eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.2هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
266 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨لَهُمْ مِنْ جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَ مِنْ فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ ۚ وَ كَذَٰلِکَ نَجْزِی الظَّالِمِينَ{۴۱} براى مجرمان در جهنم بسترهايى است و از بالاى سرشان پوشش‌هايى از آتش و اينگونه ستمگران را كيفر مى‌دهيم(۴۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «مهاد» از «مهد» به معناى بستر است تعبير به «مهاد» براى دوزخيان نوعى تمسخر و استهزاى آنان است يعنى آرامگاهشان دوزخ است ↲تفسیر فی ظلال القرآن ⬅️ «غَواشٍ» جمع «غاشِيَةٌ» به معناى پوشش است و به خيمه نيز گفته مى‌شود خداوند از گروه عنود و اعراض كننده در آیه ۳۷ اين سوره به عنوان كافر در آيه ۴۰ به عنوان مجرم و در اينجا به عنوان ظالم ياد كرده است زيرا آنكه آيات الهى را تكذيب كند شايسته همه اين القاب است چنانكه در آيه ۲۵۴ سوره بقره مى‌خوانيم: «وَالْكافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ» ⬅️ پيامبر ﷺ پس از تلاوت آيه فرمودند: جهنم داراى طبقاتى از بالا و پائين است كه معلوم نيست طبقات بالا بيشتر است يا طبقات پائين و كافران در ميان طبقات قرار داشته و همواره در فشار مى‌باشند همچنين حضرت فرمودند: زيرانداز و روانداز كافران در قبر آتش جهنم است ↲تفسیر نمونه ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ دوزخ سراسر وجود کفار را از همه‌ طرف فرا مى‌گيرد «لَهُمْ مِنْ جَهَنَّمَ مِهادٌ وَ ... غَواشٍ‌» چنانكه در آيات ديگر نيز مى‌خوانيم: «وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ» ↲سوره عنکبوت، آیه ۵۴ «لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَ مِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ» ↲سوره زمر، آیه ۱۶ و «يَوْمَ يَغْشاهُمُ الْعَذابُ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ» ↲سوره عنكبوت، آیه ۵۵ 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَالَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا أُولَٰئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ{۴۲} و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند هر اندازه عمل كرده‌اند مى‌پذيريم، زيرا هيچ كس را جز به مقدار توانش تكليف نمى‌كنيم آنان همدم بهشتند همانان در آن جاودانند(۴۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ بهشت جاودان پاداش پيوند ايمان و اعمال صالح است «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‌ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ» ⓶ گر چه بهتر، انجام همه كارهاى شايسته است «وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» اما در عمل هر كس به اندازه توانش مسئول است «لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» ⓷ در اسلام تكليف طاقت‌فرسا نيست «وُسْعَها» چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِی الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ» ↲سوره حج، آیه ۷۸ و «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» ↲سوره بقره، آیه ۱۸۵ 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ نَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ ۖ وَ قَالُوا الْحَمْدُ للهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ ۖ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ ۖ وَ نُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ{۴۳} و هرگونه كينه‌اى را كه در سينه‌هاى آنان بود بركنده و زدوديم تا در صفا و صمیمیت با هم زندگى كنند، از زير قصرهایشان نهرها جارى است و مى‌گويند: خدا را شكر كه ما را به اين راه هدايت كرد و اگر خداوند هدايتمان‌ نمى‌كرد ما به خودى خود هدايت نمى‌شديم بى‌شک فرستادگان پروردگارمان به راستى و درستى به سراغ ما آمدند و به آنان هدايت يافتگان خطاب مى‌شود: اين همان بهشتى است كه به خاطر عملكردتان وارث آن شده‌ايد(۴۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «غَلَّ» به معناى نفوذ مخفيانه است به كينه و حسدى كه مرموزانه در جان انسان نفوذ مى‌كند نيز «غِل» گويند در آيات قبل خوانديم: دوزخيان همديگر را لعن و نفرين مى‌كنند اينجا مى‌فرمايد: بهشتيان هيچ كينه‌اى از يكديگر در دل ندارند و ميان آنها صلح صفا و محبت است و با اینکه در بهشت تفاوت درجات هست اما هیچ یک نسبت به ديگرى كينه و كدورت و حسد نمى‌ورزد ⬅️ نهرهاى بهشتى پر آب است زيرا خداوند به جاى جريان آب فرمود: نهرها جارى است و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: نهرهاى بهشتى از زير مسكن بهشتيان جارى است ↲بحارالانوار، جلد۸، صفحه۱۶۰ ⬅️ طبق احاديث هر مؤمن و كافرى در بهشت و دوزخ مكانى دارد ولى مؤمن جايگاه بهشتى كافر را به ارث مى‌برد و كافر جايگاه دوزخى مؤمن را ↲تفسیر نورالثقلین از اين حديث استفاده مى‌شود كه درهاى سعادت و شقاوت به روى همه باز است و هيچ كس از ابتدا براى بهشت يا دوزخ خلق نشده است بلكه انتخاب و عمل او مسير و سرنوشتش را معین مى‌كند ↲تفسیر نمونه ⬅️ پيامبر ﷺ در غدير خم به مردم فرمودند: «معاشر النّاس سلّموا على علىّ بامرة المؤمنين» اى مردم به على به عنوان اميرالمؤمنين سلام كنيد و بگوييد: «اَلحَمدُ للهِ الَّذى هَدنا لِهذا» ↲تفسیر نور الثقلین ⬅️ امام هادى علیه‌السلام فرمود: در روز قيامت پيامبر و حضرت على و تمام ائمّه عليهم السلام در برابر مردم قرار مى‌گيرند و در اين هنگام شيعيان مى‌گويند: «اَلحَمدُ للهِ الَّذى هَدانا لِهذا» ↲تفسير اثنی عشری، كافى، جلد۱، صفحه۴۱۸ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ زندگى كه در آن كينه نباشد زندگى بهشتى است «مِنْ غِلٍّ» ⓶ در بهشت صفاى باطن و ظاهر یکجا جمع است. «نَزَعْنا ما فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ» ⓷ اهل بهشت به ذكر و ستايش خدا مشغولند «قالُوا الْحَمْدُ للهِ» ⓸ بهشتيان از لطف خدا شاكرند و از هدايت شدنشان مغرور نيستند «الْحَمْدُ للهِ الَّذِی هَدانا» ⓹ بهشتيان به اعمال و كارهاى خود متكى نيستند «هَدانَا الله» ⓺ عقل و علم و تلاش به تنهايى كافى نيست، عنايت و امداد الهى نيز براى هدايت لازم است «لَوْ لا أَنْ هَدانَا الله» ⓻ انبیاء وسیله هدايتند و هدايتشان همراه با حق است خودشان، حرفشان، عملشان، شيوه‌ها و وعده‌هايشان همه حق است «لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ» ⓼ بهشت در برابر عمل است نه اميد و آرزو «أُورِثْتُمُوها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: از كسانى مباش كه آخرت را بدون عمل آرزو مى‌كنند «لا تكن ممن يرجوا الآخرة بغير العمل» ↲نهج ‏البلاغه، حكمت ۱۵۰ 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masum
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ نَادَىٰ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ مَا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا ۖ قَالُوا نَعَمْ ۚ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الظَّالِمِينَ{۴۴} و اهل بهشت دوزخيان را صدا زنند كه ما آنچه را پروردگارمان وعده داده بود حق و راست يافتيم و به آن رسيديم آيا شما وعده‌هاى پروردگارتان را حق يافتيد؟ (ما در لذت و نعمتيم آيا شما هم در رنج و عذابيد؟) گويند: آرى پس منادى ميان آنان اعلام كند كه لعنت خدا بر ستمكاران باد(۴۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در اینکه مؤذن قيامت چه كسى است اقوالى بيان شده، از جمله: خداوند، اسرافيل جبرئيل، مأموران جهنم و مأموران بهشت اما در روايات شيعه‌ «تفسیر نورالثقلین» و برخى احاديث اهل سنت مانند روايات «حاكم حَسكانى» مى‌خوانيم كه آن مؤذن حضرت على علیهالسلام است همان گونه كه سوره برائت را كه شامل اعلام برائت از مشركين در دنيا بود در مكه خواند ⬅️ قرائت قطعنامه‌هاى برائت و لعنت الهى نسبت به مشركان در آخرت نيز از زبان على عليه السلام خواهد بود ↲تفسیر نمونه همچنان كه به بهشتيان نيز آن حضرت سلام خواهد داد ↲تفسیر اثنی عشری ⬅️ پيامبر ﷺ پس از جنگ بدر خطاب به كشته مشركان فرمود: «اِنّا وَجَدنا ما وَعد رَبّنا حَقّاً فَهَل وَجَدتم ما وَعَد رَبّكم حَقّاً» اصحاب سؤال كردند: چگونه با اجسادى كه مرده‌اند تكلّم مى‌كنيد؟ حضرت فرمودند: «به خدا سوگند همه آنان كلام مرا بهتر از شما شنيدند چنانكه حضرت على علیه‌السلام نيز كشته‌هاى خوارج را با همين آيه مورد خطاب قرار دادند ↲تفسیر اثنی عشری ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ در قيامت بهشتيان و دوزخيان با يكديگر گفتگو مى‌كنند «وَ نادى‌ أَصْحابُ الْجَنَّةِ أَصْحابَ النَّارِ» بهشت و جهنم به گونه‌اى است كه بهشتيان پس از استقرار مى‌توانند از دوزخيان خبر بگيرند ⓶ در قيامت مؤمنان و كافران وعده‌هاى الهى را حق و عملى مى‌يابند «قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدَنا رَبُّنا حَقًّا» ⓷ خداوند توسط اهل بهشت از دوزخيان اعتراف مى‌گيرد تا شرمندگى و فشار بيشترى بر آنان وارد شود ↲تفسیر المیزان «قالُوا نَعَمْ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللهِ وَ يَبْغُونَهَا عِوَجًا وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ كَافِرُونَ{۴۵} ستمگران آنانند كه مردم را از راه خدا باز میدارند و با القاى شبهات مى‌خواهند آن را كج و منحرف نشان دهند و همانها به آخرت كافرند(۴۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ راه خدا راه توحيد، تسليم، ايمان هجرت و جهاد است ستمگران با ايجاد شبهه و وسوسه با تبليغ و تضعيف، با ايجاد بدعت‌ها و خرافات و نيز مقابله با رهبران حق و يأس‌آفرينى‌ها و كارشكنى‌هاى ديگر مى‌خواهند راه خدا را ببندند يا در آن تغيير و انحراف به وجود آورند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ هرگونه جلوگيرى از راه خدا و ايجاد انحراف در آن ظلم است «لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الظَّالِمِينَ‌ الَّذِينَ يَصُدُّونَ‌» و ظلم فرهنگى از بزرگترين ظلم‌هاست «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‌ عَلَى اللهِ» ⓶ دشمن اگر بتواند آشكارا مى‌جنگد و راه حق را مى‌بندد «يَصُدُّونَ» و با طرح و نقشه‌هايش راه حق را كج جلوه داده و آن را منحرف مى‌كند «يَبْغُونَها عِوَجاً» ⓷ ستمگران منع كنندگان از راه حق مخرّبان دين و منكران قيامت همه اهل جهنم مى‌باشند (اين آیه و آیه قبل) 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ بَيْنَهُمَا حِجَابٌ ۚ وَ عَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ ۚ وَ نَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۚ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ{۴۶} و ميان آن دو بهشتيان و دوزخيان حجابى است و بر اعراف (بلندى ميان دوزخ و بهشت) مردانى هستند از اولياى خدا كه همه اهل بهشت و جهنم را از سيمايشان مى‌شناسند و بهشتيان را كه هنوز به بهشت وارد نشده‌اند ولى اميدوارند ندا مى‌دهند كه سلام بر شما باد(۴۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ مراد از «حجاب» در اين آيه شايد همان ديوارى باشد كه در آیه ۱۳ سوره حديد مى‌خوانيم كه ميان بهشتيان و دوزخيان ديوارى زده مى‌شود كه سمت بيرونى آن عذاب و قسمت درونى‌اش رحمت است «فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ» ↲تفسیرالمیزان ⬅️ «اعراف» جمع «عرف» به معناى مكان بلند است در قرآن تنها در همين مورد از اعراف و اهل آن سخن به ميان آمده و اين سوره نيز به خاطر همين آيه اعراف نام گرفته است ⬅️ در روايات و تفاسير نظرات مختلفى درباره اهل اعراف به چشم مى‌خورد برخى آنان را اولياى خدا دانسته‌اند كه بر بلنديى ميان بهشت و جهنّم قرار مى‌گيرند و از سيماى مردم همه آنها را مى‌شناسند بهشتيان را سلام و تبریک مى‌گويند و از سرنوشت دوزخيان نگرانند اما برخى آنان را افراد ضعيفى معرفى مى‌كنند كه گناهان و عباداتى دارند و منتظر لطف خدايند شايد بتوان گفت كه صاحب و محور اصلى اعراف اولياى خدايند و افراد ضعيف در حاشيه قرار دارند نيكوكاران به بهشت مى‌روند و مجرمان به دوزخ افراد متوسّط وضعيف در اعراف گرفتار و منتظر سرنوشت مى‌مانند ولى اولياى خدا كه بر اعراف قرار دارند به کمک آنان برخاسته و شفاعت مى‌كنند اين بيان از جمع نظريات مفسّران و روايات استفاده مى‌شود ⬅️ در روايات مى‌خوانيم كه اصحاب اعراف شهدايى هستند كه نواقصى در پرونده آنان است ↲تفسیر درّالمنثور يا افرادى هستند كه خوبى‌ها و بدى‌هاى آنان يكسان است اگر خداوند آنان را به دوزخ ببرد به خاطر گناهانشان است و اگر به بهشت ببرد از رحمت اوست ↲تفسیر نورالثقلین ↲کافی، جلد۲، صفحه ۳۸۱ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ رفتار و خصلت‌هاى دنيوى سيماى انسان را به گونه‌اى مى‌كند كه در قيامت‌ ديگران با نگاه او را مى‌شناسند «يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيماهُمْ» البته شناسايى به اين شكل در دنيا نيز ممكن است چنانكه خداوند درباره منافقان به پيامبر صلى الله عليه و آله مى‌فرمايد: «وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَيْناكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ» ↲سوره محمد، آیه ۳۰ ⓶ براى ورود به بهشت لطف و عنايت الهى لازم است «أَصْحابَ الْجَنَّةِ ... هُمْ يَطْمَعُونَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ إِذَا صُرِفَتْ أَبْصَارُهُمْ تِلْقَاءَ أَصْحَابِ النَّارِ قَالُوا رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ{۴۷} و هرگاه چشمان آنان ناخواسته به سوى دوزخيان گردانده شود گويند: پروردگارا ما را همراه ظالمان قرار مده(۴۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ اعرافيان به اهل بهشت نگاه مى‌كنند و آنان را مى‌شناسند و سلام مى‌كنند اما به اهل دوزخ نگاه نمى‌كنند بلكه چشمشان ناخواسته به آنان مى‌افتد «صُرِفَتْ أَبْصارُهُمْ» اصحاب اعراف در دعايشان نمى‌گويند: ما را اهل آتش قرار مده بلكه مى‌گويند: ما را همنشين ظالمان مگردان گويا مجالست با ستمگر بدتر از آتش دوزخ است» ↲تفسير روح‌المعانى 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ نَادَىٰ أَصْحَابُ الْأَعْرَافِ رِجَالًا يَعْرِفُونَهُمْ بِسِيمَاهُمْ قَالُوا مَا أَغْنَىٰ عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ وَ مَا كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ{۴۸} و اصحاب اعراف (اولياى خدا كه ميان بهشت و جهنم بر جايگاه بلندى مستقرند) مردانى از اهل دوزخ را كه به سيمايشان مى‌شناسند ندا مى‌دهند و مى‌گويند: جمعیت و جمع‌آورى شما از مال، مقام، همسر و فرزند و آنچه همواره بدان تكبر مى‌كرديد به حال شما سودى نداشت(۴۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ سلمان فارسى مى‌گويد: بيش از ده مرتبه از رسول خدا ﷺ شنيدم كه فرمود: «يا عَلى انّکَ وَالاوصِياء مِن بَعدِکَ اَعراف بَينَ الجَنّة وَالنّار» ↲بحارالانوار، جلد۸، صفحه۳۳۷ يا على تو و امامان پس از تو اصحاب اعراف ميان بهشت و جهنم هستيد و هركس به شما معرفت داشت وارد بهشت مى‌شود و هر كس منكر ولايت شما باشد وارد جهنم مى‌شود ↲تفسیر اثنی عشری ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ در قيامت علاوه بر عذاب الهى سرزنش‌هايى هم از انسان‌ها نصيب دوزخيان مى‌شود «قالُوا ما أَغْنى‌ عَنْكُمْ‌» ⓶ مال، قدرت، دوستان و طرفداران عامل نجات نيستند «ما أَغْنى‌ عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ» خود انسان نيز در قيامت به اين حقيقت اعتراف مى‌كند «ما أَغْنى‌ عَنِّی مالِيَهْ» ↲سوره حاقّه، آیه ۲۸ 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨أَهَٰؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمْتُمْ لَا يَنَالُهُمُ الله بِرَحْمَةٍ ۚ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ{۴۹} به مستكبران خطاب مى‌شود: آيا اينان "بهشتيان" همان كسانند كه شما در دنيا سوگند ياد كرديد رحمت الهى شامل حالشان نمى‌شود؟ اكنون ببينيد كه به آنان گفته مى‌شود: وارد بهشت شويد بی آنکه خوفى بر شما باشد يا اندوهگين شويد(۴۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در دنيا كافران مغرور مؤمنان را تحقير مى‌كنند و مى‌گويند كه رحمت خدا شامل اينان نمى‌شود غافل از آنكه ايمان و اعمال صالح آنان را مشمول رحمت الهى قرار مى‌دهد و خطابِ «ادْخُلُوا الْجَنَّةَ» را دريافت مى‌كنند دريافت رحمت الهى ايمان و عمل صالح لازم دارد، نه مال و مقام علاوه بر آنكه رحمت‌ خدا به دست مستكبران نيست تا ميان هركس كه بخواهند تقسيم كنند «أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ» ↲سوره زخرف، آیه ۳۲ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ فقر و گمنامى مؤمنان در دنيا نشانه محروميّت آنان در قيامت نيست «أَهؤُلاءِ الَّذِينَ‌» ⓶ نسبت به اینکه چه كسانى شايسته دريافت رحمت الهى هستند يا نيستند زود قضاوت نكنيم «أَقْسَمْتُمْ لا يَنالُهُمُ الله بِرَحْمَةٍ» ⓷ در بهشت، حزن و اندوه نيست «وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ نَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ الله ۚ قَالُوا إِنَّ اللهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ{۵۰} و دوزخيان اهل بهشت را ندا دهند و گويند: كمى از آب يا از آنچه خداوند روزى شما كرده است بر ما فرو ريزيد! بهشتيان گويند: خداوند اين آب و نعمت‌ها را بر كافران حرام كرده است(۵۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ يكى از نامهاى قيامت «يَوْمَ التَّنادِ» است ↲سوره غافر، آیه ۳۲ يعنى روزى كه نداها بلند و استمداد و فرياد در كار است و بهشتيان و دوزخيان همديگر را صدا مى‌زنند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ بهشتيان و دوزخيان با يكديگر گفتگو دارند و صداى يكديگر را مى‌شنوند «وَ نادى‌» ⓶ اولین درخواست دوزخيان آب است «مِنَ الْماءِ» ⓷ آنانكه در دنيا توشه‌اى براى آخرت برندارند در قيامت دست گدائی و نيازشان پيش همه دراز است «أَفِيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ» ⓸ ناله مجرمان در قيامت بى‌فايده است «إِنَّ اللهَ حَرَّمَهُما» ⓹ نعمت‌هاى آخرت مخصوص مؤمنان است «حَرَّمَهُما عَلَى الْكافِرِينَ» ⓺ خداوند و بهشتيان بخيل نيستند ولى كيفر كافرانى كه در دنيا مؤمنان فقير را اذیت مى‌كردند تحريم نعمت‌ها در قيامت است «حَرَّمَهُما عَلَى الْكافِرِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَ لَعِبًا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ فَالْيَوْمَ نَنْسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا وَ مَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ{۵۱} كسانى كه در دنيا دين خويش را به بازى و سرگرمى گرفتند و زندگى دنيوى مغرورشان ساخت پس همان گونه كه آنان ديدار اين روزشان را فراموش كرده و آيات ما را انكار مى‌كردند ما نيز امروز آنان را به فراموشى مى‌سپاريم(۵۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «لهو» به معناى غفلت انسان از كارهاى اساسى است و «لعب» آن است كه انسان هدفى خيالى و غير واقعى داشته باشد ↲تفسیر المیزان ⬅️ امام رضا علیه‌السلام فرمود: «نَنْساهُمْ» يعنى آنان را ترک مى‌كنيم چون آنان قيامت و آمادگى براى آن روز را رها كرده بودند ما نيز در آن روز آنان را به حال خود رها مى‌كنيم ↲تفسیر نورالثقلین ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ مسخره كردن دين، مغرور شدن به دنيا فراموشى آخرت و انكار آيات الهى همه از نشانه‌هاى كافران است «الْكافِرِينَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا» ⓶ کفار احكام دين را كه جدی است به بازى مى‌گيرند «دِينَهُمْ لَهْواً» و در عوض‌ دنيا كه بازيچه‌اى بيش نيست را جدى گرفتند ⓷ تحقير دين ذلت آخرت را به همراه دارد کسانى كه دين را به بازى مى‌گيرند در قيامت التماس مى‌كنند «أَفِيضُوا عَلَيْنا دِينَهُمْ لَهْواً» ⓸ زندگى دنيوى فريبنده است «غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا» ⓹ فريفتگى به دنيا زمینه بازى گرفتن دين است «لَهْواً وَ لَعِباً وَ غَرَّتْهُمُ‌» ⓺ كيفر الهى با اعمال ما تناسب دارد «نَنْساهُمْ كَما نَسُوا» ⓻ انكار مستمر آيات الهى موجب محرومیت از بهشت و مواهب آن است «ما كانُوا بِآياتِنا يَجْحَدُونَ» ⓼ فراموش كردن خداوند در دنيا سبب فراموش شدن انسان در قيامت مى‌شود «نَنْساهُمْ كَما نَسُوا» چنانكه در جاى ديگر ياد خداوند را مایه ياد او از انسان مى‌داند «فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ» ↲سوره بقره، آیه ۱۵۲ ⓽ انكار مستمر و بدون توبه رمز بدبختى و هلاكت انسان است «كانُوا ... يَجْحَدُونَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ لَقَدْ جِئْنَاهُمْ بِكِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَىٰ عِلْمٍ هُدًى وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ{۵۲} و حال آنكه در حقيقت ما برايشان كتابى آورديم كه آن را بر اساس علم آگاهانه تفصيل داديم تا هدايت و رحمتى براى اهل ايمان باشد(۵۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ حضرت على علیه‌السلام مى‌فرمايد: «اِنّ الله سُبحانَه لَم يَعظ اَحداً بِمِثل هذا القُرآن‌» خداوند هيچ كس را به مانند قرآن موعظه نكرده است، زيرا قرآن ريسمان محكم و أمن الهى است بهار قلب‌ها و چشمه‌سار علم مى‌باشد و براى قلب و دل انسان، جلايى به جز قرآن نيست با وجود اينكه ياددارندگان رفتند و مشتى فراموش‌كنندگان ماندند ↲نهج‌البلاغه، خطبه ۱۷۶ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ خداوند به وسیله كتاب اتمام حجت كرد و انسان را از مغرور شدن به دنيا و فراموشى آخرت و انكار آيات نجات مى‌دهد «لَقَدْ جِئْناهُمْ بِكِتابٍ» صدها چراغ دارد و بيراهه مى‌رود بگذار تا بيفتد و بيند سزاى خويش‌ ⓶ آوردن كتاب هدايت و رحمت كار خداوند است كه آن را بخش بخش و به تدريج نازل كرده است «لَقَدْ جِئْناهُمْ بِكِتابٍ فَصَّلْناهُ» ⓷ وحى خداوند بر اساس علم الهى به نيازهاى انسان و جهان است «بِكِتابٍ فَصَّلْناهُ عَلى‌ عِلْمٍ» ⓸ كتاب و علم الهى بسيار با عظمت است كتاب ... علم هر دو نكره است ⓹ هدايت با قرآن از بزرگ‌ترين رحمت و لطف‌هاى خداوند به مؤمنان است «هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ» ⓺ قرآن هدايت‌گر اهل باور است نه انسان‌هاى لجوج و بهانه‌گير «لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom