🟥🟥
🟥
🔆«علم لغت»🔆
۱۴۷. مراحل اجرایی بررسی یک لغت:
مرحله اول: مراجعه به منابع لغت شناسی با توجه به اهداف مورد نظر
مرحله دوم: جمع آوری مطالب از منابع
مرحله سوم: مطالعه اجمالی همه مطالب جمع آوری شده
مرحله چهارم: بررسی و نتیجه گیری.
«درآمدی بر لغتشناسی ص ۲۰۸»
🟥
🟥🟥
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⭕انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد⭕
🤣😂😅😆😁😄😃😀🤩🙂☺️😊😌😉😋😛😝😎🤓🤠😇★لطیفه ادبی★😛😝😎🤓🤠😇😃😀🤩🙂☺️😊😌😉😋😄😁😆😅😂🤣🥸
🟧🟥🟪🟦🟩⬜🟨⬛🟫🟦🟧🟩🟨🟦🟪
⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥
✨✨✨✨✨
✨✨✨✨
✨✨✨
✨✨
✨
۲۱. تجزیه اش خوب است!!!
درویشی چند لفظ از حکمت و عرفان بلد بود ولی آنها را بی ارتباط به هم میگفت؛
در نزد حکیمی این گونه سخن گفت.
حکیم فرمود:
تجزیه اش خوب است ولی مرده شور ترکیبش را ببرد.!!!!!
(( کتاب شیرین تر از عسل ص ۴۰ ))
✨
✨✨
✨✨✨
✨✨✨✨
✨✨✨✨✨
⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⬜🟫🟪🟦🟩🟨🟧🟥⬛🟧🟥🟪🟦🟩🟨
💢انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.💢⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬
@Adabiat_arabi
@Adabiat_arabi
@Adabiat_arabi
⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
۱۴۸. در باب تفعلل، همانند باب های تفاعل و تفعّل، در صیغه هایی از مضارع معلوم که دو «تاء مفتوح» (تاء مضارعه و تاء باب) در کنار هم می آیند، حذف یکی از آنها جائز است.
((کتاب دانش صرف ص ۲۷۲))
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
148.دو طرف تشبیه (مشبّه و مشبّه به) یا هر دو حسی و یا هر دو عقلی و یا یکی حسی و دیگری عقلی است؛
*تشبیه محسوس به محسوس؛
مانند:
((خَدُّه کالوَرد)).
*تشبیه معقول به معقول؛
مانند:
((العلم کالحیاة و الجهل کالموت)).
*تشبیه محسوس به معقول؛
مانند:
((طَبیبُ السَّوءِ کالمَوتِ)).
*تشبیه معقول به محسوس؛
مانند:
((العِلمُ کالنّورِ)).
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 221و222>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🟥🟥
🟥
🔆«علم لغت»🔆
۱۴۸. واژه شناسی کلمه «زکاة»:
° ماده اصلی واژه زکات «ز ک و» میباشد
° معنای اصلی واژه زکات رشد و زیادی در چیزی است
° زکات مال یعنی؛ زیادی در مالی که خداوند به عنوان برکت به مال افزوده و صاحب مال آن را به حاکم شرع تحویل می دهد
° تزکیه مالی نیز که از همین ماده «زکو» آمده است یعنی؛ پاک کردن مال به وسیله پرداخت زیادی مال به حاکم شرع.
«درآمدی بر لغتشناسی ص ۲۲۷»
🟥
🟥🟥
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⭕انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد⭕
🤣😂😅😆😁😄😃😀🤩🙂☺️😊😌😉😋😛😝😎🤓🤠😇★لطیفه ادبی★😛😝😎🤓🤠😇😃😀🤩🙂☺️😊😌😉😋😄😁😆😅😂🤣🥸
🟧🟥🟪🟦🟩⬜🟨⬛🟫🟦🟧🟩🟨🟦🟪
⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥
✨✨✨✨✨
✨✨✨✨
✨✨✨
✨✨
✨
۲۲. ترکیبِ نحوی می کنی؟!!
مردی که عالم صرف و نحو و تجزیه و ترکیب عربی بود، از دنیا رفت؛
نکیر و منکر از او پرسیدند: «مَن ربُّک؟»
گفت: لفظ «مَن» اسم استفهام و مبتداست و محلاً مرفوع میباشد!!!
«ربّ» نیز لفظاً مرفوع و خبر مبتداست و «کاف» هم محلاً مجرور و مضافٌ إلیه است!!!
نکیر و منکر نیز معطل نشده، گُرز را بر فرق او کوبیدند و گفتند: ای بیچاره! ترکیب نحوی می کنی؟؟؟!!!!!!!!
(( کتاب شیرین تر از عسل ص ۴۶ ))
✨
✨✨
✨✨✨
✨✨✨✨
✨✨✨✨✨
⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⬜🟫🟪🟦🟩🟨🟧🟥⬛🟧🟥🟪🟦🟩🟨
💢انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.💢⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬
@Adabiat_arabi
@Adabiat_arabi
@Adabiat_arabi
⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
۱۴۹. اسم ثلاثی مجرد دارای ده وزن است؛
این اوزان عبارتند از:
مفتوح الفاء؛
فَعْل/فَعَل/فَعِل/فَعُل/
مکسور الفاء؛
فِعْل/فِعَل/فِعِل/
مضموم الفاء؛
فُعْل/فُعَل/فُعُل/
((کتاب دانش صرف ص ۲۸۴))
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
149.تشبیه به اعتبار ادات، بر دو قسم است:
مُرسَل و مؤکَّد.
در تشبیه مرسل، ادات تشبیه در کلام آورده می شود و در تشبیه مؤکّد، ادات تشبیه از کلام حذف می گردد.
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 224>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🟥🟥
🟥
🔆«علم لغت»🔆
۱۴۹. واژه شناسی کلمه «شفاعة»:
° کلمه شفاعت از ماده «شفع» گرفته شده است و معنای اصلی ماده شفع، کنار هم بودن و نزدیک بودن دو شیئ می باشد
° دیگر لغوی ها معنای ماده اصلی «شفع» را دوتایی و زوجیت میدانند
° یکی دیگر از معانی ذکر شده برای ماده «شفع» طلب کردن است که در اکثر معاجم بدون تصریح شده است
° برخی لغوی ها «شفیع» را به معنای «شافع» دانسته و معنای آن را طالب میدانند که طلب چیزی را دارد لذا شفاعت را نوعی طلب برای «میانجی گری» میدانند.
«درآمدی بر لغتشناسی ص ۲۳۱»
🟥
🟥🟥
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⭕انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد⭕
🤣😂😅😆😁😄😃😀🤩🙂☺️😊😌😉😋😛😝😎🤓🤠😇★لطیفه ادبی★😛😝😎🤓🤠😇😃😀🤩🙂☺️😊😌😉😋😄😁😆😅😂🤣🥸
🟧🟥🟪🟦🟩⬜🟨⬛🟫🟦🟧🟩🟨🟦🟪
⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥
✨✨✨✨✨
✨✨✨✨
✨✨✨
✨✨
✨
۲۳. عربی با مزه!!!!!
إنَّ الأَناگیرَ ساهَتْ بَعدَ ما سَبُزَت و إِشیرینَتْ بَعدَ ما کانَت تَراشینا!!!
ترجمه:
به درستی که انگور ها سیاه شدند پس از آن که سبز بودند و شیرین شدند پس از آن که ترش بودند!!!!!!!!!!!!!!!!
(( کتاب شیرین تر از عسل ص ۵۳ ))
✨
✨✨
✨✨✨
✨✨✨✨
✨✨✨✨✨
⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⚡💥⬜🟫🟪🟦🟩🟨🟧🟥⬛🟧🟥🟪🟦🟩🟨
💢انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.💢⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬
@Adabiat_arabi
@Adabiat_arabi
@Adabiat_arabi
⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
۱۵۰. اسم ثلاثی مزید، أوزان بسیاری دارد؛
مانند:
فِعَال، إفْعال، فَوْعَل، فَاعِل، مَفْعُول، فَعِیْل، مُسْتَفعِل.
سیبویه اوزان اسم ثلاثی مزید را ۳۰۸ عدد دانسته است
زبیدی نیز هشتاد وزن به آن اضافه کرده است.
((کتاب دانش صرف ص ۲۸۵))
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
150. «تشبیه» به اعتبار «وجه شبه» دارای دو تقسیم است:
1.تقسیم به مفصّل و مجمل
2.تقسیم به تمثیل و غیر تمثیل
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 226>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