⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ فَكُلَا مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ{۱۹}
و اى آدم! تو و همسرت در آن باغ ساكن شو و از هرگونه و هرچه و هرجا خواستيد بخوريد ولى نزدیک اين درخت نشويد كه از ستمكاران بر خويش خواهيد شد(۱۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ مشابه اين آيه
در سوره بقره آیه ۳۵ نيز گذشت
امام رضا علیهالسلام در مورد اینکه
درختى كه مورد نهى قرار گرفت آيا
گندم است يا انگور و يا چيز ديگرى است
مىفرمايد: چون درختان بهشتى ميوههاى
متنوعى مىدهد تمام اقوال را شامل مىشود
↲عیون الاخبار، جلد۱، صفحه ۳۰۶
⬅️ خداوند اراده كرده بود كه انسان به
عنوان خلیفه او در روى زمين زندگى كند
«إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِيفَةً»
↲سوره بقره، آیه ۳۰
و براى نشان دادن اين شايستگى
به ديگران حقايقى را به انسان تعليم داد
آنگاه دستور سجده بر او را داد
و در بهشت قرارش داد
و سپس اولین تكليف را به او فرمان مىدهد
و موضوع تعهد و مسئولیت و اختيار
شروع مىشود و پس از آن مجازات تخلف
از تكليف و ورود به زمين و تلاش براى
تكامل صورت مىگيرد و همه اين مراحل
بر پایه علم الهى صورت گرفت
چنانكه حضرت على علیهالسلام پس از
بيان اين مراحل و استقرار انسان در روى
زمين مىفرمايد:
علم خداوند در مورد او به وقوع پيوست
↲نهج البلاغه، خطبه ۹۱
⬅️ در اين كه مراد از «جنة» و بهشتى
که آدم در آن ساكن بود چيست؟
اقوال مختلفى بيان شده است
بعضى آن را همان بهشت موعود مىدانند
و خلود و جاودانگى در آن را از آن كسانى
مىدانند كه به واسطه عمل و جزا داخل آن
شدهاند و در مورد غير آن چنين نيست
چنانكه پيامبر ﷺ در شب معراج
وارد آنجا شد و برگشت
اما امام صادق علیهالسلام فرمود:
بهشت آدم يكى از باغهای دنيا بوده است
↲تفسیر اثنی عشری
زيرا در بهشت موعود
امر و نهى و تكليف وجود ندارد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ ابتدا موارد مجاز و راههاى صحيح را
باز كنيد سپس موارد ممنوع را گوشزد كنيد
«فَكُلا ... لا تَقْرَبا»
⓶ نزدیک شدن به حرام
و مناطق ممنوعه احكام الهى
آلودگى به گناه را به دنبال دارد
«لا تَقْرَبا ... فَتَكُونا ...»
⓷ با بودن راه مجاز «فَكُلا»
راه ممنوعه رفتن ظلم است
«فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِیَ لَهُمَا مَا وُورِیَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَ قَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ{۲۰}
پس شيطان آن دو آدم و همسرش را وسوسه كرد تا آنچه را از زشتى (عورت) شان از آن دو مخفى بود برايشان آشكار سازد و گفت: پروردگارتان شما را از خوردن اين درخت نهى نكرده مگر براى اين كه مبادا دو فرشته شويد يا از جاودانان شويد و حيات ابدى بيابيد(۲۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ شيطان آدم و حوا را وسوسه مىكرد
كه اگر از اين درخت بخوريد
فرشته شده يا ابدى مىشويد
و خداوند چون نمىخواهد شما به اين
مقام برسيد دستور داد كه از آن نخوريد
در اينكه چرا حضرت آدم نهى خداوند را
ناديده گرفت و از درخت ممنوعه خورد
ذيل آيه ۲۱ پاسخ داده است كه نهى در اينجا
عنوان كراهت دارد نه تحريم
و مانند نهى پزشک از غذا براى بيمار مىباشد
كه اگر بيمار آن غذا را بخورد به زحمت مىافتد
و آثار و عوارض مربوط به خود را دارد
نه آنكه حرام باشد
⬅️ از امام صادق علیهالسلام سؤال شد:
آيا ملائكه افضل هستند يا بنىآدم؟
آن حضرت روايتى را از حضرت على
علیهالسلام نقل كردند فرمود:
خداوند ملائكه را از عقل بدون شهوت
و حيوانات را با شهوت بدون عقل آفريد
اما انسان را با تركيبى از عقل و شهوت آفريد
اگر عقل انسان بر شهوتش غالب شود
از ملائكه برتر است
و اگر شهوتش بر عقلش غالب شود
از حيوانات پستتر است
«فمَن غلب عَقله شَهوتَه فَهُوَ خَيرُ مِن المَلائكة
وَ مَن غلب شَهوَتُه عَقله فَهُوَ شَرّ مِن البَهائم»
↲وسائل الشیعه، جلد۱۵، صفحه ۲۰۹
آرى خوبىها و درجات آدميان
متفاوت و داراى مراتبى است
چنانكه در ملائک نيز چنين است
پس هر انسانى را نمىتوان گفت از همه
ملائكه برتر است و يا بالعكس
↲تفسیر اطیب البیان، جلد۱، صفحه ۵۱۲
⬅️ خداوند شيطان را با ماهیتى پليد نيافريده
بلكه او را موجودى قابل تكامل آفريد
و در گذرگاه هستى هدايت كرد
و اين شيطان بود كه خود را منحرف و پليد
ساخت وگرنه اگر ماهیت او پليد بود
اشتغال به تسبيح و تقديس كه سالها
بدان مشغول بود معنا نداشت
همان گونه كه خداوند فرعون و ابنملجم
را آنگونه خلق نكرد بلكه آنان نيز شايستگى
رشد و اعتلاى انسانى را داشتهاند
ولى به اختيار خود منحرف شدهاند
شرح مثنوی، علامه جعفری، جلد۵، صفحه ۲۰۷
سـ❓ـؤال:
چرا خداوند شيطان را بر انسان مسلط كرد؟
پاسـ☑️ـخ:
رابطه شيطان با انسان و امكان تأثير او در
آدمى بيشتر و زيادتر از تأثير غرائز حيوانى
در انسان نيست
خداوند در مقابل آن غرائز
انديشه و تعقل و وجدان را عطا فرموده
و بهترين وسیله تعديل و تنظيم غرائز را
در اختيار آدمى قرار داده است
علاوه بر آنكه شيطان بر انسان سلطه ندارد
و اراده و اختيار را از انسان نمىگيرد
چنانكه خودش مىگويد:
«ما كانَ لِی عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ
دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی فَلا تَلُومُونِی»
↲سوره ابراهیم، آیه ۲۲
وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ
وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِیَّ»
كار او کمک به غرائز حيوانى است
و اگر بخواهد تأثيرى بگذارد مجبور است
با يكى از قواى درونى يعنى غرائز
و توهمات و وسوسهها وارد شود
كه در مقابل آنها دو نيروى عقل و وجدان
همواره انسان را به خيرات و نيكىها
دعوت مىكنند
↲شرح مثنوی، جلد۵، صفحه ۲۰۷
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ شيطان حتى خوبان را هم رها نمىكند
«فَوَسْوَسَ لَهُمَا» اما هيچ سلطهاى بر
مخلصين ندارد «إِلَّا عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ»
↲سوره حجر، آیه ۴۰
⓶ نهايت كار شيطان وسوسه است نه اجبار
نشان دادن راه انحرافى است نه اصرار
«فَوَسْوَسَ لَهُمَا»
⓷ نتیجه گناه كردن و خلاف رسوايى است
«لِيُبْدِیَ ... سَوْآتِهِما»
⓸ رسوائی، كشف حجاب و برهنگى
از اهداف شيطان است
«لِيُبْدِیَ ... ما وُورِیَ»
⓹ شيطان از راه آرزوها انسان را
فريب مىدهد «ما نَهاكُما رَبُّكُما ... إِلَّا
أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ»
آرزوى انسان زندگى ابدى در فضائی آرام
و فرشته گونه است
لذا شيطان گفت: اگر از آن درخت بخوريد
به آرزوى خود رسيده و زندگى دائم و به دور
از مزاحمت و اضطراب خواهيد داشت
و با استفاده از غرائز و تمايل انسان
به رفاه و ابدیت او را وسوسه كرد
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ{۲۱}
و شيطان براى آنکه وسوسهاش تأثير كند براى آن دو سوگند ياد كرد كه به راستى من از خيرخواهان شمايم(۲۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ حضرت آدم و همسرش در آغاز به ابليس
اعتمادى نداشتند و شيطان براى جلب اعتماد
آنها سوگند ياد كرد و بر آن نيز تأكيد نمود
⬅️ امام رضا عليه السلام فرمود:
آدم و حوّا تا آن زمان سوگند دروغ به خدا
را نشنيده بودند و به همين دليل به او
اعتماد كردند و از آن درخت خوردند
البته اين عمل قبل از نبوت حضرت آدم بود
و نهى تحريمى و گناه كبيرهاى كه مستحق
آتش باشد نبوده است
↲عیون الاخبار، جلد۱، صفحه ۱۹۶
⬅️ بنابراين اولين سوگند دروغ
از شيطان بوده است
قرآن مىفرمايد:
منافقان نيز اهل سوگند دروغاند
↲سوره توبه، آیات ۵۶،۶۲،۷۴،۱۰۷
⬅️ و كسى كه پی در پی سوگند مىخورد
نمىتواند لايق رهبرى جامعه نيست
«لا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَهِينٍ»
↲سوره قلم، آیه ۱۰
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ سوگند دروغ كارى شيطانى است
«قاسَمَهُما»
⓶ به هر سوگندى نبايد اطمينان كرد
«قاسَمَهُما»
⓷ دشمن از اعتقادات و باورهاى ما
به نفع خود سود مىبرد «قاسَمَهُما»
⓸ گاهى دشمن با ظاهرى دلسوزانه و ادعاى
خيرخواهى در اعتقادات ما نفوذ مىكند
و ضربه مىزند «إِنِّی لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ»
برادران يوسف نيز براى از بين بردن يوسف
و جدا كردن او از پدرشان به ظاهرسازى
پرداخته و به او گفتند: «إِنَّا لَهُ لَناصِحُونَ»
↲سوره یوسف، آیه ۱۱
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ ۚ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ ۖ وَ نَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَكُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُبِينٌ{۲۲}
پس شيطان آن دو را با فريب و حيله به سقوط و پرتگاه گناه كشاند پس چون از آن درخت نهى شده چشيدند زشتى برهنگیشان براى آنان آشكار شد و به پوشاندن خويش با چسباندن برگ درختان بهشت بر خود پرداختند و خداوند ندايشان داد: آيا شما را از آن درخت نهى نكردم و به شما نگفتم كه شيطان براى شما دشمنى آشكار است؟!(۲۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «دلى» از «تدليه» به معناى
نزدیک كردن است و اشاره به دلو و طناب
براى وصول و رسيدن به هدفى است
گويا ابليس با طناب غرور آنها را به
چاه فريب انداخت
⬅️ «يَخْصِفانِ» از «خصف» به معناى
جمع كردن دوختن و وصله كردن است
خطاب خداوند با کلمه «ندا» آمده است
«ناداهُما» ندا براى خطاب دور است
گويا آدم و همسرش با خوردن از درخت
نهى شده از قرب خدا دور شدند
⬅️ عدهاى از مفسّران مانند سيد مرتضى
طبرسى و ابوالفتوح رازى مىگويند:
اخراج حضرت آدم از بهشت
و آمدن به زمين از باب مصلحت بود
نه از جهت عقوبت و جزا
↲تفسیر اثنی عشری
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① زن و مرد هر دو در تيررس وسوسه
شيطانند «فَدَلَّاهُما»
② حربه شيطان فريب و غرور است
«بِغُرُورٍ»
③ تمايل به وسوسههاى شيطان همچون
دستيابى به طنابى سست و كوتاه
و سقوط در چاه گناه است «فَدَلَّاهُما»
④ توجه نكردن به فرمانها و ارشادات
الهى مهم است چه كم باشد چه زياد
«فَلَمَّا ذاقَا» در ارتكاب گناه کوچک و بزرگ
مطرح نيست مهم گستاخی انسان است
لذا گاهى گناه اندک نيز باعث رسوايى
و سقوط انسان مىشود
⑤ برهنگى نوعى كيفر الهى است
نه نشانه كمال و تمدّن
«فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما»
⑥ گاهى سقوط گام به گام است
ابتدا ايجاد فكر انحرافى، «فَدَلَّاهُما بِغُرُورٍ»
سپس انجام منهيّات و خوردن چيزهاى
ممنوع «فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ» و آنگاه
سقوط و برهنگى «بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما»
⑦ زشتى برهنگى و كرامت پوشش
جزو فطرت انسان است «وَ طَفِقا يَخْصِفانِ»
⑧ پوشش ارزش است گرچه با سادهترين
وسيله باشد «وَرَقِ الْجَنَّةِ»
⑨ احكام و اوامر و نواهى و هشدارهاى
خداوند همواره در جهت رشد و تربيت
انسان است «ناداهُما رَبُّهُما أَلَمْ أَنْهَكُما»
⑩ حضرت آدم و حوّا پس از خوردن از آن
درخت ممنوعه از جايگاه عالى خود دور شدند
«تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ» و نفرمود: «هذِهِ الشَّجَرَةَ»
⑪ خداوند بدون اتمام حجت كسى را
توبيخ نمىكند «أَلَمْ أَنْهَكُما ... أَقُلْ لَكُما»
⑫ در مسير راه خدا لازم است دشمنان را
بشناسيم «عَدُوٌّ مُبِينٌ»
⑬ با آنكه دشمنى شيطان آشكار است
اما انسان از خطر و دشمنى او غافل مىشود
«عَدُوٌّ مُبِينٌ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا
وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ{۲۳}
آدم و حوّا گفتند: پروردگارا ما بر خويشتن
ستم كرديم و اگر ما را نبخشايى و رحم نكنى
قطعاً از زيانكاران خواهيم بود(۲۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ شيطان و آدم هر دو نافرمانى كردند
اما شيطان نسبت به نافرمانى خود
(ترک سجده) به عدل و حكمت الهى
اعتراض و استكبار كرد و برترى نژاد
خود را مطرح ساخت و پشيمان هم نشد
⬅️ اما حضرت آدم و حوّا
به كار خلاف خود اعتراف كردند
و از خداوند تقاضای بخشايش كردند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ در برابر ستمهايى كه به خود روا
مىداريم بايد از خداوند استمداد جوييم
و آنها را جبران كنيم «قالا رَبَّنا ظَلَمْنا»
⓶ آدم و حوّا هم در تخلّف شریک بودند
هم در جبران گذشته و عذرخواهى
«ذاقَا، قالا رَبَّنا»
⓷ هرگونه خلافى ظلم به خويشتن است
چون مخالفت با فرمان خدا مخالفت با
تكامل و سعادت واقعى خود است
«ظَلَمْنا أَنْفُسَنا»
⓸ از آداب دعا و استغفار ابتدا اعتراف
به گناه است «قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا»
⓹ نخستين خواسته بشر از خدا
تقاضاى عفو و رحمت بود
«وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا»
⓺ مهمترين مسأله براى گناهكار
مغفرت الهى است سپس درخواستهاى ديگر
«إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا»
⓻ عنايت و لطف و مهربانى خدا
جلوى خسارت ابدى را مىگيرد
«إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا ... لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《زُورُوا مَوْتَاکُمْ فَإِنَّهُمْ یَفْرَحُونَ بِزِیَارَتِکُمْ
وَلْیَطْلُبْ أَحَدُکُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِیهِ
وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا یَدْعُو لَهُمَا》
اموات خود را زیارت کنید
زیرا آنان از دیدار شما خوشحال میشوند
و انسان باید بعد از آنکه بر سر قبر
پدر و مادر خود برایشان دعا کرد
حاجت خود را از خدا بخواهد
📗میزان الحکمه، جلد۵، صفحه۱۲۹
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❼ ↷💢 《عوامــل فشـ🔥ــار قبــر》 ↩️ عواملی که باعث فشار قبر میشود:
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❽ ↷💢
《دلایل تـرس از مـرگ》
1⃣↫◄ نا آگاهی از حقیقت مرگ
از عوامل مهم ترس از مرگ آن است که
انسان از حقیقت مرگ، که انتقال از سرای
فانی به سرای باقی است، غافل باشد و چنین
پندارد که با مرگ هستی او پایان میپذیرد
طبیعی است که چنین انسانی که به صورت
فطری خواستار بقا و زندگی جاودان است
از فرا رسیدن مرگ در هراس خواهد بود
تعالیم اسلام با تشریح حقیقت مرگ به
مبارزه با این عامل برمیخیزد
اسلام مرگ را تولدی تازه معرفی میکند
که از رهگذر آن انسان عالم فانی و گذرا را
ترک میگوید و به جهانی باقی و جاودان
گام مینهد
2⃣↫◄ دلبستگی شدید به دنیا
به گونهای که از آخرت خویش کاملاً
غافل گردد و حیات دنیوی را هدف نهایی
خود قرار دهد
چنین انسانی برای بهره مندن شدن هر چه
بیشتر از لذایذ دنیوی، به دنبال زندگی ابدی
در این دنیاست و همواره از فرا رسیدن مرگ
خویش در نگرانی و اضطراب به سر میبرد
زیرا چنین میپندارد که مرگ پایان بخش
تمام لذتها و کامیابیهای اوست و او را
از علایق و دلبستگیهایش، برای همیشه
جدا میسازد
◽️⇦ قرآن کریم دنیا را با تمام نعمتهایش
ناچیز و آخرت را برتر و بهتر معرفی میکند
↲سوره نساء، آیه ۷۷
《قُلْ مَتاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ وَالْآخِرَةُ خَیْرٌ لِمَنِ اتَّقی》
به آنها بگو سرمایه زندگی دنیا ناچیز است
و سرای آخرت برای كسی كه پرهیزكار باشد
بهتر است
3⃣↫◄ ترس از حسابرسی اعمال
یکی دیگر از علل ترس از مرگ
بیم از حسابرسی اعمال است
این عامل به آن گروه از انسانها اختصاص
دارد که از یک سو به معاد اعتقاد دارند
و از سوی دیگر از اعمال خویش راضی نیستند
🎙برگرفته از سخنان حجت الاسلام عالی
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
☑️ نماز اداء حقوق والدین در شب جمعه
💠🔹 از رسول اکرم صلی الله علیه و آله
منقول است که در شب جمعه
میان شام و خفتن
⬅️ دو رکعت نماز بخواند
در هر رکعت بعد از سوره حمد
◽️پنج مرتبه آیةالکرسی و سورههای
کافرون، توحید، فلق و ناس را بخواند
◽️و بعد از نماز پانزده مرتبه استغفار کند
و ثواب آن را به والدین ببخشد
↲مفاتیح الارزاق، جلد ۱
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَ لَكُمْ
فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ{۲۴}
خداوند فرمود: فرود آئید، بعضى از شما دشمن بعض ديگريد و تا مدتى معین براى شما در زمين جايگاه و وسیله بهرهگيرى خواهد بود(۲۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قالَ فِيها تَحْيَوْنَ وَ فِيها تَمُوتُونَ
وَ مِنْها تُخْرَجُونَ{۲۵}
او فرمود: در اين زمين زندگى مىكنيد و در آن مىميريد و از آن براى محاسبه روز قيامت بيرون آورده مىشويد(۲۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ مخاطبان جمله «اهْبِطُوا»
يا آدم و حوا و ابليس هستند
و يا آدم و حوا و ذريه آنها
البته در یک جا ابليس به تنهايى مورد
خطاب قرار گرفته است «فَاهْبِطْ مِنْها»
↲سوره اعراف، آیه ۱۳
و در جاى ديگر آدم و حوا
«قالَ اهْبِطا مِنْها جَمِيعاً»
↲سوره طه، آیه ۱۲۳
كه اگر جايگاه هبوط آنها يكى باشد
ممكن است «اهْبِطُوا» جمع بين آنها باشد
⬅️ مراد از «هبوط» آمدن به زمين است
زيرا به دنبال آن مىفرمايد:
«وَ لَكُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ»
گرچه خداوند توبه آدم و حوا را پذيرفت
«فَتابَ عَلَيْهِ»
↲سوره بقره، آیه ۳۷
ولى اثر وضعى گناه باقى است
اثر وضعى آن ترک اولى و نافرمانى آدم
و حوّا خروج از آن جايگاه بهشتى
و هبوط به زمين بود «اهْبِطُوا»
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ از آثار وضعى خلاف و گناه
نمىتوان گريخت «قالَ اهْبِطُوا»
⓶ گاهى عملكرد والدين در هبوط
و سقوط نسل آنان هم اثر مىگذارد
«قالَ اهْبِطُوا»
⓷ بهشت آدم و حوا مكانى غير از زمين
و بالاتر و برتر از آن بود «اهْبِطُوا»
⓸ دنيا جايگاه تنازع و تزاحم و تضاد است
و انسانها بخاطر تزاحم منافع و غرائز
با هم درگير مىشوند «بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ»
⓹ زندگى دنيوى و بهرهورى از آن ابدى
نيست «إِلى حِينٍ»
⓺ انسان پس از مرگ دوباره زنده خواهد
شد «مِنْها تُخْرَجُونَ»
آدم از اين ناراحت و غمگين بود كه پنداشت
ديگر به بهشت و زندگى جاويد نخواهد رسيد
خداوند فرمود: پس از زندگى دنيا
مىتواند به بهشت جاويد برسد
⓻ مدت و نهايت زندگى دنيوى براى بشر
معلوم نيست «حِينٍ» نكره آمده است
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨يَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِی
سَوْآتِكُمْ وَ رِيشًا ۖ وَ لِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِکَ خَيْرٌ ۚ
ذَٰلِکَ مِنْ آيَاتِ اللهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ{۲۶}
اى فرزندان آدم همانا بر شما لباسى فرو فرستاديم تا هم زشتى برهنگى شما را بپوشاند و هم زيورى باشد ولى لباس تقوا همانا بهتر است آن از نشانههاى خداست باشد كه آنان پند گيرند(۲۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ پس از نقل داستان حضرت آدم
خداوند در اين سوره چهار بار
در اين آيه و آيات ۲۷، ۳۱، ۳۵
فرزندان آدم و نسل بشر را خطاب قرار داده
و به امورى همچون: حفظ لباس تقوا
فريب شيطان را نخوردن
در خوراكىها و آشاميدنىها و تجملات
اسراف نكردن و پذيرفتن دعوت انبیاء
سفارش كرده است
⬅️ «ريش» به معناى پر پرندگان است که
براى آنها هم پوشش است و هم وسیله زیبائی
همچنين به لباسى كه براى انسان نوعى زينت
به حساب آيد ريش گفته مىشود
همه نعمتها به دست خداوند است
و از خزینه غيب الهى سرازير مىشود
چنانكه خداوند مىفرمايد:
«وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما
نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ»
↲سوره حجر، آیه ۲۱
هيچ چيز نيست جز آنكه گنجينههاى آن
نزد ماست و جز به اندازه معلوم فرو
نمىفرستيم و مىفرمايد:
«وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ»
↲سوره حدید، آیه ۲۵
«وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ»
↲سوره زمر، آیه ۶
پس مراد از نزول لباس از سوى خداوند
آفرينش و قرار دادن آن در اختيار انسان است
«أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً»
⬅️ مراد از «لِباسُ التَّقْوى» لباسى است كه
بر اساس تقوا، تواضع، پاكى و پاكدامنى باشد
و به هر یک از خشيت، طاعت، عفّت، حيا
و عمل صالح نيز تعبير شده است
↲تفسير منهج الصادقين
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ توجه به نعمتهاى الهى
عامل عشق به خدا و دورى از غفلت است
«قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ ... لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ»
⓶ لباس زمانى نعمت الهى است كه
بدن را بپوشاند «یُوارِی سَوْآتِكُمْ»
⓷ گرچه در تهیه لباس علاوه بر عوامل
طبيعى انسانها نيز تلاش مىكنند
ولى همه اينها به دست خداست
«أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً»
⓸ پوشش و پوشاندن كار خداست
«أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً یُوارِی»
ولى برهنگی و برهنه كردن كار شيطان است
«فَوَسْوَسَ .. لِيُبْدِیَ لَهُما ما وُورِیَ عَنْهُما
مِنْ سَوْآتِهِما»
⓹ لباس نعمت الهى است «لِباساً یُوارِی»
و برهنگى و خلع لباس، كيفر گناه
«فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما»
⓺ پوشش و آراستگى با پوشاک و لباسهاى
زيبا مطلوب و محبوب خداوند است
«قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً ... وَ رِيشاً»
آراستن و زينت و بهره بردن از لباسهاى زيبا
تا آنجا كه به اسراف كشيده نشود مانعى ندارد
⓻ معنویت در كنار مادیت
تقوا در كنار زينت لازم است
«رِيشاً وَ لِباسُ التَّقْوى»
وگرنه لباس مىتواند وسیله:
اسراف، تكبّر، فساد، خودنمايى، مدپرستى
شهوترانى، فخرفروشى و امثال آن شود
⓼ آن گونه كه در لباس مادى پوشش عيوب
حفاظت از سرما و گرما و زیبائى مطرح است
تقوا هم عامل پوشش عيوب است
هم نگهدارنده از گناه
و هم مايهى زیبائی معنوى انسان مىباشد
«لِباسُ التَّقْوى»
⓽ از خاک پنبه مىرويد
از حيوان پشم توليد مىشود
و از آب دهان كرم ابريشم
اينها همه از آيات الهى است كه مىتواند
مایه تذكّر و بيدارى انسان باشد
«ذلِکَ مِنْ آياتِ اللهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨يَا بَنِی آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا ۗ إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ{۲۷}
اى فرزندان آدم مبادا شيطان فريبتان دهد آن گونه كه پدر و مادر نخستين شما را از بهشت بيرون كرد با وسوسه خوردن از آن درخت لباس را از تن آن دو بركند تا عورتهايشان را بر آنان آشكار سازد
همانا شيطان و گروهش شما را از آنجا كه شما آنها را نمىبينيد مىبينند ما شياطين را دوستان و سرپرستان كسانى كه ايمان نمىآورند قرار داديم(۲۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ آیه قبل از لباس به عنوان نعمت ياد كرد
اينجا هشدار مىدهد كه مواظب باشيد
شيطان اين لباس و نعمت را از شما نگيرد
شيطان گرچه اهل ايمان را نيز وسوسه مىكند
و به لغزش مىاندازد ولى نمىتواند
ولايت و سلطهاى كامل بر آنها پيدا نمايد
«وَ ما كانَ لِی عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ»
↲سوره ابراهیم، آیه ۲۲
زيرا مؤمن با توبه و پناه بردن به خدا نجات
مىيابد آرى شيطان تنها بر كافران سلطه دارد
از اینکه ما شيطان را نمىبينيم گمان نكنيم
كه او هم ما را نمىبيند، بلكه او در هر مكان
كه زمینه گناه فراهم باشد حاضر است
و به دنبال فتنه و فريب مىباشد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① از تاريخ و سرنوشت ديگران
عبرت بگيريم «كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ»
② خود را بيمه شده و به دور از انحراف
ندانيم حضرت آدم كه مسجود فرشتگان بود
با فريب شيطان از جايگاه خود دور شد
«أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ»
③ برهنگى و كشف حجاب عامل خروج
از جايگاه قرب الهى است
«فَاخْرج أَبَوَيْكُمْ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما»
④ هرگونه برنامه و تبليغاتى كه به
برهنگى بيانجامد شيطانى است
«لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما»
⑤ هدف شيطان برهنگى زن و مرد
در برابر يكديگر است «لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما»
⑥ شيطان تنها نيست بلكه گروه و ايادى
دارد «إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ»
چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم:
«وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ»
↲سوره شعراء، آیه ۹۵
⑦ چون شيطان را نمىبينيم از او
غافل نباشيم و هميشه آماده باشيم
«لا يَفْتِنَنَّكُمُ ... لا تَرَوْنَهُمْ»
زيرا فريبندگى شيطان بخاطر ناپيدايى اوست
⑧ برهنگى نشانه عدم ايمان
و سلطه شيطان است
«يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ»
⑨ سلطه شيطان به خاطر اعمال خود
انسان است «أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ»
⑩ سنّت خداوند آن است كه شيطان
بر كافران و منكران حاكم شود
«إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ»
⑪ ايمان به خداوند مانع ولايت
و حاكمیت شيطان بر انسان مىشود
«أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءَنَا وَاللهُ أَمَرَنَا بِهَا ۗ قُلْ إِنَّ اللهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ ۖ أَتَقُولُونَ عَلَى اللهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ{۲۸}
و هرگاه كار زشتى كنند در توجيه آن گويند: ما پدران خود را بر اين كار يافتيم و خداوند ما را به آن دستور داده است
بگو: خداوند هرگز به كارهاى زشت فرمان نمىدهد آيا چيزى را كه نمىدانيد به خدا نسبت مىدهيد؟!(۲۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در تفاسير مىخوانيم كه اين آيه مربوط
به برهنگى مشركان در حال طواف است
كه در جاهلیت مرسوم بوده است
آنان اين كار را به تقليد از نياكان خود
انجام مىدادند اما مدعى مىشدند كه
خداوند دستور داده اين چنين طواف كنند!
⬅️ زشتكاران از نياكان خود تقليد مىكنند
و شرک خود را به خدا نسبت مىدهند
و مىگويند: «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا»
↲سوره انعام، آیه ۱۴۸
«لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ»
↲سوره نحل، آیه ۳۵
اين خواست خداوند بوده كه ما مشرک
شديم و مىپنداشتند چون خدا به آنان مهلت
داده پس يا راضى به فحشا و زشتىهاى
آنان است و يا به آن فرمان داده است
⬅️ در اين آيه آنها ابتدا نياكان خود را
مطرح كردند «وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا»
سپس فرمان خدا را «وَاللهُ أَمَرَنا بِها»
شايد به اين دليل باشد كه كار نياكان
نزد آنان مهمتر از فرمان خداست
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ توجيه گناه بزرگتر از خود گناه
و نشانه سلطه و نفوذ شيطان است
«أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ .. قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا»
چه توجيه اجتماعى و چه توجيه مذهبى
⓶ پایبندى به روش زشت و غلط نياكان
و بدعت در دين نشانه ولايت شيطان
و عدم ايمان است
«إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ
إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا»
⓷ فساد و زشتى برخى اعمال روشن
و فطرى است «فاحِشَةً»
«فاحشه» به گناهى گفته مىشود
كه قباحت و زشتى آن روشن باشد
⓸ گاهى انحرافات انسان براى نسلهاى
بعدى الگو مىشود و منحرفان بار گناه
نسلهاى آينده را نيز به دوش مىكشند
«وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا»
⓹ روش گذشتگان هميشه ارزشمند نيست
و تقليد نابجا از پيشينيان ممنوع است
«قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا»
⓺ خداوند در هيچ زمانى به زشتى فرمان
نمىدهد «وَاللهُ أَمَرَنا ... إِنَّ اللهَ لا يَأْمُرُ»
پاسخ فعل ماضى را با فعل مضارع مىدهد
تا نشانه استمرار باشد
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom