🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
157. «مجاز» از بهترین ابزار بیان است که طبیعت انسان به آن راه می یابد تا معنا را روشن سازد؛
زیرا به وسیلهٔ «مجاز»، معنا متّصف به وصف حسّی می گردد، به گونه ای که این وصف، آن معنای غیر محسوس را برای دیدگان شنونده، محسوس می کند.
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 237و238>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
۱۵۸. هر یک از اسم های مذکر یا مؤنث، اگر بر جنس مذکر یا مؤنث از انسان یا حیوان دلالت کند، «حقیقی» است؛
مانند:
أَب، جَمَل؛ أُمّ و ناقَة؛
در غیر این صورت، «مجازی» است؛
مانند:
قَلَم و شَمْس.
((کتاب دانش صرف ص ۲۹۶))
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
158.مَجاز بر دو قسم است:
1.مَجاز لغوی (مَجاز در کلمه).
2.مَجاز عقلی (مَجاز در کلام).
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 239>>
دو قسم مَجاز در پُست های بعدی تبیین می شوند.
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
۱۵۹. اسم های مذکر، دارای علامت لفظی نیستند؛ اما بسیاری از اسم های مؤنث، دارای یکی از علائم سه گانه تأنیث: تاء (ة)، الف مقصوره (یٰ)، الف ممدوده(اء) هستند.
((کتاب دانش صرف ص ۲۹۷))
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
159. «مجاز لغوی» به لفظی گفته می شود که در غیر معنای اصلی خود استعمال گردد، به سبب وجود مناسبت و ارتباطی که میان معنای حقیقی و مجازی وجود دارد؛
مانند: استعمال لفظ اسد (حیوان درنده) در مرد شجاع که این استعمال به سبب وجود شجاعت میان حیوان درنده و مرد شجاع است.
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 239>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
۱۶۰. اسم با توجه به «حرف آخر» آن پنج قسم است:
۱. «منقوص»: اسمی که حرف آخر آن «یاء لازم» بعد از حرف مکسور باشد؛
مانند: الباقِي
۲. «مقصور»: اسمی که حرف آخر آن «الف لازم» باشد؛
مانند: الهُدیٰ، الرّضا
۳. «ممدود»: اسمی که حرف آخر آن،«همزه» و ماقبل آن،«الف زائد» باشد؛
مانند: صَحراء
۴. «صحیح»: اسم غیر ممدود که آخر آن«حرف صحیح» باشد؛
مانند: حسن، راضیة، براءة.
۵. «شبه صحیح»: اسمی که حرف آخر آن«ياء» یا «واو»ی است که قبلش حرف ساکن باشد؛
مانند: دَلو، مهدیّ، مَدعُوّ.
×قید لازم در برخی تعاریف بالا برای خارج کردن کلماتی است که اعرابشان به «حرف» است؛
مانند: {أب} که در حالت جرّ {أبی}، در حالت نصب {أبا}، و در حالت رفع {أبو} است.
((کتاب دانش صرف ص ۲۹۳))
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
160. «مجاز لغوی» بر دو قسم است:
مُرسَل و غیر مُرسَل
«مجاز لغوی غیر مرسل»، مجازی است که علاقه و ارتباط میان معنای حقیقی و مجازی «علاقهٔ مشابهت»باشد؛
به این نوع مجاز، «مجاز استعاری» نیز گفته می شود؛
«مجاز مرسل»، به مجازی گفته می شود که علاقه بین معنای حقیقی و مجازی، غیر از علاقهٔ مشابهت باشد.
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 239و240>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
۱۶۱. یکی از کارکرد های اصلی تاء تانیث، تمایز بین مذکر و مؤنث است؛
مانند:
مَرء ⏪ مَرأة
عالم ⏪ عالمة
شریف⏪ شریفة
أوصافی که اختصاص به مؤنث دارند، بدون حرف «ة» هم به کار می روند؛
مانند:
حامِل، حاملة «باردار»
عاقِر، عاقِرة «نازا»
گاهی تاء تانیث، جایگزین حرف محذوف کلمه می آید؛
مانند:
عدة، إقامة و لغة.
((کتاب دانش صرف ص ۲۹۷))
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
161.در استعمال «مجاز»، وجود دو أمر، ضروری است:
علاقه و قرینه؛
«علاقه»، همان ارتباط و مناسبتی است که میان معنای حقیقی و مجازی وجود دارد؛
مانند:
استعمال لفظ ثَعلَب (به معنای روباه) برای شخص حیله گر.
«قرینه»، علامت و نشانه ای است که بیانگر عدم ارادهٔ معنای حقیقی است؛
قرینه، گاه لفظی است؛ مانند:
رأیت أسداً یَرمی؛ دیدم شیری (مرد شجاعی) را که تیر اندازی می کرد
و گاه غیر لفظی (قرینه مقامی و حالی) است؛
مانند: به کار بردن لفظ دکتر برای دانشجوی پزشکی.
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 240>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
۱۶۲. گاهی اسم مذکّر حقیقی، دارای یکی از علائم تانیث است؛
مانند: حمزة، علامة، خلیفَة، مَرضیٰ، شهداء، أنبیاء
این اسم ها از جهت معنا، مذکّر و از جهت لفظ، مؤنّث هستند.
((کتاب دانش صرف ص ۲۹۸))
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
162.در «مجاز مرسل»، علاقه های بسیاری، میان معنای حقیقی و مجازی وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:
1.علاقهٔ جزئیّت: به کار بردن جزء و ارادهٔ کُلّ.
2.علاقهٔ کلّیّت: به کار بردن کلّ و ارادهٔ جزء.
3.علاقهٔ سببیّت: به کار بردن سبب (علّت) و ارادهٔ مسبّب (معلول).
4.علاقهٔ مسبّبیّت: به کار بردن مسبّب و اراده کردن سبب.
5.علاقهٔ محلّیّت: به کار بردن محل و اراده کردن حال.
6.علاقهٔ لازمیّت: به کار بردن لازم و اراده کردن ملزوم.
7.علاقهٔ ملزومیّت: به کار بردن ملزوم و اراده کردن لازم.
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 240الی242>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🤣😂😅😆😁😄😃😀🤩🙂☺️😊😌😉😋😛😝😎🤓🤠😇★لطیفه ادبی★😛😝😎🤓🤠😇😃😀🤩🙂☺️😊😌😉😋😄😁😆😅😂🤣🥸
🟧🟥🟪🟦🟩⬜🟨⬛🟫🟦🟧🟩🟨🟦🟪
⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥
✨✨✨✨✨
✨✨✨✨
✨✨✨
✨✨
✨
۲۹. از هدایه به کفایه!!!!!
نقل میکنند: طلبه ای بعد از یک سال درس خواندن در حوزه در کلاس کفایه شرکت کرد؛
به او گفتند: شما که دروس پایه اول را خوب نخواندی چطور شد که به این صورت بالا رفتی و در درس کفایه شرکت میکنی؟؟!!!!
گفت: حالا که میخواهند بگویند درس را نمیفهمد بگویند: کفایه را نمیفهمد و نگویند: هدایه را نمیفهمد!!!!!!!
(( کتاب شیرین تر از عسل ص ۶۹ ))
✨
✨✨
✨✨✨
✨✨✨✨
✨✨✨✨✨
⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⬜🟫🟪🟦🟩🟨🟧🟥⬛🟧🟥🟪🟦🟩🟨
💢انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.💢⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬
@Adabiat_arabi
@Adabiat_arabi
@Adabiat_arabi
⏫⏫⏫⏫⏫⏫