eitaa logo
فلسفه و عرفان
5هزار دنبال‌کننده
500 عکس
217 ویدیو
344 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح نمط ۳ استاد سعادت مصطفوی در👇 https://t.me/PHILO_MYS
شرح اشارات کامل علامه حسن زاده در👇 https://t.me/PHILO_MYS
🚩🍃🎤بهشت آدمی باغ نیست، بهشت آدمی ادراک ملایم است و ادراک ملایم آدمی توحید است که این بهشت نقد است. حور العین آدمی یک زن زیبا نیست، این حور العین حیوانی است. علم هم حور العین انسان است. حور العین آدمی توحید است. حضرت سیدالشهداء در دعای عرفه حور العین آدمی را از خدا درخواست کرد. این که عرض می کند: "فارجعنی الیک بکسوة الانوار"،این کسوه انوار یعنی توحید احدی صمدی را از خدا درخواست کرد. این حور العین ها شأن پیامبر اکرم است که به عالم عرضه کرد که آن عبارت از «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، اللَّهُ الصَّمَدُ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ» است که این عبارت از ملکوت اعلی است که اولیاء الله همه از این حور العین بهره می برند و از این بهشت و میوه و حیات بی نهایت و سکر بی نهایت و شفای بی نهایت محظوظ می شوند.✨ - ۲ ۹_۷_۱۴۰۰ ۱۴۰۰ 🕋 @tohideahadi @AGLOESHG
5e57faa49271595f19a5fe85_-4053589742341985974.mp3
3.17M
🌀آیه الحق بهجت رحمه الله 🔷اهمیت سحری خوردن @AGLOESHG
💠 لطیفه ادبی بسیار خواندنی از قرآن کریم. 🔅علّامه حاج ميرزا ابو الحسن شعرانى رضوان الله تعالى عليه در تعليقه ‏اى بر ترجمه نفس المهموم فرموده است: 🔹و من بنده مترجم اين كتاب را با ملحدى اتفاق بحثى افتاد كه ذكر آن فائدت بسيار دارد. 🔸(ملحد) گفت: در قرآن است كه‏ عَلَيْها تِسْعَةَ عَشَرَ (المدثر- 31)، (نوزده نگاهبان بر جهنّم گماشته‏ اند)، اين عدد براى چيست؟ 🔸گفتم: عدد را گاه براى مبالغت آورند و غرض بخصوص آن عدد نيست. چنان‏كه فرمود: إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ‏ (التوبة- 80)، اگر هفتاد بار استغفار كنى براى ايشان خدا آنان را نيامرزد. و در محاورات گوييم: ده بار ترا دعوت كردم به خانه من نيامدى. صد بار ترا نصيحت كردم نشنيدى. 🔸گفت: نوزده عدد اندك است و مبالغه را نشايد. 🔸گفتم: مبالغت در هر جا به تناسب محل است، بر در زندان دو پاسبان بس است هرچند هزار كس به درون باشند، پس نوزده در اينجا مبالغه را كافى است. 🔸گفت: گيرم كه چنين است نوزده چرا اختيار افتاد، ده چرا نگفت؟ 🔸گفتم بزرگتر عددى كه ممكن بود در سياق آيت‏ها آورده شود آورد، زيادتى مبالغت را كه فواصل همه "راء" است‏ "إِنَّهُ فَكَّرَ وَ قَدَّرَ، فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ، ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ، ثُمَّ نَظَرَ، ثُمَّ عَبَسَ وَ بَسَرَ" و همچنين تا "لوّاحة للبشر، عليها تسعة عشر" (که در آخر همه آیات حرف "راء" است). و در اينجا از عشر تا تسعة عشر هريك را مى‏ فرمود مناسب بود، و "تسعة عشر" (نوزده) بزرگ تر عدد مناسب بود، آن اختيار افتاد. 🔸چون اين بشنيد سخت شگفت آمدش و گفت: بسيار در آيات قرآن تفكّر مى ‏كنيد. 🔸گفتم: قرآن براى همين آمد كه تفكر كنند در آن، قوله تعالى: أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها. منبع: هزار و یک کلمه، کلمه 231. @AGLOESHG
📣 مرکز تخصصی آموزش فلسفه اسلامی قم ، سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ ✅ مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم تحت اشراف از بین داوطلبان حوزوی در مقطع سطح ۲و۳ دانش‌پژوه می‌پذیرد. 📆 زمان ثبت نام: از ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰ لغایت ۱۵ ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۱ ⬅️ داوطلبان برای ثبت نام می‌توانند از لینک زیر اقدام نموده و مراحل ثبت‌نام را تکمیل کنند: http://reg.ismc.ir/rules/248 🔶 اطلاعات تکمیلی را می‌توانید با عضویت در کانال «اطلاع رسانی و راهنمای ثبت‌نام» از طریق لینک زیر دریافت نمایید: @mt_falsafeh @AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بخشی از پیام آیت الله جوادی آملی برای همایش ملی شمس تبریزی: 🔹 مراقب باشید که دیگران بزرگانی را که شناسنامه زمین اند به نام خود ثبت نکنند. بلخ و بخارا را از ایران گرفتند خراسان شرقی را از ما گرفتند. ایران را اربا اربا کردند! @AGLOESHG
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ ای فیض قدیم بر حُدوث ای همه کُن ای منت تشریف به دنیا ز لَدُن سرمایه‌ی ذات لایزالی با توست ای ظرف بتول، ظرف ما را پُر کُن حضرت خدیجه سلام الله علیها تسلیت @atidpoetry ◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ @AGLOESHG
حکمرانی اختاپوس دارو و بیماران بی پناه بسم الله الرحمن الرحیم گرانی موریانه ای و سپس افعی وار دارو در کشور،‌ مردم و بیماران را زمین گیر کرده است. آیا روسای قوای سه گانه و وزرا و سایر مسئولان امور سلامت و تامین اجتماعی از افزایش چند برابری داروهای خارجی و گرانی نامعقول داروهای ایرانی خبر دارند؟ آری تلاش شبانه روزی همه عزیزان مأجور است و مقبول اما چرا باید بی سر و صدا به افزایش قیمت دارو در کشور اقدام شود و پس از اعتراض چند روزه تعدادی از نمایندگان مجلس، بدبختی بیماران و مردم بی پناه به فراموشی سپرده شود؟ دارو گران می شود و بیمه زیربار آن نمی رود و آنانکه باید کمر خم کنند، مردم بی پناه این سرزمین هستند. رؤسای محترم جمهور و مجلس شورا و قوه قضاییه، آماری از هلال احمر و کمیته امداد و بهزیستی بگیرید تا بدانید بیماران چه می کشند. یک بار بروید منزل بیماران خاص تا قلبتان به درد آید، شاید فکری برای حکمرانی دارو در کشور بکنید. آیا وضعیت دارو با سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درباره تامین اجتماعی منطبق است؟ آیا قوانین کشور و نظارت مجلس، روند رو به رشد قیمت دارو را تایید می کند؟ کشور فاقد حکمرانی دارو است و به عبارت دیگر، اختاپوس دارو و شبکه مافیای متشکل از باندهای مختلف سیاسی برای شما و مردم و بیماران، حکمرانی می کند. مگذارید تجربه امپریالیسم دارو در جهان در جمهوری اسلامی ایران تکرار شود. اجازه بدهید این کمترین شما روسای قوای سه گانه را که مسئول حکمرانی دارو در کشور هستید، به بخشی از عهدنامه مالک اشتر در سفارش به مردم یادآوری کنم. امیرالمومنین روحی له الفداء می فرماید: «أَنْصِفِ اللَّهَ وَ أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِکَ وَ مِنْ خَاصَّةِ أَهْلِکَ وَ مَنْ لَکَ فِیهِ هَوًى مِنْ رَعِیَّتِکَ فَإِنَّکَ إِلَّا تَفْعَلْ تَظْلِمْ وَ مَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللَّهِ کَانَ اللَّهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ وَ مَنْ خَاصَمَهُ اللَّهُ أَدْحَضَ حُجَّتَهُ وَ کَانَ لِلَّهِ حَرْباً حَتَّى یَنْزِعَ أَوْ یَتُوبَ» داد خدا و مردم و خویشاوندان نزدیکت را از خود بده، و آن کس را که از رعیت خویش دوست مى دارى، که اگر داد آنان را ندهى ستمکارى، و آن که بر بندگان خدا ستم کند خدا به جاى بندگانش دشمن او بود، و آن را که خدا دشمن گیرد، دلیل وى را نپذیرد و او با خدا سر جنگ دارد. «وَ إِنَّمَا عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ فَلْیَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ وَ مَیْلُکَ مَعَهُمْ» و همانا آنان که دین را پشتیبانند، و موجب انبوهى مسلمانان، و آماده پیکار با دشمنان، عامه مردمانند. پس باید گرایش تو به آنان بود و میلت به سوى ایشان. امیدوارم راهکار حکمرانی دارو یعنی حاکمیت نظام مند در سیاستگذاری و تنظیم گری و خدمات عمومی در عرصه دارو سامان یابد و اقتدار این امر از مافیای دارو به دلسوزان مردم منتقل گردد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته عبدالحسین خسروپناه دزفولی طلبه حوزه علمیه قم ۲۲فروردین ۱۴۰۱
4_5936256891746255108.pdf
24.88M
📖اشارات و تنبیهات ✍شیخ الرئیس 🔹با محاکمات قطب الدین رازی 🔹بخش ماقبل‌الطبیعه 🔹نشر البلاغه https://t.me/PHILO_MYS @AGLOESHG
4_5936256891746255107.pdf
26.15M
📖اشارات و تنبیهات ✍شیخ الرئیس 🔹با محاکمات قطب الدین رازی 🔹بخش طبیعیات 🔹نشر البلاغه https://t.me/PHILO_MYS @AGLOESHG
4_5936256891746255106.pdf
20.64M
📖اشارات و تنبیهات ✍شیخ الرئیس 🔹با محاکمات قطب الدین رازی 🔹بخش منطق 🔹نشر البلاغه https://t.me/PHILO_MYS @AGLOESHG
سلام و تحیت خدمت فرهیختگان و بزرگواران. آدرس کانال درس خارج منطق در ایتا :https://eitaa.com/darsekharegemanteg و همچنین آدرس گروه درس خارج منطق در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/4214096049C969f5e2536 این گروه به پیشنهاد یکی از اعضای کانال درس خارج منطق ایجاد شد. استاد ارجمند و بزرگوار استاد سلیمانی امیری در گروه حضور دارند، واین فرصت مناسبی است برای دوستانی که به نحو مجازی کلاس استاد را دنبال میکنند. اگر در رابطه با مسائل مطرح شده در کلاس درس خارج منطق و کلاس رساله ی تصور و تصدیق سوالی داشتید میتوانید از حضرت استاد بپرسید. موفق و سربلند باشید. @AGLOESHG
. ✨﷽✨ ⚜ نشست علمی «فلسفه اسلامی در غرب» با حضور محمدصالح زارع‌پور استاد دانشگاه منچستر ⚜ مدیر نشست: گروه فلسفه اسلامی شعبه قم ⚜ زمان: روز دوشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶. بصورت مجازی. ⚜ علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این آدرس (https://www.skyroom.online/ch/irip/mt به صورت مجازی در این نشست شرکت کنند. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 🆔 http://eitaa.com/irip_ir https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
📣 #پذیرش مرکز تخصصی آموزش فلسفه اسلامی قم ، سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ ✅ مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆 ثبت نام سطح ۴ مرکز تخصصی فلسفه اسلامی نیز آغاز شد
🎥 مستندِ دیدنیِ «حضرتِ امیر جان» زندگی و احوالاتِ میر سید علی همدانی از عرفای قرن هشتم 🎞️ https://www.aparat.com/v/J6ihU 🔹 سیّد علی را باید یکی از بزرگ‌ترین و مؤّثرترین بانیانِ کاخِ رفیعِ فرهنگِ ایران و اسلام و زبان و ادبِ فارسی در خطّه‌ی پهناور هند به ویژه کشمیر دانست. وی علاوه بر هند در منطقه ختلانِ تاجیکستان نیز خدمات قابل توجهی داشته است. 🔹 از اشعارِ معروف میر سید علی همدانی که در مقبره ایشان در تاجیکستان به نمایش گذاشته شده‌است: پرسید عزیزی که علی اهل کجایی گفتم به ولایاتِ علی کز همدانم نی زان همدانم که ندانند علی را من زان همدانم که علی را، همه دانم 🌐تفقه https://t.me/PHILO_MYS https://eitaa.com/AGLOESHG
دوستانی که مایلند در این شبها سخنرانی عرفانی استماع بفرمایند فرمایشات عارف کامل جناب استاد امامی نجف آبادی بسیار عالی است البته دوستانی که آشنای با عرفان نظری باشند بهره بیشتری میبرند لینک فرمایشات استاد👇 https://eitaa.com/tohideahadi/1716 از همه عزیزان التماس دعای خیر دارم
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🌀صلوات شیخ اکبر بر قطب العارفین امیرالمؤمنین مولانا حضرت مرتضی علی (علیه السلام) صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی سِرِّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّة ، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّة ، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّة ، اَلوالی للولایةِ النّاسوتیّة ، أُنمُوذِجِ الواقِعِ ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین ، صورة الأمانة الإلهیّة ، مادةِ العلومِ الغیرِ المُتناهیةِ ، الظّاهرِ بالبرهانِ ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ ، بِسْمَلَةِ کتابِ الموجودِ ، فاتحة مصحفِ الوجودِ ، حقیقة النقطةِ البائیّة ، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّة ، حَیدَرِ آجام الإبداعِ ، الکرّار فی معارکِ الإختراع ، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ ، علیِّ بن أبی طالب ، علیه الصّلوةُ و السّلام. 📚شرح المناقب ابن عربی، فراز دوم https://eitaa.com/AGLOESHG
◼️انا لله و انا الیه راجعون تاریخ و زمان مراسم تشییع متعلقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ◾️رحلت بانوی با فضیلت حاجیه خانم روحی متعلقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به اطلاع عموم می رساند ◾️ پیکر آن فقیده سعیده، فردا دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 (٢٣ ماه مبارک رمضان) ساعت ٤ بعد از ظهر بعد از طواف مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و نماز بر پیکر آن مرحومه توسط آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم مطهر، به سمت گلزار شهدا تشییع و در آنجا به خاک سپرده خواهد شد. ◾️ همچنین مراسم بزرگداشت و ترحیم آن مرحومه فردا شب بعد از نماز مغرب و عشاء ساعت 21:30 تا 23 در محل مسجد اعظم قم برگزار می گردد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli https://eitaa.com/AGLOESHG
💳 ثبت‌نام بن کارت اعتباری نمایشگاه کتاب سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای طلاب و دانشجویان ۳۵۰ هزار تومان و برای اعضای هیئت علمی ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. این بن خرید، تنها در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران قابل استفاده است و به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا می‌کند. 👈 ثبت نام بن کارت 📚 سایت نمایشگاه مجازی کتاب @sotohaali @AGLOESHG
مهمترين اثر فلسفی فارابی در حوزه ما بعد الطبيعه همين کتاب الحروف است که در واقع الگوی نوشتاری اش مابعد الطبيعه ارسطو بوده و در حقيقت شرح گونه ای است بر اين اثر ارسطو. ابن سينا در زندگينامه خودنوشتش می گويد چهل بار مابعد الطبيعه ارسطو را خواند و حتی آن را در حافظه خود داشت اما به درستی اغراض آن را نمی فهميد تا اينکه با خواندن اثر فارابی در اغراض مابعد الطبيعه متوجه مطالب کتاب ارسطو شد. مقصود او از کتاب اغراض مابعد الطبيعه همين کتاب الحروف فاربی است و نه اثری ديگر که بدين نام مشهور است. در اين اثر فارابی به ويژه در مباحث مقولات و وجود ميان زبان های عربی و فارسی و سغدی و يونانی از نقطه نظر مفاهيم فلسفی مقايسه می کند. او از سريانی و حتی حبشی هم ياد می کند اما از زبان ترکی يادی نمی کند. آشکارا معلوم است که فارابی برخلاف سخنان بی پايه ابن خلکان ترکی نمی دانسته است. او در محيطی فارسی زبان و از تباری ايرانی به دنيا آمد و آنگاه در بغداد عربی را به نيکی آموخت. دکتر حسن انصاری https://t.me/azbarresihayetarikhi https://eitaa.com/AGLOESHG
«بناى استادى و شاگردى بر دو حرف است: بناى استادى بر شفقت است و بناى شاگردى بر حرمت. هركه را حرمت نيست، شاگردى را نشايد، و هركه را شفقت نيست استادى را نشايد.» شَرحُ التَّعَرُّفِ لِمَذهَبِ التَّصَوُّف، اسماعيل مُستَملى بخارى، تصحیح استاد محمد روشن، ۵جلد، چاپ اول، تهران: اساطير ، ۱۳۶۳، ج۱/ ۲۱۳.