eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
443 ویدیو
9 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
@Ahadis14masuom 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ 《زُورُوا مَوْتَاکُمْ فَإِنَّهُمْ یَفْرَحُونَ بِزِیَارَتِکُمْ وَلْیَطْلُبْ أَحَدُکُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِیهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا یَدْعُو لَهُمَا》 اموات خود را زیارت کنید زیرا آنان از دیدار شما خوشحال می‌شوند و انسان باید بعد از آنکه بر سر قبر پدر و مادر خود برایشان دعا کرد حاجت خود را از خدا بخواهد 📗میزان الحکمه، جلد۵، صفحه۱۲۹
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـی‌های‌مــرگ ❼ ↷💢 《عوامــل فشـ🔥ــار قبــر》 ↩️ عواملی که باعث فشار قبر می‌شود:
💢 ❽ ↷💢 《دلایل تـرس از مـرگ》 1⃣↫◄ نا آگاهی از حقیقت مرگ از عوامل مهم ترس از مرگ آن است که انسان از حقیقت مرگ، که انتقال از سرای فانی به سرای باقی است، غافل باشد و چنین پندارد که با مرگ هستی او پایان می‌پذیرد طبیعی است که چنین انسانی که به صورت فطری خواستار بقا و زندگی جاودان است از فرا رسیدن مرگ در هراس خواهد بود تعالیم اسلام با تشریح حقیقت مرگ به مبارزه با این عامل برمی‌خیزد اسلام مرگ را تولدی تازه معرفی می‌کند که از رهگذر آن انسان عالم فانی و گذرا را ترک می‌گوید و به جهانی باقی و جاودان گام می‌نهد 2⃣↫◄ دلبستگی شدید به دنیا به گونه‌ای که از آخرت خویش کاملاً غافل گردد و حیات دنیوی را هدف نهایی خود قرار دهد چنین انسانی برای بهره مندن شدن هر چه بیشتر از لذایذ دنیوی، به دنبال زندگی ابدی در این دنیاست و همواره از فرا رسیدن مرگ خویش در نگرانی و اضطراب به سر می‌برد زیرا چنین می‌پندارد که مرگ پایان بخش تمام لذت‌ها و کامیابی‌های اوست و او را از علایق و دلبستگی‌هایش، برای همیشه جدا می‌سازد ◽️⇦ قرآن کریم دنیا را با تمام نعمت‌هایش ناچیز و آخرت را برتر و بهتر معرفی می‌کند ↲سوره نساء، آیه ۷۷ 《قُلْ مَتاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ وَالْآخِرَةُ خَیْرٌ لِمَنِ اتَّقی》 به آنها بگو سرمایه زندگی دنیا ناچیز است و سرای آخرت برای كسی كه پرهیزكار باشد بهتر است 3⃣↫◄ ترس از حسابرسی اعمال یکی دیگر از علل ترس از مرگ بیم از حسابرسی اعمال است این عامل به آن گروه از انسان‌ها اختصاص دارد که از یک سو به معاد اعتقاد دارند و از سوی دیگر از اعمال خویش راضی نیستند 🎙برگرفته از سخنان حجت الاسلام عالی °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom ☑️ نماز اداء حقوق والدین در شب جمعه 💠🔹 از رسول اکرم صلی الله علیه و آله منقول است که در شب جمعه میان شام و خفتن ⬅️ دو رکعت نماز بخواند در هر رکعت بعد از سوره حمد ◽️پنج مرتبه آیةالکرسی و سوره‌های کافرون، توحید، فلق و ناس را بخواند ◽️و بعد از نماز پانزده مرتبه استغفار کند و ثواب آن را به والدین ببخشد ↲مفاتیح الارزاق، جلد ۱
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَ لَكُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ{۲۴} خداوند فرمود: فرود آئید، بعضى از شما دشمن بعض ديگريد و تا مدتى معین براى شما در زمين جايگاه و وسیله بهره‌گيرى خواهد بود(۲۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قالَ فِيها تَحْيَوْنَ وَ فِيها تَمُوتُونَ وَ مِنْها تُخْرَجُونَ{۲۵} او فرمود: در اين زمين زندگى مى‌كنيد و در آن مى‌ميريد و از آن براى محاسبه روز قيامت بيرون آورده مى‌شويد(۲۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ مخاطبان جمله «اهْبِطُوا» يا آدم و حوا و ابليس هستند و يا آدم و حوا و ذريه آنها البته در یک جا ابليس به تنهايى مورد خطاب قرار گرفته است «فَاهْبِطْ مِنْها» ↲سوره اعراف، آیه ۱۳ و در جاى ديگر آدم و حوا «قالَ اهْبِطا مِنْها جَمِيعاً» ↲سوره طه، آیه ۱۲۳ كه اگر جايگاه هبوط آنها يكى باشد ممكن است‌ «اهْبِطُوا» جمع بين آنها باشد ⬅️ مراد از «هبوط» آمدن به زمين است زيرا به دنبال آن مى‌فرمايد: «وَ لَكُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ» گرچه خداوند توبه آدم و حوا را پذيرفت «فَتابَ عَلَيْهِ» ↲سوره بقره، آیه ۳۷ ولى اثر وضعى گناه باقى است اثر وضعى آن ترک اولى‌ و نافرمانى آدم و حوّا خروج از آن جايگاه بهشتى و هبوط به زمين بود «اهْبِطُوا» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ از آثار وضعى خلاف و گناه نمى‌توان گريخت «قالَ اهْبِطُوا» ⓶ گاهى عملكرد والدين در هبوط و سقوط نسل آنان هم اثر مى‌گذارد «قالَ اهْبِطُوا» ⓷ بهشت آدم و حوا مكانى غير از زمين و بالاتر و برتر از آن بود «اهْبِطُوا» ⓸ دنيا جايگاه تنازع و تزاحم و تضاد است و انسان‌ها بخاطر تزاحم منافع و غرائز با هم درگير مى‌شوند «بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ» ⓹ زندگى دنيوى و بهره‌ورى از آن ابدى نيست «إِلى‌ حِينٍ» ⓺ انسان پس از مرگ دوباره زنده خواهد شد «مِنْها تُخْرَجُونَ» آدم از اين ناراحت و غمگين بود كه پنداشت ديگر به بهشت و زندگى جاويد نخواهد رسيد خداوند فرمود: پس از زندگى دنيا مى‌تواند به بهشت جاويد برسد ⓻ مدت و نهايت زندگى دنيوى براى بشر معلوم نيست «حِينٍ» نكره آمده است 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِی سَوْآتِكُمْ وَ رِيشًا ۖ وَ لِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِکَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِکَ مِنْ آيَاتِ اللهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ{۲۶} اى فرزندان آدم همانا بر شما لباسى فرو فرستاديم تا هم زشتى برهنگى شما را بپوشاند و هم زيورى باشد ولى لباس تقوا همانا بهتر است آن از نشانه‌هاى خداست باشد كه آنان پند گيرند(۲۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ پس از نقل داستان حضرت آدم خداوند در اين سوره چهار بار در اين آيه و آيات ۲۷، ۳۱، ۳۵ فرزندان آدم و نسل بشر را خطاب قرار داده و به امورى همچون: حفظ لباس تقوا فريب شيطان را نخوردن در خوراكى‌ها و آشاميدنى‌ها و تجملات اسراف نكردن و پذيرفتن دعوت انبیاء سفارش كرده است ⬅️ «ريش» به معناى پر پرندگان است که براى آنها هم پوشش است و هم وسیله زیبائی همچنين به لباسى كه براى انسان نوعى زينت به حساب آيد ريش گفته مى‌شود همه نعمت‌ها به دست خداوند است و از خزینه غيب الهى سرازير مى‌شود چنانكه خداوند مى‌فرمايد: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» ↲سوره حجر، آیه ۲۱ هيچ چيز نيست جز آنكه گنجينه‌هاى آن نزد ماست و جز به اندازه معلوم فرو نمى‌فرستيم و مى‌فرمايد: «وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ» ↲سوره حدید، آیه ۲۵ «وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ‌» ↲سوره زمر، آیه ۶ پس مراد از نزول لباس از سوى خداوند آفرينش و قرار دادن آن در اختيار انسان است «أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً» ⬅️ مراد از «لِباسُ التَّقْوى‌» لباسى است كه بر اساس تقوا، تواضع، پاكى و پاكدامنى باشد و به هر یک از خشيت، طاعت، عفّت، حيا و عمل صالح نيز تعبير شده است ↲تفسير منهج الصادقين ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ توجه به نعمت‌هاى الهى عامل عشق به خدا و دورى از غفلت است «قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ‌ ... لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ‌» ⓶ لباس زمانى نعمت الهى است كه بدن را بپوشاند «یُوارِی سَوْآتِكُمْ» ⓷ گرچه در تهیه لباس علاوه بر عوامل طبيعى انسان‌ها نيز تلاش مى‌كنند ولى همه اينها به دست خداست «أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً» ⓸ پوشش و پوشاندن كار خداست «أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً یُوارِی» ولى برهنگی و برهنه كردن كار شيطان است «فَوَسْوَسَ‌ .. لِيُبْدِیَ لَهُما ما وُورِیَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما» ⓹ لباس نعمت الهى است «لِباساً یُوارِی» و برهنگى و خلع لباس، كيفر گناه «فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما» ⓺ پوشش و آراستگى با پوشاک و لباس‌هاى زيبا مطلوب و محبوب خداوند است «قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً ... وَ رِيشاً» آراستن و زينت و بهره بردن از لباس‌هاى زيبا تا آنجا كه به اسراف كشيده نشود مانعى ندارد ⓻ معنویت در كنار مادیت تقوا در كنار زينت لازم است «رِيشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‌» وگرنه لباس مى‌تواند وسیله: اسراف، تكبّر، فساد، خودنمايى، مدپرستى شهوترانى، فخرفروشى و امثال آن شود ⓼ آن گونه كه در لباس مادى پوشش عيوب حفاظت از سرما و گرما و زیبائى مطرح است تقوا هم عامل پوشش عيوب است هم نگهدارنده از گناه و هم مايه‌ى زیبائی معنوى انسان مى‌باشد «لِباسُ التَّقْوى‌» ⓽ از خاک پنبه مى‌رويد از حيوان پشم توليد مى‌شود و از آب دهان كرم ابريشم اينها همه از آيات الهى است كه مى‌تواند مایه تذكّر و بيدارى انسان باشد «ذلِکَ مِنْ آياتِ اللهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا بَنِی آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا ۗ إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ{۲۷} اى فرزندان آدم مبادا شيطان فريبتان دهد آن گونه كه پدر و مادر نخستين شما را از بهشت بيرون كرد با وسوسه خوردن از آن درخت لباس را از تن آن دو بركند تا عورت‌هايشان را بر آنان آشكار سازد همانا شيطان و گروهش شما را از آنجا كه شما آنها را نمى‌بينيد مى‌بينند ما شياطين را دوستان و سرپرستان كسانى كه ايمان نمى‌آورند قرار داديم(۲۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ آیه قبل از لباس به عنوان نعمت ياد كرد اينجا هشدار مى‌دهد كه مواظب باشيد شيطان اين لباس و نعمت را از شما نگيرد شيطان گرچه اهل ايمان را نيز وسوسه مى‌كند و به لغزش مى‌اندازد ولى نمى‌تواند ولايت و سلطه‌اى كامل بر آنها پيدا نمايد «وَ ما كانَ لِی عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ» ↲سوره ابراهیم، آیه ۲۲ زيرا مؤمن با توبه و پناه بردن به خدا نجات مى‌يابد آرى شيطان تنها بر كافران سلطه دارد از اینکه ما شيطان را نمى‌بينيم گمان نكنيم كه او هم ما را نمى‌بيند، بلكه او در هر مكان كه زمینه گناه فراهم باشد حاضر است و به دنبال فتنه و فريب مى‌باشد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① از تاريخ و سرنوشت ديگران عبرت بگيريم «كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ» ② خود را بيمه شده و به دور از انحراف ندانيم حضرت آدم كه مسجود فرشتگان بود با فريب شيطان از جايگاه خود دور شد «أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ‌» ③ برهنگى و كشف حجاب عامل خروج از جايگاه قرب الهى است «فَاخْرج أَبَوَيْكُمْ‌ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما» ④ هرگونه برنامه و تبليغاتى كه به برهنگى بيانجامد شيطانى است «لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ‌ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما» ⑤ هدف شيطان برهنگى زن و مرد در برابر يكديگر است «لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما» ⑥ شيطان تنها نيست بلكه گروه و ايادى دارد «إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ» چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ» ↲سوره شعراء، آیه ۹۵ ⑦ چون شيطان را نمى‌بينيم از او غافل نباشيم و هميشه آماده باشيم «لا يَفْتِنَنَّكُمُ‌ ... لا تَرَوْنَهُمْ‌» زيرا فريبندگى شيطان بخاطر ناپيدايى اوست ⑧ برهنگى نشانه عدم ايمان و سلطه شيطان است «يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ‌» ⑨ سلطه شيطان به خاطر اعمال خود انسان است «أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ» ⑩ سنّت خداوند آن است كه شيطان بر كافران و منكران حاكم شود «إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ» ⑪ ايمان به خداوند مانع ولايت و حاكمیت شيطان بر انسان مى‌شود «أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءَنَا وَاللهُ أَمَرَنَا بِهَا ۗ قُلْ إِنَّ اللهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ ۖ أَتَقُولُونَ عَلَى اللهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ{۲۸} و هرگاه كار زشتى كنند در توجيه آن گويند: ما پدران خود را بر اين كار يافتيم و خداوند ما را به آن دستور داده است بگو: خداوند هرگز به كارهاى زشت فرمان نمى‌دهد آيا چيزى را كه نمى‌دانيد به خدا نسبت مى‌دهيد؟!(۲۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در تفاسير مى‌خوانيم كه اين آيه مربوط به برهنگى مشركان در حال طواف است كه در جاهلیت مرسوم بوده است آنان اين كار را به تقليد از نياكان خود انجام مى‌دادند اما مدعى مى‌شدند كه خداوند دستور داده اين چنين طواف كنند! ⬅️ زشتكاران از نياكان خود تقليد مى‌كنند و شرک خود را به خدا نسبت مى‌دهند و مى‌گويند: «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا» ↲سوره انعام، آیه ۱۴۸ «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْ‌ءٍ» ↲سوره نحل، آیه ۳۵ اين خواست خداوند بوده كه ما مشرک شديم و مى‌پنداشتند چون خدا به آنان مهلت داده پس يا راضى به فحشا و زشتى‌هاى آنان است و يا به آن فرمان داده است ⬅️ در اين آيه آنها ابتدا نياكان خود را مطرح كردند «وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا» سپس فرمان خدا را «وَاللهُ أَمَرَنا بِها» شايد به اين دليل باشد كه كار نياكان نزد آنان مهمتر از فرمان خداست ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ توجيه گناه بزرگتر از خود گناه و نشانه سلطه و نفوذ شيطان است «أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ‌ .. قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا» چه توجيه اجتماعى و چه توجيه مذهبى ⓶ پایبندى به روش زشت و غلط نياكان و بدعت در دين نشانه ولايت شيطان و عدم ايمان است «إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ‌ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا» ⓷ فساد و زشتى برخى اعمال روشن و فطرى است «فاحِشَةً» «فاحشه» به گناهى گفته مى‌شود كه قباحت و زشتى آن روشن باشد ⓸ گاهى انحرافات انسان براى نسل‌هاى بعدى الگو مى‌شود و منحرفان بار گناه نسل‌هاى آينده را نيز به دوش مى‌كشند «وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا» ⓹ روش گذشتگان هميشه ارزشمند نيست و تقليد نابجا از پيشينيان ممنوع‌ است «قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا» ⓺ خداوند در هيچ زمانى به زشتى فرمان نمى‌دهد «وَاللهُ أَمَرَنا ... إِنَّ اللهَ لا يَأْمُرُ» پاسخ فعل ماضى را با فعل مضارع مى‌دهد تا نشانه استمرار باشد 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ ۖ وَ أَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ ۚ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ{۲۹} بگو: پرودگارم به عدل و داد فرمان داده و اينكه نزد هر مسجدى هنگام نماز روى خويش را به سوى او بداريد و او را بخوانيد در حالى كه دين را براى او خالص مى‌سازيد آنگونه كه شما را در آغاز آفريد باز خواهيد گشت(۲۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «قسط» در برابر تبعيض است يعنى حق هر كس را به خودش بدهند نه ديگرى ⬅️ در اين آيه مفاهيم متعددى مطرح شده: ◽️تربيت‌ «رَبِّی» عدالت «القسط» ◽️عبادت‌ «أَقِيمُوا» جماعت‌ «وُجُوهَكُمْ» ◽️وحدت «مسجد» دعا «وَ ادْعُوهُ» ◽️نيّت و اخلاص‌ «مُخْلِصِينَ لَهُ» ◽️و حشر و قيامت‌ «تَعُودُونَ» مرحوم طبرسى «وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ» را امر به دعا و تضرع خالصانه پس از نماز مى‌داند امام صادق علیه‌السلام فرمود: تسبيح حضرت زهرا عليها السلام بعد از هر نماز بهتر از هزار ركعت نماز است ↲تفسیر اثنی عشری ⬅️ معاد جسمانى است آن گونه كه ذرات خاک از راه غذا در شما جمع شده استخوان‌هاى پوسيده شما نيز در قيامت جمع مى‌شود «كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ» همان قدرتى كه شما را از یک سلّول و اسپرم آفريد بقاياى شما را هم مى‌تواند در قيامت احيا كند در روايتى نيز مى‌خوانيم كه مراد از «كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ»، يعنى بر همان اعتقادى كه مرده‌ايد برانگيخته مى‌شويد مؤمن بر ايمان و كافر بر كفر «المؤمِن عَلى ايمانه وَالكافِر عَلى كُفره» ↲تفسير مجمع البيان در حديث مى‌خوانيم: در قيامت مردم عريان و پابرهنه محشور مى‌گردند همانند روزى كه از مادر متولد شده‌اند ↲ تفسیر فرقان ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ انسان مأمور به قسط و عدالت است «أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ» و كردار زشت خارج از دائره قسط است «لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ ... أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ» ⓶ پايبندى خالصانه به دين زمينه‌ گسترش قسط و عدل است «أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ وَ أَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ» ⓷ جلوگيرى از تبعيض در كنار عبادت مطرح است و عبادت و نماز همراه قسط ارزش بيشترى دارد «بِالْقِسْطِ وَ أَقِيمُوا» ⓸ تربيت صحيح در نظام عادلانه است و قسط از شئون ربوبیت الهى «أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ» ⓹ دين در بردارنده ابعاد اجتماعى عبادى و اعتقادى انسان است «أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ وَ أَقِيمُوا وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ‌» ⓺ مسجد پايگاه اخلاص است نه ريا و شرک «أَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ ... مُخْلِصِينَ‌» ⓻ يكى از شرايط دعا خلوص نیت است «وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ» ⓼ توجه و ايمان به معاد عامل اقامه‌ قسط و اخلاص انسان است «كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ» ⓽ آفرينش نخستين دليل امكان معاد است «كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَرِيقًا هَدَىٰ وَ فَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَالَةُ ۗ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ اللهِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ{۳۰} خداوند گروهى را هدايت فرمود ولى گروهى، گمراهى بر آنان سزاوار است زيرا آنان به جاى خداوند شيطان‌ها را سرپرست خويش گرفته‌اند و مى‌پندارند كه آنان راه يافتگانند(۳۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ هدايت كار خداست «فَرِيقاً هَدى‌» ولى گمراهى به خاطر سوء انتخاب خود ماست «اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ» ⓶ تا زمانى كه از خدا نبريده‌ايم وسوسه‌هاى شيطان با ياد او و توبه قابل جبران است «مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا» ↲ سوره اعراف، آیه ۲۰۱ ولى بريدن از خدا سبب افتادن در دام شيطان و سلطه او مى‌شود كه قابل جبران نيست «حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ» ⓷ انسان آزاد است و مى‌تواند ولايت الهى را انتخاب كند يا ولايت شيطان را «إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ» ⓸ ديدگاه منحرفان واقع‌بينانه نيست بلكه خيال پردازانه است «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ» ⓹ انحراف فكرى و جهل مركّب گمراه بودن ولى خود را در راه حق ديدن از بدترين انحرافات است «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ» چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِی الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً» ↲ سوره کهف، آیات ۱۰۴،۱۰۳ 📗تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ{۳۱} اى فرزندان آدم نزد هر مسجد به هنگام نماز، لباس و زينت‌هاى خود را برگيريد و بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد همانا خداوند اسرافكاران را دوست ندارد(۳۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ شايد بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطابِ‌ «يا بَنِی آدَمَ» بيان مى‌شود مربوط به تمام انسان‌ها و همه اديان و از مشتركات آنان است قرآن به مال و فرزند «زينت» گفته است «الْمالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا» ↲سوره کهف، آیه ۴۶ بنابراين ممكن است آيه بيانگر اين باشد‌ كه مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشيد تا با مال به حل مشكلات اقتصادى مسلمانان بپردازيد و با حضور فرزند در مساجد و جماعات مشكلات تربيتى نسل آينده را حل كنيد ⬅️ در روايات امام جماعت عادل آراستگى ظاهر، عطر زدن و لباس زيبا پوشيدن به هنگام نماز بلند كردن دستان به هنگام ركوع و سجود شركت در نماز عيد و نماز جمعه از جمله مصاديق زينت شمرده شده‌اند ↲تفاسير نورالثقلين، منهج‌الصادقين و اثنى عشرى ⬅️ امام مجتبى علیه‌السلام به هنگام نماز و حضور در مسجد بهترين لباس خود را مى‌پوشيد و مى‌فرمود: «انّ اللهَ جَميل يُحبُّ الجَمال فَاتجمّل لربّى» خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد و من لباس زيباى خود را براى پروردگارم مى‌پوشم و آنگاه اين آيه را تلاوت مى‌فرمودند ↲تفسیر مجمع البیان خداوند زیبائی و زينت را دوست دارد وگرنه به آن امر نمیفرمود «خُذُوا زِينَتَكُمْ» چنانكه اسلام آئین فطرى است و انسان نيز فطرتاً از زينت لذت مى‌برد با زينت به مسجد رفتن احترامى است به بندگان خدا، به عبادت خدا و همچنين سبب‌ ايجاد جاذبه و ترغيب عملى ديگران است ⬅️ امام صادق علیه‌السلام مى‌فرمايد: اموال، وديعه و امانت الهى در دست انسان است و مصرف بايد دور از اسراف باشد ↲تفسیر صافی گرچه استفاده از زينت و طعام امرى فطرى و طبيعى است ولى در شرايط خاص مانند وجود نيازمندان و محرومان بايد با آنان همدردى كرد لذا در تاريخ مى‌خوانيم كه نوع لباس امام صادق علیه‌السلام كه مردم در رفاه نسبى به سر مى‌بردند با لباس امام على علیه‌السلام كه مردم فقير و ندار بودند، متفاوت بود چون شرايط اجتماعى هر كدام فرق داشت ↲تفسیر اثنی عشری ⬅️ امام صادق علیه‌السلام فرمود: كسی که رزق یک روز خود را داشته باشد ولى قانع نباشد و از مردم سؤال و تكدّى كند از مسرفان است ↲تفسیر فرقان ⬅️ اسراف در غذا و پرخورى منشأ بسيارى از بيمارى‌هاى جسمى و روحى و مایه سنگدلى و محروم شدن از چشيدن مزه عبادت است چنانكه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: «المعدة بيت كلّ داء» معده، كانون هر بيمارى است پزشكى مسيحى پس از شنيدن اين آيه و حديث گفت: تمام علم طب، در اين آيه و اين سخن پيامبر شما نهفته است ↲تفسیر مجمع البیان ⬅️ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: آنچه باعث از بين رفتن مال و زيان رساندن به بدن باشد اسراف است «انّما الاسراف فيما أتلف المال و اضرّ بالبدن» ↲کافی، جلد۶، صفحه۴۹۹ ⬅️ و در روايت ديگرى مى‌خوانيم: آنچه در راه خدا مصرف شود هر چند بسيار زياد باشد اسراف نيست و آنچه در راه معصيت خدا استفاده شود هرچند اندک باشد اسراف است ↲تفسیر منهج الصادقین ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ مسجد كه پايگاه مسلمانان است بايد آراسته، زيبا و با جاذبه باشد «خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» ⓶ بهترين و زيباترين لباس براى بهترين مكان است «خذوا زينتكم عندكلّ مسجد» ⓷ اسلام هم به باطن نماز توجه دارد «فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» ↲سوره مؤمنون، آیه ۲ هم به ظاهر آن «زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» آرى در اسلام ظاهر و باطن دنيا و آخرت بهم آميخته است ⓸ زينت اگرچه در نماز فردى هم ارزش است اما در اجتماع و مسجد حساب ويژه‌اى دارد «عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» ⓹ اول نماز آنگاه غذا «عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا» اول توجه به روح و معنویت آنگاه توجه به جسم ⓺ صرفه جويى محبوب خداوند است و بهره‌گيرى از زينت و غذا بايد دور از اسراف باشد «وَلا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِیَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِی الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ كَذَٰلِکَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ{۳۲} بگو: چه كسى زينت‌هايى را كه خداوند براى بندگانش پديد آورده و همچنين رزقهاى پاكيزه و دلپسند را بر خود حرام كرده است؟ بگو: اين نعمت‌ها در زندگى دنيا براى مؤمنان است، اگر چه كافران هم بهره‌مندند، در حالى كه روز قيامت مخصوص مؤمنان است ما اين گونه آيات خود را براى گروهى كه مى‌دانند به تفصيل بيان مى‌نمائيم(۳۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ اين آيه زينت را براى انسان حلال مى‌شمرد قرآن يكى از نعمت‌هاى خداوند را زينت آسمان‌ها به ستارگان جهت تماشاى تماشاگران مى‌داند «زَيَّنَّاها لِلنَّاظِرِينَ» ↲سوره حجر، آیه ۱۶ اما بايد علاقه به زينت انسان را به هلاكت نكشد و بهره‌گيرى از آن كنترل شده باشد لذا قرآن نشان دادن زينت زنان را جز براى شوهرانشان و مَحرم‌هاى آنان حرام مى‌داند «لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» ↲سوره نور، آیه ۳۱ ⬅️ عثمان بن مظعون خدمت پيامبر ﷺ آمد و از تصميم خود نسبت به اخته و مقطوع النسل كردن خود و عزلت و فاصله گرفتن از همسر و خانواده و اجتماع خبر داد آن حضرت به شدت او را از اين كار منع كرد و فرمود: براى كنترل شهوت روزه بگير و به جاى رياضت و رهبانيّت مردود به مسجد برو و در انتظار نماز بنشين و به جاى بيابانگردى در جبهه‌هاى جنگ و حج و عمره شركت كن از همسر و عطریات استفاده كن و از اموال خود به محرومان بده و از حرام‌ها دورى و هجرت كن اين راه و روش من است و هر كه از اين روش اعراض كند و توبه نكند فرشتگان از ورود او به حوض كوثر منع خواهند كرد ↲تفسير كبير فخررازى ⬅️ عاصم بن زياد نيز تصميم گرفت شیوه زندگى خود را تغيير داده و از حلال‌ها و لذت‌ها كناره گيرد حضرت على علیه‌السلام آن تفکر را محكوم كرد و هنگامى كه از آن حضرت پرسيد: پس چرا خودتان اين همه ساده زندگى مى‌كنيد؟ امام در پاسخ فرمود: من رهبر جامعه‌ام خداوند بر رهبران لازم كرده كه سطح زندگى خود را در سطح افراد ضعيف جامعه نگهدارند و در غم ديگران شریک باشند ↲كافى، جلد۱، صفحه۴۱۰ ⬅️ حضرت على عليه السلام در برخورد با خوارج متحجّر هنگام اعزام نماينده خود ابن عباس به سوى آنان به او دستور مى‌دهد بهترين لباس‌ها را بپوشد و خود را معطر و خوشبو ساخته و با اسبى زيبا نزد آنها برود ↲تفسیر منهج الصادقین ⬅️ بعضى آيه را اين گونه تفسير كرده‌اند كه رزق و زينت دنيا آميخته با انواع تلخى‌هاست ولى رزق و زينت آخرت بى‌غصه و خالص است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ پيامبر مسئول مبارزه با بدعت‌ها است «قُلْ مَنْ حَرَّمَ» ⓶ اسلام با زهد نابجا و رياضت نامشروع و رهبانيّت مخالف است «قُلْ مَنْ حَرَّمَ» ⓷ اصل در بهره گيرى از زينت‌ها و طيبات مباح بودن است مگر دليلى خاص بر حرمت آنها باشد «مَنْ حَرَّمَ» ⓸ استفاده مناسب از زينت و ترغيب مردم به آن ارزشمند است «زِينَةَ اللهِ» زيرا زينت به خدا نسبت داده شده است ⓹ راه رسيدن به خدا ترک امور حلال و طيّب نيست بلكه استفاده‌ بجا و رعايت قسط و عدل است «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللهِ» ⓺ اسلام هماهنگ با فطرت و آئین اعتدال است به نيازهاى طبيعى پاسخ مثبت مى‌دهد آنچه را مفيد است حلال مى‌شمرد و از آنچه ضرر دارد نهى مى‌كند «مَنْ حَرَّمَ‌ ... أَخْرَجَ لِعِبادِهِ‌» ⓻ زينت همچون غذا مورد نياز انسان است زينت در كنار خوارکیها مطرح شده است «زِينَةَ اللهِ ... وَالطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ‌» ⓼ هدف اصلى از آفريدن نعمت‌ها استفاده بردن و برخوردارى مؤمنان از آنهاست گر چه كافران نيز بهره مى‌برند «قُلْ هِیَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِی الْحَياةِ الدُّنْيا» البته در جاى ديگر مى‌فرمايد: «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» ↲سوره کهف، آیه ۷ هر آنچه روى زمين است زينت آن قرار داديم تا آنان را بيازمائیم كه كدام یک بهتر عمل مى‌كنند ⓽ در بهره بردارى از نعمت‌هاى دنيوى مؤمن و كافر يكسانند ولى كاميابى قيامت مخصوص مؤمنان است «لِلَّذِينَ آمَنُوا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ» ⓾ علم و عالم جايگاه ويژه‌اى نزد خدا دارند «كَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» 📗تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْیَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ{۳۳} اى پيامبر! بگو: همانا پروردگارم كارهاى زشت و زننده چه آشكار و چه پنهان و گناه و ستم و سركشى به ناحق و شریک قرار دادن چيزى براى خدا كه او دليلى بر حقانیت آن نازل نكرده و نسبت دادن آنچه را نمى‌دانيد به خداوند همه را حرام كرده است(۳۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «فواحش» جمع‌ «فاحِشَةً» گناهى كه زشتى آن بر همه افراد آشكار است همچون «زنا» و چون در جاهلیت انجام پنهانى آن را روا مى‌داشتند اين آيه حرمت آن را تأكيد مى‌نمايد ⬅️ «اثم» گناهى است كه سقوط انسان را در پى داشته باشد و «بغى» تجاوز به حق ديگران است اين آيه انواع گناهان اعتقادى و زبانى را در بردارد ⬅️ در روايات مراد از گناه باطنى پذيرش ولايت رهبران ستمگر دانسته شده است ↲تفسير نورالثقلين ⬅️ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: كسى كه بدون علم و آگاهى حكمى صادر كند فرشتگان آسمان و زمين او را لعن مى‌كنند ↲تفسير نمونه ⬅️ زراره از امام صادق علیه‌السلام پرسيد: حجت خداوند بر بندگانش چيست؟ حضرت فرمودند: «أن يَقُولوا ما يَعلَمون وَ يقفوا عِندَ ما لا يَعلَمون» ↲تفسير فرقان تنها آنچه را مى‌دانند بگويند و اگر نمى‌دانند سكوت كرده و باز ايستند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ تحريم‌هاى الهى در مسير تربيت و رشد و تكامل انسان است «حَرَّمَ رَبِّیَ» ⓶ حلال‌ها بسيار است ولى حرام‌ها اندک و محدود كه موارد آن در قرآن و روايات بيان شده است «إِنَّما حَرَّمَ‌ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللهِ ما لا تَعْلَمُونَ‌» ⓷ گناه، گناه است و قبح ذاتى و عقلى دارد گر چه مردم نفهمند «وَ ما بَطَنَ» ⓸ مشركان براى اعتقاد خود استدلالى ندارند «لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً» ⓹ در تبليغ و نهى از منكر ابتدا راههاى حلال و معروف ارائه شود سپس نهى از منكرات و اعلام كارهاى حرام آیه قبل حلال‌ها را بيان كرد اين آيه محرّمات را «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللهِ .. إِنَّما حَرَّمَ رَبِّیَ» ⓺ برهان و استدلال نوعى افاضه و لطف الهى است كه بر عقل و جان القا مى‌شود «ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً» ⓻ استناد هر چيز به خداوند بايد متّكى بر علم و دليل باشد «ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً» آرى هرگونه ادّعايى به خصوص در مورد هستى بايد با دليل و منطق باشد 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom