🔍 4000 یا حدود 20 نفر؟
🏴 فاطمیه دیگری گذشت و برخی افراد تأثیرگذار در جامعه، بدون مطالعه و از روی تقلید و شنیدهها، مطالبی گفتند که هیچ اعتبار تاریخی نداشت و جز بر طبل اختلاف میان مسلمانان نکوفت. دختر رسولالله را در میان صحابه و مردمان صدر اسلام غیرمحترم جلوه دادند در صورتی که سیده نساء عالمین احترام بسیاری در میان همه مسلمانان داشت و دارد.
⛔️ در این میان مطالبی نقل شد که گرچه ارزش پرداختن به آن نیست ولی به منظور مبارزه با تحریفات تاریخی لازم است به آن اشاره شود.
🏹 مثلاً اینکه چه تعدادی در خانه صدیقه کبری برای اعتراض جمع شده بودند یا چه تعدادی برای شکستن این تحصّن و گرفتن بیعت از آنان پشت در آمدند، بسیار مبالغه شد و گاهی گفته شد لشکری چنین و چنان! 😳
🗒 در کتاب هجوم علیٰ بیت فاطمه(س) که با استناد به منابع معتبر و غیر معتبر جمعآوری شده، حداکثر نام 23 نفر برده شده است. عدد چهار هزار حمله کننده، در کتاب غیر معتبر مجمع النورین مرندی (د.1349ق) در عصر قاجار آمده و او از جنات الخلود خاتونآبادی در عصر صفویه نقل میکند که بنا به نقل بحار 4000 نفر بودند. در حالی که روایت بحار مربوط به واقعه دیگری است و نویسنده در این برداشت به خطا رفته است.
✅ به قول شهید مطهری که بشر تمایل به افسانهسازی دارد؛ در این وقایع عدهای مایلند بدون تأمل و دقت، اعداد و ارقام را بالا ببرند. 📍 چنانکه درباره 500 گمارده بر شریعه فرات برای منع آب از اباعبدالله(ع) رقم 4000 در کتب غیرمعتبر رواج یافته و عدد اصلی فراموش شده است.
مُستَبین
🍀 #یاد_داشت 4️⃣5️⃣
#مناسبتی
#تاریخی
📝 موضوع:ام البنین (س)
➖➖➖
1.معرفی
امالبنین، بنت حزّام بن عامر بن کلاب. است و پدرش ابوالمجْل حزّام بن خالد، از قبيلة بنى كلاب. منابع متقدم شیعی و سنی نامش را «ام البنین» ذکر کردهاند. (1)
=-=
انتساب نام «فاطمه» برای ایشان در منابع و مقاتل قدیمی وجود ندارد. مرحوم تستری می نویسد: .» ثمّ تسمية المصنّف لها بفاطمة لم أدر إلى أيّ شيء استند؛ مشخص نیست از چه زمانی چنین انتسابی صورت گرفته است (2)
+
2. جریان ازدواج با حضرت علی:
ابن عنبه: (حدود ۷۴۸- ۸۲۸ ق): حضرت علی به عقیل گفت همسری از شجاعان عرب برایش بیابد و عقیل ام البنین را برای وی یافت چون: «ليس في العرب أشجع من آبائها؛ در عرب شجاعتر از آباء ام البنین نبود» (3) تاج الدین بنابر حدسی احتمال میدهد این ازدواج، در سال 25 و در 24 رجب بوده است. (4)
+
3. عظمت این بانو:
در منابع متاخر و متقدم مطالبی در عظمت ایشان ذکر شده است. در یکی از منابع زیدی می خوانیم: «و هؤلاء الثلاثة بنو أم جعفر و هي الكلابية و هي أم البنين. قال الحسن قال أبي: بلغني عن جعفر بن محمد عليهما السلام أنه قال: بكى الحسين عليه السلام خمس حجج و كانت أم جعفر الكلابية تندب الحسين و تبكيه و قد كف بصرها، فكان مروان و هو وال المدينة يجيء متنكرا بالليل حتى يقف فيسمع بكاءها و ندبها.؛ ام البنین در مصیبت امام حسین (ع) چنان گریست که چشمش نابینا شد.» (5) مرحوم آیت الله باقر شریف قرشی (1433 ق) گفته است: «در تاریخ زنی همچون ام البنین دیده نشده که نسبت به فرزندان هووی خود محبتی خالصانه ورزد و آنان را بر فرزندان خویش مقدم بدارد.» (6)
✨آیت الله تبریزی رحمه الله در استفتائی گرفتن مجلس عزاء به نام ایشان و پهن کردن سفره غذایی به نام ایشانرا تایید نموده است.)7)
=-=
📌البته انتساب برخی عظمتها به ایشان قابل تردید است. به چند مورد از این موارد اشاره میشود.
مهدی السویج (8) در ادعایی بدون دلیل، ایشانرا در رتبه علمی شبیه حضرت زینب می داند (9) و مهدی حائری نیز بدون حجت و دلیل، ادعا می کند: «قال فی کنز المصائب ان العباس اخذ علما جما اوائل عمره عن ابیه و امه و اخواته؛ عباس بن علی، علم را از پدر و مادرش ام البنین اخذ نموده است» (10)
سید احمد نجفی یکی از منبریهای است که با ذوقیات صوفیانه مجالسی دارد. او مدعی است: ام البنین زیارت نامه دارد، و مضمون این زیارت نشان میدهد قطعاًمعصوم چنین گفته است. (11) درحالیکه با تامل درمی یابیم این زیارت قابل قیاس با زیارات ماثوره از معصومان نیست. مرحوم سبزواری نیز وجود زیارتی منسوب به ایشان را رد کرده و می نویسد: «فاطمة بنت حزام الكلابية والدة العبّاس بن علي ابن أبي طالب عليه السّلام ... وليس لهم زيارة موقّتة، بل يجزي كل ما جرى على اللسان من السلام بعد قراءة شيء من القرآن.» (12).
نجفی همچنین ادعا میکند، مختار ثقفی از ام البنین طلب یاری نمود و ایشان به او کمک کرد (13) و امام حسین (ع) بود که به وی لقب ام البنین را داد (14) درحالیکه دروغ بودن چنین حرفی بر محققان مخفی نیست. به ادعای وی،مولی علی (ع) به وی زهرا میگفت! (15)
+
4. فرجام ایشان:
مهدی السویج می نویسد: من با اینکه تحقیق کاملی کردم زمان و سال وفات این بانو را نیافتم. منتهی بر حسب یک قطعه شعری در کتابی با نام «کنز المطالب» نوشته «محمد باقر القره الباغی الهمدانی» است که این کتاب در 1312 ق نوشته شده است. وفات را 13 جمادی الثانی ذکر کرده است. روایتی از از اعمش نیز وجود دارد که او گوید: فضل بن عباس در روز 13 جمادی الثانی بر امام سجاد وارد شد و گفت: جدهام ام البنین فوت شد. بیرجندی در «وقائع الایام» نیز همین روز را به عنوان سالروز وفات آن بانو ذکر کرده است. (۱۶)
گذشته از اینکه چنین روایتی در منابع معتبر نیست. این نقل هیچ سندی ندارد؛ خصوصاََ که جاعل ناشی نمی دانسته اعمش در سال ۶۱ هجری به دنیا آمده و در سال ۶۴ سه سال بیشتر نداشته است!
علاوه بر این مطلب، محمد علی سالکی نیز می نویسد: من کتاب بیرجندی رو بررسی کردم چنین مطلبی در آن وجود نداشت. (۱۷)
🔸آیت الله سید محمد شیرازی برای اولین مرتبه در سال 1419 ق احتمال مسمومیت ایشانرا مطرح کرده است. (1۸)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
☝️☝️
پی نوشت:
1. شیخ طوسی می نویسد: «أمه أم البنين بنت...» رجال طوسی، ص 102؛ شهید اول می نویسد: «امّه أُمّ البنين بنت حزام بن خالد بن ربيعة» الدروس الشرعية في فقه الإمامية، ج2، ص: 26. أبو حيان توحيدي (م 414 ق) البصائر و الذخائر، ص: 214. بیرجندی، وقایع الایام فی محرم الحرام، ج 1، ص 686.
2. محمد تقی تستری, قاموس الرجال, ج 12, ص 196. البته مرحوم نمازی شاهرودی می نویسد: .» واسمها فاطمة على ما قاله العلامة المامقاني (شاهرودی، مستدرک علم رجال الحدیث،8/551)
3. ابن عنبه, عمدة الطّالب في أنساب آل أبي طالب, ج 1, ص 357.
4. تاج الدین، المجالس الشجیه ص 41.
5. الأمالي الخميسية، شجرى جرجانى، ج1، ص: 230.
6. شریف القرشی، العباس بن علی، ۱۳۸۶ ش، ص ۲۸.
7. تبریزی، صراط النجاة، ج 9، ص 52.
8. سید مهدی السویج از خطباء است. وی در سال ١٣٤٩ هـ در بصره به دنیا آمده و در ١٤٢٣ هـ در سوریه درگذشت. کتابهایی از خود به یادگار گذاشته است. مثل مائة مسألة مهمة حول الشيعة، ام البنین سیدة نساء العرب و... .
9. سویج، ام البنین سیده نساء العرب، ص 51.
10. معالی السبطین، صبح الصادق،1425، ص 396، فصل نهم، مجلس 18.
11. سید احمد نجفی، رائحة الوصال، منشورات الرضا، لبنان،2015. ص 43.
12. سبزواری، مهذب الاحکام،15/61.
13. همان، رائحة الوصال، ص 44.
14. همان.
15. همان، ص 45.
16. مهدی تاج الدین، المجالس الشجیة فی سیرة ام البنین، ص 250. به نقل از: مهدی السویج، أُمُّ البَنِينَ سَيِّدَةُ نِسَاءِ العَرَبِ، ص 84.
17. المجالس الشجیه، ص 252 به نقل از سالکی، ام البنین،
18. ایشان ابتدا می نویسد علت مرگ این بانو بر ما روشن نیست. ولی بنی امیه مخالفانشان را مسموم میکردند که بنی العباس نیز این شیوه را پیش گرفتند؛ و حتی علاوه بر ام البنین ایشان احتمال میدهد حضرت زینب نیز توسط آنان مسموم شده باشد. محمد حسینی شیرازی، السیدة ام البنین، صص 49 -50.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 #رقص_درویشان ( بررسی رقص و سماع در تصوف مولوی)
▫️ فرسته اول
➕مقدمه
➖〰️➖
📌بنابر اذعانِ مولوی پژوهان یکی از مهمترین ارکان تصوف مولوی، رقص صوفیانه اوست. استاد همائی گفته : «امّا تصوّف مولوى در مرحله اخير وجد است و سماع و قول و ترانه و اشعار. » (مصباح الهدایه،مقدمه همائی،ص46.) .
=-=
کریم زمانی، یکی از مظاهِر دعوای اهل شریعت با مولوی را بر سر مسئله رقصش بر شمرده و چُنین می نویسد: « مولوی هم در موسیقی علمی تبرح داشت و هم در موسیقی عملی. ... پیوند ناگسستنی او با موسیقی عصبیت و عصبانیت اهل ظاهر را بر می انگیخت و آنان را به ستیز و نقار در می آورد.گاه علیه سماع و رَباب فتوی می دادند و گاه فریاد بَقر [گاو!]می آوردند که مولانا بدعت را سنت ساخته است! لیکن او بدین غوغاها وقعی نمی نهاد و کار خود می کرد» ( زمانی،میناگر عشق،ص566.) « مولانا رقص را نیک پاس میداشت » (همان،ص567.)
آنِهماری شیمل مُستَشرِق بزرگ آلمانی اعتراف میکند، موسیقی و رقص باعث جوشش عشق در مولوی میشد. (مولانا دیروز، امروز، فردا،ص 209.)
=-=
به اعتقاد علی سیدین : « . مولوی خود تا حد افراط می رقصید. گاه چرخش وی با فریاد «هی» آغاز می شد. در کوچه و خیابان و حتی با صدای وسایل زرکوبان، و در گرسنگی و بیماری می چرخید و می رقصید. رقصهای طولانیگاه از شب تا صبح و گاه از صبح تا شب ادامه می یافت. در پایان مراسم، مولوی شربت می نوشید و استحمام می کرد. اشعار مولوی نیز در همین جذبات سروده شده است» (علی سیدین، پشمینه پوشان، صص 316-317 با تلخیص.)
⤴️⤴️
چون فهم شخصیت مولوی در رهن دانستن رقص درویشان است. در چند فرسته آنرا توضیح خواهم داد. باشد که قبول افتد.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 #توحید_اهل_بیت
⤴️ از بنیادی ترین مبانی اعتقادی مسئله توحید است. برای روشن شدن مرز توحید اهل بیت به عنوان عارفان بی مانند مکتب تشیع در پست جدیدی به این مهم اشاره میشود.
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 #توحید_اهل_بیت
⤴️ یکی از منابع مهم و معتبر در شناخت توحید، #خطبه_فدکیه است. در قالب چند فرسته به تبیین و مقایسه توحید فاطمی و سایر مکاتب بشری اشاره میشود
🔅 فرسته اول
➖➖➖
در مکتب اهل بیت دیدار خدا با چشم سر، ممتنع ذاتی است؛ مثل شریک الباری . حضرت زهراء (س) در خطبه فدکیه فرمودند: « الْمُمْتَنِعُ مِنَ الْأَبْصَارِ رُؤْيَتُهُ، وَ مِنَ الْأَلْسُنِ صِفَتُهُ، وَ مِنَ الْأَوْهَامِ كَيْفِيَّتُهُ، ؛ خدا با چشم سر قابل دیدن نیست، و با زبان نمیتوان وی را توصیف کرد و کیفیتش برتر از اوهام است.»
امام باقر(ع) نیز به یکی از خوارج فرمود: خدا به مشاهده با چشم دیده نمیشود.( صدوق،الامالی،ص278)
+
در مقابل بسیاری از پیروان سایر مکاتب به دیدن خدا با جشم سر باور دارند. به چند نمونه اشاره میشود.
ابوالحسن اشعری از بزرگان سنی در باب اول کتابش دنبال اثبات دیدن خداوند با چشم در قیامت است. (الإبانة عن أصول الديانة،ص35)
==
ماتریدی دیگر عالم پرآوازه اهل سقیفه، نیز قائل است خدا بدون کیف قابل رویت است ، (ماتریدی،التوحید،ص85.)
==
سید قطب از رهبران بزرگ اخوان المسلمین مصر معتقد است : «حالتى كه روى مؤمنان، خوش و خرّم و شاداب است؛ شادابى از آن رو كه به سوى پروردگار نظر مىكنند. آرى، نظر كردن به سوى ذات بارى تعالى. وه چه زيبا! چه خوش حالتى! چه سعادتى! چه درجه والايى است كه مؤمنان در روز قيامت از آن برخوردارند. »( قطب،فى ظلال القرآن،ج6،ص3771.)
=-=
غزالی از صوفیان پر آوزه گفته : « و باز آنكه از همه صفات آفريدگان منزّه است، در اين جهان دانستنى- است و در آن جهان ديدنى است. و چنانكه اندر اين جهان بىچون و بىچگونه دانند وى را، در آن جهان نيز بىچون و بىچگونه بينند وى را، كه آن ديدار از جنس ديدار اين جهانى نيست. » ( غزالی، كيمياى سعادت، ج1، ص: 126.)
==
نظامی گنجوی سروده است :« دیدنش از دیده نباید نهفت / کوری آنکس که بدیده نگفت ** دید پیمبر نه به چشمی دگر / بلکه بدین چشم سر این چشم سر » (نظامی، مخزن الاسرار،19.)
==
مولوی در مثنویاش گفته : « قصد در معراج ديد دوست بود/ در تبع عرش و ملايك هم نمود» ابلاغ، نظر جلال الدین را چنین می داند : « مولانا جلال الدین درین باره مذهب اهل سنت و جماعت را تایید میکند و می گوید رویت خدا با چشم ممکن است» (عنایه الله ابلاغ،مولانا جلال الدین بلخی میان صوفیه و علماء کلام،ص287)
==
نور علی الهی رهبر یکی از طریقتهای انحرافی نیز گوید:« ما میگوییم خدا به جان آن سیبلهایت ما را به رشته امتحان در نیاور.» (آثارالحق، ج1، ص 21، گفتار42)
ادامه دارد...
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 #توحید_اهل_بیت
⤴️ یکی از منابع مهم و معتبر در شناخت توحید، #خطبه_فدکیه است. در قالب چند فرسته به تبیین و مقایسه توحید فاطمی و سایر مکاتب بشری اشاره میشود
🔅 فرسته دوم
➖➖➖
در مکتب اهل بیت خداوند متعال، خود، خويشتن را به بندگانش معرّفى كرده و معرفت او به تعريف خود او تحقّق يافته است.حضرت زهراء (س) در خطبه فدکیه فرمودند: « ...وَ مِنَ الْأَلْسُنِ صِفَتُهُ، وَ مِنَ الْأَوْهَامِ كَيْفِيَّتُهُ، ؛ .... با زبان نمیتوان وی را توصیف کرد و کیفیتش برتر از اوهام است.» اميرمؤمنان مىفرمايد: « اعْرِفُوا اللَّهَ بِاللَّهِ ..؛ خدا را به خود او بشناسيد» (صدوق،التوحید،ص285) در حديثى ديگر از ايشان سؤال مىشود: خدا را به چه شناختى؟ آن حضرت مىفرمايد :به آنچه او خودش خود را به من معرّفى كرد. سؤال شد: او خود را چگونه معرّفى كرد؟ حضرتش فرمود : « هيچ صورتى شبيه او نيست و به حواسّ، درك نمىشود و به مردمان قياس نمىشود. نزديك است در عين آنكه دور است و دور است در عين آنكه نزديك است.... » (همان)
مرحوم کلینی از محدثان بزرگ شیعی در باب « النَّهْيِ عَنِ الْكَلَامِ فِي الْكَيْفِيَّة» 10 روایت و در باب « ُ النَّهْيِ عَنِ الصِّفَةِ بِغَيْرِ مَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ تَعَالَى» 12 روایت ذکر میکند که موید دیگری است بر معرفت توحیدی فاطمی که کیفیت خدا بر ما پوشیده است و وصف الهی باید از سوی خودش و وارثان علمش باشد. مرحوم آیت الله حسن زاده املی در کتابش « کلمه علیا در توقیفیت اسما » توضیحی در اینباره داده است.
+
در مقابل بسیاری از پیروان سایر مکاتب به چیستی خدا پرداخته و به تشبیه یا تجسیم گرفتار شدهاند.
سلفیه قائلند: خدا کبد و طحال ندارد بلکه فقط دست دارد (ابن تیمیه،الرسالة التدمریة ،ص90.) و دودستش جدای از همدیگرند ( بن عثیمین، مجموعة فتاوا و رسائل بن عثیمین،ج9،ص1123) روز قیامت دستهایش را پر از آب کرده وبه سوی بندگان آب می پاشد. ( ابن قیم، (زاد المعاد فی هدی خیر العباد -صفحه 591-592)
کرسی محل قدمهای خداوند است (بن عثیمین، شرح ریاض الصالحین ج1 ص327.) ابن قیم نشستن وبرخواستن را انکار نکرده و معتقد است که خدا نشسته وبر میخیزد. (ابن قیم ،بدائع الفوائد،ج4،ص1380) . خداوند طایفه زیادی از مدعیان توحید صورت دارد و شخص است. ( العلوان، القول المبین فی اثبات الصورة لرب العالمین صفحه 80.) مکان مند است و پیامبر(ص) در عرش کنار اوست. ( ابن قیم، بدائع الفوائد، ج 4، ص 39.) این خدا ملول و غمگین نیز هست ( بن عثیمین،همان،ج1،ص174)
+
علاوه بر پیروان مکتب سقیفه در معنویتهای جدید نیز این ادعاهای بی اساس وجود دارد. والش پیامبر عصر جدید هر بحثی درباره اسم خدا را بیهوده میداند و درباره نام خدای خیالی خود می گوید: « من همان هستم که هستم» (والش،دوستی با خدا،ج1،ص69) وی معتقد است خدا تنبیه نمیکند (والش،دوستی با خدا،ص70) و شبیه انسان است .(گفتگو با خدا،ج3،ص64)
=-=
در عرفان حلقه یکی دیگر از معنویتهای جدید ، انسانها در خدا غوطهور و یکی از تجارب الهیاند. چون ذات خداوند در انسان وجود دارد، ما ازلی و ابدی، خالق ، یکتا و بی نیاز ، از زبان او حرف میزنیم، باچشمان او میبینیم، با پاهای او راه میرویم، ( مهدی وزنه،مرشد بی رشد و تباه،ص112) خدای عرفان حلقه خدایی خیانت کار و مکار است که ابلیس را دست مایه خواست خود گردانیده است. (فاطمه مغیثی،فراسوی حلقه،ص79. به نقل از: طاهری،موچودات غیر ارگانیک، ص 13-15 )
=-=
پائلو معتقد است یکی از چهره های خداوند،چهره یک زن است (پائلو کوئیلیو،کنار رود پیدرا نشستم و گریستم،31) و معتقد است کلیسای کاتولیک در آینده نزدیک این چهره مادینه خدا را باید به رسمیت بشناسد (شهرزاد،زندگی و آثار پائلو کوئیلیو،ص38)
ادامه دارد...
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
#یاد_داشت 2️⃣3️⃣
#تاریخی
📝📝 موضوع: وفات ام کلثوم سلام الله علیها
⏬⏬⏬
1. مراد ما از ام کلثوم:
دختران امام علی (علیهالسلام) که نام یا کنیه آنها «امکلثوم» باشد سه یا چهار نفرند.[امین، اعیان الشیعه، ج 3، ص 484] منظور ما در این فرسته، «امکلثوم الکبری» است.
➖➖➖
2. تولد:
▫️تاریخ ولادت او را سال ۶ قمری نوشتهاند؛ [ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ۱۴۱۳ ق، ج ۳، ص ۵۰۰]؛ البته برخی نیز بدون تعیین سال دقیق، ولادتش را در عصر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) آوردهاند.[ ابن حجر، الاصابه، ۱۴۱۵ ق، ج ۸، ص ۴۶۴].
▫️علمای شیعه، ایشان را در بین فرزندان امام علی(علیه السلام) کوچکتر و پس از زینب (س) دانستهاند [مفید، الارشاد، ۱۴۱۴ ق، ج ۱، ص ۳۵۴]؛ شیخ مفید در شمار فرزندان امیرالمؤمنین (ع)، نام او را زینب صغرا ذکر میکند که مُکَنّا به امکلثوم است.[مفید، الارشاد، ۱۴۱۴ ق، ج ۱، ص ۳۵۴].
➖➖➖
3.وفات - شهادت
🔺در تاریخ وفات ایشان اختلاف است.↪️
▫️مرحوم سید محسن امین میگوید: چون مشخص نیست کدام امکلثوم در حادثه عاشورا بوده است.[همان، اعیان الشیعه، ج 3، ص 484] لهذا وفات امکلثوم الکبری را در سلطنت معاویه قبل از سال 54 ق نوشته است؛ که در مدینه در حوالی سال 45 قمری دفن شدند. [امین، اعیان الشیعه، ج 3، ص 485].
▫️ابن طیفور (م 280) خطبهای از این بانو پس از عاشورا را ذکر کرده است [ابن طیفور، بلاغات النساء، ص 23] که برخی نتیجه گرفتهاند، وفات این بانوی عظمی پس از عاشورای سال 61 قمری بوده است. شیخ ذبیحالله محلاتی (م 1366 ش) هرچند مینویسد زمان دقیق وفات ایشان معلوم نیست؛ اما گفته است: «بایستی تقریباً در اواخر شهر جمادیالثانی 62 از هجرت بوده الله العالم» [محلاتی، ریاحین الشریعه، ج 3، ص 256]
و عبدالحسین نیشابوری بر پایهی سخن محلاتی 29 جمادی الثانیه را سالروز مرگ ایشان ذکر کرده است [عبدالحسین نیشابوری، تقویم الشیعه، ص 225.] .
▫️صنعانی (م 211 ق) مینویسد: «فبلغنی ان عبدالملک بن مروان سمهما فماتا؛ عبدالملک مروان ایشانرا مسموم ساخت» [صنعانی، المصنف، ج 6، ص 164].
➖➖➖
4. عظمت ایشان :
🔅امام صادق (علیه السلام) او را آزادشده از جهنم ذکر فرمودند: «َ الْمُعْتَقُونَ مِنَ النَّارِ هُمْ وُلْدُ بَطْنِهَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ زَيْنَبُ وَ أُمُّ كُلْثُومٍ.» [شیخ صدوق، معاني الأخبار، ص 107].
🔅مامقانی از رجالیون بزرگ شیعه،میگوید: «وی زنی جلیلالقدر، فهیم و بلیغ بوده و او را از ثقات میدانم».[مامقانی، تنقیح المقال، ۱۳۵۲ ق، ج ۳، ص ۷۳].
🔶جریر طبری سنی (م 330 ق) در کتابش با نام «ذَیلُ المُذَیَّل*» ، فصلی را به بانوانی اختصاص داده است که از آنها علم اخذشده است. ابتدا نام فاطمه زهرا (علیها السلام) ذکر کرده سپس مینویسد: «ومنهن أُمَّ كُلْثُومٍ ابْنَةَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع.» [طبری،تاریخ طبری، ج 11،ص667] .
〰️〰️〰️
* این نوشته در آخر تاریخ طبری آمده است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#ملت_عشق ( داستانهایی از صوفیان). 02
▫️ این قسمت: ابراهیم ادهم (فرسته دوم)
〰️〰️
عطار نیشابوری می نویسد:
ابراهیم ادهم برای زیارت کعبه حرکت کرد یک قدم بر میداشت و دو رکعت نماز میخواند، دو مرتبه قدم بعدی و دو رکعت نماز. بدین خاطر 14 سال سفرش طول کشید! بالاخره به کعبه رسید ولی کعبه در سر جایش نبود. از تعجب گفت: پس کعبه کجاست؟، اینجا هاتفی ندا داد: « «چشم تو را هيچ خلل نيست. امّا كعبه به استقبال ضعيفهيى رفته است، كه روى در اينجا دارد». ابراهيم از غيرت بخروشيد. گفت: «كه باشد اين؟» تا رابعه[عدویه] را ديد كه مىآمد، عصا زنان، كعبه به مقام خود بازرفت. ابراهيم گفت: «اى رابعه اين چه شور و كار و بار است كه در جهان افگندهاى؟». رابعه گفت: «تو شور در جهان افگندهاى كه چهارده سال درنگ كردهاى تا به خانه رسيدهاى» (عطار نیشابوری، تذکرة الاولیاء،القسم الاول،ص62)
خلاصه عبارت جناب عطار: بله، کعبه به استقبال یکی از زنان صوفی به نام رابعه عدویه رفته و با او به مکه آمد و بعد سر جایش نشست.
➖➖
▫️به راستی وقتی ما توحید را بدون استدلال نمیپذیریم، چرا برخی این مطالب کهن را قبول میکنند🤔. در کارتون «پهلوانان» که از شبکه پویا پخش میشد. در قسمتی در قالب داستان زیبایی، کتاب جناب عطار با این محتوا گنج ایرانیان معرفی شد!!!
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#ملت_عشق ( داستانهایی از صوفیان). 03
▫️ این قسمت: حسن بصری
〰️〰️
▫️حسن بصری از شخصیتهای برجسته در میان طبقه تابعین است، طبرسی روایت کرده است که در بصره علی (ع) از حسن دلیل شرکت نکردنش را در جنگ جمل را پرسید و حسن دلیل آنرا جهنمی بودن قاتل و مقتول بیان کرد؛ و امام بدو گفت: برادرت ابلیس چنین نجوایی به گوشت گفته است. (طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 171)
==
🔹و در سال 42 معاویه عبدالرحمن بن سمرة را والی سیستان قرارداد که حسن بصری همراه وی بود.(ابن اثیر، أسد الغابة، ط اسماعیلیان، ج 3، ص 298) مردم شهر در حضور او امامت را حق امام علی (ع) دانستند و از معاویه تبری جستند. (تاريخ سيستان، تحقيق ملکالشعرای بهار، ص 89؛ شاه محمود سیستانی، احیاء الملوک، به اهتمام منوچهر ستوده، ص 49.)
او سالها در این شهر حضور داشت. در سال 46 ق ربيع الحارثى از سوی معاویه والی سیستان بود و او تمام دستورات را از حسن بصری میگرفت.(تاریخ سیستان، ص 92) استفاده میشود معاویه پس از شهادت امام علی (ع) برای از بین بردن تفکر تشیع در سیستان حسن بصری و این افراد را به سیستان فرستاده است.
==
🔶فضل بن شاذان قمی دربارهاش گوید:« وَ الْحَسَنُ كَانَ يَلْقَى أَهْلَ كُلِّ فِرْقَةٍ بِمَا يَهْوَوْنَ وَ يَتَصَنَّعُ لِلرِّئَاسَةِ وَ كَانَ رَئِيسَ الْقَدَرِيَّةِ.» ( کشی، إختيار معرفة الرجال، ص 98.)
عمادالدین طبری دربارهاش میگوید: حسن بصری از دشمنان علی و فرزند او بود در روز عاشورا با لشگریان شام بود و شریک معاویه بود در تبری از امام علی(ع) بود. (طبری، اسرار الامامة، ص 399.)
➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
#نکته
➖➖
کراجکی (م 449ق) : « آنها نام مبارک امام حسن (علیه السلام) را به جهت سبک شمردن بدون الف و لام آورده و میگویند: حسن بن علی ( سلام الله علیه) . اما نام حسن بصری که از ولایت اهل بیت دور بوده است را با احترام ذکر کرده و میگویند: « الحسن البصری » ( کراجکی،التعجب،ص115).
➖➖
#حسن_بصری
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
#یاد_داشت 3️⃣3️⃣
#حدیثی
📝📝 موضوع: لیلة الرغائب معروف به شب آرزوها
⏬⏬⏬
1. مفهوم شناسی:
«الرغائب» به معنای آرزو نیست.بلکه به معنای: بخشش فراوان است. نک: المغرب،ج1،ص335؛ الطراز الأول، ج2، ص: 71؛ تاج العروس،ج2،ص28.
〰️〰️
2. سند این دعا و عمل
2.1. شیعه: دو سند در کتب شیعه یافت شد. که هردو از علامه حلی منقول است.
2.1.1. اجازه علامه حلی به ابن زهره که این سلسله اسناد را علامه مجلسی آورده است ( بحار الانوار،ج95، ص: 395باب 25 ) .در این سند این عمل به رسول الله (صلی الله علیه و اله) نسبت داده شده است. علامه مجلسی و هاشم رسولی محلاتی در ارزیابی این سند آنرا طریقی عامی (=سنی) می داند. (مجلسی،زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص: 43 ؛ مناجات الهيات حضرت أمير عليه السلام، مقدمه،ص34)
2.1.2. در این سند عمر بن شمر از جابر بن یزید جعفی است. و مستند به معصوم نیست .(علامه حلی،منهاج الصلاح، في إختصار المصباح،ص457).
+
2.2. عامه(=سنی) :
بسیاری از دانشوران عامی سند این نماز را از موضوعات می دانند. مثلا: ابی شامه الشافعی (665 ق) می نویسد:« این نماز در قرن چهارم جعل شده است و هیچ اصلی ندارد». ( ابی شامه الشافعی 665 ق الباعث علی انکار البدع و الحوادث، ص 146 ) همچنین نک: (عینی،عمده القاری،ج4،ص39؛ سخاوی، التحفه اللطيفه في تاريخ المدينه الشريفه،ج2،ص331.) .
〰️〰️
3. زمان جَعل و ساختن این نماز
3.1. شیعه.
اگر سند دوم علامه حلی را بپذیریم چنین نمازی در روزگار امام صادق علیه السلام بوده است. هرچند در تاییدش از ایشان مطلبی یافت نشد.
3.2. سنی.
ابو حامد محمد غزالى (505ق) : در ماه رجب همین نماز را ذکر کرده است و می گوید:«...لأن هذه الصلاة نقلها الآحاد، و لكني رأيت أهل القدس(بیت المقدس) بأجمعهم يواظبون عليها و لا يسمحون بتركها، ؛ این نماز مثل نماز تراویح نیست و لی دیدم مردم بیت المقدس بدان اهتمام دارند» (إحياء علوم الدين، ج2، ص: 366) .↪️
▫️ یاقوت حموی گزارشی میدهد از گفتگوی شخصی با نام «ابن الخشاب» که وقتی مادرش به او گفت چرا نماز لیله الرغائب نمی خوانید، گفت : چون چنین نمازی صحیح نیست .مادر این شخص قانع نشده و از او فتوای عالم آن شهر را طلب نمود.«ابن الخشاب» از عالمی با نام :« أبو الفضل محمد بن ناصر السلامي » راجع به نماز لیله الرغائب می پرسد و آن عالم می گوید :« ...وقل لها، أنا أسنّ منها، فإنها أحدثت في زمني وعصري، وقد مضت برهة، ولا أرى أحدا يصليها، وإنما وردت من الشام، وتداولها الناس حتى أجروها مجرى ما ورد من الصلوات المأثورة؛این نماز در روزگار من جَعل شده است.و از جمله نمازهای ماثوره فرضشده است.» (یاقوت حموی، معجم الادباء،ج4،ص1506).
💡 جالب است که وفات ناصر السلامی 505 قمری است که غزالی نیز در همین زمان از دنیا رفته . که می توان نتیجه گرفت این نماز را یا خود غزالی جعل کرده یا صوفیان روزگار وی چنین نمازی را به رسول الله (صلی الله علیه و اله) نسبت داده اند.
🔺 همچنین المهدي أحمد بن يحيى المرتضى از فقهاء زیدی نیز به جَعل این نماز در قرن پنجم اشاره کرده است. (شرح الأزهار ،ج1،ص397).
〰️〰️
4. حکم فقهی این نماز و دعا
4.1. شیعه:
🔅آیت الله تبریزی (رحمه الله): به قصد رَجاء ( = امید ثواب) اشکال ندارد. (تبریزی،صراط النجاة (،ج10،ص85).
🔅آیت الله فاضل لنکرانی (رحمه الله) : حکم استحباب نمی تواند داد،به قصد رجاء بخوانید. ( جامع المسائل،ج2،ص172).
4.2. سنی.
این نماز بدعت است،و جایز نیست. نمونه نک: (نووی،المجموع،ج4،ص56؛ابن عابدین،حاشية ردّ المحتار،ج2،ص27).
〰️〰️
5. کتاب اختصاصی این عمل
5.1. شیعه .
مرحوم آقا بزرگ تذکر میدهد فردی با نام : «محمد علي بن أبي طالب بن عبد الله الزاهدي الگيلاني الأصفهاني» کتابی با نام : «المواهب في ليلة الرغائب» نوشته است. ( الذریعه،ج23،ص242.) این کتاب نسخه خطی است. تلاش مختصری صورت گرفت اصل این کتاب را نیافتم.
5.2. سنی .
الف) ابی شامه،الباعث علی انکار البدع و الحوادث . 👈در فصلی به نقد این نماز پرداخته است.
ب) محمد وائل الحنبلی،مَنهل الراغب فی حال حدیث صلاة الرغائب.
ج) علی بن غانم المقدسي، ردع الراغب عن صلاة الرغائب. 👈این کتاب نسخه خطی است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته اول)
〰️〰️〰️
1. تولد و شهادت
تولد : روز دوشنبه اول ماه رجب سال 57 ق برابر با 22 اردیبهشت 56 ش و 12 مه 677 م .
شهادت : دوشنبه هفتم ذیحجه سال 114 ق.برابر با 10 بهمن 111ش و 30 ژانویه 733 م
➖➖➖
2. پدر و مادر
پدر امام سجاد پیشوای عبادت کنندگان. مادر: ام عبدالله دختر امام حسن مجتبی علیه السلام و برخی با « ام عبده» از ایشان یاد کردهاند.(شیخ صدوق،التهذیب،ج6،ص77).نخستین امامی است که از نسل پاک امام حسن و امام حسین(ع) به وجود آمد و به سبب این کرامت به: «هاشمیٌ مِن هاشِمییّن وَ عَلَویٌّ مِنْ عَلَوییّن وَ فاطِمیٌّ مِنْ فاطِمییّن» نایل شد.(بحارالانوار، ج46، ص215، ح13) از آن پس امامت از نسل حسنین(ع) امتداد یافت و ائمه بعدی(ع) از امام باقر(ع) تا امام مهدی(عج) به این کرامت مفتخر شدند که از نسل سبطین پیغمبر باشند و فاطمه بنت الحسن مادر هشت امام شیعه گردید. در زیارت حضرت معصومه عبارت «السَّلام علیکِ یا بنْتَ الحسَنِ وَ الحسین علیهالسلام؛سلام بر تو ای دختر حسن و حسین(ع)» که تصریح به این موهبت دارد.
+
🔅امام صادق (ع) در موردش فرمود: «َ كَانَتْ صِدِّيقَةً لَمْ تُدْرَكْ فِي آلِ الْحَسَنِ امْرَأَةٌ مِثْلُهَا؛ صدّيقه بود و در خاندان امام حسن (ع) زنى چون او ديده نشد.(کلینی،الکافی،ج1،ص469).
همچنین امام باقر علیه السلام فرمود: « مادرم کنار دیواری نشسته بود، ناگاه دیوار شکاف برداشت و صدای مهیبی به گوش رسید، مادرم با دستش اشاره کرد و گفت: نه، به حقّ مصطفی. خداوند به تو اجازه فرو افتادن ندهد. پس دیوار در هوا معلق ماند، تا آنگاه که از کنار آن گذشت. پس پدرم (= امام سجاد (ع) ) به سبب دفع آن خطر، صد دینار صدقه داد.»(الکافی،ج1،ص469)
+
▫️ هنگامی که فاطمه دختر امام مجتبی(ع) به وجود مبارک امام باقر(ع) حامله شد به قدری ضعیف شده بود که گاهی بیهوش میشد و به خواب میرفت. یک روز در عالم رؤیا فردی را دید که او را به فرزندی دانا و بردبار، بشارت داد. وقتی که از خواب برخاست، از جانب راست خود از کنار خانه، صدایی شنید که گوینده آن را نمیدید؛ اما سخنان او را میشنید که میگفت: حامله شدی به بهترینِ اهل زمین و بازگشت تو به سوی خیر و سعادت است و بشارت باد بر تو به فرزندی بردبار و دانا.از آن وقت دیگر در خود ثقل و سنگینی ندید تا آنکه نه ماه از حمل او گذشت. در این ایام صدای ملائکه را در خانه خود بسیار میشنید. (
+
▫️فرزند دیگر این بانو که برادر امام باقر علیه السلام هست،«عبدالله باهر» نام دارد. چون در هر مجلسی وارد میشد،وقتی قیافهاش را می دیدند از زیبایی وی مبهوت میشدند. ( قمی،سفینة البحار،ج6،ص73). ایشان فقیه بزرگی بود،و در سن 57 سالگی از دنیا رفتند.
➖➖➖
👇👇
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته دوم)
〰️〰️〰️
3. عظمت امام باقر در بیان دیگران
3.1. ابن حجر هیثمی:
«ابو جعفر محمّدٌ الباقر سُمِّی بذالک مِنْ بَقَرَ الْارضَ ای شَقَّها وَ آثارَ مُخْبَئاتِها وَ مَکامِنها فلذالک هُوَ اَظْهَرَ مِنْ مُخْبَئاتِ کُنُوزِ المعارِف و حقائق الاحکام ما لایخفی الاّ علی مُنْطَمِسِ الْبَصیرة اَو فاسِدِ الطّویّة وَ مِنْ ثمّ قیل فیه هو باقِرُ العلم وَ جامعه و شاهِرُ علمِه وَ رافِعُهُ؛ لقب باقر برای ابو جعفر محمّد باقر برگرفته از شکافتن زمین و بیرون آوردن گنجهای پنهان آن است، بدین جهت که او از گنجهای پنهان معارف و حقایق احکام آن قدر آشکار ساخت که جز بر افراد بیبصیرت و دلهای ناپاک پوشیده نیست و از این جاست که وی را شکافنده و جامع دانش و نشر دهنده و بر افرازندهی علم خویش نامیدهاند.»
وی سپس به شخصیّت امام در بعد عرفان اشاره میکند و میگوید:
«و لَهُ من الرّسوخ فی مقامات العارفین ما یکلُّ عنه اَلْسِنَةُ الواصفین و له کلماتٌ کثیرةٌ فی السلوک و المعارف لا تَحتَمِلُها هذه الْعِجالة؛ و برای او از استواری و ثبات در مراحل سلوک عرفانی منزلتی است که وصف کنندگان از بیان آن عاجزند و در زمینهی این سلوک و معارف دارای کلمات فراوانی است که فرصت، مجال طرح آن را نمیدهد.»
+
3.2. عبدالله عطاء مکّی از دانشمندان عصر امام میگوید:
«هیچ گاه دانشمندان را از نظر علمی بدان سان که نزد امام محمد باقر علیهالسلام بودند کوچک و حقیر نیافتم. دیدم حکم ابن عُتَیبَه را با همهی زیادی علم و منزلتی که در نزد مردم داشت، در مقابل آن حضرت همانند کودکی بود که در مقابل معلّم خویش نشسته باشد.» (مفید،الارشاد،ج2،ص160).
+
3.3. قتاده فقیه بصره به امام باقر علیهالسلام گفت:
«بخدا سوگند من در نزد فقیهان و ابن عبّاس نشستهام امّا اضطراربی که در نزد شما دارم، در نزد هیچ یک از آنان نداشتهام.» (کلینی،الکافی،ج6،ص256).
➖➖➖
👇👇
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته سوم)
〰️〰️〰️
4. چند حدیث
4.1. اعتقادی
🔺 جواز توسل :
الف) «مَنْ دَعَا اللَّهَ بِنَا أَفْلَحَ وَ مَنْ دَعَاهُ بِغَيْرِنَا هَلَكَ وَ اسْتَهْلَكَ» (طوسی،الامالی،ص172).
.
ب) هروقت بگویید: یا محمد یا علی،شیطان مثل مِس آب می شود. (کلینی،الکافی،ج6،ص20).
.
🔺 کشف شیطانی
«به راستى روز و شبى نگذرد جز آنكه همه جن و شياطين امامان ضلالت را زيارت كنند ...و برای سرپرست گمراهى جادوگرى و دروغ بياورند تا آنجا كه شايد صبح كند و بگويد: من چنان و چنين ديدم... .» ( کلینی،الکافی،ج1،ص253،ح 9. )
.
🔺 وصیت به برگزاری مراسم سوگواری
«َوْصَى أَبُو جَعْفَرٍ ع بِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ لِمَأْتَمِهِ وَ كَانَ يَرَى ذَلِكَ مِنَ السُّنَّةِ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ اتَّخِذُوا لآِلِ جَعْفَرٍ طَعَاماً فَقَدْ شُغِلُوا.» ( الکافی،ج3،ص217)
و در روایت دیگر می خوانیم: « يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى» ( همان،ج5،ص117) .
➖➕➖
4.2. اخلاقی
🔺 نشانه خوشبختی
«إذا أرَدْتَ أنْ تَعْلَمَ أنَّ فیكَ خَیْراً، فَانْظُرْ إلى قَلْبِكَ فَإنْ كانَ یُحِبُّ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُبْغِضُ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفیكَ خَیْرٌ; وَاللّهُ یُحِبُّك، وَ إذا كانَ یُبْغِضُ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُحِبّ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَلَیْسَ فیكَ خَیْرٌ; وَ اللّهُ یُبْغِضُكَ، وَالْمَرْءُ مَعَ مَنْ أحَبَّ ؛ اگر خواستى بدانى كه در وجودت خیر و خوشبختى هست یا نه، به درون خود دقّت كن اگر اهل عبادت و طاعت را دوست دارى و از اهل معصیت و گناه ناخوشایندى، پس در وجودت خیر و سعادت وجود دارد; و خداوند تو را دوست مى دارد. ولى چنانچه از اهل طاعت و عبادت ناخوشایند باشى و به اهل معصیت عشق و علاقه ورزیدى، پس خیر و خوبى در تو نباشد; و خداوند تو را دشمن دارد. » ( برقی،المحاسن،ج1،ص263).
.
🔺 وصیت به پیروانشان
ا« يا خَيْثَمةُ أبلِغْ مَن ترَى مِن مَوالينا السَّلامَ، وَأوْصِهِم بِتَقوَى اللَّهِ العَظِيم، وأنْ يعود غَنِيُّهُم على فَقيرِهِم، وَقَوِيُّهُم على ضَعيفِهِم، وأنْ يَشهَدَ حَيُّهُم جِنازَةَ مَيِّتِهِم وأنْ يَتَلاقَوْا في بُيُوتِهِم، فإنَّ لُقيا بَعضِهِم بَعضاً حَياةٌ لِأَمرِنا، رَحِمَ اللَّهُ عَبداً أحيا أمرَنا.يا خَيْثَمَةُ أبلِغْ مَوالينا، أنَّا لا نُغْني عَنهُم مِنَ اللَّهِ شَيئاً إلّابِعَمَلٍ، وَأنَّهُم لَن يَنالوا وَلايتَنا إلّابالوَرَعِ، وأنَّ أشَدَّ النَّاسِ حَسْرَةً يَومَ القِيامَةِ مَن وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ خالَفَهُ إلى غَيْرِهِ.» ( همان،الکافی،ج2،ص175).
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water