eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.2هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
294 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۲۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏{۹۰} اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! همانا شراب و قمار و بت‏‌ها و تیرهاى قرعه، پلید و از كارهاى شیطان است پس از آنها بپرهیزید تا رستگار شوید(۹۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ عرب به شعر و شراب، علاقه شدید داشت به همین جهت تحریم شراب به صورت تدریجى انجام گرفت در ابتدا آیه آمد كه از خرما و انگور می‌توان‌هم رزق خوب تهیه كرد هم شرابى مست كننده در آیه‌اى دیگر به منافع قمار و شراب و بیشتر بودن گناه آن از منافعش اشاره كرد بعداً آیه آمد كه در حال مستى نماز نخوانید سپس آیه‏ فوق نازل شد كه آن را پلید و عملى شیطان دانسته و دستور اجتناب از آن را صادر كرد ⬅️ «خَمر» به معناى پوشاندن با كلمه ‏«خِمار» از یک ریشه است به مقنعه‏ زنان خِمار می‌گویند چون موى سر را می‌پوشاند شراب را هم خَمر می‌گویند چون عقل را می‌پوشاند ⬅️ «مَیسر» از «یُسر» به معناى آسانى است چون در قمار افراد بدون زحمت پول به دست می‌آورند به آن مَیسر گویند ⬅️ كلمه «انصاب» جمع «نُصُب» به معناى سنگ‌هایى بوده كه اطراف كعبه نصب كرده و روى آن قربانى می‌کردند و به آنها تبرک می‌جستند و یا مراد خود قربانى است كه روى سنگ‌ها ذبح می‌کردند ⬅️ در حدیث می‌خوانیم كه رسول خدا ﷺ در معناى انصاب فرمود: چیزى است كه مشركان براى بت‌ها قربانى می‌کنند «ما ذبحوه لآلهتهم» «ازلام» نوعى قرعه‏ كشى و قمار با چوب بوده كه در جاهلیت رواج داشته است ⬅️ امام باقر علیه‌السلام درباره‏ خمر فرمود: «كلّ مسكر... اِذا اخمر فَهو حَرام» هر چیزى كه انسان را مست كند حرام است ⬅️ رسول خدا ﷺ فرمود: قمار به هر وسیله‌اى باشد حتى گردو حرام است در حدیث آمده است: «شارب الخمر كعابد الوثن» شرابخوار، مثل بت‏ پرست است ⚠️در شراب، هر نوع همكارى در تولید توزیع و مصرف آن حرام است❌ ⬅️ امام باقر علیه‌السلام از پیامبر ﷺ نقل می‌کند كه آن حضرت ده گروه را كه به نحوى در شراب‌خوارى مؤثّرند لعنت كرد: 《غارِسِها وَ حارِسِها وَ عاصِرِها وَ شارِبِها وَ ساقِیَها وَ حامِلَها وَ المَحمُول اِلیهِ بایِعِها وَ مُشتَریها وَ آكل ثَمنها》 آنكه نهال انگور را می‌کارد آنكه به ثمر می‌رساند، سازنده، نوشنده ساقى، حمل كننده، دریافت كننده فروشنده و خریدار و هر كس كه به نحوى از درآمد آن بهره‌مند می‌شود ملعون است 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۲۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمْ الْعَدَوَةَ وَالْبَغْضَآءَ فِى الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللهِ وَ عَنِ الصَّلَوةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ‏{۹۱} همانا شیطان می‌خواهد به وسیله شراب و قمار، میان شما دشمنى و كینه بیفكند و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد، پس با این همه مفاسد آیا دست برمی‌دارید؟(۹۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ با آنکه طبق آمارى كه ارائه می‌شود بسیارى از قتل‌ها، جرائم، تصادفات، طلاق‌ها امراض روانى، كلیوى و... ناشى از شراب است اما قرآن در این آیه بیان فلسفه‏ تحریم روى دو نكته تأكید دارد: ◽️یكى ضرر اجتماعى یعنى كینه و عداوت ◽️و دیگرى ضرر معنوى یعنى غفلت از نماز و یاد خدا ⬅️ این آیه برجسته‏ ترین اثر شراب و قمار را بازداشتن از یاد خدا و نماز دانسته است اكنون جاى این سؤال است كه اگر كارهاى عادى مثل تجارت، ورزش تحصیل و مطالعه و امثال آن نیز ما را سرگرم كرده و از یاد خدا و نماز بازدارد آیا مانند شراب و قمار است؟ آرى، هر چه ما را از خدا غافل كند مانند شراب و قمار ناپسند است گرچه اسلام به خاطر لطف و آسان گرفتن آن را حرام نكرده باشد. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 《اَلَیسَ اللهُ بِکافِِ عَبدُهُ》 آیا خداوند برای بنده‌اش کافی نیست؟ 💠🔹امـام کاظـم علیـه‌السلام⇩ ↫◄ خدا برای دیـن من کافیست خدا برای دنیـای من کافیست خدا برای آخـرت من کافیست خدا برای کارهای مهم من کافیست خدا برای آن کس که بر من ستم کند کافیست و خدا به هنگام من کافیست. 📗مکارم الخلاق، صفحه ۶۰۹
💢↶ نـمـــــاز ↷💢 روایت شده که روزی پیامبر اکرم ﷺ رو به یارانش فرمود: مردم کدام یک از شما خواستار توبه است؟ همگان گفتند: ای پیامبر خدا همه خواستار توبه‌ایم ↫◄ پیامبر ﷺ فرمود: غسل کنید و وضو بگیرید و چهار رکعت نماز بگذارید دو تا دو رکعتی ◽️در هر رکعت یک بار «حمد» ◽️سه بار «قل هو الله احد» ◽️یک بار «قل اعوذ بربّ الفلق» ◽️و یک بار «قل اعوذ بربّ الناس» را بخوانید ⬅️ و بعد از اتمام نماز هفتاد بار استغفار کنید و آن را با گفتن «لا حول ولا قوة الا بالله العلّی العظیم» پایان دهید ⬅️ و سپس بگوئید: 《یا عَزیزُ یا غَفّارُ اِغفِرلی ذُنوُبی وَ ذُنُوب جَمیعِ المُؤمِنینَ وَالمُؤمِناتِ فَاِنَّهُ لا یَغفِر الذُّنُوب اِلّا اَنت》 ای عزیز، ای بخشاینده، ای مهربان گناهان مرا و گناهان همه مردان و زنان مؤمن را ببخشای که جز تو کسی گناهها را نمی‌بخشاید ⬅️ و در پایان افزود: اینها را جبرئیل در شب معراج به من آموخت 📗 المراقبات، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ↫◄ تــذکـــ⚠️ــــر‌ ⇩‌‌⇩‌⇩‌ لازم به یادآوری است که منظور از بخشش گناه گناهانی است که صرفا است وگرنه برای بخشش قبل از هر چیزی باید رضایت صاحب حق را بدست آورد. °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹قـرآن کریـم می‌فرماید: بعضی‌ها قلبشان از سنگ بدتر است این افراد قلبشان سنگ شده است زیرا آن آثار آلودگی گناه بر قلب نشسته و قلب را سخت کرده که به آن می‌گویند ما نباید بگذاریم رسوبات گناه بر قلب ما رسوب کند که در نهایت برای ما قساوت قلب بیاورد اگر قلب سنگ شد شاید دیگر توفیق را بدست نیاورد لذا روایات متعددی داریم که بعد از هر گناه بلافاصله کنید. 🌸مـرحـوم حجت الاسلام‌ برنامه سمـت خـدا
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۲۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَأَطِيعُواْ اللهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُوَل وَاحْذَرُواْ فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّمَا عَلَى‏ رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ‏{۹۲} و خدا را اطاعت كنید و پیامبر را فرمانبردار باشید و از نافرمانى بپرهیزید. پس اگر روى گردان شدید و اطاعت نكردید بدانید كه وظیفه رسول ما تنها ابلاغ آشكار است(۹۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ فرمان‌هاى حكومتى رسول خدا ﷺ همانند فرمان‌هاى الهى اطاعتش واجب است «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول» تكرار كلمه‏ «أطیعوا» نشانه دو نوع دستور می‌باشد، دستورات ثابت الهى و دستورات حكومتى پیامبر ﷺ ◽️از خطر سرپیچى فرمان خدا و رسول بترسیم ◽️انسان در انتخاب راه آزاد است ◽️با تخلّف و روى ‏گردانى به كسى جز خود لطمه نمی‌زنیم ◽️شرط ابلاغ احكام الهى پذیرش مردم نیست، ما باید اتمام حجّت كنیم ◽️وظیفه پیامبر تنها ابلاغ رسالت است نه اجبار و تحمیل 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
🍃🍂 نــڪـتــه‌هــای نـــ✨ـــاب 🍂🍃 💢↶الهـی عاقبـت بخیـر بشـی↷💢 راستی چطوری میشه عاقبت بخیر شد!؟ ↩️ عـوامـل عاقبـت بـه خیـری ↪️ ⓵ یـاد خـدا ↫◄ یکی از عوامل حسن عاقبت ياد و ذکر خداست انسانی که به ياد خدا باشد و خدا را فراموش نکند خداوند نيز قطعاً به یاد او است و او را فراموش نمی‌کند و در کارهای نیک توفیق می‌دهد همان گونه که می‌فرماید: 《فَاذْكُرُونی أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لی وَ لا تَكْفُرُونِ》  ✧✾════✾✰✾════✾✧ ⓶ استغفـار ↫◄ استغفار و طلب عفو و بخشش از خدا موجب عاقبت به خیری می‌شود حذيفه بن يمان از اصحاب پيامبر ﷺ می‌گوید من مرد تند زبانی بودم و نسبت به خانواده‌ام تندی می‌نمودم عرض کردم يا رسول الله می‌ترسم عاقبت زبانم مرا دوزخی کند فرمود: 《فَاين اَنت مِنَ الاِستِغفار انی لاستَغفِرالله فِی اليَوم مأة مّره》 از استغفار غفلت مکن حتی خود من هر روز صد مرتبه استغفار می‌کنم ✧✾════✾✰✾════✾✧ ⓷ همنشینـى بـا علمـاء ↫◄ انسان موجودی تأثیر پذیر است با هر کسی مجالست و همنشینی کند تأثير می‌پذيرد بنابراين بايد با علما مراوده داشت تا از کمال همنشینی بهره برد 💠🔹امام على عليه‌السلام می‌فرماید: 《جالِسِ العُلماءَ تَسعَدْ》 با دانشمندان همنشينى كن تا خوشبخت شوى ✧✾════✾✰✾════✾✧ ⓸ مـحاسبـه نفـس ↫◄ انسانی که زندگی مادی و معنوی‌اش حساب و کتاب دارد يقيناً سعادتمند دنيا و آخرت است 💠🔹 حضرت علی می‌فرماید: 《مَن حاسَبَ نَفْسَهُ سَعِدَ》 هر که نفس خود را محاسبه كند خوشبخت می‌شود و نيز فرمود: سه چيز است که اگر رعايت كنى خوشبخت می‌شوی: ◽️هرگاه نعمتى به تو رسيد خدا را سپاس گويى ◽️هرگاه روزی‌ات دير رسيد از خدا آمرزش بخواهى ◽️و هرگاه سختى به تو رسيد زیاد بگوئی《لاحَوْلَ وَ لاقُوَّة إلّا بِاللهِ》 ✧✾════✾✰✾════✾✧ ⓹ شکر نعمـت‌های الهـی 💠🔹امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: اگر اراده كرده‌اى که عاقبت بخير شوى و قبض روح تو در بهترين حالات باشد حقّ خداوند را بزرگ بشمار به اينكه از نعمت‌های خدا در معصيت او استفاده نكن و اگر گناه كردى و خدا