eitaa logo
فلسفه و عرفان
4.9هزار دنبال‌کننده
499 عکس
216 ویدیو
342 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
@AGLOESHG.mp3
3.75M
💯اثبات تشیّع محی الدین 📀 علامه 🔻کانال فلسفه و عرفان🔻 👇 @AGLOESHG
@AGLOESHGامجدیه.کانال .pdf
15.05M
رساله امجدیه نوشته آیه الله شیخ محمدرضا اصفهانی از شاگردان استادالعرفا و الاولیاء مرحوم آیه الحق ملاحسینقلی همدانی رساله ۱۱۴صفحه است که ۴۱صفحه آن زندگینامه و آثار و تالیفات مولف را بیان کرده مولف این رساله را به دو بخش علمی و عملی تقسیم کرده در بخش علمی معنای میهمانی خدا و شرایط میهمانی و .. و در بخش عملی برخی نمازها و ادعیه را ذکر میکند که به دست فراموشی سپرده شده کانال فلسفه و عرفان 👇 @AGLOESHG @BANK_AGLOESHG
برخی چنین می پندارند آیه کریمه (یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ كُتِبَ عَلَیۡكُمُ ٱلصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِینَ مِن قَبۡلِكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ) [سوره البقرة 183] می گوید شاید پرهیزکار شوید در حالی که خداوند در هیچ امری تردید ندارد که شاید گوید اثر قطعی روزه پرهیزکار شدن است فقط تفاوت روزه داران به تفاوت پرهیزشان است تا به حال تجربه کردی بعد از ماه مبارک نیز وقتی می خواهی بخوری و بیاشامی از درون ندا میرسد مگر روزه نیستی ؟؟؟؟این اثر نهیبی است که در ماه مبارک به نفست زدی حال اگر در مورد چشم و گوش و زبان و پوست و ذهن و .... هم در ماه مبارک چنین مراقبت کنی به حقیقت پرهیزگاری رسیده ای چنانچه پیر خرقان‌ شیخ ابوالحسن رحمه الله‌ فرمود مؤمن را همه جايگاهها مسجد بُود و روزها همه آدينه و ماهها همه رمضان‏ تذكرة الأولياء، عطار،ص۶۲۱ مرا‌ هم از دعای خیر فراموش نکنید @AGLOESHG
تاریخ شفاهی آموزش فلسفه در ایران گفتگو با آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی فاطمه نورائی نژاد...👇 @AGLOESHG
4_5847950354095801941.pdf
572.9K
تاریخ شفاهی آموزش فلسفه در ایران گفتگو با آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی فاطمه نورائی نژاد... @AGLOESHG @BANK_AGLOESHG
04 Maghsoode Asheghane Do Alam, Avaze Nava.mp3
9.79M
سید محمد مقصود عاشقان دو عالم لقای تست مطلوب طالبان به حقیقت رضای تست هر جا که شهریاری و سلطان و سروریست/محکوم حکم و حلقه به گوش گدای تست بودم بر آن که عشق تو پنهان کنم ولیک/شهری تمام غلغله و ماجرای تست هر جا که پادشاهی و صدری و سروریست/موقوف آستان در کبریای تست قومی هوای نعمت دنیا همی پزند/قومی هوای عقبی و ما را هوای تست هر جا سریست خستهٔ شمشیر عشق تو/هر جا دلیست بستهٔ مهر و هوای تست کس را بقای دائم و عهد قدیم نیست/جاوید پادشاهی و دائم بقای تست گر می‌کشی به لطف گر می‌کشی به قهر/ما راضییم هرچه بود رای رای تست امید هر کسی به نیازی و حاجتی است/امید ما به رحمت بی‌منتهای تست هر کس امیدوار به اعمال خویشتن/سعدی امیدوار به لطف و عطای تست @AGLOESHG @BANK_AGLOESHG
sid.apk
4.35M
اندروید مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهیSID با نصب این نرم افزار مقالات فراوانی به رایگان در اختیار شماست ♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
📚 کتاب 📙 تاملاتی در ؛ آقا علی مدرس زنوزی و میرزا مهدی اصفهانی ✍ تالیف و دکتر نقل از خانه حکمت @AGLOESHG @BANK_AGLOESHG
4_5958369964661409574.mp3
6.47M
سید محمد ای خدا این وصل را هجران مکن/سرخوشان عشق را نالان مکن باغ جان را تازه و سرسبز دار/قصد این مستان و این بستان مکن چون خزان بر شاخ و برگ دل مزن/خلق را مسکین و سرگردان مکن بر درختی کشیان مرغ توست/شاخ مشکن مرغ را پران مکن جمع و شمع خویش را برهم مزن/دشمنان را کور کن شادان مکن گر چه دزدان خصم روز روشنند/آنچ می‌خواهد دل ایشان مکن کعبه اقبال این حلقه است و بس/کعبه اومید را ویران مکن این طناب خیمه را برهم مزن/خیمه توست آخر ای سلطان مکن نیست در عالم ز هجران تلختر/هرچ خواهی کن ولیکن آن مکن کانال فلسفه و عرفان 👇 @AGLOESHG @BANK_AGLOESHG
📚 تفاسیر صوفیانۀ قرآن از سدۀ چهارم تا نهم ✍🏼 نوشتۀ کریستین سندز 🖊 ترجمۀ زهرا پوستین‌دوز 📕 268 صفحه انتشارات حکمت 📖 کریستین سندز، نویسندۀ کتاب، استاد مطالعات اسلامی در کالج سارا لارنس واقع در ایالت نیویورک است. آثار و فعالیت‌های پژوهشی او علاوه بر تصوف و تفسیر قرآن، در حوزۀ دین و رسانه و الهیات سیاسی است. سندز لطائف الاشارات قشیری را به انگلیسی برگردانده و مقالات متعددی دربارۀ تفسیر صوفیانه و آموزش اسلام منتشر کرده است. توضیح بیشتر در فرسته بعدی👇 کانال فلسفه و عرفان 👇 @AGLOESHG @BANK_AGLOESHG
👆 این کتاب نخستین پژوهش جامع دربارۀ سهم صوفیان در تفسیر قرآن از میان انبوه پژوهش های قرآنی در غرب است. اصل انگلیسی کتاب در سال 2006 توسط انتشارات راتلج منتشر شده است. آنچه خواننده از مطالعۀ فصول کتاب به دست می آورد، این است که گرایش های فکری مفسران صوفی معنای باطنی قرآن را ارتقا بخشیده است. بخش اول کتاب به بررسی پیش فرض های هرمنوتیکی صوفیه اختصاص دارد و بخش دوم مقایسه ای تحلیلی است میان روش های مفسران صوفی ذیل داستان موسی و خضر، سرگذشت مریم و آیۀ نور. بخش نشان می دهد که تفاسیر صوفیانه با اینکه اغلب تمثیلی دانسته شده اند، در تاریخ اندیشۀ اسلامی بیشتر به سبب رهیافت ها و مضامین فلسفی، ادبی و اخلاقی شان محل توجه بوده اند. فهرست مطالب کتاب: مقدمه بخش اول: مبانی و روش تفسیر 1. قرآن اقیانوسی شامل تمام معارف 2. متن قرآن و ابهام در معنا: آیۀ هفتم آل عمران 3. کشف معنا: معرفت و ریاضت معنوی 4. روش های تفسیر 5. انتقاد و دفاع از تفسیر صوفیانۀ قرآن بخش دوم: تفسیر 6. مفسران صوفی قرآن 7. داستان موسی و خضر 8. سرگذشت مریم 9. آیۀ نور نتیجه گیری @AGLOESHG @BANK_AGLOESHG
دل و دینم-معتمدی.mp3
7.6M
سیدمحمد دل و دین و عقل و هوشم همه را بر آب دادی/ز کدام باده ساقی به من خراب دادی چه دل و چه دین و ایمان همه گشت رخنه رخنه/مژه‌های شوخ خود را چه به غمزه آب دادی دل عالمی ز جا شد چه نقاب بر گشودی/دو جهان به هم بر آمد چه به زلف تاب دادی در خرمی گشودی چه جمال خود نمودی/ره درد و غم ببستی چه شراب ناب دادی ز دو چشم نیم مستت می ناب عاشقان را/ز لب و جوی جبینت شکر و گلاب دادی همه کس نصیب خود را برد از زکات حسنت/به من فقیر و مسکین غم بی‌حساب دادی همه سرخوش از وصالت من و حسرت و خیالت/همه را شراب دادی و مرا سراب دادی ز لب شکر فروشت دل “فیض” خواست کامی/نه اجابتی نمودی نه مرا جواب دادی کاشانی @AGLOESHG @BANK_AGLOESHG
آیا شیخ شمس رازی و تبریزی یکی هستند؟ مهدی سالاری نسب* نکته اوّل: شیخ حسن بلغاری از عرفای قرن هفتم است که در کتاب مجمل فصیحی گفته شده که خرقه از دست شیخ شمس تبریزی دارد. در صورتی که سراغ نداریم شمس به کسی خرقه داده باشد. نکته دوّم: در کتاب «روضات‌الجنان» حافظ حسین کربلایی، که در آن حرف‌های شیخ حسن بلغاری زیاد گفته شده است و در ضمن آنها گفته می‌شود که شیخ شمس‌الدین رازی نامی با شیخ حسن بلغاری دیدار داشته و او را از خود بی‌خود می‌کند که دقیقا شبیه همان رفتارهایی است که شمس تبریزی با مولانا داشته است. نکته سوّم: ما اصلا شخصی به نام شیخ شمس‌الدین رازی در آن دوران و آنجا نداریم. به همین خاطر احتمال می‌رود که شمس‌الدین رازی، همان شیخ شمس‌الدین تبریزی باشد. چیزی که از صددرصد بودن این موضوع می‌کاهد این است که کتاب حافظ حسین کربلایی، او را شمس رازی معرفی کرده است، نه شمس تبریزی؛ ضمن اینکه در همین کتاب درباره شمس تبریزی و رابطه او با مولانا هم سخن گفته شده است. البته از طرفی هم می‌توان احتمال داد که شمس به عمد خود را رازی معرفی کرده، یا اینکه راوی‌ها نام او را اشتباه نقل کرده‌اند. به هر حال محمدعلی موحّد، که اولین بار به رابطه این دو اشاره کرده، حدس می‌زند که شمس رازی، همان شمس تبریزی است. *از سخنرانی سالاری نسب در مرکز فرهنگی شهر کتاب (درس‌گفتارهایی درباره شمس تبریزی) مجله سفینه تبریز کانال فلسفه و عرفان 👇 @AGLOESHG @BANK_AGLOESHG
4_6007818958227375785.pdf
226.4K
شیخ حسن بلغاری و مقالات او یادداشتی ارزشمند از: دکتر سیدصادق سجادی مجله آینه میراث / تابستان و پاییز 1385 / پیاپی 34 و 33 تعدادصفحات:5صفحه مجله سفینه تبریز کانال فلسفه و عرفان 👇 @AGLOESHG @BANK_AGLOESHG
الهی! شکرت که از اساتید بی‌رنگ، رنگ گرفته‌ام! روز معلم بر آموزگاران عقل و عشق مبارک باد @AGLOESHG
26.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح بیت «شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل/کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها» توسط دکتر غلامحسین دینانی کانال فلسفه و عرفان 👇 @AGLOESHG @BANK_AGLOESHG
مرحم-معتمدی.mp3
6.41M
سیدمحمد ای دوای درون خسته‌دلان/مرهم سینهٔ شکسته دلان مرهمی لطف کن، که خسته‌دلم/مرحمت کن که شکسته‌دلم گر چه من سر به سر گنه کردم/نامهٔ خویش را سیه کردم تو درین نامهٔ سیاه مبین/کرم خویش بین گناه مبین من خود از کرده‌های خود خجلم/تو مکن روز حشر منفعلم با وجود گناه‌کاری‌ها/از تو دارم امیدواری‌ها زانکه بر توست اعتماد همه/ای مراد من و مراد همه تو کریمی و بی‌نوای توام/پادشاهی و من گدای توام نی گدایی که این و آن خواهم/کام دل، آرزوی جان خواهم بلکه باشد گدایی‌ام دردی/اشک سرخی و چهرهٔ زردی تا به راهت ز اهل درد شوم/برنخیزم اگرچه گرد شوم چون به خاک اوفتم بع صد خواری/تو ز خاکم به لطف برداری گرچه در خورد آتشم چون شرر/نظری گر به من رسد چه ضرر؟ من نگویم که لطف و احسان کن/بنده‌ام هرچه شایدت آن کن عاقبت بگسلد چو بند از بند/بند بند مرا به خود پیوند هلالی کانال فلسفه و عرفان👇 @AGLOESHG @BANK_AGLOESHG
📚 کانال تفقه ✔️ ارائه مطالب تخصصی پیرامون مقدمات 📚 علوم ادبی، منطق، اصول، علوم قرآنی، علوم حدیثی، حکمت و فقه @tafaqqoh @AGLOESHG
💢 حکایت بی‌سند 💢 ❇️ پیامبر اکرم (صلی‌ الله علیه و آله): 🔻كفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ. 📚 معانی‌الاخبار، ج ۱، ص ۱۵۸. 🔺در دروغگویی فرد همین بس که هر چه را شنیده (بدون سند معتبر) نقل کند. @AGLOESHG
@AGLOESHG....mp3
190.4K
به کلام آیه الله طهرانی قدس سره 💽. منبع:شرح دعای ابوحمزه ١۴١۶ قمری 🖇. جهت اطلاع بیشتر پیرامون این موضوع رجوع شود به‌: • نوروز در جاهلیت و اسلام، ص١١٩ • عمره مفرده، ص٢١ سیره متقین @AGLOESHG
ای فیض قدیم بر حُدوث ای همه کُن ای منت تشریف به دنیا ز لدُن سرمایه ی ذات لایزالی با توست ای ظرف بتول ظرف ما را پر کن محمدسهرابی (معنی زنجانی) @AGLOESHG
4_646457681162272830.mp3
4.36M
مناجات و اسماالحسنی @AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢حدیث آشنا💢 ❇️ گفتگوی میرداماد وشیخ بهایی با دو تن از علمای ظاهر ____________ .. میرداماد : بارها گفته ام و باز هم میگویم که آقایان حوزه دینی طلبه محقق میخواهد ، نه چاکر مقلد ..‌. شیخ بهایی : خاصه اینکه بخواهیم به هر نوجویی متکی بر اصول دین حکم بدعت بزنیم و صاحب آن را به تکفیر ، آواره کوه و بیابان بکنیم ( تبعید ) ... میرداماد : خیال میکنید در هر عصر و زمانه ای خداوند تبارک و تعالی چند نفر چون او ( ملا صدرا شیرازی ) را به امتی هدیه میکند ؟ خیال میکنید عزیز کرده خداوند تبارک رو میشه ذلیل کرد ؟!! ... کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
"فلسفه غربیان هر چه بیشتر رو به کمال می گذارد بیشتر به مادیات و امور محسوسه نزدیک می شود تا جایی که اغلب مردم با قوانین و قواعد آن آشنا توانند شد! و بالعکس فلسفه شرق هر قدر راه به کمال بسپرد مرموزتر و اسرار انگیزتر و از فهم عامه دورتر میشود تا به حدی که احاطه به رموز و قواعد این علم در دائره ادراک عده معدود انحصار یابد! و کمتر کسی آن هم پس از سالها زحمت و ریاضت توانسته است به دقائقِ حقائق گفتارهای فلاسفه آشنا گردد." [جلال الدین ، تصوف در اسلام، ص2] کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3