eitaa logo
عصر آب
217 دنبال‌کننده
419 عکس
77 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
3️⃣1️⃣ ⏏️ عالمان مذهب شیعه نیز نگره رسیدن به مقامات معصومان را باور ندارند. مقام معظم رهبری :ما کمتر از آن هستیم که بتوانیم در حریم معرفت این بزرگواران وارد بشویم. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از علیرضا پناهیان
علیرضا پناهیان در پی حمله اسرائیل به بیمارستان غزه 🔹 حماسه‌سازان غزه از اول می‌دانستند پیامد طوفان آزادی‌بخش آنها چه خواهد بود. امروز با حمله اسرائیل به بیمارستان غزه ته مانده انسانیت تمدن غرب به باد رفت. 🔹 طوفان الاقصی نه تنها تمدن غرب را به چالش کشید بلکه ايمان تمام مسلمانان را هم محک میزند و غربال بزرگ تاریخ را فراهم کرده است. @Panahian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دانشگاه امامت
✧❁﷽❁✧ ✍ برائت مردم فلسطين و غزه از تهمت ناصبي گری 1️⃣ یکی از شگردهای رایج استعمار برای ایجاد شکاف میان مسلمین استفاده از شگرد برچسب زنی است. بلعیدن عالم اسلام با این عظمت ممکن نیست؛ مگر اینکه با ایجاد شکافهای متعدد از طریق برچسب زنی، بتوان عالم اسلام را بخش بخش نموده و به راحتی بتوان بر آنها سیطره پیدا کرد. استعمار برای اینکه مانع وحدت تام و تمام جهان اسلام در حمایت از مردم مظلوم فلسطین شود، شبهه ناصبی بودن اهالی غزه را بواسطه عمالش در افواه عمومی شیعیان پخش میکند. 2️⃣ این درحالی است که مردم غزه به تصریح تاریخ از محبین اهلبیت و خاصه حضرت سید الشهدا علیه السلام بوده اند. «عبد الوهاب بن احمد بن علی حنفی شعرانی»، مکنی به ابومحمد از بزرگ ترین علمای متصوفه است. کتاب او: «الطبقات الکبری» از مهمترین کتب معتبره نزد صوفیه است. ایشان در سال ۹۷۳ ق در قاهره وفات یافت . او در کتابش بعد از ذکر اعجازی از حضرت سیدالشهدا این نکته را از کتب تاریخی نقل می کند: 🔸«... وحملت رأسه إلى مصر ودفنت بالمشهد المشهور بها، ومشى الناس أمامها حفاة من مدينة غزة إلى مصر تعظيماً لها رضي الله عنه. ...» « سر سیدالشهدا به مصر حمل و در مشهد راس الحسین (ع) دفن شد. این در حالی بود که مردم غزه برای بزرگداشت مقام حضرتش، پیاده و پابرهنه مسیر غزه تا قاهره را پیمودند. 📚 الطبقات الكبرى للشعراني؛ ج ۱؛ ص۲۴ ✅ آیا اگر مردم غزه از نواصب بودند با سر مطهر سیدالشهدا اینچنین با احترام رفتار می کردند؟ آیا اگر مردم غزه ناصبی بودند سختی پیمودن مسیری سیصد و اندی کیلومتری از غزه تا قاهره را آنهم با پای پیاده و پابرهنه به جان می خریدند؟ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
9️⃣6️⃣ 📝شخصیت زدگی آفت پژوهش و عقلانیت 🔺فرسته اول ➖➖➖ یکی از آسیب‌های تربیت علمی امروزه ما،شخصیت زدگی است.بزرگان عرصه علم و فقاهت همواره به این آسیب مهم هشدار داده‌اند. بدین خاطر به چند سخن درباره ضرورت پرهیز از این بلیه علمی و معرفتی اشاره می‌کنم. =-= الف) شیخ اشراق می نویسد: « هر روح جویایی،کو وبیش،سهمی از نور خدا دارد،هر مجتهد دارای ذوقی است،چه ناقص و چه کامل؛بنابراین دانش در اختیار گروه خاصی نیست تا پس از ایشان درهای آسمان را بر روی مردم ببندند و چیزی افزون بر دانش آنان را به کسی روا ندارد. » (حکمة الاشراق،مقدمه،مجموعه مصنفات شیخ اشراق،به تصحیح هانری کربن،چاپ انجمن فلسفه ایران،ج2،صص9-10.) + ب)علامه آشتیانی به پیروان ابن عربی چنین تذکر داده است : « يك عيب اساسى در كار اتباع ابن عربى آن است كه چشم بسته آن چه مرشد آنها نوشته است قبول كرده‏اند. از جمله آن كه در «فصّ اسحاقى» شيخ بر خلاف ظواهر كتاب و سنت، بلكه نص صريح، اسحاق را ذبيح دانسته است. اتباع أو عذر آورده‏اند كه الشيخ (رض) معذور فيما ذهب إليه لأنه به مأمور. حال آن كه به حكم قواعد شرعي و عقلي شيخ را بايد مورد مؤاخذه قرار مى‏دادند. وجه صحيح آن است كه هيچ دليل شرعي و عقلي بر عصمت شيخ از اشتباه وجود ندارد. در جايى ديگر شيخ يكى از أكابر انبيا را متهم مى‏كند كه در بيان احكام شرعيه مأمور به اجتهاد بوده است.» (داود قیصری، شرح فصوص الحكم( القيصرى)،محقق / مصحح: سيد جلال الدين آشتيانى‏،شركت انتشارات علمى و فرهنگى‏، تهران‏،چاپ اول، 1375،ص6.) + ج) علامه جوادی آملی در تبیین طریق عرفانی علامه طباطبایی می گوید: «ایشان روشش مثل سید حیدر آملی بود و معتقد بود کتاب ابن عربی دامن دامن مطلب به انسان می دهد، اما احیانا اگر نقدی بر ابن عربی داشت بیان می کرد. مثلا در مساله خلود نظر وی را قبول نداشت و آنرا رد می نمود. » (علامه طباطبایی،مجموعه رسائل،به کوشش:سید هادی خسروشاهی،بوستان کتاب،قم،چاپ دوم،1388ش،ج2،ص23.) + د) حکیم متاله، ملاصدرا در اول اسفار می‌نویسد: «و إني أيضا لا أزعم أني قد بلغت الغاية فيما أوردته كلا فإن وجوه الفهم لا تنحصر فيما فهمت و لا تحصى و معارف الحق لا تتقيد بما رسمت و لا تحوى » (الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، ج‏1، ص: 10.) 👈حال این مطلب را مقایسه کنید با نظام تربیتی مکتب تصوف قدیم و جدید و معنویتهای نوین که اساس و بنیادش بر فانی شدن در شخصیت‌هاست. ✨ ادامه دارد •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
0️⃣7️⃣ 📝مروری بر کتابهای کشف و کرامت 🔺فرسته اول ➖➖➖ از جمله کتابهای پرطرفدار در کشورمان،کتب کشف و کرامات است.مردم عزیز میهنم به دلایل مختلف به این دست کتابها علاقه دارند و هرکسی دنبال حل مشکل یا پیدا کردن گمشده‌اش در این آثار است. در چند فرسته درباره این دست کتابها نکاتی تقدیم می‌کنم. =-= 📌دلسوزان دین و مردم که دین را بر اساس عقلانیت و تفقه خوانده‌اند، مخالف صد در صد خرافات هستند. و حتی نسبت به کلیت این آثار موضع منفی نیز داشته اند. (نمونه نک: آیت الله سیستانی و عراق جدید،ص70.) +-+ ⭕️ مروری بر این آثار به مخاطب بصیر هشدار می‌دهد که با تحقیق بیشتری ادعاهای مطرح شده در این کتابها را بپذیرد. به چند نمونه اشاره می‌شود. 1. در محضر لاهوتیان.* جعفر مجتهدی از چهره‌های معاصر است که مریدانی نیز دارد. کتابهایی در شرح حالش نگاشته شده است. محمد علی مجاهدی که ادعا دارد بهترین توصیف از مجتهدی در اثر وی جمع آوری شده است، درباره دیگر کتابهایی که حاوی کرامات مرادش هست، موضع منفی دارد.مجاهدی،ابتدا گروهی را مدعیان دغل و ناصالح دانسته که درباره جعفر مجتهدی کتاب نوشته اند.(مجاهدی،در محضر لاهوتیان،ج1،ص16.) وی از حمید سفیدآبیان که اقدام به چاپ کتابی درباره مرادش کرده دلخور هست و مدعی است ،او به تعهدش عمل نکرده است. (همان،ص17) =-= 2.طوبای محبت محمد اسماعیل دولابی ، از افرادی است که کتابهایی درباره‌اش تحریر شده است. «مهدی طیب » یکی از هواخواهان اوست که مدعی است نزدیک بیست سال از دهه شصت تا سال 1381 ش همراه آن مرد الهی بوده است. (مهدی طیب،مصباح الهدی،ص11.) «طیب» ادعا دارد، آنچه در این کتاب آمده است حاصل سخنان دودهه‌ی استاد و مرادش می‌باشد.( همان،ص14.) در مقابل،محمد دولابی فرزند محمد اسماعیل دولابی پنج جلد کتاب در احوالات و سخنان پدرش منتشر کرده با نام «طوبای محبت». او کار طیب را نپسندیده و معتقد است آنچه طیب گفته‌است، مستند نیست. ( طوبای محبت ،کتاب یک،مقدمه،ص19.) به راستی کدام مرید مستند سخن گفته جناب طیب یا محمد دولابی ؟ =-= 3. عارف فی الرحاب القدسیة هاشم حداد یکی دیگر از مردان الهی است که مریدانش وی را ستوده و در مقاماتش کتابها نوشته و همایشهایی برگزار نموده اند. محقق بصیر پس از مطالعه این آثار ابهاماتی برایش حاصل میشود. چند مورد از آنها اشاره میکنم : ⬇️⬇️ 1.3.دیدار با جعفر مجتهدی نوه مرحوم حداد مدعی است، حداد با جعفر آقا مجتهدی دیدار داشته است. به مجتهدی می گوید: چطور این کرامات را پیدا نمودی؟ او می گوید: از توسل به اهل بیت (ع). حداد در پاسخش گفته است: اجازه بده من این مقامات را از تو بگیرم، سپس مقاماتی بزرگتر برایت حاصل می‌شود. مرحوم سید عبدالکریم کشمیری گفته است: جعفر مجتهدی سخن مرحوم حداد را قبول نکرد. (عارف فی الرحاب القدسیة، ص 139.) در حالیکه سید علی تهرانی می گوید: چنین مطلبی صحت ندارد و درست نیست.(سید علی تهرانی، زمهر افروخته، ص94.) —— 2.3.فقر مرحوم حداد علامه تهرانی معتقد بودند در دوران فناء وضعیت مالی حداد خوب نبود. (روح مجرد، ص 71.) این حالت عرفانی در آخر عمر حاصل شده بود. (همان، ص 86.) ولی فرزندان حداد معتقدند این فقر قبل از حالت فناء نیز بوده است. آنان چنین گزارش کرده‌اند: «او حتی پول خرید یک نان را نداشت. در مدرسه غذای ساده ای داشتیم گرده نانی که وسطش شکر بود. همیشه همین طور بود چه بسا شب که بدون غذا می خوابیدیم وقتی گرسنه میشدیم میگفت الان برای شما غذا می آورم. آنقدر میگفت تا ما به خواب میرفتیم.» (دلشده، ص 148؛ عارف فی الرحاب القدسیة، ص 115.) —— 3.3. استادی کردن مرده از ایشان سوال شد آیا استاد بعد از مرگش نیز می تواند شاگردش را هدایت کند، مرحوم حداد گفته بود: استاد مرده و زنده ندارد و چنین قدرتی دارد. (عارف فی الرحاب القدسیة، ص 238.) در حالیکه مرحوم علامه معتقد است، چنین سخنی صد ر صد همان استدلال عمر بن الخطاب است. (روح مجرد، ص 49.) ایشان بر رد ارتباط استاد مرده به عالم دنیا چنین استدلال کرده است: «عزيزم! به أدلّه فلسفيّه و براهين حِكَميّه و مشاهدات عينيّه و روايات و احاديث وارده، ثابت است و قابل ترديد نيست كه تمام مردگان بدون استثناء پس از مرگ تجرّدشان بيشتر مى‏شود، يعنى بيشتر در فناى توحيد در ذات متوغّل ميگردند؛ و اين مستلزم انصراف از عالم طبيعت است و حتّى از عالم مثال و صورت. به همين جهت برهان قطعى قائم بر لزوم امام زنده و مربّى زنده است تا روز قيامت.‏» (همان، ص 50.) 🕳🕳🕳 *ما اساس کرامت داشتن مردان الهی را منکر نیستیم. و صحبت بر اثبات ادعاها و نسبتهاست. (دقت شود) ✨ ادامه دارد •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
⭕️عصمه المعتصمین. آب،وقتی کُر نباشد با ملاقات نجس متَنجس میشود. اما آب مستعصم(کُر)، پاک کننده نجس است. 👈 امام زمان - ماء مَعین - (ملک/۳۰) است. با اتصال به این آب مستعصم، پاک شویم. @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🏴🏴🏴🏴 به مناسبت ایام عزای فاطمی، با موضوعات ذیل تقدیم میشود. ➖➖➖ ▫️ (فضائل حضرت زهراء ) . ▫️ ( تبیین نحوه شهادت بر پایه منابع عامه و خاصه) . . ▫️ (نقد و بررسی شبهات فاطمیه) . . ▫️ ( شخصیت شناسی و فرجام مهاجمین به خانه وحی) . . ▫️ (سخنان عرفاء و متصوفه درباره حضرت زهراء سلام الله علیها) . ➖➖➖ 🔅 به امید نگاهی •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
➖➖➖ 🎙 (نقد و بررسی مبانی و ادعاهای استاد غفاری در کتاب مادر واقعی) . 1️⃣ : مخفی بودن قبر حضرت زهرا(علیها السلام) ➖➖➖ مقدمه: از سخنان استاد غفاری درباره حضرت زهرا(س) کتابی جمع شده است با نام « » علاوه بر مطالب خوب و قابل استفاده در این کتاب مبانی و ادعاهای نادرست نیز یافت میشود. به تناسب مباحث فاطمیه،چند مورد از ادعاهای اشتباه این کتاب را بررسی میکنم. =-= او گفته است: «اینکه قبر حضرت زهراء (س) مخفی است،اسرار زیادی دارد؛ » ( مادر واقعی،چاپ اول،زمستان 96،ص 70.) 🔺 درحالیکه همانطور که قبلاً نیز گفتیم، قبر خاتون دوسرا مخفی نیست. 🤔 ⤴️⤴️ اما دلایل ما: الف) امام علی(ع) پس از دفن کردن همسرشان فرمود : « «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِك‏؛درود بر تو اى رسول خدا از من و از دخترت كه در جوار تو فرود آمده» (نهج البلاغه(صبحی صالح)،ص320.) و در نقل مرحوم کلینی : « َ وَ الْبَائِتَةِ فِي الثَّرَى بِبُقْعَتِك‏» ( الکافی،ج1،ص459) . ملا صالح مازندرانی می نویسد: « کلمه ببقعتک دلالت بر آن دارد که حضرت فاطمه زهرا«س» در خانه خودش دفن شده است و خانه او در نزدیکی خانه پیامبر«ص» است.» (شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج‏7 ؛ ص208.) + ب) امام حسن(ع) ؛ در وصیت امام حسن علیه السلام چنین آمده است : « ثُمَّ وَجِّهْنِي إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص لِأُحْدِثَ بِهِ عَهْداً ثُمَّ اصْرِفْنِي إِلَى أُمِّي ع ثُمَّ رُدَّنِي فَادْفِنِّي بِالْبَقِيع‏..؛ مرا بر سر قبر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله ببر تا با او تجديد عهد كنم، آنگاه مرا بطرف قبر مادرم عليها السلام برگردان، سپس مرا در بقيع دفن كن‏» (کلینی،الکافی،ج1،ص300) مرحوم مجلسی در توضیح این روایت می نویسد:«عبارت امام «ثم ردني» دلالت دارد که قبر مادرشان در بقیع نیست» (مجلسی،مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏3، ص: 305) + ج) امام باقر(ع) یا امام جواد(ع) « الْعَبَّاسِ الْمَنْصُورِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ مُحَمَّدٍ الْعُرَيْضِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَرٍ ع ذَاتَ يَوْمٍ قَالَ: إِذَا صِرْتَ إِلَى قَبْرِ جَدَّتِكَ فَاطِمَةَ ع فَقُلْ ...» ( تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏6، ص: 10.) برخی چون مرحوم عطاردی منظور از «ابوجعفر» را امام باقر دانسته‌اند. و گروهی چون آیت الله محمد سند «ابوجعفر» را حضرت جواد(ع) دانسته‌اند. که ایشان به فردی گفتند: زمانی که به زیارت قبر جده خودت فاطمه(س) رفتی چنین بگو. این نقل نیز حکایت دارد،قبر حضرت زهرا(س) نه تنها بر معصومان بلکه بر شیعیان نیز مشخص بوده است. که امام چنین دستوری میدهد. + د) امام رضا علیه السلام: «دُفِنَتْ فِي بَيْتِهَا فَلَمَّا زَادَتْ بَنُو أُمَيَّةَ فِي الْمَسْجِدِ صَارَتْ فِي الْمَسْجِدِ؛از حضرت رضا عليه السلام راجع بقبر فاطمه عليها السلام پرسيدم، فرمود: در خانه خود بخاك سپرده شد، سپس چون بنى اميه مسجد را توسعه دادند جزء مسجد شد.» ( کلینی،الکافی،ج1،ص461،باب مولد الزهراء،حدیث9.) + ه) امام هادی : در پاسخ سوال از قبر حضرت زهراء سلام الله علیها فرمود: «..هی مع جدی؛ ایشان در کنار جدم رسول الله صلی الله علیه و اله دفن شدند.»(سید بن طاووس،الاقبال،ج2،ص623.) =-= علاوه بر این روایات تصریح بزرگان مذهب نیز بر این مطلب دلالت دارد. علمایی چون : شیخ صدوق (من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 572.)، شیخ مفید( المقنعه، ص 459.) ، سید بن طاووس ( اقبال الاعمال،ج2،ص624) ، علامه مجلسی ( مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏5، ص: 348) ، سید علی طباطبایی ( رياض المسائل ،ج‌7، ص: 194) ، سید محسن امین ( امین،اعیان الشیعه،ج1،ص322.)، آیت الله سید محمود شاهرودی ( كتاب الحج (للشاهرودي)، ج‌5، ص: 169.) ، محمد جواد مغنیه ( فقه الإمام الصادق عليه السلام، ج‌2، ص: 250) ، محمد حسینی جلالی ( حسینی جلالی،فهرس التراث،ج1،ص77.) و مرحوم آیت الله حسن‌زاده آملی ( هزار و يك كلمه، ج‏3، ص: 446) 👆👇 🔅 و چه عجیب است که استاد مکرم و پیروان و هم مسلکان که ادعای رؤیت و شهود دارند، اما چگونه این روایات و سخنان که با یک جستجو ی ساده در نرم‌افزارهای اسلامی دست‌یاب است را کشف نمیکنند.🤔 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
➖➖➖ 🎙 (نقد و بررسی مبانی و ادعاهای استاد غفاری در کتاب مادر واقعی) . 2️⃣ : فلسفه ارسال ائمه هدی ع ➖➖➖ مقدمه: غفاری در پاسخ این سوال که حکمت ارسال ائمه چیست، تعریضی به فقه و فقهاء زده و می‌گوید: یکی از مراجع بزرگ برای ابلاغ فقه کفایت میکند. حتی یک طلبه تحصیل کرده هم در این زمینه کافی است.(مادر واقعی،ص34.) وی اعمال و مناسک دینی را اعمال ظاهری دانسته است. در نظر وی این اعمال چنان ارزشی کمی دارد که اگر کسی معتقد باشد ائمه هدی ع برای تعلیم همین امورظاهری فرستاده شده اند،به آنها ظلم کرده است.(همان،ص169.) =-= 🔺 این سخن نیست. ⤴️⤴️ زیرا: الف) معیار حسن عاقبت عمل به تکالیف فقهی است . و شیعه با عمل به همین تکالیف بهشتی خواهد شد. چون مکتب تشیع به پیروی از ائمه هدی ع مفتخر است . و مسیر رسیدن به بهشت و حُسن عاقبت از مسیر فقه می گذرد. علاوه بر روایات متعدد چون حدیث ثقلین، مخالفان مکتب تشیع نیز معترف به این مهم هستند. مثلا : «محمّد المنتصر الکتانى» از وهابیان معاصر می نویسد: «فقه عترت، شامل فقهى است که از جانب فاطمه دختر رسول خدا(صلى الله علیه وآله)، امیر مؤمنان على، امام حسن، امام حسین تا امام صادق(علیهم السلام) به ما رسیده باشد».«دست یابى و عمل به فقه عترت، در واقع دستیابى به دانش و هدایت و سبب امان از گمراهى است که همگام و همراه با کتاب خدا، سبب هدایت و امنیّت است تا آنجا که سبب ورود به بهشت مى شود».(معجم فقه السلف، کتانى، محمّد المنتصر، ج 1، ص 4 و 5.) ✨✨ ب) اولین فقیه جهان اسلام رسول الله ص هستند. سپس در راس قله فقاهت شیعه، حضرت علی ع قرار دارد. مصحف و جامعه ایشان در زمینه فقه نگارش شده است. امام صادق ع وقتی می خواهد خدمت پدر مطهرش به شیعه را بیان نماید. جنبه فقاهت امام باقر ع را بازگو کرده که با فقه، شیعه را مکتبی جدای از بقیه مذاهب اسلامی قرار داد. (کلینی،الکافی،ج1،ص20.) 👆👇 🔅 و چه عجیب است که غفاری خودش را مجتهد و فقیه می داند و توصیه میکند شاگردان مکتبش نیز فقیه شوند. به راستی اگر فقه اینقدر بی ارزش است چرا اصرار دارید همه جا روی بنرها و کانال‌هایتان بنویسند آیت الله غفاری 🤔 ا 👈 غفاری معتقد است باید از عنوان آیت الله قطع توجه کرد. (مادر واقعی،ص145.) به راستی مریدانش به سخن مراد خود گوش دهند و دیگر این عناوین که مربوط به ظاهر دین است و بی ارزش است را برای وی به کار نبرند. ☺️😘 @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 تیر خلاص به مخالفین فاطمیه 👈 حضرت زهرا (ع): از آن دو نفر راضی نیستم! 1⃣ چندی قبل، پاره‌ای از قلمهای ساختارشکن، به تخطئه فاطمیه و شعائر فاطمی پرداختند و در قالب عناوین گوناگونی از قبیل "خلاف وحدت" و "توهین به مقدسات!" و امثال آن، کوشیدند تا هر طور شده، جلوی افشاگری علیه غاصبین حق حضرت فاطمه (س) را بگیرند. 2⃣ اما کلیپی که این روزها از مراسم فاطمیه بیت رهبری منتشر شده، قابل توجه است و تلاش‌های مرموز اخیر را ناکام می‌گذارد. ضمنا نشان می‌دهد بیان علمی حقایق تاریخ، برای همه مذاهب روشنگر است. 3⃣ جناب دکتر رفیعی بحث خشم حضرت زهرا را نسبت به شیخین مطرح می‌کند که قبلا نیز در سخنرانی فاطمیه سال ۹۸ در بیت رهبری طرح کرده بود (اینجا). و این روایت پرمعنا که: ▪️إنّ رجلا من أولاد البرامكة عرض لعليّ بن موسى الرضا عليه السّلام فقال له: ما تقول في أبي بكر و عمر. فقال له: سبحان اللّه و الحمد للّه و لا إله إلاّ اللّه و اللّه أكبر. فألحّ السائل عليه في كشف الجواب فقال عليه السّلام: كانت لنا أمّ صالحة و هي عليهما ساخطة، و لم يأتنا بعد موتها خبر أنّها رضيت عنهما. 📚 الطرائف في معرفة مذهب الطوائف، سيد بن طاووس، ج 1 ، ص252. ▪️ ضمنا گنجینه روایات ما نشان می‌دهد که همه امامان ما چنین حال و هوایی داشته‌اند: سألت أبا جعفر عليه‌السلام عنهما ، فقال : «يا أبا الفضل ، ما تسألني عنهما فو الله ما مات منا ميت قط إلا ساخطا عليهما، و ما منا اليوم إلا ساخطا عليهما... 📚 الکافی؛ الكليني - طبع دار الحدیث؛ ج15 ص557. ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عصر آب
🍀 3️⃣5️⃣ 📝 موضوع:شب یلدا (در دو فرسته) ➖➖➖ 🔺بین ما ایرانیان عادت باستانی است با نام «» چند نکته‌ای در این‌باره تقدیم میکنم. 🔅🔅 ➕یکم: واژه‌شناسی ❄️یلدا Yalda یک واژه سُریانی است به معنی تولد. رومی‌ها خود واژه ناتالیس را به معنی تولد داشتند. مسیحیان سُریانی واژه یلدا را با خود به ایران آوردند و از آن زمان تاکنون در ایران ماندگار شده است. (هاشم رضی، گاه‌شماری و جشن‌های ایران باستان، صفحه ۵۵۶) ابوریحان بیرونی نیز می‌نویسد: «و هو ليلته- على مذهب الروم- عيد «يلدا» و هو ميلاد المسيح»، (الآثار الباقية عن القرون الخالية، ص: 363) دهخدا و عمید نیز یلدا را سریانی می‌دانند نه آریایی. متصوفه وعرفا، شب يلدا را بر نور سياه كه نور ذات است! و نور عالم جبروت است، اطلاق نمايند. (فخرالدین عراقی، عشاق نامه (كليات عراقى)، ص: 418). در اشعار برخی از صوفیان نیز نمادی است برای رهایی مستضعفان از سختی. حافظ گفته است: «داد مسكينان بده‌ای روز وصل/از شب يلداى هجران الغياث‏» و برخی هجران را به شب يَلدا تشبيه كرده‏اند. (محمدحسین طهرانی، معاد شناسی، ج 8، ص 260). + ➕ دوم: فلسفه این جشن باستانی: ▫️ ريچارد فولتس ایران‌شناس معروف کانادایی درباره شب یلدا می‌نویسد: «ايرانيان باستان اعتقاد داشتند که باید در بلندترین شب که نحس بود بیدار مانده و همگی با خوردن میوه‌های قرمز (خورشیدی) همچون انار و هندوانه، به خورشید جان تازه ایی بخشیده و کمک کنند خورشید قوی‌تر شده تا دوباره‌ روزها کم‌کم بلندتر شود «» (دین‌های ایران باستان، ریچارد فولتس، ترجمه امیر زمانی، نشر دیبایه، ص 83). + ➕سوم: واکنش دانشوران به این جشن باستانی 🔺رهبر معظم انقلاب: «برگزاری آیین سنتی شب یلدا با مراعات ضوابط شرعی به‌خودی‌خود اشکال ندارد بلکه از جهت انجام صله‌رحم، کار نیکویی هست.» (سایت معظم له). 🔺مرحوم محمدحسین تهرانی: «آداب و سنن ملّى مانند شب يلدا و ... غلط است. چرا به شب قدر و نهج‌البلاغه سفارش نمی‌شود؟» (فهرست كليه جلسات سخنرانى علامه طهرانى و آیت‌الله سيد محسن طهرانى، ص: 11). 🔺محمد محسن طهرانی، با نوروز مخالف است اما با شب یلدا موافق. او گفته است: «شب يلدا كه طولانى‏ترين شب سال است، ... امّا از ناحيه شرع، چنانچه امروزه شب‏نشينى و برگزارى محافل در اين شب نه بر اساس استمرار سنّت ديرپاى گذشتگان، كه صرفاً به جهت شأنيّت خود شب به عنوان طولانى‏ترين شب سال باشد، اشكالى متوجّه اين سنّت نخواهد بود؛» (نوروز در جاهليت و اسلام، ص: 283). ➖➖➖ 1 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
(ادامه فرسته قبلی) ➕چهارم: آداب این شب الف) شاهنامه‌خوانی، از آدابی بوده که شنیده‌ام در این شب انجام می‌شود. من تخصصی درباره فردوسی و شاهنامه ندارم. درباره او فقط کتاب چند صدصفحه‌ای مرحوم ابوالحسنی منذر بانام: «بوسه بر خاک پی حیدر» را تورق کرده‌ام.به نظرم اگر نگاه به فردوسی و کتابش امثال شهید مدرس و دانشیانی چون استاد جهانبخش باشد، مانعی ندارد. ⤴️چه آنکه شهید مدرس سه بار شاهنامه را خوانده است (علی‌اکبر ثبوت، آخوند خراسانی و شاگردانش، ص 739). و استاد جهانبخش در تفسیر این عمل شهید مدرس می‌نویسد: «پیداست که در آن سال‌ها تَوَهُّمِ ناسازیِ شاهنامه‌ی فردوسی بافرهنگ اسلامی، مَحَلّی از إِعراب نداشته است، یا اگر هَم داشته، ساحَتِ عالِمانِ دینیِ روشن‌اندیش و جان آگاه و دیده‌وَری چون مُدَرِّس‌ها و شَعرانی‌ها، به چُنین تَنگ۟‌نَظَری‌هایِ خام‌اندیشانه آلوده نَبوده است.» ⤴️ جهانبخش، این مُلّایِ شاهنامه‌خوان با صراحت می نویسد: «به هَر رویْ، از شَواهَد چُنین بَرمی‌آیَد که فِردوسی، شُعوبیِ سِتیٖهَنده و دُشمَنِ عَرَب نَبوده است. از بُنْ این که فِردوسی سَرایِشِ شاهنامه را چونان واکُنِشِ مُستَقیمی به نژادپَرَستیِ عَرَبی یا درازْدَستی‌هایِ خُلَفایِ بَغْداد یا ... و ... پیشه ساخته بوده باشَد، عَلیٰ‌رَغْمِ تَکرارِ این مُدَّعا دَر أَقوالِ بَعضِ شاهنامه‌پِژوهانِ بنام، بَرایِ مَنْ‌بَنده پُر واضِح نیست.» (b2n.ir/622033)↘️ 💡لیکن اگر نگاهمان به شاهنامه ، آنچه آل احمد گزارش داده است باشد،درست نیست. توضیح آنکه: جلال آل احمد که از نزدیک شاهد ترویج شوینیسم در دوران پهلوی بوده است در تبیین روش پهلوی برای کوبیدن اسلام می‌نویسد: « چه بازی‌ها که به راه انداخته شد. از زردشتی بازی بگیر تا فردوسی و کسروی بازی؛ بهایی بازی هم که سابقه طولانی‌تر داشت» (آل احمد، در خدمت و خیانت روشنفکران، ج 2، ص 153) . ب) حافظ خوانی، هرچند در شخصیت شناسی حافظ مثل مولوی مطالعات جدی و فراوان نداشته‌ام؛ اما به نظرم لازم است بدانیم،آنچه از وی تبلیغ می‌شود همه‌اش صحت ندارد. مثلاً برخی برای ارادتش به امام علی علیه‌السلام شعر «ای دل! غلام شاه جهان باش و شاه باش‏» را به وی نسبت داده‌اند. (سعادت پرور، جمال آفتاب، ج 6، ص 221) درحالی‌که این شعر از او نیست (نک: خرمشاهی، حافظ، ص 123؛ مسعود فرزاد، حافظ صحت کلمات، اصالت غزل‌ها، ج 2، ص 689؛) ▫️ محمود درگاهی سخن از مشکل تلاقی ایدئولوژی با اندیشه‌های حافظ کرده است؛ که چگونه ما با باورهای خود دست به تفسیر حافظ می‌زنیم. بنابراین مبنا ناخوشنودی حافظ از آمدن ماه رمضان و دل‌بستگی‌اش به مستی و بی‌خبری و شادباشی را با گزاره‌های اعتقادی خود توضیح می‌دهیم. (محمود درگاهی، مزاج دهر تبه شد، صص 219-223) 🔹 وقتی جناب حافظ در مدح معشوق مذکرش فرخ گوید: «دل من در هواى روى فرّخ/بود آشفته همچون موى فرّخ‏» و با صدای رسا گفته: «می‏خواره و سرگشته و رنديم و نظرباز / و آن‏كس كه چو ما نيست درين شهر كدامست‏» سخن جناب درگاهی مقبول می نماید. 👈البته من هر آنچه در دیوان حافظ است را تخطئه نمی‌کنم. غرض این است آنرا در جایگاه خودش ببینیم و بیهوده قُدسی سازی نکنیم و کتابی که غَثُ و ثَمین دارد را، همسنگ قرآنی که در آن باطل نیست، نبینیم. + ➕پنجم: توصیه اگر قرار داریم در این شب، به این عادت باستانی عمل کنیم چه خوب است سنت تازی و ایرانی را درهم آمیزیم و به گُل گفته‌ی رسول مهربانی‌ها عمل کنیم. آن رسول خدای مهربان فرمود: «زمستان، بهار مؤمن است، شبش بلند است و كمك عبادتست، روزش كوتاه است و كمك روزه است.» (شیخ صدوق، الامالی، ص 237). ➖➖➖ 2 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 ⭕️ 📜 مرحوم نبوی قمی (صاحب اُمرای هستی) در شرحی که بر حدیثوارهٔ موسوم به عنوان بصری نگاشته، و به‌گمان فضل تقدّم بر شروح دیگر دارد، به مجهولیّتِ راویِ این متنِ معروف تصریح کرده و نوشته است: «و لذا قیل: إنّ العنوانَ لا عنوانَ له!» 📚 (سیّد ابوالفضل نبوی قمی؛ الکوکب الدُرّي في شرح حدیث عنوان البصري*، ص۳) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * این شرح سال‌ها پیش به خطّ زیبای خود مؤلّف چاپ شده و البته مانند دیگر شروح فاقد ارزش علمی است. 👈 چراغ مطالعه •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
شطحیات کتاب «طواسین» حلاج گاه از معانی هر چند باطل هم تهی می شود. این صوفی شهیر در فصلی بعد از دفاع از ابلیس و فرعون چنین آورده است: «كأنها كأنها كأنها، كأنه كأنه كأنه، كأنها كأنها، كأنه كأنه، كأنه كأنها كأنه كأنه، كأنها كأنها، بنيانها أركانها، أركانها ببنانها، أصحابنا أصحابها بها، لها بها، لا هي هو، و لا هو هي، و لا هو إلا هي، و لا هي إلا هو، لا هي إلا هو و لا هو إلا هو.»! (دیوان الحلاج،ص113.) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
⭕️محمد جواد مشکور دیدارش از قبر مولوی را در مقاله ای گزارش کرده است. وی می نویسد: داخل مقبره تابلویی با خط خوش هست که نوشته است «یا حضرت نعمان بن ثابت» که مقصود ابوحنیفه پیشوای بزرگ سنیان است. (مولانا و بارگاه او،مجله هنر و مردم،شماره 145،آبان 1353،ص15) 👆همشهریان مولوی نیز می دانند وی سنی است. 〰️〰️〰️ •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از مهدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴هشداری مجدد: پیش به سوی «فرقه‌های حرزدرمانی و دعادرمانی»! ✍️ احمدحسین شریفی این آقایان موجود در کلیپ فوق را نمی‌شناسم و شخص آنها نیز در این موضوع برای من اهمیتی ندارد، اما این سخنان بی‌اصل و ریشه را نشانه‌های خطرناکی برای شروع فرقه‌سازی‌های معنوی و درمانی می‌دانم. پیشتر گفته بودم که اصل حرز، به گونه‌ای که «حرزفروشان» و مدعیان درمان‌های ماورائی می‌گویند محل سؤال است و هیچ سند معتبری ندارد، چه رسد به بسیاری از آداب انحرافی نوشتن آن. اما اکنون این آقایان پا را فراتر گذشته و می‌گویند نویسنده‌ی حرز باید «مأذون» باشد! و الا «به هیچ عنوان اثر نمی‌گذارد» بلکه ممکن است اثر مخرب هم داشته باشد! البته فعلاً نمی‌گویند «از چه کسی» باید اذن داشته باشد، اما شک نکنید که این بازار تحمیق و استحمار از یک طرف و آمادگی عوام برای پذیرش چنین خرافاتی نه تنها به «إذن‌فروشی» می‌انجامد که رقابت «دکان‌داران درمان‌های ماورائی» در این مسیر، به زودی به شکل‌گیری فرقه‌ها و جریان‌هایی مثل شیخیه و بابیت خواهد انجامید: ادعای «مأذون بودن از امام زمان» و ... این سرنوشت محتوم چنین انحرافات و بدعت‌هایی است که نه ریشه‌ای در «متون» دینی دارد نه مورد تأیید «منابع» دین است و نه سازگار با «مبانی» دینی است. برای مطالعه مطالب مرتبط 👇👇 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2295 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2304 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2308 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2310
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 مرید و مرید بازی زمینه مناسبی است برای فرقه‌ای شدن. 📌 بنده جریان غفاری را فرقه نمیدانم لیکن مکتب تربیتی وی چنین زمینه ای را برای مجذوبانش فراهم میکند. وقتی دائما به مریدانش وعده رسیدن به مقامات ائمه هدی ع میدهد. و بر اساس توهمات و تخیلات ، شاگردان نیز خود را امام علی ع و امام حسین ع دیده‌اند؛ خدای به خیر کند نسلهای بعدی این مکتب تربیتی چه می‌شوند. 👆 تصویر بالا قسمتی از پیامک من با یکی از مریدان اوست. 〰️〰️〰️ ✨امام صادق ع : «...مبادا كسى را غير از حجّت [خدا] عَلَم كنى و هرچه مى گويد تصديق نمايى . » ( کلینی،الکافی،ج2،ص298) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
عصر آب
﷽ #ویژه‌نامه_فاطمیه ➖➖➖ 🎙 #سالک_عاشق (نقد و بررسی مبانی و ادعاهای استاد غفاری در کتاب مادر واقعی) .
5- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي الْفَضْلِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع فَأَجْرَيْتُ اخْتِلَافَ الشِّيعَةِ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَزَلْ مُتَفَرِّداً بِوَحْدَانِيَّتِهِ ثُمَّ خَلَقَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ فَمَكَثُوا أَلْفَ دَهْرٍ ثُمَّ خَلَقَ جَمِيعَ الْأَشْيَاءِ فَأَشْهَدَهُمْ خَلْقَهَا وَ أَجْرَى طَاعَتَهُمْ عَلَيْهَا وَ فَوَّضَ أُمُورَهَا إِلَيْهِمْ 👈فَهُمْ يُحِلُّونَ مَا يَشَاءُونَ وَ يُحَرِّمُونَ مَا يَشَاءُونَ وَ لَنْ يَشَاءُوا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ثُمَّ قَالَ يَا مُحَمَّدُ هَذِهِ الدِّيَانَةُ الَّتِي مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا مُحِقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ خُذْهَا إِلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ. (الکافی،ج1،ص444.)
❌خوی خون ریز و ایران ستیز آمریکا برای مردم مظلوم ایران روشن و هویداست. لیکن امروزه نویسندگان معنوی با روتوش معنویت در صدد تطهیر چهره آمریکا در ذهن ایرانیان هستند. ♨️♨️ والش از جمله شیادان معنوی است که این رسالت را به خوبی بر عهده گرفته است . او،سیاست‌های فعلی ایالت متحدۀ آمریکا را منطبق بر آرمان‌شهرِ معنوی دانسته است ( والش،دوستی با خدا، ص321.)و می‌گوید هیچ‌کس حق فریاد و ناله از ستم‌ها را ندارد . (همان،ص291) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا