🔶 تصریح #ابوالعلا_مبارکفوری به صحت #حدیث_غدیر 🔶
#ابو_العلا_مبارکفوری از علمای #اهل_سنت در مورد حدیث #غدیر اشاره کرده است:
وَأَمَّا حَدِیثُ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَلَهُ طُرُقٌ جَیِّدَهٌ وَقَدْ أَفْرَدْتُ ذَلِکَ أَیْضًا...
اما حدیث ” #من_کنت_مولاه ” طرق جیده ای دارد که آن ها را تنظیم نموده ام …
📚 تحفه الاحوذی بشرح جامع الترمذی (ط دار الفکر) ج۱۰ ص۳۲۵
#نقد_وهابیت
#امیرالمومنین
#پاسخ_به_شبهات
#غدیر #غدیرخم #امامت
#غدیر_خم #ولایت #الولایة
🔰 @adyanuniv 🔰
🔶 معنای «مولا» در نگاه #صحابه 🔶
قالوا سمعنا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم یقول یوم غدیر خم من کنت مولاه فهذا مولاه قال ریاح فلما مضوا اتبعتهم.
گروهی از انصار که در میان آنها « #ابو_ایوب_انصاری » از #اصحاب #رسول_خدا صلی الله علیه و آله و سلم حاضر بود، در صحن مسجد #کوفه خدمت #امیرمؤمنان علیه السلام آمده و عرض کردند: «سلام بر تو ای مولای ما»!
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: چرا مرا مولای خود می دانید، با آن که شما همگی عرب هستید [و برده کسی نمی باشید]!؟ گفتند: در روز #غدیر_خم از #رسول_الله صلی الله علیه و آله و سلم شنیدیم که فرمود: «هرکس من مولای اویم، علی مولای اوست».
📚 فضائل الصحابه جزء۲ ص۵۷۲
👈🏻 پ ن۱: با توجه به کلام #امیرالمومنین علیه السلام، در اقراری که از #انصار گرفتند، معنی واژه «مولا» غیر از سروری و #امامت است؟
👈🏻 پ ن۲: محقق کتاب سند این روایت را #صحیح می داند.
#نقد_وهابیت
#امیرالمومنین
#پاسخ_به_شبهات
#غدیر #غدیرخم #امامت
#غدیر_خم #ولایت #الولایة
🔰 @adyanuniv 🔰
✅ امام حسین و جامعه زرتشتیان
🔹 موبد رشید خورشیدیان: نظر به اینکه همسر امام حسین، حضرت بی بی شهربانو از جامعه زرتشتی بود که بعدها به دین مقدس اسلام گروید، حضرت را داماد جامعه زرتشتی ها می دانیم.
#نقد_ناسیونالیسم
#محرم
#ما_ملت_امام_حسینیم
#هر_خانه_یک_حسینیه
#زرتشت
#امام_حسین
🔰 @adyanuniv 🔰
24 - غدیر به روایت اهلبیت.pdf
249.3K
📚 #کتاب #غدیر_به_روایت_اهلبیت
✍🏻 حضرت استاد سید علی اصغر #میلانی
👈🏼 به زبان #فارسی
👈🏼 کتاب غدیر به روایت اهل بیت علیهم السلام، در دو بخش تدوین شده است:
بخش نخست به نقل آیات غدیر پرداخته و چهار آیۀ زیر را در این باره ذکر کرده است که نویسنده ذیل هر یک از آیات، شأن نزول هر کدام را به سخن علمای حدیث مستند کرده است.
بخش دوم به احادیث غدیر به روایت اهل بیت علیهم السلام پرداخته و ضمن نقل ماجرای غدیر از کتاب قرب الاسناد حمیری به مصائب على عليه السلام از کتاب تفسیر عیاشی اشاره می کند که با وجود داشتن ده ها هزار شاهد در غدیر، نتوانست حق خود را بگیرد و حال آنکه دو شاهد برای گرفتن حق کافی است...
#کتاب_علوی
#پاسخ_به_شبهات
#تفرقه #وهابی #وهابیت
#کتب_نقد_وهابیت #نقد_وهابیت
#کتاب #کتابخانه #کتابخانه_نقد_وهابیت
#عقاید #عقاید_اسلامی #کلام_اسلامی
🔰 @Adyanuniv🔰
📚 #کتاب #غدیر_به_روایت_اهلبیت
✍🏻 حضرت استاد سید علی اصغر #میلانی
👈🏼 به زبان #فارسی
👈🏼 کتاب غدیر به روایت اهل بیت علیهم السلام، در دو بخش تدوین شده است:
بخش نخست به نقل آیات غدیر پرداخته و چهار آیۀ زیر را در این باره ذکر کرده است که نویسنده ذیل هر یک از آیات، شأن نزول هر کدام را به سخن علمای حدیث مستند کرده است.
بخش دوم به احادیث غدیر به روایت اهل بیت علیهم السلام پرداخته و ضمن نقل ماجرای غدیر از کتاب قرب الاسناد حمیری به مصائب على عليه السلام از کتاب تفسیر عیاشی اشاره می کند که با وجود داشتن ده ها هزار شاهد در غدیر، نتوانست حق خود را بگیرد و حال آنکه دو شاهد برای گرفتن حق کافی است...
#کتاب_علوی
#پاسخ_به_شبهات
#تفرقه #وهابی #وهابیت
#کتب_نقد_وهابیت #نقد_وهابیت
#کتاب #کتابخانه #کتابخانه_نقد_وهابیت
#عقاید #عقاید_اسلامی #کلام_اسلامی
🔰 @Adyanuniv🔰
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
مَا مِنْ بَاكٍ يَبْكِيهِ إِلَّا وَ قَدْ وَصَلَ فَاطِمَةَ سلام الله علیها وَ أَسْعَدَهَا عَلَيْهِ وَ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله وَ أَدَّى حَقَّنَا
هیچ گریه کنندهای بر سیّدالشّهداء علیهالسلام نمیگرید مگر آنکه با حضرت زهرا سلام الله علیها صله نموده و آن حضرت را یاری نموده است و نیز با رسول خدا صلیاللهعلیهوآله صله کرده و حق ما اهلبیت علیهم السلام را ادا نموده است.
کامل الزیارات، ج 1، ص81
🔰 @Adyanuniv🔰
#شعر_آئینی
شکر خدا که ماه محرم شروع شد
بغضم شکست و لطف تو نمنم شروع شد
ما را قلیل اشک مقام خلیل داد
کمکم چکید و جوشش زمزم شروع شد
آورده با تولد خود رسم دیگری
از آن زمان که گریهی خاتم شروع شد
شد شرحه شرحه سینهی پیغمبر خدا
تا آیه آیه سورهی مریم شروع شد
"باز این چه شورش است" بخوان نوحهخوان که باز
ماه عزا و نوحه و ماتم شروع شد
رنگی ورای سرخی خون حسین نیست
مشکی به تن کنید؛ محرم شروع شد!
میخواستم برای سرودن بهانهای
تا ذکر "یا رقیه" گرفتم... شروع شد
#سیدمسعودطباطبائی
#محرم
#طلیعه_محرم
🔶بهائیان و پهلوی
🐓هرچند بهائیان سعی در انکار کردن نفوذ بهائیت در حکومت پهلوی می کنند اما هرچه قسم حضرت عباس افندی بخورند باز هم دم خروس بدجوری پیداست.
🙍♂️پیوند بهائیها و صهیونیسم از زبان فریدون آدمیت جالب توجه است:
👈عنصر بهائی چون عنصر جهود به عنوان یکی از عوامل پیشرفت سیاسی انگلیس در ایران درآمد. نتیجه این که از جهودان نیز کسانی به این فرقه پیوستند و همان میراث سیاست انگلیس به آمریکا نیز رسیده است.
🙍♂️آقای رئوفیان یکی از بهائیان سرشناس شیراز اعتراف میکند:
👈آقای امیر عباس هویدا به پشتیبانی بیت العدل اعظم و کامبلای آفریقا مدّت ۱۳ سال بر ایران حکومت کرد و جامعه بهائیت به پیشرفت قابل توجهی رسید و افراد منتقذ بهائی پستهای مهمی را در ایران اشغال و پولهای مملکت را به خارج فرستادند.
🙋♂️ابوالفضل قاسمی، نویسنده و پژوهشگر اظهار میکند:
👈بهائیت که شاخهای از صهیونیسم به شمار میرود طبق دستوری که گرفته بود همه قوای خود را در ایران برای پیاده کردن نقشه نابودی اندیشههای ملی و مذهبی به کار گرفت و برای این منظور مجریان خود را انتخاب کرد تا در دراز مدت آرمانهای ملی و سنّتهای دینی را تخریب نمایند. لذا بهائیان کم کم در صدد تسخیر پستهای حساس و کلیدی در کشور بر آمدند. این نقشه باروی کار آمدن حسنعلی منصور در ایران پیاده شد و برای نخستین بار پای بهائیان در کابینه وزیران ایران باز شد. اما با ترور منصور، نقشههای وی عملی نشد و کابینه بهائی هویدا روی کار آمد. در کابینه نخست وی چهار وزیر وزارت خانههای «دارایی، جنگ، اطلاعات، آب و برق» به بهائیان سپرده شد.
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
🔶بهائیت در فضای مجازی
💻با گسترش وسایط ارتباط جمعی و رسانه های مجازی نهاد بیت العدل هم با بیان جایگاه بیبدیل اینترنت، به فرصتهای پیش آمده برای تبلیغ آسان بهائیت پرداخته و مبلّغان بهائی را به بهرهگیری گسترده از این فضا ترغیب نموده است.
📱اما آنچه بیتالعدل به آن اهتمام دارد تبلیغ بهائیت بوسیله رسانه های به ظاهر مستقل است بدین صورت که مبلغان بهائی مرتبط با بیت العدل ضمن تبلیغ فرقه و هماهنگی کامل با مرکز تشکیلات بهائی واقع در اسرائیل به هیچوجه ارتباط خود با این نهاد را آشکار نساخته و خود را یک رسانه مستقل عنوان کنند تا بهتر بتوانند اهداف خود که فعالیتهای تبلیغی، سیاسی و ضدانقلابی در ایران است را انجام دهند.
🔫علت این امر هم آن است که اگر به هر دلیلی مشکلی برای این رسانه به وجود آمد با انتشار بیانیهای انتساب آن را به خود رد کرده و مجدداً مشابهه آن را راهاندازی کنند.
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
◼️ محرم الحرام
◽️محَرَّمُ الحَرام، اولین ماه سال هجری قمری است. دلیل نامگذاری این ماه، حرام بودن جنگ در آن ذکر شده است. واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش در ماه محرم اتفاق افتاده و شیعیان هر ساله در این ماه سوگواری میکنند.
🔻امام رضا علیه السلام فرمود:
◽️ «چون ماه محرم فرا میرسید، کسی پدرم را خندان نمیديد و اندوه و حزن پيوسته بر او غالب میشد تا روز عاشورا. آن روز، روز مصيبت و حزن و گريه او بود و میفرمود: امروز روزی است که حسين (عليه السّلام) شهيد شده است». [منتهی الآمال ، ج۱، ص۵۴۰]
🔶شادی سالیانه بهائیت در محرم
👽در دوم محرم الحرام سال 1195 هجری قمری، مولود شوم دیگری به دنیا آمده است؛ کسی که پاک ترین باور شیعه را نشانه رفت و گروهی را از راه مستقیم سالار شهیدان محرم به کج راهه بهائیت منحرف ساخت.
👻کسی که یک دم خود را خدا می نامید و ندای لا اله الا انا المسجون الفرید سر می داد و یک دم خود را پیامبر و ... می خواند.
☠️او کسی است که در روز دوم محرم گفت: فیه ولد من لم یلد و لم یولد، یعنی کسی متولد شد که نه می زاید و نه زایده می شود. این جمله یعنی ادعای خدایی؛ البته معنای دیگری نیز دارد و آن هم اینکه: عبد البهاء، پسر شومش، از او متولد نشده و حرام زاده است.
🎃مولود شوم دوم محرم، کسی نیست جز میرزا حسینعلی نوری که بهائیان او را بهاء الله می خوانند.
💀لازم به ذکر است که این فرقه ضاله، همه مناسبت های خود را به تاریخ شمسی یا میلادی بازگردانده اند جز چند مناسبت که از جمله آنها، اول و دوم محرم است که به جشن، شادی و پای کوبی مشغولند.
✍️پس از تسلیت ماه محرم، ماه ضجه و عزا، تولد این مولود و والد شوم را به پیشگاه امام عصر، حجه بن الحسن العسکری عج الله تعالی فرجه الشریف و سایر مؤمنان و حق جویان تسلیت عرض می کنیم.
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
4_5899982749015476502.mp3
4.73M
محمد حسین پویانفر
ای عشق اول و آخر من
🌑السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
🔰 @Adyanuniv🔰
🏴 صلی الله علیك يا اباعبدالله
▪️فرا رسیدن ماه حزن و عزای آل الله علیهم السلام، ایام سوگورای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تسلیت باد.
⚫ امام رضا علیه السلام فرمودند:
▪کانَ اَبی اِذا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لا یُری ضاحِکاً وَ کانَتِ الْکِاَبَهُ تَغْلِبُ عَلَیْهِ حَتّی یَمْضِیَ مِنْهُ عَشْرَهُ اَیّامٍ، فَاِذا کانَ الْیَوْمُ العْاشِرُ کانَ ذلِکَ الْیَوْمُ یَوْمَ مُصیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکائِهِ و یقول: هو الیوم الذی قتل فیه الحسین علیهالسلام
▪پدرم (امام کاظم علیه السلام )، زمانی که ماه محرم فرا میرسید خندان دیده نمیشد، و اندوه شدید و حزن ایشان را فرا میگرفت و غم و عزا برایشان حاکم میگشت تا این که ده روز میگذشت. هنگامی که روز دهم ماه محرم میشد آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه پدرم بود. میگفت: این روز دهم روزی است که امام حسین علیهالسلام در آن شهید شد.
📚بحارالانوار ج ۴۴ ص ۲۸۴
🔰 @Adyanuniv🔰
✅ امام حسین متعلق به جامعه بشری
🔹 موبد رشید خورشیدیان: امام حسین منحصر به شیعه تنها نیست، بلکه متعلق به جامعه بشریت است.
#نقد_ناسیونالیسم
#محرم
#ما_ملت_امام_حسينيم
#هر_خانه_يك_حسينيه
#امام_حسین
🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 کلام #سفیری_شافعی بر صحت #حدیث_غدیر 🔶
حدیث #غدیر یکی از احادیث فوق #تواتر می باشد که با این وجود عده ای از متعصبین و معاندین و نواصب (همچون #ابن_تیمیه و #ابن_حزم) در پی تشکیک در آن برآمده اند. از این رو به سخن #سفیری شافعی در مورد این حدیث اشاره می کنیم:
وقوله – صلى الله علیه وسلم -: ” من کنت مولاه فعلی مولاه ” حدیث صحیح کما قاله النووی فی فتاویه.
و این قول پیامبر (ص) که ” من کنت مولاه فعلی مولاه ” حدیثی #صحیح است همانطور که #نووی در فتاوایش گفته است.
📚 شرح البخاری للسفیری (ط دار الکتب العلمیه) ج۲ ص۱۶۷
#نقد_وهابیت
#امیرالمومنین
#پاسخ_به_شبهات
#غدیر #غدیرخم #امامت
#غدیر_خم #ولایت #الولایة
🔰 @adyanuniv 🔰
🔶 #غدیریه سرایی نوه قاتل #امام_کاظم 🔶
#علامه_امینی درباره « #ابوالفتح_کشاجم » و نسبش می نویسد :
در واقع شخصیت #کشاجم، نمودار این آیه کریمه است:
«یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ» (خداوند است که زنده از مرده برآورد)
چرا که جد او « #سندی_بن_شاهک » دشمن و #قاتل #امام_موسی_بن_جعفر علیه السلام است؛ اما فرزند زادهاش کشاجم، آشکارا به صف شعرای #اهل_بیت پیوسته، و به حمایت از آن بزرگواران برخواسته است.
📚 کتاب شریف الغدیر ج۴ ص۳۱
#نقد_وهابیت
#امیرالمومنین
#پاسخ_به_شبهات
#غدیر #غدیرخم #امامت
#غدیر_خم #ولایت #الولایة
🔰 @adyanuniv 🔰
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ تناقض شاخدار در تعداد افراد حاضر در #غدیر_خم توسط دو شبکه #وهابی
#نقد_وهابیت
#امیرالمومنین
#پاسخ_به_شبهات
#غدیر #غدیرخم #امامت
#غدیر_خم #ولایت #الولایة
🔰 @adyanuniv 🔰
از غدیر تا الغدیر.pdf
273.7K
📚 #کتاب #از_غدیر_تا_الغدیر
✍🏻 توسط کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی علیه السلام
👈🏼 به زبان #فارسی
👈🏼 آشنایی با غدیر و #الغدیر #علامه_امینی (ره)
#کتاب_علوی
#پاسخ_به_شبهات
#تفرقه #وهابی #وهابیت
#کتب_نقد_وهابیت #نقد_وهابیت
#کتاب #کتابخانه #کتابخانه_نقد_وهابیت
#عقاید #عقاید_اسلامی #کلام_اسلامی
🔰 @Adyanuniv🔰
📚 #کتاب #از_غدیر_تا_الغدیر
✍🏻 توسط کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی علیه السلام
👈🏼 به زبان #فارسی
👈🏼 آشنایی با غدیر و #الغدیر #علامه_امینی (ره)
#کتاب_علوی
#پاسخ_به_شبهات
#تفرقه #وهابی #وهابیت
#کتب_نقد_وهابیت #نقد_وهابیت
#کتاب #کتابخانه #کتابخانه_نقد_وهابیت
#عقاید #عقاید_اسلامی #کلام_اسلامی
🔰 @Adyanuniv🔰
#شعر_آیینی
ویرانه ام پُر می شود از عطر گیسویت
بابا کجا بودی...چرا خاکی شده مویت
پیدا نکردم جای سالم در سرت بابا
تا بوسه ای برچینم از مابِین ابرویت
پرواز کردم سوی تو اما زمین خوردم
این روزها زخمی شده بال پرستویت
سجاده ام را پهن کردم کنج ویرانه
من هم شبیه عمه ام هستم دعاگویت
این است روز و شب دعایم: کاش من را باز
یک بار دیگر می نشاندی روی زانویت
#احسان_نرگسی
#سوم_محرم
#حضرت_رقیه_سلام_الله_علیها
#hadis_e_mehr
ريانبنشبيب گويد:
روز اول ماه محرم خدمت #امامرضا علیهالسلام رسيدم. پس به من فرمودند:
به راستى که محرم همان ماهى است كه اهل جاهليت در زمان گذشته، ظلم و قتال را در آن به خاطر رعایت حرمت این ماه، حرام مىدانستند.
اما اين امت، نه حرمت اين ماه را نگه داشتند و نه حرمت پيغمبرش را.
در اين ماه ذريهی او را كشتند، زنانش را اسير كردند و اموالش را غارت نمودند.
خدا هرگز اين گناه آنان را نمیآمرزد.
اى پسر شبيب؛ اگر براى چيزى گريه میکردی، پس براى حسين گريه كن.
كه او را مانند گوسفندی سر بريدند و هجده تن از خاندانش با او كشته شدند كه روى زمين نظیر نداشتند.
همانا آسمانها و زمینهای هفتگانه براى كشته شدن او گريستند.
و چهار هزار فرشته براى ياری او به زمين آمدند، اما او را كشته شده یافتند.
پس آنها بر سر قبر او ژوليده و خاکآلود باقی ماندهاند تا امام زمان علیهالسلام ظهور كند و از ياران او باشند، و شعار آنها يالثاراتالحسين است.
اگر بر حسين علیهالسلام گريه كنى به طوری که اشکت بر گونههايت جاری گردد، خداوند تمام گناهانی را که مرتکب شدهای، از کوچک و بزرگ و كم و زیاد میآمرزد.
اگر میخواهى با خدا ملاقات کنی در حالی که گناهى نداشته باشى، پس حسين علیهالسلام را زيارت كن.
اگر میخواهى در غرفههاى بهشتی، در کنار پيغمبر و خاندان او ساكن شوى، قاتلان حسين را لعنت كن.
اگر میخواهى همانند ثواب کسانی که در کنار حسين شهید شدند، نصیبت گردد، هر گاه به یاد آن [واقعه] افتادى، بگو:
ای كاش با آنها بودم و به اجر عظيمى مىرسيدم.
اگر میخواهى با ما در درجات اعلای بهشت باشى، پس در حزن و اندوه ما محزون و در شادى ما شاد باش و داشتن ولايت ما بر تو واجب است.
که همانا اگر فردى ولایت سنگى را داشته باشد، خداوند در روز قيامت، با همان سنگ محشورش خواهد کرد.
عَنِ اَلرَّيَّانِبْنِشَبِيبٍ قَالَ:
دَخَلْتُ عَلَى اَلرِّضَا عَلَيْهِالسَّلاَمُ فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ اَلْمُحَرَّمِ، فَقَالَ لِي:
إِنَّ اَلْمُحَرَّمَ هُوَ اَلشَّهْرُ اَلَّذِي كَانَ أَهْلُ اَلْجَاهِلِيَّةِ فِيمَا مَضَى يُحَرِّمُونَ فِيهِ اَلظُّلْمَ وَ اَلْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ
فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَ لاَ حُرْمَةَ نَبِيِّهَا
لَقَدْ قَتَلُوا فِي هَذَا اَلشَّهْرِ ذُرِّيَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ اِنْتَهَبُوا ثَقَلَهُ. فَلاَ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَداً.
يَااِبْنَشَبِيبٍ؛ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ
فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ اَلْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِبَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلاً مَا لَهُمْ فِي اَلْأَرْضِ شَبِيهُونَ.
وَ لَقَدْ بَكَتِ اَلسَّمَاوَاتُ اَلسَّبْعُ وَ اَلْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ.
وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى اَلْأَرْضِ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ أَرْبَعَةُ آلاَفٍ لِنَصْرِهِ فَوَجَدُوهُ قَدْ قُتِلَ.
فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَى أَنْ يَقُومَ اَلْقَائِمُ، فَيَكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ يَالَثَارَاتِاَلْحُسَيْنِ.
إِنْ بَكَيْتَ عَلَى اَلْحُسَيْنِ، حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ، غَفَرَ اَللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ، صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلاً كَانَ أَوْ كَثِيراً.
إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اَللَّهَ عَزَّوَجَلَّ وَ لاَ ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ اَلْحُسَيْنَ.
إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ اَلْغُرَفَ اَلْمَبْنِيَّةَ فِي اَلْجَنَّةِ مَعَ اَلنَّبِيِّ وَ آلِهِ، فَالْعَنْ قَتَلَةَ اَلْحُسَيْنِ.
إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ لَكَ مِنَ اَلثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اُسْتُشْهِدَ مَعَ اَلْحُسَيْنِ، فَقُلْ مَتَى مَا ذَكَرْتَهُ "يٰا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً".
إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي اَلدَّرَجَاتِ اَلْعُلَى مِنَ اَلْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ اِفْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلاَيَتِنَا.
فَلَوْ أَنَّ رَجُلاً تَوَلَّى حَجَراً، لَحَشَرَهُ اَللَّهُ مَعَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.
📚 #امالی شیخ #صدوق رضواناللهعلیه، جلد ۱، صفحه ۱۲۹
🔰@Adyanuniv🔰
🔸معاویه این کیاست و سیاست را داشت که تصویر انسانی بردبار و جلوه ای از حکومت معتقد به مدارا را از خود و دستگاه خلافتش نشان دهد. در زمان عمر برخی از اهل شام شکایت او را به نزد خلیفه بردند. عمر گفت:" این جوان قریش را رها کنید. جوانی که می تواند به هنگام غضب، تبسم کند".( #استیعاب ، ج3، ص 1418).
معاویه برای حکومت، بسیار حلیم بود چنانکه مردی به او سخن زشتی گفت و معاویه خویشتن داری کرد. با اين خشم و کینه که در تو سراغ داریم، چطور تادیبش نکردی؟ گفت: تا زمانی که مردم میان من و حکومت حایل نشوند، مانع زبانشان نمی شوم.( #المحاضرات الادباء راغب اصفهانی- چاپ دارمکتبه الحیاه بیروت).
ابن عبدالبر در #عقدالفرید (جلد اول، ص41) به نقل از معاویه می نویسد:"انی لا استحی ان اظلم من لا یجد علی ناصرا الا الله"(شرم دارم به کسی که جز خدا کسی را ندارد، ظلم کنم).
🔸این روش البته فلسفه خود را داشته است:"چون یکی از ماموران مالیات عبیدالله بن زیاد، سهمی بیشتر برای خود برداشت و سهمی کمتر برای عبیدالله، از هراس خشم او به نزد معاویه گریخت. معاویه او را پناه داد. عبیدالله به معاویه اعتراض کرد. معاویه گفت: تو باید سختگیر و خشن باشی. من هم باید مهربان و ملایم باشم.(عقدالفرید،ج4،ص 340)
🔸در ورای این حلم و مهربانی اما سیر حوادث و جدی شدن زبان منتقدین، تصویری عریان تر را بر پرده می برد. حجربن عدی از یاران علی بن ابیطالب و در زمره مخالفان و منتقدین معاویه است . اهل سنت به دلیل صحابی بودن او را محترم میدانند؛ و از او با لقب "حجرالخیر" نام میبرند. #ابن_اثیر مینویسد: «وهو المعروف بحجر الخیر.. وفد عَلَی النَّبِیّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ هو و أخوه هانئ، و شهد القادسیة، وکان من فضلاء الصحابة» و او معروف است به حجر الخیر.. و از بزرگان صحابه بوده (اسد الغابة۱/۴۶۱ دارالفکر) ابن سعد (ت:۲۳۰ه) مینویسد: «وکان ثقة معروفاً» از افراد مورد اعتماد بود. وقتی حجر بن عدی، صراحتا زبان به انتقاد از معاویه می گشاید دیگر از آن حلم و بردباری و ملایمت و خیرخواهی خبری نیست. آن شیوه نمایشی مبتنی بر خشم کارگزاران حکومتی و رافت خلیفه هم دیگر بکار نمی آید.
🔸حجر را با دست بسته در در منطقه مرج عذراء ( حومه منطقه الغوطه در اطراف دمشق)گردن می زنند ( همانجایی که بدست حجر و توسط ارتش اسلام فتح شده است!) #ابن_عساکر در تاریخ مدینة دمشق (جلد 6 ،ص241)می نویسد :" معاویه پس از کشتن حجر می گفت که او را به خاطر مصلحت امت کشته اند و اگر زنده میماند، مفسده می کرد". نکته جالب توجه ان است که پس از اینکه آب ها از آسیاب می افتد و منتقد این شیوه از حکومت،از میان می رود، دوباره معاویه به نقش خود باز می گردد بر سر نعش حجر نماز می خواند و وقتی عایشه همسر پیامبر به او اعتراض می کند که: "حلم ابوسفیانی" ات چه شد ؟ می گوید:" مثل تویی نبود که مرا نصیحت کند!".( #استیعاب، ج1، ص329 و330).
🔸معاویه چندی بعد، در یکی از سفرها حج خود با حسین بن علی روبرو می شود . آن نماز خواندن بر حجر؛ حالا به کار می آید. در نتیجه وقتی حسین از او می پرسد که با حجر چه کردی؟ معاویه، مضمون طعنه آمیزی که حکایت از قدرت حکومتش را دارد، در لفافه تعبد و تشرع می پیچید و می گوید: کشتیم و دفن کردیم و بر او "نماز " خواندیم!
پاسخ حسین بن علی اما هوشمندانه است و مستقیما آن وجهی از حکومت بنی امیه را نشانه می رود که تلاش دارد بر" اسلام " خود تاکید کند در نتیجه حسین بن علی، اصل آن "اسلام"- ی که در ظاهر چنین توام با معرفت و بردباری جلوه می کند و در باطن جز به گردن زدن معترض و منتقدی چون حجربن عدی رضا نمی دهد- را زیر سوال می برد و می گوید:"ما اگر پیروان تو را بکشیم، برآنان نماز نمی خوانیم!".( #احتجاج، ابومنصور شیخ احمد بن علی بن ابیطالب #طبرسی، ص 296)
#محرم
🔰@Adyanuniv🔰