تبیین متفاوت و خواندنی توماس میشل از تثلیث
«دریافت ما از طبیعت واحد خدای سه گانه چنین است: به خدای واحدی ایمان داریم که طبیعت او بر سه صفت استوار است. خدای یکتا خود را به عنوان آفریدگار توانا و مولای حیات آشکار می سازد. مسیحیان او را پدر یا پدر ما می خوانند. همو پیام یا کلمه ازلی خود را در عیسای انسان برای ما متجلی ساخت. همچنین وی دارای وجودی فعال و حیات بخش در مخلوقات است (مسیحیان این وجود را روح القدس می نامند).
مسیحیان مانند مسلمانان معتقدند که صفات خدا متعدد است؛ ولی به عقیده آنان، سه صفت از صفات بی شمار خداوند مثل خود او ازلی و همراه با ذات او و ضروری هستند. صفات مذکور عبارتند از:
- طبیعت ذاتی و متعالی خدا (پدر)؛
- کلمه خدا که در عیسای انسان مجسم گردید؛
- وجود فعال و حیات بخش خدا در مخلوقات.
این صفات ازلی هستند؛ زیرا در ذات خدا دگرگونی راه ندارد و ذات وی پیوسته ثابت است. همچنین این صفات همراه با ذات خدا هستند و صفاتی خارجی نیستند که به وی منضم شده باشند، یا اموری ظاهری که ما افراد بشر آنها را برای خدا وضع کرده باشیم. سرانجام اینکه صفات یاد شده ضروری هستند و نمی توان هیچ یک از آنها را انکار کرد و یا از خدا جدا نمود؛ چون همه آنها از جوهر ذات وی هستند. خدا خودش را این گونه در کتاب مقدس نشان داده است».
________
میشل، توماس، کلام مسیحی، ترجمهی حسین توفیقی، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، 1387، چاپ سوم، صص 76 - 77.
#توماس_میشل
#تثلیث
#صفات_الهی
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
❤️ #پیامبر_خدا (ص) فرمودند:
🍃 #زمستان بهار مؤمن است، از شب های طولانی اش برای شب زنده داری،
و از روزهای کوتاهش برای روزه داری بهره می گیرد.
📖 وسائل الشیعه،ج7،ص302
#حضرت_محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)
#پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
#شب_زنده_دار
#روزه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تبیین تولدو از تثلیث
یک تبیین از آموزه تثلیث در دوره آبایی به شورای یازدهم تولدو (سال ۶۷۵) بر می گردد. این شورا در شهر تولدوی اسپانیا و با ۱۱ عضو برگزار شد. بیان و شرح دیدگاه کلیسای غرب درباره تثلیث . بنا بر این تبیین:
نباید از سه تایی سخن گفت یا به آن اعتقاد داشت؛ بلکه باید از تثلیث سخن گفت و بدان باور داشت! این نیز درست نیست که بگوییم در یک خدا تثلیث وجود دارد؛ بلکه باید بگوییم خدای واحد، همان تثلیث است. پدر مرتبط با پسر، پسر مرتبط با پدر و روح القدس، مرتبط با هر دو است؛ گرچه با توجه به نسبت هایشان آنها را سه شخص می خوانیم، اما ما به یک ماهیت یا جوهر اعتقاد داریم. گرچه به سه شخص اعتراف می کنیم، به یک جوهر و سه شخص اعتراف می کنیم نه به سه جوهر؛ زیرا پدر، پدر است اما نه با توجه به خودش بلکه با توجه به پسر و پسر، پسر است اما نه با توجه به خودش بلکه با توجه به پدر و به همین صورت، روح القدس به خودش ارجاع .
داده نمیشود؛ بلکه با پدر و پسر، پیوند دارد؛ زیرا او روح پدر و پسر خوانده می شود؛ بنابراین وقتی واژه خدا را به کار میبریم، بیان کننده ارتباط با یکدیگر نیست، مانند رابطه پدر با پسر یا رابطه پسر با پدر یا رابطه روح القدوس با پدر و پسر؛ بلکه خدا صرفاً به خودش اشاره دارد.
________
درسنامه الهیات مسیحی، مک گراث، ص 497. #تبیین
#تثلیث
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ عدم همراهی #امیرالمومنین علی علیهالسلام و #حسنین علیهمالسلام در جنگ خلفاء به ایران
🎤 جناب آقای #سید_محمد_حسینی
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
#امیرالمومنین امام على عليه السلام فرمودند:
مَن أسرَفَ في طَلَبِ الدُّنيا ماتَ فَقيرا
هرکه در طلب دنیا زیاده روی کند، فقیر از دنیا می رود
📚 عیون الحکم والمواعظ ص۴۶۰
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_علی #امام_اول #حضرت_امیر
#روایت #روایات_اخلاقی #روایات_علوی
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔶 #نفرين #حضرت_زهرا بر #ابوبکر و #عمر 🔶
#حضرت_فاطمه س:
بخدا سوگند در تمام نمازهایی كه میخوانم تو را #نفرین میكنم...
📚 الامامة و السیاسة ص۲۳
👈🏼 طبق روايت #ابن_قتیبه_دینوری اعلام نفرين از سوی صديقه طاهره در ماجراي عيادت #ابابكر و #عمر_بن_خطاب صورت گرفت كه آن دو با واسطه قرار دادن #امیرالمومنین عليهالسلام به نزد #حضرت_زهرا سلام الله عليها آمدند؛ اما حضرت روي خود را از آن دو برگردانيد؛
پس از اين كه #ابن_ابی_قحافه سخن گفت، #حضرت_صدیقه سلام الله علیها با اقرار از وی كه روايت:
«رضا فاطمة من رضاي و سخط فاطمة من سخطي فمن أحب فاطمة ابنتي فقد أحبني و من أرضى فاطمة فقد أرضاني و من أسخط فاطمة فقد أسخطني»
را از #رسول_خدا صلي الله عليه و آله شنيده، به آنها فرمود: خدا و فرشتگانش را شاهد میگيرم كه شما مرا به #خشم آوردهايد و من نزد #رسول_الله از شما شكايت میكنم و پس از آن اعلام فرمود:
«و الله لأدعون الله عليك في كل صلاة أصليها»؛
به خدا سوگند من تو را در هر نمازی كه بجا میآورم نفرين میكنم.
#نقد_وهابیت
#فاطمیه #فدک #غصب_فدک
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#سقیفه #غصب_خلافت #شهادت
#شهادت_حضرت_زهرا #شهادت_حضرت_فاطمه
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
🔆 امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
🔺سه خصلت موجب جلب محبّت مىشود: خوشخويى، ملايمت و فروتنى
📚 غررالحكم، حدیث ۴۶۸۴
#امام_علی علیهالسلام
#محبت
#خوشخویی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تعریف شخص در الهیات مسیحی
در انگلیسی روزمره کلمه شخص person تقریباً به معنای یک فرد انسانی است. کلمه انگلیسی person از کلمه لاتینی persona گرفته شده است که در اصل معنای نقاب را داشته است. این کلمه در زمان سیسرو طیفی از معانی گوناگون را به خود گرفت اگرچه معنای نقاب هنوز هم در این دوره غالب بود ولی دلالتهای معنایی مهم دیگری نیز پیدا کرده بود. هنرپیشه ها نقاب ها را می پوشیدند تا بتوانند نقشهایی را ایفا کنند که در نمایش ها بازی میکردند؛ بنابراین persona در این دوره به معنای نقاب نمایش، شخصیت نمایش و یک نقش در یک بازی نمایشی بود. در الهیات مسیحی ابتدا ترتولیان معنای این کلمه را گسترش داد از دیدگاه ترتولیان که در قرن سوم میلادی میزیست یک شخص موجودی است که سخن می گوید و عمل می کند. بسط نهایی این تعریف از بوئتیوس است. وی در آغاز قرن شانزدهم تعریف زیر از شخص را ارائه کرد: شخص عبارت است از جوهر فردی یک طبیعت عقلانی. از دیدگاه نویسندگان اولیه مسیحی کلمه شخص مبین تشخیص / فردیت انسان است، همانگونه که در گفتار و کردارش دیده میشود. در این کلمه به خصوص بر روابط اجتماعی تاکید شده است. شخص کسی است که در زندگی اجتماعی میتواند نقش ایفا کرده و با دیگران ارتباط برقرار کند.
_______
درسنامه ی الهیات مسیحی، مک گراث، صص ۴۰۰ - ۴۰۱
#شخص
#تعریف
#ترتولیان
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#پيامبر_خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
مَنِ ازدادَ عِلماً ولَم يَزدَد هُدًى، لَم يَزدَد مِنَ اللّهِ إلّا بُعداً
هر كس بر دانش خويش افزود،
ولى بر هدايت اش نيفزود،
جز بر دورى اش از خدا نيفزود
📚 ميزان الحكمه جلد8 صفحه 117
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#روایت #روایات_اخلاقی #روایات_نبوی
#حضرت_رسول #خاتم_النبیین #خاتم_الانبیاء
#رسول_الله #رسول_خدا #پیامبر_خدا #پیامبر_اکرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
📛 وقتی باورت به آخرت و حساب کتاب، ضعیف باشد و هیچ یادی از قبر و قیامت نکنی در طول روزمرگی هایت،
❌ زود باد می افتد به پوست و کلّه ات! مقابل خدا و قرآن سرکشی میکنی و سخت یاغی میشوی و سربه هوا!
👈 تقویت کن یاد و باور قبر و قیامت را!
👇👇👇👇
🌴 آیه 21 سوره فرقان 🌴
🕋 لَا یَرْجُونَ لِقَاءَ نَا... لَقَدْ اسْتَكْبَرُوا في أَنْفُسَهِم وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرًا
⚡️ترجمه:
كسانى كه به ملاقات ما اميد ندارند (و رستاخيز را قبول نمىكنند) ... همانا آنان در حق خویش راه تکبر و نخوت پیش گرفتند و به سرکشی و طغیانی شدید شتافتند.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔶 تصریح #غطفانی به اعتقاد شیعیان به #هجوم و #سقط_جنین 🔶
به تصریح یکی از علمای بزرگ #معتزلی که حداقل عصر سه امام معصوم را درک کرده است، بزرگان و علماء و فقهای شیعه در آن زمان (که همگی از اصحاب جلیل القدر #ائمه_معصومین علیهم السلام بودهاند) معتقد بوده اند که #ابوبکر و #عمر، #حضرت_زهراء سلام الله علیها را مضروب ساخته اند و در نتیجه #حضرت_محسن علیه السلام سقط شده است.
#ضرار_بن_عمرو_غطفانی (متوفای حد فاصل ۱۸۱ تا ۱۹۰ هجری قمری) در مورد عقاید شیعیان مینویسد:
وأن أبا بکر وعمر ظلما وضربا فاطمة بنت رسول الله بنت رسول الله حتى ألقت جنینا.
[شیعیان بر این اعتقاد هستند که] #ابابکر و #عمر_بن_خطاب به #فاطمه ظلم کرده و او را زدند تا اینکه #جنین خود را سقط کرد.
📚 التحریش ص۵۲ ؛ الغطفانی، ضرار بن عمرو (المتوفى ۱۸۱-۱۹۰ هـق) ؛ تحقیق: حسین خانصو/محمد کسکین، الناشر: دار ابن حزم، الطبعة: الأولى، ۱٤۳۵ هـق - ۲۰۱٤ م.
#نقد_وهابیت
#فاطمیه #فدک #غصب_فدک
#هجوم #هجوم_به_بیت_وحی
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#سقیفه #غصب_خلافت #شهادت
#شهادت_حضرت_زهرا #شهادت_حضرت_فاطمه
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
پرسونا، شخص و نقش
ترتولیان، کلمه ی پرسونا را در ترجمه ی واژه ی یونانی hypostasis (اقنوم) که در کلیسای یونانی زبان، مورد قبول واقع شده بود، وضع کرد. دانشمندان به تفصیل، درباره مقصود ترتولیان از این واژه ی لاتین که در انگلیسی همواره به person ترجمه شده است، بحث کرده اند. تبیین ذیل، تاحد گستردهای مورد پذیرش قرار گرفته است و پرتوی تازه ای بر پیچیدگیهای تثلیث می افکند.
معنای تحت اللفظی پرسونا، ماسک است که بازیگران نمایش های روم باستان می پوشیدند. در آن زمان بازیگران ماسک میزدند تا بینندگان متوجه شوند که هر یک از آنها نقش کدام شخصیت را در نمایش بازی میکند. بر این اساس واژه پرسونا به تدریج در راستای نقشی که فرد بازی می کند معنای بسط یافته ای به خود گرفت. کاملا محتمل است که قصد ترتولیان این بوده است که خوانندگان، نظریه یک جوهر سه شخصیت را به این معنا بفهمند که یک خدا سه شخص نقش متمایز و در عین حال مرتبط با هم را در نمایش بزرگ نجات انسانها ایفا کرده است. در ورای تکثر نقشها، یک بازیگر وجود دارد. پیچیدگی فرآیند خلقت و نجات به معنای وجود خدایان بسیار نبوده است؛ بلکه تنها یک خدا وجود داشت که در برنامه تدبیر نجات به شیوه های متعدد رفتار کرده است.
_______
درس نامه ی الهیات مسیحی، آلیستر مک گراث، صص 477 – 478.
#پرسونا
#شخص
#نقش
#ترتولیان
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠بریدن از وحی و ادعایی عرشی
🔸از بالاترین انحرافات صوفیه روی آوردن به شهود و دریافتهای شخصی و بریدن از وحی است.
🔹صوفیه با ادعای اتصال به عرش الهی راه خود را از قرآن و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) جدا کردهاند.
🔻تا جایی که در بین صوفیه کسانی بودهاند که مدعی بودند که قرآن و پیغمبر هر دو حجاباند و آنچه اصل است رابطه بنده با خداست [1]
🔻و حتی برخی از آنان سخن از «حدثنی قلبی عن ربی جل جلاله» هم گفتهاند! [2]
🔻آنچه از کتب صوفیه استفاده میشود این است که ولی به واسطه ارتباط نزدیک به خدا به مقامی میرسد که حجاب بین او و عالم غیب برداشته میشود. [3]
🔰در سخنان مشایخ صوفیه مکرر از تلقی واقعه و الهام ربانی و سیر در مدارج شهود روحانی یاد شده که معراج بایزید ازجمله آنهاست و همه اینها حاکی از ادعای اتصال و ارتباط مستقیم صوفی باخدا است و این یعنی حذف قرآن، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و عترت پاک و مقدس آن حضرت، که واسطه فیض بین تمام انسانها و خداوند متعال هستند.
📚پینوشت:
1.ابن جوزی، ابوالفرج، تلبیس ابلیس، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو، نشر دانشگاه تهران، 1367، ص 312.
2.عطار، فریدالدین، تذکره الاولیاء، به کوشش نیکلسون، انتشارات صفی علیشاه، 1375 ش، ج 2، ص 103.
3.طاهر قمی، مولی محمد، تحفه الاخیار، محقق داود الهامی، نشر مدرسه امام امیرالمؤمنین (ع)، قم، 1369، ص 74.
#نقد_تصوف
#اهلبیت
#وحی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ جلوگیری #صحابه از بیان حق توسط #پیامبر_اکرم صلیاللهعلیهوآله
🎤 جناب استاد #قزوینی
🔻از نظر #اهل_سنت اصحاب #رسول_الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم افرادی بسیار خوب بودند و همه ایشان را باید توثیق کرد، #عدالت_صحابه غیر آن چیزی است که در تاریخ آمده است و این نظر غیر آن چیزی است که در نقلهای تاریخی و کتب حدیث آمده است.
👈شیعه معتقد است که برخی از صحابه علاوه بر اینکه #منافق و دروغگو و ... بودند، از عدالت هم ساقط گردیدهاند؛
برای اثبات این ادعا، مطالب گوناگونی را از کتب معتبر #اهلسنت بیان داشته، نشان داده صحابهای بودند ستمکار، گنهکار، و عصیانگر، و سرکش و از خدا و #رسول_خدا صلیاللهعلیهوآله، حیاء و شرم نمیکردند و نافرمان بودند و این در حالی بود که خداوند در #قرآن و حضرت #پیامبر_اعظم طبق روایات فراوانی ایشان را هشدار میدادند که مبادا به عصر جاهلیت برگردند. کسانیکه همیشه ساز مخالف سر میدادند، در حالیکه جزء صحابهای بودند که همراه با #پیامبر_اکرم تمام دستورات الهی را میدانستند و یا از حضرت سؤال میکردند. این گروه از صحابه علاوه بر اینکه با یکدیگر مخالفت میکردند با وقاحت و بیشرمی تمام، از خود حضرت پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله هم متابعت و حرفشنوی نداشتند.
از این موارد مخالفت با #حضرت_رسول در جریان معرفی خلفای بعد از خود میباشد که در کتب مخالفین با سند معتبر نقل شده است.
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔶 جعل نمازخواندن #ابوبکر بر جنازه #حضرت_صدیقه 🔶
👈🏼 #ذهبی (در میزان الاعتدال ج٤ ص۱۸۰) آن را از #مصیبت هایی شمرده که #عبدالله_بن_محمد_قدامی_مصیصی آن را از مالک آورده است.
👈🏼 #ابن_عدی: همه احادیث او #غیر_محفوظ است.
👈🏼 #ابن_حبان: او اخبار را دگرگون میکرده و شاید بیش از ۱۵۰حدیث به نام مالک ساخته است.
👈🏼 #حاکم_نیشابوری: او از مالک #احادیث_ساختگی زیاد روایت کرده است.
👈🏼 #سمعانی (در الانساب): او اخبار را #دگرگون میکرده و به گفتارش احتجاج نمیتوان کرد. این دروغی که به نام امام پاک و راستگو ساخته شده مخالف با روایتی است که در تاریخ صحیح از #عایشه آمده است که: #علی #فاطمه دختر #رسول_خدا را #شبانه دفن کرد و #ابوبکر از آن آگاه نشد تا آنکه دفن گردید، و علی بر او نماز خواند. حاکم آن را صحیح شمرده و ذهبی به آن اعتراف کرده؛
👈🏼 #حلبی (در سیره نبوی ج۳ ص۳۶۰) به نقل از #واقدی: ثابت است که علی، فاطمه را شبانه دفن کرد و بر جنازه او نماز خواند و به دیگری خبر ندادند.
📚 الغدیر ج۷ ص۳۰۵
#نقد_وهابیت
#فاطمیه #فدک #غصب_فدک
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#سقیفه #غصب_خلافت #شهادت
#شهادت_حضرت_زهرا #شهادت_حضرت_فاطمه
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
حالت گرایی
آموزه ی تثلیث، آموزه ای پایه است که همه ی ساختمان الهیات مسیحی بر آن بنا شده است؛ اما این پایه - آنطور که فهمیده می شود - چندان استوار نیست. برای نمونه درباره ی چیستی عضوهای تثلیث، بسی اختلاف در میان است. مظهر گرایی، اشخاص متمایز و واقعی، حالت گرایی و ...
در حالت گرایی به عنوان رویکرد رقیب تبیین می شود که این سه شخص الهی در واقع روش هایی هستند که یک شخص الهی وجود دارد (حالت های یک خدای واحد).
____
https://plato.stanford.edu/entries/trinity/
#تثلیث
#حالت_گرایی
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
🌷امام صادق عليه السلام 🌷
🔷لا عَيْشَ اَهْنَأُ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ؛
🔶هيچ زندگى گواراتر از اخلاق و رفتار پسنديده نيست.
📚تحف العقول ص 360 - کافی(ط-الاسلامیه) ج 8 ، ص 244 - علل الشرايع ج 2، ص 560
#امام_صادق علیه السلام
#اخلاق
#خوش_خلقی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔶 نمونهای از حذف #خطبه_فدکیه از کتب 🔶
👈🏻 یکی از مصادر خطبهی معروف فدکیه، کتاب «الفاضل في صفه الأدب الكامل» تأليف «أبوالطيّب محمد بن أحمد الوشّاء (متوفی 325 ه.ق)» میباشد.
▪️ #حضرت_زهرا سلام الله علیها در این خطبه تاریخی انتقادات بسیار تندی خطاب به غاصبان #خلافت و پیروان آنان ابراز داشتند.
اما از آنجایی که همواره در طول تاریخ دستانی درصدد کتمان و #تحریف حقایق تاریخی بودهاند، بنابر آنچه محقق کتاب «دکتر یحیی وهیب جبّوری» در پاورقی بدان تصریح کرده است، متأسفانه اين خطبه به طور كامل از دو نسخهی خطی این کتاب که در «موزه ملی بریتانیا» و «موزه ملی عراق» نگهداری میشود، حذف شده است.
📚 کتاب «الفاضل في صفه الأدب الكامل» تأليف أبوالطيب محمد بن أحمد الوشّاء (متوفی 325 ه.ق)، محقق: دکتر یحیی وهیب جبّوری، دار الغرب الإسلامي،، بيروت، ١٤١١ ه.ق
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_فاطمیه
#فاطمیه #فدک #غصب_فدک
#هجوم #هجوم_به_بیت_وحی
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#سقیفه #غصب_خلافت #امامت #ولایت
#شهادت_حضرت_زهرا #شهادت_حضرت_فاطمه
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
#سه_شنبه_های_سمیناری
🔹سمینار تخصصی نقد بهائیت
توسط استاد: شاداب عسکری
ناقد: دکتر حجت حیدری چراتی
دبیر علمی: حجت الاسلام فخرآور
⏰زمان: سه شنبه 1400/10/7
🕙ساعت: 10:00 الی 11:00
🔗لینک ورود به جلسه:
https://b2n.ir/a95618
عضویت در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
دیدگاه محققین درباره ارزش شریعت نزد صوفیه
🔸در تصوف، نقشی که شریعت برای مرید دارد، برای پیر و مراد او ندارد. زیرا مرید در ابتدا شریعت را وسیله و راه وصالی میداند که باید همیشه به آن ملتزم باشد.
🔹ولی شریعت برای پیر دیگر رنگ و بویی ندارد و خود را معاف از آن میدانند.
🔰محققین صوفی و غیر صوفی علت اینهمه تفاوت، در عیار شریعت نزد مرید و مراد را در چند چیز میدانند.
🔻نخست اینکه برخی از بزرگان صوفیه، شریعت را فقط یک عادت فرض کردهاند.
چنانچه دکتر غنی محقق شهیر صوفی، در کتب خود به این مسئله اشاره میکند که: «صوفی پخته میل ندارد خود را به زنجیرهای قوانین شرع و آداب و عادات مصنوعی اجتماع و اخلاق مصنوعی عرفی مقید سازد.» [1]
🔻دیدگاه دیگر این است که صوفیه شریعت را عملی ظاهری و صوری میدانند که راه اصلی برای رسیدن به حقیقت نیست. دکتر غنی در مورد این دیدگاه صوفیانه مینویسد: « وقتی میتوان از مسلکی پیروی کرد که مستقیماً از خدا کسب فیض میکند، چرا باید وقت خود را به ظاهر و صورت و توسل به راههای غیرمستقیم هدر داد.» [2]
🔻برخی دیگر از بزرگان صوفیه فنای در خدا و یکی شدن با خداوند متعال را سبب ترک شریعت میدانند.
♻️چطور میتوان گفت انجام شریعت هدر دادن وقت است، آنهم شریعتی که تمام انبیاء و اوصیاء و ائمه اطهار (علیهم السلام) به دنبال تحقق آن در بین امت خود بودهاند.
📚پی نوشت
[1]. دکتر غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، نشر زوار، تهران، 1386، ج 1، ص 186
[2]. همان، ص 177 و 178.
#نقد_تصوف
#شریعت
#شریعت_گریز
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
⚠️ خوب چشممان را باز کنیم و ببینیم با چه کسانی نشست و برخاست میکنیم؟!
📛 اگر همنشینی با آنها موجب دوری از خدا و قرآن میشود، یقین کنیم سرباز شیطان هستند و به سرعت باید جدا شویم قبل از پشیمانی و به غارت رفتن سرمایه دینمان!
👈 وإلا همین نزدیکی سخت نادم و پشیمان میشویم از رفاقت شان که باعث گمراهی مان شده اند!
👇👇👇👇
🌴 آیه 28 سوره فرقان 🌴
🕋 يا وَيْلَتى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلًا
🕋 لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَنِي
⚡️ترجمه:
اى واى بر من! كاش فلانى را دوست خود نمىگرفتم.
رفيق من بعد از آن كه حقّ از طرف خدا براى من آمد، مرا گمراه ساخت.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
May 11
♦️توجه ♦️ توجه
✅امکان ثبت نام دوباره مقطع دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب
✅از طریق سایت سازمان سنجش
✅ در ۱۵ رشته
🔰 مهلت ثبت نام تا جمعه ۱۰/۱۰/ ۱۴۰۰
👈لینک ثبت نام:
http://register1.sanjesh.org/phd1401late/
✅ دفترچه دکتری
https://b2n.ir/e64084
✅ آشنایی با رشته های دکتری
https://b2n.ir/d23767
📲09383307241
☎️051 3855 1264
عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
تنها یک خود
مسیحیت مدعی است که برای نجات، بایستی در عین باور به یک خدا، به خدا بودن پدر، پسر و روح القدس هم ایمان داشت؛ اما حفظ این دو باور، در کنار هم، بسی سخت است! براستی چرا باوری چنین حیاتی، تا این اندازه پیچیده و نفهمیدنی است؟ آیا حکیمانه است که باورهای حیاتی ِ ادیان، خرد ستیز، حتی خرد گریز و یا اختلافی باشد؟! متکلمان، دست به دامان توجیهات شده اند. یک توجیه: تثلیث یک خود ( One-self Trinity theories) است که در آن سخن از حالت گرایی است. در پست پیشین، اشارتی بدان رفت. توضیح بیشتر: حالت گاه، ویژگی ذاتی یک چیز است (به عنوان مثال، قدرت یک چیز )؛
گاه، رابطه ای که یک چیز با چیز یا چیزهای دیگر دارد (مثلا این چیز از آن چیز، بزرگ تر است)؛
گاه حالت، یک رویداد است (مثل عشق چیزی به چیز دیگر).
به نظر می رسد که تثلیث گرایان «یک خود» One-self Trinity theories این آخری را در ذهن دارند؛ برای نمونه: خدا بودن پسر، واقعه ای است که خدا از این راه، با ما به عنوان دوست و نجات دهنده ارتباط می گیرد، یا پسر رویدادی است که خداوند جسم می گیرد و زندگی می کند و می میرد تا پدر را برای بشریت آشکار کند.
یک چالش این توجیه این است که خدای پسر بر اساس ظاهر کتاب مقدس، شخصی مستقل و بیش از یک حالت برای دیگری است. او خود، به عنوان یک انسان، رابط بین خدا و خلق است که موعظه می کند و خود را با خدای پدر مقایسه می کند و به او می خواند. او وجودی مستقل دارد.
---
https://plato.stanford.edu/entries/trinity/
#تثلیث
#حالت_گرایی
#چالش
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e