13.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴⚡️تکراربازی ایران و آمریکا!
تکرار بازی ایران و آمریکا اما اینبار رقابت بین تیم زنانشان هست!
#حجاب
🆔@activism_ideas
15.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴⚡️مستند سندروم جینوسی
🔺فلسفه #امربهمعروف و #نهیازمنکر از زبان دانشمندان غربی
#حجاب
🆔@activism_ideas
📸 گیلدا مورکرت، فعال ضدامپریالیست در توییتی برخی از آمارهای حوزه زنان در ایران و آمریکا را با هم مقایسه کرده؛
🔻سهم زنان متخصص:
ایران ۹۸ درصد
آمریکا ۸۵.۲ درصد
🔻نرخ مرگ و میر مادران در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده:
ایران ۷
آمریکا ۲۳
🔻سهم زندانیان زن:
ایران ۳ درصد
آمریکا ۱۰ درصد
🔻سهم پزشکان زن:
ایران ۴۰ درصد
آمریکا ۳۴ درصد
🔻مرخصی زایمان:
ایران ۶ ماه
آمریکا ۰
#حجاب
🆔@activism_ideas
🔻فریادهایی در ستایشِ برهنگی:
برای «لذّتِ بدننمایی»!
🖋 مهدی جمشیدی
۱- فلسفۀ زندگی، «لذّت» نیست
انگارهای که حامی «برهنگی» است، از اصالت «لذّت» استقبال میکند و بر آن تکیه دارد. در اصالت لذّت، زندگی انسان به اندازهای مطلوب است که خوشایند باشد و خوشایندی نیز چیزی جز «لذّت» نیست. زندگی، برای لذّت است و لذّت، «هرچه بیشتر» باشد، بهتر است. ازاینرو، انسان، زندگیِ اجتماعی را برمیگزیند تا در سایۀ آن، خوشیها و لذّتهای بیشتری نصیبش شود. در این نگاه، هیچ سخنی دربارۀ «کمال» و «انسانیّت» و «ارزش» و «سعادت» و «معنویّت» در میان نیست؛ چراکه همۀ این امور، «توهمها» و «شبهواقعیّتها»یی هستند که در برابر «لذّتِ حداکثری»، مانعتراشی میکنند. تنها قیدی که پیش روی لذّت من است، لذّت دیگران است؛ یعنی لذّت من تا آنجا محترم و منطقی است که لذّت دیگران را نخراشد. بیش از این، هیچ معیار و قاعدهای وجود ندارد که بخواهد انسان را به سمتسوی خاصی «هدایت» کند، بلکه این «شهوت» و «میل» و «خواستۀ» خودِ فرد است که باید مبنا و اساس قرار بگیرد و فرمان بدهد.
۲- بدن، همۀ «وجودِ من» نیست
برهنگی، امری معطوف به بدن است و معتقدان به برهنگی، بدن را میستایند و تنها به بدن میاندیشند. بدن در این نگاه، همهچیز است و انسان جز بدن، هیچ نیست و اگر هم واقعیّت دیگری در میان باشد، این بدن است که اصالت دارد و باید به آن پرداخت و غیربدن را به حاشیه راند. انسان، مساوی است با بدن و تمام مناسبات اجتماعی نیز بدن تکیه دارند. از طرف دیگر، چون بدن، متعلّق به من است و تنها من میتوانم دربارۀ آن تصمیم بگیرم، میتوان رهاسازی بدن و برهنگی را انتخاب کنم. نفیِ غیربدن، یا فروکاهیدن آن، بر تحقیر روح و بُعد معنوی انسان را این رویکرد دلالت دارد؛ چنانکه بدن، فصل مشترک میان انسان و حیوان و انسان از جهت بدنی، همان حیوان است. آنچه که موجب تمایز، بلکه برتری انسان بر حیوان میشود همان شرافت روحی و لایۀ معنوی و قدسیِ وجود انسان است. تمدّن غربی از هر جهت، یک تمدّن بدنمحور و بدناندیشه است و این واقعیّت، ریشه در جهانبینیِ مادّی آن دارد؛ در متن این نگرش، معنا و معنویّت و امور قدسی، خیالات شخصی و بیپایه هستند که در بهترین حالت، دردها و خلاءهای درونی انسان را تسکین میدهند، بیآنکه هیچ بهرهای از حقیقت برده باشند.
۳- جامعۀ برهنه، «عفیف» نیست
فلسفۀ «پوشش»، حفظ «عفت» است و بدون پوشش، عفت و پاکدامنی و حیا و اخلاق به تاراج خواهد رفت. آنان که میان پوشش و عفاف، فاصله میافکنند و پوشش را «لازمۀ عفاف» قلمداد نمیکنند، میدانند که میان این دو، «پیوستگی قهری» و «ارتباط تکوینی» وجود دارد و جامعۀ برهنه، هرگز طعم عفاف را نخواهد چشید؛ چنانکه تمدّن غربی از آن هنگام که مسیر برهنگی را در پیش گرفت، در چالۀ «فحشا» و «هرزگی» و «فساد اخلاقی» فرو افتاد و تباه شد. پوشش، همچون «پوسته»ای است که از «هستۀ» عفاف، حفاظت میکند. اگر این پوسته شکافته شود، هسته نیز در امان نخواهد ماند. هیچ راه و روش دیگری برای عفاف و پاکدامنی اجتماعی، نمیتواند جایگزین پوشش شود و خلاء آن را برطرف سازد. بنابراین، عبور از حجاب، پایان عفاف و درنوردیدن مرزهای اخلاق و ارزشهای عالی است.
۴- برهنگی، برآمده از «میل جامعه» نیست
جامعۀ ایران چه در دورۀ پیشااسلام و چه در دورۀ پسااسلام، هیچگاه به سوی برهنگی حرکت نکرده و برهنگی را ارزش قلمداد نکرده است. در هیچ نقطهای از تاریخ ایران، نمیتوان رد پایی از برهنگی یافت و بر اساس آن ادّعا کرد که پوشش، پیشنهاد اسلام به زنان ایرانی بوده است. زنان ایرانی حتّی در دورۀ پیشااسلام نیز مایل به برهنگی و خودنمایی و بدنمحوری نبودند و جامعه را به طرف بیاخلاقی و پردهدری و هرزگی سوق ندادند. ازاینرو، باید گرایش به پوشش را جزو «تمایلات عمیقِ تاریخیِ جامعۀ ایران» دانست. بااینحال، در دورۀ تاریخی اخیر در اثر تماس فرهنگی با غربِ متجدِّد و حاکمیّت تجدّد آمرانۀ رضاخانی، جامعۀ ایران گرفتار «تکانههای فرهنگی» شد و برهنگی در لایههای از جامعه نفوذ یافت. پس برهنگی، امری «وارداتی» و «بیگانه» است. البتّه حتّی غرب نیز در دورۀ تجدّد به برهنگی رو آورد و آن را توجیه نظری کرد، وگرنه در دورۀ پیشاتجدّد، اینگونه نبود که برهنگی در غرب، رسم رایج و عمومی باشد. آنچه که امروز در غرب مشاهده میکنیم، حاکی از تحوّلات چند سدۀ اخیر است و نمیتواند گویای تمام تاریخ غرب باشد.
#حجاب
🆔@activism_ideas
⭕️مجموعه صوت نشست:
الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی موضوع حجاب
1️⃣صحبت های ابتدایی دبیر جلسه ( دکتراحمد اولیایی)
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-01
2️⃣ابعاد فقهی سیاست ترویج حجاب | استاد رضا اسلامی
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-02
3️⃣بایدها و نبایدها در سیاست گذاری حجاب | دکتر سید محمدحسین هاشمیان
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-03
4️⃣ حجاب و چالش های ادراک عدالت جنسیتی |دکتر مهدی شجریان
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-04
5️⃣بی ایدگی حجاب وزن معاصر | دکتر مجید دهقان
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-05
6️⃣رویه های جمهوری اسلامی در مواجهه با پدیده های فرهنگی | دکتر سمیه حاجی اسماعیلی
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-06
7️⃣ابعاد فقهی و اجتماعی حجاب | استاد حمید بارسانیا
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-07
8️⃣انسان معطوف به تصویر و حجاب : از گریز تا ستیز | دکتر اصغر اسلامی تنها
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-08
9️⃣بدل واره های اربعین | دکتر سعید محمدعلی غمامی
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-09
0️⃣1️⃣سلبریتی های ایرانی و مدیریت جنگ روایت ها | دکتر حوریه بزرگ
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-10
1️⃣1️⃣تحلیل رسانه ای از حرکت اعتراضی به گشت ارشاد |دکتر سید محمد کاظمی
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-11
2️⃣1️⃣حجاب و بدنمندی |» دکتر مریم منصوری
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-12
3️⃣1️⃣گونه شناسی واکنش های معنوی به گشت ارشاد |دکتر احمد شاکرنژاد
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-13
4️⃣1️⃣جبهه انقلاب در مواجهه با بحران های اجتماعی |» دکتر عفت عرب زاده
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-14
5️⃣1️⃣غفلت از زیرساختهای فرهنگی حجاب |دکتر علیرضا مؤمن
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-15
#حجاب
🆔@activism_ideas
#مناظره
💠 گشت ارشاد؛ کدام «عرف» کدام «شرع»؟
با حضور:
👤دکتر مهدی جمشیدی
👤 دکتر حسین شهرستانی
🎞 تماشای فیلم کامل مناظره 🎞
#حجاب
#گشت_ارشاد
🆔@activism_ideas
42.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ طوفان دکتر خانعلی زاده
🔰 شما چطور جرئت می کنید حرف از حقوق زنان بزنید؟؟؟
🔹 ایران مدعی نقض حقوق بشر در اروپاست.
❌دیدن این ۴ دقیقه بر هر ایرانی #واجب است.
#حجاب | #زنان
🆔@activism_ideas
🖋 مسأله حجاب، واقعیتها و راهکارها عنوان ارزیابی و جمعبندی جمعی از حقوقدانان، جامعه شناسان و حوزویان است که با مقدمه سیدمحمد خاتمی منتشر شده است.
📆تاریخ انتشار ۷ مرداد ماه ۱۴۰۲
حجاب اگرچه نقطه آغاز اعتراضات سال ۱۴۰۱ ایران بود اما مسألهای است ریشهیابی آن نشان از قدمت این موضوع و شکاف میان حکومت و جامعه و به بیانی دیگر تأخر در شیوههای حکمرانی نسبت به تحولات اجتماعی را نمایان میکند.
این پژوهش در فاز شناخت، پیشینه این مسأله را واکاوی نموده، در فاز تبیین نظرات کارشناسان فقهی، حقوقی و جامعهشناختی را بررسی نموده و در نهایت مسأله حجاب را از منظر تجربه زیسته زنان بررسی نموده است.
سیدمحمد خاتمی در مقدمهای که بر این پژوهش نوشته است:
“سخن بر سر این نیست که حجاب براساس آموزههای دینی و سنت امری واجب است و فرد متدین باید آن را رعایت کند، بلکه سخن بر سر آن است که آیا اجباری کردن آن از سوی حکومت اولاً معقول و نتیجه بخش است؟ ثانیاً با توجه به همه جهات و با توجه به اینکه چه بسا در سایه آن بسیاری از ارزشها -که از اهمیت بیشتری برخوردار است- لطمه می بیند و نیز آسیبی که به منافع جمعی میزند بخصوص با شیوهها و برخوردهای ناروا، جایز است؟
متن کامل این پژوهش که را میتوانید در دو بخش در لینکهای زیر مطالعه کنید:
1️⃣ بخش نخست: دیدگاه فقهی و حقوقی
2️⃣ بخش دوم: دیدگاه جامعه شناختی و تجربه زیسته زنان و جمع بندی
⭕️پ.ن
این پژوهش به شدت در جبهه اصلاحات در حال ترویج می باشد.
#حجاب | #حاکمیت
🆔@activism_ideas
#اطلاعیه📣
🔸گزارش پایان فراخوان کنشگری حجاب
🔸در این ایام مجموعه به شدت بر روی فراخوان کنشگری در عرصه حجاب در لایه #حاکمیت و #میدان متمرکز شده و از فعالیت کارگروه #حکمرانی_فرهنگی برای مدت کوتاهی کاسته شده بود.
🔸کارگروه ایده های کنشگری با بررسی بیش از ۳۰۰۰ محتوا و همچنین مشارکت مردمی در این فراخوان، محصولات فاخر و ارسالی را در سکوی مجازی #ایتا و #تلگرام منتشر کرده که منبع بسیار غنی برای کنشگران حجاب می باشد که بی شک، از سایر پایگاه های مجازی دارای غنای بیشتری می باشد.
🔸جهت استفاده از محتوای این فراخوان #حجاب را دنبال کنید
🆔@activism_ideas
⭕️تدبیر اجتماعی
📌تدبیر اجتماعی مساله مهمی است. هزینه برخورد جدی را پایین میآورد و تعداد آن را!
در نهایت هم وقتی تصمیم به برخورد میگیرد، موثر اما کم هزینه ورود میکند.
📌 در ده ماه گذشته، شانزده تجربه از این مدل ورود را در چند محیط کاری و آموزشی پیشنهاد کردهام و اجرای آن را تجربه کردهام. شرکتهایی که در زمینه طراحی و چاپ، تولید پوشاک، پخش دارو و لوازم بهداشتی، طراحی دکوراسیون داخلی، محیطهای نوآورانه در عرصه فناوری و IT و فضاهای آموزشی در مقاطع دبیرستان و بالاتر فعالیت میکنند.
🖋 این محیطهای کاری عمدتا در شهرهای بزرگ قرار داشتند.
🖋 جمعیت محیطهای کاری از بیست نفر تا صد و پنجاه نفر بوده است. دو محیط کاری دویست و پنجاه نفر نیرو داشتهاند.
📌 نقاط مشترک توفیق اینها بوده است.
📌 اول: تعریف پروتکل در اول کار و توجیه افراد نسبت به آن در آغاز یا ادامه همکاری است.
🖋 نکته یک : پروتکلهایی موفقترند که روشن هستند. مثلا به وضوح میگویند منظورشان از پوشش چیست؟ مثلا آیا ضوابط شامل پوشیدن جوراب هست یا نه؟ دقت کنید هدف اول رعایت حجاب شرعی نبوده است بلکه مقابله با موج بیحجابی و بدحجابی جدی، بعد از حوادث سال قبل است.
🖋 نکته دو: عمده خانمهای در موارد مذکور، پوشاندن ساعد دست یا پوشیدن جوراب را جزء حجاب نمیدانستند. یعنی حتی با قصد رعایت حجاب این موارد پوشیده نمیشده است.
🖋 نکته سه: قدم توجیه هم باید واضح و با دلیل باشد. دقت کنید ابلاغ نمیکنیم بلکه توجیه میکنیم.
🖋 نکته چهار: در سه مورد بسته به جنس محیط کاری، لباس فرم پیشنهاد شده است و موفق هم بوده است.
🖋 نکته پنج: افراد سرحلقه در دو طرف (سر دسته بی حجابها، سر دسته تذکر دهندههای بی ملاحظه) نیاز به توجیه بیشتری دارند.
📌 دوم: روشن شدن روند پیگیری است. اگر کسی تخلف کند چه باید کرد؟
بار اول و دوم معمولا تذکر توضیحی، در فضای صمیمانه، توسط نزدیکترین همکار یا مسئول مربوط!
حتی در مواردی با تمایل فرد از کارشناس مذهبی یا مشاور درخواست شده با فرد گفتگو کند.
بار سوم تذکر حقوقی و تاکید بر نقض قوانین و بار چهارم ارجاع به تصمیم انضباطی برای اتخاذ جریمه و حتی قطع همکاری!
🖋 نکته: در مجموع تجربههایی که شنیدهام سهم مواردی که کار به برخوردهای انضباطی کشیده، زیر ده مورد است و عمدتا مساله در سطوح قبلی حل شده است.
📌 سوم: اقدامات فرهنگی متقابل؛ مثلا ایجاد محیط استراحت و غذاخوری برای خانمها، اهدای بن لباس از فروشگاههای خاص و ....
🖋 نکته یک: یکی از موثرترین اقدامات حمایتی برخورد با آقایانی است که وارد حریم خانمها میشوند. به خصوص نیروهای حراست یا نیروهایی که جایگاه بالادستی دارند. این موارد از طرف کارکنان زن به صورت خصوصی معرفی میشدند و با آنها برخورد جدی میشده است.
📌 چهارم: ساخت فضای مذهبی و کاری!
مثلا تکیه بر ادبیات کار حرفهای و به دور از مسائل جنسیتی!
🖋 حتی لازم نیست روی بخش جنسیتی تاکید کنید همین که فضا کاری شود خود به خود کار پیش میرود. مثلا حجم گفتگوها و جلسات غیر کاری را کم کردن و جاری کردن این فرهنگ در مجموعه!
یا تاکید بر جدا کردن روابط کاری و عاطفی در محیط کار و آن را بخشی از حرفهایگری به حساب اوردن.
🖋 در فضاسازی دینی میشود به استفاده از المان و نشانهای مذهبی و ملی مثل نصب پرچم ایران در راهرو و روی میز جلسات، توجه به مناسبتهای ملی، برگزاری مراسمات مذهبی مثل جشن غدیر یا ماه محرم.
🖋 ریا برای خدا هم در مواردی موفق بوده مثلا مدیر مجموعهای به بهانه خراب بودن کف پوش اتاقش مدتی در راهرو نماز میخوانده و تاثیرش در کنترل حجاب بارز بود!
📌 پنجم: برای مهمانها و ارباب رجوع هم تعریف پروتکل و تذکر آن در اغلب موارد موثر واقع شده است.
📌 پ ن ۱: مهمترین مانع در اجرای این طرحها در محیطهای کاری نه مخاطبان بلکه خود افراد مسئول بودند. تصویری که آنها از مقاومت محیط داشتند بسیار بیشتر از واقعیت بود. در برخی محیطهای کاری هم که این پیشنهادها اجرا نشد به نظر بنده که پیشنهاد دهنده بودم مساله بیشتر از طرف مدیران مجموعه بود تا مخاطبان!
مساله اینجاست که هیچ چیزی در فرهنگ سازمانی به راحتی آب خوردن تغییر نمیکند اما تصویر از هزینه و نیرویی که ایجاد تغییر میخواهد بسیار بیشتر از چیزی است که در واقع هست.
📌 پ ن ۲: واقعا تفاوت محیطهای کاری زیاد است با این وجود به نظر میرسد این راهکارها در محیطهای دیگر هم به کار میآید.
📌 پ ن ۳: یکی از مبارکترین اتفاقاتی که در این ایام افتاد جلب توجه جمعی از مدیران این مجموعهها به مساله سیاستگذاری و مدیریت تغییر رفتار بود. امیدوارم از این دست مباحثات بیشتر بشود و با تکرار تجربهها، مسیر بومی شدن آن هموار شود.
شما هم اگر موردی سراغ دارید - چه مورد توفیق و چه شکست- بنویسید. ممنون میشوم برای بنده هم ارسال کنید.
#حجاب
🆔@activism_ideas
3zananpishran.pdf
522.4K
#بخوانید
📒جزوۀ امتهای پیشران؛ روایت زنان پیشرو
📌براساس مجموعه گفت وگوها و مقالات پیرامون روایتهای متقابل در حوزۀ زنان و روایت انقلاب اسلامی
🖌تهیه و تنظیم: مرکز گفتمانسازی گام دوم؛ دوکوهۀ پیشرفت
#حجاب | #زنان
🆔@activism_ideas
حضور اجتماعی زنان از منظر رهبری.pdf
293.4K
#جزوه
بررسی مسئله ی «حضور اجتماعی زنان»
در چارچوب جهتگیری انقلاب اسلامی و براساس بیانات حضرت آیتالله خامنهای حضور اجتماعی زنان در نگاه اسلامی
#زنان | #حجاب
🆔@activism_ideas