⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨أَفَغَيْرَ اللهِ أَبْتَغِی حَكَمًا وَهُوَ الَّذِی أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلًا ۚ وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّکَ بِالْحَقِّ ۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِين{۱۱۴}
پس بگو: آيا با اين همه دلايل روشن غير خدا را به داورى جويم؟ در حالى كه اوست كه كتاب آسمانى را به تفصيل به سوى شما نازل كرد و كسانى كه به آنان كتاب دادهايم مىدانند كه اين كتاب از طرف پروردگارت به حق نازل گشته است پس به هيچ وجه از ترديدكنندگان مباش(۱۱۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «حكم» را برخى با «حاكم»
يكى دانستهاند، امّا برخى گفتهاند:
«حَكَم» داورى است كه طرفين دعوا
او را انتخاب كرده باشند
ولى «حاكم» هرگونه داور است
⬅️ در مجمعالبيان آمده است:
حَكَم كسى است كه به حق داورى كند
ولى حاكم به هر قاضى گفته مىشود
⬅️ در آيه ۱۱۱ سخن اين بود كه اگر
مردگان هم با اينان حرف بزنند
يا فرشتگان فرود آيند ايمان نخواهند آورد
⬅️ در اين آيه مىفرمايد:
اهل كتاب وحى بودن قرآن را مىدانند
و تقاضاى معجزات ديگر تنها بهانه است
پيامبر ﷺ در راه خود ترديدى ندارد
لذا خطاب «فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ»
هشدار به مسلمانان است كه نگران
حقانيت راه خود نباشند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ با وجود كتابى همچون قرآن
به سراغ داورى ديگران رفتن
نادرست و قابل توبيخ است
«أَ فَغَيْرَ اللهِ أَبْتَغِی حَكَماً»
جز خداوند كسى حق قانونگذارى
و داورى ندارد
⓶ خداوند قرآن را به تفصيل نازل كرده است
«هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتابَ مُفَصَّلًا»
⓷ يكى از دلايل حقانیت اسلام
بشارت انبیای گذشته در تورات و انجيل است
«الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ
رَبِّکَ» چنانكه در آيهاى ديگر مىفرمايد:
«يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ»
اهل كتاب پيامبر اسلام را همچون
فرزندان خود مىشناختند
⓸ رهبر بايد از قاطعیتى ترديدناپذير
در راه دعوت خود برخوردار باشد
«فَلا تَكُونَنَ ...»
⓹ مبادا به خاطر ايماننياوردن اهل كتاب
در شما ترديدى پيدا شود
زيرا آنان حقانیت قرآن را خوب مىدانند
و انكارشان به دليل لجاجت است
«يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّکَ بِالْحَقِّ
فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّکَ صِدْقًا وَ عَدْلًا ۚ
لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ ۚ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ{۱۱۵}
و كلام پروردگارت در صداقت و عدالت
به حدّ كمال و تمام رسيد
هيچ تغيير دهندهاى براى كلمات او نيست
و او شنواى داناست(۱۱۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ مراد از «كلمت» در اين آيه
به دليل آیه قبل، آيات قرآن است
ولى واژه «كلمة» در فرهنگ قرآن و روايات
گاهى به معناى وعده حتمى آمده است
«وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنى عَلى
بَنِی إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا»
كه تحقّق وعده الهى را نسبت به
بنىاسرائيل به خاطر صبرشان بيان مىكند
⬅️ گاهى به معناى دين آمده است
«كلمت الله» يعنى دين خدا
و گاهى به پيامبر و اولياى الهى اطلاق شده
چنانكه درباره حضرت عيسى علیهالسلام
مىخوانيم: «كَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى مَرْيَمَ»
در روايات نيز از قول ائمّه عليهم السلام
آمده است كه ما كلمات الهى هستيم
«نحن الكلمات»
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ قرآن آخرين كتاب آسمانى
و اسلام آخرين دين الهى است
«تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ»
⓶ قرآن معجزهاى كامل براى اثبات
رسالت پيامبر اكرم است «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ»
⓷ قرآن پاسخگوى همه نيازهاى هدايتى
جوامع بشرى است «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ»
⓸ اسلام مكمل اديان گذشته است
«تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ ...»
⓹ اتمام دين با بعثت رسول اكرم ﷺ
جلوهاى از ربوبیت خداوند است
«وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ»
⓺ مبناى قوانين و سنتهاى خداوند
در نظام هستى صدق و عدل است
«وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا»
⓻ اخبار قرآن صادق
و احكامش بر عدل استوار است
«وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا»
در آيه ديگر مىخوانيم:
«وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللهِ حَدِيثاً»
⓼ در قرآن تحريف راه ندارد
«لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ»
⓽ خداوند نيازها را بسيار خوب مىداند
و با توجه به آن قرآن را نازل كرده است
«وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ يُضِلُّوکَ عَنْ سَبِيلِ اللهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ{۱۱۶}
و اگر از بيشتر افراد روى زمين اطاعت كنى تو را از راه خداوند منحرف و گمراه مىكنند زيرا آنان جز از گمان پيروى نمىكنند و آنان جز به حدس و گمان نمىپردازند(۱۱۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «خَرْص» به معناى تخمين و حدس است
چون بعضى از تخمينها نادرست از آب
درمىآيد به معناى دروغ هم آمده است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ راه هدايت و راه قرآن ملاک است
نه راه مردم و اكثریت
«وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ ... وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ...»
⓶ اكثریت دليل حقانيّت نيست
ملاک، حقّ است نه عدد پس در
پيمودن راه حق از كمى افراد نهراسيد
«إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ...»
⓷ جلب نظر اکثریت گاهى به قيمت
نابودى و انحراف خود انسان تمام مىشود
«إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ... يُضِلُّوکَ»
در راه خدا حركت كنيم هر چند خلاف
رأى اكثریت باشد
⓸ اكثریت چنان جلوهاى دارد كه خدا
پيامبر را هم از تبعیت آن بر حذر مىدارد
«وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ يُضِلُّوکَ»
انبیاء بايد تابع وحى باشند نه آراى مردم
⓹ ریشه ضلالتها
اعتماد به حدس و گمان است
«يُضِلُّوکَ ... إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ»
⓺ اكثریتى كه به جاى حق در پى
حدس و هوس باشند قابل پيروى نيستند
«إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ... يُضِلُّوکَ ... يَخْرُصُونَ»
⓻ در انتخاب راه دليل و برهان
لازم است نه حدس و گمان
«إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَ ... يَخْرُصُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masum
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ مَنْ يَضِلُّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ{۱۱۷}
قطعاً پروردگار تو خود به كسانى كه از راه او گمراه مىشوند داناتر است و او به هدايت يافتگان نیز آگاهتر است(۱۱۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «مَهدی» يعنى كسىكه
از ابتدا به هدايت الهى راه يافته است
مانند امامان معصوم عليهم السلام
اما «مهتدى» كسى است كه
پس از ضلالت هدايت شده باشد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ بشر نيز علم دارد اما تنها خدا اعلم است
«هُوَ أَعْلَمُ» ضمير «هُوَ» ميان مبتدا
و خبر نشانه انحصار است
⓶ تربيت نياز به آگاهى عميق دارد
«رَبَّکَ ... أَعْلَمُ»
⓷ با تظاهر و نفاق خود و ديگران را
مفريبيم كه خدا همه را بهتر مىشناسد
«هُوَ أَعْلَمُ مَنْ يَضِلُ ...»
⓸ از اعلم پيروى كنيم نه اكثريّت
«وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ يُضِلُّوکَ .. إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ
بِآيَاتِهِ مُؤْمِنِينَ{۱۱۸}
پس اگر به آيات الهى ايمان داريد
تنها از آنچه نام خداوند (هنگام ذبح)
بر آن برده شد بخوريد(۱۱۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ از نشانههاى جامعیت مكتب اسلام
اين است که در یک مسئله جزئی مانند ذبح
همه جوانب آن را مطرح كرده است:
هم مكتب (نام خدا)
هم وسيله (آهن)
هم شیوه بريدن رگها
هم امت (مسلمان بودن كسى كه ذبح مىكند)
و هم جهت (قبله)
و هم موارد مصرف
«فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللهِ»
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ غذا و خوراک مؤمن بايد جهت الهى
داشته باشد «فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ الله»
⓶ نام خداوند مُهر جواز مصرف
و پروانه استفاده از گوشت حيوانات
قابل مصرف است
«فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ ...»
⓷ براى تحكيم پايههاى توحيد از هر
فرصتى حتى ذبح حيوان بايد استفاده كرد
آرى توحيد تنها یک مسأله ذهنى نيست
«فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ»
⓸ تغذیه حلال و التزام به احكام
شرط ايمان است «إِنْ كُنْتُمْ بِآياتِهِ مُؤْمِنِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَمَا لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَكُمْ مَا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ ۗ وَ إِنَّ كَثِيرًا لَيُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ{۱۱۹}
و شما را چه شده كه از آنچه كه نام خداوند بر آن برده شده است نمىخوريد؟ و بىجهت حلال ما را بر خود حرام مىكنيد در صورتى كه خداوند آنچه را بر شما حرام كرده خودش به تفصيل براى شما بيان كرده است مگر آنچه از محرمات كه به خوردن آن مضطر شديد همانا بسيارى از مردم ديگران را جاهلانه بخاطر هوسهاى خود گمراه مىكنند قطعاً پروردگارت به متجاوزان آگاهتر است(۱۱۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ گروهى با شبهه افكنى و مقایسه
ميان حيوان ذبح شده و مرده
مردم را به انحراف كشيده و مىگفتند:
چرا حيوانى را كه ما مىكشيم حلال است
و آنچه را خدا مىكشد حرام؟
كه اين آيه ضمن هوشيار كردن مردم
پاسخ آنان را نيز مىدهد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① هر كس بدون دليل حلالهاى الهى را
بر خود حرام كند بايد توبيخ شود
«وَ ما لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُوا ...»
② خوردن گوشت حيوان هم اگر رنگ
الهى داشته باشد حلال وگرنه حرام است
«ذُكِرَ اسْمُ الله»
③ همه محرمات الهى
در مكتب آسمانى اسلام بيان شده است
«وَ قَدْ فَصَّلَ لَكُمْ ما حَرَّمَ عَلَيْكُمْ»
④ اصل و قانون کلی در خوردنىها
حلال بودن است و هر چه حرام باشد
خداوند بيان مىكند «فَصَّلَ لَكُمْ ما حَرَّمَ»
⑤ احكام اسلام بن بست ندارد
«إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ»
⑥ اضطرار تكليف را ساقط مىكند
«إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ»
⑦ تكليفهاى الهى متناسب با شرايط
زمان، مكان و توان انسان است
«إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ»
⑧ استفاده از خوردنىهاى حرام
در موارد اضطرارى جايز است
«إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ»
⑨ تعيين حلال و حرام بر پایه
دستورات الهى است «حَرَّمَ عَلَيْكُمْ»
⑩ جهل و هواپرستى از عوامل انحراف است
«لَيُضِلُّونَ بِأَهْوائِهِمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ»
⑪ گمراه ساختن مردم تجاوز به
حقوق جامعه است «أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ ذَرُوا ظَاهِرَ الْإِثْمِ وَ بَاطِنَهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُوا يَقْتَرِفُونَ{۱۲۰}
و گناه آشكار و پنهان را رها كنيد همانا كسانى كه مرتكب گناه مىشوند به زودى كيفر كارهايى را كه مرتكب شدهاند خواهند ديد(۱۲۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ چه در گذشته چه امروز مردم
تنها از گناه آشكار هراس داشته و دارند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ گناه جاذبه و كششى دارد كه
بايد با ارادهاى قاطع از آن دل كند
«وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ»
⓶ اسلام هم به طهارت ظاهر توجه دارد
و هم طهارت باطل
هم بايد از گناهان عملى دورى كرد
و هم از گناهان قلبى مانند سوء ظن
«ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ»
⓷ كيفر الهى براى گناهانى است
كه با علم و عمد انجام مىگيرد
«إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ»
⓸ گرچه شيطان وسوسه مىكند
اما انسان با اراده گناه مىكند
«يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ»
⓹ قيامت و كيفر آخرت دور نيست
«سَيُجْزَوْنَ»
⓺ كيفرهاى الهى نتيجه عملكرد خود ماست
«بِما كانُوا يَقْتَرِفُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ ۗ وَ إِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَىٰ أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ ۖ وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ{۱۲۱}
و از آنچه نام خداوند بر آن برده نشده نخوريد چرا كه خوردن آن فسق و خروج از مدار بندگى است، همانا شياطين به دوستان خود القا مىكنند تا به جدال با شما برخيزند كه مثلًا چه فرقى است ميان حيوان مرده يا ذبح شده و اگر از آنان اطاعت كنيد قطعاً شما هم مشرک مىشويد(۱۲۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ چون حرام خوارى قساوت قلب مىآورد
و زمينه ساز گناهان ديگر است
اسلام آن را به شدت منع كرده است
همانگونه كه امام حسين در روز عاشورا
خطاب به لشكر مخالف فرمود:
«قَد ملئت بطونكم من الحرام»
⬅️ در آيه ۵ سوره مائده خوانديم كه
طعام اهل كتاب براى شما حلال است
اين آيه مىگويد: گوشت هر حيوانى كه
نام خداوند بر آن برده نشود حرام است
از آنجا كه اهل كتاب، اين شرط را رعايت
نمىكنند، پس گوشت حيوان ذبح شده آنها
براى ما حرام است و مراد از طعام در آن آيه
حبوبات و امثال آن است نه گوشت
⬅️ وسوسه شياطين اين گونه است كه
مىگويد: حيوان مرده را خدا كشته
و كشته خدا بهتر از كشته انسان است!
پس چرا حيوان مرده حرام
ولى حيوان ذبح شده حلال است؟!
غافل از آنكه اجراى فرمان الهى مهم است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ مسلمان حتى در مسائل تغذيه
بايد تعهد دينى را مراعات كند
«وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ»
⓶ بردن نام خدا به هنگام ذبح
تشريفاتى نيست، بلكه حكمى لازم الاجراست
و ترک آن فسق است «إِنَّهُ لَفِسْقٌ»
⓷ هر كجا ناباورى بيشتر است
تأكيد نيز لازم است
چون پذيرفتن شرايط حلال بودن ذبح
براى مردم جاهل سنگين بود
خداوند با چند تأكيد مسئله را مطرح كرد
«إِنَّهُ لَفِسْقٌ»
جمله اسميّه، «انّ» و حرف «لام»
نشانه تأكید است
⓸ انسان در اثر مصرف حرام زمينه
پذيرش القائات شيطانى را پيدا مىكند
«وَ لا تَأْكُلُوا ... وَ إِنَّ الشَّياطِينَ لَيُوحُونَ»
⓹ شيطانها قدرت وسوسه و القا دارند
«إِنَّ الشَّياطِينَ لَيُوحُونَ»
⓺ وسوسههاى شياطين، تنها در
اولياى آنان نافذ است نه در اولياى خدا
«لَيُوحُونَ إِلى أَوْلِيائِهِمْ»
⓻ پشتوانه جدالهاى انسان
وسوسهها و هوسهاست
«لَيُوحُونَ ... لِيُجادِلُوكُمْ»
⓼ جدال در احكام الهى
از حربهها و القائات شيطانى است
«وَ إِنَّ الشَّياطِينَ ... لِيُجادِلُوكُمْ»
⓽ جدال در احكام دينى
انسان را به شرک مىكشاند
«لِيُجادِلُوكُمْ ... لَمُشْرِكُونَ»
⓾ خداپرستانى كه در عمل
مطيع غير خدا مىباشند مشركند
«إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا ۚ كَذَٰلِکَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ{۱۲۲}
و آيا آنكه به واسطه جهل و شرک مرده بود پس او را با هدايت خويش حيات بخشيديم و براى او نورى از ايمان قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه خود را بيابد، مَثَل او مَثَل كسى است كه در ظلمتهاى جهل و شرک قرار دارد و از آن بيرون آمدنى نيست؟ اين گونه براى كافران كارهايى كه مىكردند جلوه داده شده بود(۱۲۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ اين آيه درباره ايمان آوردن حضرت
حمزه عموى پيامبر نازل شده است
كه چون از اذيت و آزار ابوجهل نسبت به
رسول خدا ﷺ و مكتب او آگاه شد
در حمايت از پيامبر به سراغ ابوجهل رفت
و با مشت بر سر او كوبيد آنگاه گفت:
من از امروز به محمد ايمان مىآورم
⬅️ در تعابير قرآنى «مرگ» هم
بر مرحله قبل از نطفه گفته شده است
«كُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْياكُمْ»
سوره بقره، آیه۲۸
هم به گمراهى: «أَوَ مَنْ كانَ مَيْتاً»
هم به منطقه بىگياه و خشک
«فَسُقْناهُ إِلى بَلَدٍ مَيِّتٍ»
سوره فاطر، آیه ۹
هم به مرگ موقت:
«فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ»
سوره بقره، آیه ۲۴۳
و هم به مرگ حقيقى:
«إِنَّکَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ»
سوره زمر، آیه ۳۰
⬅️ امام باقر علیهالسلام فرمود:
نورى كه در ميان مردم راه را از چاه
نشان مىدهد امام و رهبر آسمانى است
كارهاى پر جاذبه کفار مثل:
ابتكارات و اختراعات و تكنولوژى و تمدّن
چنان براى آنان جلوه كرده كه نمىگذارد
انحرافات و سقوط انسانیت خود را درک کنند
«زُيِّنَ لِلْكافِرِينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ حيات و مرگ واقعى انسان
ايمان و كفر اوست «مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ»
⓶ ارشاد و هدايت كار خداست، هر چند
خود انسان زمینه هدايت را فراهم مىكند
«فَأَحْيَيْناهُ»
⓷ استفاده از تمثيل، سؤال و مقايسه
در تبليغ و تربيت مؤثّر است
«أَوَ مَنْ كانَ ... كَمَنْ مَثَلُهُ»
⓸ مؤمن هرگز به بن بست نمىرسد
او در جامعه هم بينش دارد و هم حركت
«نُوراً يَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ»
⓹ وقتى نور نباشد ظلمتها انسان را
فرا مىگيرد «فِی الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها»
⓺ حق يكى و باطل بسيار است
کلمه «نور» مفرد آمده
ولى کلمه «ظلمات» جمع آمده است
⓻ جز نور ايمان و هدايت الهى
براى بشر نجات بخشى نيست
«لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها»
⓼ زيبا پنداشتن اعمال مانع رشد
خروج انسان از تاريكى است
«لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها كَذلِکَ زُيِّنَ لِلْكافِرِينَ»
⓽ كارهاى انسان بى ايمان
در ديد و تفکر او مؤثر است
«كَذلِکَ زُيِّنَ لِلْكافِرِينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ كَذَٰلِکَ جَعَلْنَا فِی كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا ۖ وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنْفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ {۱۲۳}
و ما اين گونه در هر ديارى مجرمان بزرگش را مىگماريم تا در آن قريهها و مناطق حيله و فسق و فساد كنند اما جز به خودشان نيرنگ نمىكنند ولى نمىفهمند كه نتيجه حيله به خودشان باز مىگردد(۱۲۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در شأن نزول آیه قبل به جنگ و ستيز
ابوجهل با پيامبر اسلام اشاره شد
اين آيه مىفرمايد: وجود ابوجهلها
چيز تازهاى نيست و هميشه و همه جا
در مقابل دعوتهاى حق چنين مهرههاى
فاسدى بوده است «وَ کَذلِکَ»
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ سنت الهى پاسخ دادن به مكر
و حيلههاى دشمنان است «وَ كَذلِکَ»
⓶ تلاشهاى خوبان و بدان همه در مدار
قدرت الهى است «جَعَلْنا ... مُجْرِمِيها»
هم در اين آيه كه مربوط به مجرمان است
و هم در آيهى قبل كه درباره مؤمنان بود
کلمه «جَعَلْنا» بكار رفته است
⓷ رهبران فاسد و مفسد ريشه فساد
جامعهاند «أَكابِرَ مُجْرِمِيها لِيَمْكُرُوا فِيها»
⓸ مكر و تزوير حربه رهبران مفسد است
«لِيَمْكُرُوا»
⓹ از دست دادن صفا و صداقت
و گرفتار شدن به قهر الهى
بزرگترين ضربهاى است كه حيله گران
به خود مىزنند «ما يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنْفُسِهِمْ»
⓺ بدتر از بيمارى جهل به بيمارى است
و بدتر از حيله ندانستن اینکه آثار سوء آن
به حيلهگر برمىگردد «ما يَشْعُرُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ إِذَا جَاءَتْهُمْ آيَةٌ قَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّىٰ نُؤْتَىٰ مِثْلَ مَا أُوتِیَ رُسُلُ اللهِ ۘ اللهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ۗ سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُوا صَغَارٌ عِنْدَ اللهِ وَ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا كَانُوا يَمْكُرُونَ {۱۲۴}
و چون آيه و نشانهاى از سوى خدا براى هدايت آنان نازل شد گفتند: ما هرگز ايمان نمىآوريم تا آنكه به ما هم مثل آنچه به فرستادگان خدا داده شد داده شود
بگو: خداوند بهتر مىداند كه رسالت خود را كجا و نزد چه كسى قرار دهد به زودى به آنها كه گناه كردند به سزاى آن مكر و نيرنگها كه مىكردند خوارى و عذاب سخت از نزد خداوند خواهد رسيد(۱۲۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در شأن نزول آيه گفتهاند:
وليد بن مغيره مغز متفکر کفار مىگفت:
چون سن و ثروت من بيش از محمد ﷺ است
پس بايد به من هم وحى شود
چنين حرفى از ابوجهل هم نقل شده است
درباره جمعى از سران كفر كه در جنگ «بدر»
كشته شدند وعده الهى عملى شد
و ذلت به آنان رسيد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ سردمداران قدرتمند به دليل
خودبرتربينى استكبار نموده
و دعوت اسلام را نمىپذيرند
«قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتى مِثْلَ ما أُوتِیَ»
⓶ ملاک گزينشهاى الهى
علم او به شايستگىها و برتريهاست
«اللهُ أَعْلَمُ»
⓷ نتیجه استكبار در برابر حق
ذلت و خوارى است
«لَنْ نُؤْمِنَ ... سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُوا
صَغارٌ عِنْدَ الله»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِی السَّمَاءِ ۚ كَذَٰلِکَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ{۱۲۵}
خداوند هر كه را بخواهد هدايت كند سينهاش را براى پذيرش اسلام مىگشايد و هر كه را بخاطر اعمال و خصلتهاى خلافش بخواهد گمراه كند سينهاش را از پذيرفتن ايمان سخت قرار مىدهد گويا به زحمت در آسمان بالا مىرود خداوند اين چنين پليدى را بر كسانى كه ايمان نمىآورند قرار مىدهد(۱۲۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ رسول خدا ﷺ فرمود:
نشانه شرح صدر چند چيز است:
«الاِنابَة اِلى دارِ الخلود وَالتجافى عَن دار
الغرور وَالاستعداد للموت قَبل نزول الفوت»
توجه و گرايش خاضعانه به سوى آخرت
و دورى از دنياى حيلهگر و آمادگى براى
مرگ قبل از آنكه فرصت را از دست بدهد
امام سجاد عليه السلام نيز در شب
بیست و هفتم رمضان دعايى را كه متضمن
همين خواسته است مکرر مىخواند
⬅️ مراد از هدايت و ضلالت الهى
فراهم كردن اسباب هدايت براى شايستگان
و از بين بردن اسباب براى نااهلان است
منظور از «صدر» روح و دل است
مراد از شرح صدر
گسترش افق عقل و فكر بلندى
⬅️ روح براى پذيرش حق و هدايت است
و اين نيازمند گذشتن از هوسها
و تمنيات دل است
آنكه شرح صدر نداشته باشد همواره
در لاک خود مىماند و بيرون نمىآيد
نتيجه شرحصدر بصيرت و نورانیت
همراه با قلب رقيق و حق پذير است
اين آيه يكى از معجزات علمى قرآن است
كه عوارض صعود به آسمان را بيان كرده
و مىفرمايد: كسى كه حاضر به پذيرش حق
نگردد روحش تنگ و كم ظرفيت مىشود
همانند كسى كه مىخواهد به آسمان برود
كه نبودن اكسيژن، سينهاش تنگ و تنفّسش
سخت مىشود
⬅️ امام رضا علیهالسلام فرمود:
نشانه سعه صدر تسليم خدا بودن
اطمينان به او داشتن
و دلگرم شدن به وعدههاى الهى است
و نشانه ضيق صدر، ترديد و اضطراب است
⬅️ از سنتهاى الهى آن است كه براى
پاكدلان حق پذير، شرح صدر قرار دهد
و لجوجان گريزان از ايمان را گرفتار
سلب توفيق و رجس سازد
حضرت موسى همين كه مأمور تبليغ شد
در اولین دعاى خود از خداوند خواست:
«رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی» سوره طه، آیه ۲۵
ولى خداوند به پيامبر اكرم ﷺ
بدون درخواست سعه صدر عطا كرد
«أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» سوره الشرح، آیه۱
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ قبول حق ظرفیت و زمينه درونى
مىخواهد «يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ»
⓶ شرح صدر موهبتى الهى است
«يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ»
⓷ خروج از مدار فطرت و عقل
عامل خفقان و تنگى روح و روان مىگردد
«يَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ»
⓸ منحرفان هر چند به ظاهر
خود را در گشايش و آرامش ببينند
ولى در واقع گرفتار تنگناها و فشارند
«ضَيِّقاً حَرَجاً»
⓹ بىحوصلگى و كم ظرفیتى
نوعى رجس و پليدى روح است
«يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً ... الرِّجْسَ»
⓺ كسى كه به حق ايمان نياورد
به تدريج آلوده مىشود
«كَذلِکَ يَجْعَلُ اللهَ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ
لا يُؤْمِنُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امام حسن عسکری علیهالسلام⇩
《إنّ الْوُصُولَ إلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ
سَفَرٌ لا یُدْرَکُ إلاّ بِامْتِطاءِ اللَّیْلِ》
↫◄ همانا رسیدن به خداوند متعال
و مقامات عالیه یک نوع
سفری است که حاصل نمیشود
مگر با شب زنده داری
و تلاش در عبادت
و جلب رضایت او در امور مختلف
📗اعیان الشیعه، جلد۲، صفحه۴۲
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ هَٰذَا صِرَاطُ رَبِّکَ مُسْتَقِيمًا ۗ قَدْ فَصَّلْنَا
الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ{۱۲۶}
و اين راه پروردگار تو است كه مستقيم است
قطعاً ما آيات خود را براى قوم و گروهى
كه پند مىپذيرند به تفصيل بيان كردهايم(۱۲۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ کلمه «هذا» ممكن است اشاره به کلمه
«اسلام» باشد كه در آیه قبل آمده بود
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ جز راه خدا راههاى ديگر بيراهه است
«وَ هذا صِراطُ رَبِّکَ مُسْتَقِيماً»
⓶ براى تذكر
تفصيل و تنوع و تكرار لازم است
«فَصَّلْنَا ... يَذَّكَّرُونَ»
⓷ خداوند حجت را بر همه تمام كرده است
اگر اهل توجه باشند آيات و نشانههاى حق
با بيانهاى مختلف روشن شده است
«لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ»
⓸ توجه دائمى به تذکرات الهى
راه دستيابى به صراط مستقيم است
«هذا صِراطُ رَبِّکَ ... لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله⇩
《إنَّ أعظَمَ النّاسِ مَنزِلَةً عِندَ اللهِ
يَومَ القِيامَةِ أمشاهُم فب اَرضِهِ
بالنَّصيحَةِ لِخَلقِهِ》
↫◄ با منزلت ترين مردم نزد خداوند
در روز قيامت كسى است كه
در راه خيرخواهى براى خلق او
بيش از ديگران قدم بردارد
📗كافی، جلد ۲، صفحه ۲۰۸
⇜✿✵ #کــلامبــزرگــان ✵✿⇝
💠🔹آیت الله حسینی طهرانی ره
◽️⇦ راهکارهای عملی برای سیر و سلوک
❶ در بوسیدن دست پدر و مادر برکتی است
مخصوص خود آن و در جای دیگری
پیدا نمیشود
❷ هر عمل واجب و مستحب نوری دارد
مثلاً نماز شب یا قرآن خواندن نوری دارد
که در کسی که اهلش نیست پیدا نمیشود
❸ سالک باید همیشه متذکر به ذکر خدا
باشد و اگر به زبان آمد ورد است
❹ راه خدا برای همه باز است
و هیچکس از این راه ممنوع نیست
❺ بهترین حالت برای سالک سجده است
هیچ عملی برای شیطان سختتر
و ناراحت کننده تر از سجده سالک نیست
❻ اگر انسان به دنبال این باشد که
یک فرصت طلایی به دست آور
که هیچ گرفتاری نداشته باشد
و هیچ غمی بر دل او سنگینی نکند
و آنگاه به سلوک بپردازد
باید بداند این خیالی است باطل و شیطانی
و چنین فرصتی هیچگاه نصیب او نمیشود
زیرا عالم دنیا عالم گرفتاری است
تمام اولیاء خدا که به جایی رسیدهاند
با همین گرفتاریها بوده است
بلکه همیشه گرفتاری گذشتگان
از گرفتاری ما به مراتب بیشتر بوده است
❼ سالک باید زرنگ باشد
مواضع و مواقع را درست تشخیص دهد
و عمر خود را هدر ندهد
❽ بدن سالک مرکب روح است
بدن و مزاج باید سالم باشد تا بتواند
بار روح را بکشد
❾ بیحالی و تنبلیهای آغاز سلوک
تا وقتی است که عشق بیاید
عشق که آمد آنها تمام میشود
❿ در همه شبانه روز محبت و عشق
خدا را بر دل خود مرور دهید
به خصوص موقع خواب شبانه
بیشتر مقید به این امر باشید
⓫ همانگونه که مرحوم قاضی به
شاگردانشان دستور داده بودند
شما هم حدیث عنوان بصری را بنویسید
و در جیب بگذارید و هفتهای دوبار
با دقت مطالعه کنید
⓬ قرآن را با توجه و ترتیل بخوانید
از هزار کتاب سلوک قویتر است
⓭ راه خدا در متن زندگی همه انسانهاست
ولی از بس مردم نرفتهاند
در حاشیه قرار گرفته است
⓮ سالک باید متطهّراً، متعطراً ، متذکّراً
و با عشق خدا بخوابد
گر چه سرعت سیر در حال خواب کمتر است
ولی این کار باعث میشود که سالک
در حال خواب هم سیرش ادامه داشته باشد
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹مرحوم حاج اسماعيل دولابی
↫◄ تمام اعضاى بدن و حتى
فکر انسان مغلوب دل اوست
دل سلطان بدن است
هر جا رفت فکر و دست و پا
هم همان جا میروند
محبت به هر جا تعلق گیرد
تمام اعضاء و جوارح
براى آن کار میکنند
دلت را به سوى خدا
و خوبان خدا بفرست
همه وجودت اصلاح میشود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ ۖ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ
بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ {۱۲۷}
سراى سلامت نزد پرردگارشان تنها براى آنان است و او به پاداش اعمالى كه انجام مىدادند سرپرست و پشتيبان و دوست آنان است(۱۲۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ در بهشت خشونت، رقابت، حسرت
تهمت، حسد، كينه، دروغ، اندوه
و هيچ گونه مرگ و مرض و فقر راهى ندارد
«دارُ السَّلامِ»
⓶ برتر از نعمت امنیت و سلامت
در سایه لطف مخصوص پروردگار بودن است
«دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ»
⓷ خداوند خود امور رهروان راه
مستقيم را به عهده دارد «وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ»
⓸ رسيدن به ولايت الهى
در سایه عمل و تلاش انسان است
«وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《اُوصيكُم بِذِكْرِ المَوتِ وَ إقلالِ الغَفلَةِ
عَنهُ وَ كَيفَ غَفلَتُكُم عَمّا لَیْسَ يُغْفِلُكُم
وَ طَمَعُكُم فيمَن لَیْسَ يُمْهِلُكُم》
↫◄ شما را سفارش میکنم که
به ياد مرگ باشيد
و غفلت از آن را كم كنيد
چگونه غافليد از چيزى که
از شما غافل نيست
و به کسى (ملک الموت) طمع بستهايد
که شما را مهلت نمیدهد؟!
📗نهج البلاغه، خطبه ۱۸۸
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ ۖ وَ قَالَ أَوْلِيَاؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِی أَجَّلْتَ لَنَا ۚ قَالَ النَّارُ مَثْوَاكُمْ خَالِدِينَ فِيهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ ۗ إِنَّ رَبَّکَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ{۱۲۸}
و به ياد آوريد روزى كه خداوند همه آنان را گرد مىآورد سپس به جنّيان خطاب مىفرمايد: اى گروه جن از انسانها پيروان بسيارى يافتيد و دوستان ايشان از نسل بشر گفتند:
پروردگارا ما انسانها و شياطين از يكديگر بهره گرفتيم و اینک به سرانجامى كه برايمان قرار داده بودى رسيديم
خداوند مىفرمايد: آتش جايگاهتان است كه هميشه در آن خواهيد بود مگر آنكه خداوند بخواهد كه گروهى از شما را ببخشايد
همانا پروردگار تو حكيمى داناست(۱۲۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آيات قبل به كارهاى شياطين و وسوسههايشان اشاره شد
در اينجا سرنوشت وسوسه پذيرى از
شياطين را كه دوزخ است بيان مىكند
ضمناً به گفته قرآن شيطان از جن است
و جنى كه مردم را گمراه كرده
همان شيطان است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ به عاقبت كار خود بينديشيم
«وَ يَوْمَ» هر كجا کلمه «يَوْمَ» در آغاز آيه
بكار رفته، مراد يادآورى چنين روزى است
⓶ جن، مكلف و مختار است و مورد خطاب
و توبيخ و كيفر و پاداش قرار مىگيرد
«يا مَعْشَرَ الْجِنِّ»
⓷ شيطان به گمراه كردن گروه كم
راضى نيست و گروه زيادى از انسانها را
منحرف كرده است «قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ»
در آيهاى ديگر مىفرمايد: «وَ لَقَدْ أَضَلَّ
مِنْكُمْ جِبِلًّا كَثِيراً أَ فَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ»
سوره یس، آیه ۶۲
⓸ در قيامت جن اغواگر پاسخى
در برابر توبيخ ندارد
و تنها پيروان انسانى او سخن مىگويند
«يا مَعْشَرَ الْجِنِ .. قالَ أَوْلِياؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ»
⓹ بهرهگيرى انسان و جن از يكديگر
طرفينى است «اسْتَمْتَعَ بَعْضُنا بِبَعْضٍ»
⓺ در قيامت انسان و جن
همگى محشور مىشوند «جَمِيعاً»
⓻ پيروى از وسوسههاى شيطانى به تدريج
انسان را به ولايتپذيرى از او وامىدارد
«أَوْلِياؤُهُمْ»
⓼ همه منحرفان كيفر يكسان ندارند
و باقی ماندن در آتش، وابسته به اراده
خداوند است «إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ»
⓽ احكام دادگاه الهى بر مبناى
علم و حكمت است «حَكِيمٌ عَلِيمٌ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ كَذَٰلِکَ نُوَلِّی بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا
بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ{۱۲۹}
و بدين گونه بعضى ستمگران را بر بعضى
مسلّط مىكنيم تا كيفرى باشد براى آنچه
عمل مىكردند(۱۲۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آیه ۱۲۷ خوانديم كه سرپرست
آنان كه به راه مستقيم مىروند تنها خداست
در اين آيه مىخوانيم كه سرپرست گروهى
از مردم بخاطر عملكردشان ستمگرانند
⬅️ طبق روايات كيفر ترک كنندگان
امر به معروف و نهى از منكر
متخلفان از اداى خمس و زكات
و يارى كنندگان به ظالمان
تسلط ستمگران بر آنان است
⬅️ در حديث مىخوانيم:
هرگاه خداوند از كار قومى راضى باشد
كارشان را به نيكان مىسپارد
و اگر ناراضى باشد
كارشان را در دست بدان قرار مىدهد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ همان گونه كه شياطين جن بر انسان
مسلط مىشوند برخى از ظالمان نيز
بر بعضى ديگر تسلط مىيابند «كَذلِکَ»
⓶ كام جويىهاى حرام زمينهساز
حكومتهاى باطل و سلطه ظالمان است
«اسْتَمْتَعَ بَعْضُنا بِبَعْضٍ ... نُوَلِّی بَعْضَ
الظَّالِمِينَ بَعْضاً»
⓷ تنها حاكمان ظالم نيستند
محكومانِ ترسو و ساكت و عياش
هم ظالمند «بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضاً»
⓸ سبب سلطه ستمگران
رفتار خود مردم است
«نُوَلِّی ... بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِی وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا ۚ قَالُوا شَهِدْنَا عَلَىٰ أَنْفُسِنَا ۖ وَ غَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَ شَهِدُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُوا كَافِرِينَ{۱۳۰}
در قيامت به آنان گفته مىشود: اى گروه جن و انس! آيا پيامبرانى از خودتان به سويتان نيامدند تا آيات مرا بر شما بخوانند و شما را از ديدار اين روز بيمتان دهند؟ گويند: ما عليه خودمان گواهى مىدهيم و زندگى دنيا آنان را فريب داد و بر عليه خود شهادت دادند كه كافر بودهاند(۱۳۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ از آيات قرآن استفاده مىشود كه
حضرت محمد صلى الله عليه و آله
براى جنيان نيز فرستاده شده
و آنان نيز قرآن را مىفهمند
گروهى هم ايمان مىآورند
آيات اول سوره جن و آيه ۲۸ سوره احقاف
⬅️ به گفته برخى مفسران مثل
آلوسى، قرطبى، طبرسى و سيد قطب
رسولان جن وحى را از طريق رسولان انس
دريافت كرده به همكيشان خود مىرساندند
زيرا کلمه «رسول» به غير انسان هم
گفته مىشود مثل:
«اللَّهُ يَصْطَفِی مِنَ الْمَلائِكَةِ رُسُلًا»
سوره حج، آیه ۷۵
⬅️ در اين آيه دو اقرار از سوى كافران
آمده است يكى گواهى به آمدن پيامبران
دوم اعتراف به كفر خويش
مواقف در قيامت مختلف است
گاهى در موقفى کفار ابتدا انحراف خود
را انكار مىكنند، مثل آیه 23 همين سوره:
«وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ»
آنگاه كه فهميدند قيامت جاى انكار نيست
به گناه خود اعتراف مىكنند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ جن و انس هر دو مكلف به
پذيرش دعوت انبيايند
و رسولان براى هر دو نژاد آمدهاند
«الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ»
⓶ انذار يكى از اهرمهاى تربيت و
وظیفه پيامبران است «وَ يُنْذِرُونَكُمْ»
⓷ از قوىترين ضامن اجراى احكام الهى
براى اصلاح فرد و جامعه ايمان به معاد است «يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا»
⓸ قيامت جاى كتمان و انكار نيست
لذا انسانها عليه خود اقرار مىكنند
«شَهِدُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ»
⓹ دنياخواهى عامل بىاعتنايى
به دعوتهاى انبياست «غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ»
فريفته شدن به دنيا موجب فراموشى
آخرت است
⓺ علاقه افراطى به دنيا
انسان را به كفر مىكشاند
«غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا .. أَنَّهُمْ كانُوا كافِرِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امام صادق علیهالسلام⇩
《اَلْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ إِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً أَجَّلَهُ اللَّهُ سَبْعَ سَاعَاتٍ فَإِنِ اسْتَغْفِرَ الله لَمْ یُكْتَبْ عَلَیْهِ شَیءٌ وَ إِنْ مَضَتِ السَّاعَاتُ وَ لَمْ یسْتَغْفِرْ کُتِبَتْ عَلَیهِ سَیئَةٌ وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیذَکَّرُ ذَنْبَهُ بَعْدَ عِشْرِینَ سَنَةً حَتَّى یسْتَغْفِرَ رَبَّهُ فَیغْفِرَ لَهُ وَ إِنَّ الْکَافِرَ لَینْسَاهُ مِنْ سَاعَتِهِ》
↫◄ زمانی که مؤمن مرتکب گناهی
میشود خداوند تا هفت ساعت
به او مهلت میدهد
اگر در این زمان توبه کند
برایش نوشته نخواهد شد
و اگر این ساعتها گذشت
و آمرزش نخواست گناه نوشته شود
و همانا مؤمن پس از بیست سال
به یاد گناهش افتد تا از خدا
آمرزش خواهد
و خدا گناهش را بیامرزد
و کافر همان ساعت آن را فراموش کند
📗كافی، جلد۲، صفحه۴۳۷
⇜✿✵ #کــلامبــزرگــان ✵✿⇝
💠🔹استاد علی اکبر رائفی پور
↫◄ یکی از دلایلی که ما گناه میکنیم
برای این هست که با دستهبندی گناهان
آشنا نیستیم
◽️⇦ گناهان را به سه دسته
میتوان تقسیم کرد⇩
⓵ دسته اول
گناه شیرین و گناه غیر شیرین است
معمولاً پاسخ خداوند در برابر گناهان
غیر شیرین پاسخ خیلی محکمی بوده
مثلاً تشنه شده روزه هم هست آب میخورد
لذت میبرد اما روزه را شکسته و معصیت
انجام داده این گناه شیرین است
اما نادان کسی است که گناه غیر شیرین
انجام میدهد مثل غیبت کردن
بعضیها آنقدر به گناه غیر شیرین اعتیاد
پیدا میکنند که گناه غیر شیرین را
برای خودشان شیرین میکنند!
اگر در گناهان غیر شیرین دقت کنید
میبینید که عموم اینها حقالناس است
⓶ دسته دوم
گناهان صغیره و کبیره میباشد
گناه کبیره آن معصیتی که پرده دری
بیشتری در مقابل خدا دارد
گناه کبیره اصلاً نباید از مؤمن سر بزند
یکی از گناهان کبیره اصرار بر گناهان
صغیره است
⓷ دسته سوم
گناهان مربوط به حقالله
حقالناس و حقالنفس هست
⬅️ یکی از گناهان حقالنفس
آسیب رساندن به بدن است
شمایی که سیگار و قلیان میکشید
بدانید گناه حقالنفس انجام میدهید
و چون شیعه هستی خدا چند برابر با شما
حساب میکند برای اینکه چشم خدا
و امام زمان به شماست و شما حق ندارید
به خودتان آسیب برسانید!
⬅️ در رابطه با حقالناس در همین حد بگویم
که خدا حقالناس را از شهید هم میگیرد
اگر گناهی کردید و ظهور امام زمان عج را
عقب انداختید بدانید آنهایی که منتظر
امام زمان عج هستند آن دنیا حق خود را
از شما میخواهند!
میگوید من هفتاد سال عمر کردم
میخواستم به امام زمانم برسم تا در زمان
او رشد بیشتری داشته باشم
گناهان این آدم مانع ظهور شد
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمود:
به هیچ گناهی به نگاه کوچک نگاه نکنید
که شاید این گناه در دومینوی الهی
یک اثر وحشتناک داشته باشد
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
@Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹آیت الله بهجت ره
اگر انسان در مواقع شدت و خطر
در صحنه های گناه یاد خدا کند
و آن را بر فعل حرام ترجیح دهد
خدا میداند چه لذتی نصیبش میشود