eitaa logo
فلسفه و عرفان
5.2هزار دنبال‌کننده
510 عکس
219 ویدیو
349 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
2_5204128344039232134.pdf
10.58M
📚 Metaphysical Penetrations: A Parallel English-Arabic Text ✍🏼 Mulla Sadra Translated by: Seyyed Hossein Nasr, Editor: Ibrahim Kalin 🔹کاوش های متافیزیکی‌(رساله المشاعر) 🔹متنی موازی شده عربی انگلیسی 🔸✍ملا صدرا 🔹ترجمه از سید حسین نصر 🔸ویرایشگر ابراهیم کالین ♦️کانال فلسفه و عرفان https://eitaa.com/AGLOESHG
❖ قرارداد عوامانه‌ی برجام! آیت الله جوادی آملی امروز (۱۴۰۰/۹/۱۸) در دیدار وزیر امور خارجه فرمود: مذاکره با جهان، فکر جهانی لازم دارد. ما از جهان جدا نیستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آنها مذاکره کنیم و با آنها دست بدهیم، اما بعد از آن حتما باید انگشتان خود را بشماریم! [کنایه از بی اعتمادی به دشمن در دزدیدن انگشتان]. در نظام بین ‌الملل به هیچ کس اعتماد نیست، اما هیچ کس از مذاکره با دیگر کشورها هم بی ‌نیاز نیست؛ لذا مذاکره با کشورهای جهان یک کار سنگینِ علمیِ عمیقِ حقوقی-سیاسی در حوزه بین الملل است. مذاکره با جهان، یک سواد بالغ سیاسی بین المللی می‌خواهد. باید طرزی توافقات را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند؛ اگر کشوری توانست یکطرفه از قرارداد خارج شود، این یعنی نوشته شده است! این یعنی آن تکیه گاهی که محل سوء استفاده دشمن قرار گرفته تا از توافق خارج شود مورد غفلت قرار گرفته، این یعنی در قرارداد دیده نشده که اگر یکی از طرفین به صورت یکجانبه خارج شود، چه عواقبی دارد؟ این یعنی همه جوانب کار دیده نشده است. لیاقت این مردم نه آن است و نه این اختلاس و سوء مدیریت‌ها. @Arefane https://eitaa.com/AGLOESHG
یــاهُــو این دختِ علی که زینبش آمده نام بر طاقِ سپهرِ علم بدریست تمام تا مادرِ دهر دختر آورد و پسر دختر نشنید کس بدین قدر و مقام https://eitaa.com/AGLOESHG
📚کتابخانه کنگره آمریکا به مدت 10 روز به صورت رایگان، کتاب‌های فارسی رو برای دانلودِ عموم، در دسترس گذاشته است کتاب‌هایی بسیار نفیس و نایاب، بعضاً مربوط به 600-500 سال پیش. علاقمندان کتاب، از این فرصت استفاده کنید. لینک دسترسی 👇🏻 https://www.loc.gov/collections/persian-language-rare-materials https://eitaa.com/AGLOESHG
بی همتایی بوعلی.mp3
1.43M
🎙آیت الله جوادی آملی: "از جناب بهمنیار نقل شده است كه می ‌گوید ما روزانه منتظر ورود بوعلی بودیم كه ایشان تدریس كنند و ما تَدَرّس كنیم و فرا بگیریم، روزی استاد آمد و ما در كنار شمع وجودش جمع شدیم و پروانه وار نشستیم كه ایشان تدریس بكنند، وقتی شروع به تدریس كردند از چشمان ما و رخسار ما فهمیدند كه ما درس دیروز را نفهمیدیم....كم كم به عرضش رسید یا برای او معلوم شد که ما دیشب گعده داشتیم... آن‌گاه اشك از چشمان بوعلی سرازیر شد، گفت طناب بازهای شهر ـ این سیرك ها ـ می ‌كوشند در رشته شان متخصص بشوند، شما كه در رشته علمی و علوم الهی تلاش و كوشش می ‌كنید تلاش و كوششتان این نیست كه در رشته ‌تان متخصص بشوید؟!" https://eitaa.com/AGLOES
18.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سخنان استاد شفیعی کدکنی درباره وضعیت اسفبار علوم انسانی در ایران http://eitaa.com/dreshkevari https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥‏کلیپ کامل(هنگام مباحثه و بعد مباحثه) 🔹مرحوم آیت‌الله سید رضی شیرازی (موافق فلسفه اسلامی) 🔸و مرحوم آیت‌الله موسوی خلخالی (مخالف فلسفه اسلامی) https://eitaa.com/AGLOESHG
● خاندان پاک 🔸هنگامى که ابوبکر، کارگزاران حضرت زهرا «علیهاالسلام» را از فدک، اخراج و آن جا را به زور تصرف کرد، امیرالمؤمنین ‏على «علیه‌السلام» (در مسجد پیامبر «صلی‌الله‌علیه وآله» و در حضور اصحاب) در احتجاج با وی فرمودند: ای ابوبکر! آیا قرآن مى‌‏خوانى؟ گفت: آرى. فرمود: به من بگو که آیۀ (إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً) دربارۀ چه کسى نازل شده است؟ دربارۀ ما یا دیگران؟ گفت: دربارۀ شما نازل شده است. فرمود: اگر جمعى شهادت دهند که فاطمه «س» دختر رسول خدا، کار زشتى انجام داده است، چه مى‌‏کنى؟ گفت: همان‌گونه که بر سایر زنان مسلمان حدّ جارى مى‏‌کنم بر او هم حدّ جارى مى‌‏کنم. حضرت فرمود: در آن هنگام نزد خدا جزء کافران خواهى بود! گفت: برای چه؟ فرمود: براى این که خداوند شهادت داده است که فاطمه «س» پاک است و تو شهادت خداوند درباره او را ردّ کرده و شهادت مردم را پذیرفته‏‌اى! همچنان‌که حكم خدا و رسول را در مسأله -كه فاطمه آن را در زمان حيات پيامبر دریافت نموده- ردّ نموده و در مقابل، شهادت فردى اعرابى دور از تمدّن را پذيرفته‏‌اى، و فدك را از او غصب نمودى، و پنداشته‌‏اى كه آن فى‏ء (مال همه) مسلمين است. به دنبال این سخنان بگو مگو میان اصحاب آغاز شد و کار ابوبکر را زشت دانستند و با نگاه به یکدیگر گفتند: على بن ابى‌طالب راست مى‌گوید. ع 📚الإحتجاج (للطبرسي) ؛ ج‏1 ؛ ص92 @zanjani_net
🔴 پاسخ حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه به گرگیج 🔻 حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه: 🔹 درباره بی‌بی شهربانو یا شاه زنان بحث‌های مختلفی در تاریخ وجود دارد و وحدت نظر دراین‌باره وجود ندارد، در این‌که آیا شهربانو همسر امام حسین و مادر امام سجاد(ع) بوده است یا خیر اختلاف است، هم‌چنان درباره اینکه دختر یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی بوده است یا خیر هم اختلاف است و نظرات فراوانی وجود دارد. 🔹 حتی این اختلاف وجود دارد که آیا حضرت شهربانو در زمان حکومت عمربن خطاب به ازدواج امام حسین درآمد، یا در زمان حکومت عثمان یا در زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع)؟ 🔹 برای مثال مرحوم کلینی، یعقوبی و مسعودی در کتاب اثبات الوصیه می‌گویند که ازدواج حضرت شهربانو با امام حسین در زمان حکومت عمربن خطاب بوده است اما شیخ صدوق در کتاب عیون اخبارالرضا معتقد است که این ازدواج در زمان عثمان بوده است. 🔹 در نقطه مقابل، شیخ مفید و مرحوم طبرسی معتقدند که این اتفاق در زمان امیرالمؤمنین به وقوع پیوسته است. مرحوم سیدجعفر شهیدی در کتاب خود می‌گوید "اصلاً چنین اتفاقی صورت نگرفته است". او برای این ادعای خود شاهدی را از منصور دوانیقی آورده است. 🔹 حال شبهه کجاست؟ گرگیج می‌گوید "چون شما شیعیان اعتقادی به مشروعیت خلافت عمربن خطاب ندارید، بنابراین جنگ با ایران نیز مشروع نبوده است، گرفتن اسرا نیز مشروع نیست و ازدواج با کنیزی که در این جنگ به اسارت در آمده است نیز مشروع نخواهد بود و...". 🔹 جواب این شبهه این است که براساس آموزه‌های شیعه، جنگ ابتدایی زمانی مشروعیت دارد که اذن امام را داشته باشد، در این شرایط، خلیفه دوم یا با اذن امام با ایران جنگیده است یا بدون اذن؛ اگر جنگ او همراه با اذن امام بوده باشد، جهادش مشروعیت دارد ولو اینکه خلافتش مشروعیت نداشته باشد 🔹 اما اگر این جهاد بدون اذن امام بوده باشد، براساس نصوص شیعه، تمام اموالی و یا اسرایی که به‌غنیمت گرفته شده است، تحت مالکیت مقام امام است، به‌عبارت دیگر، حتی اگر از نظر شیعیان جنگ خلیفه دوم با ایران مشروعیت نداشته باشد، تمام اموال و غنایمی که به دست آورده است، تحت مالکیت مقام امامت است، بنابراین اگر بی‌بی‌شهربانو به‌عنوان کنیز در اختیار امام قرار گرفته باشد، مالکیتش با امام بوده است و شبهه برطرف می‌شود. 🔹 دقت داشته باشید در تاریخ نقل شده است که وقتی حضرت شهربانو را آوردند، حضرت امیرالمؤمنین فرمودند "این خانم از خاندان موجهی است و نباید او را به‌عنوان کنیز به ازدواج درآورد و خودش باید همسر خودش را انتخاب کند" و خود او امام حسین را به همسری انتخاب کرد، بنابراین اصل شبهه از اساس منتفی شد. 🔹 علمای شیعه اهل منطق، گفت‌وگو و استدلال هستند، فلذا اگر شبهه و سؤالی دارند باید در جمع علمی مطرح کنند، نه در خطبه نماز جمعه که باعث شود رسانه‌های اجنبی و صهیونیستی استفاده سوء از آن بکنند. خبرگزاری رسا https://eitaa.com/AGLOESHG