eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
32 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: ‌ سلام علیکم بسم. الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: رسول خدا ‌همواره می‌فرمود: إِذَا أُمَّتِی‏ تَوَاکَلَتِ‏ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ النَّهْیَ‏ عَنِ‏ الْمُنْکَرِ فَلْیَأْذَنُوا بِوِقَاعٍ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى. وقتی امت من امر به معروف و نهی از منکر را ترک و رها کنند، پس باید با خدا اعلان جنگ نمایند. (‌کافی‌ج‏5 / 59 / ص : 55) چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر: 1. یکی از مهمترین نکات نسبت به امر به معروف انتخاب شیوه و روش امر به معروف است که آمر به معروف و ناهی از منکر باید شیوه ای را انتخاب کند تا اثر گذار باشد. 2. یکی از شیوه های امر به معروف ارائه مدل صحیح از طریق نمایش دادن کار صحیح است و به صورت غیر مستقیم حقیقت آموزش داده شود بدون اینکه مخاطب احساس حقارت و تحقیر شدن بکند اما متوجه خطا و اشتباهش شود؛نظیر آنچه در امر به معروف امام حسن و امام حسین علیهما السلام نسبت به پیرمردی که وضو اشتباه انجام می‌داد آمده است این دو کودک بزرگوار نزد پیرمرد رفته می گویند ما میخواهیم وضو بگیریم و شما داوری کنید که وضوی کدامیک صحیح است و سپس هر دو وضو می سازند و پیرمرد متوجه خطای خود در وضو شده به آنها عرض می کند وضوی هر دو شما صحیح بود این من هستم که وضویم صحیح نبود والان از شما یاد گرفتم. 3. در هنگام امر به معروف به گونه ای عمل شود که از کار شخص انتقاد شود نه از خود شخص زیرا امر به معروف مبارزه با بیماری و مرض است نه بیمار ، انزجار از عمل زشت و ترک معروف است نه کسی که مبتلا شده است و آمر به معروف با خود او مخالفت و دشمنی ندارد بلکه از عمل نا‌پسند او بیزار است‌. خداوند متعال همه مارا از‌عاملین ‌امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ‌آل محمد
موضوع: سلام علیکم-- بسم الله الرحمن الرحیم- - با تسلیت ایام امام حسین(ع) هدف قیام خود را چنین می فرمایند که: (اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ): من فقط براى اصلاح در امّت جدّم از وطن خارج شدم؛مى خواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم (بحار،ج 44،ص 329) امر به معروف مراحلی دارد که ابتداء باید قلبا معروف را دوست داشت و از منکرات بیزار بود. امام حسین درموقع وداع با قبر پیامبر می فرمایند: اللّهُمَ وَ انّی اُحِبُّ المعروفَ و اکرهُ المنکَر:خدایا من معروف را دوست می دارم و منکر را بد می دانم (بحار، ج 44، ص 328) در مرحله دیگر، به امر به معروف و نهی از منکر زبانی می پردازد. آن حضرت در بیان هایی صریح، حکومت بنی امیه را منکری می داند که باید با آن مبارزه کرد. یزید را نیز مردی شرابخوار و فاسق و جنایتکار می داند و پیروان او را ملازمان شیطان و واگذارندگان «طاعت خدا» می شمارد. از آنجا که نهی از منکر زبانی نیز دیگر اثری در تغییر اوضاع ندارد. شوریدن بر ضد او را به عنوان سومین مرحله نهی از منکر، وظیفه خود میداند. با این مبنای دینی است که امام، بیعت با یزید را رد می کند و آن را مایه ننگ می داند و حماسه کربلا را پدید می آورد. این که در زیارتنامه های امام حسین (ع) تأکید مکرر شده: (اَمَرتَ بالمعروفِ وَ نَهَیتَ عَنِ المنکر) «من شهادت می دهم که تو نماز و زکات را بر پا داشتی و امر به معروف و نهی از منکر کردی»، همه برای تبیین فلسفه قیام اوست تا جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در آن نهضت مشخص گردد. -خداوند پیروی از دستورات اهل بیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک‏... . هر کس دیگرى را به کار نیکى امر کند یا او را از کار زشتى باز دارد یا اینکه او را به خیرى راهنمائى نماید و یا اشاره به امر خیرى داشته باشد در آن کار نیک شریک خواهد بود. ( وسایل الشیعه ج 16، ص 124) به مناسبت هفته امر به معروف دو نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر: اول: یکی از واجبات الهی امر به معروف و نهی از منکر است و از بهترین روشهای امر به معروف و نهی از منکر این است که خودش گناه نکند. مثلا اگر رفیقش میخواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد. دوم: برای امر به معروف و نهی از منکر مراتبی است: 1. اینکه با شخص معصیت کار طوری رفتار شود که معصیت کار بفهمد که به جهت گناهی که کرده چنین رفتار شده است. 2. اینکه با زبان امر و نهی کند و اگر احتمال بدهد که با موعظه و نصحیت و حسن خلق و ‌کلام نیکو، معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به آن کند. 3. اینکه اگر برای امر به معروف و نهی از منکر لازم شود که متوسل به زور یا اقدام عملی گردد در این صورت کسی بدون اجازه حاکم شرع و مسولین ذی ربط حق اقدام ندارد. (با کمی اختلاف تعابیر و نظرات مراجع) بنا براین با توجه به اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر ترک گناه است لذا اگر با مرتبه پایین حاصل شود نمی توان به مراتب بالاتر عمل کرد. خداوند متعال به همه ما توفیق امر به معروف و نهی از منکر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-- بسم الله الرحمن الرحیم- با تسلیت ایام امر به معروف علت اصلی قیام امام حسین بوده است و این واجب الهی برای اثرگذاری بیشتر شیوه های خاصی دارد که برخی عبارتند از: 1-نرم خویی و مهربانی: خدا به حضرت موسی می فرماید که با فرعون به نرمی و ملایمت صحبت کنند(. فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَیناً لَعَلَّهُ یتَذَکرُ أَوْ یخْشی: به نرمی با او سخن بگویید؛ شاید متذکر شود، یا (از خدا) بترسد!») 2- شيوه عملي: اولين و مؤثرترين شيوه در امر به معروف و نهي از منكر تبليغ عملي است. يكي از مهمترين عوامل موفقيت پيامبر اكرم(ص) و ائمه(ع) در ترويج و گسترش مكتب، توجه به اين شيوه بوده است. پيامبر اكرم(ص) در اغلب كارها از قبيل كندن خندق، ساختن مسجد و برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي و .... قبل از اينكه ديگران را تشويق به اين كار كند خود پيشقدم مي شد، همچنانكه امامان معصوم(ع) به اين طريق عمل مي كردند. 3- احترام به شخصيت افراد: سومين اصلي كه در تأثير امر به معروف و نهي از منكر در خور توجه است، احترام به شخصيت افراد مي باشد. مرتكبان منكر تا وقتي كه به طور آشكار خود را نيالوده اند محترمند و نبايد به هتك حرمت آنها پرداخت. 4- ارشاد تدريجي: معمولا ما انتظار داريم كساني كه در منكرات غوطه ور شده اند يك دفعه آنها را از گرداب در آوريم و يك مسلمان ايده آل بسازيم؛ در حالي‌كه تربيت امري تدريجي است و فضايل و رذايل هيچ‌كدام يك مرتبه در جان انسان‌ها به وجود نمي آيند. خداوند توفیق امربه معروف و نهی از منکر صحیح را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
موضوع: ا سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرتش در یک روایت نورانی می فرماید: لا یَكْمُلُ الْعَقْلُ إلاّ بِاتّباعِ الْحَقِّ. عقل و درك انسان کامل نمی شود مگر آن كه ـ أهل حقّ و صداقت باشد و ـ از حق، تبعیّت و پیروى كند. (بحارالأنوار: ج 75، ص 127، ح 11) با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین و به مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر دو نکته درباره امر به معروف: 1. یکی از مهمترین واجبات امر به معروف و نهی از منکر است که دارای شرایطی می باشد که یکی از شرایط این است که امر به معروف و نهی از منکر، برای کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند مفسده نداشته باشد یعنی در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر دارای ‏ضرر ‏جانی ‏یا ‏آبرویی‏ ‏یا ‏مالی به مقدار قابل توجّه، برای شخص امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر باشد یا اگر سبب تهدید دیگر مسلمانان باشد یا موجب مشقّت و دشواری غیر قابل تحمّل گردد، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست اما اگر ضرر مختصر و غیر قابل توجه باشد سبب سقوط تکلیف نمی شود. 2. اگر کار معروف و منکر به قدری نزد خدای متعال، مهمّ باشد که باید در راه آن، ضررها و دشواری‌ها را تحمّل نمود؛ مثلا اصل دین در خطر باشد و جلوگیری از منکر متوقف بر بذل جان و مال باشد در این صورت بذل جان و مال واجب است و از همین قبیل است شهادت حضرت سید الشهداء علیه السلام که برای حفظ دین، جان خود را فدای دین فرمودند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری امر به معروف اثرات سیاسی فراوانی دارد از جمله : 1. برقراری نظم و استواری نظام اسلامی: با امر به معروف و نهی از منکر، نظام شما ثبات پیدا می کند (و یستقیم الامر)؛ زیرا اگر بهترین قانون و نظام، مراقبت و حمایت نشود، متزلزل خواهد شد. امر به معروف و نهی از منکر ضامن پایداری نظام و حمایت از نیکو کاران، و استخوانی در گلوی خلافکاران است. اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رواج یابد، مردم بر عملکرد دولت نظارتی مستمر خواهند داشت و کارهای هر یک از مسئولان و مأموران دولتی را زیر ذره بین خواهند برد و با اظهار نظر خویش از راه های ممکن ، آنان را بر پیاده کردن صحیح قوانین وادار خواهند ساخت و از کم کاری، کارشکنی، نقض قانون، خیانت و وطن فروشی احتمالی آنان جلوگیری خواهند کرد. 2. تضعیف جبهه ی نفاق: امام علی(ع): کسی که نهی از منکر کند، بینی منافقین را به خاک می مالد(نهج البلاغه،ص30) منافقین طبق آیه قرآن امر به منکر و نهی از معروف می کنند و مؤمنان باید با سلاح امر به معروف و نهی از منکر به پیکار آنان بروند. 3. برکناری نااهلان و دروغگویان از پست های کلیدی : حضرت علی (ع) می فرماید : خداوند امر به معروف را برای مصلحت عامه مردم و نهی از منکر را برای طرد سفیهان واجب کرده است. خداوند توفیق عمل به این واجب فراموش شده را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام ‌علیکم. ‌بسم ‌الله ‌الرحمن ‌‏الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. در روز عاشورا وقتی امام حسین علیه السلام دید که کلام حقش در دل سخت تر از سنگ کوفیان اثر نمی کند، درباره علت این امر فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ‏ بُطُونُكُمْ‏ مِنَ‏ الْحَرَامِ‏ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُم‏. زیرا شکم‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مُهر [غفلت] خورده است. (بحارالانوار، ج 45 ص8) با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین و به مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر چند نکته درباره امر به معروف. در امر به معروف و نهی از منکر ابتدا انسان باید معروف و منکر را بشناسد و بداند چه چیزی معروف و چه چیزی منکر است. یکی از منکرات کسب درآمد از راه حرام است لذا چند نکته در ارتباط با درآمد حلال و حرام بیان می شود: 1. خداوند متعال روزی انسانها را از راه حلال مقدر کرده است و کسبهای حلال نزد اسلام فراوان است و درآمدی هم که انسان از راه حلال بدست ‌می‌آورد شرعا باید در راه حلال خرج کند و مصرف کردن مال در راه حرام جایز نیست. 2. برخی از کسب و کارها حرام است ولی درآمدش حلال است(جهت اطلاع: مثل غش در معامله) ‌اما ‌برخی ‌از کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، درآمدش نیز نامشروع ‌و‌ حرام ‌می‌باشد ‌یعنی ‌انسان ‌مالک ‌آن‌ نمی‌شود و باید آن پول را به صاحبش برگرداند و گرنه مدیون می باشد که به برخی از این کسبها اشاره می شود: الف: درآمدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش مواد مخدر یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست می آید. ب: درآمدی که از راه رشوه و قمار ‌و ‌ربا و‌ دزدی ‌و ‌اداره‌ مجالس‌ گناه‌ و مزد‌ و اجرتی که در برابر کارهای حرام گرفته می شود و از این قبیل موارد، بدست می آید. ج: پولی ‌که ‌از بیت ‌المال ‌بر ‌خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است. خداوند متعال به حق سید الشهدا علیه السلام توفیق کسب حلال به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری وگرامیداشت شهدای 17 شهریور خداوند در قرآن می فرماید: قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛بگو ای پیامبر!: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» (سوره سباء، آیه 46) حدود ۴۰۰آیه در رابطه با جهاد وقیام نازل شده است. قیام به‌معنی آمادگی،داشتن انگیزه، اراده، تصمیم و اقدام برای انجام کار است. آنچه قیام برای خداوند را دارای ارزش میکند قیام برای خداست(تَقُومُوا لِلّهِ) تفاوت اصلی قیام لله و لنفس این است که در قیام لله دعوت از سوی قیام کننده به سوی خدا و در قیام به نفس دعوت به خود است. آثار قیام برای خدا: 1-رزمنده در حال شکست یا پیروزی خود را برنده میدان می‌داند، و هرگز احساس باختن و خسارت نمیکند و از این جهت چهره سیدالشهداء در روز عاشورا هر چه به ظهر عاشورا نزدیک‌تر می‌شد، بر افروخته تر می شد.. 2-انسان در قیام برای خدا دنبال سهم خواهی نیست، ولی اگر نیت سهم خواهی باشد برای نفس است، مثل طلحه و زبیر که بعد از قیام و قدرت دنبال سهم خواهی برای خود بودند و برخی در انقلاب اسلامی ما نیز دنبال سهم خواهی هستند. 3-وقتی انگیزه خدایی باشد سیاست و رفتار و حکومت مطابق دین و رضای الهی است، ولی اگر نیت فرد غیر خدایی باشد( به فرموده مقام معظم رهبری)، دین را سیاسی می کند و دین را بازیچه قدرت و سیاست قرار می دهد.قیام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی یکی از مصادیق مهم قیام در راه خداست خداوند نیات و اعمال ما را برای خودش و در راه رضای خودش قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. یسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرت در ‌وصیتش ‌در‌ مدینه به برادرش (محمد بن حنفیه) مرقوم داشت: إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّی ‌الله ‌علیه ‌و‌ آله أُرِیدُ أَن آمُرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنکَر. همانا هدف از قیام من اصلاح ‌در امت جدم است و خواسته ‏ام امر به معروف و نهى از منکر مى‏باشد. (بحار الانوار، ج 44، ص 329) چند نکته کوتاه درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر: 1. در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که حضرت سید‌الشهداء علیه السلام یکی از اهداف قیام خود را ‌احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌داند، ‌لذا با الگو گرفتن از قیام سید‌الشهدا علیه السلام بر همه مومنین واجب است نسبت به این فریضه ‌الهی ساکت ننشینند چرا که احیاء این فریضه خواست عمومی جامعه را‌می‌طلبد. 2. در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر فرقی نمی‌کند ‌تذکر به صورت مستقیم باشد مثلا زبانا تذکر بدهد یا به طریق غیر مستقیم مانند پیامک یا نامه اعتراضش را برساند. 3. اگر انسان گناهی را مشاهده کند هر چند این گناه در مجالس عزاداری اهل البیت علیهم السلام باشد از جمله پخش موسیقی های حرام و یا کارهایی که در دین بدعت محسوب می شود و یا باعث اذیت دیگران می شود لازم نیست اطمینان به تاثیر داشته باشد بلکه اگر احتمال تاثیر هم بدهد، واجب است تذکر بدهد؛ اگرچه با تکرار تذکر یا تذکر گروهی باشد. با الگو پذیری از سید الشهداء علیه السلام خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری و گرامیداشت شهدای 17 شهریور قیام امام حسین(ع) دارای چند هدف بود که همه آن اهداف در امر به معروف خلاصه میشود. این اهداف عبارتند از: 1.عدم بیعت با یزید و افشای چهره واقعی بنی امیه: امام به مروان فرمودند: مثلی لا یبایعُ لِمِثلِهِ (مثل منی با مثل یزید بیعت نمیکند) وفرمودند: وَ عَلَی الإسلام السَّلامُ إذْ بُلِیتِ الأُمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ یزیدَ؛ زمانی که امت اسلامی گرفتار زمامداری مثل یزید شود، باید با اسلام خداحافظی کرد.(بحار، ج 44، ص 326) 2. احیای سنت پیامبر(ص) و مبارزه با فسادها و بدعتها: امام حسین(علیه السلام) در نامه ای به بزرگان بصره می فرماید:من شما را به کتاب خدا و سنت پیامبرش فرا می خوانم؛ چرا که (این گروه) سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را از بین برده اند، این گروه بدعت (در دین) را احیا کردند. (بحار، ج 44، ص 340) بدعتهایی مثل؛ انحراف خلافت از مسیر صحیح و تبدیل به سلطنت استبدادی ؛ مصرف بیت المال به عنوان ثروت شخصی. 3. تشکیل حکومت اسلامی: امام (علیه السلام) در نامه ای که هنگام اعزام مسلم خطاب به او مرقوم می دارد، میفرمایند: (چون به کوفه رسیدی) مردم را به پیروی از من دعوت کن و آنان را از حمایت آل ابی سفیان بازدار، اگر مردم متّفقاً بیعت کردند، مرا با خبر ساز تا برابر آن عمل کنم» (مقتل الحسین خوارزمی، ج1، ص196) 4. امر به معروف و نهی از منکر: صریح ترین و رساترین تعبیر امام حسین (علیه السلام) در تبیین انگیزه اصلی قیامش را می توان جمله ای دانست که در وصیت نامه آن حضرت به برادرش محمد حنفیه آمده است: أرِیدُ أَن آمُرَ بالمعروفِ و أنهی عن المنکر؛ من فقط برای اصلاح در امت جدم به پا خاستم، می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم. (بحار،ج44 ص 329) در واقع همه اهداف گفته شده مثل(مبارزه با فساد؛ افشای چهره بنی امیه و تشکیل حکومت اسلامی) نمونه هایی از امربه معروف و نهی از منکر هستند. خداوند توفیق عمل به معروف و ترک منکرات را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت تاسوعای حسینی. از امام سجاد علیه السلام در مورد مقام و منزلت حضرت ابالفضل علیه السلام روایت شده‌، که می‌فرمایند: إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ‏ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. برای عمویم عباس جایگاهی است که تمام شهدا در روز قیامت آرزو می‌کنند که در مقام و درجه او باشند. (الأمالی لِلصدوق صفحه ۴۶۳) یکی از مهمترین وظایف دینی و از اهداف مهم حضرت سید الشهداء علیه السلام و یاران با وفای ایشان فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد،‌که دو نکته در این رابطه خدمت عزیزان عرض می‌شود: 1. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ بنابر این اگر شخصی در خانواده و نزدیکان فرد می‌باشد که نسبت به واجبات دینی، از قبیل نماز، روزه، خمس، حجاب و ... بی توجّه است و آنها را سبک می‌شمارد یا نسبت به ارتکاب حرام‌ها از قبیل ربا، غیبت، ‌دروغ، ‌گوش دادن ‌به ‌غنا ‌و موسیقی لهوی و بی مبالات و بی باک می‌باشد، باید با اهمّیّت بیشتری‏ ‏با ‏مراعات ‏مراتب ‏سه‏ گانه ‏امر به معروف و نهی از‏منکر جلوی کارهای حرام وی را بگیرد و او را به انجام کارهای واجب و ترک حرام دعوت نماید. 2. اگر کسی بخواهد بچه بالغ خود را تربیت دینی کند یا او را نسبت به مسائل دینی راهنمایی کند فقط در قالب مراتب و شرایط امر به معروف باید انجام دهد و اگر تنها راه امر به معروف و نهی از منکر متوقف بر تنبیه بدنی باشد بدون اجازه حاکم شرع چنین حقی ندارد. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری در زیارت حضرت عباس علیه السلام آمده است «السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهم السلام» برخی از ویژگی های حضرت عباس علیه السلام عبارتند از: 1. عبد خدا: بشر اگر بخواهد به کمالات انسانی و به عزتی که مخصوص خدا و رسول و مومنان هست دست یابد، راهی جز اطاعت و بندگی خدای متعال که سرچشمه تمامی خوبی ها و پاکی ها و زیبایی ها هست،ندارد و ما در تشهد این مقام را برای پیامبر گوئیم که در زیارت نامه ایشان نیز این صفت نقل شده است. حضرت عباس ( علیه السلام ) اثرسجده های طولانی بر پیشانی اش نقش بسته بود تا آن جا که قاتل او می گوید: «وی نیکو چهره و رشید بود که در پیشانی اش اثر سجده می درخشید».(مقاتل الطالبیین، ص 32.) 2. وفاداری: حضرت عباس ( علیه السلام ) مصداق أتم و أکمل وفای به عهد و باقی ماندن بر بیعت بود که خداوند مومنان را این چنین توصیف می کند: «الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاق»(رعد/۲۰) آن‌ها که به عهد الهى وفا مى‏کنند، و پیمان را نمی‏‌شکنند وفاداری حضرت ابالفضل (علیه السلام) نسبت به صاحب ولایت جلوه‌های گوناگونی دارد، مثلا زمانی که دو مرتبه برای او امان نامه می آوردند، هر دو را با قاطعیت رد می کند و یا در شب عاشورا زمانی که امام بیعتش را از اصحاب بر می دارد، نخستین کسی است که اظهار وفاداری می‌کند و یا زمانی که به شریعه فرات می رسد در حالی که در اوج تشنگی است، اما به احترام لبان خشکیده امام زمانش، قطره ای آب نمی نوشد و مشک را پر از آب می کند و به سمت خیمه حرکت می کند. 3. مواسات و جانبازی: در زیارت نامه مهدوی، حضرت ابوالفضل علیه السلام با وصف زیبای -;المواسی اخاه بنفسه-; ستوده شده اند و امام زمان (علیه السلام) برایشان درود فرستاده اند. مواسات به معنای کمک، همیاری، همکاری و مساعدت است.. کسی که برادرش را با جانش یاری و کمک کرد. مواسات با جان، بالاترین و باارزش ترین نوع مواسات است و فراتر از مواسات و کمک مالی، زبانی، قلمی و قلبی است.این سطح از ایمان و وفاداری در حضرت اباالفضل (علیه السلام)، بی نظیر و نمونه است. البته این ارتباط صمیمی و عارفانه متقابل بود در فرمان امام حسین (علیه السلام) به برادرش حضرت عباس (علیه السلام) برای گفت وگو با دشمنان به منظور گرفتن مهلت تا روز عاشورا چنین آمده است: یا عباس اِرکب بِنَفسی أنتَ یا أخی! (ارشاد شیخ مفید، ج2، ص92). ای عباس! برخیز جانم فدایت ای برادر! دقت در این کلام امام معصوم (علیه السلام)، جایگاه بلند و بی نظیر حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام) را آشکار می کند. امام حسین (علیه السلام) به حضرت اباالفضل (علیه السلام) می فرماید: جانم فدایت. خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی ایشان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد