eitaa logo
فلسفه و عرفان
5.2هزار دنبال‌کننده
510 عکس
219 ویدیو
349 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
یک کرمانی که "رجلی همدانی" شد با یکی از فضلای اصول دان و فلسفه خوانده سخن از کلی طبیعی می رفت و از رجل همدانی. من گفتم که رساله ابن سینا به فلاسفه بغداد را دانش پژوه چاپ کرده و دو سه نکته ای نیز اضافه کردم درباره این رجل همدانی. بد نیست اینجا اشاره کنم به چند نکته درباره او: نخست اینکه رساله بعض الافاضل الی علماء مدینه السلام که تاکنون دو مرتبه دست کم چاپ شده مملو از اغلاط و تحریفات است. من این چند روز را وقت گذاشتم و مقداری با تصحیحات قیاسی متن را اصلاح کردم. نسخه های اساس هر دو چاپ مشکلات زیادی دارند. به امید خدا به محض مقابله نسخه ای که خود فراهم کرده ام با نسخه و یا نسخه هایی بهتر آن را در کاتبان خواهم گذاشت. از این شخص که ابن سینا در این رساله به فلاسفه بغداد شکایت می برد در متون فلسفی و اصولی ما تعبیر به رجل همدانی شده اما این شخص اصلا همدانی نیست. همانطور که مرحوم دانش پژوه احتمال داده این شخص کسی نیست جز ابو القاسم کرمانی. البته دانش پژوه ادله تفصیلی بر این امر نمی آورد. من سابقا در کاتبان از این ابو القاسم کرمانی به مناسبت بحث از صوان الحکمه سخن گفته ام و مقاله ای مستقل و تفصیلی درباره اش همان زمان نوشتم که بناست چاپ شود. این ابو القاسم کرمانی همان خصم معروف ابن سیناست که در المباحثات حسابی ابن سینا از او شاکی است. برخلاف نظر یحیی میشو من معتقدم این ابو القاسم کرمانی نمی تواند همان ابو القاسم غلام العامری باشد و از دیگر سو همچنین نمی توان او را نویسنده صوان الحکمه دانست. اینکه او کیست و تحصیلاتش چیست را در آن مقاله نوشته ام. او هم اهل فلسفه بوده و هم اهل علوم نقلی و در اعتقاد مذهبی، سنی مذهب بوده است. سن و سالش هم خیلی بیشتر از ابن سینا بوده اما نسبت به موقعیت ابن سینا در همدان حسد می برده است. رساله مورد گفتگو به احتمال بسیار زیاد تألیف سال ۴۰۵ ق است. ابو القاسم کرمانی که اصلا از کرمان بوده یکچند در بغداد فلسفه و شریعت خوانده بود و بعد مدتی را در همدان در اواخر عمر زندگی می کرده است. بنابراین رجل همدانی مشهور در کتاب های ما کرمانی است. ابن سینا علاوه بر این رساله و المباحثات و نامه هایش به بهمنیار در یکی دو متن دیگر هم از ابو القاسم کرمانی انتقادات سخت کرده است. مهمترین آن رساله اش به ابو سعد وزیر است که با ترجمه فرانسه توسط یحیی میشو منتشر شده و از رساله های بسیار مهم ابن سیناست. در آنجا برخلاف رساله مورد گفتگوی ما ابن سینا به صراحت از ابو القاسم نام می برد. در آن مقاله ادله ای افزون بر دانش پژوه و یحیی میشو بر یکی بودن رجل همدانی و ابو القاسم کرمانی به ویژه بر اساس محتوای مباحث انتقادی ابن سینا ارائه داده ام و همینک این احتمال را باید تقریبا قطعی گرفت. این ابو القاسم کرمانی در منطق و الهیات و امور عامه باورهای غریبی داشته و از فهم کلی طبیعی لا بشرط مقسمی عاجز بوده است. ابن سینای عزیز و دانای ما هم از این جهت خیلی شاکی است که چطور ممکن است کسی از فهم این این مطلب با وجود ادعای در فلسفه ناتوان باشد. https://t.me/azbarresihayetarikhi https://eitaa.com/AGLOESHG
▪️تاللهِ مَا كَرْبَلَا لَوْ لَا سَقِيفَتُهُمْ/ومِثْلَ ذَا الْفَرْعِ ذَاكَ الْأَصْلُ يَنْتِجُهُ ▪️وفِي الطُّفُوفِ سُقُوطُ السِّبْطِ مُنْجَدِلاً/منْ سِقْطِ مُحْسِنٍ خَلْفَ الْبَابِ مِنْهَجُهُ ▪️وبِالْخِيَامِ ضِرَامُ النَّارِ مِنْ حَطَبٍ/ببِابِ دَارِ ابْنَةِ الْهَادِيِّ تَأَجُّجُهُ ✍شاعر:آیه الله شیخ محمدحسین کاشف الغطاء رحمه الله ⚫️ترجمه: ▪️به خدا اگر سقيفه نبود، كربلا هم نبود؛ اين شاخه، نتيجۀ همان ريشه است. ▪️و سقوط و به زمین افتادن نوۀ رسول خدا صلّی‌الله‌‎‌علیه‌وآله در دشت کربلا از سقط شدن محسن علیه‌السلام پشت در نشأت می‌گیرد. ▪️و آتش گرفتن خیمه‌های حسین علیه‌السلام از هیزمی است که دَرِ خانۀ دختر رسول هدایتگر را شعله‌ور ساخت. ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ @AGLOESHG|عقل و عشق
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🌀تحلیل جناب در باره وقایعی که بر اهل بیت (ع) گذشت: پس زنهار که به علم ظاهر و صلاح بی بصیرت مفتون و مغرور نگردی که هر شقاوتی که به مردودان راه یافت از غرور علم ظاهر و عمل بی اصل راه یافت آنچه در قصص الانبياء خوانده‏ اى يا از احوال شهداء و اولياء شنيده‏ اى، از مصيبتها و محنتها كه به خاندان نبوت و ولايت و اهل بيت عصمت و طهارت راه يافته، اگر نيك دريابى آنها همه از نفاق و كيد اهل شيد و ريا و غدر و حيله متشبهان به اهل علم و تقوى برخواسته. على مرتضى عليه السلام نه بضرب ابن ملجم بر زمين افتاد، بلكه بسكنجبين‏ شهد صلاح ابوموسى اشعرى و سركه نفاق عمرو بن عاص شربت شهادت نوشيد، و امام حسين عليه السلام نه بخنجر بيداد شمر ذى الجوشن خوابيد بلكه بمعجون افيون پُرسَمِّ مكر و افسون و ترياق پرزهر اتفاق اهل نفاق خونش با خاك كربلا آميخته شد، كه قتل الحسين يوم السقيفة". و همچنين پارهاى جگر حسن مجتبى عليه السلام از كيد و غدر نهانى معاويه به خاك محنت ريخت، و برين قياس هر چه بسائر ائمه عليهم السلام واقع شده همه به زور شيد اعدا و مكر و تلبيس ارباب رزق و ريا بوده، و با اين همه ظلم و بيداد و فتنه و فساد كه ازايشان سرزد ذره‏ اى از جاه و قدر و منزلت اهل ولايت و حقيقت كم نگشت، و در دنيا و آخرت معزز و مكرم بودند و خواهند بود بلكه اين طايفه اعداء خود را در دين و دنيا رسوا كردند و به عذاب سرمد و سخط الهى تا ابد خويشتن را مبتلى ساختند. آنانکه ره دوست گزیدند همه/درکوی شهادت آرمیدندهمه در معرکه دو کون فتح از عشق است/با آنکه سپاه او شهیدند همه (رساله سه اصل، ص 121 ـ 122) ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 t.me/PHILO_MYS https://eitaa.com/AGLOESHG
📚نسخه الکترونیکی کتاب اصول و مبانی عرفان نظری استاد یزدا‌پناه(عربی)👇 https://t.me/PHILO_MYS/1888 🎙درسگفتار اصول و مبانی عرفان نظری استاد یزدان‌پناه 90جلسه👇 https://t.me/PHILO_MYS/1889 🎙درسگفتار اصول و مبانی عرفان نظری استاد امینی نژاد 60 جلسه در 👇 https://t.me/PHILO_MYS/577 🎙درسگفتار اصول و مبانی عرفان نظری دوره فشرده استاد امینی نژاد 30 جلسه👇 https://t.me/PHILO_MYS/2551 @AGLOESHG|عقل و عشق
عقل دو عقل است: اول مکسبی/که درآموزى چو در مکتب صبی ‌ از کتاب و اوستاد و فکر و ذکر/از معانى وز علوم خوب بکر عقل تو افزون شود بر دیگران/لیک تو باشى ز حفظ آن گران ‌ لوح حافظ باشى اندر دور و گشت/لوح محفوظست کو زین در گذشت عقل دیگر، بخشش یزدان بود/چشمه ی آن در میان جان بود چون ز سینه آب دانش جوش کرد/نی ‌شود گنده، نه دیرینه، نه زرد ور ره نبعش بود بسته، چه غم؟/کو همی ‌جوشد ز خانه دم به دم عقل تحصیلى مثال جویها/کان رود در خانه اى از کویها راه آبش بسته شد، شد بینوا/از درون خویشتن جو چشمه را 💐مولانا/مثنوی معنوی، دفتر چهارم، از بیت 1960 @AGLOESHG|عقل و عشق
شرح نهایة الحکمة علی امینی نژاد .zip
4.14M
📑درسنامه نهایه الحکمه 🔹استاد امینی نژاد 💬این تقریر از ابتدا تا انتهای مرحله ششم می‌باشد اگر سروان معظم ادامه تقریرات را یافتند برایم بفرستند تا به اشتراک بگذارم 🔻کانال فلسفه و عرفان https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدیه به روح پاک حضرت ام البنین علیهاالسلام و شهدا صلواتی بفرستیم
4_6035015223721595181.mp3
7.18M
🌀سوال از عقل و ماده و شعور  و تجلی های آنها 🎙پاسخ را از علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه بشنوید @AGLOESHG|عقل و عشق
📜لیست درس‌گفتارهای فلسفه 🎙درسگفتارهای حکیم متاله استاد سید جلال 👌 🔷موضوع https://t.me/PHILO_MYS/469 🔥درسگفتار قبسات 🔹استاد حشمت پور https://t.me/PHILO_MYS/1347 🌀درسگفتار فلسفه ی میرداماد 🔹استاد سیدیدالله یزدان‌پناه https://t.me/PHILO_MYS/1386 🔹درسگفتار درآمدی بر فلسفه اسلامی استاد عبودیت https://t.me/PHILO_MYS/1845 🔹درسگفتار حکمت متعالیه استاد یزدان‌پناه https://t.me/PHILO_MYS/1891 🔹درسگفتار سیری در نفس استاد جوادی آملی https://t.me/PHILO_MYS/1913 🔹درسگفتار حکمت اشراق استاد یزدان‌پناه https://t.me/PHILO_MYS/1980 🌀درسگفتاردرآمدی بر نظام حکمت صدرایی(نفس) 🎙استاد عبدالرسول عبودیت https://t.me/PHILO_MYS/2517 🌀درسگفتار اشارات 🔹استاد سعادت مصطفوی https://t.me/PHILO_MYS/1967 🌀درس‌گفتار اشارات 🔹استاد حشمت پور https://t.me/PHILO_MYS/1170 🌀درسگفتار بدایه الحکمه 🔹استاد علی امینی نژاد https://t.me/PHILO_MYS/1745 🌀درسگفتار نهایه الحکمه و تکمله نهایه بحث نفس و معاد 🔹استاد علی امینی نژاد https://t.me/PHILO_MYS/1748 🌀درس‌گفتار کلیات فلسفه اسلامی 🔹استاد علی شیروانی https://t.me/PHILO_MYS/1162 🔹درسگفتار قبسات میرداماد 🔹استاد بایگی https://t.me/PHILO_MYS/530