اعتراض اندامها به زبان
زبان : آقاى چشم حالت چطور است ؟ چشم : خيلى خوب است اگر تو مرا بگذارى .
زبان : آقاى گوش چطورى ؟ گوش : خوب است ، اگر تو ما را سالم بگذارى .
زبان : آى دست و پا حالتان چطور است ؟ دست و پا: بسيار خوب اگر از دست شما جان سالم بدر بريم .
زبان : آى شكم !آى عورت !اى ساير اندامها!شما چگونه هستيد؟ شكم و ساير اندامها: بسيار عالم !اگر از شر تو محفوظ بمانيم
برترین سخن برسکوت
از امام زين العابدين (ع ) پرسيده شد: سخن گفتن و سكوت كدام برتر خواهد بود؟ حضرت فرمود: براى هر كدام از آنها آفت هائى است ، پس اگر از آفت ها سالم بمانند سخن گفتن بالاتر است . از سبب آن پرسيده شد؟ فرمود: براى اين كه خداوند بزرگ و با عظمت پيمبران و جانشينان آنان را به سكوت مبعوث نفرموده ، بلكه به سخن گفتن برانگيخته است و بهشت با سكوت به كسى داده نمى شود و ولايت خدا به سكوت واجب نگشته و از آتش بسبب سكوت نگهداشته نشده است . من چنين نيستم كه ماه را معادل آفتاب قرار دهم بدرستى كه تو برترى سكوت را به سخن گفتن و صف مى كنى و چنين نيستى كه فضل كلام را بر سكوت بيان نمائى (16)
بنابراين بايد گفت : بطور كلى در بسيارى از روايات فضيلت من (زبان ) بيان شده است چنان كه امام صادق (ع ) در مجلس درس خود اهميت مرا به شاگرد ارزنده خود مفضل معرفى كرده و فرمود: اى مفضل در آن چه خداوند پاك و منزه بر انسان از سخن گفتن مرحمت كرده تامل نما! سنى كه بسبب آن از آن چه در نهاد خود است و آن چه در دل خويش مى گذراند و انديشه او به نتيجه مى رسد خبر مى دهد و بوسيله آن آنچه در دل ديگرن است مى فهمند (چون تاكسى سخن نگويد ديگرى ما فى الضمير او را نمى داند، با مكالمه است كه نيت و ماهيت ديگرى هم به دست مى آيد) و اگر سخن نبود انسان بمنزله چهار پايان بى فائده اى بود، كه نه از نفس خود به چيزى خبر مى داد و نه چيزى را از ديگرى مى فهميد (17)چشم : آرى ، ما هم ، چنين رواياتى را ديده و يا لااقل از افراد بزرگ روحانى شنيده ايم ، بلكه شايد به روايات ديگرى هم در فضل و رتبه شما برخورد كرده باشيم چنان كه در تعريف ايمان از امام صادق (ع ) روايت شده كه ايمان عبارت از اقرار به زبان و ره زدن در دل و عمل كردن به اعضاء و جوارح است . (18)
و يا آن كه از على (ع ) نقل شده كه فرمود: تمام نيكى در سه خصلت جمع گرديده است : نظر كردن ، سكوت نمودن ، حرف زدن (19)
ولكن بايد روايات ديگرى را هم ديد، مثلا در همين روايت چنين دارد: پس هر نظرى كه در آن اعتبار و پند گرفتنى نباشد، آن غفلت است و هر سكوتى كه در آن انديشه و فكر نباشد بيخبرى است و هر سخنى كه در آن يادى از خدا نباشد لغو و بيهوده است .
و نيز از آن حضرت روايت شده : خيرى در خاموشى از حكم نيست ، چنان كه خيرى در سخن گفتن با نادانى نيست . (20)
و يا در روايات ديگرى تعبيرهاى عجيبى از تو شده است : زمانى كه على (ع ) براى فرزند خود محمد حنفيه نقش تو را در اجتماع بيان مى كند چنين مى فرمايد: بدان كه زبان سگى است گزنده ، اگر آن را واگذارى ، مى گزد و چه بسا كلمه اى كه نعمتى را بگيرد، پس زبان خود را نگهدار چنان كه طلا و اسكناس خود را نگه مى دارى . (21)
زبان ، چرا جسارت مى كنيد؟ شما داريد از بديهاى من سخن مى گوئيد خود كه بدتر از من هستيد.
چشم : ما از خود چيزى نگفته و يا جسارتى نكرده ايم آن چه از بزرگان دينى خود بما رسيده است براى شما بازگو كرده ايم .
در قرآن هم بسيار ديده شده كه از افراد پس ، و رذل و كسانى كه عمل به علمشان نمى كنند و يا به خدا معتقد نيستند، تعبيرهاى جالب كه ظاهرا زشت به نظر مى آيد گرديده است .
مثلا در حالات بلعم باعور كه از دانشمندان و از كسانى بود كه اسم اعظم را مى دانست و بر اثر گناه مرتد شد، خداوند در حق او چنين تعبيرى دارد: صفت او در دنائت مثل سگى است كه اگر بر آن حمله كنى زبان از دهان بيرون مى افكند، و اگر آن را واگذارى ، باز هم زبان از دهان بيرون مى افكند. (22)
و يا مى فرمايد: مثل آنها مثل الاغ است كه كتابها را بر پشت مى كشد: بد است مثال كسانى كه آيات خدا را تكذيب مى كنند (23)
زبان : آيا باز هم در خصوص من مطلبى داريد؟
دست : سخن درباره تو زياد است ناچار بايد به بعضى از آنها اشاره نمائيم :
جواب زبان به اندامها
زبان : عجب ، عجب !؟ مگر من كه هستم و چه مى باشم كه همه از شتر من ناراحتيد، راستى من اهل شرم و در حقيقت من زيان آورم ، آيا من بد همسايه اى هستم ، و يا تا به حال اين اندامها از من بدى ديده اند، و يا از طرف من به آنها شرى رسيده ؟ و يا ضررى از جانب من به آنها متوجه شده و من وسيله خسران براى آنها شده ام ؟ خوبست من از آنها بپرسم مبادا در حق من سوءظن داشته و خيالى از من به خود راه داده باشند.
اى اندامها چه خبر است ؟ از هر كدام شما احوال مى پرسم عوضى جواب مى دهيد، گناه كرده ام كه از شما خبر گرفتم ، بد كردم به شما سركشى نمودم ؟
اندامها: بله ، بله گناه كردى !
زبان : گناهم چيست ؟
چشم : معلوم مى شود كه شما به آيات و روايات اهلبيت عصمت و طهارت مراجعه نكرده و با آنها سر و كار نداريد؟
زبان : چطور؟
چشم : براى اين كه اگر مطالعه اى داشتيد، اين اعتراض را نمى كرديد؛ خوبست مقدارى به كلمات بزرگان دين و رهبران بزرگ مراجعه مى كرديد تا بدى خود را بدست مى آورديد
فایده زبان
زبان : من چه بديى دارم ؟ من موجودى هستم پر قيمت ، داراى ارج و بها من پديده اى هستم كه خداوند به دوش شما منت نهاده كه مرا به شما ارزانى داشته ،و در حق من چنين فرموده :
انسان را آفريد سخن گفتن را به او آموخت (11) شما خوب است به قرآن و روايات مراجعه كنيد. لااقل در فضيلت كلام و سخن گفتن ، روايات را بررسى كنيد.
گوش : ممكن است شما كه مطالعه كرده ايد از باب نمونه بعضى از آنها را ذكر كنيد؟
زبان : البته ، كار من اين است و بدان نيز مفتخرم . على (ع ) فرموده : زبان آلت سنجشى است كه خرد آن را سنگين سازد و كم عقلى آن را سبك (12)
و نيز فرموده : زبان مترجم عقل است . (13)
و فرموده : زبان ترازوى سنجش انسان است . (14)
و مى فرمايد: آگاه باشيد بدرستى كه زبان راستگوئى كه خداوند براى انسان در ميان مردم قرار مى دهد، از مالى كه آن را به ميراث دهد بكسى كه او را ستايش نمى كند، بهتر مى باشد. (15)
چشم : اينها كه بطور كلى فضيلت تو را نمى رساند بلكه مقام فضل تو را با شرائطى مى رساند كه اگر آن شرائط مراعات گردد، البته تو يكى از نعمتهاى بزرگ الهى خواهى بود، ولى احراز آن بسيار مشكل و معلوم نيست آنها را مراعات نمائى .
زبان : البته با حفظ شرائط، چنان كه طبرسى در كتاب احتجاج نقل مى كند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️در #غدیر امامت چند نفر اعلام شد؟
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤آیت الله #جوادی_آملی
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید.
راهکارهای تربیت جنسی ج۱_سعیدمهدوی.mp3
1.9M
بسم الله الرحمن الرحیم
#تربیت_جنسی
#استاد_سعید_مهدوی
#جلسه_دهم
#طب_اسلامی
#سبک_زندگی_اسلامی
پس از گوش دادن این فایل 5 صلوات هدیه کنید به حضرت خدیجه و حضرت ام کلثوم سلام الله علیهما
✍🏻 برید بن معاویه نقل كرده كه: امام صادق علیه السلام فرمود:
📗 #رسول_خدا صلی الله علیه و آله از بهترین و بالاترین راسخان در علم است. تمامی تنزیلات و تأویلات را كه خداوند بر او فرو فرستاده است، می داند. چیزی نیست كه خداوند بر او فرستاده باشد و او تاویل آن را نداند و جانشینان او نیز پس از او همه آنها را می دانند.
❗️برید بن معاویه گفت: جانم فدای تو باد، ابو خطاب درباره شما حرف مهمّی نقل می كرد.
❓#امام پرسید: چه می گوید؟
❗️گفتم: وی می گفت كه شما علم #حلال و #حرام و علوم قرآن را می دانید.
🔆 امام جواب دادند: علم حلال و حرام و #قرآن در كنار علمی كه در شب و روز اتفاق می افتد، بسیار اندك است. 🌙
#حدیث #تفسیر_قرآن_کریم #امام_شناسی #غدیر
📚 تفسیر قمی / ج1 / ص97
🔰 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
🌼 هیچ آیهای از #قرآن بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل نشد، مگر اینكه آن را بر من خوانده و املاء فرمودند و من با خط خود آن را نوشته ام و تأویل و تفسیر، ناسخ و منسوخ، محكم و متشابه آن را به من آموخت و از خداوند خواست كه فهم و حفظ آن را به من بیاموزد و از زمانی كه چنین دعایی برایم فرمود، من هیچ آیه ای از آیات قرآن و هیچ دانشی كه آن را بر من املا فرموده و من آن را نوشتم، فراموش نكردم و ایشان نیز هیچ حلال و حرام و امر به طاعت و نهی از معصیتی را فرو نگذاشته، مگر این كه آن را به من آموخته و من حفظ كرده و حرفی از آن را فراموش نكرده ام.
💚 سپس دستش را بر سینه ام گذاشته و برایم از خداوند خواستند كه قلبم را سرشار از علم و فهم و #حکمت و نور كند و پس از آن چیزی را فراموش نكرده و آنچه را كه ننوشته بودم، از دست ندادم.
❓عرض كردم: ای رسول خدا! آیا می ترسی كه پس از این فراموش كنم؟
❗️فرمود: نه، من هیچ ترسی ندارم كه تو دچار #فراموشی و عدم دانایی شوی، چرا كه خداوند مرا آگاه كرد كه دعایم را در حق تو و شریكان و یاران بعد از تو اجابت كرده است.
❓عرض كردم: ای رسول خدا! شریكان بعد از من چه كسانی هستند؟
❗️فرمود: كسانی كه خداوند نام آنها را در كنار نام خود و نام من قرار داده و سپس فرمود: 🔆 «أَطِیعواْ اللّهَ وَأَطِیعواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنكُمْ» (النساء/59) 🔆 یعنی امامان علیهم السلام.
❓عرض كردم: ای رسول خدا! منظور از #ائمه چه كسانی اند؟
❗️فرمود: اوصیای من كه تمام آنها تا آن زمان كه در كنار حوض بر من وارد شوند، هدایت كننده و هدایت شده اند و رفتار كسانی كه آنها را خوار و تحقیر می كنند، ضرری به ایشان نمی رساند. اوصیا با قرآنند و قرآن همراه آنها. قرآن آنها را تنها نمی گذارد و آنها نیز قرآن را.
▫️ تنها به واسطه ایشان (اوصیا) ، #امت من یاری شده و باران رحمت الهی بر آنان می بارد و تنها به خاطر وجود آنهاست كه #عذاب از امت من دور و دعایشان مستجاب می شود. 🤲🏻
▫️ عرض كردم: ای رسول خدا! نام آنها را بگو!
🍏 فرمود: این پسرم و دستش را بر سر #حسن علیه السلام قرار داد، و این پسرم و دستش را بر سر #حسین علیه السلام گذاشت و سپس پسر او كه علی نام دارد و در زمان حیات تو متولّد می شود؛ پس سلام مرا به او برسان. و بعد از او بقیه دوازده امام كه از نسل علی بن حسین علیه السلام، به نام محمد است. 🍎
🕋 عرض كردم: شما را به جان پدر و مادرم سوگند می دهم، نام آنها را بگو. سپس نام تك تك آنها را گفت. به خدا سوگند، ای اهل قبله بنی هلال، #مهدی امتِ محمد نیز جزو همین امامان است كه #زمین را پر از عدل و داد خواهد كرد، بعد از آن كه از ظلم و ستم پر می شود.
🕋 به خدا سوگند، من تمام كسانی را كه در میان ركن و مقام با او #بیعت می كنند، می شناسم و نام آنها و نام پدران و قبائلشان را نیز می دانم، و این حدیث را به طور كامل بیان كرد.
#حدیث #تفسیر_قرآن_کریم #امام_شناسی #غدیر
📚 تفسیر عیاشی / ج1 / ص280 / ح177
1_92178453.mp3
1.14M
خوانش #خطبه_غدیر پیامبر اکرم
#ترجمه_فارسی
4⃣🔶بخش چهارم خطبه : بلند کردن امیرالمومنین علیه السلام بدست رسول خدا صلی الله علیه و آله
1_92178557.mp3
1.28M
خوانش #خطبه_غدیر پیامبر اکرم
#ترجمه_فارسی
5⃣🔶بخش پنجم خطبه : تاکید بر توجه امت به مسئله امامت
1_40714683.mp3
13.6M
🎵نهج الولایه اثر ماندگار و بینظیر از علامه حسن زاده آملی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤مجلس سی و سوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸خداوندا خانه امیدم را
✨به یادت در بلندترین
🌸قله دلم بنا میکنم.
✨ای آرام جان امشب
🌸تمام جهان را
✨آرامش ارزانی ده
🌷شبتون معطر به عطر گل🌷
دعای فرج امام زمان عج .mp3
941.8K
💞 براي #تعجيل_در_فرج بسيار دعا كنيد ، كه فرج من فرج شما نيز هست .
📗 امام زمان(عج) ، كمال الدين ، ص ۴۸۵
🌾 ⚠امام عصر(عج) آمدنی نیست ، آوردنیست⚠🌾
💓 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج به حق #حضرت_زینب_کبری(س)