نمازمغرب
موضوع:#پیاده_روی_اربعین
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم -باعرض تسلیت ایام
خداوند در قرآن می فرماید: وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یَأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ:
مردم را دعوت عمومی به حج کن تا پیاده و سواره بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری بسوی تو بیایند(آیه 27 حج)
تقدم پیاده بر سواره در آیه ذکر شده، نشان از اهمیت بیشتر پیاده روی در امور معنوی دارد.
پیاده روی در سیره معصومین برای سفر حج نقل شده است وحتی وقتی بقیه مردم از امام حسن و حسین(ع) درخواست می کنند که سوار شوند تا بقیه خجالت نکشند، امام حسن (ع) می فرماید:ما پیاده به سوی بیت الحرام می رویم ،ولی از کنار راه حرکت میکنیم تا بقیه راحت باشند.(ارشاد،ج2،ص121)
درروایات ارزش امام حسین(ع)بالاترازکعبه دانسته شده است (کامل الزیارات ،ص524)
در روایات کلمات(مشی-خطوه- قدم-حافی) در زیارت، بکار رفته است که نشان از ارزش پیاده روی دارد(وسائل،ج10،ص341-344)
امام صادق(ع) می فرماید:هر کسی پیاده به زیارت قبر حسین(ع) برود، خداوند برای هر قدمی هزار حسنه نوشته و هزار گناه از او پاک می کند و رتبه اش هزار درجه بالا می رود(کامل الزیارات ،ص255)
پیاده روی از جهات تواضع و خضوع و از جهت شباهت به پیاده روی های خاندان ولایت در اسارت و از جهت تعظیم شعائر و بزرگداشت دین نیز ارزش بیشتری دارد.
خداوند توفیق زیارت امام حسین(ع) را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
نماز مغرب
موضوع: #سکنی_و_عمری
مناسبت:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند که از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوال شد کدام یک از مومنین از همه زیرک تر می باشد، حضرتش فرمودند: أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ، وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً. آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج3 ؛ ص258)
اما مساله شرعی:
یکی از قرادادهای شرعی این است که انسان می تواند در زمان زنده بودنش حق سکونت منزل و استفاده از اثاثیه زندگی را به کسی مثلا همسرش تا پایان عمر همسر واگذار کند به این صورت که مرد به همسر بگوید حق استفاده از منزل و اثاثیه تا پایان عمرت در اختیار تو باشد و زن هم قبول کند و بعد از واقع شدن قراداد عمل به این قراداد لازم است و این قرارداد را یک طرفه مالک نمی تواند بهم بزند در این صورت تا هنگامی که همسر زنده است ورثه نمی توانند همسر را از منزل بیرون کنند و همسر هم حق دخل و تصرف دیگری غیر از سکونت در منزل ندارد و در اینگونه مسائل بهتر است قبل از چنین قراردادهایی از راهنمایی علماء استفاده کنند. (تحریرالوسیله، ج3 مساله 52 الی7؛ منهاج الصالحین، آیه الله سیستانی ج2 مساله 1597 الی 1600؛ منهاج الصالحین، آیه الله خوئی و آیه الله وحید ج3 مساله 1212 الی 1215)
خداوند توفیق انجام واجبات و ترک محرمات را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: #عوامل_رسیدن_به_بصیرت
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---با تسلیت ایام
خداوند در قرآن می فرماید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً :اى كسانى كه ايمان آوردهايد، اگر از خدا پروا كنيد براى شما نيرويى جدا كننده(تشخيصدهنده حق از باطل) قرار مىدهد (انفال، آيه 29).
بصیرت صفتی است که به شخص، توانایی شناخت راه حق و باطل از یکدیگر را می دهد.
در روایات راهکارهایی برای بدست آمدن بصیرت نقل شده است که برخی را عرض می کنیم:
1-تقوا: يكي از راهكارهاي عملي جهت دست يابي به بصيرت رعايت تقواي الهي مي باشد همانطور که د رآیه خوانده شده ،ذکر شد، پرهيزگاري و انجام واجبات و پرهيز و دوري از محرمات، به انسان نورانيت و روشن بيني دروني مي بخشد به گونه اي كه انسان در پرتو آن مي تواند حق و باطل را از هم تشخيص دهد
2- تفکر و تعقل: امام صادق علیه السّلام به ما چنین میآموزد:«فانّ التفکّر حیاة القلب البصیر کما یشمی المستنیر فی الظلمات بالنّور»(وسایل،ج6،ص170)
بنابراین،همانگونه که با کمک نور در تاریکیها راه میپیماییم،اندیشه نیز به منزلهء نور قلب یا عقل،ما را به بصیرت میرساند
3-نشست و برخواست با اهل بصیرت وعلما: از آنجا که انسان همواره در حال آموزش است و یکی از مهمترین شیوه های آموزش تقلید از دیگران و مشابه سازی است همنشینی با هر گروهی انسان را به آنها مشابه می سازد. به همین دلیل در تعالیم اخلاقی اسلام از همنشینی با بدان نهی شده و به همنشینی با خوبان بسیار تاکید شده است. »حضرت علی علیه السلام می فرماید: (غرالحکم، 9794): با دانشمندان و آگاهان همسایه شو تا بینا (بصیر) شوی.
4- عبرت گیری از تجربه ها گذشتگان؛ یکی از عوامل کسب بصیرت سیر و گردش در زمین و مطالعه احوال گذشتگان از خوب و بد است که عاقبت آنها چه شد و کدامیک عزیزتر و سعادتمند بودند.از این جهت در قرآن آمده است که: (لقد کان فی قصصهم عبرةٌ لاولی الألباب).:به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی است(آیه 111 سوره یوسف)
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: #لباس_نمازگزار
مناسبت:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: ...خَیْرُ لِبَاسِکَ مَا لَا یَشْغَلُکَ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ... وَ لَا یَحْمِلُکَ عَلَى الْعُجْبِ ... وَ التَّفَاخُرِ. بهترین لباس لباسی است که تو را از یاد خداوند غافل نسازد و حالت خودبینی و فخر فروشی در تو ایجاد نکند. (مصباح الشریعه ص: 30)
چند نکته کوتاه درباره احکام لباس نمازگزار:
1. بدن و لباس نمازگزار باید پاک باشد و چنانچه کسی نماز بخواند ولی بعد از نماز بفهمد لباس یا بدنش نجس بوده، نمازش صحیح است.(نکته : آیت الله سیستانی می فرمایند: اگر شک در نجاست لباس داشته و جستجو نکرده، و بعد بفهمد بنابر احتیاط نماز را دوباره بخواند.)(رساله مراجع م802 و 807)
2. کسی که از نجاست لباس یا بدنش اطلاع داشته اما فراموش می کند و با لباس و بدنی که نجس بوده است، نماز بخواند و بعد از نماز یادش بیایید، به نظر اکثر مراجع باید نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته، نماز را باید قضا کند. (شبیری: بنابر احتیاط واجب نماز را قضا کند).(مخالف: آیت الله سیستانی: اگر از روی اهمال بوده، بنابر احتیاط باید دوباره بخواند و گرنه نیاز نیست دوباره بخواند)(رساله مراجع م803)
3. لباس نمازگزار باید از اجزاء حیوان حرام گوشت مثل خرگوش یا گربه، نباشد و اگر انسان بداند مویى از حیوان حرام گوشت مثل گربه یا خرگوش یا سگ همراه نمازگزار باشد، نماز او باطل است. (آیت الله سیستانی: باید از اجزای درندگان بلکه بنابر احتیاط واجب از مطلق حیوان حرام گوشت نباشد. اگر موی حیوان حرام گوشت بسیار کم باشد مثلا یک یا دو یا سه موی کوچک باشد، اشکال ندارد.)(رساله مراجع م824).
خداوند توفیق فراگیری و عمل به دستورات شریعت را به همه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: #حکمت_بلاهای_مومن
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم---با تسلیت ایام
امام صادق علیه السلام : اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ: در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود (کافی، ج2 ،ص255)
فلسفه و علت بلاهای مومنین عبارتند از:
1. بخشش گناهان: امام صادق ( علیه السلام ):«هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود.»( کافی،ج 2، ص 444)
2. ترفیع درجه و مقام: امام صادق (علیه السلام ):هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.(کافی، ج2 ، ص261)
3. تکامل: سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی (علیه السلام ) می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند( نهج البلاغه، نامه 45)
4. از فواید بلا این است که غرور را از انسان دور می کند (نهج البلاغة، خطبه 238) و از طرفی باعث تذکر و یاد آوری نعمت های الهی می شود(سوره اعراف،آیه 30)
البته برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد و این مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.»
خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #خیار_عیب
مناسبت:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام به نسبت به عمل تجارت وصیت کردند و فرمودند: ...فَإِنَّ التَّاجِرَ الصَّدُوقَ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ يَوْمَ الْقِيَامَة. ... تاجر راستگو در روز قیامت با سفیران گرامی نیکوکار(فرشتگان والامقام) همراه هست. (وسائل الشیعه ج17 ص: 385)
چند نکته درباره خرید و فروش:
1. اگر فروشنده بخواهد کالای مشخص و معینی را بفروشد چنانچه کالا دارای عیب باشد و بیان نکردن عیب برای مشتری به قصد فریب دادن مشتری باشد، جایز نیست.
2. اگر مشتری کالای مشخص و معینی را خریداری کند و بعد از خرید متوجه شود که کالا معیوب می باشد با چند شرط می تواند معامله را بر هم زده و پول خود را پس بگیرد:
الف: خریدار قبل از خرید از عیب خبری نداشته باشد. (رساله مراجع م 2129)
ب: در کالای خریداری شده تصرفی که باعث تغییر در کالا بشود یا عیبی در دست خریدار، بوجود نیامده باشد. که اگر این شرط نباشد فقط می تواند تفاوت قیمت میان سالم و معیوب را بگیرد.(صرفا جهت اطلاع: اگر معامله کلی باشد چه جنس فروخته شده و چه مال پرداخت شده برای خرید، خیار عیب در آن راه ندارد و فقط طرف مقابل را می توان ملزم کرد که جنس سالم تحویل دهد.) (رساله مراجع م 2135)
ج: فروشنده در هنگام فروش نگوید که کالایم را با هر عیبی که دارد می فروشم، پس اگر بگوید این ماشین را با هر عیبی که دارد می فروشم، و بعد از خریدن متوجه عیبی شد، نه می تواند کالا را پس بدهد و نه می تواند مطالبه ما به التفاوت نماید. (رساله مراجع م 2134)
خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: حکمت بلاهای مومن
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---با تسلیت ایام
خداوند در قرآن می فرماید: (فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ):پس هنگامی که فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام)
خداوند در موردبرخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند، یکی از سنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند.
در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون-182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452)
پیامبر(ص) فرمودند: «زمانی که بندهای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷)
فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدیاد در گناه و عذاب الهی است. خداوند می فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ؛ و البته نباید کسانی که کافر شده اند تصور کنند این که به ایشان مهلت می دهیم برای آنان نیکوست، ما فقط به ایشان مهلت می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و آنگاه عذابی خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آیه 178 ) یعنی خداوند به کفار مهلت می دهد و این مهلت در حقیقت یک بستر آزمایشی است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختیار خود راه گمراهی را بر می گزینند و فریب امهال الهی را می خورند و غرق در گناه می شوند. به بیان دیگر این ازدیاد گناه، نتیجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهای خداوند است.
خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: #کم_فروشی_و_گران_فروشی
مناسبت:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...مَنْ لَمْ یَسْتَحِ مِنْ طَلَبِ الْمَعَاشِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُه... . هر که از کسب معاش شرم نکند (و تکبر و خود پسندى مانع از کار و کوشش او نگردد) تحصیل روزیش آسان مىشود و عیالش در نعمت قرار مىگیرند. ( من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص: 410)
دو نکته در مورد کم فروشی و گران فروشی:
1. کم فروشی آن است که فروشنده هنگام تحویل کالا ، کالا را کمتر از آن مقداری که مشخص شده تحویل دهد مثلا کسی یک کیسه برنج را که باید ده کیلو داشته باشد فروخته و وجه آن را بر همان میزان دریافت کرده اما زمان تحویل کمتر از ده کیلو به مشتری می دهد، و کسی که کم فروشی کرده کار حرامی مرتکب شده و به مقداری که کم فروخته است مدیون و ضامن است و باید به صاحبش برگرداند. (رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج2، ص33)
2. اما گران فروشی آن است که قیمت کالا را بیش از قیمت عادلانه آن بفروشد؛ چنانچه گران فروشی به حد اجحاف و ظلم برسد یعنی به مقداری گران بفروشد که مردم به او ظالم و ستمکار میگویند که در این صورت گران فروشی حرام است و در غیر این صورت مقدار سود در کالا چنانچه منع قانونی نداشته باشد با توافق طرفین می باشد. (استفتاءات (امام خمینى)، ج2، ص: 62 )
خداوند توفیق انجام کار صحیح و خدمت به بندگان را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: #معیار_دوست_خوب
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—باعرض تسلیت ایام
خداوند در قرآن می فرماید: الْأَخِلَّاءُ یوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ: در آن روز دوستان، بعضی دشمن بعضی دیگرند، مگر پرهیزگاران.(آیه 67 زخرف)
درقرآن و روایات ، در کنار تأکید بر دوست یابی ویژگی های متعددی نیز برای دوست خوب شمرده اند که به برخی اشاره می شود:
1- داشتن ايمان و پرهيز کاري :دوست خوب بايد در همه ي امور، خدا و رضايت خدا را مد نظر داشته باشد. امام علی علیه السلام فرمود:دوست آن کسی است که تو را در راه دینت یاری دهد.( غررالحكم، ص 424)
2-مثل آینه بودن: امام صادق ( ع ) می فرماید:أَحَبُّ الناسِ اِلَیَّ مَن أَهدی اِلَیَّ عُیُوبی بهترین دوستان من كسانی هستند كه عیوب مرا به من تذكر دهند(بحار،ج75 ،ص249)
دوست واقعی ، صفات پسندیده دوست خود را دیده ونسبت به آنها كاملاً تشویق می كند و او را یاری میکند تا روز به روز در آن خصلت های نیكو بهتر و موفق تر باشد و در مقابل صفات بد او را مثل آینه به او تذكر می دهد تا ائ آنها را برطرف کند و سعی می کند عیوب دوستش از دیگران مخفی بماند.
3- خردمند وعاقل بودن: حضرت علی علیه السلام فرمود:هرکس با خردمندان مصاحبت کند، بزرگ می شود(غررالحكم، ص 429)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: #احکام_خمس
مناسبت:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده فرمودند: إنَّ ٱلْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ... فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا. پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی، ج 1، 548)
چند نکته کوتاه درباره احکام خمس:
1. کسی که دارای درآمدی هست، در طول سال خمسی، آن مقداری از درآمد که برای نیازی های زندگی مطابق با شأن مصرف می شود خمس ندارد ولی آن مقداری که تا سال خمسی مصرف و هزینه زندگی نشود، باید خمس آن پرداخت شود.
2. کالاهای مصرفی مثل مواد خوراکی و لوازم بهداشتی چنانچه تا سر سال خمسی مصرف نشود، سر سال به قیمتی که قابل فروش است، خمس آن باید پرداخت شود. (توضیح المسائل مراجع م 1780)
3. کالاهای ثابت و غیر مصرفی که مورد احتیاج زندگی است مانند فرش و لباس و ظروف و اثاثیه منزل که از درآمدهای بین سال تهیه شده و مطابق با شان باشد، چنانچه حداقل یکسال خمسی از اینها استفاده شود و سپس تا چند سال استفاده نشود، به این کالاها خمس تعلق نمی گیرد هر چند قیمت آنها هم افزایش پیدا کرده باشد. (مشهور. مخالف: زنجانی: اگر کالا تا یکسال بدون استفاده بماند، خمس دارد.) (توضیح المسائل مراجع م 1781)
خداوند توفیق اداء وظیفه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
موضوع: #علت_اهمیت_زیارت_اربعین
سلام علیکم --- بسم الله الرحمن الرحیم—با تسلیت ایام سوگواری
امام حسن عسگری علیه السلام فرمودند: «علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسین و زیارة الأربعین و التختّم فی الیمین و تعفیر الجبین و الجهر ببسم الله الرّحمن الرّحیم» [تهذیب الاحکام، ج 6، ص 51)
«نشانههای مؤمن و شیعه، پنج چیز است: اقامهٴ نمازِ پنجاه و یک رکعت، زیارت اربعین حسینی، انگشتر در دست راست کردن، سجده بر خاک و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.
علت اهمیت زیارت اربعین:
1-جاودانه کردن پیام نهضت عاشورا: اساساً اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی خاندان پیامبر (ص)، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه و این کار پایهگذاری شد. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلی، در حوادث گوناگون ـ از قبیل شهادت حسین بن علی (ع) در عاشورا ـ به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسلهای بعد، از دستاورد شهادت استفاده زیادی نخواهند برد.
2-رهایی از جهالت: ریشه همه گناهان و همچنین عامل دشمنی دشمنان دین، حب دنیا و دلبستگی به آن است و هدف همه انبیا،تعلیم و تزکیه است. در زیارت اربعین؛ عامل قیام امام حسین (ع)را رهایی مردم از جهالت علمی و عملی دانسته است که زیارت اربعین نشان عملی دل نبستن به دنیا و تبلیغ عملی و علمی پیام عاشوراست.( بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة)( مصباح المتهجد،ص 788)
3-عملیاتی شدن محبت اهل بیت:اربعین نماد محبت به اهل بیت و تعظیم شعائر است و محبت قلبی، فرد رابه سمت عمل و پیروی از اهل بیت(ع) سوق میدهد
خداوند توفیق زیارت اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: احکام وضو
مناسبت:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: یَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ بَیْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِینَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوء. فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه ی امّت ها در حالی محشور می کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی های نورانی دارند. (دعائم الإسلام ؛ ج1 ؛ ص100)
چند نکته کوتاه درباره احکام وضو:
1. در وضو شستن صورت و دستها واجب است و اگر وضو گیرنده عضو را به نیت وضو زیر شیر آب بگیرد و آب را به همه عضو برساند کافی است هر چند دست نکشد، البته شستن اعضا به همراه دست کشیدن مستحب است. (عروه ج1 فصل فی بعض مستحبات الوضوء)
2. بستن شیر آب در اثناء وضو گرفتن به گونه ای که آب خارج وضو با آب وضو جهت مسح کشیدن مخلوط نشود مانعی ندارد مثلا اگر بعد از ریختن آب بر روی عضو شیر آب بسته شود و سپس دست کشیده شود، مانعی ندارد . (اجوبه س112 و مکارم ج1 س 63،وج3س144،،عروه الوثقی فی افعال الوضو مساله45،فاضل جامع المسائل ج2س121،بهجت استفتائات س572،مکارم احکام بانوان س37)
3. اگر در صورت و دستها و جلوی سر و روی پاها به واسطه سوختگی، آبله بزند، شستن و مسح روی آن کافی است. و چنانچه سوراخ شود رساندن آب به زیر پوست لازم نیست، بلکه اگر پوست یک قسمت هم کنده شود، لازم نیست آب را به زیر قسمتی که کنده نشده برساند ولی چنانچه پوستی که کنده شده گاهی به بدن می چسبد و گاهی بلند می شود باید آن را قطع کند یا آب را به زیر آن برساند.( سید محمد کاظم طباطبائی یزدی العروة الوثقی مع التعلیقات فصل فی افعال الوضو، مساله16،توضیح المسائل13مرجع مساله292؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 673769 تاریخ استفتاء: 1395/04/10 )
خداوند متعال انشاء الله همه ما را از پاکان قرار دهد صلوات بر محمد و آل محمد