eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: مناسبت: عاشورای حسینی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. روز اندوه اهل البیت، روز عاشورای حسینی را به محضر امام زمان علیه السلام و همه عزاداران آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می کنیم، ‌موسى بن عُمیر نقل مى‌کند که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمودند که میان همه یارانم اعلام کن که: اَنْ لا یُقاتِلَنَّ مَعی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ. هر کس که بدهکار است در رکاب من پیکار نکند . (احقاق الحق، ج 19، ص 429 ) دو نکته در رابطه با نهی از منکر و حق الناس: 1. انسان نسبت به گناهان دیگران با وجود شرائطی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارد و یکی از گناهان ضایع کردن عمدی حقوق دیگران است و در اهمیت رعایت حقوق دیگران همین بس که حضرت سید الشهداء علیه السلام با توجه به اهمیت حق الناس در روز عاشورا فرمودند: میان همه یارانم اعلان کن که هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند، لذا اگر انسان متوجه شد که فردی اموال دیگری را ضایع می کند یا مرتکب سایر گناهان می شود با وجود شرایط‌و با تاسی به حضرت سید الشهداء علیه السلام باید امر به معروف و نهی از منکر نماید. 2. اگر انسان حق دیگری را عمدا ضایع کند فورا باید از گناه خود توبه نماید و در صورتی که حق مالی باشد باید علاوه بر توبه حق مالی را پرداخت نماید؛ بنابراین ‌اگر ‌کسی خسارت مالی به کسی وارد کرده ‌است باید خسارت را در صورت توان فورا ‌جبران نماید و پرداخت صدقه و کمک به دیگران و ... برای این کار به تنهایی کافی نیست و چنانچه انسان به طلبکار دسترسی دارد باید خسارت را به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می بایست به ورثه اش بپردازد، و اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا کردن طلبکار باشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار خسارت را به فقیر متدین بدهد. خداوند متعال ‌بحق امام حسین علیه السلام ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت ‌صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری پیامبر (ص) فرمودند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَهً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا»«برای شهادت امام حسین (ع) در دل‌های مؤمنان شراره‌ای است که هیچ‌گاه خاموش نشود.»( جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص556) قیام امام حسین (ع) از جمله بزرگ‌ترین حوادث تاریخ اسلام است. به گونه‌ای که پس از گذشت قرن‌ها، هنوز مردم یاد این واقعه را زنده می‌دارند و برای آن حضرت عزاداری می‌کنند. دلایلی برای ماندگاری قیام حضرت وجود داردکه برخی را عرض می کنیم: 1-اخلاص و انگیزه الهی: از آنجا که خلق حماسه عاشورا دارای انگیزه الهی بود و امام حسین (ع) در یک روز هر چه داشت برای خدا و در راه احیای دین خدا و سنت رسول خدا فدا کرد و با خونش امضاء نمود لذا رنگ ابدی پیدا کرد و هرگز گرد و غبار غفلت و فراموشی آن را نمی‌گیرد چون قیام حضرت رنگ و بوی دنیا نداشت تا فناپذیر گردد ازاین جهت در زیارت اربعین آمده است که امام در راه خدا جان خود را فدا کرد تا بندگان خدا را از نادانی و گمراهی نجات دهد.( مفاتیح الجنان، زیارت اربعین) 2- نقش خاندان اهل بیت در ماندگاری عاشورا : یکی دیگر از عوامل مسلّم جاودانگی عاشورا تلاش مستمر و سیره عملی ائمه (ع) در اقامه عزای سالار شهیدان می‌باشد. در مناسبت‌های مختلف به بیان اهمیت عزاداری و زیارت امام حسین (ع) می‌پرداختند، تبیین اهداف قیام امام حسین (ع) ، جلوگیری از تحریف عاشورا، بیان حقایق و عمق جنایت بنی‌امیه، رسوا نمودن دستگاه بنی‌امیه ، برگزاری مجلس عزای امام حسین (ع) ، ترغیب و تشویق بر اقامه عزای سالار شهیدان ، ذکر فضائل عزاداری و گریه و زیارت امام حسین از اقدامات بسیار مؤثر اهل بیت (ع) در ماندگاری حماسه عاشورا است . 3-تلاش شیعیان برای حفظ قیام عاشورا: نقش مردم از زمان بنی‌امیه تا بنی‌العباس تا زمان رضاخان و دیگر ستمکاران در برگزاری عزای امام حسین تحت هر شرائطی با وجود تهدید و ممانعت و زندان بسیار روشن و قابل تقدیر است خداوند ما را جزء عزادارن حقیقی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: سلام‎ علیکم. ‎بسم ‎الله ‎الرحمن ‎الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام. در روز نهم محرّم، وقتی‌که ‌سپاه عمر‌سعد تصمیم به حمله گرفت، امام ‌حسین علیه السلام برادر بزرگوارشان (عباس ‌علیه ‌السلام) را برای مهلت گرفتن یک شب به جهت ادای نماز و دعا به سمت دشمن فرستاد و فرمود: هُوَ يَعْلَمُ أَنِّي قَدْ أُحِبُّ الصَّلَاةَ لَهُ وَ تِلَاوَةَ كِتَابِهِ وَ الدُّعَاءَ وَ الِاسْتِغْفَارَ. خدا‌ می‏ داند‌که من (حسین) نماز گزاردن و تلاوت قرآن؛ زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم. (الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 91) چند نکته کوتاه درباره اهمیت نماز: 1. در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام حسین علیه السلام با وجود جنگ در ظهر عاشورا نماز را اول وقت و به جماعت خواندند. 2. بیمار بودن مکلف و عدم امکان بجا آوردن نماز به طور معمولی یا انجام عمل جراحی و عدم امکان غسل جنابت و مانند این موارد، مجوز ترک نماز نیست؛ و باید طبق وظیفه شرعی نماز خود را بخواند. بنابر این حتی کسی که مریضی دارد که به طور کلی نمی تواند بایستد (ولو با تکیه به عصا) باید نشسته نماز بخواند و حتی اگر وضعیت کسی به نحوی است که حتی توان نشستن هم ندارد باید به پهلوی راست رو به قبله نماز بخواند و اگر نمی تواند به پهلوی چپ رو به قبله بخواند و اگر این را هم نتواند، به پشت بخوابد که کف پایش رو به قبله باشد و نمازش را بخواند.(توضیح المسائل مراجع م 971) 3. برای اینکه فرزندانمان به نماز عادت کنند مستحب است هنگامی که خوب و بد را متوجه می شوند، والدین آنها را به نماز خواندن تشویق نمایند. (توضیح المسائل مراجع م 1389) 4. یادگیری احکامی که غالبا به آن احتیاج داریم مثل احکام نماز واجب است. (رساله مراجع م 11) خداوند توفیق نماز اول وقت همراه با حضور قلب به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود پس از شهادت امام حسین(ع) رسالت سنگین زینب کبری(س) آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند. حضرت زینب (س) پس از شهادت امام حسین(ع) چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم: 1-پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت(لهوف، ص 228) 2- حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانت‌هایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت(مقتل الحسین مقرم، ص366) 3- مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام می‌بایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد. 4-عزادرای برای امام حسین(ع): حضرت زینب علاوه بر این که در خطبه‌های خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند. خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت قرار دهد به برک صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام ‎علیکم.‎ بسم ‎الله ‎الرحمن‎ الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام. ‎از ‎اعتراض‎های ‎شدید‎ حضرت‎ زینب ‎علیها‎السلام‎ به یزید،‎ این‎بود: أمِن العَدلِ يا ابنَ الطُلقاءِ! تَخْديرُکَ حرائِرَکَ وَ اِمائَکَ وَ سَوقُکَ بَناتَ رَسُولِ‏اللَّهِ سَبايَا. ‎ای‎ یزید!‎ آیا ازعدالت است که زنان و کنیزان خود را در حرمسرا پوشیده نگاه داشته ای و دختران پیامبر را به صورت اسیر شهر به شهر می گردانی. (غم نامه كربلا/ ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف، ص: 200). يكي از دغدقه هاي اهل بيت حضرت سيد الشهداء علیه السلام و اسراء در اوج مصيبتي كه به آنها وارد شده بود، رعايت حجاب و پوشش بود به همين مناسبت چند نكته اي درباره نگاه و پوشش عرض مي شود: 1. رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد. 2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند‌، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا ‌شده گردی صورت و دستها تا مچ است و نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و ‌مفسده‌ای نداشته ‌باشد ‌مثلا ‌خودش یا دیگران به گناه نیفتند. 3. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان، ‌چه با قصد لذت باشد چه بدون آن، ‌حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز‌، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است. ( مشهور مراجع مساله 2433؛ صرفا جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی:‌حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله ،‌النکاح 182‌سیستانی‌،رساله جامع ج 2م 1455،1446) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زنیب(سلام الله علیها) می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیده‏اى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)‏ 1. علم الهی: برترین علم‏ها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى‏» باشد وهمانطور که از قول امام سجاد نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای) 2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسان‏هاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند(زیارت ناحیه مقدسه) 3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مى‏باشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشه‏اى مى‏نشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مى‏کند، او را «فاسق‏» و «فاجر» معرفى مى‏کند و همچنین در مقابل یزید مى‏گوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج‏۴۵، ص‏134) 4. ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد را نجات داد(بحار، ج‏۴۵، ص61) خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت شهادت حضرت سید الساجدین امام سجاد علیه السلام از امام باقر علیه السلام در روایتی درباره پدر گرامیشان می فرمایند‌:‏ مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا سَجَدَ. پدرم علی بن الحسین علیه السلام ‌هیچگاه نعمتی را یاد نمی‌کرد مگر اینکه سجده شکر انجام می‌داد. ( وسائل الشیعة، ج‏7، ص: 21) چند نکته کوتاه درباره واجبات سجده نماز: 1. سجده باید بر زمین مانند خاک و سنگ و آنچه از زمین می روید و خوراکی و پوشاک نیست، مانند چوپ درخت و برگ بسیاری از درختان باشد. 2. ذکر سجده باید بعد از قرار گرفتن پیشانی بر مهر و در حال آرامش بدن گفته شود و اگر عمدا ذکر واجب را در حال حرکت بگوید نماز باطل است 3. واجب است بین دو سجده انسان بنشیند و بعد از آرامش بدن‌ سجده دوم را انجام دهد. (رساله مراجع م 1051 و 1052) خداوند توفیق بندگی خالصانه را در درگاه خدای متعال عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت شهادت امام سجاد (ع) عصر عاشورا، پرچم خونین عاشورا به دست امام سجاد علیه السّلام افتاد و امام مبارزات خود را در ابعاد گسترده‌ای آغاز نمود و از هر فرصتی در این راستا استفاده کرد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: 1- خطبه‌های آتشین: امام علیه السّلام برای روشنگری مردم و تبیین معارف عاشورایی و پرده‌برداری از چهرة منفور بنی‌امیه خطبه‌هایی در کوفه و شام ایراد فرمودند و اذهان مردم مدینه را نسبت به بنی‌امیه آگاه کردند و این زمینه‌ای شد که بسیاری از قیام‌ها بر علیه امویان در مدینه شکل بگیرد. 2. - تبیین معارف اهل بیت و مبارزه در قالب دعا: امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ در محیطی که ارعاب و اختناق حاکم بود مباحث سیاسی و اصول اعتقادی را در قالب دعا بیان می‌فرمود که مهم‌ترین آنها مسئلة امامت و رهبری حقیقی جامعة اسلامی و غصب و تصاحب آن توسط حکّام جور بود 3- زنده نگه داشتن یاد و خاطرة عاشورا: واقعة عاشورا در افکار عمومی برای حکومت اموی بسیار گران تمام شد و مشروعیت آن را زیر سؤال بود، امّا برای اینکه این فاجعة عظیم فراموش نشود امام با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطرة آنان مبارزة منفی را به صورت گریه ادامه داد. 4- تربیت شاگردان: امام ،شاگردان و اصحاب خاصّی تربیت کرد که هر یک از آنها حافظ دستاوردهای مکتب عاشورا و امامت بودند. خداوند توفیق عمل به دستورات اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: مناسبت: شهادت حضرت سجاد علیه السلام، ورود اسیران کربلا به کوفه سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام حضرتش در روایتی می‌فرمایند: ...الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شُربُ الخمرِ و اللَّعِبُ بالقِمار... . از گناهانی که سبب پرده دری (و بی حیایی) می‌شود‌، شرابخواری و قمار بازی است . (معانی الاخبار، النص، ص:271) چند نکته کوتاه درباره شرط بندی: 1. شرط بندی در مسابقه ورزشی یا بازهای خانگی حرام است و در حرام بودن شرط بندی فرقی بین افراد نیست بنابر این شرط بندی بین زن و شوهر، پدر و فرزند، برادر و خواهر نیز حرام است. و شرط بندی فقط در مسابقه اسب سواری و تیر اندازی با اسلحه جنگی میان مسابقه دهندگان با رعایت شرایط و احکام آن اشکال ندارد. (اجوبه س1124؛ رساله جامع م2256 و 2257 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار) 2. اگر در مسابقه ای بازنده با اختیار خودش و بدون هیچ شرط و الزامی به برنده چیزی بدهد، و آنچه می دهد در برابر برد و باخت نباشد، اشکالی ندارد. (رساله جامع م2255 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار) 3. بازی با وسایلی که در نزد مردم به عنوان وسیله قمار شناخته می شود، بازی کردن با این وسایل در هر صورت حرام است هر چند شرط بندی نباشد؛ مثلا به تصریح برخی از فقها مثل مقام معظم رهبری پاسور از وسایل قمار است و بازی کردن با پاسور هرچند بدون شرط بندی باشد، حرام است. (اجوبه س1117 و 1122سایت ادمین شماره استفتاء360286 رساله جامع م2260 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار؛ بهجت ج4 س6436 