⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_مــائـده
#صفحــه۱۲۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَىْءٍ مِّنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ وَ رِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ{۹۴}
اى كسانى كه ایمان آوردهاید! خداوند شما را با چیزى از شكار كه دستها و نیزههایتان به آن میرسد میآزماید تا خداوند معلوم گرداند چه كسى در باطن از او بیم دارد و تسلیم فرمان اوست و از شكار میگذرد پس بعد از این هر كه تجاوز كند او را عذابى دردناک است(۹۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در ایام حج و حالت احرام
حاجى حقّ شكار ندارد، همان ایام گاهى شكار
تا نزدیكى انسان میآید و میتوان به راحتى
به آن دست یافت ولى آزمایش الهى
به این است كه دست به شكار نزنیم
⬅️ در حدیث میخوانیم: در عمره حُدیبیه
حیوانات شكارى فراوانى براى مسلمانان
ظاهر شدند كه مسلمانان میتوانستند
به راحتى آنان را صید كنند
⬅️ در قرآن مسأله شكم و غذا به عنوان
یکی از اسباب آزمایش الهى مطرح شده است
به نمونههاى زیر توجه كنید↯
◽️الف: آدم و حوا در مسأله غذا شكست
خوردند «لا تقربا هذه الشجرة»
◽️ب: بنى اسرائیل در تحریم صید ماهى
در شنبهها شكست خوردند
«ولقد علمتم الّذین اعتدوا منكم فى السبت»
◽️ج: یكى از فرماندهان بنى اسرائیل
هنگام عبور سربازانش از یک منطقه
و رسیدن به نهر
فرمان داد كه از آب آن ننوشند
ولى یارانش جز اندكى خوردند
«فشربوا منه الاّ قلیلاً»
◽️د: روزه گرفتن یک آزمایش بزرگ است
◽️ه: نزدیک آمدن شكار به حجاج
در حالت احرام، كه حق صید ندارند
«تناله أیدیكم»
⬅️ ســؤال:
انسان كه چیزى را آزمایش میکند
براى اطلاع و علم است، اما خداوند كه
همه چیز را میداند چرا آزمایش میکند؟
پاسـ☑️ـخ:
حضرت على علیهالسلام در نهج البلاغه
میفرماید: آزمایشات الهى براى آن است
تا انسان در برابر حوادث تلخ و شیرین
عكس العمل نشان دهد و در برابر آن
استحقاق كیفر یا پاداش داشته باشد
آرى خداوند بر اساس عمل
كیفر و پاداش میدهد نه بر اساس علم خود
همان گونه كه ما نیز به خاطر علم به هنر
و كارآیى فردى به او پاداش نمیدهیم
بلكه باید براى ما كارى از خود نشان دهد
تا مزد بگیرد
⬅️ ســؤال:
آیا مهمان و زائر خانه خدا به خاطر شكار
حیوانى باید به عذاب دردناک گرفتار شود؟
پاسـ☑️ـخ:
خود شكاركردن، عذاب دردناک ندارد
بلكه عذاب به خاطر شكستن قداست حرم
و اِحرام و قانون شكنى اوست
«مَن اعتدى بعد ذلک فله عذاب الیم»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹حضرت جواد علیهالسلام⇩
《مَنِ اسْتَغْنی بِاللهِ إفْتَقَرَ النّاسُ إلَیْهِ
وَ مَنِ اتَّقَی الله أَحَبَّهُ النّاسُ وَ إنْ کَرِهُوا》
↫◄ هر كه خود را به وسيله خداوند
بىنياز بداند مردم محتاج او خواهند شد
و هر كه تقواى الهى را پيشه خود كند
خواه ناخواه مورد محبّت مردم قرار مىگيرد
گرچه مردم خودشان اهل تقوا نباشند.
