🌀۲۴آبان ماه سال ۶۰ مصادف با ۱۸محرم ۱۴۰۲روز وفات علامه طباطبایی
✅تصویر مربوط به مراسم ترحیم علامه طباطبائی اعلی الله مقامه، سال 1360.
مدرسه فیضیه سخنران مرحوم شیخ محمد تقی فلسفی
👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀ناگفته ها از #علامه_طباطبائی
🔹سوال: مطالب عرفان و تصوف را در المیزان آورده اید؟
🔸فرمودند: در تفسیر سوره اعراف راجع به عرفان اسلامی یک بحث هست، حرفی که داریم آن است.
🔹عرض کردم: شیعه در اسلام را مطالعه کردم صحبت های وحدت وجود و این حرفها بود.
🔸فرمود: ما این مطالب را به اشاره در کتابهای خودمان گفته ایم.
🔹فرمودند: در مساله انکار ضروریات، ضرورت باید پیش منکِر، ضروری باشد نه پیش دیگران، و [آن دسته از] اهل معقول که معاد جسمانی را منکرند جسمانیت معاد پیش آنها ضروری نیست.
🔸از علامه درباره مثنوی پرسیدم، فرمود: مثنوی دیوان نیست، اخلاق است و عرفان. مثنوی کتاب جالب است، مرحوم آقای قاضی به مثنوی خیلی معتقد بود، و مثل اینکه خیلی جاهایش را حفظ بود.
🔹سوال: از عرفا کدام یک بالاتر است؟
🔸فرمود: محیی الدین از حیث علم مقدّم است از مولوی، [اما] از حیث حال معلوم نیست.
🔹و فرمود: محیی الدین مقدم است در علم بر همه. مولوی از همه در حال مقدم است.
🔸سوال: مولوی شیعه بوده یا سنی؟
🔹فرمودند: ادلّه تشیع بودن را دارد، و ادلّه تسنن بودن را.
🔸روزی به علامه عرض کردم بنده درس می گویم ترک کنم؟
🔹فرمودند: درس این شوخی ها را ندارد، درستان را بگویید و کارتان را انجام دهید.
🔸سؤال: آیا مرحوم آقای قاضی از علوم رسمیه و فقه اعراض می دادند؟
🔹فرمودند: نه، خودش فقه طریقت درس می داد. دعایش به شاگردهایش این جمله بود: (جعلک الله فقیهاً صوفیاً).
🔸سید هاشم رضوی بنارسی میفرمود: آقای قاضی در مجلس فاتحه ای بود و سید ابوالحسن هم در آن مجلس فاتحه بود. نزدیک هم بودند. آقای قاضی فرمود: (الرجل، کلّ الرجل، نعم الرجل، أن یکون فقیهاً صوفیاً).
🔹از علامه پرسیدم آقای [آیة الله] مرندی چطوره؟
🔸فرمود: بد نیست؛ سی ساله [او را] ندیدم [ندیده بودم] یک روز آمد قم، با داد و فریاد ناهار نگهش داشتیم [نهایت علاقه علامه به آیة الله مرندی].
✍اقیانوس علم و معرفت، محمد کریم پارسا
#صوفیه #تصوف #صوفی
👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀حضرت علامه طباطبائی درعرفان نظری کتاب تمهيد القواعد ابنتُركه را برای تعدادی محدود ازفضلا تدريس كرد، ولي در عرفان عملی بسيار كتوم و محافظه كار بود و علاقه مندان را به برادرش آقای الهی ارجاع میداد.
🔹ایشان غالباً به ترک گناه و سكوت سفارش میكرد.
🔸میفرمود: هركس چهل شبانهروز سكوت كند و از سخنان غيرضروری بپرهيزد خدای متعال قلبش را نورانی میگرداند و درهای معرفت به رويش گشوده می شود.
🔹می فرمود: مرحوم قاضی بيشتر به سكوت و تفكر و توجه و مراقبت عنايت داشت.
🔸اما خود ایشان اهل ذكر و دعا و مناجات و قرآن بود.
🔹در اذکار لفظی به ذكر «لااله الا الله» سفارش میكرد.
مرحوم آیةالله ابراهیم امینی
❗️تصویرِشناسنامه علامه طباطبایی رحمه الله
👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
با سلام
ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام حزن اهل بیت علیهم السلام، به اطلاع سروران گرامی می رساند با استعانت الهی، ان شاء الله دروس استاد #یزدانپناه از روز سه شنبه 25 شهریور 1399 آغاز خواهد شد.
https://eitaa.com/nasimehekmat
https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فروش پایان نامههای یکی ازدانشگاههای بوشهر به ضایعاتیها!
🅱️ @BESTPER ☜
منبع کانال تلگرامی👆
واقعا متاسفم نمیدونم چی باید نوشت و چی باید گفت....بنویسم روند تولید علم؟محصول تولید علم؟حمّالی علم؟دلّالی علم؟...نمیدونم
رساله و پایان نامه ای که باید موجب حفظ و پیشرفت علمی،فرهنگی،اقتصادی،اجتماعی و...جامعه باشد اینقدر ناکارآمد شده که خودشم نمیتونه حفظ کنه و به زباله دان ...
مسئول این ناکارآمدیها چه کسی است؟
برای الفاظ نامناسب در فیلم عذر خواهم
👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
با سلام ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام حزن اهل بیت علیهم السلام، به اطلاع سروران گرامی می رساند با است
با سلام
دوستانی که علاقه مند به دروس جناب استاد #یزدانپناه(حفظه الله تعالی) هستند برای بهرهمندی از صوتهای دروس استاد (خارج نهایه، شرح تفسیر المیزان، عرفان در وادی عمل) به کانالهای زیر مراجعه نمایند.
✅صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇
https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh
✅صوت های درس «شرح تفسیر المیزان» در کانال «نسیم تفسیر» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_Tafsir
✅صوت های درس «عرفان در وادی عمل» در کانال «نسیم عرفان» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
✳️ لازم به ذکر است در این کانالها فقط دروس استاد در سال های تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ و ۹۹-۱۳۹۸ بارگزاری شده است.
تقریرهای غیر رسمی همه دروس فوق الذکر در👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/Taghrirha
✅صوت دروس اسفار جلد هشتم(علم النفس) در👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
@jel8asfar
_____________
✅و همچنین کانال استاد #امینی_نژاد در 👇👇
@nafahat_eri
_____
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
با سلام دوستانی که علاقه مند به دروس جناب استاد #یزدانپناه(حفظه الله تعالی) هستند برای بهرهمندی
و همچنین فیلم چند قطعه سخنرانی کوتاه(سرفصلهای درس خارج نهایه و..)و یک سخنرانی کنفرانس جناب استاد #یزدانپناه در مورد علم النفس صدرایی را می توانید از سایت آپارات دانلود بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پایههای نظام اسلامی را نشکنیم
(1) اگر مأموران دولتی، حرمت روحانیونِ مردمدار را بشکنند، این نظام، به سرعت فرو میریزد، چون یا روحانیون، ایننظام را، نظامی یزیدی معرفیکرده و علیه آن قیام میکنند و یا مردم، روحانیت را همدست با نظام ظالم دانسته، و نظام اسلامی؛ همراه با دینداری مردم، فرو میریزد؛
(2) با اینکه نهی از منکر در قانون اساسی آمده، اما ناهی از منکر بهاندازهی کافی، در کشور ما امنیت ندارد، هر از گاهی، خبرهای ناگواری در این زمینه میشنویم و اهل منکر هم متجاهرتر و جسورتر میشوند؛
ناهی از منکر نباید در نظام اسلامی احساس ناامنی، اما متجاهر به فسق احساس امنیت کند.
(3) امام حسین علیهالسلام در منا، سخنرانی معروفی دارند که در آن سخنرانی، شکلگیری ظلمهای بنیامیه را، به عدم نظارت عالمان دینی، بر عملکرد کارگزاران، نسبت میدهد؛ امروزه گاه برخی از عالمان دینی از سر خیرخواهی، سخنانی در نقد کارگزاران یا حتی سیاستهای نظام اسلامی بیان میکنند که اگر حتی ناصحیح هم باشد، نباید جایگاه نظارتی آنها شکسته شود، اگر شکسته شد، پایههای نظام اسلامی نیز شکسته میشود؛ عالمان دینیِ شناختهشده را نباید با اپوزسیونی که به دنبال براندازی نظام اسلامیاند، یکی دانست.
این سه دسته؛ یعنی عالمان ناظر و ناظرانِ ناهی، و روحانیونِ مردمی، اصلیترین پایههای نظام اسلامیاند و اگر این سه، شکستهشوند نظام اسلامی نیز فرو میریزد.
سخن من دربارهی حفظ جایگاه این سهدسته، بهخاطر نقش آنها در حفظ عدالتاجتماعی و نظام اسلامیاست، نه دفاع از تکتک مواضع و رفتار آنها.
https://eitaa.com/farbehi
@AGLOESHG
🌀سه خاطره از آیة الله طالقانی
چند سال پیش، با دو رفیق شفیق، به گلیرد، زادگاه آیة الله طالقانی رفتیم. یکی از ما سه نفر، کتابی دربارۀ آیة الله طالقانی نوشته بود و برای تحقیق بیشتر دربارۀ ایشان، قصد داشت با مردم روستا و اهالی طالقان گفتوگو کند. از میان دیدهها و شنیدهها در آن سفر، سه خاطره برای من جالبتر بود:
✅1. کسی میگفت: آقای طالقانی وقتی به ما میرسید، تنها دربارۀ کار و بار ما پرسوجو میکرد. مثلا با چوپان دربارۀ گاو و گوسفند و دامداری حرف میزد، با کشاورز دربارۀ کشاورزی، با معلم دربارۀ درس و کتاب و دانشآموزان و با مهندس دربارۀ علم و صنعت.
✅2. یکی از اهالی روستا میگفت: از پدرم شنیدم که روزی یکی از روحانیان مشهور منطقه به آیة الله طالقانی گفته بود که شما چرا مردم را امر به معروف و نهی از منکر نمیکنید. ایشان پرسیدند: مثلا چه باید بکنم؟ گفت: مثلا شما هیچ اهتمامی برای جمع کردن مردم در مسجد ندارید. اگر دوست ندارید برای مردم سخنرانی کنید، اقلا برای نماز جماعت دعوتشان کنید. آیة الله طالقانی به آن روحانی مشهور گفته بود: به عمل کار برآید، به سخندانی نیست. من هر نیمهشب در این هوای سرد زمستان، فانوسبهدست تا سرِ چشمه میروم و وضو میگیرم. بعد هم آهسته و قدمزنان به سوی مسجد میروم که نمازم را بخوانم. اگر این کار من، کسی را به نماز و مسجد دعوت نکند، از سخنرانی و تبلیغ و داد و فریاد هم کاری برنمیآید. (زمستانهای طالقان، بسیار سرد و طولانی است و چشمۀ آب سرد گلیرد هم تقریبا در بیرون از روستا است)
✅3. یکی از اهالی گلیرد از پیران روستا نقل میکرد: روزی طالقانی جوان را دیدیم که با عدهای از مردم به سمت کوه مقابل روستا میرود. بالای کوه، مزار جدّ ایشان(معروف به سیدآقا) بود که مردم برای زیارت به آنجا میرفتند. آقای طالقانی وقتی به مزار رسید، با کلنگی که با خود آورده بود، شروع کرد به خراب کردن بنایی که مردم روی قبر ایشان ساخته بودند. ظهر هم در مسجد روستا سخنرانی کرد و گفت: من دیدم که کار مردم شده است نذر و نیاز به مزار سیدآقا! او هم انسانی بود مانند شما. گیرم علم و تقوای بیشتری داشت. اینها باعث نمیشود که شما بروید آنجا، نخ و پارچه گره بزنید.
رضا بابایی
96/6/18
@RezaBabaei43
https://eitaa.com/AGLOESHG
استاد شیخ عبدالقائم شوشتری:
آیه الله العظمی بهجت(ره) می فرمودند این ذکر را زیاد بگوئید
(غرق نعمتیم الحمدلله،حالیمون نیست استغفرالله)
https://eitaa.com/AGLOESHG