:
هُوَالشَهید🌿
شهید مصطفے صدرزاده:
سخنان مقام معظم رهبرے را گوش کنید؛ قلبـــــ شما را بیدار مےڪند و راه درستـــــ را نشانتان مے دهد.
قسمتی از وصیتـــــ نامه #شهیدصدرزاده
#صبحتون_شهدایی
🔴 نظام جهانی سلطه
❌❌امروز بیش از دو میلیاردانسان در دنیا گرسنه اند! این شوخی است؟
❌❌ امروز ملت هایی بر روی طلاراه می روند، ولی شکمشان گرسنه است. نظام جهانی نظام سلطه است، نظام استکبار است، نظام ظلم است💯💯
⁉️به چه وسیله آمریکا به اینجا رسید؟
⁉️چه طور توانست به دنیا زورگویی کند؟
💯💯چون دانش داشت و از دانش استفاده کرد. غربیها در این مسابقه جهانیای که در طول تاریخ وجود داشته سوءاستفاده کردند
📚 منبع کتاب غرب و جهان متجدد، آیت الله العظمی سید علی خامنه ای
#نظام_استکبار
#نظام_جهانی_سلطه
🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش جالب الجزیره از واکنش مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس به تزریق واکسن ایرانی کرونا به رهبر انقلاب ایران!
🔺هشتگ #لقاح_كورونا_الايراني در صدر ترندهای کشورهای حاشیه خلیج فارس!
🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
هدایت شده از یهتدون
آقای نمکی وزیر بهداشت محترم لطفا وسط ژست های افشا گرانه تان در مورد توقف اجرای آیین نامه سازمان غذا و دارو در باب "انحصار مجوز داروخانه ها" پس از ورود و دخالت تان
و همینطور اجازه تست آزمایشی داروهای سفارش شده سازمان بهداشت جهانی بر روی بیماران کرونایی ایران که بعدها ثابت شد در درمان بیماران اثر نداشته و.... هم توضیح دهید...
با تشکر😏
✍ مـحـمــ🔆ــد
💯 % یهتدونی باشيم 😎 👇
@yahtadoon
🇮🇷🍃درخشش یک ایرانی در پاریس
✅یک جوان ایرانی برنده جایزه بین المللی طراحی پاریس شده است. پویا حسین زاده مخترع تبریزی که به عنوان نماینده ایران برنده این جایزه شده است. او به دلیل طراحی ماسک تنفسی خود درمان برای بیماران، شایسته دریافت این جایزه شناخته شد.
#جایزه_بینالمللی_طراحی
#درخشش_یکایرانی_درپاریس
🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
🔴حقوق بیبشر
💢اینا یادشون افتاده از حقوق بی بشر بگن. با انتخاب دکتر رئیسی، فرانسه و آلمان برای نقض حقوق بشر در ایران نگران شدند!
❌❌ تصاویری که مشاهده میکنید نمونههایی از حقوق بیبشر در این کشورها را نشان می دهد.
#حقوق_بیبشر
🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
🔴بلینکن: زمانی به توافق میرسیم که ایران به تعهدات خود عمل کند!
👤وزیر خارجه آمریکا: اگر آنها به چرخش سانتریفیوژهای پیشرفته با سطح بالاتر و بالاتر ادامه دهند ما به نقطهای میرسیم که به صورت عملی بازگشت به پارامترهای توافق هستهای اولیه را بسیار سخت میکند.
🔸نمیتوان تاریخی برای خروج دولت بایدن از گفتگوهای هستهای تعیین کرد، اما این تاریخ دارد نزدیکتر میشود!
🔸باید برجام را به جعبهای که در آن بود برگردانیم. اختلافات با ایران درباره شرایط بازگشت به تعهدات و توافق هستهای هنوز پابرجاست و امیدواریم شروع دوباره مذاکرات طی روزهای آینده آن را حل کند.
#برجام
#بازگشت_به_تعهدات
🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 6 تیر سالروز ترور آیتالله خامنهای بدست ضد انقلاب
🎥 امام خمینی(ره): آقای خامنهای- سلمه اللَّه- آمدند و حاضرند، ایشان آخر چه کرده بود؟ خوب بگویید آخر، یک کاری، یک کار خلافی، چه کرده بود ایشان که میخواستید ایشان را بکُشید؟
🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
🔹 نکته جالب رژه امروز حشدالشعبی این بود که در کمپ اشرف منافقین انجام شد.
🔸حشد قهرمان در حرکتی معنا دار در کمپ اشرف رژه رفت و سلاح های ساخت ایران را به نمایش گذاشت
🔹 حضور پهپادهای مهاجر ۶، امرپهای طوفان، راکت انداز رعد ۲۴، جیپ سفیر، موشکهای ضد زره طوفان، پهپاد دست پرتاب چمروش، نفربرهای رخش و تانکهای T_۷۲M ایرانی در رژه بزرگ امروز نیروهای بسیج مردمی عراق به مناسبت هفتمین سالروز تاسیس این سازمان در پایگاه ابومنتظر المحمداوی (کمپ اشرف سابق) مورد توجه رسانهها قرار گرفت.
🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش جالب الجزیره از واکنش مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس به تزریق واکسن ایرانی کرونا به رهبر انقلاب ایران!
🔺هشتگ #لقاح_كورونا_الايراني در صدر ترندهای کشورهای حاشیه خلیج فارس!
#واکسن_ایرانی
🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
🔴 تصاویر تاریخی قابل تأمل
💢دو تصویر در تاریخی نزدیک به هم ...
✅✅ سیاستمداری که روزی دست راست خود را برای وطن داد و امروز دست چپ اش را سپر حمایت از تولید جوانان ایرانی کرد...
#افتخار_ملی
#رهبر_حکیم_انقلاب
🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
💢حضرت آقا سینه شان از آن بمبی که در ششم تیرماه ۱۳۶۰ در مسجد ابوذر تهران منفجر شد، احتیاج به رطوبت و هوای مرطوب دارد. دست راست هم لمس است....
💯💯 سفر چین در خدمت آقا بودم. دکترهای طبسوزنی چین به آقا گفتند؛ در عرض یک هفته دست شما را راه میاندازیم .
❣ آقا فرمودند: در ایران معلولین مثل من زیاد هستند. اگر همه آنها آمدند، من هم می آیم.
👤( امیر علی اصغر مطلق)
📚 منبع چند خاطره از زندگی شخصی رهبر معظم انقلاب ، تابناک ،۷تیر۱۳۸۹
#داستان_ترور
#رهبر_انقلاب
#رهبر_معظم_انقلاب
🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
🔴ثریا آقایی المپیکی شد، یک سهمیه غیر منتظره برای ایران🇮🇷🍃
🔹در اتفاقی بیسابقه و پس از گذشت ۵۵ سال از تاسیس فدراسیون بدمینتون، ثریا آقایی براساس جایگاه خود در رنکینگ فدراسیون جهانی به عنوان اولین بانوی بدمینتونباز ایرانی توانست جواز حضور در المپیک توکیو ۲۰۲۰ را به دست آورد.
💯💯پ. ن: قابل توجه مصی، زنان ایران با حجاب هم می توانند بدرخشند، پس لطفا گِل بگیر دهنت را☺️
#حجاب
#ثریا_آقایی
#سهمیه_المپیک
🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
🕊کےشودحــربشومتوبہمردانہڪنم
#پویش_چله
❣سوره فجر و ❣۷۰مرتبه استغفار
✨شروع 👈 پنج شنبه(۱۰تیر)
✨پایان 👈 دوشنبه(۱۸مرداد)
💠به نیات⬇️
🍃برای سلامتی و تعجیل در فرج مولا
🍃سلامتی رهبر عزیزمان
🍃خالص شدن برای ماه عزای ارباب
🍃حاجت هاتون رو مدنظر بگیرید
✳️در صورت تمایل حضور خود را به آیدی ⬇️اعلام نمایید.
@shahid_ahmadali_nayeri
#اللهمعجللولیڪالفرج
#گناه_یعنی_خداحافظ_حسین
🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
⭕️خودتحقیری نجـــومی
🔻در عجبم از کسانی که از فرار نخبگان ناله میکنند، اما همینها در حال تخریب و تحقیر، محصول همان نخبگانی هستند که، فقط ۶ کشور در جهان قادر به تولیدش بوده اند.
#ایران_قوی
#نخبه_ایرانی
#اصلاح_طلبان
🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
🔴عراقچی: ایران قبلا با ماندن در برجام، تصمیم سخت خود را گرفته است.
✍همین تصمیات سخت شما مثل آب خوردن، زندگی را بر مردم سخت کرده است.
#برجام_بی_فرجام
🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
هدایت شده از JIRJIRAK
ببینید دوستان اصلاحطلب.
قیمت بنزین، ماشین، خونه، طلا، دلار، پوشک، نوشابه، روغن، مرغ، گوشت و غیرهای که 8 سال تا ثریا رفته، دوسه ماهه و حتی یک ساله درست نمیشه.
درسته طرف ابراهیمه، ولی پیامبر نیست که بتونه طلسمات دولت شمارو با بِشکن باطل کنه. پس لطفا واسه تخریب، صبور باشید.
👤 محرداد کریمزاده
@jir_jir
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نماینده سابق دومای روسیه:
📍برخورد قاطع با انگلیس را باید از ایران یاد بگیریم...!
#روسی
🆔 @Kavoshmedia
اولین گفتگوی تفصیلی دکتر جلیلی پس از انتخابات ۹۶ با هفتهنامهٔ مثلث منتشر شد. بهگزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر جلیلی، در این گفتگو وی علاوه بر تشریح ابعاد مختلف دولت سایه و عملکرد آن، به سوالات متعددی دربارهٔ برجام، تحریمهای امریکا، انتخابات ۹۲، راهحلهای عبور از شرایط کنونی و… نیز پاسخ داده است.
هفتهنامهٔ مثلث در این شماره همچنین پروندهٔ ویژهای دربارهٔ دولت سایه و عملکرد آن نیز منتشر کرده که حاوی یادداشتها و گفتگوهایی با اعضای کارگروههای مختلف دولت سایه در موضوعات بانک، فضای مجازی، آموزش و پرورش، مسجد، گردشگری، تراریخته، نیرو و ورزش است. مشروح این گفتگو را ملاحظه میفرمایید:
شما در انتخابات ۹۶ بیانیهای قریب به این مضمون منتشر کردید که کار ما تازه شروع شده است. دقیقاً منظور شما چه بود؟ قبل از آن هم مباحث دولت سایه مطرح شده بود و به نظر میآید که شما بهصورت کلی بیشتر در فضای خصوصی سیاسی مشغول دولت سایه هستید. در فضای عمومی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای امنیت ملی هستید ولی در فضای خصوصی در کار سیاستورزی، وقت شما بیشتر مصروف همان مبحث است. درست است؟
در حقیقت من در سال ۹۲ بعد از انتخاباتی که خودم یکی از کاندیداهای آن بودم این جمله را گفتم، یعنی بعد از انتخابات گفتم که کار ما تازه شروع شده است. قصد ما از این مباحثه آن است که مسائلی را که کمتر صحبتی از آن شده دنبال کنیم و درموردش بحث کنیم. در سال ۹۶ من در بحبوحه انتخابات که شرکتنکردن خودم را بهعنوان کاندیدا در انتخابات اعلام کردم، بیانیهای دادم و آنجا گفتم که چرا ۹۲ آمدم و چرا ۹۶ نمیآیم. بعد از اعلام نتایج هم بیانیهٔ دیگری دادم. این سه بیانیه مبتنی بر چند نکته بودند و اگر ما انشاءالله در بیان آن نکتهها صادق باشیم، قصدمان توضیح آن نکته است. بهعنوان جریانی که مدعی انقلاب اسلامی هستیم باید تفاوتی بین اندیشۀ ما و اندیشۀ سیاسیای که امروز در غرب هست، وجود داشته باشد. تفاوتهایی بهلحاظ مبنایی داریم که موضوع رسالۀ دکتری بنده هم همین بود: بنیان اندیشۀ سیاسی اسلام در قرآن و در آنجا هم به همین پرداختم. این تفاوت اندیشۀ سیاسی باید در عمل ما هم بروز داشته باشد و فقط شعار نباشد و اگر ما صادق باشیم باید رفتارمان هم مبتنی بر گفتارمان باشد.
دولت و جامعه هر کدام کارویژههایی دارند که یکی از تفاوتهای جدی اندیشۀ سیاسی اسلام با دیگران این است که بسیاری از کارویژههایی که دولت و جامعه عهدهدار هستند، مشترکند و این طور نیست که تفکیک شده باشند. «جامعۀ مدنی» که در غرب مطرح میشود، یعنی تفکیک بین جامعه و دولت که ما در اسلام شکل تکاملیافتۀ آن را داریم که همان کارویژههای مشترک دولت و جامعه است، یعنی اگر میگوید:
«قل امر ربی بالقسط»
بگو: پروردگار من شما را به عدل و درستی امر کرده
از آن طرف هم میگوید:
«لیقوم الناس بالقسط»
تا مردم به راستی و عدالت گرایند
اصلاً وظایف دولت وقتی میتواند خوب محقق شود که مردم هم نسبت به دولت احساس مسئولیت کرده و قیام کنند که در جامعه ما کمتر بدان پرداخته شده است. در غرب هم کتابهایی در این زمینه تحتعنوان «وظیفۀ سیاسی» نوشته شده که در جامعه علمی ما کمتر به آن پرداخته شده است. به این دلیل دولت و مردم وظیفهای مشترک دارند، چون میخواهند با هم به فرجامی مطلوب برسند. دولت باید در خدمت جامعه باشد تا شما را به آن نقطۀ مطلوب برساند. آن نقطۀ مطلوب هم با دولتِ تنها محقق نمیشود، یعنی اگر مردم پای کار نیایند و نقش اجتماعی و سیاسی خود را ایفا نکنند اصلاً شکل نمیگیرد.
شما به «قرارداد اجتماعی» به آن معنایی که در غرب بحث میشود، اعتقادی ندارید؟
«قرارداد اجتماعی» در یک پارادایم دیگری است که انسانشناسی، هستیشناسی، معرفتشناسی و فرجامشناسی آن متفاوت است. مبنای ما قویتر است. اگر شما هر اندیشهای را بهمثابه یک پارادایم بگیرید، خب این مولفههایی دارد که در آن اندیشه تعریف میشود. حالا اگر یکی از مولفههای این اندیشه کم و زیاد شود، نتیجۀ آن اندیشه متفاوت خواهد شد.
مثلاً در غرب، هابز میگوید که انسان گرگ انسان است و کس دیگری مثل لاک، نگاه دیگری دربارهٔ انسان دارد و معتقد به آن وضع طبیعی و اجتماعی است. این دو در خیلی از زمینهها مثلاً هستیشناسی و معرفتشناسیشان نگاههای مشترکی دارند اما در یک موضوع وقتی متفاوت میشوند، لاک به نظریه «قرارداد اجتماعی» و هابز به نظریه «ماشین زور» برای دولت میرسد، بنابراین وقتی ما هم میگوییم که مبنای هستیشناسانه و انسانشناسانه، معرفتشناسانه و فرجامشناسانه اندیشه ما متفاوت از آنهاست، پس حتماً به نظریه مشترکی مثل «قرارداد اجتماعی» نمیرسیم و حتماً نظر ما با آن متفاوت خواهد بود و تفاوتهای جدی هم دارد.
این بحث شما از این لحاظ مهم هست که میتواند فلسفۀ سیاسی یک جریان را روشن کند، یعنی قدرت و دولت چگونه به جامعه نگاه میکند.
بله، جمهوریت در این معنا، معنایی اصیل پیدا کرده و در این اندیشه، مردم نقشی اساسی مییابند. جمهوریت واقعاً تعارف نیست، بلکه بحثی اصیل است و بهادادن به نقش مردم بحثی جدی است که تشریفات نیست، حقیقت است. البته برخی این شبهه را مطرح میکنند که وقتی شما میگویید اسلامیت، پس معنای جمهوریت چیست؟ که باید رابطه بین جمهوریت و اسلامیت و معنای جمهوری اسلامی روشن شود.
جمهوری اسلامی یعنی انتخاب اسلام توسط مردم؛ یعنی مردمی میآیند و اسلام را بهعنوان مبنای حکومتی و مناسبات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی انتخاب میکنند که بعد خود همین مردم این نقشها را محقق میکنند، یعنی در تحقق و اجرای این اندیشه، نقش مردم بسیار مهم است. این از بحثهای بسیار مهم است. اینکه چرا جمهوری اسلامی اهمیت دارد و چرا در این مقطع جمهوری اسلامی محقق شد، چون مردمی آمدند و اسلام را انتخاب کردند. بهترین نمونه و الگوهای اسلام ائمه معصومین (علیهمالسلام) بودند، ولی دلیل اینکه نظام اسلامی شکل نمیگرفت این بود که مردم پای کار نمیآمدند اما وقتی یکی از شاگردان آنها به میدان آمد و این پرچم را بلند کرد، چون مردم پای کار آمدند، جمهوری اسلامی شکل گرفت.
نقش مردم هم در شکلگیری انقلاب، هم جمهوری اسلامی و هم تداوم آن اهمیت دارد. اینکه میگویند علت موجده میتواند علت مبقیه باشد، یعنی اگر جمهوری اسلامی شکل گرفت، مردمی بودند که آن را انتخاب کردند و برای تداوم آن هم باید مردمی باشند که اسلام را انتخاب کنند. نقشدادن به این مردم اهمیت دارد و لذا در این چارچوب است که تفاوتهای اندیشه ما مشخص میشود.
در بحثی که من در حاشیه گفتوگوها موقع ناهار با سولانا داشتم، او پرسید که مردمسالاری دینی یعنی چه؟ گفتم فرق این مفهوم با دموکراسی شما این است که در دموکراسی فرد میآید رأیش را میدهد و میرود، بعد هم انتظاراتی دارد، ولی در مردمسالاری دینی، فرد در کنار رأیی که میدهد، حاضر است چهار فرزند خود را هم هدیه کند و بعد به این افتخار هم میکند.شاید «دولت شاهد» تعبیر روشنتری برای دولت سایه باشد: و تکونوا شهداء علی الناس این تفاوت پارادایمی است که سبب میشود همه قدرتها یک طرف جمع میشوید و هر آنچه دارید به کار میبرید و یک ملت با این اندیشه در طرف دیگر در مقابل شما میایستد و موفق میشود. چرا شما موفق نشدید؟ همۀ قدرتهای بزرگ طرفدار شاه بودند، اما چرا شاه رفت؟ مگر همه طرفدار صدام نبودند، چرا صدام موفق نشد؟ این قدرت حضور مردم است که اگر همین مردم کماکان در صحنه باشند، میتوانند موانع را پشت سر بگذارند.
در این اندیشه، مردم و دولت وظایف مشترکی دارند و اینگونه نیست که شما حتماً مسئولیتی رسمی داشته باشید تا برای آن وظیفه قیام کنید. اینطور نیست و همه وظیفه دارند. اینطور نیست که شما حتماً باید در قوۀ قضائیه باشید تا نسبت به عدالت قیام کنید. «لیقوم الناس بالقسط» یعنی شما هرجا که هستید وظیفه دارید برای عدالت در چارچوب قانون قیام کنید. بر همین مبناست که مفاهیمی مانند نهی از منکر و امر به معروف شکل پیدا میکند، یعنی اگر وظایفی نظام اسلامی دارد، این فقط وظیفۀ دولت نیست، بلکه وظیفۀ مردم هم هست که در چارچوب قانون نسبت به آن قیام کنند و وظیفهشان را انجام دهند. اینطور نیست که برای رسیدن به آن نقطۀ مطلوب، این وظایف فقط بهعهده دولت باشد. «دولت سایه» در این چارچوب و در این پارادایم مفهوم خاص خود را دارد و با آنچه در غرب گفته میشود، فرق دارد اما شاید تعبیر روشنتر آن، «دولت شاهد» باشد که در مفهوم دینی داریم.
«لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ».
اگر اصل بر این است که وظایفی وجود دارد که باید انجام شود تا شما به آن نقطۀ مطلوب برسید، پس در اینجا سایر چیزها فرع قرار میگیرد و دیگر کسی نباید دنبال این باشد که اگر من قدرت داشتم و دست من بود، فلان کار را میکردم وگرنه به من چه! و آن کسی که مسئولیت دارد خودش تنها برود و آن کار را انجام بدهد، یعنی فردی اگر قدرتی نداشت، تبدیل به عنصری بیتفاوت و منفعل شود و بگوید به هرکسی که رای دادهاند، آن فرد برود و آن کار را انجام دهد. هم مردم، هم همۀ کسانی که در این عرصه ادعا دارند باید کمک کنند؛ لذا در این چارچوب آن اندیشۀ متعالی خود را نشان میدهد. تعبیر حضرت امیرعلیه السلام هم همین است که اگر کاری دارد از سمت ما صورت میگیرد، این رقابت برای قدرت نیست و برای ثروتاندوزی نیست، بلکه این فعالیت و حرکتی که در چنین جامعهای صورت میگیرد برای چهار هدف اصلی است که حضرت در آنجا بیان میکنند:
«لنرد المعالم من دینک و نظهر الاصلاح فی بلادک حتی یأمن المظلومون من عبادک و تقام المعطلة من حدودک»
و چنانچه قدرت هم در دست کسی نبود باید این حرکت و کمک مستمر وجود داشته باشد و اتفاقاً وقتی برای دورهای کوتاه، حکومت در دست حضرت امیر قرار میگیرد، ایشان از مردم همین را میخواهند که نروند کنار و بگویند حالا امیرالمؤمنین که از او خاطرجمع هم هستیم مسئول شده است و ما دیگر برویم بنشینیم، بلکه میفرمایند:
«فلاتکفوا عن مقالة بحق اومشورة بعدل»
حالا اگر حقی را میبینید باید بگویید، یا در زمینۀ تحقق قسط و عدل اگر مشورتی میتوانید بدهید. این نگاهِ مبناییِ ما بود. حالا هر دولتی که منتخب مردم واقع میشود و میآید، این دولت باید کمک شود تا به آن هدف نزدیک شود. این خوب نیست که شما بگویید چون رقیب من پیروز شده پس من تکلیفی ندارم.یک روز را هم نباید از دست بدهیم ما یک روز را هم نباید از دست بدهیم تا به آن نقطۀ مطلوب جامعه برسیم. اگر شما دولتی را ببینید که دارد خوب عمل میکند و کارهای خوبی میکند و عهدهدار وظایف سنگینی است، باید او را حتی اگر رقیب شما بوده، تشویق، تایید، کمک و پشتیبانی کنید. همه را هم به کمک او بیاورید و تقویت کنید و بگویید من هم اگر بودم، بنا بود همین کارها را بکنم. همچنان که اگر در جایی دیدید که دارد خطا میرود وظیفه دارید که بیان کنید؛ درست مثل وقتی که ببینید یک نفر با ماشین پنچر به راهی طولانی میرود، وظیفه دارید بگویید که بداند. شما هر مسیر خطایی را در حد فهم خود دیدید، در چارچوب قانون، اخلاق و شرع وظیفه دارید که متذکر شوید که این تصحیح، تقویت دولت است. قسم سوم هم این است که شما اگر دیدید که دولتی کار خوبی انجام میدهد ولی ناقص، مثلاً به اولویتی توجه ندارد، در اینجا هم باید تذکر داد که به آن تکمیل گویند.
همین اواخر آنچه را که در مورد قیمت ارز و سکه و وضعیت اقتصادی به ذهنمان میرسید، برای تکمیل و تصحیح روند گفتیم و نوشتیم. این وظیفۀ ما بوده. این کلیت آن بود ولی شکل سازمانیافتهتر آن این بود که پارسال که رئیسجمهور برنامههای خود را به شکل کلان و وزرا به شکل تکتک ارائه دادند، ما جلسات تخصصی گذاشتیم و با وسعی که داشتیم نقاط تایید، تصحیحی و تکمیلی برنامههای برخی از وزرا را بیان و رسانهای کردیم. مثلاً گفتیم این برنامه وزیر جهاد کشاورزی، ۱۹ نکته مثبت دارد که اگر ما هم بودیم همین کارها را میکردیم اما ۴۳ نکته تکمیلی و تصحیحی دارد که آنها را هم بیان کردیم، یعنی دوستان بهصورت ریز اینها را بیان کردند و تکتک راجعبه سایر وزارتخانهها اینکار انجام شد.
در مورد تشکیلات و سازمان دولت سایه و نحوۀ شکلگیری آن باید بگویم که این دولت، بیشتر از آنکه یک تشکیلات و سازمان باشد، یک گفتمان و حرکت است، یعنی هرکسی که در جامعه نسبت به روند کشور و انقلاب و مسائل مختلف احساس مسئولیت میکند، باید سایهبهسایه در حد وسع خود تحولات را دنبال کند و سعی کند نقش و اثرگذاری مثبت داشته باشد؛ مثلاً دهداری در یک روستا در حد وسع خود بخشی از یک روند را که دنبال میکند، تایید، بخشی را تصحیح و بخشی را تکمیل میکند. حالا ممکن است کسی در سطح ملی یا اقتصادی این کار را بکند، یعنی دولت سایه باید به حرکت گفتمانیبرای همه آحاد جامعه تبدیل شود. دولت سایه، ملک طلق هیچکسی نیست. هرکس به اندازه وسع خود از لحاظ فکری، اجرایی و… بایدسعی کند تاثیرگذاری مثبت داشته باشد چون وظیفه دارد.
ما فکر میکنیم اگر گفتمان دولت سایه یا بهعبارت دقیقتر دولت شاهد در جامعه شکل بگیرد و بیتفاوت نباشیم، این به هر دولتی که سر کار باشد کمک خواهد کرد. بهنظر ما این کار باعث میشود مردم از بسیاری چیزها که نسبت به آن نگران هستند و از آن رنج میبرند مثل فساد، کمبودها و برخی نارساییها نجات پیدا کنند. دولت سایه، ملک طلق هیچکسی نیستصادقانه باید گفت که دولت بهتنهایی نمیتواند با همۀ اینها مقابله کرده و همۀ موانع را بردارد، بلکه همه جامعه باید به شکل فعال، بانشاط و با توجه به دقتهای لازمی که بعضاً از بوروکراسی دولت برنمیآید، این کمک را انجام دهند، چون شاید حتی بوروکراسی دولت خود مانعی در این راه باشد. دولت وقتی میتواند نارساییها را بفهمد که جامعه بتواند بهخوبی ایرادات را بیان کند.
شما از موضع دولت سایه چه ارتباط و گفتوگویی با دولت آقای روحانی دارید؟
طبیعتاً من هم فردی از افراد این جامعه هستم. گفتم که دولت سایه یک تشکیلات و سازمان نیست و هرکسی میتواند با دولت گفتوگو کند.
به هر حال تاحدودی باید نهادی وجود داشته باشد.
دولت سایه مهمتر از اینکه تبدیل به یک نهاد شود، باید تبدیل به یک گفتمان شود، چون نهاد باز یک چارچوب مشخص حزبی یا سازمانی و… میشود که محدودیتهای خاص خودش را دارد اما اگر تبدیل به یک تفکر و نهضت شود، آن هم در سطح وسیع مردمی در ابعاد مختلف میتواند نقش خود را داشته باشد.
من اگر خودم هم رئیسجمهور میشدم حتماً از دولت سایه استقبال میکردم، چون کسی که در زمین دارد بازی میکند، حتماً از کسی که بیرون زمین است کمتر میتواند متوجه ایرادات شود. حتماً بازیگران احتیاج به تماشاگرانی دارند که بتوانند آنها را تصحیح کنند. حالا گاهی آن تماشاگران بهصورت جمعی با ابراز احساساتی که میکنند او را متوجه خطاها و اشتباهاتش کرده یا تشویق میکنند و گاهی موضوع تخصصیتر میشود و آن مربیای که روی نیمکت نشسته با مشورتها و راهنماییهای خود این کار را میکند. ما به هر دوی اینها نیاز داریم، مثلاً اگر بازیگری در صحنه اقتصاد، صنعت یا سیاست خارجی خوب بازی میکند، تشویق مردم او را دلگرمتر میکند تا بهتر کار خود را دنبال کند ولی اگر کسی بیاید و او را راهنمایی کند که حواست مثلاً به فلان حریف هم باشد، حتماً او نقش خود را بهتر ایفا خواهد کرد تا اینکه بگوید من فعال ما یشاء هستم و بقیه هم هیچ چیزی نمیفهمند. بهنظر من این ضعف را باید برطرف کرد و اصل امر به معروف و نهی از منکر که از اصول قانون اساسی ماست بر همین مبناست تا بتواند حرکت ماشین نظام و دولت را بر اساس این اصل تصحیح و تکمیل یا پشتیبانی کند.
راجعبه این موضوع در حد فهم خودمان با توجه به جلساتی که در مجمع تشخیص، شورای عالی هیات نظارت بر برجام داریم و خود رئیسجمهور و وزرایشان نیز در این جلسات هستند و دوستان نیز شاید گواهی بدهند، در همۀ این جلسات من سعی میکنم حضوری فعال داشته باشم و نکاتی را متذکر میشوم. مثلاً در مورد همین برجام، نکاتی دربارهٔ روند مذاکرات هستهای وجود داشت که احتیاج به تصحیح و تکمیل داشت. ما قبل از اینکه همۀ این موارد را چه در مجلس و چه در شورای عالی بیان کنیم، قبل از امضای برجام همه آنچه به ذهنم میرسید را در نامهای نوشته و به آقای روحانی دادم که حتی رسانهای هم نکردیم. یعنی گفتیم آقای روحانی! این مسائل و این نکات در مورد آنچه شما میخواهید عنقریب امضا کنید، وجود دارد و نگذاشتیم اول اشتباهاتی انجام شود و بعد آن را بیان کنیم. وظیفۀ خود دانستیم که قبل از موضوع آن را به ایشان بگوییم. ما گفتیم ایراداتی بر آن وارد است و بعد از توافق هم در شورای عالی و مجلس همانها را مطرح کردیم.