eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر(ص) می فرمایند: انّ الجنّه باباً يدعي الدّيان لا يدخل منه الّا صائمون:براي بهشت دري است به نام ريّان كه فقط روزه‌داران از آن در داخل مي‌شوند.( بحار الانوار، ج 96، ص 252) برخی از اثرات روزه عبارتند از: 1-ورود به بهشت: روزه یکی از راه‌ها و اسبابی است که خداوند برای در امان ماندن از آتش دوزخ قرار داده است. پیامبر(ص) درباره این حکمت و فلسفه روزه می‌فرماید: الصوم جنهْ من النار؛ روزه سپر آتش (جهنم) است؛ یعنى به واسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»(الکافى، ج 4، ص 162) 2-تعادل اقتصادي: امام صادق (ع) مي‌فرمايد: به راستي خداوند روزه را واجب كرده تا به وسيله او بين اغنيا و فقرا مساوات و برابري وجود آيد و اين براي آن است كه ثروتمنداني كه هرگز درد گرسنگي را احساس نكرده‌اند، به فقرا ترحم كنند. زيرا اغنيا هرگاه (خوردن و آشاميدني) اراده كردند (و هوس هر نوع مأكولات و مشروبات كردند) برايشان ميسر است. پس خداوند تبارك و تعالي (روزه را واجب كرد) كه بين بندگانش از فقير و غني، برابري به وجود آورد و اينكه سرمايه‌داران مسلمان درد گرسنگي را لمس كنند تا بر ضعفاء رقّت آورند و بر گرسنگان عالم ترحم كنند.( وسايل الشيعه، ج 7، ص 3) 3- آمادگی برای سایر عبادت ها موفقیت در گرفتن روزه، با قبول تمام سختی های آن، مقدمه حضور دائمی برای دیگر برنامه های آسان و انسان ساز را در او به وجود می آورد. از سویی دیگر تمرین یک ماهه، خود فرصتی برای انس هرچه بیشتر با برنامه های دینی خواهد بود. از این جهت پیامبر(ص) روزه را به منزله دروازه ورود به شهر بندگی دانسته و می فرماید: برای هر چیزی دری است و در عبادت روزه است.» (محجة البیضاء، ج2، ص122) خداوند ما را جزء روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: مَنْ أَکَلَ الرِّبَا... لَمْ یَزَلْ فِی لَعْنَةِ اللَّهِ وَ الْمَلَائِکَةِ مَا کَانَ عِنْدَهُ قِیرَاطٌ. هر کس ربا بخورد تا زمانی که قیراطی (مقدار کمی) از مال ربا نزدش باشد، پیوسته در لعنت و نفرین خداوند متعال و فرشتگان خواهد بود. (وسائل الشیعة؛ ج‌18، ص: 122) چند نکته کوتاه در مورد ربا: 1. یکی از گناهان بزرگ که به عنوان جنگ با خدا معرفی شده ربا دادن و ربا گرفتن است؛ باید توجه شود همانطوری که ربا حرام است ولی هر سود و درصدی حرام نیست بلکه اگر سود و منفعتی که از طریق معاملات شرعی همچون وکالت در تجارت یا مضاربه یا مشارکت یا معامله نسیه نصیب انسان شود، مانعی ندارد. (اجوبه الاستفتائات س1913 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س 355) 2. سود ربوی در سه مورد ممکن است بدست آید، یکی از آن موارد قرض است یعنی اگر به کسی قرض داده شود و در ضمن قرض به صورت صریح یا ضمنی شرط سود و منفعت شود حرام است و معنای شرط سود این است که قرض گیرنده ملزم به پرداخت سود باشد که اگر سود را پرداخت نکند مورد اعتراض قرض دهنده قرار می گیرد. (رساله مراجع، مساله 2283 ؛ تحریر، کتاب قرض م9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 1011) 3. سوالی که برخی از مؤمنین می کنند این است وام یک میلیونی را که دولت می خواهد پرداخت کند 4 درصد سود دارد، آیا در این مورد ربا پیش نمی آید؟ در جواب عرض می شود از آنجایی که این وام قرض الحسنه است، سودی که دریافت می شود اگر بابت کارمزد واقعی و هزینه های قرض دادن باشد به نظر تعدادی از مراجع از جمله امام خامنه ای، اشکالی ندارد. (صرفا جهت اطلاع: هر چند به نظر برخی از مراجع از جمله آیت الله سیستانی، در قرض شرط سود و هم شرط کارمزد، هر دو حرام است. البته به نظر آیت الله سیستانی راه حل برای حلال بودن در این مورد وجود دارد که همان حکم مجهول المالک را دارد.) (اجوبه الاستفتائات س 1786 ؛ استفتائات آقای سیستانی سؤال 356 ؛ سایت مکارم استفتائات، امور بانکی، کارمزد) تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
یکشنبه 7/2/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان در خطبه ای فرمودند: أَيُّهَا النَّاسُ‏ إِنَّهُ‏ قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَيْكُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَاب... . اى مردم، همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماه‌ها و روزهایش برترینِ روزها، شب‌هایش برترینِ شب‌ها و ساعاتش برترینِ ساعات است. ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده‌اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده‌اید. نَفَس‌هایتان در آن، تسبیح است، خوابتان در آن، عبادت، عملتان در آن، پذیرفته و دعایتان در آن، مورد اجابت است. (وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 313) یکی از سؤالاتی که بسیار زیاد سوال می شود این است که در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟ در جواب باید به چند نکته توجه کرد: 1. روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می رود و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است. از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه داران قرار داده است. 2. روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب ایجاد بیماری و یا تشدید بیماری و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می شود، که در این موارد روزه ساقط است ولی قضای آن لازم است. بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می کند. 3. بنابر این اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.(رهبری، سایت لیدر، حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع ویروس کرونا ؛ سیستانی، سایت، استفتائات، روزه ماه رمضان در روزهای انتشار ویروس کرونا ؛ مکارم، سایت، حکم روزه در شرایط شیوع بیماری کرونا ؛ شبیری، سایت، روزه ماه رمضان در دوران شیوع کرونا ؛ رساله مراجع م 1744 ؛ عروه، کتاب الصوم، فصل فی شرائط صحه الصوم، الامر السادس) 4. کسی که به جهت عذری روزه نمی گیرد مانند مسافر بودن یا مریض بودن یا عذرهای دیگر نباید در برابر عموم تظاهر به روزه خواری کند حتی برای چنین افرادی مکروه است که در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن خود را کاملا سیر کنند. (رساله مراجع، م 1749 ؛ رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 779214 تاریخ 27/3/1396 ؛ مکارم، استفتائات سایت، مبطلات روزه، خوردن وآشامیدن، حکم افطار در ملأ عام برای فرد معذور) خداوند متعال توفیق عمل به وظایف دینی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره روزه می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ: : ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.(183بقره) نکاتی از این آیه برداشت میشود که عرض میشود: 1-فرموده «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» نه : «یا أَیُّهَا النَّاس» یعنی ای مردم؛ یعنی برای روزه دار ارزش قائل شده است. لحن عاطفه انگیز است. مثل اینكه آدم بگوید كه استاد عزیز! پسر عزیز! مردم محترم! لقب خوب طرف را وادار می كند كه گوش بدهد. اینكه شما برای نماز خواندن بچه ی خود را با احترام صدا كنی یا بی احترام صدا كنی، تاثیر دارد. 2-بعد می فرماید: «كَما كُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِكُمْ» ادیان دیگر هم روزه دارند. روزه مخصوص اسلام نیست.وقتی سختی و مشکلی همگانی شد،تحمل مشکل کم میشود 3-فلسفه روزه چیست؟ «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»یعنی روزه باعث تقوامیشود. 4-در ادامه آیه آمده است: «أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ»یعنی همیشگی نیست و فقط 30 روز است و از لحاظ روانشناسی کم نشان دادن باعث راحتی مشکل و سختی میشود. خداوند ما را جزء روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ‏ تَصَدَّقَ‏ فِي‏ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ بِصَدَقَةٍ صَرَفَ اللَّهُ عَنْهُ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنَ‏ الْبَلَاءِ. هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد خداوند متعال هفتاد نوع بلا را از او دور می كند. (وسائل الشيعة، ج‏9، ص: 404) رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای در قسمتی از سخنرانی نیمه شعبان نسبت به قشر مستضعف جامعه که در وضعیت کنونی که جهان با ویروس منحوس کرونا درگیر است فرمودند: عده ای زندگی شان به سختی می گذرد، کسانی که دستشان باز است و توانایی دارند در این زمینه فعالیت وسیعی را شروع کنند. ماه رمضان ماه انفاق، ایثار و کمک به مستمندان است، چه خوب است رزمایشی در کشور برای کمک همدلانه به نیازمندان و فقرا بوجود بیاید. (21/1/1399) لذا از آنجایی که ماه مبارک رمضان، ماه همدلی است و صدقه دادن در این ماه بسیار سفارش شده است چند نکته کوتاه درباره صدقه و انفاق: 1. در روایات نسبت به صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران سفارش زیادی ‌شده، به خصوص در مورد پدر و مادر و سایر نزدیکان و همسایه ها. 2. در مصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه می توان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود. (اجوبه س1822 ؛ منهاج ج 2 م 1607) 3. صدقه‌ای که از مال خود انسان بوده و کنار گذاشته یا در قلک یا صندوق شخصی جمع آوری ‌نموده ‌تا وقتی به فقیر تحویل نداده در اختیار خودش است و می‌تواند عوض کرده و به هر مصرفی می‌خواهد برساند اما بعد از انداختن پول به صندوقهای مربوط به موسسات خیریه یا کمیته امداد امام‌ خمینی ره، احتیاط آن است که به آنها دست نزند و باید آن را به همان مؤسسه و خیریه تحویل‌‌دهد. (به نظر اکثر مراجع معظم تقلید؛ وحید: احتیاط این است که بر ندارد. رهبری: اگر صندوق در اختیار شما باشد مانع ندارد. مکارم: اشکال ندارد.) (تحریر الوسیله، القول فی الصدقه م 1و 2 ؛ منهاج سیستانی ج 2 م1605 ؛ آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات ج3 سوال343 ؛ استفتاء خصوصی. جزوه کاوشی در احکام ص94) 4. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم پاداش صدقه دهنده، عطا می شود. (حضرت امام، تحریر الوسیله کتاب الصدقه ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین) خداوند متعال توفیق انفاق در راه خودش را به همه عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
دوشنبه 8/2/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرمایند: مَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْر. هر آن کس که مریض است و یا به مسافرت رفته است قضای روزه اش را بعدا بجا آورد، چرا که خداوند برای شما آسانی را اراده کرده است و نخواسته شما را به سختی بیاندازد. (سورة بقره، آیه 185) چند نکته درباره احکام روزه بیمار: 1. کسی که می داند روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید روزه ضرر ندارد باید روزه نگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست و کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد باید روزه بگیرد. 2. اگر انسان احتمال قابل توجهی بدهد که روزه برایش ضرر دارد بطوری که این احتمال ضرر، سبب ترس ضرر برای روزه دار شود نباید روزه بگیرد. مثلا اگر از گفته پزشک متخصص یا بر اساس تجربه ای که داشته، بترسد که روزه گرفتن برایش ضرر دارد، نباید روزه بگیرد هر چند اطمینان به ضرر نداشته باشد. 3. شیوع بیماری کرونا به خودی خود مجوزی برای ترک روزه در ماه رمضان نمی شود و افرادی که سالم هستند، نمی توانند به صرف شیوع این بیماری، این واجب الهی را ترک کنند و واجب است در ماه رمضان روزه بگیرند. (رساله مراجع م 1728 و 1743 و 1744) خداوند متعال توفیق بندگی در ماه رمضان را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند:«تَعَلِّمُوا الْقُرآنَ فَاِنَّهُ رَبیعِ الْقُلُوبِ:قرآن را بیاموزید که آن بهار دل ها است(وسائل ، ج 12، ص 244) برخی از اثرات تلاوت قرآن عبارتند از: 1-كفاره گناهان: انسان در زندگی گاه دچار گناه و لغزش های كوچك و بزرگ می شود كه برخی از آنان كفاره دارد، تلاوت قرآن كفاره گناهان است. قرآن بخوان كه خواندن قرآن كفاره گناهان، سپر آتش و امان از عذاب الهی است. (وسایل الشیعه، ج4، ص 839) 2- افزایش برکت خانه: امام صادق(ع) از امیر مؤمنان على(ع) چنین نقل مى کند: «خانه اى که در آن قرآن تلاوت و یادى از خدا شود، برکتش زیاد شده، ملائکه در آن جا حاضر مى شوند و شیاطین را دور مى کنند ... .( کافى، ج 2، ص 575 ) 3- استجابت دعا: امام باقر(ع) فرمود: «دعا را هنگام چهار چیز غنیمت بشمارید: قرائت قرآن و ...( کافى، ج 2، ص 448) 4-پاداش انبیاء: پیامبراکرم(ص) فرمود: «هرکس براى رضاى خدا و آگاهى عمیق در دین، قرآن بخواند، ثواب ملائکه و انبیا و رسولان را خواهد داشت.»( وسائل الشیعه، ج 6 ، ص 184) خداوند ما را جزء عاملان به قرآن قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام درباره کسی که برای حفظ آبروی خودش و رفاه خانواده و کمک کردن به همسایه اش کار می کند و دنبال امور دنیوی می رود، می فرمایند: لَقَی اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـﺔَ الْبَدْرِ. روز قیامت در هنگام ملاقات با حضرت حق، چهره‌اش همانند ماه شب چهارده می‌درخشد. ( تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج6 ص324) در وضعیت کنونی که اقتصاد دچار رکود شدیدی شده است، افرادی هستند که منزل یا مغازه ای را اجاره کرده اند و نتوانسته اند اجاره بها را پرداخت کنند و اجاره بها به تعویق افتاده است؛ که در نتیجه ممکن است صاحب منزل یا صاحب مغازه بگوید راضی نیستم در منزل بمانی یا در مغازه کار کنی، در این صورت وظیفه مستأجر چه می شود؟ در جواب این سوال باید به چند نکته توجه کرد: نکته اول: قرارداد اجاره صحیح، یک طرفه قابل فسخ نیست بنابر این چنانچه مستاجر بخواهد یکطرفه بدون توافق با صاحبخانه قرارداد را فسخ کند و مسکن را تخلیه کند باز هم باید اجاره باقی مانده مدت را بپردازد همانطور که صاحب خانه حق ندارد به بهانه این که مثلا فرزندم می خواهد آنجا سکونت کند مستاجر را بیرون کند. نکته دوم: تا زمانی که قرارداد اجاره فسخ نشده باشد یا مدت آن به پایان نرسیده باشد، مستاجر حق سکونت در منزل و حق استفاده از مغازه را دارد، و اینکه صاحب منزل یا صاحب مغازه بگوید راضی نیستم، اثری ندارد؛ البته اگر مستاجر توانایی پرداخت اجاره بها را دارد باید فورا آن را پرداخت کند و اگر کوتاهی کند معصیت کرده است و اگر توانایی پرداخت ندارد باید در اولین فرصت که توانایی پیدا کرد آن را پرداخت کند. و در مقابل نیز موجر باید تا هر وقت مستاجر توانایی پرداخت اجاره بها را ندارد، به او مهلت بدهد و نمی تواند بگوید راضی نیستم مستاجر در خانه زندگی کند و یا از مغازه استفاده کند. نکته سوم: بعد از تمام شدن مدت اجاره، مستاجر حق ندارد بدون رضایت صاحب خانه در آن خانه توقف و سکونت کند و چنانچه بدون رضایت مالک سکونت کند کارش گناه و نمازش در آن مکان باطل و ضامن اجاره مدت سکونت می باشد. (رساله مراجع م 2190 و 2191 و2193 و 2195 و 2196 و 2211) خداوند متعال موجبات خانه دار شدن مستاجرین را تسهیل فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سه شنبه 9/2/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها لَها ما کَسَبَت وَ عَلَیها مَا اکتَسَبَت. خداوند هیچ کس را، جز به اندازه تواناییش، تکلیف نمی‌کند. (انسان) هر کار (نیکی) را انجام دهد، برای خود انجام داده؛ و هر کار (بدی) را مرتکب شود، به زیان خود اوست. (سوره بقرة آیه ۲۸۶) چند نکته درباره روزه دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند: 1. اگر روزه برای چنین دخترانی ضرر دارد مثلا اگر دختر خانمی روزه بگیرد دچار مریضی می شود یا اینکه ترس مریضی را به همراه داشته باشد، نباید روزه بگیرد. 2. اما اگر روزه ضرر ندارد ولی چنانچه در بین روز دچار ضعف شدید می شوند باید از اول روز روزه بگیرند و هنگامی که به جهت ضعف شدید یا احساس تشنگی خیلی زیاد ادامه روزه برای آنها سختی بسیار زیادی داشته باشد، که معمولا قابل تحمل نباشد، طبق نظر برخی مراجع مانند امام خامنه ای می توانند افطار کنند و طبق نظر برخی باید آب یا غذا به مقدار ضرورت استفاده کنند و در هر صورت روزه اش باطل می شود. (مشهور: فتوی یا احتیاط واجب امساک کند. مخالف: حضرت امام، رهبری، مکارم: امساک در بقیه روز واجب نیست.) و بعدا هم به نظر اکثر مراجع باید قضای روزه را بگیرد.(مشهور. مخالف: خویی، تبریزی، مکارم: اگر تا ماه رمضان آینده توانایی قضا نداشت دیگر قضا واجب نیست و پرداخت مد طعام کافی است.) 3. چنین دخترانی اگر بتوانند با استفاده از راههای متعارف خود را تقویت کنند که بتوانند روزه بگیرند در این صورت باید روزه خود را بگیرند مثل اینکه سحریِ مقوی بخورند یا فعالیت بدنی خود را در طی روز کاهش دهند یا استراحت بیشتر داشته باشند، انجام چنین کارهایی لازم است. (رهیافت روزه 6 ص 28 رساله مراجع م 1581) خداوند متعال توفیق عمل به تکالیف الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: إنَّ ٱلْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ...‌فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا. پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج1 ص: 548) دو نکته کوتاه درباره حکم شرعی مصرف خمس: 1. یکی از واجبات مالی که عبادت هم می باشد، پرداخت خمس است؛ و کسی که خمس بر او واجب می شود باید آن را دو قسمت نماید: یک قسمت آن سهم امام زمان علیه السلام است که در زمان کنونی هر کسی باید به دفتر مرجع تقلید خودش پرداخت کند یا با اجازه دفتر مرجع تقلید به مصرف خاصی برساند. که مرجع تقلید هر فردی به عنوان نائب امام زمان علیه السلام شناخته می شود؛ و یک قسمت دیگر سهم سادات فقیر شرعی است که به نظر اکثر مراجع این قسمت هم باید به دفتر مرجع تقلید یا با اجازه دفتر مرجع تقلید به سید فقیر پرداخت شود.(مشهور به فتوا یا احتیاط) (مخالف: سیستانی: پرداخت سهم سادات نیاز به اجازه ندارد). (توضیح المسائل مراجع م 1834) 2. سوالی که در این ایام پرسیده می شود این است که آیا خود انسان می تواند خمس را برای کمک به نجات بیماران و خانواده های کسانی که عزیزانشان را در اثر بیماری کرونا از دست داده‌اند، استفاده کند؟ در جواب عرض می شود که این کار باید با اجازه از دفتر مرجع تقلید باشد؛ البته برخی از مراجع عظام تقلید از جمله آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله صافی گلپایگانی، نصف سهم امام را اجازه داده اند و آیت الله مکارم شیرازی نیز یک سوم سهم امام را اجازه داده اند که در این راه استفاده شود. خداوند متعال به حق حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام توفیق انجام وظایف دینی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
چهارشنبه 10/2/1399 ظهر و عصر موضوع: مناسبت: روز ملی خلیج فارس ‌سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله ‌روايت شده كه حضرت فرموده اند: طُوبَى لِمَنْ ظَمَأ أوْ جَاعَ لِلّهِ أولَئِكَ ٱلَّذِينَ يَشْبَعُونَ يَوْمَ ٱلْقِيَامَةِ.‌ خوشا ‌بحال كسانى كه براى خدا گرسنگی و‌ تشنگی ‌را‌ تحمل ‌کرده‌اند ‌اينان‌ در‌ روز ‌قيامت ‌سير ‌مى‏شوند. ‌(وسائل‌ الشيعه، ‌ج‌7 ‌ص: 299) چند نکته درباره نماز و روزه مسافر: 1. کسی که در ماه رمضان مسافر است و در سفر نماز های چهار رکعتی اش را باید دو رکعتی بخواند هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد ولی نمازهایی که در وطنش قضا شده است می تواند در مسافرت بخواند اما باید به صورت کامل بخواند. 2. اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است مسافرت کند روزه اش صحیح است ولی نمازش را چنانچه نخوانده باید در حال سفر شرعی شکسته بخواند. 3. کسی که در ماه رمضان، قبل از ظهر، به وطن خودش یا جایی برسد که می خواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و روزه بگیرد. (رساله مراجع م1714 و م1721 و م1722) خداوند متعال سفر همه مسافرین بویژه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع:(ع) سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم رابطه ما با امام زمان علیه السلام باید در همه ابعاد باشد: 1. از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657) 2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.) 3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم. 4. از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند. خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد