eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
357 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۲۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللهُ عَنْها وَاللهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ {۱۰۱} اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد از امورى كه اگر برايتان آشكار شود ناراحتتان مى‌كند نپرسيد و اگر هنگام نزول قرآن از آنها سؤال كنيد برايتان روشن مى‌شود خداوند از سؤال‌هاى نابجاى شما گذشت و خداوند آمرزنده‌اى بردبار است(۱۰۱) ✨قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِها كافِرِينَ{۱۰۲} همانا از اين گونه سؤال‌ها گروهى از پيشينيان نيز پرسيدند و چون طاقت عمل نداشتند نسبت به آن منكر و كافر شدند(۱۰۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ پيامبر اكرم ﷺ با مردم درباره حج سخن مى‌گفت كسى پرسيد: آيا حج همه ساله واجب است يا در تمام عمر تنها يكبار؟ پيامبر پاسخ نداد، او چند بار پرسيد رسول خدا فرمود: اين همه اصرار براى چيست؟ اگر بگويم: هر سال كار بر شما سخت مى‌شود تا موضوعى را مطرح نكرده‌ام شما هم نپرسيد يكى از عوامل هلاكت امت‌هاى پيشين سؤال‌هاى نابجاى آنان بود گرچه آنچه را نمى‌دانيم بايد از اهلش بپرسيم «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ اما برخى سؤال‌هاست كه اگر جوابش روشن شود، به زيان فرد يا جامعه است مثل سؤال از عيوب ديگران، يا اسرار نظامى ⬅️ مسئولان بعضى از مطالبى را كه مى‌دانند نبايد در اختيار عموم بگذارند نظير مسائل اقتصادى، مانند: كمبود گندم و .... صداقت خوب است ولى صراحت همه جا مفيد نيست اخبار و اطلاعات بايد رده‌بندى و طبقه‌بندى شود جابرِ جُعفى، هزاران حديث از امام باقر علیه‌السلام مى‌دانست كه حقّ گفتن آن را براى همه مردم نداشت ⬅️ برخى از اخبار نبايد از رسانه‌ها و جرايد پخش شود چون به زيان مردم است گاهى سكوت عاقلانه لازم است «إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ» معلمان و گويندگان بايد ظرفیت شنوندگان را در نظر داشته باشند در برخى موارد بايد به شیوه تقیّه عقايد را كتمان كرد و برخى سؤال‌ها را جواب نداد «إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ» ⬅️ انسان حق ندارد اسرار مردم و اسرار نظامى را فاش سازد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ دانستن هر چيزى نه لازم است و نه مفيد بلكه بايد سراغ دانش‌هاى مفيد رفت «لا تَسْئَلُوا» حسّ كنجكاوى بايد تعديل شود و نبايد در پى اطلاعاتى رفت كه سبب ايجاد كدورت، مشكلات و اختلال در نظام جامعه مى‌شود ⓶ مكلّف نساختن مردم به پاره‌اى از احكام پرتوى از عفو و گذشت الهى است «لا تَسْئَلُوا ... عَفَا اللهُ عَنْها» ⓷ خداوند به بندگانش مهلت توبه مى‌دهد «غَفُورٌ حَلِيمٌ» ⓸ اگر مردم ظرفیت نداشته باشند بيان پاره‌اى از حقايق سبب كفر آنها مى‌شود «قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِها كافِرِينَ» 📗 تفسير نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۲۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨ما جَعَلَ اللهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَلا سائِبَةٍ وَلا وَصِيلَةٍ وَلا حامٍ وَلكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللهِ الْكَذِبَ وَ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ {۱۰۳} خداوند، درباره هيچ بحيره (حيوان گوش شكافته) و هيچ سائبه (حيوانى كه به خاطر زاد و ولد زياد او را آزاد كرده‌اند) و هيچ وصيله (حيوان نرى كه متّصل به ماده دو قلو به دنيا آمده باشد) و هيچ حام (شتر نرى كه ده بار براى جفت‌گيرى از آن استفاده شده باشد) حكمى نكرده است و شما را از استفاده گوشت و باركشى آن منع نفرموده و اين ممنوعیت‌ها خرافات زمان جاهلى است ولى كافران بر خدا دروغ مى‌بندند و بيشتر آنان اهل تعقّل نيستند(۱۰۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ قرب به خداوند بايد از راه‌هاى صحيح و معقول باشد، با هر نذرى يا از هر راهى نمى‌توان به خدا نزدیک شد مردم جاهلى مى‌پنداشتند با رها كردن حيوانات ياد شده به خدا يا بتان نزدیک مى‌شوند نظير اين احترام به حيوانات را هنوز در كشور هند درباره‌ى گاو مشاهده مى‌كنيم رها كردن و بلا استفاده گذاردن حيوان جايز نيست چه رسد به رها شدن انسان ⬅️ در روايت آمده است: «بحيرة» به شترى مى‌گويند كه پنج شكم زاييده باشد اگر پنجمى ماده بود گوشش را چاک مى‌زدند و خوردن گوشت آن را حرام مى‌دانستند ⬅️ امام صادق علیه‌السلام فرمود: در زمان جاهليت اگر شتر دو قلو مى‌زاييد مى‌گفتند: «وصيلة» و ذبح و خوردن گوشت آن شتر را حرام مى‌دانستند و اگر شتر ده شكم مى‌زاييد مى‌گفتند: «سائبة» است و در اين صورت سوار شدن و خوردنش را حرام مى‌دانستند و «حام» شترى بود كه به عنوان «فحل» از آن استفاده مى‌كردند كه ذبح آن را نيز حلال نمى‌دانستند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ دين را بايد از خرافات و بدعت‌ها پاک نمود «ما جَعَلَ الله» ⓶ تا از سوى خدا قانونى نسبت به تحريم حيوانات وضع نشده اصل حلال بودن آنهاست «ما جَعَلَ الله» ⓷ انتساب اتلاف مال و رها كردن حيوان نوعى افترا به خدا و حرام است «يَفْتَرُونَ عَلَى اللهِ الْكَذِبَ» ⓸ ريشه احكام الهى مصالح واقعى است اما خرافات ريشه در جهل و بى‌عقلى دارد «لا يَعْقِلُونَ» ⓹ اگر اكثریت جامعه اهل‌تعقل باشند بدعت‌ها رشد نمى‌كند «أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۲۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى‌ ما أَنْزَلَ اللهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَوَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ {۱۰۴} و هرگاه به آنان گفته شود: به سوى آنچه خداوند نازل كرده و به سوى پيامبر بیائید گويند: آنچه پدرانمان را بر آن يافتيم ما را بس است، آيا هر چند پدرانشان چيزى نمى‌دانستند و به حق هدايت نشده بودند و بيراهه مى‌رفتند بايد راه آنان را ادامه دهند؟ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ شايد آيه مربوط به خرافه‌هايى باشد كه در آیه قبل آمده بود كه هرگاه به آنان گفته شود دست از اين خرافات برداريد مى‌گويند: «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ قرآن، مردم را به پيروى از دستورات خدا و رسول فرا مى‌خواند. تَعالَوْا إِلى‌ ... ⓶ پذيرفتن دعوت اسلام سبب تعالى و رشد است. كلمه‌ «تَعالَوْا» به معناى حركت به سمت عُلوّ و رشد است ⓷ اصل، فرهنگ الهى است نه فرهنگ پيشينيان «ما أَنْزَلَ الله» ⓸ قرآن به تنهايى كافى نيست سنّت و سيره و حكومت رسول‌الله هم ملاک عمل است «تَعالَوْا إِلى‌ ما أَنْزَلَ الله وَ إِلَى الرَّسُولِ» ⓹ اهل خرافات و افراد مرتجع و واپسگرا حاضر به شنيدن حقّ نيستند «قالُوا حَسْبُنا» ⓺ نه سنت‌گرايى اصل است و نه نوگرايى اصل علم و هدايت است «لا يَعْلَمُونَ، لا يَهْتَدُونَ» ⓻ وجدان خود را حاكم كنيم أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ‌ ... ⓼ پيروى از افكار جاهلانه آنان و وفادارى نابجا جايز نيست «أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ» ⓽ تقليد كوركورانه، نشانه‌ بى‌عقلى است «لا يَعْقِلُونَ» در آيه‌ قبل و تعصب روى نياكان در اين آيه ⓾ تقليد جاهل از جاهل بى‌معناست وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا ... آباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ‌ 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۲۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ {۱۰۵} اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، بر شما باد حفظ خودتان، چون شما هدايت يافتيد آنكه گمراه شد زيانى به شما نمى‌رساند بازگشت همه شما به سوى خداست و او شما را به آنچه مى‌كرديد آگاه مى‌سازد(۱۰۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ بعضى اين آيه را دستاويز قرار داده و مى‌گويند: وظیفه هر كس تنها حفظ خود است و ما مسئول گناه ديگران و امر و نهى آنان نيستيم! ⬅️ در پاسخ آنان مى‌گوئیم: با وجود آيات و روايات متعددى كه همه نشان از وجوب امر به معروف و نهى از منكر دارد بايد گفت: مراد اين آيه رها كردن اين دو وظيفه نيست، بلكه مراد آن است كه اگر امر و نهى صورت گرفت ولى اثر نكرد شما ديگر وظيفه‌اى جز حفظ خود نداريد علاوه بر آنكه حفظ جامعه از گناه به وسيله‌ امر به معروف و نهى از منكر يكى از مصاديق «حفظ خويشتن» است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① در راه حقّ، از تنهايى نترسيم «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ» ② اگر حريف ديگران نمى‌شويم حريف نفس خود باشيم «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ‌» ③ انحراف جامعه مجوز گناه كردن افراد نيست «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ‌» ④ در قيامت هر كس مسئول كار خويش است «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ» ⑤ در پى كشف و افشاى عيوب ديگران نباشيم «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ» ⑥ اهل ايمان بر رفتار و كردار نارواى گمراهان و عقائد باطل آنان مؤاخذه نخواهند شد «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ» ⑦ در راه نجات ديگران، خودتان غرق نشويد «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ» ⑧ چنان بايد تربيت شويم كه فساد محيط و جامعه در ما تأثير نگذارد «لا يَضُرُّكُمْ» ⑨ روحیّه خود را بخاطر انحراف ديگران از دست ندهيم «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ» ⑩ گرچه منحرفان در كمين هستند اما راه مصونيّت يافتن هدايت پذيرى است «لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ» ⑪ ايمان به معاد عامل خودسازى است «إِلَى اللهِ مَرْجِعُكُمْ» ⑫ پيروى از نياكان و تقليد كوركورانه از ديگران، در قيامت نجات‌بخش انسان نيست بلكه هر كس بايد پاسخگوى راه و عمل خويش باشد «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ‌ ... فَيُنَبِّئُكُمْ‌» ⑬ رفتار و كردار انسان در دنيا فرجام او را در قيامت روشن مى‌كند «فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
💠🔹حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و سخنران مذهبی با انتشار اطلاعیه‌ای توصیه‌هایی را به مردم پیرامون جلوگیری از بلایا و ابتلا به بیماری‌ها داشت ⤵️ متن این اطلاعیه به شرح زیر است↯ به همه مؤمنین و خصوصاً هموطنان عزیز توصیه می‌شود ضمن رعایت کلیه نکات و دستوراتی که متخصصین و اطبای محترم فرموده‌اند و رعایت بهداشت فردی که توجه به آن ضروری و لازم است و نیز پرهیز از ایجاد اضطراب بیجا و توکل به حضرت رب‌العالمین که همه چیز در ید قدرت اوست جهت عنایت خاص حضرت رب‌العالمین به این نکات نیز توجه شود: ⓵ از درگاه پروردگار طلب مغفرت نموده و ذکر استغفار زیاد گفته شود تا به استناد به آیه شریفه 《اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً...》 مشمول رحمت حق واقع شویم ⓶ از گفتن ذکر «یارب» خصوصاً در قنوت و رکوع و سجده نماز و به ویژه در سجده آخر به تعداد ۱۰ مرتبه با حال خضوع و خشوع غفلت نشود ⓷ توصیه‌ای را که عالم ربانی مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سیداحمد خوانساری رضوان‌الله‌ تعالی‌ علیه نسبت به قرائت ۶ آیه بعد از نماز صبح فرمودند انجام گردد (مشروح به پیوست می‌آید) ⓸ به وجود مقدس حضرات معصومین خصوصاً حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام با زیارت عاشورا توسل شود ⓹ ذکر یونسیه روزی ۴۰ مرتبه گفته شود «لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمِینَ» امیدوارم همگان مشمول عنایت ویژه حضرت ارحم الراحمین و نظر کیمیا اثر حضرات معصومین به ویژه حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع گردیم فقیر حسین انصاریان ✧✾════✾✰✾════✾✧ ↩️ براساس این گزارش آیات توصیه شده آیت‌ الله العظمی خوانساری که از امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت شده است: هر کس این ۶ آیه را هر روز صبح بخواند خداوند متعال او را از هر بدی کفایت فرماید هر چند او خودش را به هلاکت انداخته باشد 【بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ】 ✸ قُلْ لَنْ یُصِیبَنَا إِلَّا مَا کَتَبَ اللهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَ عَلَی اللهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿سوره توبه، آیه ۵۱﴾ ✸ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللهُ بِضُرٍّ فَلَا کَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ﴿سوره یونس، آیه ۱۰۷﴾ ✸ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللهِ رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ ﴿سوره هود، آیه ۶﴾ ✸ وَ کَأَیِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللهُ یَرْزُقُهَا وَ إِیَّاکُمْ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ ﴿سوره عنکبوت، آیه ۶۰﴾ ✸ مَا یَفْتَحِ اللهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا وَ مَا یُمْسِکْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿سوره فاطر، آیه ۲﴾ ✸ قُلْ أَفَرَأَیْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ ﴿سوره زمر، آیه۳۸﴾ در ادامه بگوئید: 《حَسْبِیَ اَللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ اَلْعَرْشِ اَلْعَظِیمِ》 ⬅️ از مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد خوانساری نقل شده است: در سال‌های دورتر بیماری وبا به ایران و خوانسار آمده بود بدین دلیل در شهرستان خوانسار و در اکثر خانه‌ها یک نفر یا بیشتر از دنیا رفتند مگر خانه‌هایی که هر روز این آیات مبارک را بعد از نماز صبح می‌خواندند که به آنها هیچ صدمه‌ای وارد نشد. °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۲۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨یَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شَهادَةُ بَيْنِكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنانِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ أَوْ آخَرانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ أَنْتُمْ ضَرَبْتُمْ فِی الْأَرْضِ فَأَصابَتْكُمْ مُصِيبَةُ الْمَوْتِ تَحْبِسُونَهُما مِنْ بَعْدِ الصَّلاةِ فَيُقْسِمانِ بِاللهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لا نَشْتَرِی بِهِ ثَمَناً وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى‌ وَلا نَكْتُمُ شَهادَةَ اللهِ إِنَّا إِذاً لَمِنَ الْآثِمِينَ {۱۰۶} اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد هرگاه نشانه‌هاى مرگ يكى از شما فرا رسد از ميان خود دو نفر عادل را هنگام وصيّت به شهادت و گواهى فرا خوانيد و اگر در مسافرت بوديد و مصيبت مرگ به سراغ شما آمد و شاهد مسلمانى نبود دو تن از غير هم‌كيشانتان را به گواهى بطلبيد و اگر در صداقت آنان شک کردید پس از نماز آن دو را نگاهداريد تا به خداوند قسم ياد كنند كه ما حاضر نيستيم حقّ را به هيچ قيمتى بفروشيم هر چند در مورد فاميل باشد و هرگز شهادت الهى را پنهان نمى‌كنيم كه در اين صورت از گنهكارانيم(۱۰۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ مسلمانى به نام «ابن ابى ماريه» همراه دو مسيحى به نام‌هاى تميم و عدى كه برادر بودند به سفر تجارى رفتند. مسلمان بيمار شد، وصيّت نامه‌اى نوشت و آن را ميان وسايل خود پنهان كرد و اموال خود را به آن دو مسيحى داد كه به وارثان بدهند پس از مرگش آن دو نفر در ميان اثاثیه او اجناس گران‌بهايى ديده و برداشتند پس از مراجعت به مدينه باقى آنها را به وارثان دادند ورثه، وصيت‌نامه را در ميان وسايل ديدند كه صورت همه اثاثيه در آن ثبت شده بود چون مطالبه كردند آن دو مسيحى انكار كردند شكايت را نزد پيامبر بردند در اين هنگام بود كه آيه‌ى فوق نازل شد ⬅️ طبق حديثى از اصول كافى پيامبر از آن دو سوگند گرفت و تبرئه‌شان كرد ولى چون دروغشان از طريق نامه كشف شد حضرت بار ديگر آن دو را احضار كرد وارثان سوگند ياد كردند كه اجناس ديگرى هم بوده و آنها را پس گرفتند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① آستانه مرگ آخرين فرصت براى وصيّت كردن است «إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ» ② هنگام وصيّت، مؤمن بايد دقت‌هاى لازم را به كار بندد «حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنانِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ» ③ براى اداى حقّ مردم دو شاهد عادل بگيريد «اثْنانِ ذَوا عَدْلٍ» ④ براى اداى حق مردم اگر مسلمان حضور نداشت با غير مسلمان كار را محكم كنيد «غَيْرِكُمْ» لكن غير مسلمانى كه خداوند را قبول داشته باشد تا بتواند به نام مقدس او سوگند ياد كند «فَيُقْسِمانِ بِاللهِ» ⑤ مراعات حقوق مردم همه جا مهم است و مكان بردار نيست «ضَرَبْتُمْ فِی الْأَرْضِ» ⑥ براى پرداخت حق هرگونه شک را دفع كنيد «تَحْبِسُونَهُما ... إِنِ ارْتَبْتُمْ‌» ⑦ سوگند يكى از راه‌هاى شک‌زدايى است «فَيُقْسِمانِ» ⑧ تنها سوگند به نام «الله» ارزشمند و معتبر است «فَيُقْسِمانِ بِاللهِ» ⑨ براى اداى حق از صحنه‌هاى مذهبى و ملكوتى و مكان‌ها و زمان‌هاى مقدس کمک بگيريم «مِنْ بَعْدِ الصَّلاةِ فَيُقْسِمانِ بِاللهِ» ⑩ يكى از عوامل انحراف رسيدن به پول است «لا نَشْتَرِی بِهِ ثَمَناً» ⑪ يكى از عوامل انحراف محبّت و علاقه‌هاى فاميلى است «لا نَشْتَرِی بِهِ ثَمَناً وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى‌» ⑫ تنها موردى كه متن «سوگندنامه» از طريق وحى، ديكته شده است «حقّ الناس» است لا نَشْتَرِی ... ⑬ كتمان حقّ و خيانت در گواهى عادل را فاسق مى‌كند و در همه اديان الهى حرام شمرده شده است «ذَوا عَدْلٍ»، مى‌شود «لَمِنَ الْآثِمِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۲۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَإِنْ عُثِرَ عَلى‌ أَنَّهُمَا اسْتَحَقَّا إِثْماً فَآخَرانِ يَقُومانِ مَقامَهُما مِنَ الَّذِينَ اسْتَحَقَّ عَلَيْهِمُ الْأَوْلَيانِ فَيُقْسِمانِ بِاللهِ لَشَهادَتُنا أَحَقُّ مِنْ شَهادَتِهِما وَ مَا اعْتَدَيْنا إِنَّا إِذاً لَمِنَ الظَّالِمِينَ {۱۰۷} پس اگر معلوم شد كه آن دو شاهد گناه و خيانت كرده‌اند و سوگندشان ناحقّ بوده دو نفر ديگر كه مسلمان هستند و شهادت بر ضررشان تمام شده و به ميّت نزدیک‌ترند برخاسته و به خدا سوگند ياد نمايند كه قطعاً گواهى ما وارثان مسلمان از گواهى آن دو غير مسلمانى كه خيانتشان آشكار شده به حقّ نزدیک‌تر است و بگويند ما از حدّ و حقّ تجاوز نكرده‌ايم كه اگر چنين كنيم قطعاً از ستمكارانيم(۱۰۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ كلمه‌ «عثور» به معناى آگاهى بدون تجسس است مخفى نماند كه گواهى و سوگند اولياى ميّت بر اساس اطلاعى است كه از قبل درباره‌ اموال او هنگام سفر يا غير سفر داشته‌اند ⬅️ براى كلمه «اوليان» در آيه دو معنا مى‌توان كرد: ⓵ دو نفر وارث كه گواهى بر ضررشان داده شده ولى بخاطر وارث بودن به ميّت نزدیک‌تر و اولى هستند ⓶ مراد همان دو گواهى هستند كه ميّت از آنان درخواست گواه شدن كرده و لحظه مرگ حاضر بوده‌اند و به خاطر همين حضور يا درخواست، اولویت پيدا كرده‌اند ⬅️ بنابراين ترجمه چنين مى‌شود: اگر معلوم شد كه دو نفر اول مرتكب گناه شدند پس دو نفر ديگر به جاى آنان به گواهى دادن قيام كنند كه آن دو نفر از كسانى باشند كه دو شاهد نخست عليه آنان مرتكب گناه شده‌اند ⬅️ شهادت و گواهى بايد از هر دو نفر و با اسم مبارک الله باشد و محتواى سوگند همان باشد كه در آيه آمده است كه ◽️اولًا سوگند ما راست است و ما قصد تجاوز به حقوق مردم را نداريم ◽️ثانياً اگر سوگند ما دروغ بود اقرار به ستمگرى خود داريم ⬅️ شهادت دروغ نوعى تجاوز و ظلم به حقوق مردم است «اعْتَدَيْنا ... لَمِنَ الظَّالِمِينَ‌» 📗تفسير نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۲۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨ذلِکَ أَدْنى‌ أَنْ يَأْتُوا بِالشَّهادَةِ عَلى‌ وَجْهِها أَوْ يَخافُوا أَنْ تُرَدَّ أَيْمانٌ بَعْدَ أَيْمانِهِمْ وَاتَّقُوا اللهَ وَاسْمَعُوا وَاللهُ لا يَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ{۱۰۸} اين روش به صواب نزديكتر است براى اينكه شهادت را به نحو درست ادا كنند و يا بترسند كه بعد از سوگند خوردنشان سوگندهايى برگردانده شود و جاى سوگند آنان را بگيرد و از خداوند پروا كنيد و فرمان‌هاى او را گوش كنيد و خداوند گروه فاسق را هدايت نمى‌كند(۱۰۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ اين آيه، فلسفه سخت‌گیرى و دقت در امر شهادت و شاهد گرفتن كه در آيات قبل مطرح بود بيان مى‌كند و اینكه سوگند بعد از نماز در حضور مردم سبب مى‌شود كه شهادت‌ها واقعى باشد چون اگر سوگند و شهادت آنان پذيرفته نشود آبروى آنان در جامعه مى‌رود ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ مراسم و تشريفاتى كه عامل حفظ و تثبيت حق مردم شود ارزشمند است «ذلِکَ أَدْنى‌ أَنْ‌ ...» ⓶ يكى از عوامل بازدارنده‌ از گناه نگرانى از رسوايى در جامعه است «أَوْ يَخافُوا أَنْ تُرَدَّ أَيْمانٌ» ⓷ چنان زندگى كنيم كه نااهلان عادل‌نما نتوانند با سوگند دروغ زحمات ما را هدر دهند و بدانند كه اظهارات نادرستشان توسط گروه بهترى رد مى‌شود «أَنْ تُرَدَّ أَيْمانٌ بَعْدَ أَيْمانِهِمْ» ⓸ در امر وصيّت، سوگند و شهادت تقوا داشته باشيم «وَ اتَّقُوا الله» ⓹ شهادت ناحقّ نشانه‌ فسق است «وَاللهُ لا يَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ» 📗تفسير نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ 《وُصولُ المَرءِ إلى‏ كُلِّ ما يَبتَغيهِ مِن طِيبِ عَيشِهِ، وأمنِ سِربِهِ وسَعَةِ رِزقِهِ بِحُسنِ نِيَّتِهِ وَسَعَةِ خُلقِهِ》 ↫◄ آدمى با نيّت نيكو و اخلاق خوش به تمام آنچه در جستجوى آن است از زندگى خوش و امنيّت محيط و فراخى روزى دست می‌یابد. 📗غررالحکم، حدیث ۱۰۱۴۱
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۲۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَوْمَ يَجْمَعُ اللهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ماذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَنا إِنَّکَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ {۱۰۹} روزى فرا رسد كه خداوند پيامبران را گرد آورد پس بگويد: به دعوت شما چه پاسخى داده شد؟ گويند: ما علمى به حقيقت امر نداريم همانا داناى غيب‌ها تويى تو(۱۰۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ امام باقر علیه‌السلام درباره تأويل اين آيه فرمود: پرسش خداوند از پيامبران پرسش درباره اوصياى آنهاست كه جانشين انبیاء بودند ⬅️ رسولان الهى نيز پاسخ مى‌دهند: ما درباره آنچه پس از ما درباره اوصياى ما كردند خبر نداريم ⬅️ علم حقيقى از آن خداست و هر كه علمى دارد از او دارد همان گونه كه غيب را تنها او مى‌داند و علم آن را به هر كس بخواهد مى‌دهد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ در قيامت از انبيا سؤال مى‌شود كه رفتار مردم نسبت به آنان چگونه بوده است «ما ذا أُجِبْتُمْ» ⓶ علم انبيا نسبت به علم الهى هيچ است «لا عِلْمَ لَنا» 📗تفسير نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹امام حسين علیه‌السلام⇩ 《ان الأمر بِالمَعروف وَالنَّهی عَن المُنکر، دُعاء اِلی الاِسلام مَع رد المَظالم وَ مُخالفة الظالِم وَ قِسمة الفیء وَالغنائم وَ أخذ الصَدقات مِن مَواضِعِها وَ وضعها فِی حَقّها》 ↫◄ امر به معروف و نهی از منکر آن است که: ◽️کافران را به اسلام دعوت کنی ◽️حقوق ستمديدگان را باز ستانی ◽️با ستمگر به مخالفت برخيزی ◽️غنیمت‌ها و بيت المال را عادلانه بين اهلش قسمت کنی ◽️صدقات زکات را از آنجا که بايد بگيری و در آنجا که بايد مصرف کنی. 📗تحف العقول، صفحه۲۷۰
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۲۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِذْ قالَ اللهُ يا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِی عَلَيْکَ وَ عَلى‌ والِدَتِکَ إِذْ أَيَّدْتُکَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ وَ كَهْلًا وَ إِذْ عَلَّمْتُکَ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْراةَ وَالْإِنْجِيلَ وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِی فَتَنْفُخُ فِيها فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِی وَ تُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِی وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى‌ بِإِذْنِی وَ إِذْ كَفَفْتُ بَنِی إِسْرائِيلَ عَنْکَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَقالَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ {۱۱۰} زمانى كه خداوند فرمود: اى عيسى پسر مريم! نعمتم را بر تو و بر مادرت ياد كن آنگاه كه تو را با «روح‌القدس» تأييد كردم در گهواره به اعجاز و در بزرگسالى به وحى با مردم سخن گفتى و آنگاه كه كتاب و حكمت و تورات و انجيل به تو آموختم و فراموش مكن زمانى را كه به اذن من از گِل چيزى به صورت پرنده ساختى و در آن دميدى پس با اذن من پرنده‌اى شد و با اذن من كور مادرزاد و پيسى گرفته را شفا مى‌دادى و آنگاه كه به اذن من مردگان را زنده از گور بيرون مى‌آوردى و به ياد آور زمانى كه دست ظلم بنى‌اسرائيل را از تو كوتاه كردم آنگاه كه تو دلايل روشن برايشان آوردى پس كافران از ايشان درباره معجزات تو گفتند: اين چيزى جز سحر آشكار نيست(۱۱۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ از اين آيه تا آخر سوره درباره حضرت عيسى علیه‌السلام است در اين آيه انواع لطف الهى و در آغاز همه تأیید به روح القدس درباره‌ حضرت مسيح بيان شده است در آغاز آيه مى‌فرمايد: اى عيسى ياد كن از نعمت‌هايى كه به تو و به مادرت دادم ولى‌ آنچه از نعمت‌ها در آيه به چشم مى‌خورد همه نعمت‌ها مربوط به حضرت عيسى است نه مادرش، شايد به خاطر آنکه نعمت به فرزند در حقيقت نعمت به مادر است ⬅️ شايد هم مراد آيه نعمت‌هايى باشد كه در سوره آل عمران درباره حضرت مريم آمده است ⬅️ شايد مراد از كتاب، كتب غير تورات و انجيل باشد و نام تورات و انجيل با آنكه آن دو نيز كتابند به خاطر اهمیت برده شده است ⬅️ از حضرت على علیه‌السلام پرسيدند: آن حيوانى كه بدون قرار گرفتن در رحم (يا تخم) پيدا شد چيست؟ فرمود: پرنده‌اى كه حضرت عيسى با دميدن در مجسمه به وجود آورد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① ياد الطاف خدا به اوليايش مایه دلگرمی براى رهروان حقّ است «إِذْ» ② زن به مقامى مى‌رسد كه دوش به دوش پيامبر مطرح مى‌شود «عَلَيْکَ وَ عَلى‌ والِدَتِکَ» بلكه یک زن و فرزند پيامبرش با هم یک آيه شمرده مى‌شوند «وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آيَةً» ③ حضرت عيسى با تكلّم در گهواره هم نبوت خويش و هم عفت و عصمت مادرش را ثابت كرد «تُكَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ» ④ سخنان عيسى در گهواره نمايى از وحى بود «أَيَّدْتُکَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ‌» ⑤ اراده الهى نياز به تجربه قدرت و گذشت زمان را حل مى‌كند و حضرت عيسى بدون تجربه و تمرين و صرف زمان در كودكى همان حرف‌هاى صحيح را مى‌گويد كه در پيرى مى‌زند نه حرف كودكانه. «فِی الْمَهْدِ وَ كَهْلًا» ⑥ پيامبران هم بايد علم داشته باشند «الْكِتابَ» هم بينش‌ «الْحِكْمَةَ» هم گفته‌هاى پيشينيان را بدانند «التَّوْراةَ» و هم پيام جديد داشته باشند. «الْإِنْجِيلَ» ⑦ تعبير آفرينش و خلق به غير خدا هم نسبت داده مى‌شود «إِذْ تَخْلُقُ» ⑧ اذن خداوند، مجوّز ساختن مجسّمه پرندگان بوده است «تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِی» ⑨ اولياى خاص خدا ولايت تكوينى دارند جملات‌ «تَخْلُقُ، فَتَنْفُخُ، تُبْرِئُ‌ تُخْرِجُ» به حضرت عيسى خطاب شده است ⑩ در اعجاز عيسى علیه‌السلام هم نفس مسيحايى او و هم هنر مجسمه ساختن نقش داشته است «كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ ... فَتَنْفُخُ‌» ⑪ نفس مسیحائی، جماد را پرواز داد ولى دل‌های بنى‌اسرائيل را نه «فَتَنْفُخُ فِيها فَتَكُونُ طَيْراً» ⑫ آنجا كه خطر شرک زياد است تكرار توحيد لازم است تكرار «تَخْلُقُ‌، بِإِذْنِی تُبْرِئُ‌، بِإِذْنِی تُخْرِجُ الْمَوْتى‌ بِإِذْنِی» ⑬ وقتى خداوند قدرت احياگرى و شفا دادن را به انبيا مى‌دهد توسل و استمداد مردم نيز بايد جايز باشد «تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ‌، فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِی وَ تُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِی وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى‌ بِإِذْنِی» مگر مى‌شود خداوند به كسى قدرت بدهد اما مردم را از توجه به آن منع كند؟! ⑭ زنده شدن مردگان و «رجعت» در همين دنيا صورت گرفته است «تُخْرِجُ الْمَوْتى‌» ⑮ سوء قصد بنى‌اسرائيل به حضرت عيسى علیه‌السلام از سوى خدا دفع شد «كَفَفْتُ بَنِی إِسْرائِيلَ عَنْکَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ➯ @Ahadis14masuom