیلی مانده‌بود. لیلی هم مجنون بود، مجنون هم لیلی بود. اما فرهاد! فرهاد مجنون بود ولی لیلی او شیرین بود، در واقع شیرین لیلی نبود؛ شیرین شهرآشوب بود. اما وقتی در کسوت مجنون نشینی، فرهاد هم باشی نمی‌توانی مجنون نباشی. ساده کنم: اصلا کار نداری که لیلی می‌فهمند یا نه. فرهاد یک ورژن خارق‌العاده بود، او عشق بماهو عشق را خواسته بود. آن‌وقت حتی اگر داستان دلدادگی‌اش تاریخ درست و درمانی نداشته باشد، سنگ‌های بیستون می‌آید و دلدادگی‌اش را جار می‌زند، در گوش تاریخ، در چشم مردم زندگی زده، فرهاد می‌کَند سنگ را برای شیرین اما عشق را درو می‌کند برای کسانی که لاف عشق می‌زنند و حتی طعمی از تعلق نچشیده‌اند. چقدر شاعر قشنگ گفته: بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد. حالا در این زمانه متمدن به ظاهر آرام ولی در آشوب و بی‌قراری، کدام هستی؟ مجنون، فرهاد، شیرین، لیلی کدام؟ نکند خسرو هستی و ...؟ راستش خودم فرهاد را بیشتر می‌پسندم ولی دوست دارم شیرینم، لیلی باشد. او هم مرا بخواهد، پیچیده نیست، دلم حال فرهاد دارد ولی شیرین نمی‌خواهد. چه تناقضی! فرهاد که شرط نمی‌گذارد، نهایت بشوم مجنون، شاید هم لیلی اما فرهاد نه! شرط فرهاد شدن بی شرط شدن است. @AFKAREHOWZAVI
. 🍃خسی که به سیل افتاده ✍دکتر مریم رنجبر همیشه گفته شده است که انسان باید به سوی خدا حرکت کند و سیر الی الله داشته باشد و از سوی دیگر انسان باید تقوی داشته باشد و یا در کلام بزرگان آمده است که اگر بدانید حساب و کتاب خدا چقدر دقیق است با احتیاط قدم برمی دارید و یا اساساً زیاد کاری انجام نمی دهید و در کارها بسیار سنجیده عمل می کنید شاید دلیل این باشد که انسان آمیزه ی از تمام مراتب عالم جسمانی است و عالم جسمانی تماماً در حال حرکت جوهری است و انسان هم در حال حرکت می باشد و این حرکت عالم بر مدار حق است و انسان هم در انجام اعمال مباحی مانند: خوردن و خوابیدن و ازدواج با حیوان فرقی ندارد و در طول شبانه روز بیشتر وقتش صرف این امور می شود و ساعاتی از زندگی روز مره هم صرف بدست آوردن و کسب روزی و علم آموزی و عبادت می شود و بقیه ساعات رو توصیه به تقوی شده است و تاکید کرده اند که انسان بیکار نباشد و کاری و سرگرمی حلالی برای خودش فراهم کند تا از مسیر حق و جریان حرکت جوهری که در عالم جاریست و حق هست منحرف نشود و نایستد‌ به قول علامه (ره) که فرمودند: من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم او که می رفت مرا هم به دل دریا برد. بنابراین انسان نباید زیاد بگردد دنبال دستورالعمل های عجیب و غریب همین که در این دنیا به درستی و راستی زندگی کند. در حال حرکت در مدار حق است. صحبت در شتاب حرکت هست برخی به وسیله قوی کردن موتور روح خود ره صد ساله را یک شبه می روند و دلیلش اصلاح نیت انسان از شیطانی به رحمانی و پرداختند به اذکار و نوافل است که سرعت سیر انسان را زیاد می کند و تاثیر عجیبی در تصمیم گیری های انسان دارد که انسان با هر تصمیمی ممکن است ره میانبری را برای رسیدن به مقصد پیدا کند. @AFKAREHOWZAVI
. ❇️پنجشنبه ها روز خاصی است ✍آلاله پنجشنبه‌ها روز خاصی است روزی یک دیدار یا به یاد آوردن سفری خیلی دور به بلندای ابدیت که دیگر بازگشتی در آن نیست. یا دیداری جدید و تجدید خاطراتی از آنانی که بودند و اکنون نیستند. آری؛ روزهای پنجشنبه حس و حال انسان را به سمت قبور اموات و شهدا می برد؛ به اینکه مدتی دیگر ما نیز دیر یا زود رهسپار آن دیار یا مکان خواهیم شد و چشمانمان را بر روی این جهان که حال خوب یا بد زیبا و هر چه چیز دیگر فرو خواهیم بست، اما این بستن چشمان این دنیا یی شروع باز کردن چشمان در مکانی دیگر است مکانی که پهناورتر از مکان کنونی است، مکانی است که چشمانمان چیزهایی را خواهد دید که هیچ گاه ندیده بود و چشمان قلبم نابینا و بسته بود که آن‌ها را بییند. کاش ! قبل از ورود به آن مکان و دیدن چشمان‌مان در آن جا اکنون کمی چشم جان‌مان بینا شود. شادی روح اموات و شهدا فاتحه مع الصوات @AFKAREHOWZAVI
. شکر ✍زهرا نجاتی الحمدلله دخترکان ما در حال بهبودند و بوی بهبود ز اوضاع خانه می آید. و من علی‌رغم اینکه خانه کمی ریخت و پاش شده و سر وصدای بچه ها بالا گرفته و از قضا صدایشان به دعواهم بلند شده اما خوشحالم چون اعتقاد دارم زندگی ما ادم بزرگ‌ها هرقدرهم پر باشد از رسیدن به آرزوهای رنگ و وارنگ، از پول‌های آبی و سبز و تراول، باز هم از جایی به بعد خاکستری می‌شود. سرد و بی روح. این بچه‌ها هستند که به زندگی ما آدم‌بزرگها، رنگ و لعاب می‌دهند. منتها خواسته و ناخواسته این‌قدر درگیر زندگی و ارزوهای بلند و درآمد و اقتصاد و ازدواج رویایی و.. شده‌ایم که غالبا یادمان می‌رود این بچه‌ها چقدر نقش به سزایی در رنگ و روی زندگیمان دارند. به سن پیری و مادربزرگی که می‌رسیم، بخش اعظم دغدغه‌های سن خودمان که تمام می‌شود، تازه می‌فهمیم ای دل غافل! خودمان را به اسم زندگی از لذت‌های زندگی محروم کرده‌ایم. عطای پیچیدن صدای نفس‌ها و جیغ و فریاد بچه‌های سالم‌مان را به لقای درآمد بیشتر بخشیده‌ایم. قید آغوش کودکانمان را زده‌ایم، چون دنبال کسی می‌گشته‌ایم که سوار بر اسب سفید آرزوهایمان باشد. برای اینکه خانه‌ای با متراژ بزرگتر داشته باشیم، دل‌هایمان را کوچک کرده‌ایم با دلخوشی قربان صدقه بچه‌های مردم رفتن و اعتراف به اینکه: بچه مردم خوب است، چون زحمت ندارد! دل خوش کرده‌ایم به اینکه بازی پو داریم یا مذهبی‌ترهای‌مان با پرنده بازی می‌کنند و مهر می‌ورزند وغیرمذهبی‌ترهایمان با گریه و خدا نکند که سگ! امشب بچه‌ها سر و صدا می‌کنند و دخترم بعد سه روز از بستر بیماری که تازه خطرناک هم نبوده، برخاسته و من که این شبها او را باقصه‌ی مادر و دختری که در بیمارستان راه رفته و دخترکان بیمارتر را دیده‌اند، خوابانده‌ام، خدا راشکر می‌کنم که دوباره دخترم برخاسته، خانه را به هم ریخته، سر وصدایش درخانه پیچیده و با خواهرانش دعوا کرده. و آرزو می‌کنم همه خیلی پیش از انکه دیر شود، قدر سلامتی خودشان، فرزندشان و قدرت فرزنداوریشان را بدانند. @AFKAREHOWZAVI
. ▫️سرور دخترهاست، معصومه ✍🏻 زهرا کبیری‌پور معصومه همان خورشیدی است که روزگاری در مدینه، طلوع کرد. معصومه تفسیر تبعیت از ولایتی است که از پشتِ در خانه‌ی مادر شروع شد. معصومه همان معصومیتی است که در جان تمام معصومان نفوذ کرد. معصومه امتداد قدم‌های عاشوراییِ زینب است. معصومه آهنگ فداها ابوهایِ تمامِ دخترانِ بابایی است. معصومه انعکاس نگاه زلال برادر است در غربتِ نگاه‌ها. معصومه رودخانه‌ای موّاج است در کویر شهری دور از مدینه. معصومه بی‌تابیِ تمام خواهران است برای برادران در غربت مانده. معصومه سرآغاز فصل شیدایی و دلدادگی‌ست. معصومه امتداد مسیر مقدس مدینه است تا مشهد. معصومه نگین درخشان کویر قم است. و چه خوش درخشید در شهر کویریِ ما 🔅بانوجان تولدت بر ما و بر تمام دختران بابایی دنیا مبارک باد🔅 (س) @AFKAREHOWZAVI
. ✔️کار سخت ✍فاطمه دماوندی امروز اول صبحی چشمم افتاد به مطلبی با این تیتر:؛؛ و بعد از چند خط حرف و سخن گفته بود:«چرا بانوی موفق را تعریف کردید:«زن پزشک خانه‌دار کارآفرین متخصص فعال اجتماعی..» و در ادامه نوشته بود که این نوع تعریف باعث سرخوردگی مادران دیگر می‌شود! و جملات دیگری که جای تأمل داشت! به نظر من شاید برخی از جملات درست بود، اما نباید حکم قطعی را صادر کنیم؛ چرا که خانم‌های زیادی هستند که هم در بحث فرزند آوری و تربیت فرزند موفقند و هم چند کارِ دیگر را هم با موفقیت انجام می‌دهند. چه بسا مادر امروزی حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد این است که باید سطح سوادش را افزایش دهد. سواد درسی، سواد رسانه و..، چون فرزند امروز دارد برای آینده تربیت می‌شود، نه برای امروز و این زمان! مادری که سطح سوادش بالا می‌رود این را خوب می‌داند که رسیدگی به فرزندان و خانواده اولویتش است و بعد امورات دیگر!.. کار، کار سختی است، اما برای هر مادری یادگیری‌اش اگر نگویم واجب است، حداقل لازم است. به قول شهید بهشتی که گفته بودند:« بهشت را به بها می‌دهند نه به بهانه.» به نظر من، تشویق این چنین مادرانی نه تنها باعث سرخوردگی مادران دیگر نمی‌شود، بلکه خود همین باعث می‌شود تا جرقه‌ای ایجاد شود برای دیگر بانوان که اگر او توانسته پس من هم می‌توانم. @AFKAREHOWZAVI
. ✔️هدف والانجمه صالحی در عصر غیبت، غفلت و انحراف‌های زمانه فراگیر است و برای مصونیت از آن، تلاش در زمینه تکامل معنوی و اخلاقی برای زمینه سازی ظهور، لازم! بهترین راهکار پیشنهادی علما، برای سوق دادن منتظران به سمت کمالات اخلاقی، تعمیق و بارورسازی باورها است که زمینه‌ساز سیر انسان منتظر به سمت فضایل معنوی می‌شود. باورهایی نظیر معرفت به وجود امام زمان، ضرورت و اهمیت شناخت ایشان، اعتقاد به ظهور آن حضرت، توجه به علم فراگیر امام و محبت و ارادت به ایشان و عمل به واجبات و ضروریات دین. منتظران واقعی، چون هدف والایی دارند تلاش می‌کنند در چشم انداز آینده و نگاه به افق‌های دور، موجب تغییر سرنوشت جهان شوند؛ آنان مسیر بندگی کردن و بهتر شدن را در تنگ‌راه‌های زندگی می‌پیمایند و امید به آینده‌ای روشن، چراغ راه پر ابهام‌شان است. آنان این‌گونه منتظر ظهور هستند و این نوع انتظار، افضل اعمال می‌شود! امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید:«برترین عمل شیعیان ما انتظار فرج است. هر کس این امر را بداند و آن را بشناسد، با همین انتظار در کارش گشایش و فرج مى‌شود»* ♡ای پرده‌دار عالم در پرده چند پنهان بازآ و روشنی‌بخش دل‌های باصفا را♡ *بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۱۰ @AFKAREHOWZAVI
. 🌸چند کلام خودمونی ✍ایران‌پور بگذار یک چیز در گوشی بهت بگم می‌دونی چیه؟خدا یک وقتی هوادار تو بود که اصلاً هواداری مُد نبود؛ یک زمانی به تو ارزش و قدر و قیمت داد که اصلاً نبودی! من و تو یادمون نمیاد روزگاری وقتی خدا به یک زن، دختر می‌داد قبل از اینکه بخواد چشمای باز بچش رو ببینه دخترش زیر خروارها خاک بود؛ اما تو همون زمان و همون فکرای غلط پیامبر مهربان ما گفت که دختر رحمت و برکت خونه است. همون روزها بود که خدا باغچه زندگی آخرین پیغمبرش رو با یک کوثر و یاس عطر آگین کرد که هنوزم که هنوزه تمام دنیا از رایحه‌اش سرمستِ... دنیا با تمام سرعتش هر چقدر هم بدود و تلاش کند با همه حرفهای الکی رنگیش حتی نمی‌تونه به گرد پای حرفای پیامبر ما برسه که فرمود: خانه‌اى نیست که در آن دختران باشند مگر اینکه هر روز بر آن خانه دوازده برکت و رحمت از آسمان نازل می شود و زیارت فرشتگان از این خانه قطع نمی‌گردد و فرشته‌ها براى پدرشان هر روز و شب عبادت یکسال را می‌نویسند. تو جلوه جمال و زیبایی خدایی قدر خودت بدون تو تا ابد آیینه تمام نمای معصومیتی ... ♡روزت مبارک دردانه آفرینش♡ @AFKAREHOWZAVI
. ✔️مجاهدت خاموش ✍زینب نجیب از روزی که فرمانده کل قوا، آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی )، نیروی دریایی را یک نیروی راهبردی نامیدند بیست و اندی سال می‌گذرد. ایشان آن روز تأکيد کردند باید نیروی دریایی را به چشم یک نیروی راهبردی نگریست و بستر پیشرفت نیرو و جغرافیای در اختیارش را فراهم کرد. در راستای فرمان مقام معظم رهبری و با توجه به لزوم تحول در نیروی دریایی، اهداف و طرح‌هایی برای تقویت این امر تدارک دیده و گام‌هایی برای آن در نظر گرفته شد از جمله: بهینه‌سازی و نوسازی تجهیزات و ساخت آن‌ها، برنامه‌ریزی و اجرای رزمایش‌های مختلف در سطوح گوناگون، حضور مقتدرانه در آب‌هاي آزاد بین‌المللی و تأمين امنیت خطوط مواصلاتی کشور. اطلاعات و اخبار و تحلیل و تشریح این گام‌های استوار در طول سال‌های متوالی آنچنان گسترده و عظیم است که اگر بنابر بیان آن داشته باشیم باید برای هر کدام از اقدامات کتب قطوری در نظرگرفت که با این وصف در این مجمل نمی‌گنجد ضمن اینکه به طور قطع در کنار تمام فعالیت‌های سخت‌افزاری این نیروی راهبردی نمی‌توان از بیان خط‌به‌خط ایثار، فداکاری، گذشت، ایستادگی و معنویات پرسنل این نیروی بزرگ نظامی و خانواده‌های بزرگوارشان غافل شد. بنابراین با توجه به بازگشت مقتدرانه ناوگروه ۸۶ که متشکل از ناوشکن تمام‌ایرانی دنا و ناوبندر مکران است به تبیین یکی از آن گام‌های اساسی در نقشه‌ی راهبردي نیروی دریایی ارتش می‌پردازیم. اینکه ناوگروه با حرکت از مبدأ بندرعباس به مدت ۸ ماه، ۶۵ هزار کیلومتر مسیر را به منظور دور ۳۶۰ درجه دور کره‌ زمین طی کرده و از منازل گوناگون عبور کرده و در میانه‌ی راه به طور کاملاً خودکفا سختی‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و با موفقیت پیام خود را به دنیا صادر کرده و در پایان به آغوش جمهوری اسلامی ایران رسیده است بر هیچ کس پوشیده نیست. افتخار و غرور، احساسی است که هر کدام از ایرانیان از هر جناح و سلیقه و قوم و قبیله‌ای، امروز تجربه می‌کنند و به داشتن چنین ثروتی در کشور مباهات می‌ورزند. اما آنچه نگارنده در پی آن است بیان نتایجی است که در این سفر ۲۴۰ روزه، توسط این "مجاهدان خاموش" کسب شده است. بی‌شک مهم‌ترین نتیجه‌ی این حرکت شجاعانه و عالمانه، تحقق شعار "ما می‌توانیم" است. اینکه مطالعات درباره چگونگی مسیر و شرایط اقیانوس با استفاده از منابع موجود خودمان بوده است و برای بسیاری از بررسی‌های دیگر تنها از کاپیتان‌های ایرانی مشورت گرفته شده و با این حال دنا و مکران وارد اقیانوس آرام، هند و اطلس شدند، گوشه‌ای از توانایی‌ها است. 🔗متن کامل در صفحه نویسنده @AFKAREHOWZAVI
. 💕محبوبه های خدا ✍کبرا خالقی ۱] بعضی اوقات برای بهتر دیدن وقایع، خوب است که هر از گاهی در تاریخ سفری کوتاه و سریع داشته باشیم. چشمانم را می‌بندم و در پیچ و خم تاریخ خود را پیدا می‌کنم و با خودآگاهی فطری و نگاه به تاریخ، به تماشا می‌نشینم تا راز آفرینش زن را بیابم. حال بر پله‌های ایوانی ایستاده‌ام و در حال مشاهده هستم. خدای من چه زیبا، ایستاده‌ام در محضر ابراهیم و به ساره و هاجر نگاه می کنم، که برای برقراری توحید به پیامبر و امامشان از چه کمک‌هایی که دریغ نمی‌کنند. امتحان ساره با عقیم بودن و هاجر در بیابان بی‌آب و علف با نوزادی تشنه لب. چشمانم را دوباره می‌بندم حال به پیشگاه آسیه این زن مهربان اما قوی‌القلب رسیده‌ام؛ پروردگارا! او در چه مقام و منزلت دنیایی است که رو به خدا کرده است تا با پرورش و تربیت موسی یاریگر او در مواجهه با فرعون باشد. نزدیکتر شدم؛ نگاهم روانه به سوی مریم شد؛ می‌بینم که برای خدا و آیین عیسی مسیح چه تهمت‌هایی را به جان می‌خرد. وقت تنگ است و مسیر جذاب و دیدنی، سریعتر هم قدم تاریخ می‌شوم. ۲] چه جذْبه‌ای دارد اینجا! چه شأن و مقامی دارد خدیجه در میان قریش. چه مال و منالی، چه تجارتی؛ همه‌ی مردم از زن و مرد برگرداگرد او حلقه زده‌اند تا از این جاه و جلال برخوردار شوند؛ و خدیجه چه سخاوتمندانه همه را از خوان نعمت الهی بهره‌مند می‌سازد. ناگهان کلامی الهی قلب خدیجه را دگرگون می‌سازد؛ خدیجه واله‌ و شیدای این نفحه‌ی الهی می‌شود. او در عین مجاهدت و تبیین اسلام، همه‌ی عزت و آبرو و اموال خود را در راه خدا تقدیم محمد می‌کند و خداوند که جبران کننده است به او به بهترین موجود هستی را بشارت می‌دهد. قریش که از این همه عبودیت و بندگی خدیجه و روشنگری دین محمد، از او به خشم درآمده بودند او را تنها می‌گذارند. زنان قریش نیز در هنگام تولد درددانه‌ی هستی، (فاطمه‌ی زهرا) از کمک به او خودداری می‌کنند. خداوند، علاوه بر چهار زن بهشتی؛ ساره، آسیه، مریم و کلثوم خواهر موسی، شماری از حوریان بهشتی را نیز می‌فرستد تا او را در این مرحله‌ی سخت اما شیرین یاری دهند. و چه زیباست این بنده نوازی آفریدگار. آری تنها خداوند است که تو را کفایت می‌کند. ۳] اینجا کجاست؟ چه آوردگاهی است؛ از این زیباتر در عالم پیدا نمی‌کنم؛ به فاطمه زهرا رسیده‌ام، این مخدره، این جان جهان، این لیله‌ی قدر، چه زیبا، برای برقراری دین خدا با پیامبرش، خستگی ناپذیر با جسم و جانِ پاک و مطهرش همراه ولی می‌شود وچه هنگامی که با همسرش برای وصیت رسول خدا به در خانه‌های انصار و مهاجر رفته تا آنان را به عهد خود در غدیر یادآور شود و با غصب‌کنندگان جایگاه ولایت با شجاعت سخن گفته و بر علیه‌ آنان اقامه دعوا می‌کند و چه آن هنگامی که فرزندانش را برای حفظ دین خدا تربیت می‌کند؛ آفریدگار هستی چه زیبا محبوبه‌ی خود را در میان زنان عالمین به رُخ هستی می‌کشاند؛ بله فاطمه زهرا که در راه ولایت، مسئولیتش را ایفا و خود را در راه ولی الهی جانفدا کرد؛ الگویی شد برای همه‌ی زنان عالم تا به قیامت. @AFKAREHOWZAVI
. 💕محبوبه های خدا ✍کبرا خالقی ۴] از پیچ وخم‌های زشت و زیبای تاریخ می‌گذرم؛ قدری تأمل می‌کنم؛ این زمان که اکنون به دروازه آن رسیده‌ام چقدر هول‌انگیز است؛ آسمان رنگ خون گرفته، ملائک در تب و تاب و شیون. حق و باطل در شدیدترین درگیری هستند، با دلهره‌ی عجیبی نظاره‌گر زینب کبری شده‌ام همو که به یاری ولی زمان خود، برادرش شتافت. او که لحظات گرانبار و مصیبت عظمای عاشورا را به تماشا نشسته است و می‌گوید؛ جز زیبایی ندیده است و اسارت را به جان می‌خرد تا کلمه‌ی توحید این پیام حسین را، با صدای بلند در تمام دوران ها به گوش همه جهانیان برساند و چه زنانی که همراه زینب و شکوهمندانه صبوری کرده و مردانشان را در راه ولایت به آغوش شهادت فرستادند. ۵].صبر کنید هنوز هم ندای الله اکبر به گوش جهانیان می‌رسد؛ چه زیبا، به خواهر و برادر دیگری رسید‌ه‌ام او نیز الگویی شد که پدرش در وصفش ابوها فداها گفت و برادر، معصومه‌اش ‌خواند؛ چرا که او در زمانه‌ای که شبهه افکنی مامون، خواص جامع را با ولایتعهدی اجباری فریفته و زمین‌گیر کرده بود، شجاعانه برخاست. همراه محارم خود در پی ولی خدا از مدینه مهاجرت کرد و به سوی طوس روانه شد تا آن شبهه‌ی کمرشکن برای خواص با این حرکت نقش بر آب شده و جواب داده شود؛ که اگر دستگاه عباسی به برادر ولایت عهدی داده؛ چرا با خواهر و همراهان او وارد جنگ شده است؟ چرا دستور دستگیری سراسری همه‌ی خاندان علی‌ابن موسی‌الرضا صادر شده است؟ همین جاست که پرده از روی نقشه‌ی پر نیرنگ دستگاه ابلیس برداشته می‌شود و دوباره خط جاری خون اهل بیت، درخت بصیرت مردم را آبیاری می‌کند و قد خمیده دیوار پندار ایشان را صاف می‌کند؛ حال می‌بینم؛ معصومه‌ی مطهر با تنی رنج‌دیده از ستم عباسی به سمت قم راهی شده است و رحل اقامت چند روزه می‌افکند تا در همان سرا جاودانه بماند و قم محل قیام و شهادت شود. ۶] به قدم‌هایم شتاب بیشتری می‌دهم، از گذشته به حال سفر می‌کنم. دریچه‌ی دنیای پُر آشوب کنونی تاریخ به روشنی پیش رویم گشوده می‌شود. امام خمینی قیام کرده است و زنان ما به نوبه‌ی خود با الگوگیری از زنان موحد دستگاه الهی در طول تاریخ به یاری روح خدا شتافته‌اند و هم چنان بر ادامه‌ی مسیر، مردان را تشجیع می‌کنند و قوت قلب می‌دهند؛ و در این مسیر دختران و پسرانی تربیت می‌کنند تا در تمدن نوین اسلامی راه‌های ظهور را هموار کنند؛ جان‌نثارانی شوند تا ولی جامعه، حیات طیبه را بر روی زمین محقق کند. و چقدر این زنان در پیشگاه الهی مأجور و عزیزند. آنها محبوبه‌های خدایند چرا که در نقشه‌ی هدایت آفریننده عالمین به درستی ایستاده و با استقامت آن را اجرا می‌کنند. آری؛ راز عزت و شرف زن اینست؛ زنان در پیشگاه خداوند، اسلام و همه‌ی ادیان توحیدی همانند مردان، برای رساندن بشریت به سعادت و کمال، جایگاه بسیار والایی دارند. این زنان مجاهد برای رسیدن به مقصد، همواره سر تعظیم و عبودیت بر آستان خداوند متعال فرود می‌آورند و نسل‌ها را پی در پی بر ظهور حجت حق پرورش می‌دهند. تا باد چنین بادا. درود و رحمت خدا بر تمام شهیده‌های راه عصمت و ولایت و معصومه‌های دوران. @AFKAREHOWZAVI
💠 صفحه اعضای کانون نویسندگان حوزوی در ✍️تحریریه‌ی برادران "تحریریه مدادالفضلاء" ۱. صفحه رسمی کانون نویسندگان حوزوی در ویراستی https://virasty.com/r/Ar4 ۲.حسن مددخانی https://virasty.com/Nabze ۳.مجتبی میرزایی https://virasty.com/Mirzaey ۴. سیدمحمدحسین دعائی https://virasty.com/Smh_Doaei ۵. علی اسفندیار https://virasty.com/A_Esfandiar ۶. امیر خندان https://virasty.com/amirkhandan110 ۷. بابک شکورزاده https://virasty.com/b_sh_1360 8.سید عبدالله هاشمی https://virasty.com/Sahsh 10. سعید کرمی https://virasty.com/saeed814 11. علی‌رضا مکتبدار https://virasty.com/Deebaj 12. سید هادی چاوشی https://virasty.com/Chavosh 13. محسن عبدالله زاده https://virasty.com/abzade60 14. محمد مهدی زارع https://virasty.com/Mmahdizare 15. اسماعیل دشمیر https://virasty.com/Deshmir 16. عمار جوکار https://virasty.com/ammar_jokar 17. محمد ادریسی https://virasty.com/Mohammadedrise ۱۸. هادی حمیدی https://virasty.com/HHamidi20 ۱۹. محمدجواد محمودی https://virasty.com/negashteh ۲۰. مهدیار اسفندیار https://virasty.com/Yar1384 ۲۱. محمدرضا سلیمانی https://virasty.com/tahlilgaresiasi ۲۲. علیرضا محمدلو https://virasty.com/alireza31314 23. سیدمیلادحسینی https://virasty.com/sangareandishe ۲۴. محمد مختاری https://virasty.com/Mokhtary ✍️تحریریه‌ی خواهران "بانو مجتهده امین" 1️⃣ فاطمه شکیب رخ https://virasty.com/Shakiba_ir 2️⃣ زهرا سعادت https://virasty.com/Khorshid_08 3️⃣فاطمه میری ‌طایفه‌فرد https://virasty.com/F_miri521 4️⃣سمیه رستمی https://virasty.com/Shamisehe 5️⃣طیبه فرید https://virasty.com/tayebefarid 6️⃣نجمه صالحی https://virasty.com/najmehsalehi 7️⃣زهرا کبیری‌پور https://virasty.com/z_kabiripour پ.ن: صفحه ویراستی خودتان را می‌توانید به این نشانی ارسال کنید @rahil1357 🌐 @HOWZAVIAN