eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
351 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
💢✿‍✵ ✵✿‍💢 ↶ بنــ㉘ـــداول ↷ ✧✾════✾✰✾════✾✧ 【اَللّهُمَّ ارْزُقْنی شُکْرَ نِعْمَتِکَ عَلَىَّ وَ زِدْ فی إِحْسانِکَ وَ کَرَمِکَ إِلَىَّ وَاجْعَلْ قَوْلی فِى النّاسِ مَسْمُوعاً وَ عَمَلی عِنْدَکَ مَرْفُوعاً وَ أَثَری فِى الْخَیْراتِ مَتْبُوعاً وَ عَدُوّی مَقْمُوعاً اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد الاَخْیارِ فی اناءِ اللَّیْلِ وَ اَطْرافِ النَّهارِ وَاکْفِنی شَرَّ الاَْشْرارِ وَ طَهِّرْنی مِنَ الذُّنُوبِ وَالاَوْزارِ وَ أَجِرْنی مِنَ النّارِ وَ أَحِلَّنی دارَالْقَرارِ وَاغْفِرْلی وَ لِجَمیعِ إِخْوانی فیکَ وَ أَخَواتِىَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ】 〖بارالها شکر نعمتت بر من را روزیم کن و احسان و کرمت بر من زیاد فرما و گفته مرا در میان مردم شنوده نما و عمل مرا به نزد خویش بالا بر و سنت باقیمانده مرا در امور خیر مورد پیروى قرار ده و دشمنم را خوار و ذلیل گردان بار خدایا بر محمد و آل او که نیکانند در تمامى لحظات شبانه روز رحمت فرست و مرا از شر بدان محفوظ بدار و از گناهان و سنگینى وِزر و وَبال پاک و مبرّا گردان و از آتش عذابت پناهم ده و در سراى جاوید وارد فرما و گناهان مرا و تمامى خواهران و برادران مؤمن مرا ببخشاى به رحمتت اى مهربانترین مهربانان〗 °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَلَمّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ{۴۴} پس چون اندرزهايى را كه به آنان داده شده بود فراموش كردند درهاى هرگونه نعمت را به رويشان گشوديم تا آنگاه كه به آنچه داده شدند دلخوش كردند ناگهان آنان را به عقوبت گرفتيم پس يكباره محزون و نوميد گرديدند(۴۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «مُبْلِسُونَ» از «ابلاس» به معناى حزن و اندوه همراه با يأس است حالتى كه مجرمان هنگام پاسخ نيافتن در دادگاه پيدا مى‌كنند در دو آیه قبل فرمود: ما افرادى را گرفتار مى‌كنيم تا تضرع كنند در اين آيه مى‌فرمايد: برخى در لحظه‌هاى گرفتارى هم خدا را فراموش مى‌كنند «نَسُوا ما ذُكِّرُوا ...» ⬅️ در قرآن مى‌خوانيم: «وَ عَسى‌ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» چه بسا چيزى را دوست داريد در حالى كه براى شما شرّ است و حضرت على علیه‌السلام مى‌فرمايد: «اذا رأيت سُبحانه يتابع علیک نعمه و أنت تعصيه فاحذره» اگر ديدى خداوند نعمت‌هايش را بر تو مدام مى‌دهد ولى تو گناه مى‌كنى پس به هوش باش چه بسا اين لطف‌ها عاقبت خوشى ندارد ⬅️ دنيا و بهره‌هايش هم مى‌تواند براى انسان هم نعمت باشد هم نقمت در آيه مورد بحث دنيا نقمت به حساب آمده است اما ايمان و تقوا بركات آسمان و زمين را براى اهلش به دنبال دارد چنانكه در آیه ۹۶ سوره اعراف آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» بنابراين غفلت درهاى خير را بر روى انسان مى‌بندد ⬅️ پيامبر اكرم ﷺ فرمودند: «اذا رأيت الله يعطى على المعاصى فَان ذلک استدراج مِنه» اگر مشاهده كردى كه دنيا بكام گنهكاران است خوشحال مباش زيرا اين استدراج الهى و به تدريج هلاكت كردن اوست و آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند ⬅️ امام باقر علیه‌السلام در تأويل آيه فرمودند: چون مردم ولايت علی بن ابى‌طالب علیه‌السلام را ترک كردند و حال آنكه به آن امر شده بودند «فَلَمَّا نَسُوا» دولت آنان را در دنيا بسط داديم «فَتَحْنا عَلَيْهِمْ‌» تا حضرت قائم علیه‌السلام قيام كند «حَتَّى‌ ... أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ هميشه رفاه زندگى علامت رحمت نيست گاهى زمینه عقوبت است «نَسُوا ... فَتَحْنا» ⓶ مهلت دادن به مجرمان و سرگرم شدن خلافكاران يكى از سنت‌هاى الهى‌ است «فَلَمَّا نَسُوا ... فَتَحْنا» ⓷ قهر خداوند بعد از اتمام حجت است «نَسُوا ما ذُكِّرُوا ... أَخَذْناهُمْ‌» ⓸ تنگناها و گشايش‌ها بدست خداست «أَخَذْناهُمْ‌ ... فَتَحْنا» ⓹ مرگ و قهر الهى ناگهانى مى‌آيد پس بايد هميشه آماده بود «بَغْتَةً» ⓺ شادى عیاشان ناگهان به ناله مأيوسانه تبديل خواهد شد «فَرِحُوا ... مُبْلِسُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَالْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعالَمِينَ{۴۵} پس ريشه گروه ستمكاران بريده شد و سپاس مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است(۴۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ امام صادق علیه‌السلام فرمود: كسى كه دوست داشته باشد ظالم باشد در واقع دوست دارد كه خداوند معصيت و نافرمانى شود همانا خداوند خويشتن را به جهت هلاک کردن ظالمان ستوده است «فَقُطِعَ‌ ... وَالْحَمْدُ للهِ» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ ستم ماندنى نيست «فَقُطِعَ» ⓶ ظلم در نسل هم مؤثر است «دابِرُ» ⓷ انقراض و نابودى ستمگران حتمى است ظلم تمدن‌ها را ريشه كن مى‌كند «فَقُطِعَ دابِرُ» چنانكه در جاى ديگر مى‌فرمايد: «فَهَلْ تَرى‌ لَهُمْ مِنْ باقِيَةٍ» ⓸ بی توجهى به هشدار انبیاء ظلم است «نَسُوا ما ذُكِّرُوا ... الَّذِينَ ظَلَمُوا» ⓹ گاهى رفاه فراوان زمینه ظلم است «فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ ... الَّذِينَ ظَلَمُوا» ⓺ در تاريخ اقوامى بوده‌اند كه هيچ اثرى از آنان نيست «فَقُطِعَ دابِرُ» ⓻ نابود كردن ستمكار كارى پسنديده است «وَالْحَمْدُ للهِ» ⓼ هنگام نابودى ستمگران بايد خدا را شكر كرد «فَقُطِعَ‌ ... وَالْحَمْدُ للهِ» ⓽ هلاكت ظالمان عامل تربيت ديگران است «رَبِّ الْعالَمِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَخَذَ الله سَمْعَكُمْ وَ أَبْصارَكُمْ وَ خَتَمَ عَلى‌ قُلُوبِكُمْ مَنْ إِلهٌ غَيْرُ اللهِ يَأْتِيكُمْ بِهِ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآياتِ ثُمَّ هُمْ يَصْدِفُونَ{۴۶} بگو چه فكر مى‌كنيد اگر خداوند شنوايى و بينايى شما را بگيرد و بر دل‌هاى شما مهر بزند جز خداوند كدام معبودى است كه آنها را به شما باز دهد؟ ببين كه ما چگونه آيات را به گونه‌هاى مختلف بيان مى‌كنيم اما آنان به جاى ايمان و تسليم روى بر مى‌گردانند(۴۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ از ابتداى سوره تا اينجا حدود ده بار خداوند با طرح سؤال مخالفان را دعوت به تفکر كرده است زيرا تفکر در نعمت‌ها و تصور و فرض تغيير و تحول آنها زمينه خداشناسى است اگر درختان سبز نشوند «لَوْ نَشاءُ لَجَعَلْناهُ حُطاماً» اگر آب‌ها تلخ و شور شوند «لَوْ نَشاءُ جَعَلْناهُ أُجاجاً» اگر آب‌ها به زمين فرو روند «إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً» اگر شب يا روز هميشگى باشد «إِنْ جَعَلَ اللهَ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَداً إِنْ جَعَلَ اللهَ عَلَيْكُمُ النَّهارَ سَرْمَداً» و اگر چشم و گوش و عقل انسان از كار بيفتد «إِنْ أَخَذَ اللهَ سَمْعَكُمْ وَ أَبْصارَكُمْ وَ ...» ⬅️ امام باقر علیه‌السلام فرمود: اگر خداوند هدايت شما را بگيرد كيست كه دوباره شما را هدايت كند؟ و سپس اين آيه را تلاوت فرمود ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ يكى از روش‌های تبليغى و تربيتى قرآن سؤال از وجدان‌هاست «أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَخَذَ الله ... مَنْ إِلهٌ‌» ⓶ براى خداوند پس گرفتن نعمت‌هایی كه داده آسان است پس بهوش باشيم «أَخَذَ اللهَ سَمْعَكُمْ‌ ...» ⓷ هم آفرينش از آن خداوند است هم كارآيى لحظه به لحظه‌ آن نعمت پروردگار است «أَخَذَ اللهَ سَمْعَكُمْ» ⓸ گوش و چشم و عقل ابزار شناخت انسان و از مهم‌ترين نعمت‌هاى الهى است «سَمْعَكُمْ وَ أَبْصارَكُمْ‌ ... قُلُوبِكُمْ‌» ⓹ معبودهاى خيالى نه توان آفريدن و نه توان برگرداندن نعمت‌هاى از دست رفته را دارند «مَنْ إِلهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ» آرى كسى لايق پرستش است كه هم بتواند نعمتى را بدهد و هم بتواند بازستاند ⓺ با آن همه استدلال توجه مشركان به غير خداوند شگفت‌آور است «انْظُرْ كَيْفَ‌ ...» ⓻ براى انسان‌هاى لجوج هر نوع بيانى بى‌اثر است «نُصَرِّفُ الْآياتِ ثُمَّ هُمْ يَصْدِفُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ أَرَأَيْتَكُمْ إِنْ أَتاكُمْ عَذابُ اللهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ يُهْلَکُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّالِمُونَ{۴۷} بگو چه خواهيد كرد اگر عذاب خداوند بطور پنهان و ناگهانى يا آشكارا به سراغ شما آيد آيا جز گروه ستمگران هلاک خواهند شد؟(۴۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ شايد مراد از «بَغْتَةً» به هنگام خواب در شب و مراد از «جَهْرَةً» به هنگام كار در روز باشد مثل آیه «أَتاها أَمْرُنا لَيْلًا أَوْ نَهاراً» و شايد مراد از «بَغْتَةً» عذاب‌هاى بى‌مقدمه باشد و مقصود از «جَهْرَةً» عذاب‌هايى كه آثارش از روز اول آشكار شود مثل ابرهاى خطرناک كه بر سر قوم عاد فرود آمد ⬅️ چنان که در جاى ديگر مى‌خوانيم: «قالُوا هذا عارِضٌ مُمْطِرُنا بَلْ هُوَ مَا اسْتَعْجَلْتُمْ بِهِ رِيحٌ فِيها عَذابٌ أَلِيمٌ» سـ❓ـؤال: اين آيه مى‌گويد: تنها ظالمان از عذاب الهى هلاک مى‌شوند در آيه‌اى ديگر «وَاتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً» فراگيرى فتنه و شعله‌هاى عذاب نسبت به همه بيان شده و هشدار داده شده است چگونه مفهوم اين دو آيه قابل جمع است؟ پـاسـ✅ـخ: هر فتنه‌اى هلاک نيست در حوادث تلخ آنچه به ظالمان مى‌رسد هلاكت و قهر است و آنچه به مؤمنان مى‌رسد آزمايش و رشد است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ پيامبر براى بيدارى وجدان‌ها مأمور به سؤال و پرسش از آنان است «قُلْ أَ رَأَيْتَكُمْ» ⓶ از سركشى خود و مهلت الهى مغرور نشوید شايد عذاب خدا ناگهانى فرارسد «بَغْتَةً» ⓷ وقتى عذاب خدا آيد هلاكت قطعى است نه خودشان و نه ديگران قدرت دفاع ندارند «عَذابُ اللهِ ... يُهْلَکُ» ⓸ کیفرهاى الهى به خاطر ظلم مردم و عادلانه است «يُهْلَکُ ... الظَّالِمُونَ‌» ⓹ اعراض از دعوت انبیاء ظلم است «هُمْ يَصْدِفُونَ‌ ... الظَّالِمُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ فَمَنْ آمَنَ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ{۴۸} و ما پيامبران را جز به عنوان بشارت دهنده و بيم دهنده نمى‌فرستيم پس كسانى كه ايمان آورند و كار خود را اصلاح كنند پس بيمى بر آنان نيست و اندوهگين نمى‌شوند(۴۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا يَمَسُّهُمُ الْعَذابُ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ{۴۹} و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند عذاب الهى به خاطر فسق و گناهشان دامنگير آنان مى‌شود(۴۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ سـ❓ـؤال: با اینکه در آيات متعددى نسبت به اولياى الهى آمده است كه ترسى بر آنان نيست «فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ» پس چرا از ويژگى‌هاى اولياى الهى بيم از خدا مطرح شده است «إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا ...؟» پـاسـ✅ـخ: اوّلًا گاهى بيمار از عمل جراحى و مداوا مى‌ترسد ولى پزشک به او اطمينان مى‌دهد كه جاى نگرانى و ترس نيست، جاى نگرانى نبودن منافاتى با دلهره خود بيمار ندارد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ محدوده كار انبیاء را تنها خدا تعيين مى‌كند «وَ ما نُرْسِلُ‌ ... إِلَّا مُبَشِّرِينَ‌ ...» ⓶ مسئولیت انبیاء بشارت و هشدار است نه اجبار مردم «إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ» ⓷ شيوه کلی كار انبیاء يكسان بوده است «مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ» ⓸ ارشاد و تربيت بر دو پایه بيم و اميد و كيفر و پاداش استوار است «مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ» ⓹ ايمان و عمل صالح جداى از هم نيستند و عمل منهاى ايمان كارساز نيست «آمَنَ وَ أَصْلَحَ» ⓺ كارهاى مؤمن، هميشه بايد در جهت اصلاح باشد «آمَنَ وَ أَصْلَحَ» ⓻ صالح بودن كافى نيست مصلح بودن لازم است «أَصْلَحَ» ⓼ ايمان و عمل انسان را از بيمارى‌هاى روحى چون ترس و اندوه بيمه مى‌كند «آمَنَ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» بهداشت روان در سایه ايمان و عمل صالح است ⓽ دستاورد جامعه نبوى نظامى متعادل و آرام و با امنیت است «فَمَنْ آمَنَ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ‌ ...» ⓾ مداومت بر فسق زمينه‌ساز عذاب الهى است «يَمَسُّهُمُ الْعَذابُ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِی خَزائِنُ اللهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّی مَلَکُ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا ما يُوحى‌ إِلَیَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِی الْأَعْمى‌ وَالْبَصِيرُ أَفَلا تَتَفَكَّرُونَ {۵۰} اى پيامبر به مردم بگو: من ادعا نمى‌کنم كه گنجينه‌هاى خداوند نزد من است و من غيب هم نمى‌دانم و ادعا نمى‌كنم كه من فرشته‌ام من جز آنچه را به من وحى مى‌شود پيروى نمى‌كنم، بگو: آيا نابينا و بينا برابرند؟ آيا نمى‌انديشيد؟(۵۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ گويا مردم بى ايمان خيال مى‌كردند كسى مى‌تواند پيامبر باشد كه خزائن الهى در اختيارش باشد يا انتظار داشتند تمام کارهاى خود را از مسير غيب حل كند پيامبر اكرم ﷺ در اين آيه مأمور مى‌شود با صراحت جلوى توقعات نابجا و پندارهاى غلط آنان را بگيرد و محدوده وظائف خود را بيان كند و بگويد: معجزات من نيز در چهارچوب وحى الهى است نه تمايلات شما و بدانيد كه هر كجا به من وحى شد معجزه ارائه خواهم داد نه هر كجا و هر چه شما هوس كنيد ⬅️ در اين آيه غيب دانستن پيامبر به صورت مستقل نفى شده ولى گاهى آگاهى‌هايى از غيب به پيامبر عطا شده است خداوند بارها درباره تاريخ حضرت يوسف و مريم و نوح و ... به پيامبر اسلام ﷺ فرموده است: «ذلِکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْکَ» اين قصه‌ها اطلاعات غيبى است كه به تو مى‌دهیم ⬅️ در آخر سوره جن هم فرموده است: خداوند علم غيب دارد و آن را جز به اولياى خويش عطا نمى‌كند پس علم غيب مخصوص خداست و اگر بخواهد گوشه‌اى از آن را در اختيار اولياى خود قرار مى‌دهد برخورد همه انبیاء با مردم يكسان بوده است همين سخنان را حضرت نوح هم به مردم خود مى‌گفت ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① صداقت انبیاء تا آنجاست كه اگر فاقد قدرتى باشند به مردم اعلام مى‌كنند «قُلْ لا أَقُولُ» ② از پيامبران توقعات بيجا نداشته باشيد «لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِی خَزائِنُ اللهِ» ③ زندگى اهداف و شيوه كار رهبر بايد صريح و روشن براى مردم بيان شود «قُلْ لا أَقُولُ‌ ...» ④ نگذاريد مردم شما را بيش از آنچه هستيد بپندارند، شخصیت‌ها اگر القاب كاذب را از خود نفى كنند جلوى غلوها و انحرافات گرفته مى‌شود «لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِی خَزائِنُ اللهِ ...» ⑤ انبیاء با پول و تهديد و تطميع كار نمى‌كردند تا ديگران از روى ترس و طمع دور آنان جمع نشوند و خيال نكنند كه اگر با پيامبر باشند، از علم غيب يا خزانه الهى مشكلاتشان حل خواهد شد «قُلْ لا أَقُولُ‌ ...» ⑥ پيامبر براى زندگى شخصى يا اداره حكومت همچون ديگران از مسير عادى اقدام مى‌كند و از علم غيب و خزانه الهى استفاده شخصى نمى‌كند گر چه براى اثبات نبوت لازم است استفاده كند «لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ» ⑦ گرچه پيامبر خزائن الهى و علم غيب ندارد ولى چون به او «وحى» مى‌شود بايد از او پيروى كرد «يُوحى‌ إِلَیَّ» ⑧ كار پيامبر نه بر اساس خيال و سليقه است نه بر اساس تمايلات اجتماعى يا محيط زدگى بلكه تنها بر اساس پيروى از وحى است «إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا ما يُوحى‌ إِلَیَّ» ⑨ رفتار و گفتار پيامبران براى ما حجت است چون بر مبناى وحى است «إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا ما يُوحى‌ إِلَیَّ» ⑩ پيروى از انبیاء بصيرت و اعراض از آنان نابينايى است «قُلْ هَلْ يَسْتَوِی الْأَعْمى‌ وَالْبَصِيرُ» ⑪ فكر صحيح انسان را به پيروى از انبیاء وامى‌دارد و بهانه‌ها و توقعات را كنار مى‌گذارد «أَفَلا تَتَفَكَّرُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا إِلى‌ رَبِّهِمْ لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِیُّ وَلا شَفِيعٌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ{۵۱} و به وسیله آن قرآن كسانى را كه از محشور شدن نزد پروردگارشان بيم دارند هشدار ده زيرا غير از خداوند براى آنان ياور و شفيعى نيست شايد كه پروا كنند(۵۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در قرآن بارها خداوند به پيامبر ﷺ فرموده است كه هشدار تو تنها در دل خداترسان اثر مى‌كند مثل: «إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِیَ الرَّحْمنَ» 📖سوره یس آیه ۱۱ «إِنَّما تُنْذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ» 📖سوره سوره فاطر آیه ۱۸ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ آمادگى افراد شرط تأثير گذارى هدايت انبیاست «الَّذِينَ يَخافُونَ» ⓶ عقيده به معاد كليد تقواست «يَخافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا ... لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَلا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَالْعَشِیِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ما عَلَيْکَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ وَ ما مِنْ حِسابِکَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ{۵۲} و كسانى را كه بامداد و شامگاه پروردگارشان را مى‌خوانند در حالى كه رضاى او را مى‌طلبند از خود مران، چيزى از حساب آنان بر عهده تو نيست و از حساب تو نيز چيزى بر عهده آنان نيست كه طردشان كنى و در نتيجه از ستمگران شوى(۵۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در شأن نزول اين آيه آمده است: جمعى از كفار پولدار چون ديدند فقيرانى مانند: عمار و بلال و خباب و ... دور پيامبر را گرفته‌اند پيشنهاد كردند كه آن حضرت اينان را طرد كند تا آنان گرد او جمع آيند ⬅️ به نقل «تفسير المنار» خليفه دوم گفت: به عنوان آزمايش طرح را بپذيريم آیه فوق نازل شد مشابه اين مطلب در سوره كهف آیه ۲۸ نيز آمده است ⬅️ در تفسير قُرطبى آمده است: پيامبر خدا ﷺ پس از نزول اين آيه از مجلس فقرا بر نمى‌خاست تا آنكه اول فقيران برخيزند منظور از خواندن خدا در صبح و شب ممكن است نمازهاى روزانه باشد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ حفظ نيروهاى مخلص و فقير و مجاهد مهم‌تر از جذب سرمايه‌داران كافر است «لا تَطْرُدِ» ⓶ هدف وسيله را توجيه نمى‌كند براى جذب سران كفر نبايد به مسلمانان موجود اهانت كرد «لا تَطْرُدِ» ⓷ اسلام مكتب مبارزه با تبعيض نژاد پرستى، امتياز طلبى و باج خواهى است "با توجه به شأن نزول" ⓸ اغلب طرفداران انبیاء پابرهنگان بوده‌اند "با توجه به شأن نزول" ⓹ بهانه گيران اگر از رهبر و مكتب نتوانند عيب بگيرند، از پيروان و وضع اقتصادى آنان عيب‌جويى مى‌كنند "با توجه به شأن نزول" ⓺ هيچ امتيازى با «ايمان» برابرى نمى‌كند «يُرِيدُونَ وَجْهَهُ» ⓻ ميزان، حال فعلى اشخاص است اگر مؤمنان فقير خلاف قبلى داشته باشند حسابشان با خداست «ما عَلَيْکَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ» ⓼ حساب همه با خداست حتى رسول اكرم نيز مسئول انتخاب و عمل ديگران نيست «ما عَلَيْکَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ» و خود نيز حساب و كتاب دارد «وَ ما مِنْ حِسابِکَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ» ⓽ طرد پابرهنگان و محرومان مخلص ظلم است «فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ کَذلِکَ فَتَنَّا بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لِيَقُولُوا أَهؤُلاءِ مَنَّ اللهِ عَلَيْهِمْ مِنْ بَيْنِنا أَلَيْسَ الله بِأَعْلَمَ بِالشَّاكِرِينَ{۵۳} و اين گونه بعضى از مردم را به وسیله بعضى ديگر آزمايش كرديم تا بگويند: آيا اينانند آنهايى كه خداوند از ميان ما بر آنها منت نهاده است؟ آيا خداوند به حال شاكران داناتر نيست؟(۵۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ بارها قرآن بلند پروازى و پر توقعى سرمايه‌داران كافر را مطرح و محكوم كرده آنان توقع داشتند وحى و قرآن بر آنان نازل شود از جمله: «أَ أُلْقِیَ الذِّكْرُ عَلَيْهِ مِنْ بَيْنِنا» آيا در ميان ما وحى بر او نازل شد؟! «لَوْ لا نُزِّلَ هذَا الْقُرْآنُ عَلى‌ رَجُلٍ مِنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ» چرا وحى بر مرد بزرگى از آن دو قريه نازل نشد؟! ⬅️ مؤمن واقعى شاكر نعمت ايمان است شخصى نزد امام كاظم علیه‌السلام از فقر خود شكايت كرد حضرت فرمود: غنى‌ترين افراد به نظر تو كيست؟ گفت: هارون الرشيد پرسيد: آيا حاضرى ايمان خود را بدهى و ثروت او را بگيرى؟ گفت: نه فرمود: پس تو غنى‌ترى چون چيزى دارى كه حاضر به مبادله با ثروت او نيستى ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ تفاوت‌هاى اجتماعى گاهى وسیله آزمايش و شكوفا شدن خصلت‌ها و رشد آنهاست اغنیاء با فقرا آزمايش مى‌شوند «فَتَنَّا بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ» ⓶ برخى اغنیاء فقرا را تحقير مى‌كنند و خود را ارزشمند مى‌پندارند «أَهؤُلاءِ ... مِنْ بَيْنِنا» ⓷ فقراى با ايمان برگزيدگان خدايند «مَنَّ اللهِ عَلَيْهِمْ» ⓸ پاسخ توهين‌هاى كافران با نوازش و مهر الهى به مؤمنان داده مى‌شود «أَ هؤُلاءِ ... بِأَعْلَمَ بِالشَّاكِرِينَ‌» ⓹ منت الهى بر فقيران نتیجه شكر آنان است «مَنَّ اللهِ ... بِالشَّاكِرِينَ‌» ⓺ خداوند طبق حكمتش عمل مى‌كند نه توقّع مردم «أَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِالشَّاكِرِينَ» ⓻ انبیاء نمونه بارز شاكران هستند «بِالشَّاكِرِينَ» فقرايى هم كه هدايت انبیاء را پذيرفته‌اند شاكر نعمت هدايت هستند «بِأَعْلَمَ بِالشَّاكِرِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ إِذا جاءَکَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى‌ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ{۵۴} و هرگاه كسانى كه به آيات ما ايمان دارند نزد تو آيند پس بگو: سلام بر شما پروردگارتان بر خودش رحمت را مقرر كرده است كه هر كس از شما از روى نادانى كار بدى انجام دهد و پس از آن توبه كند و خود را اصلاح نمايد پس قطعاً خداوند آمرزنده و مهربان است(۵۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ كَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآياتِ وَ لِتَسْتَبِينَ سَبِيلُ الْمُجْرِمِينَ{۵۵} و ما بدين گونه آيات را براى مردم به روشنى بيان مى‌كنيم تا حق آشكار و راه و رسم گناهكاران روشن شود(۵۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در شأن نزول آيه آمده است جمعى گنهكار خدمت پيامبر آمده و گفتند: ما خلاف‌هاى زيادى كرده‌ايم حضرت ساكت شد اين آيه نازل شد در اين سوره خداوند دو بار جمله: «كَتَبَ عَلى‌ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ» گفته است يكى براى دلگرم كردن مؤمنان در همين دنيا يكى هم در آیه ۱۲ كه براى معاد است «كَتَبَ عَلى‌ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ» ⬅️ جهالت قبلا بيان شد كه در حديثى امام صادق فرمود: مراد از «جهالة» جهل به زشتى باطن گناه است كه شامل همه گناهكاران مى‌شود ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① ايمان زائر پيامبر خدا از شرايط دريافت لطف الهى است «وَ إِذا جاءَکَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ‌ ...» ② زيارت پيامبر راه دريافت لطف خداست «جاءَکَ ... فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ‌» ③ رابطه رهبر و مردم بر پایه انس و محبت است «إِذا جاءَکَ ... فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ‌» ④ بهترين عبارت تحيّت «سلام عليكم» است «فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ» ⑤ تحقير شدن مؤمنان را جبران كنيد در آیه ۵۳ متكبران با لحن تحقيرآميزى مى‌گفتند: «أَ هؤُلاءِ ...» ولى در آیه ۵۴ خداوند آن تحقير را جبران مى‌كند و به پيامبرش دستور سلام كردن به مؤمنان را صادر مى‌كند «فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ» ⑥ «سلام» شعار اسلام است بزرگ نيز به کوچک سلام مى‌كند «فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ» ⑦ مربى و مبلّغ بايد با برخوردى محبت آميز با مردم به آنان شخصیت دهد «سَلامٌ عَلَيْكُمْ» ⑧ اگر گناه از روى لجاجت و استكبار نباشد توبه قابل پذيرش است «مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ» ⑨ خداوند رحمت را بر خويش واجب كرده ولى شرط دريافت آن، عذرخواهى و توبه است «كَتَبَ‌ ... ثُمَّ تابَ‌» ⑩ توبه تنها یک لفظ نيست تصميم و اصلاح هم مى‌خواهد «تابَ‌ وَ أَصْلَحَ» ⑪ توبه مؤمن حتماً پذيرفته می‌شود «عَمِلَ مِنْكُمْ» ⑫ عفو الهى همراه با رحمت است «غَفُورٌ رَحِيمٌ» گناهكار نبايد مأيوس شود ⑬ روشنگرى نسبت به سيماى مجرمان و راه خطاكاران و اهل توطئه از اهداف مكتب است «لِتَسْتَبِينَ سَبِيلُ الْمُجْرِمِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۳۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ إِنِّی نُهِيتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللهِ قُلْ لا أَتَّبِعُ أَهْواءَكُمْ قَدْ ضَلَلْتُ إِذاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُهْتَدِينَ{۵۶} بگو من از پرستش آنها كه به جاى خدا مى‌خوانيد نهى شده‌ام، بگو من از هوس‌های شما پيروى نمى‌كنم كه در اين صورت گمراه شده و از هدايت يافتگان نخواهم بود(۵۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ در پاسخ به تمايلات نابجاى مشركان مبنى بر پذيرش بت‌ها و روش آنان بايد با صراحت جواب نفى داد «نُهِيتُ‌، لا أَتَّبِعُ، ضَلَلْتُ» آرى شرک در هيچ قالبى مجاز نيست ⓶ برخورد و موضع گيرى‌هاى پيامبر ﷺ از وحى سرچشمه مى‌گيرد «قُلْ‌، قُلْ» ⓷ برائت از شرک جزو اسلام است «نُهِيتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللهِ» ⓸ ریشه شرک هواپرستى است «لا أَتَّبِعُ أَهْواءَكُمْ» ⓹ مبلّغ نبايد در پى ارضاى هوس‌های مردم باشد «لا أَتَّبِعُ أَهْواءَكُمْ» ⓺ هواپرستى زمينه هدايت را در انسان از بين مى‌برد «لا أَتَّبِعُ أَهْواءَكُمْ‌ ... ما أَنَا مِنَ الْمُهْتَدِينَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom