eitaa logo
ادبیّات عربیّ
22.9هزار دنبال‌کننده
11 عکس
0 ویدیو
22 فایل
🌹🌹کانالی متفاوت در ادبیّات عربی🌹🌹 🌹🌹کانالی متفاوت در ادبیّات عربی🌹🌹 🌹🌹کانالی متفاوت در ادبیّات عربی🌹🌹 👈 پیشنهاد ، انتقاد و تبادل : @Allah_akbarr 🔶 انتشار مطالب این کانال بدون لینک جائز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ 🌷🌷🌷🌷🌷⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 ۱۵۶. قواعد اعلال اسم: دو: قلب واو و یاء به همزه؛ هرگاه حرف عله در آخر اسم و پس از «الف» زائد قرار گیرد، به همزه قلب می‌شود؛ مانند: دُعاو ⏪ دُعاء بَقای ⏪ بَقاء سَماو ⏪ سَماء ((کتاب دانش صرف ص ۲۹۲)) 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد.🟨⛔⁦⁦↙️⁩⁩⁦⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩↙️⁩⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼⁦ <<علم بلاغت>> 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 156. «حقیقت» عبارت است از: استعمال لفظ برای همان معنایی که وضع شده است. «مجاز» عبارت است از: استعمال لفظ در غیر معنای اصلی و حقیقی خود. <<آشنایی با علوم بلاغي ص 237>> 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد⁩🌹 ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🤣😂😅😆😁😄😃😀🤩🙂☺️😊😌😉😋😛😝😎🤓🤠😇★لطیفه ادبی★😛😝😎🤓🤠😇😃😀🤩🙂☺️😊😌😉😋😄😁😆😅😂🤣🥸 🟧🟥🟪🟦🟩⬜🟨⬛🟫🟦🟧🟩🟨🟦🟪 ⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥 ✨✨✨✨✨ ✨✨✨✨ ✨✨✨ ✨✨ ✨ ۲۸. ما أََدْرِی!!!!!!!!!!! دو طلبه به مسجدی رفتند و هر کدام خود را سزاوارتر به امامتِ جماعت سزاوار تر می‌دانستند؛ یکی از آن دو نفر از دیگری زیرک تر بود؛ گفت: ای مردم! من چند سؤال از دوستم می‌پرسم اگر جواب آنها را بلد بود ایشان امام جماعت می‌شود و اگر بلد نبود معلوم می‌شود که من شایسته ترم؛ پرسید: «لا أَدْرِی» چه می‌شود؟ دوستش گفت: نمی‌دانم! پرسید: «ما أَدْرِی» چه می‌شود؟ دوستش گفت: نمی‌دانم! پرسید: «ما أَعْلَمُ» چه می‌شود؟ دوستش گفت: نمی‌دانم! رو به مردم کرد و گفت: می‌بینید هر چه سؤال از او می‌پرسم در پاسخ می گوید: نمی‌دانم؛ پس علم من از او بیشتر است و من به امامت جماعت مسجد از او سزاوار ترم!!!!!!!!!!!!! (( کتاب شیرین تر از عسل ص ۶۸ )) ✨ ✨✨ ✨✨✨ ✨✨✨✨ ✨✨✨✨✨ ⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⬜🟫🟪🟦🟩🟨🟧🟥⬛🟧🟥🟪🟦🟩🟨 💢انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد.💢⛔⁦⁦↙️⁩⁩⁦⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️↙️↙️↙️↙️↙️⁩↙️⁩⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬ @Adabiat_arabi @Adabiat_arabi @Adabiat_arabi ⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ 🌷🌷🌷🌷🌷⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 ۱۵۷. قواعد اعلال اسم: سه: قلب واو به یاء؛ اگر دو حرف «واو» و «یاء» در کنار هم در یک کلمه قرار گیرند و حرف اول از آن دو ساکن باشد، «واو» به «یاء» تبدیل می‌شود و در هم ادغام می شوند؛ مانند: مَیوِت⏪ مَیِّت عَلِیوٌ ⏪ علیٌّ در یک حالت نیز «واو» و «یاء»، با وجود این که در دو کلمه هستند، به جهت شدت اتصال بین دو کلمه، مشمول این قاعده می‌شوند: هرگاه «واوِ» علامت جمع مذکر، در کنار «یاء» ضمیر متکلم قرار گیرد؛ مانند: ضارِبونَ+ یَ⏪ ضارِبویَ⏪ ضارِبُیْیَ⏪ ضارِبُیَّ⏪ ضارِبِیَّ ((کتاب دانش صرف ص ۲۹۲)) 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد.🟨⛔⁦⁦↙️⁩⁩⁦⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩↙️⁩⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼⁦ <<علم بلاغت>> 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 157. «مجاز» از بهترین ابزار بیان است که طبیعت انسان به آن راه می یابد تا معنا را روشن سازد؛ زیرا به وسیلهٔ «مجاز»، معنا متّصف به وصف حسّی می گردد، به گونه ای که این وصف، آن معنای غیر محسوس را برای دیدگان شنونده، محسوس می کند. <<آشنایی با علوم بلاغي ص 237و238>> 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد⁩🌹 ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ 🌷🌷🌷🌷🌷⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 ۱۵۸. هر یک از اسم های مذکر یا مؤنث، اگر بر جنس مذکر یا مؤنث از انسان یا حیوان دلالت کند، «حقیقی» است؛ مانند: أَب، جَمَل؛ أُمّ و ناقَة؛ در غیر این صورت، «مجازی» است؛ مانند: قَلَم و شَمْس. ((کتاب دانش صرف ص ۲۹۶)) 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد.🟨⛔⁦⁦↙️⁩⁩⁦⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩↙️⁩⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼⁦ <<علم بلاغت>> 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 158.مَجاز بر دو قسم است: 1.مَجاز لغوی (مَجاز در کلمه). 2.مَجاز عقلی (مَجاز در کلام). <<آشنایی با علوم بلاغي ص 239>> دو قسم مَجاز در پُست های بعدی تبیین می شوند. 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد⁩🌹 ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ 🌷🌷🌷🌷🌷⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 ۱۵۹. اسم های مذکر، دارای علامت لفظی نیستند؛ اما بسیاری از اسم های مؤنث، دارای یکی از علائم سه گانه تأنیث: تاء (ة)، الف مقصوره (یٰ)، الف ممدوده(اء) هستند. ((کتاب دانش صرف ص ۲۹۷)) 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد.🟨⛔⁦⁦↙️⁩⁩⁦⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩↙️⁩⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼⁦ <<علم بلاغت>> 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 159. «مجاز لغوی» به لفظی گفته می شود که در غیر معنای اصلی خود استعمال گردد، به سبب وجود مناسبت و ارتباطی که میان معنای حقیقی و مجازی وجود دارد؛ مانند: استعمال لفظ اسد (حیوان درنده) در مرد شجاع که این استعمال به سبب وجود شجاعت میان حیوان درنده و مرد شجاع است. <<آشنایی با علوم بلاغي ص 239>> 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد⁩🌹 ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ 🌷🌷🌷🌷🌷⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 ۱۶۰. اسم با توجه به «حرف آخر» آن پنج قسم است: ۱. «منقوص»: اسمی که حرف آخر آن «یاء لازم» بعد از حرف مکسور باشد؛ مانند: الباقِي ۲. «مقصور»: اسمی که حرف آخر آن «الف لازم» باشد؛ مانند: الهُدیٰ، الرّضا ۳. «ممدود»: اسمی که حرف آخر آن،«همزه» و ماقبل آن،«الف زائد» باشد؛ مانند: صَحراء ۴. «صحیح»: اسم غیر ممدود که آخر آن«حرف صحیح» باشد؛ مانند: حسن، راضیة، براءة. ۵. «شبه صحیح»: اسمی که حرف آخر آن«ياء» یا «واو»ی است که قبلش حرف ساکن باشد؛ مانند: دَلو، مهدیّ، مَدعُوّ. ×قید لازم در برخی تعاریف بالا برای خارج کردن کلماتی است که اعرابشان به «حرف» است؛ مانند: {أب} که در حالت جرّ {أبی}، در حالت نصب {أبا}، و در حالت رفع {أبو} است. ((کتاب دانش صرف ص ۲۹۳)) 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد.🟨⛔⁦⁦↙️⁩⁩⁦⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩↙️⁩⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼⁦ <<علم بلاغت>> 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 160. «مجاز لغوی» بر دو قسم است: مُرسَل و غیر مُرسَل «مجاز لغوی غیر مرسل»، مجازی است که علاقه و ارتباط میان معنای حقیقی و مجازی «علاقهٔ مشابهت»باشد؛ به این نوع مجاز، «مجاز استعاری» نیز گفته می شود؛ «مجاز مرسل»، به مجازی گفته می شود که علاقه بین معنای حقیقی و مجازی، غیر از علاقهٔ مشابهت باشد. <<آشنایی با علوم بلاغي ص 239و240>> 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد⁩🌹 ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ 🌷🌷🌷🌷🌷⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷 🌷 ۱۶۱. یکی از کارکرد های اصلی تاء تانیث، تمایز بین مذکر و مؤنث است؛ مانند: مَرء ⏪ مَرأة عالم ⏪ عالمة شریف⏪ شریفة أوصافی که اختصاص به مؤنث دارند، بدون حرف «ة» هم به کار می روند؛ مانند: حامِل، حاملة «باردار» عاقِر، عاقِرة «نازا» گاهی تاء تانیث، جایگزین حرف محذوف کلمه می آید؛ مانند: عدة، إقامة و لغة. ((کتاب دانش صرف ص ۲۹۷)) 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩⁦☘️⁩ 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمی‌باشد.🟨⛔⁦⁦↙️⁩⁩⁦⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩⁦↙️⁩↙️⁩⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