eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
317 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۶۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَعِدَ لِلْقِتَالِ وَاللهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏{۱۲۱} و بیادآر هنگامى كه بامدادان براى جنگ اُحد از نزد خانواده‌ات بیرون شدى تا مؤمنان را در مراكزى براى جنگیدن جاى دهى، و خداوند به گفتار و كردار شما شنوا و داناست.(۱۲۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ سیمایى از جنگ اُحُد  سال دوّم هجرى، كفّار قریش با دادن هفتاد كشته و هفتاد اسیر در جنگ بدر شكست خورده و به مكّه بازگشتند ابوسفیان گفت: بر كشته‌ها گریه نكنید، تا عقده‌ها خالى نشود و كینه‌ها باقى بماند همگى شعار انتقام سر دهید و من نیز تا انتقام نگیرم با همسرم همبستر نخواهم شد. سال بعد، كفّار مكّه با سه هزار سوار و دو هزار پیاده و تجهیزات كامل به قصد جنگ با مسلمین به سوى مدینه حركت كردند. عبّاس عموى پیامبر كه تا آن روز اسلام نیاورده بود و در مكّه زندگى می‌كرد، بخاطر علاقه و محبّت زیادى كه به پیامبر داشت، ماجراى حركت و حملهٔ كفّار را در نامه‌اى محرمانه توسّط مردى از قبیله بنى‏ غفّار نزد پیامبر فرستاد. همین كه رسول گرامى اسلام ﷺ از ماجرا با خبر شد، گروهى را از مدینه براى كسب اطلاعات بیشتر به سوى مكّه فرستاد مأموران در بازگشت، حركت قواى كفّار به سركردگى ابوسفیان را تأیید كردند پیامبر اكرم ﷺ در روز جمعه جلسه‌اى تشكیل داده و با مسلمانان در این مورد مشورت فرمودند. ⬅️ در این جلسه دو نظریّه مطرح شد: ⓵ در مدینه بمانیم و در كوچه‌ها سنگر بگیریم تا همه بتوانند به ما كمك كنند ⓶ از مدینه خارج شده و در بیرون شهر بجنگیم   نظریهٔ دوم كه همراه با حماسه و اظهار شجاعت بود، جوانان را جذب و طرفداران بیشترى پیدا كرد و در نتیجه رأى بر آن شد كه از شهر خارج شوند. با اینكه نظر مبارك شخص پیامبر ﷺ ماندن در شهر بود، ولى به احترام احساسات جوانان، از رأى خود صرف نظر كرد. پس پیامبر اكرم ﷺ همراه یك نفر براى آماده كردن اردوگاه از شهر مدینه خارج شده و محلى را در دامنه كوه اُحد كه شرایط نظامى خوبى داشت، برگزید. آنگاه پیامبر در خطبه‌هاى نماز جمعه مردم را از ماجرا مطلع فرموده و پس از نماز با هزار نفر از مهاجرین و انصار رهسپار اردوگاه جنگ شدند. فرمانده این جنگ شخص رسول ﷺ بودند حضرت چند پرچم را برافراشتند كه بعضى بدست مهاجرین و بعضى بدست انصار سپرده شد. ⬅️ حركت از مدینه تا اردوگاه احد پیاده بود و رسول خدا از اصحاب در طىّ حركت سان می‌دیدند و صفوف را منظّم می‌فرمودند پیامبر در بازدید از صفوف، افراد تازه‌اى را دیده و سؤال فرمودند: شما كیستید؟ گفتند: ما از یهودیان مدینه هستیم كه براى كمك به شما آمده‌ایم. حضرت با كمى تأمّل فرمودند: براى جنگ با مشرك، از مشرك كمك نمی‌گیریم و به همین دلیل از هزار نفر لشگر اسلام سیصد نفر كم شدند، البتّه بعضى گفته‌اند كه همهٔ این سیصد نفر، یهودى نبودند بلكه مسلمانانى مانند عبدالله ‏بن اُبى هم بودند كه چون حركت مسلمانان با رأى آنان مبنى بر سنگر گرفتن در شهر موافق نشده بود، در میان راه جدا شدند. پیامبر ﷺ نماز صبح را با هفتصد نفر در احد اقامه كردند، و عبدالله ‏بن جبیر را با پنجاه نفر از تیراندازان ماهر، مأمور حفظ دهانهٔ حسّاس كوه قرار داده و سفارش فرمودند كه هرگز این منطقه را خالى نكنید.  ⬅️ ابوسفیان نیز خالد بن ولید را همراه با دویست نفر سرباز مأمور نمود تا هرگاه نگهبانان از دهانه كوه غفلت نمایند، از پشت سر به سپاه اسلام حمله ور شوند. سرانجام دو لشگر در برابر یكدیگر صف آرایى كردند. ابوسفیان به نام بت‌ها و زنان زیبا و رسول خدا ﷺ به نام خداوند متعال، سپاه خود را تشویق می‌كردند. از لشگر مسلمانان فریاد الله اكبر و از سپاه كفر صداى دف و نى بلند بود. ⬅️ جنگ كه شروع شد، مسلمانان با یك حملهٔ سریع لشگر قریش را درهم شكستند و سپاه كفر پا به فرار گذاشته و مسلمانان آنها را تعقیب نمودند. ⬅️ بعضى از مسلمانان به خیال شكست قطعى كفار سرگرم جمع ‏آورى غنائم شدند و نگهبانان دهانهٔ كوه نیز برخلاف سفارشات اكید رسول الله ﷺ به طمع جمع آورى غنائم، منطقهٔ تحت حفاظت خود را رها كردند. در این هنگام خالد بن ولید با دویست نفر سپاه خود كه در كمین بودند، از فرصت استفاده نموده و از پشت به سپاه اسلام حمله كردند.  ناگهان مسلمانان خود را در محاصره كفّار دیدند. حمزه عموى گرامى پیامبر شهید شد و جز افراد معدودى كه پروانه ‏وار گرد وجود مبارك رسول ‏الله بودند، بقیه مسلمانان پا به فرار گذاشتند. ⇜ ادامـہ در صفحـه بعـد ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
⇜ ادامـہ تفسیر آیه ۱۲۱ سوره آل عمران ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ در این جنگ نقش على بن ابى‏ طالب علیهما السلام از همهٔ افراد بیشتر بود به نحوى كه شمشیر آن حضرت شكست و پیامبر ﷺ شمشیر خود را كه ذوالفقار نام داشت به آن حضرت داد و على علیه‌السلام از ایشان حفاظت می‌كرد. در این جنگ شصت ضربه و زخم بر پیكر مبارك على علیه‌السلام وارد شد. 💠🔹امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبر اكرم ﷺ جبرئیل را در میان زمین و آسمان دید كه می‌گوید: «لا فَتى‏ الاّ على لاسَیف الاّ ذوالفَقار» ⬅️ یكى از كفّار مكّه به نام ابن قمعه، سرباز فداكار اسلام مَصعب را به خیال اینكه او پیامبر است، شهید كرد و فریاد زد: به لات و عزّى سوگند كه محمّد كشته شد. كفّار به شهادت رسول خدا مطمئن شده و راه مكه را در پیش گرفته و جنگ را رها كردند و عملاً این شعار به نفع مسلمانان تمام شد. در این میان مسلمانان نیز با شنیدن شایعه شهادت رسول خدا با ترس و وحشت پا به فرار گذاشته و بعد از با خبر شدن از زنده بودن پیامبر بازگشته و از آن حضرت عذرخواهى كردند. در این جنگ هفتاد تن از مسلمانان شهید و عدّهٔ زیادى نیز مجروح شدند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إذْ هَمَّت طَّآئِفَتَانِ مِنْكُمْ أَنْ تَفْشَلَا وَاللهُ وَلِيُّهُمَا وَ عَلَى اللهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ{۱۲۲} آنگاه كه دو گروه از شما بر آن شدند كه در جنگ سستى نمایند، امّا خداوند ولىّ آنان بود و به آنان كمك كرد كه از این فكر باز گردند، پس مؤمنان تنها به خدا توكّل كنند.(۱۲۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ دو گروه از مسلمانان به نام‌های «بنوسلمه» از قبیله‏ اوس و «بنوحارثه» از قبیله‏ خزرج تصمیم گرفتند كه از شركت در جنگ اُحد خوددارى كنند. ⬅️ دلیل سستى این دو گروه را عوامل متعدّدى ذكر كرده‌اند: ⓵ ترس از دشمن كه بیش از مسلمانان بودند. ⓶ ناراحتى از اینكه چرا در مقام مشورت به رأى ما توجّه نشد و به جاى دامنه اُحد، در شهر سنگر نگرفته‌اند. ⓷ ایراد به اینكه چرا پیامبر اجازه نداد یهودیان هم پیمان، به آنان كمك كنند. ⬅️ ولى خداوند با لطف خود این دو گروه را از افتادن به دام گناه و فرار از میدان جنگ نگهداشت و آنان را در ولایت خود حفظ كرد. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُواْ اللهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏{۱۲۳} و همانا خداوند شما را در جنگ بدر در حالى كه ناتوان بودید یارى كرد، پس از خداوند پروا كنید، باشد كه سپاس گزارى نمائید.(۱۲۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ كلمه «اذلّة» یا به معنى كمبود نیروى انسانى مؤمنان در بدر است و یا به معناى كمبود ساز و برگ جنگى و تداركات است. ⬅️ یادآورى كمبودها در بدر، اشاره به توانمندى آنان در مقایسه با جنگ اُحد است.  ⬅️ در سه آیه قبل خواندیم كه صبر و تقوا، انسان را بیمه می‌كند و در این آیه نمونه عملى آن را مجاهدان بدر معرفى می‌كند. در آیه‏ قبل نیز سخن از توكّل بود و مجاهدان بدر نمونه عملى توكّل هستند. ⬅️ این آیه خطاب به مسلمانان می‌فرماید: شما كه در بدر نصرت خدا را دیدید، چرا در اُحد به فكر سستى افتادید؟! 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَن يَّكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلَاثَةِ ءَالَفٍ مِّنَ الْمَلَائِكَةِ مُنْزَلِينَ‏{۱۲۴} و بیاد آور هنگامى كه به مؤمنان می‌گفتى: آیا شما را كفایت نمی‌كند كه پروردگارتان شما را به سه هزار فرشتهٔ فرود آمده یارى كند؟(۱۲۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ یكى از وظایف رهبرى، امیدوار كردن مردم و توجّه دادن آنها به امدادهاى غیبى است. ⬅️ امیدوارى به لطف خداوند براى یك رزمنده ضرورى است. ⬅️ ملائكه به فرمان خداوند در خدمت مؤمنان قرار می‌گیرند. ⬅️ در جهان بینى الهى، زندگى انسان‌ها با جهان فرشتگان مرتبط است. ⬅️ امدادهاى الهى، بر اساس ربوبیّت اوست. ⬅️ یكى از اسباب امدادهاى الهى در جبهه‌ها، نزول فرشتگان است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨بَلَى‏ إِنْ تَصْبِرُواْ وَ تَتَّقُواْ وَ يَأْتُوكُم مِّنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ ءَالَفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ‏{۱۲۵} البتّه اگر صبر و مقاومت كنید و پرهیزگارى نمائید گر چه دشمنان با خشم و خروش بر شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته مخصوص مدد می‌رساند.(۱۲۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در آیه‏ قبل، سخن از نزول سه هزار فرشتهٔ امدادرسان بود و در این آیه، سخن از پنج هزار فرشتهٔ مخصوص، و این در صورت صبر و تقواى رزمندگان است ⬅️ ذكر تعداد فرشتگان، نشان می‌دهد كه قدرت آنان محدود است ↫◄همان گونه كه از كلمه‏ «مُنزَلین» فهمیده می‌شود كه فرشتگان تحت امر خدا هستند و از پیش خود كارى انجام نمی‌دهند. ↫◄ و از كلمه «مُسَوّمِین» استفاده می‌شود كه فرشتگان امدادى، نیروهاى ویژه‌اى هستند. ⬅️ در صحیفه‏ سجادیه، امام سجاد ‏علیه‌السلام در سلام خود به فرشتگان، براى هر دسته از فرشتگان، مأموریت خاصى را بیان می‌كند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ مَا جَعَلَهُ اللهُ إِلَّا بُشْرَى‏ لَكُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُمْ بِهِ وَ مَا الْنَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِاللهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ‏{۱۲۶} و خداوند این نزول فرشتگان را جز مژده و بشارتى براى شما قرار نداد، تا دل‌های شما بدان آرام گیرد و بدانید كه هیچ پیروزى نیست مگر از جانب خداوند عزیز و حكیم(۱۲۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ آرامش و امید نیاز رزمندگان در جبهه‏ هاست. ⬅️ تمام مقدّمات مادّى، علمى، روانى و انسانى، بدون ارادهٔ خداوند كارى از پیش نمی‌برند. ⬅️ قدرت خداوند همراه با حكمت اوست لذا ممكن است در مواردى به دلایل خاصى مسلمانان نیز شكست بخورند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨لِيَقْطَعَ طَرَفاً مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْ يَكْبِتَهُمْ فَيَنْقَلِبُواْ خَآئِبِينَ‏{۱۲۷} امدادهاى الهى براى آن بود تا بعضى از كفّار را ریشه كن كند یا ناكام و ذلیلشان گرداند كه ناامید برگردند(۱۲۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ كلمه «طَرف» به معناى انتهاى یك چیز است، نه گوشهٔ آن، بنابراین آیه می‌فرماید: امدادهاى غیبى ما براى آن است كه ریشهٔ بعضى از كفّار قطع شود. ⬅️ البتّه بعضى مفسّران، «طَرف» را به معناى اَشراف گرفته‌اند یعنى هدف جنگ بدر، نابودى اَشراف كفّار بود نظیر آیه «فقاتلوا ائمّة الكفر» ⬅️ ناامیدى بر دو گونه است: ◽️اگر كسى از اوّل ناامید باشد می‌گویند: «یأس» دارد ◽️ولى اگر بعد از امیدوارى، ناامید شود می‌گویند: «خائب» است. ⬅️ جنگ در اسلام، گاه دفاعى است و براى خنثى كردن تهاجم دشمن و گاه ابتدایى و آغازگرانه است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْ‏ءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَلِمُونَ‏{۱۲۸} هیچ امرى از هدایت یا كیفر مردم در اختیار تو نیست. تنها خداوند است كه یا لطف خود را بر آنها بر می‌‏گرداند یا عذابشان می‌كند، زیرا آنان ستمكارند.(۱۲۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ وقتى رهبرى امّت صداقت كامل دارد، اینگونه عمل می‌كند كه حتّى آیاتى را كه از او سلب مسئولیت می‌كند، با كمال صداقت و شهامت براى مردم باز می‌خواند، كه خداوند فرمود: تو كاره‌اى نیستى. ⬅️ در تفاسیر شیعه و سنّى می‌خوانیم كه در جنگ اُحد هنگامى كه دندان پیامبر شكست و خون جارى شد، حضرت فرمود: چگونه این مردم رستگار خواهند شد؟ آیه نازل شد كه تو مسئول رستگارى مردم نیستى، ممكن است در آینده مورد عفو قرار بگیرند و ممكن است به حال خود رها شده و مجازات شوند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَللهِ مَا فِى الْسَّمَوَتِ وَ مَا فِى الْأَرْضِ يَغْفِرُ لِمَن يَشَآءُ وَ يُعَذِّبُ مَن يَشَآءُ وَاللهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏{۱۲۹} و آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. او طبق حكمت خود هركس را بخواهد می‌بخشد و هر كس را بخواهد عذاب می‌كند و خداوند بخشندهه مهربان است(۱۲۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ این آیه تأكیدى بر آیه قبل است كه مجازات یا عفو، تنها به دست خداوند است. زیرا آفرینش و حاكمیّت تمام هستى در دست اوست. ⬅️ جالب اینكه در آیه، افراد مورد قهر یا لطف معیّن نمی‌شوند، تا غرور یا یأس براى كسى پیدا نشود و همه در حالت خوف و رجا باشند. ⬅️ ناگفته پیداست كه عفو یا عذاب، بر اساس حكمت الهى و وابسته به زمینه‌هایى است كه انسان در خود و یا جامعه بوجود می‌آورد. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَأْكُلُواْ الْرِّبَواْ أَضْعَافاً مُّضَعَفَةً وَاتَّقُواْ اللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏{۱۳۰} اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! ربا و بهرهٔ پول را با افزودن‏هاى مكرّر نخورید، از خدا پروا كنید تا شاید رستگار شوید(۱۳۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ این آیه همراه با هشت آیه بعد، در میان آیات جنگ اُحد قرار گرفته است. شاید این امر به این جهت باشد كه مسائل اخلاقى و اقتصادى، در یك نظام دفاعى مؤثّر است. ⬅️ جامعه‌اى كه افرادش اهل اخلاص و ایثار و سبقت در كارهاى خیر و اطاعت از رهبر باشند در جنگ هم موفّق خواهند بود ولى جامعهٔ پول پرست و بخیل و نافرمان و مصرّ بر ارتكاب گناه یقیناً شكست خواهد خورد.  ⬅️ آیات تحریم ربا، در چند مرحله و به صورت تدریجى نازل شده است. ◽️⇦ گام اول، انتقاد از رباخوارى یهود بود: «و اخذهم الرّبا وقد نهوا عنه» ◽️⇦ گام دوم این آیه است كه منع از رباى چندین برابر می‌كند. ◽️⇦ و در گام سوم، اسلام حتى یک درهم ربا را تحریم و به منزلهٔ جنگ با خدا معرفى كرده است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَاتَّقُواْ الْنَّارَ الَّتِى أُعِدَّتْ لِلْكَافِريِنَ‏{۱۳۱} و از آتشى كه براى كافران آماده شده است بپرهیزید(۱۳۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ رباخوارى یك نوع كفر است. ⬅️ مسلمان رباخوار، همان عذابى را می‌بیند كه براى كافر فراهم شده است. ⬅️ دوزخ، براى كافران فراهم شده و اگر مسلمانانى گرفتار آن شوند، بخاطر تشابه عملى آنان با كفّار است. ⬅️ دوزخ هم اكنون موجود است «اعدّت للكافرین» همانگونه كه بهشت براى نیكوكاران آماده است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom