هدایت شده از گام دوم انقلاب
6.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | #تنازعهای امروز کشور #غالبا برخاسته از #بی_تقوایی است؛ بسیج عمومی ملت ایران را نباید با تنازع #تخریب کرد❗️
هدایت شده از گام دوم انقلاب
💥 #ایمان و #مجاهدت و #پرهیز_از_تفرقه، شروط تحقّقِ اعتلای #علمی و #مدنی #امت_اسلامی
♨️ نخستین فرآوردهی سیاسی - انسانی اسلام، امّت اسلامی است که از #مدینة_النّبی آغاز شد و به صورتی #حیرت_آور و افسانهوار، قدم در راه رشد کمّی و کیفی نهاد. هنوز نیم قرن از ولادت این پدیدهی مبارک نگذشته بود که نزدیک به نیمی از تمامی قلمرو #سه_تمدّن بزرگ باستانیِ همسایهی خود، یعنی ایران، رم و مصر را در نوردید و یک قرن پس از آن، تمدّنی درخشان و حکومتی عزیز و مقتدر در مرکز جهان پدید آورد که از شرق به دیوار چین و از سوی دیگر به سواحل اقیانوس اطلس و از شمال تا استپهای سیبری و از جنوب تا جنوب اقیانوس هند میرسید.
قرنهای سوم و چهارم هجری و پس از آن، مزیّن به تمدّنی آن چنان مشعشع است که پس از هزار سال، هنوز برکات علمی و فرهنگی آن را در مدنیّت کنونی جهان، میتوان بهوضوح دید. اگر چه مورّخان غربی به هنگام حکایت تاریخ علم و تمدّن، این #رستاخیز_عظیم و بیسابقهی علم و فرهنگ و تمدّن را یکسره در بوتهی #اجمال و #اهمال مینهند و #سرگذشت_علم را از یونان و رم باستان، یکسره به رنسانس متصل میکنند! گویی علم و تمدّن، هزار سال مرده بود و یکباره در رنسانس تولّد یافت! لیکن حقیقت آن است که #قرون_وسطی، فقط برای غرب و اروپا دوران #تاریکی و جهالت و وحشت بود، ولی برای دنیای اسلام با گسترهای چندین برابر اروپا - یعنی از اندلس تا چین - #دوران_تشعشع و بیداری و عروج علمی شمرده میشد.غرض از این یادآوری، تفاخر به گذشته نیست. غرضِ یادآوری این #حقیقت است که آنچه آن تمدّن را پدید آورد - یعنی اسلام و معارف زندگیساز آن - هم اکنون نیز در اختیار ماست و به ما هشدار میدهد: که «یا اَیُّها الَّذِینَ امَنُوا اسْتَجِیبُوا للَّهِِ وَ لَلرَّسُولِ اِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ».(۱) اسلام ثابت کرده است ظرفیت آن را دارد که امّت خود را به اعتلای مدنی و علمی و عزّت و قدرت سیاسی برساند. ایمان و مجاهدت و پرهیز از تفرقه، تنها شرطهای تحقّقِ این هدف بزرگ است و قرآن به ما میآموزد: «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ اَنْتُمُ الْاعْلِوْنَ اِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ». و میآموزد: «وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ اَنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ». و میآموزد: «وَ اَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبْ رَیْحُکُمْ وَ اصْبِرُوا اِنَّ اللَّهَ مَعَ الْصَّابِرِینَ». ضعف این #سه_عامل، #امت_اسلامی را امروز در وضع تأسّفباری قرار داده است. حداقل در دو قرن گذشته، دشمنان پیگیر و با تدبیر و برخی حکومتهای مسلمان بیکفایت، در کنار عوامل و شرایط گوناگون تاریخی و سیاسی، در پدید آوردن این وضع، بهشدت مؤثّر بودهاند و ما امروز #وارث_گذشتگانیم.۱۳۷۶/۰۹/۱۸
#َلاتَنازَعُوا #فَتَفْشَلُوا #تَذْهَبْ_رَیْحُکُم
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸 باختی! 🔸
بعضی از روحانیون در این دهۀ محرم #تبلیغ_نرفتند، گفتند: #مطالعه_میکنیم، مباحثه می کنیم!
سالها پیش، در قم، درس مرحوم آیت الله العظمی آقای داماد شرکت می کردم. این آقایانی هم که الآن جزء رده اوّل های حوزه هستند مثل حضرت آیت الله مکارم، آیت الله آقا موسی [شبیری] زنجانی و ... در بحث فقه صبح های ایشان شرکت می کردند. بعد از ماه رمضان، رفتم درس مرحوم آقای داماد. ایشان گفت که ماه رمضان جایی برای تبلیغ رفتی؟ گفتم: نه! در حالی که در آن ماه رمضان، من به شدت مشعول مطالعه بودم و گاهی تدریس می کردم.
ایشان گفت: «کوتاهی کردی! #باختی!»
دهۀ محرم [و ماه مبارک رمضان]، وقت تبلیغ است. کسانی که می روند تبلیغ، بدانند که به درسشان افزوده می شود. به تحقیقشان افزوده می شود. خدا از جای دیگری وقت را #برکت می دهد. #جبران می کند.
هر چیزی حد خودش را دارد و حدود هر چیزی باید رعایت شود. من به هر روحانی که نرفته در روستا برای تبلیغ، می گویم «باخته»، و هر روستایی هم که روحانی نیاورده، #او_هم_باخته. بله اگر پیگیری کردید و نامه نوشتید و نشد، مسئول نیستید.
خود مرحوم آقای داماد با اینکه مرجع تقلید بود اما در مسجد بازار، منبر می رفت. روضه می خواند و گریه می گرفت. شما #چه_میدانید آن صحبت مختصری را که می کنید چه #اثری در مستمع ایجاد می کند؟!
@haerishirazi
💥هشداری به مبلّغان
✍ آیت الله ری شهری ره:
فاضل ارجمند حجة الاسلام سيد موسي موسوي [۱] فرمود: بنده به لحاظ شرايط مساعدي كه از نظر تحصيلي داشتم، در كمتر از شش سال، مقدمات و سطح يك و سطح عالي را طي كرده و حدود پنج سال هم درسهاي خارج فقه و اصول را نزد اساتيدي همچون آيات عظام داماد و حائري و اراكي قدس سره بهره برده بودم و در شرايط بسيار اميدواركننده اي از نظر آينده علمي قرار داشتم و در حوزه، رسائل و مكاسب و كفايه تدريس ميكردم و در ضمن از اساتيد مدرسه حقّاني هم بودم. در اين موقعيت بود كه در تابستان ۱۳۵۰ش شهيد قدوسي ره به بنده فرمودند: با نظر مساعد حضرت امام، حجج اسلام حاج آخوند و زرندي و كريميان مدرسه اي در كرمانشاه تأسيس كرده اند و بنا دارند كه به سبك جديد، نظير مدرسه حقاني، برنامه ريزي كنند، شما كه به مجموعه برنامههاي ما آشنايي كامل داريد، تابستان سال جاري را به كرمانشاه برويد و اين مدرسه را راه اندازي كنيد. بنده هم آن سال به جاي اصفهان به كرمانشاه رفتم. در آنجا وضعيتي پيش آمد كه مجبور شدم سال تحصيلي بعد هم آنجا بمانم. بعد از آن هم به لحاظ اوج گيري انقلاب و نياز جدّي كرمانشاه به روحاني مرتبط با جوانان و مراكز علمي و دانشگاهي و نفوذ گسترده انجمن حجتيّه و جريانات ماركسيستي در بين جوانان، با مشورتي كه با برخي از اساتيد بزرگوار، از جمله آية الله مشكيني [۱] داشتم، و اكثر آنان با مجموعه شرايط موجود، مصلحت را در ماندن بنده در كرمانشاه ديدند، گرچه سروراني هم نظير مرحوم آية الله العظمي [شيخ مرتضي] حائری به شدت ابراز مخالفت كرده و حتي در غياب بنده فرموده بودند: فلاني خود را ذبح كرده است. بالاخره به هر گونه بود چند سالي با نگراني شديد فكري و تحيّر در كرمانشاه ماندم. بحمدالله با توفيق الهي و با برنامههايي كه با كمك دوستان، در مسجد و مراكز فرهنگي داشتيم، عرصه را هم بر ماركسيستها و هم انجمن حجتيه تنگ كرديم، به طوري كه آنها كاملاً به حاشيه رفتند و حتي برنامه اي براي قتل بنده ريختند كه به صورتي معجزه آسا نجات يافتم. سال حدود ۵۴ يا ۵۶ بود كه به رغم همه موفقيتها بسيار منقلب شدم و تصميم گرفتم استخاره كنم و اگر خوب آمد همان وسط سال به قم بازگردم. در ساعت و حال مناسبي استخاره كردم، آيه «زحف» [۲] آمد، ولي باز به جهت شدت تأثر با اين كه هم معتقد و هم عامل به استخاره هستم به تصميم خود باقي مانده و مشغول جمع اثاثيه براي انتقال به قم شدم. در شب همان روز خواب عجيبي ديدم كه مهم ترين و شيرين ترين فراز زندگيام را رقم زد. در عالم رؤيا ديدم در خيابان، جلوي مدرسه خان اتوبوسهايي بسيار زيبا و. غيرقابل وصف ايستاده و جمع خاصي را از انبوه متقاضيان انتخاب كرده و سوار ميكنند، همه ميدانند كه مقصد سفر بسيار مهم است، ولي به هيچ كس از چگونگي آن خبر نمي دادند. بالاخره جمع محدودي از جمعيت عظيم حاضر را سوار و حركت كردند. در نزديكيهاي مقصد، بوي عطر عجيبي به مشام رسيد كه همه را مدهوش كرد. بعد فهميديم همه اين عطر از فضاي باغ غيرقابل وصفي متصاعد است. دم باغ همه را پياده كردند. باز هيچ كس نمي دانست در داخل باغ چه خبر است. آنجا هم از همين جمعيت محدود، اكثر افراد را راه ندادند. فردي بود از بستگان بنده، هر چه اصرار كردم [كه به او اجازه ورود بدهند]، سه عيب از او گفتند _كه دقيقاً نقصهاي مهم معنوي اوست_ و فرمودند به جهت اين عيبها نمي تواند وارد شود. سپس افراد منتخب را گروه گروه وارد باغ ميكردند. بنده و حجة الاسلام اوسطي و حجة الاسلام حاج شيخ محمود عبداللهي و مرحوم معصومي را با هم وارد باغ كردند. بعد از ورود فهميديم كه مولايمان مولي الكونين حضرت بقية الله_ ارواحنا فداه_ داخل باغ هستند. حضرت در خيمه اي وسط باغ بودند. به محضر مقدس شان رفتيم، شيريني و عظمت محضر قابل وصف نيست. بنده ناگهان به يادم افتاد كه اين بهترين فرصت است كه با كسب نظر مستقيم از حضرت [در باره ماندنم در كرمانشاه] تصميم بگيرم. پس از سؤال بنده، حضرت_روحي فداه_ آنچنان روي در هم كشيدند كه هنوز پس از سالها تلخي آن در ذائقه بنده مانده است و فرمودند: «دل من از دست روحانيون خون است كه يا در قم و حوزههاي مشابه آن به بهانههاي مختلف ميمانند يا به جاهاي خوش آب و هوا و همراه با اقبال مردم ميروند. پس اين گونه مناطق را_كه بسيارند _ چه كساني تأمين نياز كنند!؟»
🔖پاورقی:
۱. حجة الاسلام موسوي نمايندۀ سابق ولي فقيه در كردستان بودند. ايشان در سفري كه اين جانب به كردستان داشتم، اين خاطره و چند خاطرۀ ديگر _ كه در فصلهاي بعدي بيان خواهد شد _ را برايم تعريف كردند. سپس بنا بر تقاضاي من آنها را به صورت كتبي در اختيارم گذاشتند.
۲. آیات ۱۵ و ۱۶ انفال. در اين آيات پشت كردن به جبهۀ جنگ موجب خشم الهي و گرفتار شدن به عذاب جهنم دانسته شده
📚خاطره های آموزنده ، ری شهری، ص۷۰
نثار روحشان فاتحه ای هدیه کنیم🤲
📌آداب مسافرت از نفس به سوی خدا
🔰بخشی از نامه عرفانی امام خمینی به یکی از شاگردان
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
✍️و بعد، فإنّ الإنسان ممتاز عن ساير الموجودات باللطيفة الربانية و الفطرة الالهية- فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيها- و هذه بوجهٍ هي الأمانة المشار إليها في الكتاب العزيز الالهي «إنَّا عَرَضْنا الأَمانَةَ عَلىَ السَّمواتِ وَ الأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ اشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَها الإنْسانُ» و هذه الفطرة هي فطرة توحيد اللَّه في المقامات الثلاثة بل رفض التعيّنات و إرجاع الكُلّ إليه و إسقاط الإضافات حتّى الأسمائية و إفناء الجُلّ لديه. و مَنْ لم يصل إلى هذا المقام فهو خارجٌ عن فطرة اللَّه و خائنٌ في أمانة اللَّه، و جاهلٌ بمقام الإنسانية و الربوبية، و ظالمٌ بنفسه و الحضرة الالهية
✍️و معلومٌ عند أصحاب القلوب من أهل السابقة الحُسنى أنّ حصول هذه المنزلة الرفيعة و الدرجة العَلية؛ لا يمكن إلّا بالرياضات الروحية و العقلية و الخواطر القُدسية القلبية بعد طهارة النفس عن أرجاس عالم الطبيعة و تزكيتها، فإنّ هذا مقامٌ لا يمسُّه إلّا المطهّرون، و صرف الهَمّ إلى المعارف الإلهية و قَصْر الطرْف إلى الآيات و الأسماء الربوبية عقيب صيرورته إنساناً شرعيّاً بعد ما كان إنساناً بشرياً بل طبيعياً.
✍️فاخرجي أيّتها النفس الخالدة إلى الأرض لاتّباع هواك من بين الطبيعة المظلمة المدهشة الهيولانية، و هاجري إلى اللَّه مقام الجمع و إلى رسوله مظهر أحدية الجمع حتّى يدركك الموت بتأييد اللَّه تعالى فوقع أجرك عليه، و هذا هو الفوز العظيم و الجنة الذاتية اللقائية التي لا عين رأت و لا اذن سمعت و لا خطر على قلب بشر
✍️و اعلمي أنّك ظهرت من مقام جامعية الأسماء و البرزخية الكبرى، و أنت غريب في هذه الدار و لا بدّ لك من الرجوع إلى الوطن؛ فاحببي وطنك فإنّه من الإيمان- كما أخبر به سيّد الإنس و الجانّ
✍️إيّاك ثمّ إيّاك- و اللَّه تعالى معينك في اولاك و اخراك- و أن تصرف همّك إلى حصول الملاذّ الحيوانية الشهوية فإنّ هذا شأن البهائم، أو الغلبة على أقرانك و أشباهك حتّى في العلوم و المعارف فإنّ هذا شأن السباع، أو الرئاسات الدنيوية الظاهرية و صرف الفكر و التدبير إليها فإنّ هذا مقام الشياطين، بل و لا تجعلي نصب عينك صورة النسك و قشورها، و لا اعتدال الخُلق و جودتها، و لا الفلسفة الكلّية و المفاهيم المبهمة، و لا تنسيق كلمات أرباب التصوّف و العرفان القشرية و تنظيمها، و إرعاد أهل الخرقة و إبراقها، فانّ كلّ ذلك حجاب في حجاب و ظلمات بعضها فوق بعض، و صرف الهمّ إليها اخترام و هلاك، و ذلك خسران مبين و حرمان ابدي و ظلمات لا نهاية لها؛
✍️بل يكون همّك التوجّه إلى اللَّه تعالى و إلى ملكوته في كلّ حركاتك و سكناتك و أنظارك و أفكارك؛ فإنّك مسافر إلى اللَّه تعالى و لا يمكن لك هذه المسافرة بقدم النفس بل لا بدّ و أن يكون بقدم اللَّه و رسوله؛ فإنّ المهاجرة من بيت النفس لا يمكن بقدمها. فكلّما كان قدمك قدم النفس، ما خرجت بعدُ من بيتك، فلست مسافراً؛ و قد عرفت أنّك غريب مسافر.
📌بخشی از نامه عرفانی به آقاى ميرزا جواد همدانى (حجت)
📚صحيفه امام، ج1، ص: 6
📌جمله های گیرا و موثر #چهل_حدیث
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۰/۱۲/۱۳
💠من یک بار داشتم به یکی از برنامه های عرفانی رادیو گوش میکردم، دیدم جملهیی را از کتاب «چهل حدیث» امام نقل میکند؛ آن جمله برای من خیلی مؤثر و گیرا بود. عجیب است که من کتاب «چهل حدیث» امام را دارم و نگاه هم کردهام؛ اما آن جمله را ندیده بودم.
💠آن جمله راجع به این بود که انسان نباید به خدای متعال بگوید که با عدالت با من برخورد کن؛ چون خدای متعال بر او سختگیری خواهد کرد. همان عبارت سادهی امام در آنجا، بسیار گیرا و مؤثر بود؛ اینها عرفان است.
💠خود امام اهل معنا و اهل حال بود؛ آن چیزی که میگفت، واقعاً آن را احساس کرده بود؛ لذا آن چیزی هم که از او صادر شده است، همان اثر را میگذارد.
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✳️ اطلاعیه جدید مدیریت پذیرش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
✅ به اطلاع داوطلبان آزمون ورودی کارشناسی سال 1401 مؤسسه میرساند براساس مصوبه جدید هیئت محترم رئیسه مؤسسه اصلاحات ذیل در مراحل آزمون انجام شد:
1️⃣ از چند مرحله آزمون (کتبی؛ مصاحبه فقه و اصول و ادبیات عرب؛ سنجش استعداد تحصیلی) مرحله مصاحبه فقه و اصول و ادبیات عرب آن حذف شد؛
2️⃣ از منابع آزمون کتبی ماده آزمونی زبان انگلیسی حذف شد؛
3️⃣ معیار در پذیرش و قبولی داوطلبان، کسب حداکثر امتیاز در آزمون کتبی و تکمیل شدن ظرفیت مؤسسه میباشد.
🔶 پوستر ثبت نام
🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir/4440
🔷 دفترچه راهنمای ثبت نام
🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir/4442
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از گام دوم انقلاب
🔷 جمهوریت و اسلام
حجت الاسلام قنبریان
🕗 پنجشنبه ۱۱فروردین ساعت۲۰
📎جهت شرکت در جلسه از این لینک اقدام کنید:
https://www.skyroom.online/ch/jad_1400_jad/jad
#جمهوری_اسلامی
#مردم_سالاری_دینی
#گام_دوم
▪️مدرسه مجازی سبحان تقدیم میکند:
🔅 آغاز ثبتنام دوره معرفتی اجتهاد روشمند + کتابچه حاوی متن تنظیم شده جلسات
(نگاهی به مکتب فقهی رهبر معظم انقلاب حفظهالله)
🔰 استاد سلمان رئوفی
▪️در ۱۰ جلسه به صورت مجازی در تاریخ ۲۰ فروردین ماه تا ۳۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۱
▪️بعد از نماز عصر
▪️سرفصلهای دوره:
🔘 معنای مکتبشناسی فقهی
🔘 هدف و فوائد مکتبشناسی فقهی
🔘 برشهای مکتبشناسی فقهی
🔘 معرفی مکتب فقهی رهبر معظم انقلاب
🔘 خصوصیات اصلی مکتب فقهی آیت الله خامنهای
🔘 مبانی آیت الله خامنهای در موضوعشناسی فقهی
🔘 مراحل موضوعشناسی فقهی در مکتب فقهی آیت الله خامنهای
🔘 روشهای آیت الله خامنهای در بررسی و تعیین موضوع فقهی
⚠️ظرفیت محدود⚠️
🔅لینک ثبتنام:
https://www.sobhan-ins.com/product/ejtehade_raveshmand/
👈برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق پیامرسان ایتا با شماره ۰۹۱۰۹۶۵۷۲۳۶ (@Poshtibans) در ارتباط باشید.