و6437) خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر می فرماید: « ... قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ ـــــ بگو: من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏كنم جز دوست‏داشتن نزديكانم »(الشورى:23) از طرفی در قرآن از قول پیامبر(ص) نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان) از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام(ص) اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر(ص)، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا. براى ادامه راه پیامبر(ص) و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت. توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم. اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است. البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد(ع) اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت(ع) می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند والبته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت و اسارت نیز میشود که به نوعی این مظلومیت پیامبر را می رساند. خداوند ما را جزء پیروان اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام در اهمیت حق الناس می فرمایند: کُلُ‏ ذَنْبٍ‏ یُکَفِّرُهُ‏ الْقَتْلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ إِلَّا الدَّیْنَ، لَا‌ کَفَّارَةَ لَهُ ‌إِلَّا أَدَاؤُهُ. شهادت در راه خدا کفاره همه گناهان است مگر بدهی مالی به مردم، که فقط باید به صاحب حق اداء شود.( وسائل الشیعة / ج‏18 / ص : 324) چند نکته کوتاه درباره رد مظالم: 1. یکی از صدقات واجب که بر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است. 2. رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد. و اگرفوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد.(سایت آیت الله مکارم، تعریف رد مظالم) 3. رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند. (رهبری: اجازه از مرجع بنابراحتیاط مستحب)(رساله مراجع م1814 سایت أدمین رهبری، استفتائات حضرت امام ج‌3، ص: 576) 4. بنا بر نظر اکثر فقها از جمله مقام معظم رهبری رد مظالم را نمی توان به کسانی که نفقه آنها بر انسان واجب است مانند فرزند و والدین پرداخت نمود هر چند فقیر باشند.(مخالف= مکارم: چون از طرف صاحب اصلی صدقه مستحب است اشکالی ندارد؛ هرچند از طرف پرداخت کننده واجب باشد.) ( حضرت امام، استفتائات ج2 ص487 س7 سایت مکارم استفتائات رد مظالم) 5. پرداخت رد مظالم مختص به زمان خاصی نیست. خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باتسیلت ایام خداوند در قرآن می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً :اى کسانى که ایمان آورده‏اید، اگر از خدا پروا کنید براى شما نیرویى جدا کننده(تشخیص‏دهنده حق از باطل) قرار مى‏دهد (انفال، آیه 29). بصیرت صفتی است که به شخص، توانایی شناخت راه حق و باطل از یکدیگر را می دهد. در روایات راهکارهایی برای بدست آمدن بصیرت نقل شده است که برخی را عرض می کنیم: 1-تقوا: یکی از راهکارهای عملی جهت دست یابی به بصیرت رعایت تقوای الهی می باشد همانطور که د رآیه خوانده شده ،ذکر شد، پرهیزگاری و انجام واجبات و پرهیز و دوری از محرمات، به انسان نورانیت و روشن بینی درونی می بخشد به گونه ای که انسان در پرتو آن می تواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد 2- تفکر و تعقل: امام صادق علیه السّلام به ما چنین می‌آموزد:«فانّ التفکّر حیاة القلب البصیر کما یشمی المستنیر فی الظلمات بالنّور»(وسایل،ج6،ص170) بنابراین،همان‌گونه که با کمک نور در تاریکی‌ها راه می‌پیماییم،اندیشه نیز به منزلهء نور قلب یا عقل،ما را به بصیرت می‌رساند 3-نشست و برخواست با اهل بصیرت وعلما: از آنجا که انسان همواره در حال آموزش است و یکی از مهمترین شیوه های آموزش تقلید از دیگران و مشابه سازی است همنشینی با هر گروهی انسان را به آنها مشابه می سازد. به همین دلیل در تعالیم اخلاقی اسلام از همنشینی با بدان نهی شده و به همنشینی با خوبان بسیار تاکید شده است. »حضرت علی علیه السلام می فرماید: (غرالحکم، 9794): با دانشمندان و آگاهان همسایه شو تا بینا (بصیر) شوی. 4- عبرت گیری از تجربه ها گذشتگان؛ یکی از عوامل کسب بصیرت سیر و گردش در زمین و مطالعه احوال گذشتگان از خوب و بد است که عاقبت آنها چه شد و کدامیک عزیزتر و سعادتمند بودند.از این جهت در قرآن آمده است که: (لقد کان فی قصصهم عبرةٌ لاولی الألباب).:به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی است(آیه 111 سوره یوسف) خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد