📕کتاب ”مشاعر”
🔹شرح استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی بر رسالهٔ المشاعر صدرالمتألهین شیرازی
در ٤٥٦ صفحهٔ وزیری با قیمت ٧٠٠٠٠ تومان از سوی نشر نور سخن منتشر شد.
📚 @Nooresokhan
هو
✍🏻..من در طول عمرم چند بار متون فلسفی فلاسفه ای نظیر افلاطون ، ارسطو ، ابن سینا ، سهروردی و ملاصدرا را مطالعه کرده ام و می توانم ادعا کنم که مثلا پس از چندین بار مطالعه نجات ابن سینا یا پرتو نامه حکمت اشراق سهروردی ، بر این متون تا حدی احاطه دارم. اما حتی پس از مؤانست روزانه با قرآن کریم ، هیچوقت احساس نکردم که بر معانی آن احاطه دارم ، بلکه این قرآن کریم بوده است که همیشه بر شعور و آگاهی من احاطه داشته است.
👤استاد سید حسین نصر
📖آفاق حکمت در سپهر سنت صفحه ۱۰۸
@AGLOESHG
◼️جایگاه حقیقی انسان مؤمن از منظر امام موسی کاظم (ع)
◾️وجود مبارك امام هفتم(ع)، مقام مؤمن را خیلی بالا میداند. بالا بودن مقام مؤمن تنها به این نیست كه در آخرت درجات او زیاد است بلكه بالا بودن مقام مؤمن این است كه او نزدیك انبیا و ائمه(علیهم السلام) بسیاری از #فضایل و #معارف و #علوم را میتواند یاد بگیرد و عمل بكند و منتشر بكند (این سرمایه در انسان هست).
♦️اگر كسی این سرمایه را شناخت، خود را ارزان نمیفروشد؛ هرگز نمیگوید من حالا كه مدرس شدم یا درس سطح میگویم یا درس خارج میگویم همین مقدار بس است. در تعبیرات دینی ما آمده است: اولین روز جهلِ یك حوزوی یا دانشگاهی آن وقتی است كه بگوید من فارغ التحصیل شدم؛ خب حیف نیست كه آدم به دنبال نخود سیاه برود و خودش را ارزان بفروشد بگوید من حالا امام جمعه یا جماعت شدم ؟! اگر انسان میتواند به جایی برسد كه نزدیك امام معصوم قرار بگیرد چرا خود را مفت بفروشد؟!
◾️امام کاظم علیه السلام به #هشام میفرمایند: «یا هشام لا تَجتَمِعُ هذه الخصال الا لنبی أو وصی أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان»؛ وقتی معارف عقلی را مطرح میكند میفرماید این معارف بلند و این فضایل فراوان، از آنِ انبیا و ائمه است و ازآنِ مؤمنی است كه در آزمون الهی قلبش پیروز شد (نه زبانش).
◾️ بنابراین این مقام برای ما هست، اگر این راه باز است چرا خود را ارزان بفروشیم؟! خب خسارت كه دیگر حقیقت شرعیه ندارد، همین است که آدم یك كالای گران داشته باشد و این كالا را به مرجعیت بفروشد یا به پیش نمازی بفروشد! فرمود: «الا لنبی أو وصی أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان و اما سائر ذلك من المومنین فانّ احدّهم لا یخلو مِن ان یكونَ فیه بعضُ هذه الجنود»؛
◾️افراد عادی مقداری از این فضایل عقلی را فراهم میكنند ولی آن مؤمنان وارسته، در ردیف اولیای الهیاند (این اصل اول). بنابراین ما میتوانیم و این سرمایه را داریم كه یك انسان ابدی باشیم.
◾️وجود مبارك امام هفتم(سلام الله علیه) مطابق آیه سوره « #زمر» فرمود خداوند هم مجاری ادراكی به ما داد كه مطالعه كنیم و گوش بدهیم
▫️(یك) هم تصفیه خانه به ما داد به عنوان درون تا پژوهش و تحقیق كنیم تا این چیزی كه شنیدیم و آنچه خواندیم كدامش حق است و كدامش حق نیست
▫️(دو) و هم قدرت انتخاب به ما داد كه بعد از ارزیابی وقتی فهمیدیم چه چیز حق است آن را بپذیریم
▫️(سه)، بعد قدرت عمل به ما داد
▫️(چهار)، بعد قدرت نشر و تبلیغ به ما داد
▫️ (پنج) كه در همه این مقاطع پنج گانه ما پیروز میشویم.
خداوند اهل عقل و فهم را در كتاب خودش بشارت داد و اینچنین فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾«قول» یعنی مكتب یعنی آراء یعنی مطالب علمی ـ مكاتب گوناگون آراء گوناگون را میشنود خوب گوش میدهد و میزان هم دارد تا ارزیابی كند چه صدق است چه كذب چه حق است چه باطل چه خیر است چه شر چه حسن است و چه قبیح، بعد انتخاب هم میكند.
▫️ امروز چون روز مصیبت آن حضرت است ببینید كه بر وجود مبارك امام هفتم چه گذشت! همین سندیبنشاهك ملعون در مسموم كردن وجود مبارك امام هفتم، بی باك بود، وقتی كه مطمئن شد كه حضرت مسموم شد و رحلت میكند و شهید میشود، برای عوام فریبی به حضرت گفت اجازه میدهید كه من كفنی دارم با آن كفن شما را كفن كنم، خب حضرت این عوام فریبی او را فهمید فرمود نه: «إنّا اهلُ بیت مُهورُ نسائِنا و حج صرورتِنا و اكفان موتانا من طاهر اموالنا و عندی كفن»؛
▫️ فرمود ما از خاندانی هستیم وقتی مكه میرویم از پول حلال صد درصد خالص خود ماست، مهریهای برای همسرهای مان قرار میدهیم و كفنهای مردههای ما از مال حلال صد درصد خالص خود ماست و من كفن دارم یعنی فرزندم وجود مبارك امام هشتم میآید و مرا هم در آن كفن، كفن میكند.
🔶«السلام علیكم یا اهل بیت النبوة و یا معدن الرساله و یا مهبط الوحی و یا مختلف الملائكة»
منبع کانال دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
تشبیهی زیبا از امام کاظم (ع) 🖊️از امام کاظم (علیه السلام) سؤال شد: فرشتگان اعمال ما را که می نویسند آیا خاطرات و نیتهایی را که فقط از دل گذرانده ایم و هنوز به لباس عمل در نیاوردیم هم می نویسند؟ حضرت فرمودند:
آیا بوی باغ و بستان و بوی کثافت و گنداب یکی است؟
اگر از کنار باغی پر از گل و معطر بگذرید، بوی خوب احساس
می کنید و چنانچه بوی بد به مشام انسان برسد، می فهمد که اینجا کثافت و زباله است. از بو می توان فهمید که از کنار باغ می گذریم یا از کنار چاه. (برگرفته از کتاب حکمت عبادات، حضرت آیت الله جوادی آملی، ص78)✅
فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
✅شیخ اکبر محیی الدین بن عربی در کتاب شریف #فتوحات_مکیه می فرمایند :
✳️« فإنه صلّی الله علیه و آله و سلم و أهل بیته علی السواء فی مودتنا فیهم فمن کره اهل بیته کرهه لأنه واحد من اهل البیت و لا یتبعض حب اهل البیت » .
🔹رسول اکرم و #اهل_بیت ایشان در واجب بودن مودت و دوستی ما یکسان می باشند پس بنابراین هر کس دشمن یکی از اهل بیت باشد دشمن پیامبر است چرا که پیامبر یکی از اهل بیت است و دوستی اهل بیت قابل تفکیک و تبعیض و تقسیم نیست ( یعنی اگر یکی از آنها را دوست نداشته باشی پس نمی شود گفت اهل بیت را دوست داری چرا که اهل بیت مجموع آن بزرگواران می باشد )
🔹منظور ایشان از اهل بیت فرزندان حضرت #فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد که دقیقا قبل از این جملات به آن در ضمن داستانی کسی که به فرزندان حضرت فاطمه از سادات بدگویی می نموده به آن تصریح دارد.
🔹قبل از این جمله و بعد از بیان داستان شعری را در شأن اهل بیت فرموده است :
فلا تعدل بأهل البیت خلقا
فاهل البیت هم اهل السیاده
فبغضهم من الانسان خسر
حقیقی و حبهم عباده
🔶ترجمه شعر :
هیچ خلقی با اهل بیت برابری نمی کند و فقط اهل بیت شایسته سیادت و بزرگی می باشند .
بغض اهل بیت خسران و ضرر حقیقی و دوستی آن ها عبادت است.
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هو
باز گردد عاقبت این در ؟ بلی
رو نماید یار سیمین بر ؟ بلی
ساقی ما یاد این مستان کند
بار دیگر با می و ساغر ؟ بلی
نوبهار حُسن آید سوی باغ
بشکفد آن شاخههای تر ؟ بلی
طاقهای سبز چون بندد چمن
جفت گردد ورد و نیلوفر ؟ بلی
دامن پرخاک و خاشاک زمین
پر شود از مشک و از عنبر ؟ بلی
آن بر سیمین و این روی چو زر
اندرآمیزند سیم و زر ؟ بلی
این سَر مخمور اندیشه پرست
مست گردد زان می احمر ؟ بلی
این دو چشم اشکبار نوحه گر
روشنی یابد از آن منظر ؟ بلی
مولانا جلال الدین بلخی
@AGLOESHG
🍀 دستورالعمل جهت شفای بیمار
یکی از دستورالعملهایی که حضرت آیتالله بهجت قدسسره برای شفای بیماران میفرمودند:
مریض پس از نماز صبح دو رکعت نماز حاجت بخواند و پس از آن سه مرتبه بگوید:
اللَّهُمَ اشْفِنِي بِشِفَائِكَ، وَ دَاوِنِي بِدَوَائِكَ، وَ عَافِنِي [بِعَافِیَتِكَ] مِنْ بَلَائِكَ، فَإِنِّي عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ.
خدایا، مرا به شفای خود شفا ده و به دوای خود دوا ده و از بلایت عافیتم بخش؛ چرا که من بندۀ تو و فرزند بندۀ توام.
پس از آن یک بار بگوید: «بِحُرْمَةِ الإمامِ الکاظِم علیهالسلام».
📙 بهجت الدعا، ص٣۴٩ـ٣۵٠
@AGLOESHG
#شقیق_بلخی
🔹 ﻧﻘﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﻠﺦ ﻗﺤﻄﯽ ﻋﻈﯿﻢ ﺑﻮﺩ، ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩﻧﺪ،
ﻏﻼﻣﯽ ﺩﯾﺪ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﻭ ﺧﻨﺪﺍﻥ.
ﮔﻔﺖ: ﺍﯼ ﻏﻼﻡ، ﭼﻪ ﺟﺎﯼ ﺧﺮﻣﯽ ﺍﺳﺖ؟ ﻧﺒﯿﻨﯽ ﮐﻪ ﺧﻠﻖ ﺍﺯ ﮔﺮﺳﻨﮕﯽ ﭼﻮﻥ ﺍﻧﺪ؟
ﻏﻼﻡ ﮔﻔﺖ: ﻣﺮﺍ ﭼﻪ ﺑﺎﮎ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺑﻨﺪﻩ ﮐﺴﯽ ﺍﻡ ﮐﻪ ﻭﯼ ﺭﺍ ﺩﻫﯽ ﺍﺳﺖ ﺧﺎﺻﻪ ﻭ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻏﻠﻪ ﺩﺍﺭﺩ. ﻣﺮﺍ ﮔﺮﺳﻨﻪ ﻧﮕﺬﺍﺭﺩ.
ﺷﻘﯿﻖ ﺁﻥ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﻓﺖ. ﮔﻔﺖ: ﺍﻟﻬﯽ ﺍﯾﻦ ﻏﻼﻡ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺟﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺍﻧﺒﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﭼﻨﯿﻦ ﺷﺎﺩ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺗﻮﻣﺎﻟﮏ ﺍﻟﻤﻠﻮﮐﯽ ﻭ ﺭﻭﺯﯼ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﻣﺎ ﭼﺮﺍ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺧﻮﺭﯾﻢ؟
ﺩﺭﺣﺎﻝ ﺍﺯ ﺷﻐﻞ ﺩﻧﯿﺎ ﺭﺟﻮﻉ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺗﻮبه ﻧﺼﻮﺡ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺭﻭﯼ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺣﻖ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺗﻮﮐﻞ ﺑﻪ ﺣﺪ ﮐﻤﺎﻝ ﺭﺳﯿﺪ.
ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﮔﻔﺘﯽ: ﻣﻦ ﺷﺎﮔﺮﺩ ﻏﻼﻣﯽ ﺍﻡ.
#توکل #روزی #توحید
🕯 @AGLOESHG
نوروز سیدجوادشبیری.pdf
370.1K
بررسی سندی و دلالی روایات نوروز
استادسیدجوادشبیری
@AGLOESHG
مرحوم آیت الله سید صدر الدین صدر در خاتمه ی کتاب شریف المهدی بعد از ذکر کتاب شریف فتوحات مکیه می نویسد:
و الحق أنه کتاب مفید فی بابه لا أظن أن یصدر له ثان فی عالم المولفات.
یعنی حق این است که کتاب شریف فتوحات مکیه در موضوع خود مفید است و گمان نمی کنم که برای این کتاب دومی و نظیر و مانندی بیاید.
حضرت علامه حسن زاده آملی حفظه الله تعالی در ذیل عبارت مرحوم صدر می فرمایند:
آن که در آخر کلامش افاده فرمود که لا أظن أن یصدر له ... کلامی محققانه است و تاکنون نه تنها فتوحات مکیه بلکه هیچیک از مصنفات شیخ در عالم مولفات دومی مانند خود ندیده است بخصوص فصوص و فتوحات را باید از کرامات خاص به او دانست ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ
@AGLOESHG
4_6017049019040138951.mp3
2.62M
ریاست خیالی.
خیال می کنند که رئیس اند و همه مرئوس.
خیال می کنند!!!
و چقدر انسانها برای این خیالات جانها و عمرها هدر دادند و می دهند
و چقدر انسانها برای خیالات دیگران، جان و عمر و مال خود را هدر داده اند و می دهند
یا الله نعوذ بک.
@AGLOESHG
بارگاه و حرم مطهرحضرت_ابوطالب (صلوات الله علیه) در قبرستان حجون مکه ی معظمه، قبل از تخریب، توسط وهابیون
@AGLOESHG
درنعت رسول اعظم
ای مدنی برقع و مکی نقاب
سایه نشین چند بود آفتاب
گر مهی از مهر تو موئی بیار
ور گلی از باغ تو بوئی بیار
منتظرانرا به لب آمد نفس
ای ز تو فریاد به فریادرس
سوی عجم ران منشین در عرب
زرده روز اینک و شبدیز شب
ملک برآرای و جهان تازه کن
هردو جهانرا پر از آوازه کن
سکه تو زن تا امرا کم زنند
خطبه تو کن تا خطبا دم زنند
خاک تو بوئی به ولایت سپرد
باد نفاق آمد و آن بوی برد
باز کش این مسند از آسودگان
غسل ده این منبر از آلودگان
خانه غولند بپردازشان
در غله دان عدم اندازشان
کم کن اجری که زیادت خورند
خاص کن اقطاع که غارتگرند
ما همه جسمیم بیا جان تو باش
ما همه موریم سلیمان تو باش
از طرفی رخنه دین میکنند
وز دگر اطراف کمین میکنند
شحنه توئی قافله تنها چراست
قلب تو داری علم آنجا چراست
یا علیی در صف میدان فرست
یا عمری در ره شیطان فرست
شب به سر ماه یمانی درآر
سر چو مه از برد یمانی برآر
با دو سه در بند کمربند باش
کم زن این کم زده چند باش
پانصد و هفتاد بس ایام خواب
روز بلندست به مجلس شتاب
خیز و بفرمای سرافیل را
باد دمیدن دو سه قندیل را
خلوتی پرده اسرار شو
ما همه خفتیم تو بیدار شو
ز آفت این خانه آفت پذیر
دست برآور همه را دست گیر
هر چه رضای تو بجز راست نیست
با تو کسی را سر وا خواست نیست
گر نظر از راه عنایت کنی
جمله مهمات کفایت کنی
دایره بنمای به انگشت دست
تا به تو بخشیده شود هر چه هست
با تو تصرف که کند وقت کار
از پی آمرزش مشتی غبار
از تو یکی پرده برانداختن
وز دو جهان خرقه درانداختن
مغز نظامی که خبر جوی تست
زنده دل از غالیه بوی تست
از نفسش بوی وفائی ببخش
ملک فریدون به گدائی ببخش
مخزن الاسرار بخش ۸ نعت ۳
حکیم #نظامی گنجوی
@AGLOESHG
تصویر محمد، جوان تونسی که عکاس معروف Lehnert اهل جمهوری چک بين سالهاي 1904 و 1906 درتونس گرفته و در آلبومی منتشر کرد اما اوايل دهه 20 در ایران دستکاری و به عنوان نقاشی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد!
@AGLOESHG
برتري دانش جويي بر عبادت در سخنان درربار حضرت نبیّ اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم.
@AGLOESHG
توصيه به فرار از جاهل و مجادله نکردن با او در سخنان درربار حضرت نبیّ اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم.
@AGLOESHG
4_6003330764647695716.pdf
340.8K
#مناظره بین دکتر #دینانی و دکتر ضیا شهابی بر سر امکان پذیری فلسفه اسلامی
در یکی از روزهای پاییز، چالش پرحرارتی بین ضیاء شهابی و دینانی بر سر امکان پذیری فلسفه اسلامی، درگرفت. این چالش که در یک جمع دانشگاهی و در چارچوب گفت و شنودهای یک میزگرد به انجام رسید، به واقع مواجهه ای صریح درخصوص امکان پذیری فلسفه اسلامی بحساب می آید.
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
@AGLOESHG
🔹یاران و اصحاب خویش را وصیت می کنم... سخنی از ذوق [و مکاشفه] هیچکس نپذیرند ، مگر کسی از آنان که امام محمد مهدی علیه السلام را درک [مشاهده] کرده باشد ، سلام مرا به او برسانید و از او - آنچه از معارف را که بیان می کند - فرا گیرید.
✍شیخ صدرالدین #قونوی
افضل تلامیذ ابن عربی
دو صدرالدین استاد خواجوی صفحه ۳۴ به نقل از وصیة الشيخ صدرالدین عندالوفاة ، نسخه کتابخانه شهید علی پاشا، شماره ۲۸۱۰
@AGLOESHG