مجموعه مقالاتی از دکتر محمدحسن قدردانقراملکی.zip
حجم:
14.97M
مجموعه ۳۰ مقاله از دکتر محمدحسن #قدردان_قراملکی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
عناوین مقالات:
1.جایگاه مصلحت در تشریع احکام اجتماعی اسلام
2.امامت علی و توجیه های مخالفان
3.نقش پیامبر در وحی
4.تاملی در ادله عقلی بهاییت
5.جایگاه انسانی زن
6.پلورالیزم دینی ناسازگار با قرآن
7.تناسخ و شبهات دینی آن
8.نگاهی نو به معاد جسمانی
9.اختیار، قانون علیت و دترمینیسم
10.شر ادراکی از دیدگاه صدرالمتالهین
11.امکان تعریف و توصیف خدا
12.تاملی در ادله منکران علم پیشین خدا
13.تاملی در نظریه آفرینش از عدم
14.مبانی کلامی پیشرفت
15.تاملی در ادله عقلی نظریه کسب
16.تاملی در ازلیت فعل الهی
17.توحید وجودی و نظریه وحدت وجود
18.دیدگاه متکلمان در حدوث جهان و نقد آن
19.نقش علم الهی در آفرینش جهان
20.مسأله شر از دیدگاه متکلمان
21.قرآن و پلورالیزم
22.جامعه مدنی، سکولار یا دینی؟
23.نگاهی به یک بیت حافظ در مسأله شر (پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت/آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد)
24.اسلام،قرائت ها و امام خمینی
25.نقد نظری برهان ناپذیری خداوند
26.تبکيت در تبکيت - پاسخ نقد نظريه برهان ناپذيري گزاره ضروری ازلي
27.نگاه اقبال و شریعتی به خاتمیت،صواب یا ناصواب؟
28.اثبات خدا در قرآن کریم
29.جایگاه مصلحت در سیره نظری و عملی معصومان
30.کاوشی در کیفر های اخروی
کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
بسم الله الرحمن الرحیم
ای عزیز بدان که در بسم الله نکاتی است که باید به آن توجه داشت. کلمهی «بسم» مشتمل بر سه حرف «ب» و «س» و «م» است.
عدد حروف «ب» و «م» ۹۲ است و عدد محمد صلی الله علیه و آله نیز ۹۲ می باشد.
زیرا عدد ملفوظی «م» ۹۰ و «ب» ۲ است.
عدد ملفوظی «س» ۱۲۰، و عدد اسم علیّ علیه السلام وقتی با یاء مشدد خوانده شود نیز ۱۲۰ است.
به این ترتیب کلمه «بسم» اشاره به مقام نبوت و ولایت دارد.
...............
ملفوظی «ب» برابر با «با»
ملفوظی «م» برابر با «میم»
ملفوظی «س» برابر با «سین»
مقدادی اصفهانی (نجم الدین)، شیخ علی، نشان از بی نشان ها، جلد 1، صفحه ۳۷۶
https://eitaa.com/AGLOESHG
https://eitaa.com/BANK_AGLOESHG
t.me/AGLOESHG
51.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرتضی را میمکن بر خود قیاس/زانک در حق غرق بود آن حقشناس
ای پسر تو بینشانی از علی/عین و یا و لام دانی از علی
(عطار)
شب قدر و شهادت حضرت #علی (ع)
در بیان استاد غلامحسین ابراهیمی #دینانی
https://eitaa.com/AGLOESHG
https://eitaa.com/BANK_AGLOESHG
t.me/AGLOESHG
25.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر حدیث ”انا النّقطه تحت الباء بسم الله” حضرت علی (ع)
(در بیان استاد ابراهیمی #دینانی)
https://eitaa.com/AGLOESHG
https://eitaa.com/BANK_AGLOESHG
t.me/AGLOESHG
Marefat 9 Shahrivar 1397.mp3
زمان:
حجم:
30.02M
صوت کامل برنامۀ معرفت دکتر ابراهیمی #دینانی
9 شهریور ماه ۱۳۹۷
با موضوع
امیرالمومنین #علی علیهالسلام
https://eitaa.com/AGLOESHG
https://eitaa.com/BANK_AGLOESHG
t.me/AGLOESHG
6.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شب علی دید و به نزدیکی دید...
در بیان استاد ابراهیمی #دینانی
https://eitaa.com/AGLOESHG
https://eitaa.com/BANK_AGLOESHG
t.me/AGLOESHG
5.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخن ابن سینا در مورد عظمت حضرت #علی (ع)
استاد ابراهیمی #دینانی
https://eitaa.com/AGLOESHG
https://eitaa.com/BANK_AGLOESHG
t.me/AGLOESHG
درک منزلت مولی المتقین امیرالمومنین #علی علیهالسلام در بیان استاد ابراهیمی #دینانی
https://eitaa.com/AGLOESHG
https://eitaa.com/BANK_AGLOESHG
t.me/AGLOESHG
samsam.m4a
زمان:
حجم:
5.11M
▪️خطبه امام حسن علیه السلام در صبح شهادت امیرالمؤمنین
رَوَى أَبُو مِخْنَفٍ لُوطُ بْنُ يَحْيَى قَالَ حَدَّثَنِي أَشْعَثُ بْنُ سَوَّارٍ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ السَّبِيعِيِّ وَ غَيْرِهِ قَالُوا: خَطَبَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع صَبِيحَةَ اللَّيْلَةِ الَّتِي قُبِضَ فِيهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ وَ صَلَّى عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص ثُمَّ قَالَ: لَقَدْ قُبِضَ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ رَجُلٌ لَمْ يَسْبِقْهُ الْأَوَّلُونَ بِعَمَلٍ وَ لَا يُدْرِكُهُ الْآخِرُونَ بِعَمَلٍ لَقَدْ كَانَ يُجَاهِدُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ فَيَقِيهِ بِنَفْسِهِ وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُوَجِّهُهُ بِرَايَتِهِ فَيَكْنُفُهُ جَبْرَئِيلُ عَنْ يَمِينِهِ وَ مِيكَائِيلُ عَنْ يَسَارِهِ فَلَا يَرْجِعُ حَتَّى يَفْتَحَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْهِ وَ لَقَدْ تُوُفِّيَ ع فِي اللَّيْلَةِ الَّتِي عُرِجَ فِيهَا بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ع وَ فِيهَا قُبِضَ يُوشَعُ بْنُ نُونٍ وَصِيُّ مُوسَى وَ مَا خَلَّفَ صَفْرَاءَ وَ لَا بَيْضَاءَ إِلَّا سَبْعَمِائَةِ دِرْهَمٍ فَضَلَتْ مِنْ عَطَائِهِ أَرَادَ أَنْ يَبْتَاعَ بِهَا خَادِماً لِأَهْلِهِ ثُمَّ خَنَقَتْهُ الْعَبْرَةُ فَبَكَى وَ بَكَى النَّاسُ مَعَهُ. ثُمَّ قَالَ أَنَا ابْنُ الْبَشِيرِ أَنَا ابْنُ النَّذِيرِ أَنَا ابْنُ الدَّاعِي إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ أَنَا ابْنُ السِّرَاجِ الْمُنِيرِ أَنَا مِنْ أَهْلِ بَيْتٍ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرَهُمْ تَطْهِيراً أَنَا مِنْ أَهْلِ بَيْتٍ افْتَرَضَ اللَّهُ حُبَّهُمْ فِي كِتَابِهِ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيها حُسْناً فَالْحَسَنَةُ مَوَدَّتُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ.
صبح شهادت امیرالمؤمنین ع امام حسن بن علی ع خطبه خواند و پس از حمد و ثناء و صلوات فرمود:
«دیشب مردی از دنیا رفت که گذشتگان با هیچ کاری بر او پیشی نگرفتند و آیندگان نیز با هیچ عملی به او نخواهند رسید. همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله جهاد می کرد و او را به جان خویش، حفظ می نمود. رسول خدا صلی الله علیه و آله او را با پرچم خویش روانه می ساخت؛ پس جبرئیل او را از راست در بر می گرفت و میکائیل از چپ. باز نمی گشت تا خداوند به دست او فتح کند. در شبی از دنیا رفت که عیسی بن مریم به آسمان رفت و یوشع بن نون وصی موسی در گذشت. هیچ دینار و درهمی باقی نگذاشت مگر هفتصد درهم که از سهمش از بیت المالش آمده بود و می خواست با آن خادمی برای خانواده اش بخرد.»
سپس بسیار گریست و مردم نیز با او گریستند. سپس فرمود:
«منم پسر بشارت دهنده. منم پسر انذار کننده. منم پسر آن کسی که به اذن خدا مردم را به سوی خدا می خواند. منم پسر چراغ فروزان و روشنی بخش. من از خاندانی هستم که خداوند ناپاکی را از آنان برده و آنان را پاک نموده است. من از خاندانی هستم که خداوند محبت آنان را در کتاب خود واجب گردانده است. خداوند فرموده است: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيها حُسْناً» پس حسنة، دوستی ما اهل بیت است.»
📚مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد؛ مؤسسة آل البیت علیهم السلام؛ ج2؛ ص7، و نیز کلینی، الكافي، الاسلامیة، ج1، ص457، ح8 به سند دیگر از امام باقر ع.
مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج3، ص: 246، ابو الفرج اصفهانی، مقاتل الطالبيين،ص:61 به چندین سند، ابن سعد، الطبقات الكبرى،ج3،ص:28 به چند سند. نسائی، خصائص، ص8 و...
(طرقی نیز در کتاب إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج4، ص: 411 از دیگر منابع گرد آمده.)
@AGLOESHG
این نوشته از امیرکبیر نیست.
استاد سیدعلی آل داود، نویسندهٔ کتاب
اسناد و نامههای امیرکبیر، امیرکبیر و ناصرالدّینشاه و... در پاسخ به پرسشی دربارهٔ صحّت انتساب این مطلب به امیرکبیر، نوشتند: «این نامه قطعاً از امیر نیست. نه خطّ امیر است و نه انشای او».
کانال فلسفه و عرفان 👇
@AGLOESHG