eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی پیغمبر خدا صلی الله و علیه و آله می فرمایند: مَنْ‏ تَرَکَ‏ مَعْصِیَةً لِلَّهِ‏ مَخَافَةَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَرْضَاهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. هر کس به خاطر ترس از خدا گناه را ترک کند خداوند روز قیامت او را راضی خواهد نمود. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص81) برخی از مومنین گاهی اوقات سوال می کنند: به مجلس عروسی ای دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟ در جواب عرض می شود اولا: اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد. ثانیا: اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد به نظر برخی مراجع مانند حضرت امام خامنه ای اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هر چند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است و حرام است. و برخی از فقها هم این حضور را مطلقا حرام دانسته اند. نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف بر خروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد. (رساله آموزشی امام خامنه ای، حضور در مجلس معصیت ص345 ، استفتائات ایت الله سیستانی س 198 احکام مجلس عروسی،مکارم:استفتائات 2/س719، استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 148)) خداوند‏ متعال توفیق‏ شناخت ‏گناه ‏و ترک گناه را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع : سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره اهمیت و عظمت مقام علم؛ می فرماید: « قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون... ؛ [ای پیامبر!] بگو: آیا کسی که عالم است با کسی که نمی داند برابر است». ( زمر ، آیه 9 ) از آنجا که دین اسلام آخرین و کامل ترین دین است و یکی از ارزشها کسب علم است , در باره علم بسیار سفارش کرده است که نکاتی در این زمینه عرض میشود: 1- معجزه پیامبر اسلام(ص) قرآن است که کتابی سراسر معارف و حکمت است واین خودنشان ازاهمیت علم دراسلام داردزیرا می دانید که معجزه دیگر انبیاء کتاب نبوده است و معجزاتی داشته اند که مشاهده ای و تجربی بوده است. 2- قرآن هم سخن خود را با (اقرا)« خواندن » ، « علم » و « کتابت » آغاز کرد و پیوسته مسلمانان را به تفکر و تدبر درهر چه آفریده شده است ، فرا خوانده است. 3-علم اموزی از گهواره تا گور سفارش شده است (اطلبواالعلم من المهد الی اللحد) 4-بخاطر آموختن علم، سفر و مهاجرت به دورترین نقاط سفارش شده است (اطلبواالعلم ولو بالسین) 5-علم آموزی برای همه اعم از زن و مرد است(طلب علم فریضه علی کل مسلم و مسلمه) خداوند ما را جزء عالمان دین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام حضرت در بخشی از وصیتهایشان به شیعیان اینگونه فرموده اند: شما را به تقوای خدا توصیه می کنم و اینکه در امور دین ورع داشته باشید، در نزدیک شدن به خداوند تلاش کنید و در گفتگوها راستگویی را رها نکنید، هرکس امانتی را نزد شما نهاد آن را سالم تحویلش دهید و سجده‌هایتان را طولانی کنید. أعیان الشّیعه، ج. ۲، ص. ۴۱ امشب تصمیم داریم چند نکته درباره واجبات سجده خدمتتان عرض کنیم: 1. سجده باید بر زمین مانند خاک و سنگ و آنچه از زمین می روید که خوراکی و پوشاک نیست، مانند چوب درخت و برگ بسیاری از درختان باشد. 2. ذکر سجده باید بعد از قرار گرفتن پیشانی بر مهر و در حال آرامش بدن گفته شود و اگر عمدا ذکر واجب را در حال حرکت بگوید نماز باطل است. 3. واجب است بین دو سجده انسان بنشیند و بعد از آرامش بدن سجده دوم را انجام دهد. 4. اگر نمازگزار بعد از سجده شک کند که یک سجده بجا آورده یا دوتا، در صورتی که هنوز وارد عمل بعدی نشده است باید یک سجده دیگر بجا بیاورد و درصورتی که وارد عمل بعدی شده مثلا وارد تشهد شده است به شک خود اعتنا نمی کند. (رساله مراجع احکام سجده توضیح المسائل مراجع م 1051و 1052) خداوند متعال توفیق بندگی خالصانه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع : سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم - با تسلیت ایام خداوند در قرآن می فرماید:»هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ»:بگو آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند، مساوی‌اند؟»(آیه 9 زمر) این حکم شامل کسانی نیز می‌شود که به بهانه عبادت، مطالعه و راه علم آموزی را کنار نهاده‌اند، تا به گمان خود از راه کسب ثواب به سعادت برسند، اما امام باقرعلیه السلام فرمودند: عالمی که مردم از علم او بهره بگیرند، از هفتاد هزار عابد بهتر است.(بحار، ج 75، ص 173) -دین مبین اسلام و کلام‌‌الله مجید برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است. اهمیت کتابخوانی در اسلام به‌قدری است که معجزة پیامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توأم شده است. اهمیت کتاب و کتابخوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه می‌نویسد، قسم یاد می‌کند. بررسی آماری محتوای کلام الله مجید نشان داد که واژة کتاب به اشکال مختلف 255 بار، واژة علم 582 بار، واژة قلم 2 بار، و واژة اقرأ 3 بار در قرآن تکرار شده است. در نتیجه مطالعه و کتابخوانی و تحصیل علم و دانش از فرایض بسیار مؤکد در دین مبین اسلام، قرآن کریم و احادیث و گفتار بزرگان دانش است. «پیامبر(ص) می فمایند: اُطْلُب العِلْمَ مِنَ المَهدِ إلَی اللَّحدِ»«از گهواره تا گور دانش بیاموز». و یا پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله امر می کنند که: «طلب دانش بر هر مسلمانی فرض است» طَلبُ العِلْمِ فریضَهٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ . [کافی،ج1،ص3 ؛ح1) در روایات و احادیث هم عالمان واهل قلم و کتاب بر عابدان برتری دارند و کتاب وسیله‏ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ‏ماند و به آیندگان منتقل می ‏شود. از این‏رو پیشوایان معصوم(ع) توجه ویژه‏ای به فرهنگ مکتوب داشتند و همواره پیروان خویش را به حفظ دانش و نوشتن آن سفارش می ‏فرمودند. خداوند توفیق علم به همراه عمل را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: مناسبت: شهادت امام حسن عسکری علیه السلام و آغاز امامت امام زمان علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام. از حضرتش در روایتی نقل شده که فرموده اند: اِتَّقُوا اللهُ وَ کُونُوا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا شَیْناً، جُرُّوا إلَیْنا کُلَّ مَوَّدَه، وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلُّ قَبیح ... . تقوای الهی را رعایت کنید، و زینت بخش ما باشید نه مایه ننگ ما، و سعی کنید افراد را به محبّت و علاقه ما جذب کنید و زشتی‌ها را از ما دور نمائید ... . بحارالأنوار، ج. ۷۵، ص. ۳۷۲ چند نکته کوتاه درباره تقلید: 1. هیچ مسلمانی نمی تواند در اصول دین مثل توحید یا معاد یا نبوت و مانند اینها تقلید نماید بلکه باید آنها را از روی دلیل به فراخور حال خویش اعتقاد پیدا کند ولی در احکام و دستورات شرعی در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اگر خودش مجتهد نیست و نمی تواند احکام را از منابع دینی بدست بیاورد، باید از یک مرجع اعلمی تقلید کند همان گونه که مردم در تمام اموری که تخصص و اطلاعی ندارند به اهل اطلاع مراجعه می کنند و از آنها پیروی می نمایند و همچنین می تواند میان نظرات مراجع احتیاط کند. 2. اگر کسی مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد و سپس مرجع تقلید انتخاب کند در صورتی که اعمال گذشته اش مطابق با نظر همین مرجع تقلید باشد، اعمال گذشته اش صحیح است و در غیر این صورت نظر مرجع خود را درباره هر موردی سوال کند و مطابق با نظر مرجع تقلیدش عمل کند. (رساله مراجع م 14) 3. اگر کسی می خواهد مرجع تقلید انتخاب کند نمی تواند مرجع فوت شده ای را انتخاب کند و همچنین اگر مرجع تقلید انسان فوت کند، دیگر نمی توان از او تقلید کرد مگر اینکه مرجع زنده اعلمی را طبق روش صحیح شرعی انتخاب کند در صورتی که مرجع زنده باقی ماندن بر تقلید میت را اجازه دهد، می توان از مرجع میت تقلید کرد. (رساله مراجع م 9) تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع : سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-با تسلیت ایام امام عسکری(علیه السلام) از شیعیان می خواهد که : «اِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیناً وَلا تَکُونُو شَیناً، جَرّوا اِلَینا کُلَّ مَوَدَّةٍ، وَ ادفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبِیحٍ: از خدا پروا نمایید و زینت (و مایه سرافرازى ما) باشید نه مایه ملامت (و سرافکندگى) همه دوستى‏ها را به سوى ما جذب کنید و هر زشتى را از ما دور نمایید(تحف العقول، ص 520 ) از مهمترین انتظارات امامان مخصوصاً امام عسکرى(ع) از شیعیان این است که از نظر رفتارى و اخلاقى به گونه‏اى رفتار کنند که در بین جامعه بشرى عموماً و در بین مسلمانان خصوصاً الگو و نمونه باشند تا آنجا که مردم بگویند این‏ها شیعیان على(ع) و امامان معصوم هستند. برخی از انتظارات امام عسکری از شیعیانش عبارتند از: 1- اندیشه و تفکر: اساس تمام پیشرفتهاى مادّى و معنوى بشر در طول تاریخ، اندیشه و تفکر از یک طرف، و سعى و تلاش و عمل از طرف دیگر بوده است. قرآن براى اندیشه و تفکر، ارزش والا و حیاتى قائل است و زیباترین و رساترین سخنان را درباره ارزش دانش و تعقل، و دقّت و تفقه بیان نموده است در قرآن بیش از هزار بار کلمه «علم» و مشتقات آن که نشانه بارورى اندیشه است تکرار شده و افزون بر 17 آیه به طور صریح انسان را دعوت به تفکر نموده، بیش از 10 آیه با کلمه «اُنظُرُوا؛ دقت کنید» شروع شده است. بیش از پنجاه مورد کلمه عقل و مشتقات آن به کار رفته است و در چهار آیه نیز قاطعانه به تدبّر در قرآن امر شده است. در این زمینه امام عسکری فرمودند: بر شما باد به اندیشیدن! پس به حقیقت، تفکر موجب حیات و زندگى دل آگاه و کلیدهاى دربهاى حکمت است(بحار، ج 8، ص 115) 2- حسابرسى اعمال و پاسخگویى وجدان‏ : رسیدگى به اعمال و داشتن محاسبه در هر شبانه روز، و پاسخگویى وجدان اخلاقى است.لازم است انسان در ابتداى هر روز نسبت به اعمال نیک و دورى از گناه با خود «مشارطه» و قرار دادى داشته باشد، و در طول روز مواظبت و «مراقبه» داشته باشد. و در پایان روز «محاسبه» و حسابرسى، و پاسخگویى به وجدان درونى خویش. آنهایى هم که مسئولیت‏ هاى اجتماعى دارند، در مقابل مردم و جامعه مسئولند که باید پاسخگو باشند، علاوه بر این در مقابل خداوند و وجدان خویش نیز باید پاسخگو باشند. 3- استوارى بر دین و ولایت در دوران غیبت‏ : انتظار آن حضرت این است که مردم و شیعیان دوران غیبت را تحمّل کنند و از خود بردبارى و استقامت بخرج دهند، و بر دین الهى و امامت و ولایت ثابت و استوار بمانند، و براى ظهور مهدى موعود (عجل اللّه تعالى فرجه الشریف) دعا نمایند، و فرمود: به خدا سوگند (حضرت مهدى) غیبت طولانى خواهد داشت که نجات پیدا نکند در آن دوران مگر کسانى که خداوند عزیز و جلیل بر قائل بودن (و اعتقاد) به امامت او استوارش نگهدارد، و توفیق دهد که براى فرج آن حضرت دعا نماید(کمال الدین، ج 2، ص 384) خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: إنَّ ٱلْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ...‌فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا. پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی ط ج1 ص548) دو نکته کوتاه درباره حکم شرعی مصرف خمس: 1. یکی از واجبات مالی که عبادت هم می باشد، پرداخت خمس است؛ و کسی که خمس بر او واجب می شود باید آن را دو قسمت نماید: یک قسمت آن سهم امام زمان علیه السلام است که در زمان کنونی هر کسی باید به دفتر مرجع تقلید خودش پرداخت کند یا با اجازه دفتر مرجع تقلید به مصرف خاصی برساند. که مرجع تقلید هر فردی به عنوان نائب امام زمان علیه السلام شناخته می شود؛ و یک قسمت دیگر سهم سادات فقیر شرعی است که به نظر اکثر مراجع این قسمت هم باید به دفتر مرجع تقلید یا با اجازه دفتر مرجع تقلید به سید فقیر پرداخت شود.(مشهور به فتوا یا احتیاط) (مخالف: سیستانی: پرداخت سهم سادات نیاز به اجازه ندارد). (توضیح المسائل مراجع م 1834) 2. کسی که می خواهد خمس را به سید فقیر یا دفتر مرجع تقلید پرداخت می کند باید به قصد قربت پرداخت کند یعنی خمس را به قصد انجام فرمان خداوند و برای نزدیک شدن به او بدهد.(فتوی یا احتیاط) (امام خامنه ای سایت، شماره استفتاء611289، سیستانی رساله جامع 2440و همچنین اقتباس از م 1829 رساله مراجع) خداوند متعال به حق حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام توفیق انجام وظایف دینی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
موضوع : سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-تبریک آغاز امامت امام زمان(عج) خداوند درقرآن کریم، پراکندگی را از برنامه های مشرکان دانسته، و مسلمانان را به شدّت از آن نهی کرده و به انسجام تحت پوشش توحید دعوت فرموده و با صراحت می فرماید: «وَ لاتَکونُوا مِنَ الْمُشْرِکینَ مِنَ الَّذینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعا؛(آیه 32 روم) ؛از مشرکین نباشید، از کسانی که دین خود را پراکنده ساختند، و به دسته ها و گروه ها تقسیم شدند.» در این کریمه اختلاف و پراکندگى را یکى از علائم «شرک» شمرده است. در جای دیگر دودستگی را در ردیف عذابهاى آسمانى قرار داده ومی گوید: خداوند میتواند بر شما عذاب بفرستد یا به صورت دسته هاى پراکنده شما را به هم بیامیزد و طعم جنگ [و اختلاف] را به هر یک از شما به وسیله دیگرى بچشاند(آیه 65 انعام) امام علی (ع) بالاترین عامل شکست و ذلت و سقوط امت اسلامی را تفرقه و اختلاف دانسته و با کمال صراحت، فتنه انگیز و تفرقه افکن را مستوجب قتل می داند، و نه تنها تفرقه افکن عینی و موجود را سزاوار چنین عقوبتی می داند، بلکه حتی کسی را که شعار تفرقه دهد سزاوار قتل می داند. چنان که در فرازی از یکی از خطبه هایش خطاب به مسلمانان چنین می فرماید: «به جمعیت عظیم مسلمانان بپیوندید، که دست خدا (قدرت و عنایت خدا) با جماعت است، و از پراکندگی دوری کنید؛ زیرا آن که از جمع مسلمانان به یک سو شود، بهره شیطان است، چنان که گوسفند از گله درماند، نصیب گرگ بیابان است.»(خطبه 127 نهج البلاغه) و فرمود: آگاه باشید! کسی که به این شعار (تفرقه) دعوت کند، گرچه در زیر عمامه من پناه آورده باشد، او را بکشید.»(خطبه 127 نهج البلاغه) «امام خامنه در زمینه تفرقه افکنی میان مسلمانان می فرمایند: تحریک عواطف مذهبى و فراهم کردن زمینه اختلاف، گناه است و کسانى که این کار را انجام دهند، در واقع به برآورده شدن هدف سازمان‌هاى جاسوسى امریکا و رژیم صهیونیستى کمک کرده‌اند».(24/8/86.) خداوند ما را از شر تفرقه افکنی نجات بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: ‌سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: لَا یَسْتَحْیِی أَحَدُکُمْ إِذَا لَمْ یَعْلَمْ أَنْ یَتَعَلَّمَ... . هیچ یک از شما از یادگیری و آموزش دیدن در اموری که علم ندارد شرم و حیا نکند. (عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص44) چند نکته درباره حکم خون: 1. یکی از نجاسات خون است، ‌خونی که از انسان و هر حیوانى که خون جهنده دارد، یعنى حیوانى که اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مى‏کند، نجس است. پس خون حیوانى که مانند ماهى و پشه خون جهنده ندارد، پاک مى‏باشد. 2. به نظر تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای خونی که در تخم مرغ می باشد نجس نیست چنانچه آن خون برداشته شود، بقیه تخم مرغ حلال و پاک است. (مخالف: صافی، زنجانی، بهجت، نوری: خون تخم مرغ بنابر احتیاط واجب نجس است ولی اگر خون در زرده باشد تا پوست نازک روی آن پاره نشده، سفیده پاک است. جهت اطلاع: کسی فتوا بر نجاست ندارد.) (توضیح المسائل مراجع م 98) خداوند متعال همه ما را از پاکان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع : سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: : «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاتَفَرَّقُوا؛(همگى به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید) (آیه 103 آل عمران) حفظ وحدت از نظراسلام اهمیت زیادى دارد و در سایه همین اتحاد نیرومند و مقدس، و جمعیت فشرده و هماهنگ بود که مسلمانان در صدراسلام توانستند در برابر آن همه دشمنان فراوان، ایستادگى به خرج دهند. اسلام به آنها گفته بودو به این وسیله آنها را صریحاً از پراکندگى نهى کرده بود. امام علی ( علیه السلام) فرمود:خدا یکی، پیامبر یکی، و کتاب یکی است. آیا آنها را خداوند به اختلاف و دو دستگی فرمان داده و او را اطاعت می کنند؟ یا آنها را از اختلاف نهی کرده و فرمانش را سرپیچی می کنند؟(نهج البلاغه، خطبه .18) پیامبر( ص) فرمود:مسلمانان با هم برادرند و هیچکس بر دیگری برتری ندارد، جز به تقوی (نهج الفصاحه، حدیث .3112) پیامبر( ص) فرمود: دست خدا بر سر جماعت است.(نهج الفصاحه، .3211) و فرمود:هر کس از گروه «مسلمانان» جدا شود بر مرگ جاهلیت بمیرد.(نهج الفصاحة، .2855) عقد پیمان برادری و اخوت میان مهاجرین و انصار و بین قبائل انصار ، ابتکاری بی سابقه و انقلابی بود که دشمنان اسلام بالاخص یهود و منافقان را نا امید و اختلافات میان دو جناح عمده اهل مدینه را ریشه کن نمود. از طرفی دیگر ازدواج پیغمبر با قبائل مختلف و افراد تازه مسلمان و یا افراد سرشناس مخالف که عمدتاً در مدینه اتفاق افتاد، آن قبائل را با اسلام خویشاوند می نمود که این خود گامی مهم در راه ایجاد وحدت قبائل بود. پیامبر اسلام در بیان اینکه اسلام خاص عرب و نژاد خاصی نیست ورسالتش عمومی و جهانی هست، با اشاره به بلال و صهیب و سلمان، اولی را اولین میوه حبشه و دومی را اولین میوه رومی و سومی را اولین پارسی نژاد که به دین خدا گرویده، خواند وامت اسلامی را فراتر ازاین مرزهای ملی و نژادی دانست. بدین وسیله پیامبر اتحاد و همبستگی را بین مردم ایجاد می نمود. خداوند توفیق وحدت صحیح را به همه مسلمانان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: مَنْ‏ زَوَّجَ‏ أَعْزَباً کَانَ‏ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ عز و جل إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. کسى که مجردى را تزویج کند (امکان ازدواج او را فراهم نماید) از کسانى است که در قیامت‏ خداوند به آنان نظر لطف مى‏ کند. (وسائل الشیعه، ج20، ص: 45) چند نکته کوتاه درباره احکام ازدواج: 1. یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تاکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد. ( عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 و م13) 2. خواستگاری کردن و درخواست ازدواج با زنی که شوهردار است، حرام است؛ و فرقی ندارد همسر دائم داشته باشد یا موقت، یا در شرف جدایی باشند یا نباشند، همچنین در حرام بودن فرقی ندارد به صورت صریح درخواستش را مطرح کند یا با کنایه مطرح کند. اما نسبت به حکم خواستگاری کردن از خانمی که در حال سپری کردن عده است، حکمش به تفاوت اقسام عده و نظرات مراجع مختلف است که عزیزان این قسمت را چنانچه مورد سوال باشد، پیگیری فرمایند. (منهاج الصالحین ج3 م199 ؛ سایت مکارم، استفتائات ازدواج و طلاق، احکام عده، عده عقد موقت؛ سایت زنجانی، استفتائات س1048) 3. ازدواج کردن با برخی از بانوان حرام است مثلا ازدواج با زنی که در حال سپری کردن عده می باشد، فرقی ندارد عده طلاق باشد یا عده وفات یا عده دیگری، ازدواج کردن حرام است و در برخی از موارد چنانچه زن و مرد در عده ازدواج کنند، به یکدیگر حرام ابدی شده و هیچگاه نمی توانند با یکدیکر ازدواج کنند. (رساله مراجع م2384 ؛ عروه، کتاب النکاح، فصل فی التزویج فی العده) خداوند متعال مشکلات ازدواج همه جوانان را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع : سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم برای اثبات زنده بودن امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دلایل مختلفی وجود دارد که برخی را عرض می کنیم: 1. لطف و حکمت خداوند ایجاب میکند که هیچ وقت زمین خالی از حجت نباشد و فردی(نبی یا وصی) باشد تا مردم راهدایت کند و هدف خلقت هدایت است و درهمه دورانهای تاریخ یک نبی یا وصی نبی بوده و الان نیز باید فردی باشد تا مردم راهدایت کند،و گرنه خلاف حکمت و عدالت است؛ از طرفی فیض الهی از طریق انسان کامل (امام ) به مردم می رسد و این فیض باید همیشگی باشد. 2. امام جواد (ع) به شیعیان توصیه کرده‌اند که به وسیله آیه «انا انزلناه »با مخالفان امامت استدلال کنید(اصول کافی، ج 1، ص 245) با این توضیح که «تنزل الملائکة و الروح» تنزل فعل مضارع است؛یعنی ادامه دارد و استمرار دارد و نزول ملائکه فقط در سال خاصی نبوده، بلکه هرسال شب قدر این نزول رخ می دهد؛ پس نیاز به قلب حجت خدا(امام) دارد والبته در این نزول مقدرات نازل میشود. خداوند معرفت به امام زمان را به ما عطا بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
جمعه 17/8/1398 مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: پنج کس اند که من و هر پیامبر مستجاب الدعوه ای، آنان را لعنت کرده است از جمله می فرمایند: ...الْمُسْتَأْثِرُ بِالْفَیْ‏ءِ وَ الْمُسْتَحِلُّ لَه‏. کسی که اموال عمومی را، به خود منحصر سازد و آن را حلال شمارد. ( الکافی-ط (الاسلامیه) ج 2، ص 293) چند نکته درباره بیت المال: 1. استفاده کردن از اموال دیگران در صورتی جایز است که صاحبش اجازه بدهد یا یقین داشته باشیم که صاحبش رضایت دارد و همچنین تصرف در اموال عمومی و بیت المال در صورتی جایز است که مطابق قوانین معتبر یا اجازه حاکم شرع باشد وگرنه استفاده از آنها حرام است. هر چند فرد قصد برگرداندن و جبران داشته باشد. لذا استفاده شخصی از اتومبیل اداره یا دستکاری در کنتور آب و برق و گاز یا استفاده غیر قانونی از بیمه، حرام است. (اجوبه س 1556 و جامع الاحکام(صافی) ج2 ص116 س1556 و استفتائات بهجت ج 4 ص360) 2. کمک کردن به دیگران برای استفاده غیر قانونی از اموال عمومی و بیت المال نیز شراکت در جرم و خودش گناه است. مانند اینکه رئیس اداره ای اموال عمومی را در اختیار خویشان و بستگانش و دوستانش بگذارد. ‌3. کسی که خواسته یا ناخواسته به اموال عمومی خسارت زده یا تصرف بیجا نموده، مدیون است و باید دینش را ادا کند و در صورت امکان به همان اداره برگرداند و الا باید به خزانه عمومی پرداخت کند. (استفتائات مکارم ج3 س 1520 و اجوبه س 1955 جامع الاحکام(صافی) ج2 ص116 س1555 استفتائات بهجت ج 4 ص360 س 5831 - 5833) خداوند متعال توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع : سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام مهدی عجل‌الله تعالی فرجه الشریف می‌فرمایند: وَجهُ الاِنتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکَالاِنتفِاع بالشَّمسِ اِذا غَیّبَتها عَنِ الابصارِ السَّحابُ:بهره مندی از من در روزگار غیبتم، مانند سود بردن از خورشید است، آن گاه که ابرها، آن‌ها را از چشم‌ها پوشانده‌اند.( احتجاج، ج ۲، ص ۵۴۲) وجود امام غایب فواید فراوانی دارد که برخی را خدمت شما عرض میکنیم: اولاً خیلی چیزها هستند که از چشم ما غایبند، اما فواید و آثار فراوانی در زندگی ما دارند. مثلاً نیروی جاذبه یا امواج مخابراتی. ثانیاً امام غایب به معنای امام بیکار نیست. حضرت خضر(ع) نیز از چشم مردم مخفی بود و کسی او را نمی‌شناخت. اما قرآن چند مورد از خدمات اجتماعی ایشان را گزارش می‌کند. ثالثا امام غایب، فواید بی‌شماری دارد ازجمله:امام عصر(ع) واسطه فیض میان خدا و خلق است و تمام برکات از طریق ایشان به ما می‌رسد. در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «خداوند بوسیله شما خلقت را آغاز و ختم کرد و بوسیله شما باران مى‏فرستد، آسمان را از سقوط حفظ مى‏کند، اندوه‌ها را زایل و سختی‌ها را برطرف مى‏سازد».(مفاتیح الجنان؛زیارت جامعه کبیره) رابعا: امام غایب اثر تربیتى دارد؛ زیرا بر حسب آیات و روایات، ایشان نظاره‌گر اعمال و رفتار ما هستند (آیه 105 توبه)و اعمال ما در اوقات خاصی به محضرشان عرضه می‌شود. این نظارت باعث می‌شود منتظران بیشتر مراقب اعمال خود باشند. خامسا: امام باعث دفع بلا میشود،در این زمینه امام زمان(ع) فرمود:خدای متعال به سبب وجود من، بلاها را از خاندان و شیعیانم دور می‌کند.( کمال الدین ، ج ۲، ص ۱۷۱) خداوند در فرج امام زمان(عج) تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
شنبه 18/8/1398 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَکْثَرَ مَا یَجْلِسُ‏ تُجَاهَ الْقِبْلَة. رسول گرامی اسلام بیشتر وقت‌ها رو به قبله می‌نشستند. و برهمین اساس است که فقهاء می فرمایند نشستن رو به قبله مستحب است. (عروه الوثقی، کتاب الصلاه، قبله، فصل فی مایستقبل له، م3) .(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص661) چند نکته کوتاه درباره احکام قبله: 1. کسى که مى‌خواهد نماز بخواند، باید براى پیدا کردن قبله کوشش نماید، تا یقین کند که قبله کدام طرف است و اگر یقین پیدا نکرد باید به گمانى که از محراب مسجد مسلمانان یا از راههاى دیگر مثل قبله نما و گفته صاحب منزل یا صاحب مسافر خانه پیدا مى‌شود عمل نماید. (رساله مراجع مساله782و783) 2. اگر فردی در بین نماز متوجه شود که رو به قبله نیست در صورتی که انحرافش به سمت راست یا چپ قبله نرسیده، آنچه تا آن لحظه خوانده صحیح است و بقیه را رو به قبله بخواند. 3. کسی که با اعتماد به روش معتبری نماز را به یک طرف خوانده و بعد فهمید اشتباه کرده، اگر انحرافش به حد راست یا چپ قبله یعنی 90 درجه نرسیده باشد نمازش صحیح است و اگر رسیده باشد و وقت نماز نگذشته باشد باید نماز را دوباره بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت فهمید نمازش طبق نظر مشهور فقها قضا ندارد. (مشهور تحریر م4،‌احکام قبله،خوئی، منهاج‌م‌516 سیستانی منهاج‌516.عروة الوثقی فی احکام الخلل فی القبله مکارم: اگر به طرف راست و چپ بوده درداخل وقت هم اعاده واجب نیست) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:« صُنْعَ اللَّهِ الَّذی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ»:(این کار ) صنع و آفرینش خداوندی است که هر چیزی را محکم و استوار آفریده است (آیه 88 نمل) از بررسی آیات و روایات به دست می‌آید، که اکثر قوانین اسلام بر اساسی استاندارد و مستحکم پایه‌ریزی شده‌اند که به برخی از آنها اشاره می‌شود: 1- محکم کاری در اعتقادات: اگر اعتقادات بر مبنای باطل و مسایل خرافی پایه ریزی شود، باعث رشد و ترقی نمی شود؛ از این جهت در رساله های علمیه آمده است که اصول دین واعتقادات اصلی با عقل و دلیل مشخص میشود و باید فرد به یقین برسد. 2- مسائل علمی: پیامبر(ص) می‌فرماید: «قَیدُوا العِلمَ بِالکِتَابه ؛ دانش را با نوشتن در بند کشید.» (أعلام‏الدین، ص‏82) بشر امروز هر چه دارد از کتاب و نوشتن است و همه ذخایر علمی گذشتگان در نوشته‌های او جمع است؛ وگرنه علوم گذشتگان به آیندگان منتقل نمیشد. 3-امور اجتماعی: درمعاملات دستور اسلام بر نوشتن و شاهد گرفتن و محکم کاری است تا بعدا به مشکل نخورد. مثلا خداوند در مورد قرض در بزرگ‌ترین آیه قرآن می‌فرماید: إِذَا تَدَاینْتُمْ بِدَینٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاکْتُبُوهُ (هنگامی که بدهی مدّت‌داری به یکدیگر پیدا کنید، آن را بنویسید و باید نویسنده‌ای از روی عدالت، (سند را) در میان شما بنویسد.» (آیه 282 بقره) 4- صنعت و معماری: امام صادق دربارة استحکام بنا می فرماید: « هر که ساختمانی بسازد و از آن کم بگذارد، ا جری ندارد (المحاسن، ج‏2، ص‏608) تأکید این روایت بر این است که نباید به خاطر ارزان‌سازی، از نکات ایمنی و استحکام بنا کاست. خداوند استحکام در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَ اعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاَتَفَرَّقُواْ وَ اذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ اَعْدَاءً فَاَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَاَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً. و همگی به ریسمان الهی تمسّک جویید و پراکنده نشوید و نعمتِ خدا را بر خودتان به یاد آورید آنگاه که دشمنان (یکدیگر) بودید و (او) میان دلهای شما الفت انداخت پس به (برکتِ) نعمت او برادران (همدیگر) شدید. (103/آل عمران) چند نکته در مورد وحدت: 1. حفظ وحدت مسلمین و دوری از کارهای تفرقه انگیز از دستورات دین است و ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلاف بین مسلمین حرام است. 2. مقصود از وحدت تاکید بر مشترکات می باشد و اتحاد در مقابل دشمن و پرهیز از بد زبانی و فحاشی و دروغ و مانند آن است. 3. هرکس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیا بدهد، مسلمان است، و جان و مال و ناموس او محترم است مگر گروههایی از مسلمانان که نسبت به اهل بیت اظهار دشمنی می کنند که این گروهها در حکم کافر می باشند. 4. حفظ دین الهی، و ترویج مکتب اهل البیت علیهم السلام به روش صحیح و درست به دور از دروغ، تمسخر و تهمت به یکدیگر وظیفه همه مسلمین است. (رساله نوین ج4 ص197؛ اجوبه س61 ؛ سایت لیدر، اهانت به مقدسات دیگر مذاهب ؛ سایت آیت الله مکارم، استفتائات، مناسبتها) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و اتحاد بین مسلمین صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک آغاز هفته وحدت خداوند در قرآن ، مسلمانا ن را امت واحده خوانده است و می فرماید:«ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم فاعبدون» (سوره انبیاء، آیه 92.). و مؤمنان برادر یکدیگر معرفی شده اند: «انما المؤمنون اخوه فأصلحوا بین اخویکم» (سوره حجرات، آیه 10.). وامام اصادق(ع) فرمود: «المسلم اخ المسلم» (سفینه البحار، ج 1، ص 54). بنابراین اختلاف در پاره ای از مسائل مانع اخوت اسلامی و وحدت مسلمانان نمی شود. معنای اتحاد شیعه و سنی دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خویش نیست بلکه در عین وجود اختلافات زمینه تعامل و جهت گیری یکسان در مسائل کلی و بین المللی در میان آنها وجود دارد. درباره چگونگى رفتار با دیگر فرقه‏هاى مذهبى مسلمین باید به این نکته مهم توجه کرد که حساب «سردمداران بدعت‏گذار» از «پیروان دل‏پاک» جداست و سرانجام «دانایان لجاجت پیشه» از «ناآگاهان عبودیت پیشه» را باید جدا دانستو آنچه درباره «تبرى» و لزوم «بغض» گفته شده است، بیشتر درباره گروه اول است. علل لزوم وحدت عبارتند از: 1. دستور وسیره معصومین(ع) : امیرالمومنین(ع) می فرمایند: به خدا قسم اگر بیم وقوع تفرقه مسلمین و بازگشت به کفر و تباهی دین نبود ما با آنان طور دیگر بودیم، بخاطر پرهیز از اختلاف از حق مسلم خودم چشم پوشیدم.( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ذیل خطبه119) 2. حفظ دین و تقویت اسلام : امیرالمومنین (ع) فرمود: «با خود اندیشیدم و دیدم که صبر (بر محرومیت از حق زعامت مسلمین) بهتر است از به هم زدن وحدت مسلمین و ریخته شدن خونشان، چرا که مردم تازه مسلمان بودند و دین نوپا به مشکی می ماند که کمترین سسستی آن را تباه و ناتوان ترین مردم آن را وارانه می کرد.» .( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ذیل خطبه 65) 3. مقابله با دشمنان اسلام: در شرایطی که دشمنان اسلام تمام تلاش خویش را برای مبارزه و مقابله با اسلام به کار بسته و آشکارا اعلام می کنند «تقابل اصلی آینده جوامع بشری برخورد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است»(حمید نگارش، هویت دینی و انقطاع فرهنگی، نمایندگی ولی فقیه در سپاه، ص 184)تأکید بر مسائل اختلافی و تفرقه میان صفوف مسلمانان منطقی نیست. امام خمینی (ره) فرمودند: «امروز اختلاف بین ما تنها به نفع آنهایی است که نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به سنی؛ آنها می خواهند نه این باشد نه آن؛ راه را این طور می دانند که بین شما و ما اختلاف بیندازند»(صحیفه نور، ج 12، ص 259) خداوند وحدت بر پایه محبت اهل بیت را به همه مسلمانان عطا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: مناسبت: ولادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله (به روایت اهل سنت)، آغاز هفته وحدت سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِي‏. خداوند تبارک و تعالی فرموده است: هرکس دوستی از دوستان من را تحقیر و خوار کند، در کمین جنگ با من نشسته است. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج2 ص: 351) چند نکته کوتاه درباره توهین به دیگران: 1. توهین و اهانت به مؤمن و تحقیر او حرام و گناه کبیره است. 2. یکی از مصادیق توهین و اهانت القاب زشتی است که به فردی نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی، به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا فضای مجازی منتقل شود. 3. نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی که یکی از اهداف استعمار است می گردد، حرام می باشد.(آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره) 4. اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه او توهین کند و یا فحاشی کند نمی‌شود گناه او را با گناه و فحاشی جواب داد. (رساله آموزشی ج2 ص62 ، رساله جامع م2277 و2279 ، سایت مکارم استفتائات اهانت، رساله آقای مظاهری م1614) خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت خداوند در آیه 108 سوره انعام سب و دشنام به دشمنان را جایز ندانسته و فرموده است: ولا تسبوا الذین یدعون من دون‌الله؛ و کسانی که غیرخدا را می‌خوانند، دشنام مدهید. امام صادق(ع) در تبیین علل و چرایی نهی خداوند از دشنام به دشمنان فرموده است: از دشنام به دشمنان خدا بپرهیزید، زیرا آنان به خداوند دشنام خواهند داد. (تفسیر نورالثقلین، ج1، ص 757، ح 238) در روایتی دیگر آمده است: مراد از «سب‌الله»، سب ولی خدا است. (تفسیر نورالثقلین، ج1، ص 757، ح 237) پس مومنان برای اینکه معصومین(ع) مورد سب و دشنام قرار نگیرند، باید از دشنام به دشمنان و مقدسات آنان اجتناب کنند. طبق قرآن مهم‌ترین کسانی که اهل دشنام و فحش هستند عبارتند از: الف) بی‌خردان و سفیهان: و اذا خاطبهم الجاهلون (فرقان، آیه 63) ب)دشمنان پیامبر (قلم، آیات 4 و 13)؛ ج)بدمستان از ثروت (مؤمنون، آیات 66 و 67)؛ د) مشرکان (انعام، آیه 108)؛ ه) یهودیان (نساء، آیه64) و... خداوند از پیامبر(ص) خواسته تا از اهل دشنام و فحش، اجتناب کرده و دوری کند( ولا تطع... هماز مشاء بنمیم... عتل بعد ذلک زنیم؛ اطاعت مکن... کسی را که بسیار عیبجویی و به سخن‌چینی آمد و شد می‌کند،... علاوه بر اینها کینه‌توز و پرخور و خشن و بدنام است! (قلم، آیات 10 و 11 و 13) خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: مَنْ أَجَلَّ اللَّهَ أَنْ يَحْلِفَ بِهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ خَيْراً مِمَّا ذَهَبَ مِنْه‏. هر کس خداوند را بزرگتر از آن بشمارد که به نام او سوگند یاد کند، خداوند بهتر از آنچه که از دست داده، به او می دهد. (الکافی(ط- الاسلامیه) ج7 ص: 434) دو نکته کوتاه درباره قسم: 1. اگر انسان برای اثبات یا نفی چیزی قسم بخورد، مثل اینکه به مشتری بگوید به خدا قسم این جنس کیفیتش درجه یک است و مانند اینها، چنانچه راست بگوید، قسمش کراهت دارد و اگر راست نباشد،قسم دروغ است و گنهکار است ولی کفاره ای ندارد. 2. اگر انسان از روی قصد به نام خداوند متعال یا صفات مخصوص خدای متعال قسم بخورد کاری را که برایش ممکن است و از جهت شرعی یا ‌دنیایی پسندیده است انجام دهد یا کار حرام و ناپسندی را ترک کند، و سایر شرایط قسم هم رعایت شده باشد، باید به این قسم عمل کند مانند اینکه بگوید: بخدا قسم میخورم هر‌روز یک صفحه قرآن بخوانم یا قسم بخورد که کشیدن سیگار را ترک کند.در این صورت عمل به قسم واجب است و ترک عمدی آن موجب کفاره است.اما اگر در همین صورت به قرآن یا یکی از ائمه قسم بخورد که کاری را انجام دهد،عمل به چنین قسمی واجب نیست.(توضیح المسائل مراجع م 2670 و 2671) خداوند توفیق عمل به تعهدات دینی و اجتماعی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت داوند در قرآن می فرماید: وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ فَیَسُبُّوا اللَّـهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ» (انعام، ۱۰۸) و آنهایی که جز خدا را میخوانند، دشنام مدهید که آنان (نیز) از روی دشمنی و به نادانی، خدا را دشنام خواهند داد. بعضی از اعمال، موجب تفرقه و ضعیف شدن وحدت می شود که باید ترک شود : 1. جلوگیری از تحریک احساسات و عدم توهین به مقدسات از مهمترین عوامل وحدت بخش ، توهین نکردن به مقدسات صاحبان مذاهب و فرقه های مختلف و رعایت ادب در گفتار نسبت به آنهاست. این یک اصل دینی و عقلانی در میان ما امت اسلامی است که میگوییم: «آنچه را برای خود نمیپسندی برای دیگران مپسند». بر این اساس همانگونه که ما نمیخواهیم به بزرگان، ما بی ادبی و بی احترامی شود، دیگران نیز اینگونه اند و اسائه ادب به بزرگان و مقدسات خویش را برنمیتابند. این اصل و قاعده در مورد همگان عمومیت دارد و هیچ فرقه و حزبی از آن مستثنا نشده و لذا خداوند، طبق آیه ای که تلاوت شد، فرموده است حتی به بتهای کفار توهین نکنید. 2. پرهیز از تکفیر صاحبان فرقه های اسلامی در طول تاریخ و به ویژه در عصر حاضر یکی از مهمترین عوامل تفرقه و نبرد و قتال میان مذاهب و فرق گوناگون بحث «تکفیر» بوده است. طبیعی است که هر فردی نظرات خود را حق و صحیح دانسته و سایر مذاهب و اندیشه ها را باطل یا ناصواب بداند؛ اما باید دانست که دیگران نیز درباره عقیده خود چنین فکر و ایدهای دارند و اگر قرار باشد، هر مذهبی مذهب دیگر را تکفیر کند؛ در آن صورت به کینه توزی، جنگ و نبرد و برادرکشی خواهد انجامید و این به نفع هیچ مذهبی نیست که با این روش با مخالفان خود برخورد کند. قرآن این روش،را مورد مذمت قرار داده و فرموده است: لَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» (نساء، ۹۴) به کسی که نزد شما اظهار اسلام میکند مگویید تو مؤمن نیستی. 3. پرهیز از بی اخلاقی و عمل به دستورات اخلاقی قرآن این که قرآن همواره بر احسان، نیکوکاری، انفاق و دیگر رفتارهای پسندیده و معروف تأکید میکند و انسانها را به رعایت اصول اخلاقی مانند غیبت نکردن، عدم سوءظن و پرهیز از تجسس در کار دیگران و عیبجویی نکردن و غیره فرا میخواند به نوبه خود تأثیر بسزایی در ایجاد وحدت و انسجام امت دارد و موجبات زدودن اختلاف و نزاع را میان مردم فراهم میکند. قرآن کریم در این مورد میفرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْرًا مِّنْهُمْ (حجرات، 11 ) خداوند اخلاق نبوی به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. امام خامنه ای در بخشی از فرمایشاتشان در کنفرانس وحدت اسلامی اینگونه فرمودند: وجود نبیّ مکرّم اسلام (صلّی‌ اللَّه ‌علیه‌ و اله ‌و سلّم) بزرگترین مایه‌ی وحدت در همه‌ی ادوار اسلامی بوده است و امروز هم می‌تواند باشد؛ چون اعتقاد آحاد مسلمانان به آن وجود اقدسِ بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است و لذا آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف و عقاید همه‌ی مسلمانهاست و همین محوریت، یکی از موجبات انس دلهای مسلمین و نزدیکی فِرَق اسلامی با یکدیگر به حساب می‌آید. توصیه‌ی ما به همه‌ی مسلمانان عالم این است که روی ابعاد شخصیت پیامبر و زندگی و سیره و اخلاق آن حضرت و تعالیمی که از آن بزرگوار مأثور و منصوص است، کار زیادی بشود. چند نکته در مورد : 1. حفظ و نگهداری اسلام و نظام اسلامی از اوجب واجبات است و همچنین وحدت مسلمین و دوری از کارهای تفرقه انگیز نیز واجب است و به طبع ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلاف بین مسلمین حرام است. 2. مقصود از وحدت تاکید بر مشترکات می باشد و اتحاد در مقابل دشمن است. 3. هرکس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیا بدهد، مسلمان است، و جان و مال و ناموس او محترم است. 4. حفظ دین الهی، و ترویج مکتب اهل البیت علیهم السلام به روش صحیح و درست به دور از دروغ، تمسخر و تهمت به یکدیگر وظیفه همه مسلمین جهان است. (رساله نوین ج4 ص197؛ اجوبه س61 ؛ سایت لیدر، اهانت به مقدسات دیگر مذاهب ؛ سایت آیت الله مکارم، استفتائات، مناسبتها) خداوند ان شاء الله لحظه به لحظه بر عزت و سربلندی اسلام و مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام عليكم. بسم الله الرحمن الرحيم. ضمن گراميداشت هفته وحدت. در بيانيه اي كه از سوي دفتر حضرت آيت الله سيستاني در نخستين گردهمايي اهل سنت و شيعيان برگزار شد اينگونه آمده است: امت اسلامي در حال حاضر، در شرايطي به سر مي برد كه همگان، نياز به توحيد صفوف، نابودي فرقه گرايي و دوري از اختلافات مذهبي را درك كرده اند؛ بنابراين، شايسته نيست به بحث و جدل پيرامون آن خارج از چارچوب بحث هاي علمي معتبر بپردازيم؛ به ويژه اين كه اينها به اصول دين و اركان عقيده مربوط نمي شود؛ زيرا همگان به خداي احد واحد، رسالت پيامبر (ص)، قرآن كريم ايمان دارند و سنت نبوي را به عنوان منبع احكام شرعي و نيز مودت اهل بيت عليهم السلام، نماز، روزه، حج و مانند اينها را پذيرفته اند. چند نكته درباره وحدت مسلمين: 1. يكي از احكام دين مبين اسلام اين است كه نبايد كافر بر مسلمان يا بر امور مسلمانان تسلط داشته باشد و بر هر فرد مسلمان جلوگيري از اين كار واجب است و اين مطلب در همه جنبه هاي فردي و اجتماعي جريان دارد. و يكي از مهمترين وظايف مسلمانان در مسير تحقق اين هدف بزرگ، اتحاد است. (تحرير الوسيله، كتاب امر به معروف و نهي از منكر، دفاع، قسم اول) 2. اتحاد مسلمين، به معناي انصراف مسلمين و فِرَق گوناگون از عقايد خاص كلامي و فقهي شان نيست؛ بلكه اتحاد مسلمين بدين معناست كه در مقابله با دشمنان اسلام، همدلي و همدستي و همكاري و همفكري كنند. 3. هر مسلماني موظف به انجام واجبات ديني بوده و فرقي در ايام سال نسبت به آن وجود ندارد، و هر عملى كه وسيله سوء استفاده دشمنان اسلام يا موجب تفرقه بين مسلمين شود، حرام و ممنوع است. و مسلمانان بايد از تفرقه بپرهيزند. خداوند متعال لحظه به لحظه بر اتحاد و الفت بين مسلمين جهان بيفزايد به بركت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت خداوند در قرآن درباره وحدت می فرماید: تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَه سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّـهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا » بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما مشترک است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و کسی را با او شریک نکنیم (آل عمران،64) برای ایجاد وحدت صحیح راهکارهایی وجود دارد که به برخی اشاره میشود: 1. گفت وگو و تعامل علمی میان دانشمندان و فرهیختگان مسلمان یکی از مهمترین راهکارهای ارائه شده توسط قرآن برای ایجاد وحدت و تقریب، سنت حسنه گفت وگو میباشد. بخش اعظمی از اختلافها از سوءتفاهم یا نفهمیدن حرف طرف مقابل ناشی میشود که در این میان گفتوگو تلاش و چارهای است برای شناخت دیدگاهها و نقطه نظرات یکدیگراست گفت وگو و مشتقات آن، بیش از 17 بار در قرآن تکرار شده که بیانگر اهتمامِ ویژه اسلام به آن میباشد. اصلاً قرآن کریم خود کتابی است که سرتاسر آن را گفت وگوهایی میان خدا و پیامبر یا گفت وگو میان پیامبران با امتشان یا گفتوگو با معاندان و مخالفان تشکیل داده است. 2- یکی از راهکارهای قرآن برای تحقق وحدت، بیان آثار مثبت اتحاد و انسجام و همچنین بیان آثار سوء تفرقه و اختلاف است. مهمترین آثار اتحاد اسلامی از دیدگاه قرآن بدین شرح است: الف. برچیده شدن زمینه سلطه بیگانگان و استعمارگران. (قصص، 4) ب. افزایش قدرت و هیمنه مؤمنان. (انفال، 46) ج. رسیدن به آرامش و آسایش. (آل عمران، 103 ) د. رعایت حقوق برادری و عیبجویی نکردن و گمان باطل به یکدیگر نبردن. (حجرات، 11 ) 3. رجوع کردن به قرآن وسیره صحیح و مورد قبول و مشتر ک پیامبر(ص) برای حل اختلاف قرآن کاملترین و بهترین معیار و راهنمای ما مسلمانان در نیل به سعادت دنیوی و اخروی است. بنابراین مسلمانان باید آن را راهنمای فکری و عملی خود در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی اعم از فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قرار داده و برای حل اختلافات خویش بدان متوسل گردند. در آیاتی از قرآن، خداوند این کتاب آسمانی را محور و اساس حل اختلاف معرفی کرده و فرموده است: «وَمَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلَّا لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ وَهُدًى وَرَحْمَه لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ» (نحل، 64) ما قرآن را فقط برای این منظور نازل کردیم که تو مواردی را که در آن اختلاف دارند، برای آنها روشن کنی و (این قرآن) مایه هدایت و رحمت است برای قومی که ایمان دارند. خداوند وحدت حقیقی را در میان مسلمانان برقرار نماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد