فلسفه و عرفان
🔹 اگر خدا از ما سؤال کند... 🔸 پيش عقل سليم همان طور كه تصديق بى تصوّر، از اغلاط و قبايح اخلاقيه به
رهبر معظم انقلاب:
امام (رضوان اللَّه عليه) چكيده و زبده ى مكتب ملاصدراست
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀 روش فلسفه آموزی در بیان استاد #یزدان_پناه
💠من به #متنخوانی اعتقاد جدی دارم. بعضیها متنخوانی را تقلید صرف از گذشتگان ميدانند؛ ولي من معتقدم متنخوانی، #ماده_تفکر هست، #ماده_تعمق هم هست، همراهی با بزرگترین فیلسوفان هم هست؛ درست مثل اینکه به جایی برسيم که انگار ملاصدرا مستقیماً استاد ما بودهاست. گاهی در سطح ما قرار میگیرند و به ما كمك ميكنند..
💠بعضیها متنها را ميخوانند و برای بقیه تعریف ميکنند؛ ولي من به این اعتقاد ندارم و میگویم که این جوابگو نیست. البته باید کمی سرعت بخشید؛ آموزش به شکل منسجم و مجموعهای و دست به دست هم بايد باشد. معمولاً اگر استادی را همراهی کنیم، بیست سال طول میکشد تا یک دوره فلسفه را بخوانيم؛ ولي اگر یکی را همراه یک استاد و دیگری را با استاد دیگر و مقداري را خود فرد بخواند، میتواند به سرعت آن را جمع کرد؛ ولی باید همه متنها خوانده شود؛ بدایه، نهايه، اشارات، اسفار، تمهيد، مصباح و فصوص باید خوانده شود..
💠در کنار آن، خوب بفهمد. من به #فهم بسیار معتقدم، اما به #حفظ اصلاً معتقد نیستم. بعضیها فقط حفظ میکنند. شخصی، تمام آنچه که استاد میگفت را توضیح میداد؛ ولي از همان متن یک سؤال كه از او کردم، نتوانست جواب دهد. از اول که میخوانید، #دغدغه_فهمیدن داشتهباشید.
💠 متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه ميخوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب ميرسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نماندهباشد. هر چه جلو ميرويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزارهها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشتهباشيد، همانجا فلسفه را در كامتان شيرين ميكند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند..
💠از يكي از دوستان پرسيدم نهايه كه خوانديد چطور بود؟ گفت خيلي عالي بود. در دلم گفتم خیلی خوب نخواندی! چون وقتي به نهايه ميرسيد، بايد با مشكلات فراواني رو به رو شويد و كمي خون دل بخوريد تا آن را حل كنيد ...
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀عقیم بودن مباحث علمی مطرح شده از امام خمینی ،رهبر انقلاب شهید صدر ،شهید مطهری و شهید بهشتی در پاسخ به مسائل نوپدید انقلاب اسلامی
👈اظهارات یکی از دانش آموختهگان #فرهنگستان علوم اسلامی است.
@AGLOESHG
📚خطر التقاط برای حوزه انقلابی
❇️حدود دو دهه است که در میان فعالان فرهنگی جبهه انقلاب دغدغه فرخنده حل مسأله و ارتباط با مسائل عینی اذهان را به خود مشغول کرده است. تفسیری سطحی و ناصواب از این امر متعالی، سبب فراموشی یا حداقل به حاشیه راندن مباحث معرفتی گردید، تا آنجا که هر بحث مبنایی با برچسب انتزاعی بودن به حاشیه رانده شد.
✳️در این سالها بی اعتنایی یا بی مهری به مسائل بنیادین، هیچ مسأله عینی نظام را حل نکرد، بلکه فقط باعث شد برخی مباحث غربی از سوی عده ای، با رویکرد مذهبی و ولایی مطرح شود. محض نمونه، روزگاری باید در محافل روشنفکری خطر نگاه اگزیستانسیالیستی و ایمان گرایانه را یادآور میشدیم، اکنون در برخی منسوبین به حوزه های علمیه با افتخار از تقدم ایمان بر معرفت سخن گفته میشود و با این ادعا که این دیدگاه با ایمان گرایی متفاوت است، مساله را حل شده می بینند. جمعی که مرادشان حسن و قبح عقلی را شرک و بت پرستی و واقع نمایی در معارف دینی را بنیان برانداز ایمان میداند، مدعی حل مشکلات عینی نظام و طراحی علم دینی هستند و حکمت صدرایی را متهم به ناکارآمدی میکنند. کسی نپرسید مدلی که ریشه در این مبانی ناواقع گرایانه دارد، کدام مشکل واقعی و عینی را میتواند حل کند؟
❇️سالهای نخست انقلاب جریان روشنفکری با طرح معمای رابطه هست و باید، استنباط علوم هنجاری از علوم توصیفی را مغالطه شمرد و عمار انقلاب، دقیقترین پاسخ را با تکیه بر ضرورت بالقیاس، به مشتاقان حل مساله نظر و عمل هدیه کرد. امروز جوانانی، بدون آنکه از مضمون این نظریه سترگ مطلع باشند، آن را در ارتباط بخشی بین فلسفه و عمل، ناکارآمد توصیف میکنند.
✳️در دهه هفتاد باید تمایز بین تساهل و تسامح را با شریعت سمحه و سهله نبوی یادآور میشدیم، اکنون باید تذکر دهیم تساهل و مدارا هر دو ترجمه تلورانس هستند. نمیتوان یکی را الهی و دیگری را باطل معرفی کرد. عده دیگری تلاش میکنند با جزء نگری در عبارات علامه طباطبایی، تقدم گرایش بر معرفت را به او نسبت دهند و وی را به نفع خویش مصادره کنند، غافل از آنکه علامه حتی ملکات را به علم برمیگرداند و نمیتوان سخن او را با ادعای ویلیام جیمز یکسان دانست. عده ای دیگر با شعار تبلیغ دین، تأکید بر مبانی را زاید میدانند و کارکردها و ابعاد شورانگیز دین را برجسته میکنند، بی آنکه مرز این دیدگاه با پراگماتیسم و شورمندی «مشتاقی و مهجوری» را توضیح دهند.
❇️حسرت اصلی از اینجاست که این صداها همگی از حوزویان مکتب امامین انقلاب برمیخیزد. همین میزان تجربه تلخ کافی است که در مسیر خود تجدیدنظر کنیم، هیچ مدل عینی و عملیاتی گسسته از مبانی معرفتی آن نیست، بیش از این حوزه انقلابی را در معرض خطر سطحی نگری و التقاط قرار ندهیم.
#حوزه_انقلابی
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi👤
https://eitaa.com/AGLOESHG
در تقریرات درس حضرت امام آمده است که:
👈« اقلّ مراتب سعادت اين است كه انسان يك دوره فلسفه را بداند.»
ارجاع: تقريرات فلسفه امام خمينى (قدس سره)، ۳ جلدی، چاپ اول، تهران، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (س) ۱۳۸۱ش، ج ۳؛ ص: ۴۷۲.
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
در تقریرات درس حضرت امام آمده است که: 👈« اقلّ مراتب سعادت اين است كه انسان يك دوره فلسفه را بداند.
آیا دو نوشته کپشن و تصویر قابل جمع است ؟بنظر شما وجه جمع در چیست؟
اینجا بفرمایید
5.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی
«یک ساعت گریه، پنج ساعت فهم، شش ساعت تحقیق، ده ساعت پژوهش...اون ثواب پژوهش بیش از ثواب گریه است.......
@AGLOESHG|عقل و عشق
هدایت شده از فلسفه و عرفان
9.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«به خودشان قَسَم است - و إنَّهُ لَقَسمٌ عظیم - که اگر بشر پُشت به پُشت یکدیگر دهند و بخواهند یک «لا إلهَ إلّا اللَّه» امیرالمؤمنین را بگویند نمیتوانند! خاک بر فرق من با این معرفت به مقام ولایت علی علیهالسلام! به مقامِ علی بن ابی طالب قَسَم که اگر ملائکۀ مقرّبین و انبیاء مرسلین - غیر از رسول خاتم که مولای علی و غیر اوست - بخواهند یک تکبیر او را بگویند نتوانند. حالِ قلب آنها را جز خود آنها نمیداند کسی». (خمینی کبیر، شرح چهل حدیث)
@Arefane | عارفانه
@AGLOESHG|عقل و عشق
آگهی دریافت مقاله
مجله نسیم خرد، بهگونه دوفصلنامه از سال ۱۳۹۴ تا کنون به فعالیت خود ادامه میدهد. این مجله پس از انتشار ۱۳ شماره ترویجی، از شماره ۱۴ به درجه "علمی پژوهشی" ارتقا یافت.
موضوع: فلسفه، زیرشاخهها و دانشهای مرتبط
مدیرمسئول: استاد غلامرضا فیاضی
سردبیر: روحالله سوری
اعضای هیئت تحریریه:
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/journal/editorial.board#edb14808
نمایهنامهها (ملی و بینالمللی):
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/journal/indexing
آییننامه مقالات:
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/journal/authors.note
پژوهشگران گرامی میتوانند آثار خود را برابر آییننامه مقالات تنظیم کرده و به آدرس زیر ارسال نمایند:
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/contacts?_action=signup
سامانه نشریه:
nasim-e-kherad.ismc.ir
لطفا در گروهها و محافل علمی که تشریف دارید، اطلاعرسانی نمایید.
کانال اطلاعرسانی مجله «نسیم خرد»
@nasimekherad
6.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀مباهله واجب رکنی ولایت
🎥آیه الله العظمی جوادی آملی
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔰 فراخوان دوره جامع حکمت و عرفان، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
🌺با لطف و عنایت حضرت حق برای هفتمین سال متوالی، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام از بین افراد واجد شرایط ⬅️
در دو مقطع، ویژه خواهران، اقدام به پذیرش مینماید.
🔸این دوره با اشراف استاد معظم :
آیت الله سید یدالله یزدانپناه
برگزار می شود .
📚مقاطع تحصیلی:
📍تمهیدی (با محوریت کتاب بدایه الحکمه)
📍عمومی ( در دو سطح: سطح اول با محوریت کتاب نهایهالحکمه/ سطح دوم با محوریت کتاب اشارات)
🔰 این مقاطع برای بهرهمندی بیشتر خواهران به دو صورت:
🔹مجازی
🔹حضوری: در دو شعبه قم ( مرکزی ) و تهران ( اخت الرضا ) برگزار خواهد شد.
🟡 شرایط پذیرش:
▫️ قبولی در مصاحبه
▫️ التزام به پیگیری منظم و مستمر دروس
🔻تعهدات لازم:
▪️التزام به حضور مستمر در دروس
▪️التزام به پیگیری های منظم برنامهی درسی
▪️التزام به مباحثه ویا تقریر هفتگی
📖 دفترچه راهنما :
https://www.uplooder.net//files/7527aca9d1bf7282558c8c90fca431f0/دفترچه-راهنمای-پذیرش-مدرسه-علمیه-باقرین--سال-1402--1403.pdf.html
👈 ثبت نام :
https://survey.porsline.ir/s/AtMfSGL
⏱مهلت ثبت نام: ۱۴۰۲/۴/۲۱ تا ۱۴۰۲/۵/۵
🔎 جهت کسب اطلاع بیشتر به آیدی زیر در ایتا پیام دهید:
🆔@hekmat_baqerain
🆔@Hekmat_Okhtorreza(تهران)
📳تلفن تماس فقط برای بانوان :
☎️ قم ⬅️ 09360929591
تهران ⬅️ 09102401278
⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت 10تا 12 صبح
________________
🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab