eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
257 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا بَنِی آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِی ۙ فَمَنِ اتَّقَىٰ وَ أَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ{۳۵} اى فرزندان آدم! هرگاه پيامبرانى از خودتان به سوى شما بيايند كه آيات مرا بر شما بازگو كنند از آنها پيروى كنيد، پس كسانى كه تقوا و صلاح پيشه كنند، هيچ ترسى بر آنان نيست و آنان اندوهگين نمى‌شوند(۳۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا أُولَٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ{۳۶} و كسانى كه آيات ما را تكذيب و از روى استكبار از آن سرپيچى کردند آنان همدم آتشند و هميشه در آن خواهند بود(۳۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «خَوْفٌ» و «ترس» مربوط به امور آينده و در مقابل امنیت و آسايش است امّا «حزن» و «اندوه» مربوط به گذشته و آنچه از دست رفته مى‌باشد و در مقابل سرور و شادمانى است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ از سنت‌هاى الهى ارسال رسولان براى بيان وحى الهى است «يَأْتِيَنَّكُمْ‌ ... يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آياتِی» ⓶ از راههاى نفوذ و تأثير سخن سنخيّت پيام‌آور با خود مردم است «مِنْكُمْ» ⓷ انسان آزاد و داراى اختيار است و سرنوشتش در گرو گرايش و عمل خود اوست «فَمَنِ اتَّقى‌ وَ أَصْلَحَ» ⓸ متّقى اصلاح‌گر و داراى فعالیت مثبت است نه گوشه‌گير «اتَّقى‌ وَ أَصْلَحَ» ⓹ تقوا و خودسازى بايد قبل از اصلاح ديگران باشد و اصلاح‌گران بايد خود متّقى باشند «اتَّقى‌ وَ أَصْلَحَ» ⓺ مؤمنان و پيروان واقعى انبیاء آنانند كه اهل تقوا و اصلاح باشند «يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ‌ ... فَمَنِ اتَّقى‌ وَ أَصْلَحَ‌» و نفرمود: «فَمَن آمن بهم» ⓻ آرامش حقيقى در سایه تقوا و اصلاح است «اتَّقى‌ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ» ⓼ پيامد تكذيب، تكبّر و سرپيچى از انبیاء عذاب ابدى و دوزخ است «اسْتَكْبَرُوا ... أَصْحابُ النَّارِ ... فِيها خالِدُونَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ ۚ أُولَٰئِکَ يَنَالُهُمْ نَصِيبُهُمْ مِنَ الْكِتَابِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا يَتَوَفَّوْنَهُمْ قَالُوا أَيْنَ مَا كُنْتُمْ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللهِ ۖ قَالُوا ضَلُّوا عَنَّا وَ شَهِدُوا عَلىٰ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُوا كَافِرِينَ{۳۷} پس كيست ستمكارتر از كسى كه بر خداوند دروغ بندد يا آيات او را تكذيب كند؟ آنان بهره خود را از دنيا به مقدارى كه در كتاب الهى كه براى آنان نوشته شده خواهند برد تا آنكه چون فرستادگان ما براى گرفتن جانشان به سراغ آنان آيند گويند: كجاست آنچه و آنكه به جاى خداوند مى‌خوانديد؟ گويند: همه از ديد ما ناپديد و نابود شدند و آنان عليه خود شهادت مى‌دهند كه كافر بوده‌اند(۳۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ مراد از افترا بر خداوند در آيات قرآن معمولًا شرک به خداوند است ↲تفسیرالمیزان البته حلال و حرام كردن چيزى بدون دليل هم بدعت و افتراى بر خداست چنانكه تكذيب پيامبران نيز نوعى نسبت دروغ به خدا دادن است در قرآن پانزده مرتبه افرادى به عنوان ظالم‌ترين مردم معرّفى شده‌اند يعنى كسانى كه هم به خود و شخصيّت خود ظلم كرده‌اند و هم به اجتماع و ريشه همه آنها شرک، کفر و عناد بوده است ↲تفسیر نمونه، جلد۵، صفحه۱۸۴ ⬅️ عبارت‌ «نَصِيبُهُمْ مِنَ الْكِتابِ» شامل رزق و روزى، حيات و مرگ سعادت و شقاوت در دنيا و جزاى اعمال و عقوبات در روز قيامت مى‌شود كه در لوح محفوظ الهى ثبت شده است ↲تفسیر اثنی عشری ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ - تكذيب و افتراى بر خدا و بدعت گذارى بزرگترين ستم است «فَمَنْ أَظْلَمُ» ⓶ هر انسانى داراى نصيب و بهره‌اى ثبت شده و حتمى در دنياست «يَنالُهُمْ نَصِيبُهُمْ مِنَ الْكِتابِ» ⓷ فرشتگانى مأمور قبض روح هستند «رُسُلُنا يَتَوَفَّوْنَهُمْ» ⓸ روح تمام حقيقت انسان است «يَتَوَفَّوْنَهُمْ» و نفرمود: «يتوفّون اَنفُسَهُم» ⓹ انسان با ديدن نشانه هاى مرگ از خواب غفلت بيدار مى‌شود و با مأموران قبض روح گفتگو دارد ولى چه سود؟ «يَتَوَفَّوْنَهُمْ قالُوا .. قالُوا» ⓺ نخستين مرحله بازپرسى انسان از لحظه مرگ آغاز مى‌شود «أَيْنَ ما كُنْتُمْ» ⓻ از نخستين سؤال‌ها در قيامت سؤال از معبود است «أَيْنَ ما كُنْتُمْ تَدْعُونَ» ⓼ غير خدا سرابى بيش نيست و مشركان هنگام مرگ به پوچى تمامى معبودها اقرار مى‌كنند «قالُوا ضَلُّوا عَنَّا» ⓽ اولين قاضى در قيامت وجدان انسان است «شَهِدُوا عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كانُوا كافِرِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قَالَ ادْخُلُوا فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ فِی النَّارِ ۖ كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَهَا ۖ حَتَّىٰ إِذَا ادَّارَكُوا فِيهَا جَمِيعًا قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لِأُولَاهُمْ رَبَّنَا هَٰؤُلَاءِ أَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِنَ النَّارِ ۖ قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَلَٰكِنْ لَا تَعْلَمُونَ{۳۸} خداوند پس از اعترافشان به كفر در لحظه مرگ مى‌فرمايد: شما نيز در ميان گروه‌هايى از جن و انس كه پيش از شما بوده‌اند به دوزخ داخل شويد هرگاه گروهى وارد جهنم شود گروه هم كيش خود را لعن و نفرين كند تا آنكه همه يكجا در دوزخ بهم رسند آنگاه گروه متأخر درباره گروه قبلى گويد: خدايا اينان بودند كه ما را گمراه كردند پس عذابى دو چندان از آتش دوزخ برايشان بياور خداوند مى‌فرمايد: براى هر كدام عذابى دو برابر است ولى نمى‌دانيد(۳۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ از صحنه‌هاى تكان دهنده قيامت گفتگوى دوزخيان با يكديگر به ويژه با سران و بزرگانى است كه سبب جهنمى شدن آنان شده‌اند به همين جهت آنجا دوستان بی تقوا نيز با هم دشمن مى‌شوند «الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ» ↲سوره زخرف، آیه ۶۷ گاهى هم تقاضا مى‌كنند كه عاملان گمراهی خود را ببينند و پايمالشان كنند «أَرِنَا الَّذَيْنِ أَضَلَّانا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ نَجْعَلْهُما تَحْتَ أَقْدامِنا» ↲سوره فصّلت، آیه ۲۹ و گاهى اطاعت از بزرگان را عامل سقوط خويش مى‌دانند «أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا» ↲سوره احزاب، آیه ۶۷ اما انسان داراى اختيار و آزادى عمل است و نمى‌تواند انحراف و خطاى خود را تنها به گردن ديگران اندازد ⬅️ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: مراد از رهبران‌ «هؤُلاءِ أَضَلُّونا» رهبران فاسد و ائمه ظلم و جور مى‌باشد ↲تفسیر نور الثقلین در قيامت رهبران جور و پيروان آنها هر كدام دو برابر عذاب مى‌شوند زيرا قرآن در پاسخ تقاضاى منحرفان براى عذاب دو برابر رهبران خود مى‌فرمايد: هم رهبران دو برابر كيفر دارند و هم پيروان آنها «لِكُلٍّ ضِعْفٌ» رهبران چون هم خود منحرف شدند و هم ديگران را منحرف كردند و اما پيروان آنها نيز هم براى انحراف خود و هم براى اينكه با پيروى و حمايت خود به رهبران باطل رونق دادند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ در بهشت كينه و دشمنى نيست سراسر صلح و صفاست ولى در جهنم افراد يكديگر را لعن و نفرين مى‌كنند «لَعَنَتْ أُخْتَها» چنانكه در آیه ۲۵ سوره‌ عنكبوت مى‌خوانيم: «يَكْفُرُ بَعْضُكُمْ بِبَعْضٍ وَ يَلْعَنُ بَعْضُكُمْ بَعْضاً» ⓶ جن نيز مانند انسان تكليف دارد و گنهكاران هر دو سرنوشتى مشابه دارند و در یک دوزخ قرار مى‌گيرند «الْجِنِّ وَالْإِنْسِ فِی النَّارِ ... لَعَنَتْ أُخْتَها» ⓷ کفار يكباره وارد دوزخ نمى‌شوند بلكه به ترتيب و نوبت «كُلَّما دَخَلَتْ» ⓸ ولايت‌ها، محبت‌ها و حمايت‌هاى غير الهى در قيامت به كينه و نفرين و دشمنى تبديل مى‌شود «لَعَنَتْ أُخْتَها» ⓹ در قيامت همه مى‌كوشند تا گناه خود را به گردن ديگرى اندازند يا براى خود شریک جرم پيدا كنند «هؤُلاءِ أَضَلُّونا» ⓺ گاهى انسان كيفرهايى مى‌بيند كه خود آگاه نيست «وَلكِنْ لا تَعْلَمُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ قَالَتْ أُولَاهُمْ لِأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِنْ فَضْلٍ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْسِبُونَ{۳۹} و گروه پيشگام در عذاب به پيروان خود مى‌گويند: شما هيچ برترى بر ما نداريد پس عذاب را به خاطر آنچه كسب مى‌كرديد بچشيد(۳۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّىٰ يَلِجَ الْجَمَلُ فِی سَمِّ الْخِيَاطِ ۚ وَ كَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُجْرِمِينَ{۴۰} همانا كسانى كه آيات ما را دروغ شمردند و مستكبرانه از آن اعراض كردند، درهاى رحمت آسمان به روى آنان باز نمى‌شود و به بهشت وارد نمى‌شوند تا آنكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد يعنى نشدنى است و اينگونه مجرمان را كيفر مى‌دهيم(۴۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: اعمال و ارواح مؤمنان به سوى آسمان برده مى‌شود و درهاى آسمان به روى آنان گشوده مى‌شود اما ارواح و اعمال كافران را كه به آسمان بالا مى‌برند ناگهان ندا داده مى‌شود كه «اِهبِطوا اِلى السِّجّين» آن را به سوى دوزخ پائین ببريد ↲تفسیر مجمع البیان ⬅️ «جمل» يا به معناى شتر است يا طناب ضخيمى كه با آن كشتى را در ساحل مهار مى‌كنند اما در اينجا چون مقصود بيان محال بودن ورود کفار به بهشت است معناى شتر و عبور شتر از سوراخ سوزن مناسب‌تر است ⬅️ در تفسير نمونه مى‌خوانيم: کلمه «جَمَل» بيشتر در معناى شتر استعمال شده است و با توجه به روايات اين معنا تناسب بيشترى دارد ⬅️ در انجيل لوقا نيز آمده است: ورود شتر به سوراخ سوزن آسان‌تر از ورود سرمایه داران و دولتمردان به ملكوت اعلى است ↲انجیل لوقا، باب ۱۸، آیه ۲۴ شايد بتوان از ظاهر آیه ۴۰ استفاده كرد كه بهشت در آسمانهاست و براى ورود به بهشت بايد از درهاى آسمانى گذشت ↲تفاسیر المیزان و کبیر ⬅️ حضرت على علیه‌السلام فرمود: درهاى آسمان در پنج موقع باز است: هنگام نبرد مجاهدان اسلام زمان نزول باران، هنگام تلاوت قرآن موقع فجر و وقت نداى اذان ↲تفسیر نورالثقلین ⬅️ برخلاف آنكه درهاى رحمت آسمان و زمين به روى مؤمنان باتقوا باز مى‌شود «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ» ↲سوره اعراف، آیه ۹۶ درهاى آسمانى به روى كافران معاند و تكذيب‌گر بسته شده و گشوده نمى‌شود «لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ در قيامت رهبران گمراه پيروان خويش را شریک خود در عذاب مى‌دانند «قالَتْ أُولاهُمْ لِأُخْراهُمْ‌» ⓶ اعمال و رفتار انسان در نزول رحمت الهى و عدم نزول آن مؤثر است «كَذَّبُوا بِآياتِنا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ‌» ⓷ تكذيب آيات الهى و نپذيرفتن معارف دين سبب مسدود شدن تمام درهاى رحمت و ورود به بهشت است «لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ‌ وَلا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ» ⓸ سنّت الهى محروم كردن مجرمان از رحمت خويش در قيامت است «لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ‌ وَ كَذلِکَ نَجْزِی الْمُجْرِمِينَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨لَهُمْ مِنْ جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَ مِنْ فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ ۚ وَ كَذَٰلِکَ نَجْزِی الظَّالِمِينَ{۴۱} براى مجرمان در جهنم بسترهايى است و از بالاى سرشان پوشش‌هايى از آتش و اينگونه ستمگران را كيفر مى‌دهيم(۴۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «مهاد» از «مهد» به معناى بستر است تعبير به «مهاد» براى دوزخيان نوعى تمسخر و استهزاى آنان است يعنى آرامگاهشان دوزخ است ↲تفسیر فی ظلال القرآن ⬅️ «غَواشٍ» جمع «غاشِيَةٌ» به معناى پوشش است و به خيمه نيز گفته مى‌شود خداوند از گروه عنود و اعراض كننده در آیه ۳۷ اين سوره به عنوان كافر در آيه ۴۰ به عنوان مجرم و در اينجا به عنوان ظالم ياد كرده است زيرا آنكه آيات الهى را تكذيب كند شايسته همه اين القاب است چنانكه در آيه ۲۵۴ سوره بقره مى‌خوانيم: «وَالْكافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ» ⬅️ پيامبر ﷺ پس از تلاوت آيه فرمودند: جهنم داراى طبقاتى از بالا و پائين است كه معلوم نيست طبقات بالا بيشتر است يا طبقات پائين و كافران در ميان طبقات قرار داشته و همواره در فشار مى‌باشند همچنين حضرت فرمودند: زيرانداز و روانداز كافران در قبر آتش جهنم است ↲تفسیر نمونه ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ دوزخ سراسر وجود کفار را از همه‌ طرف فرا مى‌گيرد «لَهُمْ مِنْ جَهَنَّمَ مِهادٌ وَ ... غَواشٍ‌» چنانكه در آيات ديگر نيز مى‌خوانيم: «وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ» ↲سوره عنکبوت، آیه ۵۴ «لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَ مِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ» ↲سوره زمر، آیه ۱۶ و «يَوْمَ يَغْشاهُمُ الْعَذابُ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ» ↲سوره عنكبوت، آیه ۵۵ 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَالَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا أُولَٰئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ{۴۲} و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند هر اندازه عمل كرده‌اند مى‌پذيريم، زيرا هيچ كس را جز به مقدار توانش تكليف نمى‌كنيم آنان همدم بهشتند همانان در آن جاودانند(۴۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ بهشت جاودان پاداش پيوند ايمان و اعمال صالح است «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‌ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ» ⓶ گر چه بهتر، انجام همه كارهاى شايسته است «وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» اما در عمل هر كس به اندازه توانش مسئول است «لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» ⓷ در اسلام تكليف طاقت‌فرسا نيست «وُسْعَها» چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِی الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ» ↲سوره حج، آیه ۷۸ و «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» ↲سوره بقره، آیه ۱۸۵ 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ نَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ ۖ وَ قَالُوا الْحَمْدُ للهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ ۖ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ ۖ وَ نُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ{۴۳} و هرگونه كينه‌اى را كه در سينه‌هاى آنان بود بركنده و زدوديم تا در صفا و صمیمیت با هم زندگى كنند، از زير قصرهایشان نهرها جارى است و مى‌گويند: خدا را شكر كه ما را به اين راه هدايت كرد و اگر خداوند هدايتمان‌ نمى‌كرد ما به خودى خود هدايت نمى‌شديم بى‌شک فرستادگان پروردگارمان به راستى و درستى به سراغ ما آمدند و به آنان هدايت يافتگان خطاب مى‌شود: اين همان بهشتى است كه به خاطر عملكردتان وارث آن شده‌ايد(۴۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «غَلَّ» به معناى نفوذ مخفيانه است به كينه و حسدى كه مرموزانه در جان انسان نفوذ مى‌كند نيز «غِل» گويند در آيات قبل خوانديم: دوزخيان همديگر را لعن و نفرين مى‌كنند اينجا مى‌فرمايد: بهشتيان هيچ كينه‌اى از يكديگر در دل ندارند و ميان آنها صلح صفا و محبت است و با اینکه در بهشت تفاوت درجات هست اما هیچ یک نسبت به ديگرى كينه و كدورت و حسد نمى‌ورزد ⬅️ نهرهاى بهشتى پر آب است زيرا خداوند به جاى جريان آب فرمود: نهرها جارى است و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: نهرهاى بهشتى از زير مسكن بهشتيان جارى است ↲بحارالانوار، جلد۸، صفحه۱۶۰ ⬅️ طبق احاديث هر مؤمن و كافرى در بهشت و دوزخ مكانى دارد ولى مؤمن جايگاه بهشتى كافر را به ارث مى‌برد و كافر جايگاه دوزخى مؤمن را ↲تفسیر نورالثقلین از اين حديث استفاده مى‌شود كه درهاى سعادت و شقاوت به روى همه باز است و هيچ كس از ابتدا براى بهشت يا دوزخ خلق نشده است بلكه انتخاب و عمل او مسير و سرنوشتش را معین مى‌كند ↲تفسیر نمونه ⬅️ پيامبر ﷺ در غدير خم به مردم فرمودند: «معاشر النّاس سلّموا على علىّ بامرة المؤمنين» اى مردم به على به عنوان اميرالمؤمنين سلام كنيد و بگوييد: «اَلحَمدُ للهِ الَّذى هَدنا لِهذا» ↲تفسیر نور الثقلین ⬅️ امام هادى علیه‌السلام فرمود: در روز قيامت پيامبر و حضرت على و تمام ائمّه عليهم السلام در برابر مردم قرار مى‌گيرند و در اين هنگام شيعيان مى‌گويند: «اَلحَمدُ للهِ الَّذى هَدانا لِهذا» ↲تفسير اثنی عشری، كافى، جلد۱، صفحه۴۱۸ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ زندگى كه در آن كينه نباشد زندگى بهشتى است «مِنْ غِلٍّ» ⓶ در بهشت صفاى باطن و ظاهر یکجا جمع است. «نَزَعْنا ما فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ» ⓷ اهل بهشت به ذكر و ستايش خدا مشغولند «قالُوا الْحَمْدُ للهِ» ⓸ بهشتيان از لطف خدا شاكرند و از هدايت شدنشان مغرور نيستند «الْحَمْدُ للهِ الَّذِی هَدانا» ⓹ بهشتيان به اعمال و كارهاى خود متكى نيستند «هَدانَا الله» ⓺ عقل و علم و تلاش به تنهايى كافى نيست، عنايت و امداد الهى نيز براى هدايت لازم است «لَوْ لا أَنْ هَدانَا الله» ⓻ انبیاء وسیله هدايتند و هدايتشان همراه با حق است خودشان، حرفشان، عملشان، شيوه‌ها و وعده‌هايشان همه حق است «لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ» ⓼ بهشت در برابر عمل است نه اميد و آرزو «أُورِثْتُمُوها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: از كسانى مباش كه آخرت را بدون عمل آرزو مى‌كنند «لا تكن ممن يرجوا الآخرة بغير العمل» ↲نهج ‏البلاغه، حكمت ۱۵۰ 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masum
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ نَادَىٰ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ مَا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا ۖ قَالُوا نَعَمْ ۚ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الظَّالِمِينَ{۴۴} و اهل بهشت دوزخيان را صدا زنند كه ما آنچه را پروردگارمان وعده داده بود حق و راست يافتيم و به آن رسيديم آيا شما وعده‌هاى پروردگارتان را حق يافتيد؟ (ما در لذت و نعمتيم آيا شما هم در رنج و عذابيد؟) گويند: آرى پس منادى ميان آنان اعلام كند كه لعنت خدا بر ستمكاران باد(۴۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در اینکه مؤذن قيامت چه كسى است اقوالى بيان شده، از جمله: خداوند، اسرافيل جبرئيل، مأموران جهنم و مأموران بهشت اما در روايات شيعه‌ «تفسیر نورالثقلین» و برخى احاديث اهل سنت مانند روايات «حاكم حَسكانى» مى‌خوانيم كه آن مؤذن حضرت على علیهالسلام است همان گونه كه سوره برائت را كه شامل اعلام برائت از مشركين در دنيا بود در مكه خواند ⬅️ قرائت قطعنامه‌هاى برائت و لعنت الهى نسبت به مشركان در آخرت نيز از زبان على عليه السلام خواهد بود ↲تفسیر نمونه همچنان كه به بهشتيان نيز آن حضرت سلام خواهد داد ↲تفسیر اثنی عشری ⬅️ پيامبر ﷺ پس از جنگ بدر خطاب به كشته مشركان فرمود: «اِنّا وَجَدنا ما وَعد رَبّنا حَقّاً فَهَل وَجَدتم ما وَعَد رَبّكم حَقّاً» اصحاب سؤال كردند: چگونه با اجسادى كه مرده‌اند تكلّم مى‌كنيد؟ حضرت فرمودند: «به خدا سوگند همه آنان كلام مرا بهتر از شما شنيدند چنانكه حضرت على علیه‌السلام نيز كشته‌هاى خوارج را با همين آيه مورد خطاب قرار دادند ↲تفسیر اثنی عشری ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ در قيامت بهشتيان و دوزخيان با يكديگر گفتگو مى‌كنند «وَ نادى‌ أَصْحابُ الْجَنَّةِ أَصْحابَ النَّارِ» بهشت و جهنم به گونه‌اى است كه بهشتيان پس از استقرار مى‌توانند از دوزخيان خبر بگيرند ⓶ در قيامت مؤمنان و كافران وعده‌هاى الهى را حق و عملى مى‌يابند «قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدَنا رَبُّنا حَقًّا» ⓷ خداوند توسط اهل بهشت از دوزخيان اعتراف مى‌گيرد تا شرمندگى و فشار بيشترى بر آنان وارد شود ↲تفسیر المیزان «قالُوا نَعَمْ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللهِ وَ يَبْغُونَهَا عِوَجًا وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ كَافِرُونَ{۴۵} ستمگران آنانند كه مردم را از راه خدا باز میدارند و با القاى شبهات مى‌خواهند آن را كج و منحرف نشان دهند و همانها به آخرت كافرند(۴۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ راه خدا راه توحيد، تسليم، ايمان هجرت و جهاد است ستمگران با ايجاد شبهه و وسوسه با تبليغ و تضعيف، با ايجاد بدعت‌ها و خرافات و نيز مقابله با رهبران حق و يأس‌آفرينى‌ها و كارشكنى‌هاى ديگر مى‌خواهند راه خدا را ببندند يا در آن تغيير و انحراف به وجود آورند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ هرگونه جلوگيرى از راه خدا و ايجاد انحراف در آن ظلم است «لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الظَّالِمِينَ‌ الَّذِينَ يَصُدُّونَ‌» و ظلم فرهنگى از بزرگترين ظلم‌هاست «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‌ عَلَى اللهِ» ⓶ دشمن اگر بتواند آشكارا مى‌جنگد و راه حق را مى‌بندد «يَصُدُّونَ» و با طرح و نقشه‌هايش راه حق را كج جلوه داده و آن را منحرف مى‌كند «يَبْغُونَها عِوَجاً» ⓷ ستمگران منع كنندگان از راه حق مخرّبان دين و منكران قيامت همه اهل جهنم مى‌باشند (اين آیه و آیه قبل) 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ بَيْنَهُمَا حِجَابٌ ۚ وَ عَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ ۚ وَ نَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۚ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ{۴۶} و ميان آن دو بهشتيان و دوزخيان حجابى است و بر اعراف (بلندى ميان دوزخ و بهشت) مردانى هستند از اولياى خدا كه همه اهل بهشت و جهنم را از سيمايشان مى‌شناسند و بهشتيان را كه هنوز به بهشت وارد نشده‌اند ولى اميدوارند ندا مى‌دهند كه سلام بر شما باد(۴۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ مراد از «حجاب» در اين آيه شايد همان ديوارى باشد كه در آیه ۱۳ سوره حديد مى‌خوانيم كه ميان بهشتيان و دوزخيان ديوارى زده مى‌شود كه سمت بيرونى آن عذاب و قسمت درونى‌اش رحمت است «فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ» ↲تفسیرالمیزان ⬅️ «اعراف» جمع «عرف» به معناى مكان بلند است در قرآن تنها در همين مورد از اعراف و اهل آن سخن به ميان آمده و اين سوره نيز به خاطر همين آيه اعراف نام گرفته است ⬅️ در روايات و تفاسير نظرات مختلفى درباره اهل اعراف به چشم مى‌خورد برخى آنان را اولياى خدا دانسته‌اند كه بر بلنديى ميان بهشت و جهنّم قرار مى‌گيرند و از سيماى مردم همه آنها را مى‌شناسند بهشتيان را سلام و تبریک مى‌گويند و از سرنوشت دوزخيان نگرانند اما برخى آنان را افراد ضعيفى معرفى مى‌كنند كه گناهان و عباداتى دارند و منتظر لطف خدايند شايد بتوان گفت كه صاحب و محور اصلى اعراف اولياى خدايند و افراد ضعيف در حاشيه قرار دارند نيكوكاران به بهشت مى‌روند و مجرمان به دوزخ افراد متوسّط وضعيف در اعراف گرفتار و منتظر سرنوشت مى‌مانند ولى اولياى خدا كه بر اعراف قرار دارند به کمک آنان برخاسته و شفاعت مى‌كنند اين بيان از جمع نظريات مفسّران و روايات استفاده مى‌شود ⬅️ در روايات مى‌خوانيم كه اصحاب اعراف شهدايى هستند كه نواقصى در پرونده آنان است ↲تفسیر درّالمنثور يا افرادى هستند كه خوبى‌ها و بدى‌هاى آنان يكسان است اگر خداوند آنان را به دوزخ ببرد به خاطر گناهانشان است و اگر به بهشت ببرد از رحمت اوست ↲تفسیر نورالثقلین ↲کافی، جلد۲، صفحه ۳۸۱ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ رفتار و خصلت‌هاى دنيوى سيماى انسان را به گونه‌اى مى‌كند كه در قيامت‌ ديگران با نگاه او را مى‌شناسند «يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيماهُمْ» البته شناسايى به اين شكل در دنيا نيز ممكن است چنانكه خداوند درباره منافقان به پيامبر صلى الله عليه و آله مى‌فرمايد: «وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَيْناكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ» ↲سوره محمد، آیه ۳۰ ⓶ براى ورود به بهشت لطف و عنايت الهى لازم است «أَصْحابَ الْجَنَّةِ ... هُمْ يَطْمَعُونَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ إِذَا صُرِفَتْ أَبْصَارُهُمْ تِلْقَاءَ أَصْحَابِ النَّارِ قَالُوا رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ{۴۷} و هرگاه چشمان آنان ناخواسته به سوى دوزخيان گردانده شود گويند: پروردگارا ما را همراه ظالمان قرار مده(۴۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ اعرافيان به اهل بهشت نگاه مى‌كنند و آنان را مى‌شناسند و سلام مى‌كنند اما به اهل دوزخ نگاه نمى‌كنند بلكه چشمشان ناخواسته به آنان مى‌افتد «صُرِفَتْ أَبْصارُهُمْ» اصحاب اعراف در دعايشان نمى‌گويند: ما را اهل آتش قرار مده بلكه مى‌گويند: ما را همنشين ظالمان مگردان گويا مجالست با ستمگر بدتر از آتش دوزخ است» ↲تفسير روح‌المعانى 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ نَادَىٰ أَصْحَابُ الْأَعْرَافِ رِجَالًا يَعْرِفُونَهُمْ بِسِيمَاهُمْ قَالُوا مَا أَغْنَىٰ عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ وَ مَا كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ{۴۸} و اصحاب اعراف (اولياى خدا كه ميان بهشت و جهنم بر جايگاه بلندى مستقرند) مردانى از اهل دوزخ را كه به سيمايشان مى‌شناسند ندا مى‌دهند و مى‌گويند: جمعیت و جمع‌آورى شما از مال، مقام، همسر و فرزند و آنچه همواره بدان تكبر مى‌كرديد به حال شما سودى نداشت(۴۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ سلمان فارسى مى‌گويد: بيش از ده مرتبه از رسول خدا ﷺ شنيدم كه فرمود: «يا عَلى انّکَ وَالاوصِياء مِن بَعدِکَ اَعراف بَينَ الجَنّة وَالنّار» ↲بحارالانوار، جلد۸، صفحه۳۳۷ يا على تو و امامان پس از تو اصحاب اعراف ميان بهشت و جهنم هستيد و هركس به شما معرفت داشت وارد بهشت مى‌شود و هر كس منكر ولايت شما باشد وارد جهنم مى‌شود ↲تفسیر اثنی عشری ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ در قيامت علاوه بر عذاب الهى سرزنش‌هايى هم از انسان‌ها نصيب دوزخيان مى‌شود «قالُوا ما أَغْنى‌ عَنْكُمْ‌» ⓶ مال، قدرت، دوستان و طرفداران عامل نجات نيستند «ما أَغْنى‌ عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ» خود انسان نيز در قيامت به اين حقيقت اعتراف مى‌كند «ما أَغْنى‌ عَنِّی مالِيَهْ» ↲سوره حاقّه، آیه ۲۸ 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom