فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شناسایی ژنتیکی شهدای گمنام
🔹متخصصان ایرانی در سالهای گذشته با وجود تحریمها، موفق به بومیسازی دانش شناسایی ژنتیکی در داخل کشور شدند.
🔹با استفاده از این دانش، تاکنون هویت بیش از هزار شهید گمنام شناسایی شده است.
@Akharinkhabar
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
💢 «آگاهی و خشونت» در تمدن جدید
✍️ حبیب الله بابایی، استاد حوزه و دانشگاه
زیرساختهای تمدنی در قرن بیستویکم به «تمدن غربی-جهانی-مجازی» سوق یافته است. تویینبی به عنوان پدر مطالعات تمدنی بدین نکته اشاره کرده است که تمدنها به چالشهای طبیعی و اجتماعی پاسخ میدهد، ولی او بخاطر آنکه تحقیقی دربارهٔ تمدنهای قرن ۲۱ نداشته، اشارهای هم به زیرساختهای اقتصادی (infrastructure) نداشته است.
در قرن بیستویکم، تمدن غرب تبدیل به تمدن تکنولوژیک شد که محروم از فرهنگی با روح ساری و جاری است. امروزه کارکردهای تمدن غربی-جهانی-مجازی در بسیاری از زیرساختهای خاص تمدنی، که پاسخهایی از جامعه خود میطلبد، مشهود است. این زیرساختهای تمدنی شیوههای عملیاتی را در تمامی فرهنگها مانند فرهنگ ژاپنی، چینی، هندی، بودایی، اسلامی و همینطور آفریقایی به چالش میکشند.
بموجب رشد سریع این تکنولوژیها مثل شبکههای مجازی (فیسبوک، توییتر، اینستگرام و غیره)، هوش مصنوعی، و پیشرفتهای ژنتیک، ممکن است تمدن معاصر را به طور چشمگیری به تمدن انسان-ماشین (با مردمانی جدید و با مغزهای سیمکشی شده) سوق بدهد. چرا؟
✓ تکینگی (singularity) نزدیک است. این بدان معناست که انسان خردمند (Homo sapiens) جای خود را به تفکر ماشینی و گونههای تصمیمگیری جدید داده که رشد تمدن انسان-ماشین را ۲۵درصد سریعتر از اکنون میکند. این دومین بیگبنگ در تاریخ انسان خواهد بود.
✓ رباتهای کشنده که طراحی شدهاند برای اقتصاد بدون نیروی کار، برای جمعآوری و تحلیل دادههای برآمده از شبکههای اجتماعی و نتیجهگیریهایی که زندگی ما را تحتالشعاع قرار میدهد، و نهایتا برای تحقق نظم اجتماعی پلیسی.
✓ بیش از نیمی از جمعیت دنیا در ۲۰۱۸ آنلاین و وصل به اینترنت هستند. آنها میتوانند رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را در همه سطوح اجتماعی به صورت الکترونیکی انتخاب کنند. بدینسان دموکراسی نمایندگی جای خود را به دموکراسی مستقیم خواهد داد، چیزی که به هرجومرج اجتماعی منجر خواهد شد.
همانطور که اینترنت مردم و سازمانها را آگاهتر میکند، همینطور آنها را از رهگذر نفرتپراکنی، جرائم سایبری، و سانسور و شیوع اخبار فیک، خشنتر میکند. برای مثال فیسبوک در میانمار برای زیادهروی در نفرت اقلیت روهینگیا دستکاری میشود، و همین در فیلیپین منجر به انتخاب رودریگو دوترته میشود.
پیش از آنکه ما برای تنظیم ارتباطات الکترونیکی در جامعه جهانی آماده بشویم، این وضعیت قبل از آنکه بهتر شود، بدتر خواهد شد. بموجب کُندی ما در تنظیم تکنولوژی، شاید برای بهتر شدن وضعیت خیلی دیر شده باشد.
امروزه تمدن ما، آنگونه که برآمده از حلمسئلههای تکنولوژی محور است، بیشتر تحت تاثیر زیرساختهای اقتصادی قرار دارد نه فرهنگ. این تأثیرگذاری پرتکرار، پیچیده، و بسیار فشرده است به گونهای که ذهنهای کُند و واکنشهای آهسته عاجز از غلبهٔ بر آن است.
(بخشی از نوشتهٔ Andrew Targowski در مجله مطالعات تطبیقی تمدنها)
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
*من معترضم رونمایی شد*
📚کتابی از سوالات پر تکرار این روزهای دانش آموزان پیرامون حجاب، عفاف و حقوق زن در اسلام
تحت عنوان *«من معترضم»*
🎙به همت دفتر آموزش و تولید محتوا اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان تهیه و تنظیم شده است.
💻 فایل فشرده این کتاب هم اکنون برای اعضای *کانال آینده سازان* قابل مشاهده می باشد
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بهادری جهرمی: همزمان با متروپل ۲۹ دانش آموز در آمریکا را کشتند، هر کس توانست یک عکس از آن بیاورد جایزه دارد
سخنگوی دولت در میان انجمن اولیا و مربیان دبیرستان امیرکبیر:
میلیونها ها عکس از مترو پل منتشر کردند. چرا؟ چون می خواهند اعصاب ما را منفجر کنند.
#سواد_رسانه
#جنگ_روانی
هدایت شده از مسجد امام حسین علیه السلام
🔻انفعال در مسجد، اغتشاش در محله
مسجد بهمثابه سرچشمۀ شبکهسازیِ انقلابی در محله
🖊 مهدی جمشیدی
۱. تا حدی و بهصورت نسبی، روحانیّتِ در «متن زندگی» به روحانیّتِ در «محراب» تبدیل شده است؛ روحانیّتِ «خیابانگرد» و «محلهنشین»، به روحانیّتِ «منبرنشین» و «اداری» فروکاهیده شده است؛ روحانیّتِ «گرهگشا از مسألههای شخصی و خانوادگیِ مردمِ محله»، به روحانیّتِ «بیگانه» و «نامحرم» تنزّل یافته است. سهم مردمِ محله از حضور روحانیّت، همین اندازه است. او قادر نیست که امامت محله را بر عهده بگیرد و به «جریانسازی» در بافت محلی بپردازد؛ چون فرصت ندارد که در میان مردم باشد. «ساختارهای رسمی» و «جلسههای حاکمیّتی» و «مناسبات سیاسی»، تمامیّتِ امام جماعت را بلعیدهاند و چیزی را برای «مردم» باقی نگذاشتهاند؛ جز همان پیشنمازی که البتّه فایدۀ اجتماعی بر آن بار نخواهد شد. در واقع، مسجد از منزلتِ متعالیِ پیشینِ خویش ساقط شده است و دیگر اعتباری ندارد؛ همچون امری «فرعی» و «حاشیهای» است که کارکردی ندارد و تنها دلیل بودن و ماندنش، خودش هست. در این حال، روشن است که امام جماعت نیز هویّت و حرکت خود را به مسجد گره نمیزند و آن را «اصل» و «اساس» نمیشمارد، بلکه به سوی «ساختارهای حاکمیّتی» میغلتد و میکوشد در آنها تثبیت شود. تمام قصّۀ مسجد، همان چند رکعت نماز است و البتّه چند حاشیۀ شکلی و تکراری نیز بهعنوان کار تبلیغی و ترویجی به آن ضمیمه میشود تا کسی خُردهگیری نکند. این اندازه کار نیز از هر کسی و با هر میزانی از مشغله نیز ساخته است. (مقصود من، دفاعِ همدلانه از هویّت دیرینه و کارکردهای وسیعِ روحانیّت است که در اثر یک چرخشِ اجتماعیِ نامحسوس، از دورۀ مشروطیّت به این سو، رقیق شدهاند، نه طعنه و تقابل).
۲. یکی از زمینههایی که از مساجد، «کارکردزدایی» کرد و در قالب تقسیمکار، منزلت و اعتبار آن را زدود، «فرهنگسراها» و «سراهای محله» هستند. فرهنگسرا، برآمده از اندیشهورزیِ «نیروهای تکنوکرات» در دولت سازندگی بودند که از سوی شهردار تهران راهاندازی شدند. نیروهای تکنوکرات، آگاهانه و عامدانه در پی «انقلابزدایی» از شهر و محلهها بودند و میخواستند بافت شهر را به «تمدّنِ غربی» نزدیک سازند؛ بهگونهای که دیگر نباید ظاهر شهر، گویای شعارها و اندیشههای انقلابی باشد، بلکه دورۀ انقلابی به سر آمده است و باید از ارزشهای انقلاب عبور کرد و به فضای «سازندگی» و «توسعۀ اقتصادی» و «سرمایهسالاری» و «ثروتاندوزی» وارد شد. در واقع، عالَمِ ارزشیِ انقلاب، سیاستهای دولت سازندگی را - که بر مدار توسعۀ اقتصادی میچرخید - برنمیتابید و به همین دلیل، باید این ظواهر و جلوهها کنار میرفتند تا زمینه برای «غلبۀ تکنوکراتیسم» فراهم میگردید. با برآمدنِ فرهنگسراها، هرچه که در اختیار مسجد بود و یا ممکن بود که در امتداد خطّ فرهنگی ِانقلاب، از مسجد انتظار داشت و توان آن را در مسجد پدید آورد، از «مساجد» گرفته و به «فرهنگسراها» سپرده شدند. بهاینترتیب، مسجد از «شبکۀ نیروهای مبارز و نهضتی و سیاسی» به «محفلِ خلوتنشینانِ اسرار قُدسی»، و از «مرکز بسیجِ انقلابی برای جبههها» به «کانون سخنرانیهای تکراری»، و از «سرچشمۀ تولیدِ نیروهای جوانِ مؤمنِ انقلابی» به «آرامکدۀ پیران و بازنشستگان» تبدیل شد. همچنین شیوعِ «حسِ دنیاطلبی» و «دیکتاتوری پول» و «غلیان ثروتهای بادآورده» که جملگی برخاسته از سیاستهای انقلابگریزانۀ دولت سازندگی بودند، هرچه بیشتر موجبات «انزوا» و «عزلتِ» مساجد را فراهم کردند.
۳. ما محتاج «شبکهسازیِ اجتماعی» هستیم؛ یعنی باید ارزشهای اسلامی و انقلابی بهصورت «مویرگی» در عمق جامعه، به حرکت درآیند و جامعه با این ارزشها، آمیخته شود. هر چند بخشی از این روند، وابسته به فضای مجازی است، اما نباید از «فضای واقعی» نیز غفلت کرد. در فضای واقعی، ما باید سطوحی از امکانها را برای راهیابی به «ریزبدنۀ جامعه» و «لایههای خُردِ اجتماعی» بیابیم که یکی از مهمترین آنها، مسجد است. مسجد، «حلقۀ وصلِ» همۀ قابلیّتهای محلی و همچون «گرانیگاهِ قدسی» است. این «نقطۀ تقاطع»، چتری است که میتواند محله را از نظر غایات فرهنگی و سیاسی، صورتبندی و ساماندهی کند؛ به این معنی که میتواند زیر پوستِ محله، یک «شبکۀ ارتباطیِ بههمپیوسته» بسازد که از لحاظ تدبیرگریِ محلی، نقش «دولتِ نهان» را ایفا کند. در این حال است که «چسبندگیِ محلی» رخ میدهد و محله، «هویّتِ انقلابی» مییابد و از وضعِ «سیّالیّت» و «نوسان» و «واگرایی» خارج میشود. چنین شبکههایی که معطوف به مسجد و مبتنی بر ارادۀ امام محله هستند، محلۀ «بیهویّت» و سرشار از «ناآشنایی» و «بیگانگی» را به یک بافتِ «شناساییشده» و «مفصلبندیشده» تبدیل میکند که در آن، امکان تحرّک ضدّفرهنگی و ضدّامنیتی، بهشدّت کاهش مییابد.
━⊰✾ 🇮🇷 ✾⊱━━━━─
@me_hosen
━━─━━━━⊰✾✿✾⊱🇮🇷
هدایت شده از خبرگزاری بسیج
15.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مسجدی اثر گذار در اشتغالزایی بانوان روستای قلعه چم قم
🔹طبقه زیر زمین مسجد امام حسین علیهالسلام روستای قلعه چم بخش سلفچگان به منظور اشتغالزایی و کارآفرینی در اختیار بانوان این روستا قرار گرفته است.
#اقتصاد_مقاومتی
#خبرگزاری_بسیج
Basijnews.ir/fa/news/9464912
@Basijnewsir
هدایت شده از خبرگزاری بسیج
11.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اشتغالزایی برای ۵۰۰ خانوار در روستا
🔹اشتغالزایی برای ۵۰۰ خانوار در روستا بانوی کرمانشاهی، کارآفرینی که توانسته برای ۵۰۰ خانوارِ روستایی اشتغال ایجاد کند.
#اقتصاد_مقاومتی
#خبرگزاری_بسیج
Basijnews.ir/fa/news/9464914
@Basijnewsir
هدایت شده از رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
👴🏾 افزایش گرایش سیاه پوستان به اسلام بخاطر لانه جاسوسی!
دوستی که مقیم آمریکا بود تعریف می کرد که پس از اعلام آزادی کارکنان زن، کودک و سیاه پوست سفارت آمریکا در تهران، این سوال در ذهن جامعه سیاهان ایجاد شد که چرا امام در کنار زنان و کودکان که در همه جا مورد ترحم هستند و بر اساس کنوانسیون ژنو این اسرا رها می شوند، چرا سیاهان را نیز آزاد کرده اند و پاسخ شنیدند که امام گفتند: "و سیاهپوستان، که عمری را تحت فشار و ظلم آمریکا به سر بردهاند، و شاید به طور الزام به ایران آمده باشند، نسبت به آنان، در صورتی که جاسوسی آنها ثابت نشده باشد، تخفیف دهید"
همین مساله برای اقلیت ظلم کشیده سیاه در آمریکا که اسلام را دین مخالف نژادپرستی یافته بود جذاب شد تا جایی که سالیانه بیش از صد هزار تن از آنان در آمریکا مسلمان می شدند.
این تنها یک گوشه از خاطرات شفاهی خارجی انقلاب است. چیزی که کلا فراموش شده و تبعات و آثار انقلاب در جهان تقریبا هیچ جا ثبت نشده است!!
👈 کاش به طلاب و دانشجویان غیر ایرانی مقیم یا موسسات خارجی مرتبط با ایران، پروژه ثبت این خاطرات سپرده بشود تا دیر نشده و صاحبان آن خاطرات زنده اند...
📍 @komeilialireza
حمایت دولت از زنان کارآفرین با هدف توسعه اشتغال بانوان
متن کامل خبر👇
https://banovanonline.ir/?p=3274
هدایت شده از محمد ابوی سانی | قیام🇵🇸
6.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅️زنان شاهنامه در حیا وغیرتیم
تمدن اصیل مکتب شهادتیم
قسم به فاطمه که برترین
زن است
حجاب عاشقانه،خار چشم
دشمن است.
«کاری زیبا ازدختران انقلاب»
«قیام» رو در ایتا دنبال کنید
@mabavi