eitaa logo
فلسفه و عرفان
5.6هزار دنبال‌کننده
538 عکس
247 ویدیو
365 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان https://eitaa.com/joinchat/2338127993C01d7a60817 درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
9.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋در دو روز از هر سال شمسی (۷ خرداد و ۲۴ تیر)، در آغاز ظهر حقیقی مکه (آغاز اذان ظهر) خورشید به سمت راس (بالای) مکه می‌رسد. بنابراین هرکس در این دو روز به‌وقت اذان ظهر مکه روبروی آفتاب بایستد، مواجه قبله و به سمت آن خواهد بود. برای این‌کار می‌توان شاخصی در زمینی صاف قرار داد و خط سایه شاخص را دنبال نمود تا سمت قبله مشخص شود. یادآوری۱: ظهر شرعی مکه در روز ۷ خرداد ساعت ۱۲:۴۸ دقیقه و در ۲۳ تیر ساعت ۱۲:۵۷ دقیقه به‌وقت رسمی ایران می‌باشد. یادآوری۲: افزون بر ۷ خرداد و ۲۳ تیر، در یک روز قبل و یک روز بعد از آن نیز می‌توان این عمل را انجام داد و تفاوت زیادی در نتیجه ایجاد نمی‌شود. یعنی روز های ۶ و ۸ خرداد یا ۲۲و ۲۴ تیر. علامه_حسن‌زاده_آملی (هزار و یک نکته، نکته ۸۱۲) 📝امروز این پدیده نجومی عمود شدن خورشید بر کعبه رخ داد و سایه کعبه و تمام اجسام پنهان شد. @AGLOESHG|عقل و عشق
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀آیت الله علامه جوادی آملی: «هر كسی در هر گوشه عالم به مقام رضا برسد، به وساطت آن حضرت است؛ مقام رضا مقامی است كه .... @AGLOESHG|عقل و عشق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
2.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عرفان تمدنی و اسلام آمریکایی! آیت‌الله میرباقری: «کتابی که باید با انبر گرفت رو بوس میکنیم می‌ذاریم کنار قرآن. کجا کنار قرآنه مثنوی؟ خوب، خجالت بکشیم دیگه! چه معنی میده بزرگان حوزه از این کتاب تعریف کنن؟ این‌ها در اردوگاه دشمن‌اند؛ این‌ها اسلام آمریکایی است؛ از دل این عرفان، حکومت در نمی‌آید که! این عرفان ها، نمی‌گویم عرفان امام. عرفان امام عرفانی است که از دلش حکومت در می‌آيد.» ↕️ امام خمینی: «شعر مثنوى را جبر می‌دانند و حال آنکه مخالف با جبر است و علت آن این است که آقایان معناى جبر را نمی‌دانند. و چنانکه مرحوم حاجى نیز در شرح خود بر مثنوى نتوانسته در شرح و تفسیر، مرام مولوى را برساند؛ زیرا حکیمى قول عارفى را بیان نموده بدون اینکه حظ وافر از قریحه عرفانى داشته باشد و بلاتشبیه مثل این است که ملحدى، مرام نبى مرسلى را شرح کرده باشد.» رهبر انقلاب: «مرحوم آقاى مطهرى از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوى چیست، گفتم به نظر من مثنوى همین است که خودش گفته: هو اصول اصول اصول الدین. ایشان گفت کاملاً درست است.» نقل‌قول از علامه قاضی: «من می‌میرم و می‌روم ولی شما از مثنوی دست برندارید». علامه طباطبائی: «مولانا؛ عارف رازدان و خدابینی است که غواص اقیانوس معانی و معارف و قدوه اصحاب معرفت است.» شهید مطهری: «مولوی حرفی غیر از قرآن ندارد. هرچه می‌گوید تفسیرهای قرآن است منتها از دید عرفانی». علامه جوادی آملی: «آنچه جناب جلال‌الدین رومی در گفته‌هایش گفته بنابر عرفان و مبتنی بر مرحله برتری از تعقل دینی است.» 🌐کانال فلسفه و عرفان
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🌀شیخ انصاری و حاجی سبزواری 🔷مرحوم آیت الله حاج میرزا محمّد ثقفی صاحب تفسیر روان جاوید و نوه مرحوم میرزا ابوالقاسم کلانتر (مقرر شیخ انصاری) مینویسند ؛ 🔹چندی بود می‌خواستم نکته را تذکر دهم می‌ترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر الله أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرموده‌اند چنانکه مرحوم سید در عروة الوثقی می ‌فرماید مورد تقلید ، است و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد. 🔹و از این جا معلوم می‌شود وظیفه آنها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیه ‌السّلام به آنها مرحمت فرموده‌است؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون می‌دانند هر علمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛ خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند. 🔹چنانچه شنیده‌ام بنای مرحوم شیخ انصاری قدس سرّه که حقا باید اعمالش مانند اقوالش سرمشق علمای متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألۀ عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال می‌نمودند جواب می‌فرمودند: 👈 من وزیر داخله اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.👉 📚تفسیر روان جاوید، جلد ۱، صفحه ۱۱۱_۱۱۳ 👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
حقی که این رهبر عالی‌قدر بر شما دارد اگر تا روز قیامت به سپاس و شکرانه‌اش برخیزید از عهده بیرون نیامده‌اید، چون شما مرده بودید او زنده کرد. ملت قیام کرد؟ ملت زحمت کشید؟ این‌ها همه حرف است، جز اراده و عزم قویم ایشان هیچ‌کس کار نکرد، به دلیل این‌که ملت همیشه بوده است ولی تا روح در ملت پیدا نشد، جان نگرفت، حرکت نکرد. (وظیفه فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۴۳۴) https://eitaa.com/sooyesama https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
🔹 اگر خدا از ما سؤال کند... 🔸 پيش عقل سليم همان طور كه تصديق بى تصوّر، از اغلاط و قبايح اخلاقيه به
رهبر معظم انقلاب: امام (رضوان اللَّه عليه) چكيده و زبده ى مكتب ملاصدراست
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🌀 روش فلسفه آموزی در بیان استاد 💠من به اعتقاد جدی دارم. بعضی‌ها متن‌خوانی را تقلید صرف از گذشتگان مي‌دانند؛ ولي من معتقدم متن‌خوانی، هست، هم هست، همراهی با بزرگترین فیلسوفان هم هست؛ درست مثل اینکه به جایی برسيم که انگار ملاصدرا مستقیماً استاد ما بوده‌است. گاهی در سطح ما قرار می‌گیرند و به ما كمك مي‌كنند.. 💠بعضی‌ها متن‌ها را مي‌خوانند و برای بقیه تعریف مي‌کنند؛ ولي من به این اعتقاد ندارم و می‌گویم که این جواب‌گو نیست. البته باید کمی سرعت بخشید؛ آموزش به شکل منسجم و مجموعه‌ای و دست به دست هم بايد باشد. معمولاً اگر استادی را همراهی کنیم، بیست سال طول می‌کشد تا یک دوره فلسفه را بخوانيم؛ ولي اگر یکی را همراه یک استاد و دیگری را با استاد دیگر و مقداري را خود فرد بخواند، می‌تواند به سرعت آن را جمع کرد؛ ولی باید همه متنها خوانده شود؛ بدایه، نهايه، اشارات، اسفار، تمهيد، مصباح و فصوص باید خوانده شود.. 💠در کنار آن، خوب بفهمد. من به بسیار معتقدم، اما به اصلاً معتقد نیستم. بعضی‌ها فقط حفظ می‌کنند. شخصی، تمام آنچه که استاد می‌گفت را توضیح می‌داد؛ ولي از همان متن یک سؤال كه از او ‌کردم، نتوانست جواب دهد. از اول که می‌خوانید، داشته‌باشید. 💠 متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه مي‌خوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش ‌آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً‌ دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب مي‌رسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نمانده‌باشد. هر چه جلو مي‌رويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه ‌رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزاره‌ها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشته‌باشيد، همان‌جا فلسفه را در كامتان شيرين مي‌كند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند.. 💠از يكي از دوستان ‌پرسيدم نهايه كه خوانديد چطور بود؟ گفت خيلي عالي بود. در دلم گفتم خیلی خوب نخواندی! چون وقتي به نهايه مي‌رسيد، بايد با مشكلات فراواني رو به رو ‌شويد و كمي خون دل بخوريد تا آن را حل كنيد ... ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀عقیم بودن مباحث علمی مطرح شده از امام خمینی ،رهبر انقلاب شهید صدر ،شهید مطهری و شهید بهشتی در پاسخ به مسائل نوپدید انقلاب اسلامی 👈اظهارات یکی از دانش آموخته‌گان علوم اسلامی است. @AGLOESHG
📚خطر التقاط برای حوزه انقلابی ❇️حدود دو دهه است که در میان فعالان فرهنگی جبهه انقلاب دغدغه فرخنده حل مسأله و ارتباط با مسائل عینی اذهان را به خود مشغول کرده است. تفسیری سطحی و ناصواب از این امر متعالی، سبب فراموشی یا حداقل به حاشیه راندن مباحث معرفتی گردید، تا آنجا که هر بحث مبنایی با برچسب انتزاعی بودن به حاشیه رانده شد. ✳️در این سالها بی اعتنایی یا بی مهری به مسائل بنیادین، هیچ مسأله عینی نظام را حل نکرد، بلکه فقط باعث شد برخی مباحث غربی از سوی عده ای، با رویکرد مذهبی و ولایی مطرح شود. محض نمونه، روزگاری باید در محافل روشنفکری خطر نگاه اگزیستانسیالیستی و ایمان گرایانه را یادآور میشدیم، اکنون در برخی منسوبین به حوزه های علمیه با افتخار از تقدم ایمان بر معرفت سخن گفته میشود و با این ادعا که این دیدگاه با ایمان گرایی متفاوت است، مساله را حل شده می بینند. جمعی که مرادشان حسن و قبح عقلی را شرک و بت پرستی و واقع نمایی در معارف دینی را بنیان برانداز ایمان میداند، مدعی حل مشکلات عینی نظام و طراحی علم دینی هستند و حکمت صدرایی را متهم به ناکارآمدی میکنند. کسی نپرسید مدلی که ریشه در این مبانی ناواقع گرایانه دارد، کدام مشکل واقعی و عینی را میتواند حل کند؟ ❇️سالهای نخست انقلاب جریان روشنفکری با طرح معمای رابطه هست و باید، استنباط علوم هنجاری از علوم توصیفی را مغالطه شمرد و عمار انقلاب، دقیقترین پاسخ را با تکیه بر ضرورت بالقیاس، به مشتاقان حل مساله نظر و عمل هدیه کرد. امروز جوانانی، بدون آنکه از مضمون این نظریه سترگ مطلع باشند، آن را در ارتباط بخشی بین فلسفه و عمل، ناکارآمد توصیف میکنند. ✳️در دهه هفتاد باید تمایز بین تساهل و تسامح را با شریعت سمحه و سهله نبوی یادآور میشدیم، اکنون باید تذکر دهیم تساهل و مدارا هر دو ترجمه تلورانس هستند. نمیتوان یکی را الهی و دیگری را باطل معرفی کرد. عده دیگری تلاش میکنند با جزء نگری در عبارات علامه طباطبایی، تقدم گرایش بر معرفت را به او نسبت دهند و وی را به نفع خویش مصادره کنند، غافل از آنکه علامه حتی ملکات را به علم برمیگرداند و نمیتوان سخن او را با ادعای ویلیام جیمز یکسان دانست. عده ای دیگر با شعار تبلیغ دین، تأکید بر مبانی را زاید میدانند و کارکردها و ابعاد شورانگیز دین را برجسته میکنند، بی آنکه مرز این دیدگاه با پراگماتیسم و شورمندی «مشتاقی و مهجوری» را توضیح دهند. ❇️حسرت اصلی از اینجاست که این صداها همگی از حوزویان مکتب امامین انقلاب برمیخیزد. همین میزان تجربه تلخ کافی است که در مسیر خود تجدیدنظر کنیم، هیچ مدل عینی و عملیاتی گسسته از مبانی معرفتی آن نیست، بیش از این حوزه انقلابی را در معرض خطر سطحی نگری و التقاط قرار ندهیم. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi👤 https://eitaa.com/AGLOESHG
در تقریرات درس حضرت امام آمده است که: 👈« اقلّ مراتب سعادت اين است كه انسان يك دوره فلسفه را بداند.» ارجاع: تقريرات فلسفه امام خمينى (قدس سره)، ۳ جلدی، چاپ اول، تهران، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (س) ۱۳۸۱ش، ج ۳؛ ص: ۴۷۲. 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌‌https://eitaa.com/AGLOESHG