eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
42 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت داوند در قرآن می فرماید: وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ فَیَسُبُّوا اللَّـهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ» (انعام، ۱۰۸) و آنهایی که جز خدا را میخوانند، دشنام مدهید که آنان (نیز) از روی دشمنی و به نادانی، خدا را دشنام خواهند داد. بعضی از اعمال، موجب تفرقه و ضعیف شدن وحدت می شود که باید ترک شود : 1. جلوگیری از تحریک احساسات و عدم توهین به مقدسات از مهمترین عوامل وحدت بخش ، توهین نکردن به مقدسات صاحبان مذاهب و فرقه های مختلف و رعایت ادب در گفتار نسبت به آنهاست. این یک اصل دینی و عقلانی در میان ما امت اسلامی است که میگوییم: «آنچه را برای خود نمیپسندی برای دیگران مپسند». بر این اساس همانگونه که ما نمیخواهیم به بزرگان، ما بی ادبی و بی احترامی شود، دیگران نیز اینگونه اند و اسائه ادب به بزرگان و مقدسات خویش را برنمیتابند. این اصل و قاعده در مورد همگان عمومیت دارد و هیچ فرقه و حزبی از آن مستثنا نشده و لذا خداوند، طبق آیه ای که تلاوت شد، فرموده است حتی به بتهای کفار توهین نکنید. 2. پرهیز از تکفیر صاحبان فرقه های اسلامی در طول تاریخ و به ویژه در عصر حاضر یکی از مهمترین عوامل تفرقه و نبرد و قتال میان مذاهب و فرق گوناگون بحث «تکفیر» بوده است. طبیعی است که هر فردی نظرات خود را حق و صحیح دانسته و سایر مذاهب و اندیشه ها را باطل یا ناصواب بداند؛ اما باید دانست که دیگران نیز درباره عقیده خود چنین فکر و ایدهای دارند و اگر قرار باشد، هر مذهبی مذهب دیگر را تکفیر کند؛ در آن صورت به کینه توزی، جنگ و نبرد و برادرکشی خواهد انجامید و این به نفع هیچ مذهبی نیست که با این روش با مخالفان خود برخورد کند. قرآن این روش،را مورد مذمت قرار داده و فرموده است: لَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» (نساء، ۹۴) به کسی که نزد شما اظهار اسلام میکند مگویید تو مؤمن نیستی. 3. پرهیز از بی اخلاقی و عمل به دستورات اخلاقی قرآن این که قرآن همواره بر احسان، نیکوکاری، انفاق و دیگر رفتارهای پسندیده و معروف تأکید میکند و انسانها را به رعایت اصول اخلاقی مانند غیبت نکردن، عدم سوءظن و پرهیز از تجسس در کار دیگران و عیبجویی نکردن و غیره فرا میخواند به نوبه خود تأثیر بسزایی در ایجاد وحدت و انسجام امت دارد و موجبات زدودن اختلاف و نزاع را میان مردم فراهم میکند. قرآن کریم در این مورد میفرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْرًا مِّنْهُمْ (حجرات، 11 ) خداوند اخلاق نبوی به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. امام خامنه ای در بخشی از فرمایشاتشان در کنفرانس وحدت اسلامی اینگونه فرمودند: وجود نبیّ مکرّم اسلام (صلّی‌ اللَّه ‌علیه‌ و اله ‌و سلّم) بزرگترین مایه‌ی وحدت در همه‌ی ادوار اسلامی بوده است و امروز هم می‌تواند باشد؛ چون اعتقاد آحاد مسلمانان به آن وجود اقدسِ بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است و لذا آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف و عقاید همه‌ی مسلمانهاست و همین محوریت، یکی از موجبات انس دلهای مسلمین و نزدیکی فِرَق اسلامی با یکدیگر به حساب می‌آید. توصیه‌ی ما به همه‌ی مسلمانان عالم این است که روی ابعاد شخصیت پیامبر و زندگی و سیره و اخلاق آن حضرت و تعالیمی که از آن بزرگوار مأثور و منصوص است، کار زیادی بشود. چند نکته در مورد : 1. حفظ و نگهداری اسلام و نظام اسلامی از اوجب واجبات است و همچنین وحدت مسلمین و دوری از کارهای تفرقه انگیز نیز واجب است و به طبع ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلاف بین مسلمین حرام است. 2. مقصود از وحدت تاکید بر مشترکات می باشد و اتحاد در مقابل دشمن است. 3. هرکس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیا بدهد، مسلمان است، و جان و مال و ناموس او محترم است. 4. حفظ دین الهی، و ترویج مکتب اهل البیت علیهم السلام به روش صحیح و درست به دور از دروغ، تمسخر و تهمت به یکدیگر وظیفه همه مسلمین جهان است. (رساله نوین ج4 ص197؛ اجوبه س61 ؛ سایت لیدر، اهانت به مقدسات دیگر مذاهب ؛ سایت آیت الله مکارم، استفتائات، مناسبتها) خداوند ان شاء الله لحظه به لحظه بر عزت و سربلندی اسلام و مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام عليكم. بسم الله الرحمن الرحيم. ضمن گراميداشت هفته وحدت. در بيانيه اي كه از سوي دفتر حضرت آيت الله سيستاني در نخستين گردهمايي اهل سنت و شيعيان برگزار شد اينگونه آمده است: امت اسلامي در حال حاضر، در شرايطي به سر مي برد كه همگان، نياز به توحيد صفوف، نابودي فرقه گرايي و دوري از اختلافات مذهبي را درك كرده اند؛ بنابراين، شايسته نيست به بحث و جدل پيرامون آن خارج از چارچوب بحث هاي علمي معتبر بپردازيم؛ به ويژه اين كه اينها به اصول دين و اركان عقيده مربوط نمي شود؛ زيرا همگان به خداي احد واحد، رسالت پيامبر (ص)، قرآن كريم ايمان دارند و سنت نبوي را به عنوان منبع احكام شرعي و نيز مودت اهل بيت عليهم السلام، نماز، روزه، حج و مانند اينها را پذيرفته اند. چند نكته درباره وحدت مسلمين: 1. يكي از احكام دين مبين اسلام اين است كه نبايد كافر بر مسلمان يا بر امور مسلمانان تسلط داشته باشد و بر هر فرد مسلمان جلوگيري از اين كار واجب است و اين مطلب در همه جنبه هاي فردي و اجتماعي جريان دارد. و يكي از مهمترين وظايف مسلمانان در مسير تحقق اين هدف بزرگ، اتحاد است. (تحرير الوسيله، كتاب امر به معروف و نهي از منكر، دفاع، قسم اول) 2. اتحاد مسلمين، به معناي انصراف مسلمين و فِرَق گوناگون از عقايد خاص كلامي و فقهي شان نيست؛ بلكه اتحاد مسلمين بدين معناست كه در مقابله با دشمنان اسلام، همدلي و همدستي و همكاري و همفكري كنند. 3. هر مسلماني موظف به انجام واجبات ديني بوده و فرقي در ايام سال نسبت به آن وجود ندارد، و هر عملى كه وسيله سوء استفاده دشمنان اسلام يا موجب تفرقه بين مسلمين شود، حرام و ممنوع است. و مسلمانان بايد از تفرقه بپرهيزند. خداوند متعال لحظه به لحظه بر اتحاد و الفت بين مسلمين جهان بيفزايد به بركت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت خداوند در قرآن درباره وحدت می فرماید: تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَه سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّـهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا » بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما مشترک است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و کسی را با او شریک نکنیم (آل عمران،64) برای ایجاد وحدت صحیح راهکارهایی وجود دارد که به برخی اشاره میشود: 1. گفت وگو و تعامل علمی میان دانشمندان و فرهیختگان مسلمان یکی از مهمترین راهکارهای ارائه شده توسط قرآن برای ایجاد وحدت و تقریب، سنت حسنه گفت وگو میباشد. بخش اعظمی از اختلافها از سوءتفاهم یا نفهمیدن حرف طرف مقابل ناشی میشود که در این میان گفتوگو تلاش و چارهای است برای شناخت دیدگاهها و نقطه نظرات یکدیگراست گفت وگو و مشتقات آن، بیش از 17 بار در قرآن تکرار شده که بیانگر اهتمامِ ویژه اسلام به آن میباشد. اصلاً قرآن کریم خود کتابی است که سرتاسر آن را گفت وگوهایی میان خدا و پیامبر یا گفت وگو میان پیامبران با امتشان یا گفتوگو با معاندان و مخالفان تشکیل داده است. 2- یکی از راهکارهای قرآن برای تحقق وحدت، بیان آثار مثبت اتحاد و انسجام و همچنین بیان آثار سوء تفرقه و اختلاف است. مهمترین آثار اتحاد اسلامی از دیدگاه قرآن بدین شرح است: الف. برچیده شدن زمینه سلطه بیگانگان و استعمارگران. (قصص، 4) ب. افزایش قدرت و هیمنه مؤمنان. (انفال، 46) ج. رسیدن به آرامش و آسایش. (آل عمران، 103 ) د. رعایت حقوق برادری و عیبجویی نکردن و گمان باطل به یکدیگر نبردن. (حجرات، 11 ) 3. رجوع کردن به قرآن وسیره صحیح و مورد قبول و مشتر ک پیامبر(ص) برای حل اختلاف قرآن کاملترین و بهترین معیار و راهنمای ما مسلمانان در نیل به سعادت دنیوی و اخروی است. بنابراین مسلمانان باید آن را راهنمای فکری و عملی خود در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی اعم از فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قرار داده و برای حل اختلافات خویش بدان متوسل گردند. در آیاتی از قرآن، خداوند این کتاب آسمانی را محور و اساس حل اختلاف معرفی کرده و فرموده است: «وَمَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلَّا لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ وَهُدًى وَرَحْمَه لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ» (نحل، 64) ما قرآن را فقط برای این منظور نازل کردیم که تو مواردی را که در آن اختلاف دارند، برای آنها روشن کنی و (این قرآن) مایه هدایت و رحمت است برای قومی که ایمان دارند. خداوند وحدت حقیقی را در میان مسلمانان برقرار نماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام عليكم. بسم الله الرحمن الرحيم. ضمن گراميداشت هفته وحدت. حضرت آيت الله مكارم شيرازي در بخشي از پيامشان در سي و يكمين كنفرانس وحدت اسلامي اينگونه مرقوم نموده اند: ايجاد منازعه و درگيري كار شيطان است همانگونه كه قرآن در آيه 91 سوره مائده مي فرمايد: «إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ » شيطان مي خواهد در ميان شما ايجاد عداوت كند ... . ما بايد به هوش باشيم. به حمدالله مسلمانان دنيا امروز به اهميت وحدت پي برده اند و پيشوايان و علما و دانشمندان آنها همه را به وحدت دعوت مي كنند و تأكيد مي كنند كه به مقدسات يكديگر احترام بگذاريد. چند نكته درباره وحديت بين مسلمين: 1. يكي از واجبات، دفاع از اسلام است لذا بايد هر شخصي با مال و جان خود در حد توانايي از دين خدا و نظام اسلامي دفاع نمايد. دفاع از اسلام منحصر به دفاع در ميدان جنگ نظامي نيست امروز مهمترين جنگ دشمن، جنگ فرهنگي است به اين معنا كه دشمن تمام نيرويش را جمع كرده تا بين فرق مسلمين تفرقه افكني كند و راه مقابله با آن اتحاد بين مسلمانان جهان است. (تحرير الوسيله ج1 كتاب امر به معروف و نهي از منكر، دفاع، قسم اول م1و4 ؛ امام خامنه اي سايت ليدر استفتائات جديد اسفند1395) 2. مقصود از وحدت تاكيد بر مشتركات مي باشد نه به معناي انصراف مسلمين و فِرَق گوناگون از عقايد خاص كلامي و فقهي شان. 3. حفظ دين الهي، و ترويج مكتب اهل البيت عليهم السلام به روش صحيح و درست به دور از دروغ، تمسخر و تهمت به يكديگر وظيفه همه مسلمين جهان است. (رساله نوين ج4 ص197؛ اجوبه س61 ؛ سايت ليدر، اهانت به مقدسات ديگر مذاهب ؛ سايت آيت الله مكارم، استفتائات، مناسبتها) خداوند متعال با اتحاد بين مسلمين توفيق دفاع از ارزشهاي اسلام را به همه ما عنايت بفرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت خداوند درقرآن کریم، پراکندگی را از برنامه های مشرکان دانسته، و مسلمانان را به شدّت از آن نهی کرده و به انسجام تحت پوشش توحید دعوت فرموده و با صراحت می فرماید: «وَ لاتَکونُوا مِنَ الْمُشْرِکینَ مِنَ الَّذینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعا؛(آیه 32 روم) ؛از مشرکین نباشید، از کسانی که دین خود را پراکنده ساختند، و به دسته ها و گروه ها تقسیم شدند.» در این کریمه اختلاف و پراکندگى را یکى از علائم «شرک» شمرده است. در جای دیگر دودستگی را در ردیف عذابهاى آسمانى قرار داده ومی گوید: خداوند میتواند بر شما عذاب بفرستد یا به صورت دسته هاى پراکنده شما را به هم بیامیزد و طعم جنگ [و اختلاف] را به هر یک از شما به وسیله دیگرى بچشاند(آیه 65 انعام) امام علی (ع) بالاترین عامل شکست و ذلت و سقوط امت اسلامی را تفرقه و اختلاف دانسته و با کمال صراحت، فتنه انگیز و تفرقه افکن را مستوجب قتل می داند، و نه تنها تفرقه افکن عینی و موجود را سزاوار چنین عقوبتی می داند، بلکه حتی کسی را که شعار تفرقه دهد سزاوار قتل می داند. چنان که در فرازی از یکی از خطبه هایش خطاب به مسلمانان چنین می فرماید: «به جمعیت عظیم مسلمانان بپیوندید، که دست خدا (قدرت و عنایت خدا) با جماعت است، و از پراکندگی دوری کنید؛ زیرا آن که از جمع مسلمانان به یک سو شود، بهره شیطان است، چنان که گوسفند از گله درماند، نصیب گرگ بیابان است.»(خطبه 127 نهج البلاغه) و فرمود: آگاه باشید! کسی که به این شعار (تفرقه) دعوت کند، گرچه در زیر عمامه من پناه آورده باشد، او را بکشید.»(خطبه 127 نهج البلاغه) «امام خامنه در زمینه تفرقه افکنی میان مسلمانان می فرمایند: تحریک عواطف مذهبى و فراهم کردن زمینه اختلاف، گناه است و کسانى که این کار را انجام دهند، در واقع به برآورده شدن هدف سازمان‌هاى جاسوسى امریکا و رژیم صهیونیستى کمک کرده‌اند».(24/8/86.) خداوند ما را از شر تفرقه افکنی نجات بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: سلام عليكم. بسم الله الرحمن الرحيم. ضمن گراميداشت هفته وحدت. حضرت امام خامنه اي در بياناتي در ديدار با كارگزاران نظام اينطور فرمودند: عمده چيزهايي كه مانع از اتحاد بين مسلمانان مي شود كج فهمي ها و بي اطلاعي هاست؛ از حال هم خبر نداريم؛ درباره ي هم توهمات مي كنيم؛ درباره ي عقايد هم، درباره ي تفكرات يكديگر دچار اشتباه مي شويم، دشمنان هم بشدت بر اين سوءتفاهم ها دامن مي زنند. چند نكته درباره وحدت بين مسلمين: 1. اگر ‎مسلمانان احتمال دهند كه ‎دشمنان نقشه تسلط ‎(نظامي‎، فرهنگي ‎و‎ يا‎ اقتصادي) بر اي اسلام كشيده‏اند، واجب است به هر وسيله‏اى كه امكان داشته باشد از اسلام ‎دفاع ‎كنند؛ كه يكي از مهمترين و اثر بخشترين سلاح ها در اين دفاع مخصوصا در زمان كنوني، اتحاد بين مسلمين است. 2. اسلام حد و مرز جغرافيايي نداشته و هر مسلماني در هرجاي عالم كه مورد ظلم واقع شود بر مسلمانان ديگر واجب است (واجب كفايي) از او در مقابل ظالم دفاع كنند. و در اين وجوب فرقي بين فرق و مذاهب گوناگون اسلامي نيست. (استفتاءات امام خمينى ج 1، ص: 507. ج 3، ص: 42س1، ‎ج 1،‎ص:‎492س‎1 ؛ ‎تحرير الوسيله‎ كتاب‎ دفاع‎ م1 ؛ فاضل‎ م1478 ج 1،‎ص:‎516 س81، ج 1، ص: 503س38 ؛ سيستاني منهاج الصالحين ج3 م 472) خداوند متعال قلوب مسلمين جهان را به يكديگر نزديكتر فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت خداوند در قرآن می فرماید: : «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاتَفَرَّقُوا؛(همگى به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید) (آیه 103 آل عمران) حفظ وحدت از نظراسلام اهمیت زیادى دارد و در سایه همین اتحاد نیرومند و مقدس، و جمعیت فشرده و هماهنگ بود که مسلمانان در صدراسلام توانستند در برابر آن همه دشمنان فراوان، ایستادگى به خرج دهند. اسلام به آنها گفته بودو به این وسیله آنها را صریحاً از پراکندگى نهى کرده بود. امام علی ( علیه السلام) فرمود:خدا یکی، پیامبر یکی، و کتاب یکی است. آیا آنها را خداوند به اختلاف و دو دستگی فرمان داده و او را اطاعت می کنند؟ یا آنها را از اختلاف نهی کرده و فرمانش را سرپیچی می کنند؟(نهج البلاغه، خطبه .18) پیامبر( ص) فرمود:مسلمانان با هم برادرند و هیچکس بر دیگری برتری ندارد، جز به تقوی (نهج الفصاحه، حدیث .3112) پیامبر( ص) فرمود: دست خدا بر سر جماعت است.(نهج الفصاحه، .3211) و فرمود:هر کس از گروه «مسلمانان» جدا شود بر مرگ جاهلیت بمیرد.(نهج الفصاحة، .2855 ) عقد پیمان برادری و اخوت میان مهاجرین و انصار و بین قبائل انصار ، ابتکاری بی سابقه و انقلابی بود که دشمنان اسلام بالاخص یهود و منافقان را نا امید و اختلافات میان دو جناح عمده اهل مدینه را ریشه کن نمود. از طرفی دیگر ازدواج پیغمبر با قبائل مختلف و افراد تازه مسلمان و یا افراد سرشناس مخالف که عمدتاً در مدینه اتفاق افتاد، آن قبائل را با اسلام خویشاوند می نمود که این خود گامی مهم در راه ایجاد وحدت قبائل بود. پیامبر اسلام در بیان اینکه اسلام خاص عرب و نژاد خاصی نیست ورسالتش عمومی و جهانی هست، با اشاره به بلال و صهیب و سلمان، اولی را اولین میوه حبشه و دومی را اولین میوه رومی و سومی را اولین پارسی نژاد که به دین خدا گرویده، خواند وامت اسلامی را فراتر ازاین مرزهای ملی و نژادی دانست. بدین وسیله پیامبر اتحاد و همبستگی را بین مردم ایجاد می نمود. خداوند توفیق وحدت صحیح را به همه مسلمانان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ. از خدا و رسول خدا اطاعت کنید و با یکدیگر نزاع و اختلاف نکنید که سستی بر شما غلبه کرده، هیبت و عظمتتان از دست خواهد رفت. (سوره انفال، آیه 46) اما مساله شرعی: 1. یکی از محورهای مشترک فقهی بین تمام مذاهب اسلامی مساله وجوب نماز است که از ضروریات دین اسلام بوده و منکر نماز چنانچه بداند آن چیز، ضروری دین است و انکار آن چیز برگردد به انکار خدا یا توحید یا نبوت، کافر می باشد. (توضیح المسائل مراجع م 106) 2. این واجب الهی در هیچ حالتی از انسان عاقل و بالغ ساقط نمی شود. حال اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و همچنین در انجام قضای آن کوتاهی ننماید. 3. بیمار بودن مکلف و عدم امکان بجا آوردن نماز به طور معمولی یا انجام عمل جراحی و داخل وسیله نقلیه بودن و عدم امکان غسل جنابت و مانند این موارد، مجوز ترک نماز نیست؛ و باید طبق وظیفه شرعی نماز خود را بخواند. بنابر این اگر بیماری بدنش دارای زخم یا جراحت قابل توجهی باشد که به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای آب کشیدن بدن یا لباس یا تعویض لباس سخت باشد، در این صورت با وجود نجس بودن بدن یا لباس، نماز صحیح است و نجس بودن لباس مجوز ترک نماز نیست و نماز خوانده شده در این حالت قضا ندارد. (حضرت امام، رهبری، فاضل، مکارم، بهجت، صافی، نوری: یا برای خصوص او سخت باشد. سیستانی و زنجانی: تعویض لباس لازم نیست در نظر عرف سختی فوق العاده ای داشته باشد.) (عروه، الطهاره، فصل فیما یعفی عنه فی الصلاه ؛ رساله مراجع م848 و 849 و 850 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 29 و توضیح المسائل جامع م965) خداوند متعال لحظه به لحظه بر اتحاد و الفت بین مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: الْجنَّةُ حرامٌ علی کُلِّ فاحِشٍ انْ یدخُلها؛ وارد شدن در بهشت بر ناسزا گو حرام است. (مجموعة ورام، ج1، ص110) در روایات برای فحش و ناسزاگویی آثاری بیان شده است که برخی را خدمت شما عرض می کنیم: 1. دشمنی و عداوت: یکی از آثار ناسزاگویی ، عداوت و دشمنی است و ارتباطات اجتماعی را به هم می ریزد و اجازه نمی دهد تا جامعه به سمت همزیستی و همکاری کشیده شود. پیامبر(ص) می فرماید: به مردم ناسزا نگویید، که با این کار در میان آنها دشمن پیدا می کنید(کافی، ج2، ص 360، ح3) 2. دچار شدن به فسق: از نظر آموزه های اسلامی، دشنام گویی بویژه دشنام مومن از مصادیق فسق و معصیت الهی است. و برخلاف حکم خداوند عمل کرده و گرفتار فسق می شود و این گونه خود و آینده اش را تباه می سازد. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: ناسزا گفتن به مؤمن فسق است و جنگیدن با او کفر و خوردن گوشت او (غیبت کردن معصیت خداست(بحار،ج 75، ص 148) 3. هلاکت و نابودی: وقتی دیگری را دشنام می دهد خود در معرض آن قرارگرفته و اندک اندک درشرایطی قرارمی گیرد که موجبات هلاکت و نابودی خودش را فراهم می کند.پیامبر(ص) می فرماید: ناسزاگوی به مؤمن همچون کسی است که در آستانه هلاکت باشد(منتخب میزان الحکمه، ص 264) خداوند اخلاق خوش به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته وحدت. در بیانیه ای که از سوی دفتر حضرت آیت الله سیستانی در نخستین گردهمایی اهل سنت و شیعیان برگزار شد اینگونه آمده است: امت اسلامی در حال حاضر، در شرایطی به سر می برد که همگان، نیاز به توحید صفوف، نابودی فرقه گرایی و دوری از اختلافات مذهبی را درک کرده اند؛ بنابراین، شایسته نیست به بحث و جدل پیرامون آن خارج از چارچوب بحث های علمی معتبر بپردازیم؛ به ویژه این که اینها به اصول دین و ارکان عقیده مربوط نمی شود؛ زیرا همگان به خدای احد واحد، رسالت پیامبر (ص)، قرآن کریم ایمان دارند و سنت نبوی را به عنوان منبع احکام شرعی و نیز مودت اهل بیت علیهم السلام، نماز، روزه، حج و مانند اینها را پذیرفته اند. به مناسب هفته وحدت دو نکته کوتاه در این باره عرض می کنم: وحدت بین مسلمین جهان منحصر به یکی بودن خدا و پیغمبر و قبله و قرآن نیست هر چند اگر منحصر به این موارد هم بود برای همبستگی و همدلی و در یک صف قرارداشتن در مقابل کفر کافی بود اما علاوه بر اینها در برخی مسائل فقهی هم که تعدادش کم نیست، بین ایشان تفاوتی نیست که به برخی از آنها اشاره می شود: 1. صدقه مستحبی که برایش ثواب فراوانی نقل شده و به تعبیر برخی روایات هفتاد بلا را دور می کند، و در همه زمانها خصوصا روز جمعه و عرفه و ماه رمضان سفارش شده است. پرداخت صدقه مستحبی با این اوصاف در مصرفش فرقی بین شیعه و دیگر مسلمانان نیست لذا اگر یکی از شیعیان به یکی از دیگر مسلمانان کمک مالی کند یا کمکی به عنوان صدقه کند، حکم صدقه مستحبی را دارا می باشد و در ثوابش تفاوتی ندارد. (تحریر الوسیله، کتاب صدقه، م 5 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1607) 2. برای صحیح بودن ذبح شرعی یک حیوان حتما باید ذابح مسلمان باشد و فرقی بین مذاهب مختلف اسلامی نیست ولی کافر اگر حیوانی را ذبح کند، خوردن گوشتش حرام است. بنابراین خوردن گوشت قربانی یا حیوانی را که شخص مسلمانی از مذاهب دیگر ذبح کند، حلال است. (توضیح المسائل مراجع ج 2 م 2594) خداوند ان شاء الله لحظه به لحظه بر عزت و سربلندی اسلام و مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک هفته وحدت خداوند در قرآن در باره ضرورت وحدت می فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا : همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید(آیه 103 آل عمران) امیرمومنان علی (علیه السلام) در نهج البلاغه از وحدت، به منت والای خداوند بر امت تعبیر نموده و می فرماید: خداوند سبحان بر این امت به سبب الفت و وحدتی که بین آنها منعقد کرد، منت نهاد، الفتی که در سایه آن وارد می شوند و در کنار آن پناه می گیرند، نعمتی که کسی از آفریدگان، بهای آن را نمی داند، چرا که از هر کالایی برتر و از هر امر مهمی مهمتر و بزرگتر است(نهج البلاغه- خطبه 236) در نهج البلاغه آثاری برای وحدت ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم: 1. اجرای حق و عدالت: امیرالمومنین(ع) در خطبه 216 نهج البلاغه می فرمایند: اگر مردم و حاکم حقوق یکدیگر رارعایت کنند عدالت برقرار و سنت پیامبر (ص) پایدار گردد ؛پس روزگار اصلاح شود؛ولی اگر مردم و حاکم به یکدیگر ظلم کنند؛ وحدت کلمه از بین می رود، نشانه های ستم آشکار و نیرنگ بازی در دین فراوان می گردد. و راه گستردی سنت پیامبر (ص) متروک، هواپرستی فراوان، احکام دین تعطیل و بیماری های دل فراوان شود. 2. ریزش فیض الهی: امیرالمومنین(ع) در خطبه 176 نهج البلاغه می فرمایند: مبادا در دین دو رویی ورزیده که همبستگی و وحدت در راه حق از پراکندگی در راه باطل گرچه مورد علاقه شما باشد بهتر است، زیرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه به آیندگان، چیزی را با تفرقه عطا نفرموده است. 3. عزت و دفع دشمنان: امام در خطبه قاصعه می فرماید: هنگامی که در احوال گذشتگان تفکر می کنید، خود را ملزم به اموری می کنید که مایه عزت بخشی آنان شد از جمله علل پدید آمدن این کامیابی ها، اجتناب از تفرقه و اختلاف و پایبندی بر الفت و وحدت و تشویق و سفارش یکدیگر بر این امر مهم بود. (خطبه 234 نهج البلاغه) نتیجه اینکه: اگر امت اسلامی بتواند با کنار گذاشتن اختلافات و اجتماع بر مشترکات خود، موارد فوق را تحقق بخشد، به تبع خواهد توانست فرهنگ و قدرت خود را عالمگیر کند. و اگر این امت تابع فرهنگ قرآن باشد، نهایتاً احکام، عقاید و اخلاق قرآنی سراسر عالم را فرا خواهد گرفت. خداوند وحدت بر پایه محبت اهل بیت را به همه مسلمانان عطا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد