🔻نقدهای چهارگانه به لایحۀ حجاب
🖊 مهدی جمشیدی
۱. نقد رویکردی (زمینهای)
لایحه بهشدت از «حقیقت» به سوی «مصلحت»، چرخیده است؛ بهطوریکه از «روحیۀ انقلابی» فاصله گرفته و دچار «محافظهکاری» و «احتیاط» شده است. این امر نیز به دلیل هراس اجتماعی بوده است. از این جهت، باید لایحه را فرزند «نگاه انفعالی» دانست که به دلیل اعتقاد به انسداد اجتماعی، عقبنشینی را انتخاب کرده و میل به «حد وسط» و «موقعیتهای بینابینی» پیدا کرده است. این در حالی است که به تعبیر رهبر انقلاب، امام خمینی در همان آغاز انقلاب، با «قاطعیت» موضعگیری کرد. از قضا باید حساسیت و قاطعیت، بیش از گذشته باشد؛ زیرا وضع حجاب نسبت به گذشته، دچار یک «نقطۀ عطف» شده و چندین گذار را تجربه کرده است. گذار از «تصمیم فردی» به «تصمیم جریانی» (در اثر قاببندیشدن در هندسۀ زن، زندگی، آزادی)، گذار از «حرام شرعی» به «حرام سیاسی» (در اثر تبدیلشدن به نماد مخالف سیاسی و مبارزۀ مدنی و دنبالۀ داخلی دشمن گردیدن)، گذار از «آزادی یواشکی» به «آزادی جسورانه» (در اثر تجاهر به فسق و تلاش برای عادیسازی و رسمیتیابی)، گذار از «دامنۀ محدود» به «دامنۀ گسترده» (چنانکه شصت درصد از مکشفهها، پس از اغتشاشات تصمیم به کشف حجاب گرفتند).
۲. نقد معرفتی (ارزشی)
فهم از کشف حجاب میتواند به سه صورت باشد: کشف حجاب به عنوان «قانونشکنی» که به معنی فروکاهیدن آن در حد تخلف رانندگی است؛ کشف حجاب به عنوان «هنجارشکنی» که به معنی ارجاع به معیارها و سلایق عرفی است؛ کشف حجاب به عنوان «حرام شرعی و سیاسی» که از یک سو، به معنی ایستادن در برابر خدا و از سوی دیگر، به معنی مبارزۀ مدنی بر ضد نظام و همنمادی و همصدایی با جبهۀ دشمن است. برخلاف سادهنگریهای رایج، اینگونه نیست که جهتگیریهای معرفتیِ یادشده، یکسان یا بیتأثیر باشند، بلکه هر یک به لایحه، ماهیت متفاوتی میبخشند. تأکید لایحه بر روی شناختن حجاب به عنوان «فرهنگ» و «هنجار اجتماعی» است، نه «حکم خدا» که فارغ از رضایت جمعی و توافق عمومی، موضوعیّت و منزلت دارد. در اینجا، لایحه از «حقیقت» به «هویت» و از «دین» به «عرف» چرخش پیدا کرده است، در حالی که باید حجاب را به عنوان «حرام شرعی و سیاسی»، فهم کرد که مستقل از میل عمومی و جهتگیری اجتماعی است و از این جهت، تصرّفناپذیر و قطعی است.
۳. نقد حدودی (ضابطهای)
اگر مسأله، کشف حجابِ کامل باشد، کشف حجابهایی که اکثریتِ مطلقِ سر در آنها آشکار است و فقط اندکی پوشیدگی وجود دارد، کشف حجاب قلمداد نخواهند شد. در این صورت، کشف حجابِ حداکثری، ملاک قرار خواهد گرفت نه کشف حجابی که در عمل، کشف حجاب است. این رواداریها در لایحه، برخاسته از روح حاکم بر آن است که حاکمیت را منفعل و گرفتار بنبست میانگارد و ازاینرو، میکوشد حتی در قالب تقنین انفعالی، با روند سکولار در لایههایی از جامعه، همراهی کند. در واقع، بخشی از سکولاریسم در حال جامۀ قانون به تن پوشیدن است و در عین حال، بخش دیگری از آن خلاف قانون تعبیر میشود. این «منطق بینابینی» و «موقعیت حد وسطی»، در پی برقراری جمع میان عرف و شرع است و قصد شکنندگی و تغییر اجتماعی ندارد، بلکه تلاش دارد که با تأخیر و بهناچار، با روند پیشروی نیروهای اجتماعیِ سکولار، «همراهیِ قانونی» داشته باشد و نشان بدهد که مبارزۀ مدنی، مؤثر و کارساز است و میتوان حاکمیت را به عقب راند. دربارۀ چرخش از جرم به تخلف و چرخش از محرومیت اجتماعی به جریمه نیز ملاحظههایی وجود دارد.
۴. نقد اجرایی (عملی)
لایحه به صورت جدی از «پلیس میدانی» به «دوربین چرخش» داشته است و «نظارت سامانهای» را بر «نظارت عینی» ترجیح داده است، در حالی که سامانۀ دوربینی نمیتوانند «همۀ موقعیتها» را پوشش بدهد. در این صورت، موقعیتهای فاقد نظارت دوربینی، به حال خویش رها خواهند شد؛ چراکه پلیس، حق مواجهۀ غیردوربینی را ندارد. به این ترتیب، «فرصتسازیِ قانونی» برای کشف حجاب فراهم خواهد شد. حذفکردن پلیس از خیابان و صحنۀ عینی و میدان را به دوربین سپردن، روایت نادرستی از مواجهۀ هوشمندانه است. نباید پلیس را به «پیامکزن» و «رصدگر دوربینی» و «گزارشده»، فروکاهید. ازآنجاکه دوربین، توانمندی حداکثری ندارد، باید «منطق دولایه» را در مواجهۀ انتخاب کرد و بخشی از نظارت را عینیسازی کرد. در این راستا، باید به دنبال راهاندازی «پلیس تخصصی» بود. مسألۀ حجاب، اولاً «ارزشی» است و ثانیاً «زنانه». ازاینرو، باید یک مختصات جدید برای پلیس متناسبِ با آن طراحی کرد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
راننده خودرو بشود گر خود ابلیس...
دیگر چه حجابی که تو بی غیرت و پستی
هر لعن و هر آن فحش که گویند خلایق
تا روز قیامت به خدا لایقش هستی
ناموس نداری که چنین در پی شهوت...
دستان شیاطین جهان را تو ببستی!
"عاصی"
🤢🤢🤢
https://eitaa.com/Tanz_v_danestani
کانالطنزودانستنی
🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈
💙لبیک یا امام خامنہ اے💙:
🔰مهمانی غدیر
🔻فرصتی نو در هنگامه جنگ روایت ها
✍علی اصغر سهرابی
1⃣ حقیقت جنگی که امروز درگیر آن هستیم، جنگ شناختی است؛ جنگی که در آن، دشمن تلاش می کند در نظام محاسباتی ما اختلال ایجاد کند و شناخت ما از خودمان را تحریف کند؛ برآورد ما از وضعیتی که در آن هستیم را به نفع خودش رقم بزند و زاویه دید ما به مسائل را به گونه ای تنظیم کند که آنچه می بینیم و تحلیل می کنیم، در نهایت به نفع او تمام شود.
2⃣ یکی از مهمترین وجوه این جنگ شناختی، در میدان جنگ روایت ها شکل می گیرد. امروز، روایت، عاملی بسیار قدرتمند در خلق پیوستگی و انسجام قلمداد شده است که می تواند کنش های جمعی پردامنه ای را در جامعه ایجاد کند.
در دنیای امروز، با توسعه ارتباطات، روایت، تبدیل به یک فناوری قدرتمند و سریع برای ایجاد تفاهم، پیوستگی و انسجام؛ و ابزاری کارآمد و پرکاربرد برای خلق کنش های اجتماعی شده است. امروز پدیده روایت، مورد توجه دانش های مختلف قرار گرفته است و موضوعی زنده و بین رشته ای است.
از وجوه قدرت روایت، این است که ورای استدلال ها و واقعیت ها، واقعیت منتخب خود را به سرعت، می سازد و منتظر گفتگو و استدلال و استناد نمی ماند.
3⃣ قدرتمندترین روایت، روایتی است که در متن یک رویداد اجتماعی با مشارکتی وسیع و مجموعه ای متکثر و متراکم از کنش ها خلق می شود. در چنین پدیده ای، روایت، ضمیمه ای بر رویداد نیست. مولودی است که در دل رویداد متولد می شود و برمی آید. چنین روایتی، نه حاصل تجمیع خرده روایت ها در ذهن جامعه است و نه برآمده از تصویرسازی های وهم انگیز دنیای مجازی و نه برساخته از ذهنیت ها و تفسیر و تحلیل های ناظران.
4⃣ مهمانی غدیر را می توان در همین افق و مستوا تفسیر و تبیین کرد. مهمانی غدیر، رویدادی است بزرگ که در متن آن، بار دیگر روایتی از عظمت و ایمان یک ملت خلق شد و به وضوح، فرادید دوست و دشمن قرار گرفت. مهمانی غدیر، فرصتی نو برای بروز خوبی های مردم است و زمینه ای تازه برای روایت باوری که در عمق جان آحاد ملت، جاری است.
این جشن، ایمان مردم را به صحنه عمل صالح آورد و درست در نقطه تخاصم با دشمنی قرار گرفته که امید و ایمان و اتحاد آنان را نشانه رفته است. مهمانی غدیر، هم دشمنان این مردم را به غیظ آورد، و هم تصویری دل انگیز در مقابل دیدگان خود مردم نهاد و بیش از پیش، آنان را به دارائی هایشان واقف کرد.
5⃣ اگر جنگ امروز، جنگ روایت هاست، جهاد در این جنگ، مجاهدت در میدان جهاد تبیین است. لذا آنان که در مهمانی غدیر مشارکت کردند؛ چه آنان که خدمت کردند و چه آنان که شرکت کردند، باید خود را مجاهدی در میدان تبیین ببینند. چرا که در این فعل عظیم جمعی، معانی بلند و پیام های قدرتمندی خلق شد که همه معطوف به تبیّن حق در صحنه جامعه بود.
آحاد مردم ایران، در مهمانی غدیر، این حقیقت را تبیین و روایت کردند که عمیقاً اهل ایمان و ولایت و اخوت و امیدند.
تا باد، چنین بادا
🔴 به شما ربطی نداره ❗️❗️❗️
🔻ماشین خودمه، هر چقدر میخوام سرعت میرم. به شما ربطی نداره.
🔻بدن خودمه، هر چقدر میخوام تو مترو، اتوبوس، فروشگاه و ... سیگار می کشم. به شما ربطی نداره.
🔻آپارتمان خودمه، هر چقدر که بخوام توش سر و صدا می کنم. به شما ربطی نداره.
🔻آپارتمان خودمه می خوام توش یه گله گوسفند داشته باشم. به شما ربطی نداره.
👈 هر وقت این حرف های عجیب و غریب رو قبول کردید، ادعای اون بی حجاب و بدحجاب رو که میگه بدن خودمه به شما ربطی نداره رو هم قبول کنید.
⚠️ تو همه اینها #ضرر و #اضرار به مردم و جامعه وجود داره. وقتی پای ضرر زدن به مردم و حقوق می رسه، دیگه برای خودمه معنی نداره. هر چیزی که خدا بهت میده، در برابر اون مسئولیت هم برات میذاره.
🔻جلوهگری ظرفیتهای اجتماعی
🖊 مهدی جمشیدی
۱. جنگ ترکیبی کنونی، معطوف به تخریب و انهدام چند نقطهی کانونی دربارهی باطن و ارادهی جامعهی ایران است:
الف. امکان و گشودگی زندگی روزمره
(مسألهی نابودی زندگی)،
ب. توانمندی در ایجاد اجتماعات دینی عظیم
(مسألهی ازدسترفتن خیابان)،
ج. تداوم دینداری و دینمآبی در مردم
(مسألهی گذار از سنت دینی)،
د. تعلقخاطر مردم به حاکمیت سیاسی
(مسألهی زوال اعتماد سیاسی)،
ه. جریانداشتن حیات و نشاط در جامعه
(مسألهی فقدان امید)،
و. همبستگی و همصدایی اجتماعی
(مسألهی شکاف اجتماعی)،
ز. پیوستگی و استمرار نسلی ارزشها
(مسألهی گسست نسلی).
۲. خوشبختانه سیاست حکیمانه و خلاقانهی سازمان تبلیغات اسلامی در زمینهی صورتبندی و طراحی چنین اجتماع فخیم و فراخی، تمام ظرفیتها و امکانهای پیشگفته را فعال و نمایان کرد و مسألهها و چالشهای معطوف به آنها را به حاشیه راند. به رسم انصاف و ایمان، باید قدردان بود و آغوش سپاس گشود و دست ارادت فشرد.
۳. آنان که مناسکستیزی میکنند و دینداری نمایانشده را قشری میانگارند،
و آنان که سرگرم حواشی و لغزشهای جزئی هستند و توقع حداکثری از مهار کلاناجتماع دارند،
از چنین کارکردهای درخشان و فتوحات شیرینی غافل هستند. این تجربهی اجتماعی، حتی با وجود اینکه در نقطهی آغاز خویش قرار دارد، ستودنی است.
۴. کاش آن دسته از برادران انقلابی که قدرتنشیناند، اما بر طبل انسداد اجتماعی و فقر امکانهای مردمی میکوبند و مدعی غلبهی گسستها و غلیان قطبیتها در جامعه هستند، از این تجربه بیاموزند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
22.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥واکنش حمید رسایی به خبر بازداشت طلاب متحصن و معترض به انفعال قوه قضاییه و سخنان قابل تامل وی
✅کانال #میثم_تمار 👇
@meysame_tammarr
7.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قاطعیتهای خاص!
تعدادی از شهروندان که چند روزی جهت مطالبه برخورد قانونی با بی حجابی و مفاسد فضای مجازی در مجاورت یکی از ساختمانهای قوه قضائیه متحصن شده بودند در نیمه شب ۱۷ تیرماه بازداشت شدند. لازم به ذکر است این افراد به همراه خانواده های خود ( کودکان و زنان و..) در این تحصن آرام شرکت کرده بودند.
▫️اما توماج و نازیلا و صدها برانداز و معاند دیگر پس از ماهها اهانت و فحاشی به نظام، قانون شکنی و تلاش برای براندازی بازداشت شدند! ( آن هم با رافت کامل و تخفیف مجازات یا آزادی با وثیقه و...)
▫️چرا؟ یعنی از نظر عدلیه و دستگاههای امنیتی، خطر چند متحصن که خواستار اجرای قانون و برزمین نماندن مطالبه رهبری هستند از خطر براندازان وقیح و معاند، بیشتر است؟
▫️چرا در اغلب مواقع برخورد عدلیه و دستگاههای انتظامی و امنیتی با خودیها، قاطعانه تر و خشن تر از مواجهه همین دستگاهها با ، بی حجابان، ضدانقلابها و براندازان است؟
✍دکتر محمد صادق کوشکی
☫ شبکه خبری :
شورای هماهنگی حزبالله کشور
اطلاع رسانی: رزمندگان حزبالله لرستان
@hezboallahark
قوه قضاییه این افراد که حرام شرعی ،سیاسی و خلاف امنیت اجتماعی و روانی قدم بر میدارند را آزاد گذاشته است اما افرادی که برای دستور خدا(حجاب) تحصن کرده اند را دستگیر کرده است.
#دوربین_مخفی
✅کانال #میثم_تمار 👇
@meysame_tammarr
7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تمسخر و توهین خانم بی حجاب به کسانی که برای حجاب تحصن کرده اند .
کاش یکی اینارو هم که ضد قوانین جمهوری اسلامی هر کاری دلشون میخواد انجام میدهند را دستگیر میکرد.
😂اینها بی حجاب نیستند
مریض هستند و معلوم الحال
🔴 وای به روزی که بگندد نمک !
🔹 این تصویری است که خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه منتشر کرده است !
🔸 وقتی ارگان رسانه ای قوه قضاییه چنین تصویری منتشر میکنه و این طوری بدحجابی نزدیک به بی حجابی رو ترویج میده و عادی سازی میکنه دیگه از بقیه چه انتظاری باید داشت؟!
🇮🇷 کانال خبری#جــنـگـــِتــرکیـبـی
🆘@jangetarkibi313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻فعالیت تیم سازمان یافته کشف حجاب در یکی از خیابانهای رشت
در این فیلم ملاحظه میکنید که یکی از افراد در حال آموزش به سایر افراد تیم قبل از حضور در معابر اصلی میباشد.
پ.ن. پروژه عصبانی سازی جامعه در آستانه سالگرد مهسا امینی در دستور کار دشمنان قرار دارد/فاز بعدی پروژه ققنوس کلید خورده است...
#پروژه_ققنوس
#حجاب
پروژه عصبی سازی جامعه
⚠️هوشیار باشیم، پروژهی ژینا در آستانهی سالگرد مهسا امینی کلید خورده است...
#حجاب