eitaa logo
𝐴𝑉𝐼𝑁 𝑀𝐸𝐷𝐼𝐴 | آوین مدیا
1.3هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
77 فایل
❀بـ‌سـ‌م رب ایـ‌سـ‌ٺادھ ھا❀ آوین مدیا ؛ ادامه دهنده مڪتب آوینے.. 🎬🎤 مرجع اختصاصی برای «ایـ‌سـ‌ٺادھ» ها..✌️🌹 مدیر: (تبادل و...) @Dokht_Avini_83 کانال ناشناس: https://eitaa.com/AVINMEDIA_majhool
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻▪️▪️▪️🔻 این روزا ویدیو هایی رو‌میبینیم در فضای مجازی دست بدست میشن از فلان مداحی بر مبنای فلان آهنگ... چون از طرفی این اتفاقِ جدیدی نیست و‌هر ساله حین و بعد از ایام عزاداری سرو‌کله شان پیدا میشود؛ که مطمئنا در سالهای آتی شدت میگیرند؛ آنهم با سمت و‌سویی‌که متاسفانه بسیاری از مراسمهای عزاداری گرفته اند؛برای بیشتر دیده شدن؛ و همچنین رشد و سیطره ی فضای مجازی؛ بحث و‌آسیب شناسی پیرامون آن مهم و‌ضروری بنظر میرسد... همین اول باید گفت: این نوشته در مورد فلان آهنگ یا فلان مداحی نیست؛ بلکه اساساً اشاره به ذائقه و حافظه ی موسیقایی و شنیداری جامعه ی ما دارد... هرچند بسیاری از اشعار و‌ملودیها (سبکها) و رفتارها و‌سیاستها نه تنها در شأن عزای حسینی نیست بلکه باید با آن مقابله شود تا خدای نکرده شاهد تبدیل شدن این میراث و‌مکتبِ انسان ساز به یک آیینِ سنتی خالی از تاثیر و‌محتوا نباشیم... و‌ از طرفی؛ هرچند تقلید و‌کپی برداری صرف؛ همیشه مذموم و‌بی ارزش بوده؛ چه در‌ موسیقی؛ چه در‌ مداحی؛ چه موسیقی از مداحی چه مداحی از موسیقی چه موسیقی از موسیقی دیگر و‌چه مداحی از مداحی دیگر!!! و اولویت و بهترین شکلِ ممکن؛ مؤلف بودن آهنگسازها و مادحین و‌ذاکرین و‌ملودی سازهایشان (سبک سازها) است؛ اما این دو‌مقوله ربطی به رویکرد و‌ خاستگاهِ این نوشته ندارد و همانطور که گفتم؛ این نوشته ناظر به ذائقه و حافظه ی تاریخیِ موسیقایی مردم ماست که مانند همه ی مردم؛ آهنگسازها را هم در بر میگیرد؛ و آنها را خودآگاه (برای شنیده شدن بیشتر) و‌ ناخودآگاه (علاقه ی ذاتی به این مُد و‌ملودی) وادار میکند تا آهنگهایی بسازند که بزبان ساده تِم‌ و حال و‌هوای مداحی داشته باشد؛ و این علاوه بر اینکه یک بحث روانشناختی و‌جامعه شناختی است؛ ریشه در تاریخ و سنت ما دارد... و‌جزئی از سلیقه و هویت ملی ماست... در خونِ ماست... که این نوع ملودیها و آواها را‌ دوست داریم! پس این بی انصافیست که بگوییم: تقلید و‌کپی برداری فلان مداحی از فلان آهنگ! یا برعکس... آنچه حقیقت دارد برداشت هر دو ‌اینها از یک منبع مشترک است؛ منبعی که که تمام آواها و‌ملودیهای سنتی ما؛ اعم از: موسیقی دستگاهی و سنتی ؛ موسیقی ترکیبی و‌ملی؛ موسیقی محلی و فولکلور و مقامی؛ موسیقی آیینی و موسیقی مذهبی (نوحه؛روضه؛تعزیه؛ بازارخوانی) و... را در بر‌میگیرد. یعنی هر دو اینها از یه منبع تغذیه کرده اند؛ برای همین است که بعضی وقتها که فلان آهنگ را میشنویم میگوییم: “شبیه فلان مداحی است” و برعکس‌؛ فلان مداحی را شبیه فلان آهنگ میدانیم... درآخر؛ یادمان باشد؛ مثل‌ خوانندگی ‌و‌ موسیقی: هم مداح و ذاکر تعریف دارد؛ هم “مداحی” ! نه به هر “خواندن”‌ ی “مداحی” میتوان گفت! و نه به هر مراسمی؛ مراسم عزاداری اهلبیت ع ۱۳مهر۹۶ @istafan