eitaa logo
گاه نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود)
6.7هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
15 فایل
تنها کانال رسمی علیرضا پورمسعود با مدیریت ادمین اینستاگرام https://www.instagram.com/a_poormasood وب سایت https://pourmasoud.ir توییتر https://twitter.com/A_poormasood تلگرام https://t.me/A_purm
مشاهده در ایتا
دانلود
رفع استرس، تدابیر مقابله ای افکار و رفتارهایی است که پس از روبه رو شدن فرد با رویداد استرس زا به کار گرفته میشوند. راهبردهای مقابله ای مجموعه ای از تلاشهای شناختی و رفتاری فرد است که در جهت تعبیر و تفسیر و اصلاح یک وضعیت تنشزا به کار میرود و منجر به کاهش رنج ناشی از آن موقعیت میشود. از این رو اگر تلاشهای مقابله ای و مدیریت استرس فرد از نوع موثر، با کفایت و سازگارانه باشد، تنیدگی کمتر فشارزا به شمار میرود و واکنش نسبت به آن نیز در راستای کاهش پیامدهای منفی آن است، این مسئله میتواند منجر به ارتقای کیفیت زندگی فرد شود. اما اگر سبک یا الگوی مدیریت استرس یا مقابله با استرس، ناسازگارانه و ناکافی باشد، نه تنها تنیدگی را مهار نمیکند بلکه خود این واکنش منبع فشار به شمار آمده و شرایط را بدتر میکند، و این مسئله میتواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین نوع مدیریت استرس بر کیفیت زندگی افراد تاثیرگذار است. @A_purm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فروریختن پل در شهر بالتیمور در سریال سیمسونها پیش بینی شده بود🙃 به گفته کاربران TikTok، Simpsons فروریختن یک پل بزرگ آمریکایی را پیش‌بینی کرده بود و آنها ادعا می‌کنند که این بخشی از برنامه‌نویسی پیش‌بینی بوده است. ✅ @A_purm
آمارها نشان می دهد روند حملات تروریستی در پاکستان از سال ۲۰۲۰ موج افزایشی پیدا کرده است و برخی همزمانی این مسئله با خروج آمریکا از افغانستان را معنادار می دانند. در ارتباط با عملیات علیه اتباع چینی هم می توان این روند را مشاهده کرد. https://crss.pk/pakistans-violence-related-fatalities-mark-a-record-6-year-high-56-surge-in-violence-recorded-in-2023-crss-annual-security-report/@A_purm
💢پایان عصر شبکه‌های اجتماعی؟ 📝یادداشت منتشر شده در اکونومیست| ترجمه محمد رهبری 🔻«شبکه‌های اجتماعی دیگر چندان اجتماعی نیستند»؛ این ایده یادداشت مهمی است که هفته‌نامه اکونومیست مدتی قبل منتشر کرد. بر اساس این گزارش، فعالیت کاربران شبکه‌های اجتماعی، به گروه‌های خصوصی در پیام‌رسان‌ها (مثل واتس‌اپ و تلگرام) منتقل شده و محتوای درون شبکه‌های اجتماعی (مثل توئیتر و اینستاگرام) با محتوای افراطی جایگزین شده است. امری که مشکلاتی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها ایجاد خواهد کرد. خلاصه این یادداشت با کمی تغییر (که متن کامل آن در اینجاست) را در ادامه می‌توانید بخوانید: 🔹بیش از ۲۰ سال از زمانی که فیس‌بوک متولد شد و دنیای جدیدی را خلق کرد، گذشت؛ اما حالا پس از ۲۰ سال از فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها دستخوش دگرگونی عمیقی شده‌اند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جادوی عجیب شبکه‌های اجتماعی آنلاین ترکیب تعاملات شخصی با ارتباطات جمعی بود. اکنون این ترکیب، دوباره به دو قسمت تقسیم شده است. 🔸 حالا مشاهده آخرین وضعیت دوستان در شبکه‌های اجتماعی جای خود را به ویدیوهایی از افراد غریبه داده است که شبیه تلویزیون است. پست‌های عمومی به طور فزاینده‌ای به گروه‌های بسته در پیام‌رسان‌ها منتقل می‌شود. شبکه‌های اجتماعی در حال تحول هستند و همین امر اکنون مشکلاتی را ایجاد کرده است. 🔹این موضوع مهمی است، زیرا مردم اینترنت را از طریق شبکه‌های اجتماعی تجربه می‌کنند. استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بیش از یک چهارم ساعت بیداری را شکل می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی علاوه بر سرگرم کننده بودن، محل بحث آنلاین و کمپین‌های سیاسی هستند. 🔸ویژگی بارز شبکه‌های اجتماعی جدید این است که دیگر چندان اجتماعی نیستند. با الهام از TikTok، برنامه‌هایی مانند فیس‌بوک به طور فزاینده‌ای ترکیبی از کلیپ‌هایی را ارائه می‌کنند که توسط هوش مصنوعی انتخاب شده است؛ آن هم بر اساس رفتار تماشای کاربر و نه ارتباطات اجتماعی آن‌ها. در ضمن مردم کمتر از گذشته پست می گذارند. از سال ۲۰۲۰، سهم آمریکایی‌هایی که می‌گویند از انتشار مطالب مربوط به زندگی روزانه‌شان به صورت آنلاین لذت می برند از ۴۰ درصد به ۲۸ درصد کاهش یافته است. 🔹چراغ‌های «میدان شهر دیجیتال» در حال خاموش شدن است. البته برخی از نتایج این اتفاق خوشایند است. فعالان سیاسی می گویند که برای جلب نظر گروه‌های خصوصی در پلتفرم‌هایی نظیر واتس‌اپ یا تلگرام، باید پیام‌های خود را ملایم‌تر کنند. یک پست تحریک‌آمیز که ممکن است در توئیتر به‌خوبی لایک بگیرد، ممکن است در گروه واتس‌اپی والدین مدرسه دافعه ایجاد کند. 🔸اکنون به‌نظر می‌رسد که گروه‌های تلگرامی یا واتس‌اپی، برای سلامت روان نوجوانان مناسب‌تر باشد چرا که زندگی‌شان در فضای عمومی مورد تجزیه و تحلیل دیگران قرار نمی‌گیرد. علاوه بر این، پیام‌رسان‌هایی نظیر واتس‌اپ و تلگرام از این جهت مفیدتر هستند که پست‌ها را بر اساس ترتیب زمانی نشان می‌دهند نه بر اساس الگوریتمی که ایجاد هیجان کند و این نیز برای سلامت روان بهتر است. 🔹در دنیای جدید شبکه‌های اجتماعی، کاربران، بیشتر به گروه‌های کوچک در پیام‌رسان‌ها متمایل شده‌اند. اما این دنیای جدید مشکلات خود را به همراه دارد. اگرچه گفت‌وگوهای رمزگذاری‌شده در گروه‌های کوچک در تلگرام یا واتس‌اپ، به حفظ جان انسان در نظام‌های اقتدارگرا کمک می‌کند، اما این گروه‌ها محیط مناسبی برای پخش دروغ‌ها هستند. سیاستمداران در هند از واتساپ برای پخش دروغ‌ها استفاده کرده‌اند در حالی که این دروغ‌ها در شبکه‌های باز مانند فیس‌بوک، حذف می‌شدند. 🔸در سمت دیگر، به نظر می‌رسد الگوریتم‌های شبکه باز (مثل توئیتر و اینستاگرام) که توسط رفتار کاربران هدایت می‌شوند، افراطی‌ترین ویدیوها را پخش می‌کنند تا واکنش مخاطب را بگیرند. در گذشته، برای اینکه چیزی در یک شبکه اجتماعی وایرال شود، مردم مجبور بودند آن را به اشتراک بگذارند. اما اکنون آنها آن را صرفاً با تماشا کردن یک ویدئو، به وایرال شدن آن کمک می‌کنند، زیرا الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی به محتوایی که بیشترین تعامل را جذب می‌کند، پاداش می دهد. این شرایط جدید به کسانی مانند ترامپ یا تاجران اطلاعات نادرست، سود خواهد رساند چرا که آن‌ها بهتر از هر کس می‌توانند از مخاطب واکنش بگیرند؛ در این وضعیت جدید، محتوایی که با deep fake تولید شده باشد به‌راحتی وایرال می‌شود. 🔹آنچه از ظهور اخبار جعلی مهم‌تر است، کمبود اخبار واقعی در شبکه‌های اجتماعی است. از زمان تغییر جهت شبکه به سمت سرگرمی ، اخبار تنها ۳ درصد از آنچه مردم در آن می بینند را تشکیل می دهد. در سراسر شبکه‌های اجتماعی، تنها ۱۹ درصد از بزرگسالان داستان‌های خبررا به اشتراک می گذارند که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ کاهش ۲۶ درصدی داشته است. ✅ @A_purm
‍ ⭕️سینما و سیاست؛ افسانه هولوکاست 🔹 یکی از برندگان اسکار ۲۰۲۴، فیلم «منطقه مورد علاقه»(۲۰۲۳) بود که برنده جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد. این فیلم به کارگردانی جاناتان‌گلیزر داستان زندگی رودُلف فرانتس، یکی از افسران عالی‌رتبه آلمان نازی و فرمانده اردوگاه آشویتس به همراه خانواده‌اش در منطقه‌ای در نزدیکی اردوگاه آشویتس را روایت می‌کند. منطقه‌ای که به مثابه یک شهرک یا محدوده قرنطینه‌شده، فضایی پاک و خالص برای زیست فرقه‌ای نازیسم مهیا کرده و در عین حال، فاصله‌ای نزدیک با کوره‌های آدم‌سوزی دارد که برای نابودی یهودیان برپا شده است. 🔸 شاید منطق کلی فیلم را بتوان برگرفته از روایت هانا آرنت درباره مفهوم «ابتذال شر» در کتاب «آیشمن در اورشلیم» قلمداد کرد. آنجا که وی بیان داشته افسران نازی نه از روی رذالت، بلکه از روی رسالت، اقدام به جنایت می‌کردند. آنها برای خانواده خود، همسری وفادار، پدری فداکار و برای همکاران و دوستان‌شان، فردی مهربان بودند و مقابله با دشمنان آلمان نازی را وظیفه‌ای اخلاقی و ملی می‌انگاشتند. 🔹 شاید به همین سبب، تمرکز اصلی فیلم بر روابط خانوادگی فرانتس بوده و تنها سه اشاره کوتاه و کلیشه‌ای به کوره‌های آدم‌سوزی دارد. اول، توضیح طرح معماری کوره‌ها در جلسه فرماندهان؛ دوم، دود برآمده از لوله کوره‌ها موقع آدم‌سوزی و سوم، یافتن دندان‌های تعدادی از قربانیان توسط فرزندان خانواده در جوی آب نزدیک اردوگاه آشویتس. در واقع، فقدان ظرفیت درام درباره کوره‌ها و شاید علاقه کارگردان به نوعی مستندسازی و نه داستان‌پردازی، در کنار ریتم بسیار کُند آن، مانع از جذابیت این فیلم شده است. 🔸 این فیلم گرچه جدیدترین اثر در جریان پروپاگاندای برجسته‌سازی جنایات اردوگاه آشویتس در چارچوب اسطوره هولوکاست باشد، ولی بی‌شک بهترین مورد نیست. حداقل از منظر ترسیم تصویری از کوره‌های آدم‌سوزی، «فهرست شیندلر»(۱۹۹۳) به کارگردانی استیون‌اسپیلبرگ یهودی‌تبار، چه از منظر روایت ارسال یهودیان به اردوگاه و چه از جهت ایجاد نفرت از نازی‌ها و برقراری پیوند عاطفی با یهودیان ستم‌دیده، موفق‌تر ظاهر شده و شاید موفق‌ترین اثر محسوب شود. چنانکه شاید حتی «پیانیست»(۲۰۰۲) اثر دیگر کارگردان یهودی، رومن‌پولانسکی نیز، در عین درام قوی‌تر ولی تصویری باورپذیرتر از «فهرست شیندلر» ارائه نکرد. 🔹 گرچه صهیونیسم با سوءاستفاده از روایات یهودی‌ستیزی نازی‌ها در جنگ جهانی دوم، توانسته افسانه هولوکاست را در افکار عمومی بخش قابل توجهی از جهان غرب تثبیت نماید، ولی به نظر می‌رسد جنگ اخیر غزه و شدت جنایاتی که علیه غیرنظامیان اِعمال شده، حتی باورمندان به هولوکاست را نیز متأثر ساخته باشد. چنان‌که جاناتان‌گلیزر هنگام دریافت جایزه اسکار، طی سخنانی گفت:«یهودیت و هولوکاست با نابودی زندگی مردم توسط یک اشغالگر مخالف است». 🔸 در عین حال که رسانه‌های خبری توانسته‌اند با دشواری فراوان، مصائب مردم فلسطین تحت اشغال‌گری اسرائیل را پوشش داده و جنایات رخ‌داده در غزه را به تصویر بکشند، ولی تداوم این احساس در سطح افکار عمومی جهانی، نیازمند تصویرپردازی آن در قاب سینماست. تلفیق استنادات این جنایات با داستان‌های زندگانی عمومی مردم، رنج‌ها، عشق‌ها و امیدهای آنان، می‌تواند یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای روایت‌پردازی از مقاومت فلسطین باشد و به مثابه یکی از مصادیق دیپلماسی عمومی، فضای لازم برای تداوم فشارهای دیپلماتیک بر اسرائیل را فراهم سازد. ✍️احسان کیانی ✅ @A_purm
یک دستگاه سواری دنا حامل ۴۵ قبضه سلاح کلت کمری به همراه ۹۰ تیغه خشاب در محورهای مواصلاتی استان لرستان توقیف شد. ✅ @A_purm
گاه نوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود)
چگونگی رواج حق و اعتماد در جامعه ‏امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ۲۱۶ میفرمایند: ‏«وَ أَعْظَمُ مَا افْتَرَضَ سُبْحَانَهُ مِنْ تِلْكَ الْحُقُوقِ حَقُّ الْوَالِي عَلَى الرَّعِيَّةِ وَ حَقُّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْوَالِي ٍ .... فَإِذَا أَدَّتْ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّينِ وَ اعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلَالِهَا السُّنَنُ فَصَلَحَ بِذَلِكَ الزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِي بَقَاءِ الدَّوْلَةِ وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ. وَ إِذَا غَلَبَتِ الرَّعِيَّةُ وَالِيَهَا أَوْ أَجْحَفَ الْوَالِي بِرَعِيَّتِهِ اخْتَلَفَتْ هُنَالِكَ الْكَلِمَةُ وَ ظَهَرَتْ مَعَالِمُ الْجَوْرِ وَ كَثُرَ الْإِدْغَالُ فِي الدِّينِ وَ تُرِكَتْ مَحَاجُّ السُّنَنِ فَعُمِلَ بِالْهَوَى وَ عُطِّلَتِ الْأَحْكَامُ وَ كَثُرَتْ عِلَلُ النُّفُوس» ‏بزرگترین حقی که خداوند مقرر فرموده، حق حاکمیت بر رعیت و حق رعیت بر حاکمیت است... ‏پس هرگاه رعیت حق حاکمیت را ادا کرد و حاکمیت نیز حق رعیت را ادا کرد، حق در بین‌شان ارجمند و محترم می‌شود، راه‌های دین‌داری قوام می‌یابد، نشانه‌های عدالت برپا می‌شود، سنت [رسول الله] به همان شیوه شایسته رواج می‌یابد و اینها موجب اصلاح روزگار و پایداری دولت و نومیدی دشمنان می‌شوداما اگر مردم از حاکمیت نافرمانی کردند یا حاکمیت بر مردم ظلم کرد، جامعه دچار تشتت می‌شود، نشانه‌های ستم فراگیر می‌شود، عناصر فاسد کننده دین زیاد می‌شود، دین‌داری درست رها می‌شود، و احکام الهی تعطیل و بیماری‌های اجتماعی زیاد خواهد شد. ‏توضیحات و عذرخواهی آیت الله صدیقی قابل تقدیر است اما کاش این توضیحات و عذرخواهی بجای توجیه تراشی و تولید تناقض در مقابل اسناد منتشرشده همان ابتدا انجام میشد تا اعتماد عمومی مردم آسیب نمیدید همچنان که می‌دانیم در رسانه و عملکرد اقدامات ادراکی نقطه ضعف و لکه سیاه بیشتر از تنویر و شفاف سازی آن موضوع در ذهن ثبت می شود ‏ان شاءالله این اقدام منجر به گسترش فرهنگ شفافیت و پاسخ به سوالات و مطالبات بحق مردم توسط مسئولین شود ‏⁧ ⁩ ‏⁧ ⁩ ✍️علیرضا پورمسعود ✅ @A_purm
مرحوم فاطمی نیا(رضوان الله علیه): امشب یکبار سوره واقعه یکبار سوره توحید هفت مرتبه یا الله بگید هر چی میخوایید از خدا بهتون میده ✅ @A_purm
در جوشن كبير يک عبارتی هست كه مى‌گوييم: "يا كَريمَ الصَّفْح" معنای آن خيلى جالبه؛ یک وقتی یک کسی تو رو می‌بخشه اما یادش نمی‌ره که فلان خطا رو کردی و همیشه یه‌جوری نگات می‌کنه که تو می‌فهمی هنوز یادش نرفته! یه‌جورایی انگار که سابقه‌ی بدت رو مدام به یادت میاره ...! ولی یک وقتی، یک کسی تو رو می‌بخشه و یک‌طوری فراموش می‌کنه انگار نه انگار که تو خطایی رو مرتکب شدی، اصلا هم به روت نمیاره؛ به این نوع بخشش میگن صَفح. و خدای ما این‌گونه است... ‌✅ @A_purm