📚بحارالانوار، جلد۷۵، صفحه۷۹
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_مــائـده
#صفحــه۱۲۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَقْتُلُواْ الصَّيْدَ وَ أَنتُمْ حُرُمٌ وَ مَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّداً فَجَزَآءٌ مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ هَدْياً بَلِغَ الكَعْبَةِ أَوْ كَفَّرَةٌ طَعَامُ مَسَكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَلِکَ صِيَاماً لِّيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللهُ عَمَّا سَلَفَ وَمَنْ عَادَ فَيَنتَقِمُ اللهُ مِنْهُ وَاللهُ عَزِيزٌ ذُوانتِقَامٍ{۹۵}
اى كسانى كه ایمان آوردهاید در حال احرام شكار را نكشید و هر كس از شما به عمد شكارى را بكشد كیفر و كفارهاش كشتن نظیر آن حیوان از چهارپایان است كه به این نظیر بودن دو شاهد عادل از میان خودتان حكم كنند
این حیوان قربانى هدیهاى است كه به كعبه برسد و آنجا ذبح شود یا به جاى قربانى براى جبران آن به شصت فقیر طعام بدهد یا برابر آن روزه بگیرد
این كفارههاى سه گانه براى آن است كه جزاى كار خود را بچشد
خداوند از گذشته شما كه قانون كفّاره نیامده بود گذشت و هر كس اینكار را تكرار كند خداوند از او انتقام میگیرد و خداوند شكست ناپذیر و انتقام گیرنده است(۹۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ كلمه «حُرُم» به معناى كسى است كه
براى حج یا عمره، مُحرم شده است
كلمه «نَعَم» كه جمع آن «اَنعام» است
به شتر، گاو و گوسفند گفته میشود
كلمه «مسكین» از «سكن» به كسى
گفته میشود كه به خاطر تهیدستى و فقر
از مسكن خود خارج نمیشود و به اصطلاح
فقر او را از پا در آورده و خانه نشین كرده است
⬅️ امام صادق علیه السلام فرمود:
كفاره شترمرغ، شتر
و كفاره الاغ وحشی، گاو
و كفاره آهو، گوسفند
و كفاره گاو وحشى، گاو اهلى است
⬅️ براى توضیح بیشتر در مورد كفاره شكار
و احكام و خصوصیات آن به كتب فقهى
و توضیح المسائل مراجعه شود.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله⇩
《مَن أَرادَ أن تُستَجابَ دَعوَتُهُ
وَ أَن تُکشَفَ کُربَتُهُ فَلیُفَرِّج عَن مُعسِرٍ》
↫◄ هر کس میخواهد
دعایش مستجاب شود
و اندوهش زایل گردد
از شخص گرفتار گره گشائی کند
📗نهجالفصاحه، صفحه۷۵۹
و چه زیباست که این دستگیری
قرائت صلواتی باشد
برای اسیران خاک🥀
💢↶ آیـا در عـالـم بـرزخ
زمـان و سـاعـت وجود دارد؟ ↯
↩️ وقتی انسان میمیرد هنگام
سکرات موت پردهها کنار رفته و یکسری
مسائل جلوی چشم او نمایان میشود
مثل دیدن شیاطین
آمدن عزرائیل
یا دیدن امامان معصوم علیهمالسلام
☑️ مقررات عالم برزخ با مقررات دنیا فرق میکند
در دنیا هر حادثهای و حرکتی که از ما
صادر میشود تابع زمان است و بدون زمان
اصلاً امکان آن متصور نیست
◽️⇦ اما در برزخ به گونهای دیگر است⇩
به عنوان مثال گاهی در عالم رؤیا
در موقعی که شخص خوابیده و خواب میبیند
آن مقدار که در خواب وقت تلف میکند
مثلاً گاهی ساعتها و گاه دهها ساعت است
اما وقتی بلند میشود میبیند
زمان خواب او یک ساعت بیشتر نبوده
با توجه به اینکه همه آن یک ساعت هم خواب نمیدیده ولی آنچه که در عالم رؤیا دیده
خیلی طولانیتر از آن زمانی است که خوابیده
یک ساعت پیش خوابیده و الآن از خواب بیدار شده اما رؤیاها و صحنههایی که دیده شاید روزهای زیادی باشد
اگر در دنیا بخواهید یک چهره را ببینید
زمان میخواهد
اما در عالم برزخ مشکلی نیست و انسان
در همان لحظه که اراده کرده میتواند ببیند
و حتی یک ثانیه هم زمان احتیاج ندارد
زیرا آنجا اصلاً زمان لازم و مطرح نیست
در بعضی از نقلها آمده که انسان تمام فراز و فرودهای عمرش را در لحظه مرگ میبیند:
مثلاً هفتاد سال عمر کرده فیلم عمرش را
تماماً میبیند اگر بخواهد در بیداری این فیلم
را ببیند چقدر زمان لازم دارد؟
اما او این هفتاد سال را هنگام احتضار
همه را و در یک لحظه میبیند به طوری که
از فرازهای روحانی و نورانی و معنویش
شدیداً غرق لذت میشود لذتی که
قابل تصور و توصیف نیست
اما از فرازهای ظلمانی و تاریک زندگیاش
شدیداً ناراحت میشود
همه این ناراحتیها، عذابها و لذتها
در همان لحظه احتضار است که ممکن است
یک ثانیه و حتی کمتر از یک ثانیه باشد
یعنی در کمتر از یک ثانیه فیلم هفتاد سال را میبیند
⬅️ پس محدودیت زمان و ابعاد مکان
مقررات دنیای ما هستند
و در برزخ این قوانین وجود ندارند.
◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️
✍ منبع: تبیان
📗آیتالله حسینی تهرانی
معادشناسی، جلد۸، صفحه۲۵۸
📓آیتالله حسینی تهرانی
معادشناسی، جلد۸، صفحه۲۵۴_۲۶۵
📕دکتر حسین سوزنچی
آفتاب اندیشه، جلد۴، صفحه۸_۹۰
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
@Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_مــائـده
#صفحــه۱۲۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅
✨أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُهُ مَتاعاً لَكُمْ وَ لِلسَّيَّارَةِ وَ حُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ ما دُمْتُمْ حُرُماً وَ اتَّقُوا اللهَ الَّذِی إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ {۹۶}
البته شكار دريا و خوراک آن براى شما حلال شد و توشهاى براى شما و كاروانيان است، ولى تا وقتى مُحرم هستيد صيد صحرايى بر شما حرام است و از خداوندى كه به سوى او محشور مىشويد پروا كنيد(۹۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ تفسير مجمعالبيان و برخى تفاسير ديگر
و كتب فقهى، از اين آيه استفاده كردهاند
كه در حال احرام، صيد حيوانات دريايى
و مصرف آن حلال است، اما
حيوانات صحرايى شكار و مصرفشان
حرام است
البته مراد از حيوان دريايى، آبزيان
و حيواناتى است كه در آب زندگى مىكنند
گرچه در رودخانه باشد
⬅️ امام صادق علیهالسلام درباره
«وَ طَعامُهُ مَتاعاً لَكُمْ وَ لِلسَّيَّارَةِ» فرمودند:
مقصود ماهى نمکزدهاى است كه مىخورند
كه براى مدت طولانى و در سفرها به وسيله
نمک زدن مانع فاسد شدن آن مىشدند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ براى افراد مُحرم همه راهها بسته نيست
خداوند در كنار منع شكار صحرايى
شكار دريايى را جايز دانسته است
أُحِلَ ... حُرِّمَ
⓶ شكار آنگاه حلال است كه براى تغذيه باشد
نه تفريح و لغو «مَتاعاً لَكُمْ»
⓷ فرآوردههاى دريايى و منافع آن
تنها مخصوص ساحل نشينان نيست
«مَتاعاً لَكُمْ وَ لِلسَّيَّارَةِ»
⓸ ساحل نشينان در بهرهگيرى از دريا
اولویت دارند «لَكُمْ وَ لِلسَّيَّارَةِ»
«لَكُمْ» قبل از كلمه «لِلسَّيَّارَةِ» آمده است
⓹ صيد حيوانات صحرايى يا خوردن آن
در حال احرام بىتقوايى است
«حُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ ما دُمْتُمْ حُرُماً وَاتَّقُوا الله»
⓺ به متخلفان بايد هشدار داد
«وَاتَّقُوا الله الَّذِی إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ»
⓻ ايمان به قيامت و محاسبه اعمال
عامل بازدارنده از گناه است
«وَاتَّقُوا اللهَ الَّذِی إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امام صادق علیهالسلام⇩
《أغلِقُوا أبوابَ المَعصيَةِ بالاستِعاذَةِ
وَافتَحُوا أبوابَ الطاعَةِ بالتَّسميَةِ》
↫◄ درهاى معصيت را با استعاذه
گفتن «اعوذ بالله من الشيطان الرجيم» ببنديد
و درهاى طاعت را با تسميه
گفتن «بسم الله الرّحمن الرّحيم» بگشائید
📗میزان الحکمه، جلد۹، صفحه ۳۵۳
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_مــائـده
#صفحــه۱۲۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨جَعَلَ اللهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرامَ قِياماً لِلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرامَ وَالْهَدْیَ وَالْقَلائِدَ ذلِکَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يَعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ أَنَّ اللهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ {۹۷}
خداوند كعبه بيتالحرام را وسيله سامان بخشى و قوام مردم قرار داده و نيز ماه حرام و قربانىهاى بىنشان و نشاندار را وسيله برپايى مردم قرار داده است اين براى آن است كه بدانيد خداوند آنچه از اسرار در آسمانها و زمين است مىداند و خداوند به هر چيز آگاه است(۹۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «قيام» وسيله پايدار بودن است
مانند ستون ساختمان و عمود خيمه
⬅️ امام صادق علیهالسلام فرمود:
خانه خدا را بيتالحرام مىنامند، به خاطر
آنكه ورود كفار به آنجا حرام است
«هدى» قربانى بىنشان است
و «قلائد» قربانىهاى نشاندار
⬅️ مركزيّت، امنيّت، قداست، عبادت
قدمت، وحدت، سياست و برائت، معرفت
سادگى، صفا، خلوص، دورى از جدال
شهوت و فسوق در حج است
⬅️ ماههاى حرام عبارتند از
رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم
كه جنگ در آنها ممنوع است
⬅️ اجتماع ميليونى مسلمانان در مکه
بدون تشريفات و امتيازات و بدون
جدال لفظى و نزاع عملى در مكانى مقدس
از امتيازات اسلام است و اگر منافع گوناگونى
كه در پرتو مراسم حج حاصل مىشود از قبيل:
حلالیت طلبیدن هنگام رفتن، ديد و بازديد
رونق تجارى، پرداخت خمس و زکات
آشنايى با معارف و امتها
قرار گرفتن در قديمىترين مركز توحيد
همناله شدن با انبیاء و جاى پاى آنها قرار دادن
توبه كردن در صحراى عرفات و مشعر
به ياد قيامت افتادن، مانور سياسى و برائت
از كفار و ساير بركات را در نظر بگيريم
مىفهميم كه اين برنامههاى حج برخاسته
از علم بىنهايت خدايى است كه بر همه چيز
هستى آگاه است و هرگز علم محدود نمىتواند
دستورى به اين جامعیت و جذابیت صادر كند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ حج، مایه ثبات و قوام است
«قِياماً لِلنَّاسِ»
⓶ سامان بخشى امور نياز به تجمع، وحدت
عبادت، احترام و حرمت «بيت الحرام»
و آرامش و امنیت «الشَّهْرَ الْحَرامَ»
و كارهاى پنهان و بىنشان و با نشان
«الْهَدْیَ وَالْقَلائِدَ»
و تأمين غذاى مورد نياز دارد «قِياماً لِلنَّاسِ»
⓷ كسى حقّ قانونگذارى دارد كه
از تمام هستى آگاه باشد
«يَعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ»
⓸ مسجد و مسلخ، وسیله قوام دين
و دنياى مردم است.
«الْكَعْبَةَ ... الْهَدْیَ وَالْقَلائِدَ»
امام صادق علیهالسلام فرمود:
«جَعَلها الله لدينهم و معيشتهم»
⓹ حجى كه سبب قوام جامعه نباشد
حج واقعى نيست «الْكَعْبَةَ ... قِياماً لِلنَّاسِ»
⓺ اگر جامعه ثبات داشته باشد
زمينه خداشناسى در آن رشد مىكند
«قِياماً ... لِتَعْلَمُوا أَنَّ الله ...»
📗 تفسير نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《إِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِی أَمْوَالِ الْأَغْنِيَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ فَمَا جَاعَ فَقِيرٌ إِلَّا بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِیُّ وَاللهُ تَعَالَى سَائِلُهُمْ عَنْ ذَلِکَ》
↫◄ خداوند سبحان
قُوت و نيازهاى فقرا را در
اموال اغنياء واجب و معين كرده است
از اين رو هيچ فقيرى گرسنه نمیماند
مگر به سبب بهره مندى غنى
و ممانعت او از پرداخت حق فقير
و خداى متعال دراين باره از آنها
سؤال و بازخواست میکند.
📗نهج البلاغه، حکمت ۲۳۸
💠🔹امام رضا علیهالسلام فرمودند:
《إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ بِثَلَاثَةٍ
مَقْرُونٍ بِهَا ثَلَاثَةٌ أُخْرَی》
◽️خداوند در قرآن سه چیز را
همراه سه چیز دیگر قرار داده است
پس هر کس یکی را قبول کند ولی دیگری را
قبول نکند هیچ کدام از این دو مطلب
از او قبول نیست و مسلمانیش کامل نیست
1⃣ أَمَرَ بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ فَمَنْ صَلَّی وَ لَمْ
یُزَکِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلَاتُهُ
✔ اوّل: خداوند فرموده است
#نماز بخوانید و #زکات بدهید
↫◄ پس هر کس نماز بخواند
ولی وجوهات مالی و خمس و زکات
خود را ندهد نمازش قبول نیست
《أَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّکَاةَ》
📖سوره بقره، آیه ۴۳
#نماز را بر پا دارید و #زکات را بپردازید
2⃣ وَ أَمَرَ بِالشُّکْرِ لَهُ وَ لِلْوَالِدَیْنِ
فَمَنْ لَمْ یَشْکُرْ وَالِدَیْهِ لَمْ یَشْکُرِ اللهَ
✔ دوّم: خداوند امر کرده است که برای
او شریک قائل نشوید و شکر #خدا را
بجا آورید و به #پدرومادر احسان کنید
↫◄ پس هر کس به پدر و مادرش
احترام نگذارد ایمان او هم قبول نیست
و از خدا تشکر نکرده است
《وَاعْبُدُوا اللهَ وَلَا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا
وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا》
📖سوره نساء، آیه ۳۶
و خدا را بپرستید و هیچ چیز را
شریک و همتای او قرار ندهید
و به #پدرومادر نیکی کنید
3⃣ وَ أَمَرَ بِاتِّقَاءِ اللهِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ
فَمَنْ لَمْ یَصِلْ رَحِمَهُ لَمْ یَتَّقِ اللهَ عَزَّوَجَلَ
✔ سوّم: خداوند فرموده است که
#تقوای الهی داشته باشید
و #صلهرحم کنید
↫◄ پس هر کس #تقوا را رعایت میکند
و #گناه نمیکند ولی با اقوام خود قطع رابطه
کرده است این #تقوا هیچ سودی به حال او ندارد
《وَاتَّقُوا اللهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ》
📖سوره نساء، آیه ۱
تقوا داشته باشید نسبت به ﺧﺪﺍﻳﻰ ﻛﻪ
هر وقت ﭼﻴﺰﻯ ﻣﻰﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻧﺎم ﺍﻭ ﺭﺍ میبرید
ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ قطع رابطه با خوﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ
پرهیز کنید
◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️
✍ پینوشتها:
📗عیون الأخبار، جلد ۱، صفحه ۲۵۸
📒الخصال، جلد ۱، صفحه ۷۰
📚 بحارالانوار، جلد ۹۳، صفحه ۱۲
همانطور که از این حدیث معلوم میشود
#دیـن یک مجموعه بهم پیوسته است
به قول امروزیها یه پکیج کامله
باید همه دستوراتش رو با هم اجرا کنیم
تا به نتیجه مطلوب برسیم
وگرنه فایدهای نداره
دین نصفه و نیمه قبول نیست
نماز و روزه، خمس و زکات
احترام به پدر و مادر، صله رحم
تقوا، کمک به فقرا و ...
مجموعه همه اینها با هم میشه #دیـن
اینها از هم جدا نیستند
#دینداری یعنی همین
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_مــائـده
#صفحــه۱۲۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ شَدِيدُ الْعِقابِ
وَ أَنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ {۹۸}
بدانيد كه خداوند سخت كيفر است
و همانا خداوند آمرزنده مهربان است(۹۸)
✨ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ وَاللهُ يَعْلَمُ
ما تُبْدُونَ وَ ما تَكْتُمُونَ {۹۹}
بر پيامبر جز ابلاغ احكام الهى نيست
و خداوند آنچه را آشكار يا كتمان مىكنيد مىداند(۹۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ اگر اين آيه را در ادامه آیه قبل بدانيم
مىتوان گفت كه شكستن احترام كعبه
و ماههاى حرام و مخالفت با قربانى
و احكام حج و بىهدف پنداشتن مناسک حج
عقابى شديد به دنبال دارد
چنانكه احترام به كعبه و ماههاى حرام
و قربانى كردن و مناسک حج
مغفرت و رحمت الهى را به دنبال دارد
البته مىتوان آيه را به طور مستقل و بدون
نظر به آیه قبل معنا كرد كه همان ترجمه مىشود
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ تشويق و تهديد بايد در كنار هم باشد
«شَدِيدُ الْعِقابِ غَفُورٌ رَحِيمٌ»
انسان بايد ميان بيم و اميد باشد
و به خاطر خلاف يا شكستن حرمت كعبه
به كلى مأيوس نشود و به خاطر
رفتار و كردار خوب نيز مغرور نشود
⓶ وظيفه پيامبر تنها ابلاغ دين است
نه اجبار و تحميل كردن آن
«ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ»
⓷ استقبال مردم به دين يا اعراض از آن
ضررى به پيامبر نمىزند
«ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ»
چنانكه در آیه 20 سوره آلعمران مىخوانيم
«وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَيْکَ الْبَلاغُ»
⓸ چون علم الهى فراگير است پس كتمان
يا آشكار سازى نزد او يكسان است
«يَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَكْتُمُونَ ...»
📗 تفسير نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《إنَّ ماضی یَومِکَ مُنتَقِلٌ
و باقیهِ مُتّهمٌ فَاغتَنِمْ وَقتَک بِالعَمَلِ》
↫◄ دیروز که گذشت
و به فردا هم اطمینان نیست
امروزت را با اعمالصالح
غنیمت شمار
📗شرح غرر، جلد ۲، صفحه ۵۰۷