تو را عذاب نكرد مغرور به حلم خدا نباش و گرامى بدار هر كس را كه از ما اهل بيت سخن می‌گوید و موّدت ما را پذيرفته است برای هم دعـا کنیم °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۲۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ جُنَاحٌ فِيمَا طَعِمُواْ إِذا مَا اتَّقَواْ وَءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَواْ وَّءَامَنُواْ ثُمَّ اتَّقَواْ وَأَحْسَنُواْ وَاللهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‏{۹۳} بر كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‌اند در آنچه قبل از تحریم شراب خورده‌اند باكى نیست، هرگاه كه اهل پروا و ایمان و كارهاى شایسته باشند سپس از محرمات پرهیز نمایند و به تحریم آن ایمان آورند و آنگاه نیز از حرام بپرهیزند و كار نیک كنند و خداوند نیكوكاران را دوست دارد(۹۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ پس از نزول آیه تحریم شراب بعضى از مسلمانان نسبت به كیفر شرابخوارى كسانی كه پیش از آن از دنیا رفته بودند پرسیدند، آیه‏ فوق نازل شد ⬅️ در این آیه دوبار ایمان و عمل صالح دوبار تقوا و ایمان و یک بار تقوا و احسان مطرح شده است به گفته‏ بعضى مفسّران، چون موارد و مراحل و درجات ایمان و تقوا و عمل صالح متفاوت است تكرار شده است ⬅️ بعضى می‌گویند: تكرار براى استمرار ایمان و تقوا می‌باشد و بعضى تكرار را براى تأكید دانسته‌اند نظیرِ «كلاّ سیعلمون، ثمّ كلاّ سیعلمون» ⬅️ تقوا در امور مختلف زندگى انسان نقش دارد: ◽️در مصرف و رفتار «طعموا اذا ما اتّقوا»  ◽️در مكتب و اعتقاد «ثمّ اتّقوا و آمنوا»  ◽️در خدمت و اخلاق «ثمّ اتّقوا و أحسنوا»  📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹امام جعفر صادق علیه‌السلام⇩ 《اِن كانَت لَکَ يَدٌ عِندَ ِنسانٍ فَلا تُفسِدْها بِكَثرَةِ المِنَنِ وَالذِّكرِ لها وَلكنْ اتبِعْها بِأفضَلَ مِنها فإنَّ ذلکَ اَجمَلُ بِکَ فِی اَخلاقِکَ وَاَوجَبُ لِلثَّوابِ فِی آخِرَتِکَ》 ↫◄ اگر به كسى خوبى كردى آن را با منّت گذاشتن زياد و به رخ كشيدن تباه مساز بلكه با خوبى بهترى ادامه اش بده زيرا اينكار براى اخلاق تو زيبنده‌تر است و پاداش آخرتت را واجب‌تر می‌گرداند. 📚بحارالانوار، جلد۷۸، صفحه۲۸۳
⇜✿‍✵ ✵✿⇝ ⬅️ مرحوم حاج اسماعیل دولابی 💠🔹پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: ◽️سخی، به خدا و خلق و بهشت نزدیک و از نار دور است ◽️و بخیل، از خدا و مخلوق و جنّت دور و به نار نزدیک است ↫◄ سخاوت فقط به مال و پول نیست اخلاقت را هم شامل می‌شود از خودت گذشت کن از بذل و بخشش و خرج کردن نترس از کِنِسی و خسیس بودن بترس اگر ریخت و پاش کردی و دستت خالی شد خدا جبران می‌کند 💠🔹امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: 《عَجِبتُ لِلبَخیلِ یَعیشُ فِی الدُّنیا عَیشَ الفُقَراءِ وَ یُحاسَبُ فِی الآخِرَةِ حِسابَ الأغنِیاءِ》 ↫◄ از کار شخص بخیل در شگفتم که در دنیا همچون گدایان زندگی می‌کند و در آخرت همچون ثروتمندان از او حساب کشیده می‌شود اگر کسی بخیل باشد فقر را برای خودش خریده است بخل سبب فقر شخص بخیل می‌شود 📗مصباح الهدی ✍تألیف استاد مهدی طیّب ‌°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۲۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَىْ‏ءٍ مِّنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ وَ رِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ فَمَنِ اعْتَدَى‏ بَعْدَ ذَلِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ{۹۴} اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! خداوند شما را با چیزى از شكار كه دست‌ها و نیزه‌هایتان به آن می‌رسد می‌آزماید تا خداوند معلوم گرداند چه كسى در باطن از او بیم دارد و تسلیم فرمان اوست و از شكار می‌گذرد پس بعد از این هر كه تجاوز كند او را عذابى دردناک است(۹۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در ایام حج و حالت احرام حاجى حقّ شكار ندارد، همان ایام گاهى شكار تا نزدیكى انسان می‌آید و می‌توان به راحتى به آن دست یافت ولى آزمایش الهى به این است كه دست به شكار نزنیم ⬅️ در حدیث می‌خوانیم: در عمره‏ حُدیبیه حیوانات شكارى فراوانى براى مسلمانان ظاهر شدند كه مسلمانان می‌توانستند به راحتى آنان را صید كنند ⬅️ در قرآن مسأله‏ شكم و غذا به عنوان یکی از اسباب آزمایش الهى مطرح شده است به نمونه‌هاى زیر توجه كنید↯ ◽️الف: آدم و حوا در مسأله‏ غذا شكست خوردند «لا تقربا هذه الشجرة» ◽️ب: بنى‏ اسرائیل در تحریم صید ماهى در شنبه‌ها شكست خوردند «ولقد علمتم الّذین اعتدوا منكم فى السبت» ◽️ج: یكى از فرماندهان بنى ‏اسرائیل هنگام عبور سربازانش از یک منطقه و رسیدن به نهر فرمان داد كه از آب آن ننوشند ولى یارانش جز اندكى خوردند «فشربوا منه الاّ قلیلاً»  ◽️د: روزه گرفتن یک آزمایش بزرگ است ◽️ه: نزدیک آمدن شكار به حجاج در حالت احرام، كه حق صید ندارند «تناله أیدیكم» ⬅️ ســؤال: انسان كه چیزى را آزمایش می‌کند براى اطلاع و علم است، اما خداوند كه همه چیز را می‌داند چرا آزمایش می‌کند؟ پاسـ☑️ـخ: حضرت على علیه‌السلام در نهج‏ البلاغه می‌فرماید: آزمایشات الهى براى آن است تا انسان در برابر حوادث تلخ و شیرین عكس ‏العمل نشان دهد و در برابر آن استحقاق كیفر یا پاداش داشته باشد آرى خداوند بر اساس عمل كیفر و پاداش می‌دهد نه بر اساس علم خود همان گونه كه ما نیز به خاطر علم به هنر و كارآیى فردى به او پاداش نمی‌دهیم بلكه باید براى ما كارى از خود نشان دهد تا مزد بگیرد ⬅️ ســؤال: آیا مهمان و زائر خانه خدا به خاطر شكار حیوانى باید به عذاب دردناک گرفتار شود؟ پاسـ☑️ـخ: خود شكاركردن، عذاب دردناک ندارد بلكه عذاب به خاطر شكستن قداست حرم و اِحرام و قانون‏ شكنى اوست «مَن اعتدى بعد ذلک فله عذاب الیم» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹حضرت جواد علیه‌السلام⇩ 《مَنِ اسْتَغْنی بِاللهِ إفْتَقَرَ النّاسُ إلَیْهِ وَ مَنِ اتَّقَی الله أَحَبَّهُ النّاسُ وَ إنْ کَرِهُوا》 ↫◄ هر كه خود را به وسيله خداوند بى‌نياز بداند مردم محتاج او خواهند شد و هر كه تقواى الهى را پيشه خود كند خواه ناخواه مورد محبّت مردم قرار مى‌گيرد گرچه مردم خودشان اهل تقوا نباشند. 📚بحارالانوار، جلد۷۵، صفحه۷۹