eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 دو کارنشناس یک شبکه فارسی زبان که در با یک جوان خود را شکست خورده میبینند، در اقدامی مذبوحانه بزرگ را به علیه السلام نسبت میدهند، غافل از اینکه ... 👈🏼 پیشنهاد دانلود 🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 برترین زنان عالم 🔶 مفسر بزرگ در کتاب تفسیر می‌نویسد: در میان تمام زنان عالم سلام‌الله‌علیها از همه برتر است؛ پس از ایشان نیز سلام الله علیها از همه برتر است و اگر گفته شود سایر دختران پیامبر نیز از برترند، از نظر من مانعی ندارد. 📚 روح المعانی ج۲ ص۱۵۰ 🔰 @Adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب من قاسم سلیمانی هستم .pdf
7.09M
🔹 پیشنهاد دانلود🔹 📖 کتاب من قاسم سلیمانی هستم 🔰 @Adyanuniv🔰
سلام مادر ...mp3
4.13M
🎼 سَـلام مآدر... °•! ◾️ @Adyanuniv◾️
💠تکبر و فخرفروشی در کلام صوفیان 🔸یکی از رذائل اخلاقی ناپسند و مذموم در بین صوفیان که در کلام و گفتار آنان ظهور و بروز پیدا کرده، تکبر و خودبزرگ‌بینی است. این افراد چنان مست در قدرت و توهمِ برتربینی شده‌اند که تمام مقامات دنیوی و اخروی را از آن خود دانسته و هیچ حدومرزی را برای خود قائل نشدند. 🔹یکی از این صوفیان، شمس تبریزی است که از سر تکبر و قدرت، خود را از رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) و قرآن کریم بی‌نیاز دانسته و می‌گوید: «مرا رساله‌ی محمد رسول الله سود ندارد، مرا رساله‌ی خود باید، اگر هزار رساله‌ی غیر بخوانم تاریکتر شوم، خداست که خداست، هر که مخلوق بود خدا نبود، نه محمد نه غیر محمد.»[1] 🔻بایزید بسطامی یکی دیگر از این صوفیان بوده که فخرفروشی و تکبر او در گفتار و کردار او بسیار پررنگ بوده است. چنانچه وقتی از او درباره عرش و کرسی و لوح و قلم و ابراهیم و موسی و عیسی و جبرئیل و میکائیل و اسرافیل می‌پرسند، او در جواب می‌گوید: آن‌همه منم و آن‌قدر در تکبر اوج گرفت که گفت: «پرچم من در روز قیامت از پرچم محمد بزرگ‌تر است.[2] 🔻و همچنین نقل شده است: «یکی به بایزید گفت: چرا شب نماز نمی‌خوانی؟ گفت: مرا فراغت نماز نیست، من گرد ملکوت می‌گردم و هر کجا افتاده‌ای است دست او می‌گیرم، کار در اندرون می‌کنم.»[3] 📚پی نوشت 1. شمس تبریزی، محمد بن علی، مقالات شمس، مصحح احمد خوشنویس (عماد)، انتشارات عطائی، تهران، 1349 شمسی، ص 270 2. عطار نیشابوری، فریدالدین، تذکره الاولیاء، تهران، کتابخانه مرکزی، 1321ه.ش، ج 1، ص 143. 3. همان، ص141. 🔰 @adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت عرض میکنیم. 🔰 @Adyanuniv🔰
💠درویش بودن پیامبر اکرم (ص) در عقیده صوفیان 🔸یکی از ادعاهایی که صوفیان نسبت به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) مطرح می‌کنند این است که حضرت را یک درویش نام می‌برند و این به‌دلیل روایتی است که از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) وارد شده که فرمودند: « الْفَقْرُ فَخْرِی‏ وَ بِهِ أَفْتَخِرُ عَلَى سَائِر الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِینَ [1]فقر باعث فخر من است و به سبب آن بر سایر انبیا افتخار می کنم.» 🔹صوفیان و دراویش، فقر در این روایت را به معنی درویش گرفته و گفتند پیامبر هم درویش بوده است. نسفی در انسان کامل، می‌نویسد: «ای درویش اگر این مقام بزرگ نبود، پیغمبر ما (صلی‌ الله علیه و آله) به این مقام افتخار نمی‌کرد و نمی‌فرمود که: الفقر فخری.»[2] 🔻بنابر آنچه صوفیان فقر را به معنی درویش می‌گیرند، باید واژه‌ی فقر در روایت‌هایی که از فقر مذمت شده را هم به معنی درویش بگیرند، مانند این روایت از رسول خدا (ص) که فرمودند: . بار خدایا! من از کفر و فقر به تو پناه می‌برم. مردی عرض کرد: آیا این دو با هم برابرند؟ فرمود: آری.» [3] ♻️بنابراین اگر طبق رویه صوفیان فقر را به معنی درویشی بگیریم، درویشی با کفر هم برابر است که حضرت از دست این کفر و درویشی به خدا پناه برده‌اند. پی‌نوشت: 1. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، لبنان، جلد69، ص56. 2. نسفی، عزیزالدین، انسان کامل، تصحیح ماریژان موله، تهران، 1341، ص 331. 3. محمدی ری‌شهری، محمد، منتخب میزان الحکمه، ترجمه شیخی،دارالحدیث، قم، 1392، ص 448. ص 🔰 @adyanuniv 🔰
♨♨♨مردی از اهل بیت امام مهدی علیه السلام ♨♨♨ ◀️یکی از مهم‌ترین خیانتهای پیروان احمد بصری درباره روایات، تحریفی است که در روایتی عامی از کتاب الملاحم و الفتن سید بن طاووس انجام داده و اتباع او آن را با آب و تاب فراوان نقل کرده اند؛ ‼️ نکته جالب توجه این است که در پایان نقل خود شان ، نقطه‌های قرار داده‌اند که دال بر تقطیع روایت است حال آنکه نسخه کامل روایت دروغ هایشان را آشکار می‌کند. روایت این است:( و قبل از او مردی از اهل بیتش در مشرق خروج می کند و هشت ماه شمشیر را بر دوش خود حمل می‌کند..) ‼️ 🔘در کتاب جامع الدله جریان احمد بصری ادعا کرده اند : از این روایت می دانیم که وزیر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مردی از اهل بیت او است و این اشاره ای روشن به فرزندش احمد است، 🗞 جامع الادله. ص١١۴ 🔘در کتاب دیگرشان این روایت را با تقطیع و تحریف نقل کرده و پس از آن نوشته اند:( و چه کسی از اهل بیت امام غیر از فرزندش اولین مقرب به او اولین مومن به او در زمان ظهور موجود است و او قطعا احمد است. 🗞علاءالسالم، البینات علی احقیه الوصی احمدالحسن، ص۴٧ 🔍حال متن کامل روایت رو مشاهده می کنیم: ( آنگاه که سفیانی لشکری را به سوی مهدی می فرستد، دربیداء زمین آنها را در خود فرو می‌برد این خبر به اهل شام میرسد پس به خلیفه خود می گوید: مهدی خروج کرده با او بیعت کن و در اطاعتش داخل شو وگرنه تو را به قتل میرسانیم پس او برای بیعت به سوی مهدی می فرستد و مهدی می آید تا به بیت المقدس می‌رسد. خزاین به او منتقل میشود و عرب، عجم، اهل جنگ، رومی ها و غیر آنها بدون جنگ در اطاعتش در می آیند تا آنکه مساجدی در قسطنطنیه و غیر آن ساخته می شود و قبل از مردی از اهل بیتش در مشرق خروج می کند و هشت ماه شمشیر را بر دوشش حمل می‌کند می‌جنگد و به سمت بیت المقدس می آید پس به آن نمی رسد تا می‌میرد. 📚 ابن طاووس، الملاحم والفتن، ص١٣٩،ح١٦١ ✅به نتیجه ای که می توان رسید حتی بر فرض صحت روایت این شخص قبل از امام خروج می کندو ۸ ماه می جنگد و به سمت بیت المقدس می رود؛ اما پیش از رسیدن به آنجا را می میرد و این همان چیزی است که مدعیان از روایت حذف کرده‌اند. چون با پذیرش مرگ او قبل از ظهور امام همه بافته‌های آن‌ها درباره احمد بصری پنبه می شود. 💢جالب اینکه برخی پیروان احمد بصری و حتی بعضی از آنها که روایت را هم با تقطیع آورده اند، در مواردی غفلت کرده و روایت را با نص کاملش نقل کرده و توجه نداشته اند که نص کامل این روایت همه ادعای باطل ایشان را تکذیب می‌کند. 🖋چه زیبا امیرالمومنین در وصف افرادی امثال احمد بصری که دروغ می گویند فرمود: عَن أَمیرِالمُؤمِنینَ (علیه السلام) قالَ:  ✅ألکِذْبُ عَیْبٌ فاضِحٌ دروغگویى عیبى رسوا کننده است 📚بحارالانوار،ج۶۶،ص۳۱۳ @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎍نام حضرت زهرا (س) در کتاب مقدس 🌾درمكاشفه يوحنا كه بخشی از انجيل است آمده است: «و علامتی عظیم در آسمان ظاهر شد، زنی که آفتاب را دربر دارد و ماه زیر پاهایش و بر سرش تاجی از دوازده ستاره است و آبستن بوده، از دردِ زه و عذاب زاییدن فریاد برمی‌آورد؛ و علامتی دیگر در آسمان پدید آمد که اینک، اژدهای بزرگِ آتشگون که او را هفت‌سر و ده شاخ بود و بر سرهایش هفت افسر؛ و دُمش ثلث ستارگان آسمان را کشیده، آن‌ها را بر زمین ریخت؛ و اژدها پیش آن زن که می‌زایید بایستاد تا چون بزاید فرزند او را ببلعد. پس پسر نرینه‌ای را زایید که همه امّت‌های زمین را به عصای آهنین حکمرانی خواهد کرد؛ و فرزندش به نزد خدا و تخت او ربوده شد...و اژدهای بزرگ انداخته شد، یعنی آن مار قدیمی که به ابلیس و شیطان مسما است که تمام ربع مسکون را می‌فریبد. او بر زمین انداخته شد و فرشتگانش با وی انداخته شدند.»( مکاشفه یوحنی۱۲: ۱_۹) مسیحیان می گویند که منظور از ۱۲ تاج حواریون می باشند در حالی که همه مسیحیان معتقدند که یکی از حواریون بنام «استخریوطی» به عیسی مسیح خیانت کرد و باعث قتل او شد. (انجیل متی۲۶: ۳_۱۶و انجیل لوقا ۲۲: ۱_۴) اما ازنظر ما اين واقعه اشاره به حضرت فاطمه س دارد و مقصود از خورشید پیامبر ص و مقصود از ماه علی ع و مقصود از «۱۲ ستاره» ۱۲ امام معصوم (علیهم‌السلام) می باشند، آبستن بودن آن زن اين كه از اولاد آن بزرگوار امام زمان (ع) است كه نجات‌دهنده جهان است. ✍محمدتبار کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
🎍حضرت فاطمه (س) در کتب آسمانی پیامبر صلی الله علیه و آله به یک یهودی فرمود: اول چیزی که در تورات نوشته شده… آنگاه این آیه را خواند… «یجدونه مکتوبا عندهم فی التوراه و الانجیل، و مبشرا برسول یأتی من بعد اسمه احمد» یعنی: «آن را نزد خودشان در تورات و انجیل می یابند که مژده می دهد به پیامبری که بعد می آید و نام او احمد است». و اما دوم و سوم و چهارم چیزی که در تورات نوشته شده: علی و فاطمه و دو سبط آنان است. و آن فاطمه سیده نساء العالمین است. و آنان در تورات به این نامها هستند ایلیا و شبر و شبیر و هلیون، یعنی: علی و حسن و حسین و فاطمه. [۱] منبع: [1] اختصاص شیخ مفید، ص ۳۶٫. کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
🌺نام حضرت زهرا(س) در تورات و انجیل چیست؟ در تورات نام مبارك حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ «هليون» بوده است. از برخي روايات اسلامي استفاده مي شود كه اسم مبارك امام حسن ـ عليه السلام ـ و امام حسين ـ عليه السلام ـ در تورات (كتاب مقدس يهوديان) «شبر» و «شبير» و در انجيل (كتاب مقدس مسيحيان) «طاب» و «طيب» مي باشند.[۱] و در روايتي ديگر آمده است كه نام پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و ائمه ـ عليهم السلام ـ در تورات به زبان عبراني چنين بوده است: ميذميذ (مصطفي ـ صلي الله عليه و آله ـ) ايليا (علي مرتضي ـ عليه السلام ـ) قيذور (حسن مجتبي ـ عليه السلام ـ) ايرييل (حسين شهيد) مشفور (زين العابدين ـ عليه السلام ـ) مسهور (محمدباقر ـ عليه السلام ـ) مشموط (جعفر صادق ـ عليه السلام ـ) ذومرا (امام موسي كاظم ـ عليه السلام ـ) هذاد (علي بن موسي الرضا ـ عليه السلام ـ) تيمورا (محمدتقي ـ عليه السلام ـ) نسطور (علي النقي ـ عليه السلام ـ) نوقش (حسن عسگري ـ عليه السلام ـ) قديمنا (حضرت مهدي ـ عليه السلام ـ)[۲] همچنين در تورات نام مبارك حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ «هليون» بوده است.[3] لازم به ذكر است كه در تورات و انجيل كه فعلاً موجودند و در دسترس قرار دارند نام مبارك پيامبر اسلام و ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ ذكر نشده است و نامهايي كه قبلاً ذكر شد در اين كتب يافت نمي گردند. علت شان اينست كه تورات و انجيل موجود تورات و انجيل واقعي نيست و تحريفات زيادي در آنها صورت گرفته است چيزهاي زيادي از آن كم شده و مطالبي به آنها اضافه گرديده اند. در باب ۳۶ سفر پيدايش تورات شرح وفات و دفن حضرت موسي بيان گرديده است و معلوم مي شود كه اين مطالب پس از حضرت موسي ـ عليه السلام ـ به تورات اضافه شده است. پس عدم ذكر نامهاي مبارك ائمه ـ عليهم السلام ـ و حتي نام شخص پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ در كتابهاي فعلي يهوديان و مسيحيان دليل بر عدم ذكر اين نامها در كتب مقدس واقعي آنها نمي باشد. در انجيل برنابا نام حضرت پيامبر صريحاً ذكر شده[4] و همين مطلب باعث شده كه مسيحيان نسبت به اين انجيل بي اعتنا باشد. و آن را جزء اناجيل رسمي محسوب نكنند. از سوي ديگر قرآن مي فرمايد: «كساني كه كتاب هاي آسماني به آنان داده ايم او (پيامبر) را همچون فرزندان خود مي شناسند (گرچه) جمعي از آنان حق را آگاهانه كتمان مي كنند.»[5] از اين آيه مباركه استفاده مي شود كه اهل كتاب پيامبر اسلام را به خوبي مي شناخته اند. و نام و نشان او را در كتابهاي مذهبي خود خوانده اند. و صفات جسمي و روحي و ويژگيهاي پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ در كتب پيش به قدري زنده و روشن بوده است كه ترسيمي كامل از او در اذهان كساني كه با آن كتب سر و كار داشته اند بوده است. بنابراين معلوم مي شود كه تورات و انجيلي كه فعلاً در دسترس مي باشند غير از تورات و انجيل واقعي و حقيقي است. و از نظر ما مسلمانان اين كتب موجود هيچگونه اعتبار و ارزشي ندارد. 🌺در نتيجه: نامهاي مبارك ائمه ـ عليهم السلام ـ و پيامبر خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ و فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ در كتابهاي مقدس كه تورات و انجيل باشد بطور صريح ذكر شده و پيروان اين دو دين براساس آنچه در تورات و انجيل راجع به پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ و اوصياء آن حضرت ذكر شده بود. كاملاً با اوصاف و ويژگي هاي پيامبر و ائمه ـ عليهم السلام ـ آگاهي داشته اند. ✍️محمدتبار (عضو گروه علمی ادیان ابراهیمی) پی نوشت ها: [1] ابن شهر آشوب، مناقب آل أبي طالب، ص ۱۶۶، نجف، مطبعه حيدريه، ۱۳۷۶ هـ ق. [۲] اعلمي، حسن، عيون الاخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۴۷، بيروت، مؤسسه اعلمي، اول ۱۴۰۴. [3] مفيد، الاختصاص، ۳۷ قم، جامعه مدرسين بي تا. [4] انجيل برنابا، ۲۹:۱۴. [5] بقره، آيه ۱۴۶. بیت ع س کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
هجوم اول به روایت ابن ابی شیبه.pdf
502.8K
📚 ✍🏻 نویسنده: علی 👈🏼 یکی از انواع کتاب‌های حدیثی اهل سنت، «مصنف» نام دارد. مصنف به کتاب‌هایی گفته می‌شود که بر اساس شیوة باب‌بندی احادیث نگاشته شده است. این سبک از نگارش، در دهه‌های پایانی قرن دوم رواج یافت و کتاب «المصنف فی‌ الاحادیث و الاآثار» تالیف «ابن ابی شیبه» (متوفای 235 هجری) یکی از مشهورترین کتاب‌هایی است که با اسلوب مصنف نگاری، نگاشته شده است. این نوشتار، بررسی و تحلیل ماجرای هجوم به خانه سلام الله علیها با استناد به نقل مندرج در مصنف را دربرمی‌گیرد. 🔰 @Adyanuniv 🔰
✍🏻 نویسنده: علی 👈🏼 یکی از انواع کتاب‌های حدیثی اهل سنت، «مصنف» نام دارد. مصنف به کتاب‌هایی گفته می‌شود که بر اساس شیوة باب‌بندی احادیث نگاشته شده است. این سبک از نگارش، در دهه‌های پایانی قرن دوم رواج یافت و کتاب «المصنف فی‌ الاحادیث و الاآثار» تالیف «ابن ابی شیبه» (متوفای 235 هجری) یکی از مشهورترین کتاب‌هایی است که با اسلوب مصنف نگاری، نگاشته شده است. این نوشتار، بررسی و تحلیل ماجرای هجوم به خانه سلام الله علیها با استناد به نقل مندرج در مصنف را دربرمی‌گیرد. 🔰 @Adyanuniv 🔰
🔶 بر و 🔶 سلام الله علیها: بخدا سوگند در تمام نمازهایی كه می‌خوانم تو را می‌كنم... 📚 الامامة و السیاسة ص۲۳ 👈🏼 طبق روايت اعلام نفرين از سوی صديقه طاهره در ماجراي عيادت و صورت گرفت كه آن دو با واسطه قرار دادن عليه‌السلام به نزد سلام الله عليها آمدند؛ اما حضرت روي خود را از آن دو برگردانيد؛ پس از اين كه سخن گفت، سلام الله علیها با اقرار از وی كه روايت: «رضا فاطمة من رضاي و سخط فاطمة من سخطي فمن أحب فاطمة ابنتي فقد أحبني و من أرضى فاطمة فقد أرضاني و من أسخط فاطمة فقد أسخطني» را از صلي الله عليه و‌ آله شنيده، به آنها فرمود: خدا و فرشتگانش را شاهد می‌گيرم كه شما مرا به آورده‌ايد و من نزد از شما شكايت می‌كنم و پس از آن اعلام فرمود: «و الله لأدعون الله عليك في كل صلاة أصليها»؛ به خدا سوگند من تو را در هر نمازی كه بجا می‌آورم نفرين می‌كنم. 🔰 @Adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ زمانی که یونانیان برای زرتشت در نظر گرفتند... 🔹تاریخی که نویسندگان یونانی برای زمان ذکر کرده اند، تاریخ 6️⃣ شش هزار سال قبل از مسیح را ذکر کرده اند. 🔰 @Adyanuniv🔰
🔴معصومی تهرانی، ادیب مسعودی دیگر (2) 👤غلامعباس گودرزی فرزند ملاحسین قلی معروف به ادیب مسعودی در سال 1300 متولد شد. او کشاورزی بود که فئودال های منطقه حق او و خانواده اش را خورده و به اسم دین آنها را چپاول می‌کردند. اعمال فئودالها اهل ده را نسبت به دین بدبین کرده بود. 👀او از شدت فقر در محله ای در 4 کیلومتری بروجرد زندگی می‌کرد. پدرش بدلیل شدت فقر، خود را از بام خانه ای به پایین پرت کرد. فئودال ها که با آخوند های درباری ارتباط داشتند، مخالفین خود را درشرایط بسیار سخت قرار داده وانواع شکنجه ها را در مورد آنان روا می داشتند تا بقیه به فکر مخالفت نیفتند. ✍️ادیب مسعودی در دوران جوانی در درس مرجع دینی شیعیان، آیت الله بروجردی که تازه از نجف به بروجرد برگشته بود شرکت می کرد. وقتی او پس ازمدتی به ده بازگشت، متوجه شد که ملای ده، میرزا هدایت الله فوت کرده است. اهالی ده به او پیشنهاد کردند که با توجه به اینکه معمم است وظیفه میرزا هدایت الله را به عنوان ملای ده به عهده بگیرد. 😍او نقل می‌کند: با وجودی که من یک روضه خوان ساده بودم مرا بعنوان ملای 12 ده انتخاب کردند ولی بدلیل فقر موجود در این دهات، مردم پولی به من بعنوان دستمزد نمی دادند. 🔪ادیب مسعودی پس از مدتی فعالیت، بدلیل حمایت از زارعین منطقه مورد خشم ملاکین و ملایان درباری قرارگرفته واو را بعنوان یک کمونیست معرفی می کنند در حالی که او از کمونیست هیچ اطلاعی نداشت. 🔰@Adyanuniv🔰
💠ظهور شخصیت‌های زاهدنما؛ از عوامل پیدایش تصوف 🔸از عواملی که در پیدایش تصوف، نقش بسزایی داشت، ظهور شخصیت‌های عالم‌نما و زاهدنما در ابتدای اسلام بود. 🔹از افرادی که با زهد افراطی و علم ادعایی، وارد صحنه شدند تا مردم را به‌ظاهر از مادیگری و دنیاطلبی دور کنند، حسن بصری، سفیان ثوری و ابوهاشم کوفی است. 🔻با توجه به اینکه، این افراد در زمان خود اهل‌بیت (علیهم‌السلام) زندگی می‌کردند و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) با این‌ها و تفکراتشان مخالف بودند، می‌توان گفت که بروز چنین جریانی، از روی عمد و مقابله با ائمه معصومین (علیهم‌السلام) بود. 🔻چنان‌که در روایات، نسبت به اعمال این افراد، مذمت‌هایی شده و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نیز از آنان ناراضی بودند. حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، حسن بصری را سامری این امت نامیده و در این‌باره فرمودند: «مردم! آگاه باشید كه هر ملتی یه سامری دارد كه با تزویر خود و با چهره مذهبی‌اش، جامعه را از مسیر واقعی خودش منحرف می‌كند و این حسن بصری سامری این امّت است.»[ 1] ♻️بنا بر پیش‌بینی امام، حسن بصری از کارگزاران و فقیه بنی‌امیه قرار گرفت به‌گونه‌ای که فتوا به اطاعت از پادشاهان بنی‌امیه داد. پی‌نوشت: 1. قمی، شیخ عباس، سفینة البحار، تهران، کتابخانه سنائی، 1359 ه، ج1، ص262. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠تشابه اثر شراب با سماع صوفیانه 🔸بنا بر عقیده‌ی شیعه، حفظ عقل و خرد واجب است و باید از مواردی که عقل و هوش انسان را زایل می‌کند پرهیز کرد که خوردن شراب نیز یکی از این موارد است و دلیل آن روایتی از امام رضا (علیه‌السلام) است که فرمودند: « خداوند، شراب را به جهت شراب بودنش تحریم نکرده، بلکه به دلیل اثر آن حرام کرده است بنابراین، هر چیزی را که اثر شراب داشته باشد، حرام است.»[1] 🔹با توجه به این روایت، می‌توان گفت سماع صوفیانه که همراه با جذبه و از خود بی‌خود شدن و مدهوش شدن است، اثری همانند شراب داشته و عمل آن حرام است. 🔻چنان‌که قشیری در باب سماع می‌نویسد: «از رویم درباره وجود صوفیان در وقت سماع پرسیدند که گفت ایشان معنی‌ها بینند که دیگران آن را نبینند... از ایشان کس بود که جامه بدرد،کس بود که فریاد کند و کس بود که بگرید.»[2] 🔻این مستی و زوال عقل در سماع صوفیان به حدی است که بعضی از آنان با انجام کارهای غیر طبیعی از جمله فروبردن آلاتِ تیز مانند چاقو به بدن خود، دردی را احساس نکرده و اینگونه در صدد گمراه کردن مردم هستند. 📚پی‌نوشت: 1. عاملی، حر، نقدی جامع بر تصوف، مترجم عباس جلالی، نشر انصاریان، قم، 1383، ص193. 2. هوازن قشیری، ابوالقاسم، ترجمه رساله قشیریه، به کوشش بدیع الزمان فروزانفر، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ چهارم، 1374، ص604 🔰 @adyanuniv 🔰