➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امـام باقـر علیـهالسلام⇩
《تَعَرَّضْ للرّحمَةِ وَ عَفوِ اللهِ بحُسنِ المُراجَعَةِ وَاستَعِنْ على حُسنِ المُراجَعَةِ بخالِصِ الدُعاءِ وَالمُناجاةِ فِی الظُّلَمِ》
↫◄ با بازگشت راستين
خود را در معرض رحمت
و بخشش خدا قرار ده
و براى بازگشت راستين
از دعاى خالصانه و مناجات
در دل تاریکیها کمک بگير
📗تحف العقول، صفحه ۲۸۵
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_مــائـده
#صفحــه۱۲۷
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قالَ اللهُ هذا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً رَضِیَ اللهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ{۱۱۹}
خداوند فرمود: اين روزى است كه
راستگويان را صداقتشان سود دهد
برايشان باغهائی است كه زير درختانش
نهرها جارى است هميشه در آن ماندگارند
خداوند از آنان راضى است آنان نيز از او
راضىاند اين رستگارى بزرگ است(۱۱۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨للهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَ ما فِيهِنَّ
وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ {۱۲۰}
ملک و حكومت آسمانها و زمين و آنچه
در آنهاست تنها از آن خداست
و او بر هر چيزى تواناست(۱۲۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آيات قبل سخنان عيسى علیهالسلام
در محضر خداوند مطرح شد كه:
◽️من جز حق نمىگويم
«ما يَكُونُ لِی أَنْ أَقُولَ ما لَيْسَ لِی بِحَقٍّ»
2. اگر ناحقّى گفتهام تو مىدانى
«إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ»
◽️جز يكتاپرستى كه مرا امر كردى
به مردم چيزى نگفتم
«ما قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا ما أَمَرْتَنِی بِهِ أَنِ اعْبُدُوا الله»
◽️مراقب و ناظر مردم بودم تا منحرف نشوند «كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً»
⬅️ در اين آيه خداوند مىفرمايد:
همه سخنان عيسى صحيح و راست است
و امروز روزىاست كه راستى راستگويان
نجات بخش است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ مؤمنان اگر به خاطر صداقتشان
مشكلاتى را در دنيا تحمل كنند
اين راستى و صداقت در آخرت براى آنان
كارساز است «يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ»
⓶ تنها صادقان نفع مىبرند نه مدّعيان
شعاردهندگان و رياكاران «يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ»
⓷ بهشت در كنار رضايت خداوند
فوز بزرگ و رستگارى است
«جَنَّاتٌ ... رَضِیَ اللهُ ... ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»
⓸ عبادت كسى شايسته است كه
سلطنت عالم و قدرت مطلقه هستى
در اختيار اوست، نه ديگران
گر چه پيامبر باشند
«للهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ»
«والحمد لله ربّ العالمين»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
2.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امـام صـادق علیـهالسلام⇩
《إذا كانَتْ عَشِيَّةُ الخَميِسِ وَ ليَلةُ الجُمُعَةِ نَزَلَتْ مَلائِكَةٌ مِن السَّماءِ مَعها أقلامُ الذَّهَبِ وَ صُحُفُ الفِضِّةِ، لايَكتُبونَ (عَشِيَّةَ الخَميِسِ وََ لیَلَةَ الجُمعَةِ إلی أنْ تَغيِبَ الشَّمسُ) إلاّ الصَّلاةََ عَلی النَّبِیِّ وَ آلِهِ》
↫◄ از شامگاه پنجشنبه و شب جمعه
فرشتگانی با قلمهائی از طلا
و لوحهایی از نقره
از آسمان به سوی زمين میآیند
و تا غروب روز جمعه
ثواب هیچ عملی را نمینویسند
به جز صلوات بر
محمّد و آل محمّد علیهم السلام
📗مستدرک وسائل الشيعة، 6: 70
💢↶ سيمـاى سـوره انعـام ↷💢
⬅️ اين سوره يكصد و شصت و پنج آيه دارد
و همه آيات آن يكجا در مکه
و با تشريفات خاصى نازل شده است
جبرئيل اين سوره را با بدرقه هفتاد هزار
فرشته بر پيامبر خدا ﷺ نازل كرد
از محمد بن يعقوب كلينى با سندهاى
گوناگون از حسن بن على بن ابى حمزة
او از امام صادق علیهالسلام روايت كرده كه
آيات سوره انعام در یک مرحله نازل گرديده
و اسامى ذات باریتعالی در هفتاد جاى آن
ذكر شده است و اگر مردم ثواب قرائت آن را
بدانند هرگز از خواندن و قرائت آن دست برنميدارند
⬅️ پيام اصلى آيات اين سوره
مبارزه با شرک و دعوت به توحيد است
از آنجا كه مشركان جزيرة العرب به اعتقاد خود
بعضى چهارپايان را حلال و بعضى را حرام
میدانستند، قرآن در مقام مبارزه
با اين گونه خرافات و باورهاى غلط
از آيه 136 اين سوره به بعد، احكامى را
در مورد چهارپايان بيان میدارد كه بدين
جهت اين سوره «انعام» نام گرفته است.
⬅️ رواياتى درباره فضيلت اين سوره
و نيز برآورده شدن حاجت به واسطه تلاوت
اين سوره آمده است
از جمله از امام صادق علیهالسلام نقل شده
كه هر كس چهار ركعت نماز با دو سلام بخواند
آنگاه اين سوره و سپس دعايى را قرائت كند
حاجاتش برآورده میشود.
📗تفسير نور، جلد۲، صفحه۴۰۸
⬅️ در هيچ سورهاى به اندازه اين سوره
كلمه «قل» نيامده است
تكرار 44 بار اين خطاب به پيامبر
شايد بخاطر آن است كه در اين سوره
عقائد باطل و انحرافها و توقّعات بیجای
مشركان بيان شده و لازم است
قاطعيّت در كار باشد
اين مطلب بيانگر آن است كه پيامبر ﷺ
مأمور است متن وحى را بى كم و كاست بگويد.
📗تفسير نور، جلد۲، صفحه۴۰۹
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۲۸
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
《بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ》
✨اَلْحَمْدُ للهِ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَالْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ{۱}
به نام خداوند بخشنده مهربان
ستايش مخصوص خداوندى است
كه آسمانها و زمين را آفريد
و تاريكىها و روشنى را قرار داد
اما كافران، ديگران را با پروردگارشان
برابر و همتا مىگيرند(۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در تمام قرآن واژه «نور» مفرد
و واژه ظلمات به صورت جمع آمده است
اصولًا حق يكى است و راههاى باطل بسيار
آرى نور، نشانه وحدت
و ظلمات نشانه پراكندگى است
«يَعْدِلُونَ» از «عدل» به معناى همتاست
اولين آیه اين سوره به «آفرينش نظام هستى»
دومين آيه به «آفرينش انسان»
و سومين آيه به نظارت بر
«اعمال و رفتار انسان» اشاره دارد
⬅️ به فرموده حضرت على علیهالسلام
اين آيه پاسخ به سه گروه از منحرفان است:
◽️الف: «مادّيون» كه منكر آفرينش الهى
و حدوث خلقتند «خَلَقَ السَّماواتِ»
◽️ب: «دوگانه پرستان» كه براى نور و ظلمت
دو مبدأ قائلند «جَعَلَ الظُّلُماتِ وَالنُّورَ»
«اوِستا» فعلى اهريمن را خداى ظلمات
و اهورا مزدا را خداى نور دانسته
و ميان آن دو تضاد قائل است
◽️ج: «مشركان» كه براى خداوند
شریک و شبیه قائلند
«ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ»
⬅️ امام موسی کاظم علیهالسلام درباره
«بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ» فرمودند:
يعنى كافران، ظلمات و نور و جور و عدل
را يكسان مىشمارند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ خداوند هم از عدم به وجود آورده است
هم در موجودها، كيفيات جديد
و نوآورىهايى قرار مىدهد
آفرينش ابتدائى «خَلَقَ»
آفرينش تَبَعى «جَعَلَ»
⓶ شریک دانستن براى خدا
نوعى انكار خدا و كفر به اوست
«الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۲۸
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨هُوَ الَّذِی خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضى أَجَلًا
وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ{۲}
او كسى است كه شما را از گل آفريد
پس از آن اجلى را براى زندگى شما در دنيا قرار داد و اجلى معيّن كه مربوط به آخرت يا غير قابل تغيير در دنياست نزد اوست، پس با وجود اين شما شک و شبهه مىکنید؟(۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آیه پیش مسائل آفاقى
و خلقت آسمانها و زمین مطرح شده
اينجا خلقت انسان و حيات محدود او
در اين دنيا آمده است
⬅️ در قرآن ۲۱ مرتبه از «أجل مسمّى»
سخن به ميان آمده است
خداوند براى عمر انسان دو نوع
زمانبندی قرار داده
يكى حتمى كه اگر همه مراقبتها هم بعمل آيد
عمر مانند نفت چراغ تمام مىشود
و ديگرى غير حتمى كه مربوط به كردار
خودمان است، مثل چراغى كه نفت دارد
ولى آن را در معرض طوفان قرار دهيم
⬅️ در روايات كارهايى همچون:
صله رحم، صدقه، زكات، دعا و...
سبب طول عمر
و اعمالى همچون: قطع رحم و ظلم و...
سبب كوتاه شدن عمر دانسته شده است
⬅️ امام باقر علیهالسلام در مورد
«أَجَلًا وَ أَجَلٌ» فرمود: آنها دو أجل هستند:
يكى محتوم و قطعى و ديگرى موقوف
(يعنى مشروط و معلّق)
به نقل ابن عباس خداوند براى انسان
دو اجل قرار داده: يكى از تولد تا مرگ
ديگرى از مرگ تا قيامت
انسان با اعمال خود گاهى از يكى مىكاهد
و به ديگرى مىافزايد
پس پايان اجل هيچكس قابل تغيير نيست
«وَ ما يُعَمَّرُ مِنْ مُعَمَّرٍ وَلا يُنْقَصُ مِنْ عُمُرِهِ
إِلَّا فِی كِتابٍ»
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ مدت عمر و پایان زندگی بدست ما نيست
«هُوَ الَّذِی .... قَضى أَجَلًا»
⓶ تنها خداوند بر اجل مسمّى (أجل قطعى)
آگاه است «أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ»
⓷ با آنكه آفرينش و پايان كار انسان
همه از خدا و به دست اوست
پس چرا در مبدأ و معاد شک كنيم؟
«ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۲۸
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ هُوَ اللهُ فِی السَّماواتِ وَ فِی الْأَرْضِ
يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَ جَهْرَكُمْ وَ يَعْلَمُ ما تَكْسِبُونَ{۳}
و اوست كه در آسمانها و در زمين خداوند است، نهان و آشكار شما را مىداند و هر چه را به دست مىآوريد نيز مىداند(۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در پاسخ به عقیده انحرافى چند خدايى
"خداى باران، خداى جنگ، خداى صلح
خداى زمين و ... اين آيه مىفرمايد:
خداى همه چيز و همه جا يكى است
⬅️ امام صادق علیهالسلام درباره
اين آيه فرمود: او به تمام مخلوقات
از نظر علم و قدرت و سلطه و حاكمیت
احاطه دارد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ ايمان به احاطه علمى خداوند
هم انگيزه براى كار نيك است
و هم بازدارنده از كار بد
«يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَ جَهْرَكُمْ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امام جعفرصادق علیهالسلام⇩
《هُوَ المُفرِّجُ الکُرَبِ عَن شیعَتِه
بَعد ضَنکِ شَدیدٍ وَ بَلاءٍ طَویل》
↫◄ تنها او مهدی علیهالسلام است
که پس از دورانهای طولانی بلاخیز
و تنگناهای طاقتفرسا
غمها و گرفتاریها را از دل شیعیانش
برطرف مینماید.
📗الزام الناصب، صفحه ١٣٨
#وظایــفمنتظــــرانظهــــور
💢↶ تکلیـــف اوّل:
◽️⇦ از مهم ترین و واجبترین تکالیف
مردم نسبت به امام زمان عج
معرفت و شناخت آن حضرت است
روشن است که باید صفات و خصوصیات
امامی را که اطاعت از او بر همه کس
واجب است، دانست تا دیگران را با او
اشتباه نگرفت و او را از مدّعیان مقام
و منصب آن حضرت تشخیص داد
از امام جعفر صادق علیهالسلام روایت شده
که پیامبر ﷺ فرمودهاند:
هر کس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد
به مرگ جاهلیت (بدون دین) مرده است[1]
💠🔹امام حسن عسکری علیهالسلام فرمودند:
زمین از حجت خدا بر خلقش خالی
نخواهد ماند و همانا هر کس از دنیا رفت
و امام زمان خود را نشناخت
به مرگ جاهلیت مرده است
◽️⇦ این مطلب حقیت دارد
همان گونه که روز حقیقت دارد
به آن حضرت عرض شد:
ای فرزند رسول خدا
چه کسی بعد از تو حجت و امام است؟
فرمودند: فرزندم م ح مّ د
امام و حجت خدا بعد از من است
پس هر کس بمیرد و او را نشناسد
به مرگ جاهلیت مرده است[2]
بی شک مقصود ائمه طاهرین از معرفتِ
واجب در حق امام زمان، این است که
مردم امام خود را آنگونه که هست بشناسند
در حدی که موجبات سعادت دنیا و آخرت
آنان فراهم آید و راه شبهات و ضلالت
بر ایشان بسته شود
↫◄ این معرفت و شناخت بر دو گونه است:
1⃣ معرفت و شناخت شخصیت امام
2⃣ معرفت و شناخت شخص امام
◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️
[1] بحارالانوار جلد۵۳ صفحه۱۷۵
باب۳۱ حدیث۷، الاحتجاج صفحه۴۹۸
[2] وسائل الشیعه جلد۱۱ صفحه۴۹۱
باب۳۳ حدیث۲۳
🖇 ادامـه دارد ...
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹آیت الله بهجت ره
↫◄ کسانی منتظر فرج هستند
که برای خدا و در راه خدا
منتظر آن حضرت باشند
نه برای برآوردن حاجات شخصی خود
📗در محضر بهجت، جلد۲، صفحه۱۸۷
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۲۸
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ ما تَأْتِيهِمْ مِنْ آيَةٍ مِنْ آياتِ رَبِّهِمْ
إِلَّا كانُوا عَنْها مُعْرِضِينَ{۴}
و هيچ نشانه و آيهاى از نشانههاى پروردگارشان براى آنها نمىآمد جز آنكه به جاى تصديق و ايمان از آن اعراض مىكردند(۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جاءَهُمْ فَسَوْفَ
يَأْتِيهِمْ أَنْباءُ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ{۵}
پس همين که حق براى آنان آمد آن را تكذيب كردند پس به زودى خبرهاى مهم و تلخى درباره كيفر آنچه را به مسخره مىگرفتند به سراغشان خواهد آمد(۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ شايد مراد از خبرهاى بزرگ در آيه
خبر فتح مکه يا شكست مشركان
در جنگ بدر و امثال آن باشد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ براى لجبازان نوع دليل و آيه تفاوتی ندارد
آنها همه را بدون تفكر رد مىكنند
«آيَةٍ مِنْ آياتِ رَبِّهِمْ»
⓶ هم بايد به مؤمنان دلگرمى داد كه
راهشان حق است «بِالْحَقِّ»
و هم كافران را تهديد كرد كه
خبرهاى تلخ برايتان خواهد آمد
«فَسَوْفَ يَأْتِيهِمْ»
⓷ استهزاء شیوه هميشگى كفار است
«كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ»
⓸ سقوط انسان سه مرحله دارد:
اعراض، تكذيب و استهزاء در اين دو آيه
به هر سه مورد اشاره شده است
«مُعْرِضِينَ- كَذَّبُوا يَسْتَهْزِؤُنَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امام موسی کاظم علیهالسلام⇩
《خُذ مِنَ الدُّنیا بُلغة وَلا تَدخُل
فیها دُخولاً یَضُرُّ بِآخِرَتِکَ
وَلا تَرفُضها فَتَکونَ عِیالاً عَلَی النّاسِ》
↫◄ از دنیا به اندازه نیاز برگیر
و آن چنان در دنیا فرو نرو
که به آخرتت زیان رساند
و چنان هم رهایش نکن
که سربار مردم گردی
📗قصص الأنبياء، حدیث ۲۳۸