eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
29 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
نماز مغرب موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- امام صادق (ع) در مورد جوانان فرمودند: لَسْتُ اُحِبُّ اَنْ اَرَى الشّابَّ مِنْـكُمْ اِلاّ غادياً فى حالَيْنِ : اِمّا عالِماً اَوْمُتَعَلِّما ... دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببينم: دانشمند يا دانش اندوز،(و در ادامه فرمودند:) اگر جوانى چنين نكند، كوتاهى و گناه کرده و دوزخ نشين خواهد شد. (امالی طوسی، ص303) خصوصیات جوانان در روایات عبارتند از: 1-تغییرپذیری: جوانی زمان تغییرگرایی است و جوان دوستدار تغییرات است؛ و هنوز چیزی در آن شکل نگرفته تا تثبیت شده باشد. ازین‌رو امام علی(ع) می‌فرماید: دل جوان، مانند زمین کشت ناشده است. آنچه در آن افکنده شود، می‌پذیرد. از این‌رو، پیش از آنکه دلت سخت گردد و عقل و خردت سرگرم شود، به تربیت تو همت گماشتم. (نهج‌البلاغه، نامه31) پیامبر (ص) نیز در تحلیل گرایش جوانان به اسلام نسبت به پیران می‌فرماید: شما را به نیکی با جوانان سفارش می‌کنم، چرا که آنان، دل‌های رقیق‌تری دارند، به راستی که خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت، جوانان با من همپیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. (سفینه البحار، ج2، ص176) 2- ماندگاری آموزش و تربیت: آموزش و پرورش در جوانی و بویژه در نوجوانی، بهتر و مفیدتر است؛ زیرا ماندگارتر است. پیامبر(ص) می‌فرماید: هر کس در جوانی‌اش بیاموزد، آموخته‌اش مانند نقش بر سنگ است و هر کس در بزرگسالی بیاموزد، مانند نوشتن بر روی آب است. (نوادر راوندی، ص132، ح169) 3- اسرع در خیر: امام صادق(ع) در این‌باره می‌فرماید: جوانان را دریاب، زیرا که آنان سریع تر به کارهای خیر روی می‌آورند. (کافی، ج8، ص93، ح66) 4- تیزهوشی و تیزحدسی: امام علی(ع) می‌فرماید: هرگاه به مشورت نیازمند شدی، نخست به جوانان مراجعه کن، زیرا آنان ذهنی تیزتر و حدسی سریع‌تر دارند. سپس (نتیجه) آن را به نظر میانسالان و پیران برسان تا پیگیری نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند، چرا که تجربه آنان بیشتر است. (شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی الحدید، ج20، ص337، ح866) خداوند توفیق عفت و غیرت به جوانان ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
چهارشنبه: 21/3/99 نمازظهر موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم کفار و مخالفین،دستورات دین را افسانه و خرافه میدانند که در این باره خداوند می فرماید: إِذَا قِيلَ لَهُمْ مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ : چون به آنان گفته شود پروردگارتان چه چيز نازل كرده است مى گويند افسانه هاى پيشينيان است(آیه 24 نحل) برخی از دلایل دین گریزی عبارتند از : 1- خواسته هاي نفساني: عده اي از آن جهت كه آموزه هاي پيامبران با بي بند وباري و ولنگاري ايشان ناهمخوان است و بر زياده خواهي ها و آزادي هاي جنسي ايشان قيد و بند مي زند مخالف دین هستند. (ارأيت من اتّخذ إلهه هواه: فرقان/43) 2-مشکلات اقتصادی و فقر: فقر و مشکلات اقتصادی عاملی برای مخالفت با دین شده است؛ چون گاهی مشکلات گروهی از مسولین و مردم را به دین نسبت میدهد و ضعف اقتصادی را به دین ربط داده و با مقایسه با کشورهای بی دین،اشکال را از دین دانسته و این فقر بهانه ای برای دین گریزی میشود ودر روایات نیز گفته شده که فقر گاهی باعث بی دینی میشود. البته این نکته نیز لازم است که ثروت زیاد نیز موجب بی دینی و طغیان میشود که مقابل اکثر پیامبران،ثروتمندان قرار گرفته اند 3-سخت گیری زیاد: فشار زیاد و سخت گیری اثر معکوس دارد و خدا از هرکس به اندازه توانش خواستار است(لاَ يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا) 4-دین را مخالف عقل و علم پنداشتن: ناسازگار ديدن دين با علم از عوامل مهم دين گريزي است؛مثلا موضوعاتی مثل فرشته و جن، تفاوت زن و مرد در موضوعاتی مثل ارث،دیه،قضاوت و... باعث این پندار میشود که باید این موضوعات برایشان درست تحلیل شود. 5- عملکرد غلط برخی متولیان دین: با مشاهده كساني كه قول و عملشان يكي نيست و در عين حال، دعوت به دين داري مي كنند، از خود مي پرسند: اگر اسلام خوب و ارزشمند است، چرا مدعيان آن بدان عمل نمي كنند؟ چون نمی توانند لغزش افراد را به حساب خود آنها بگذارد نه دين و مذهبشان، به محض ديدن خلاف و اشتباه در اعمال الگوها و كساني كه به طرف دين دعوت مي كنند، آن را به حساب دين مي گذارند خداوند ما را جزء عالمان و عاملان به دینش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نماز مغرب موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درباره حجاب می فرماید: وَلَا يبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا: ( زنان با ايمان):زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پيداست(آیه 31 نور) ام سلمه نقل مى كند كه بعد از نزول آيه «يدنين عليهن من جلابيبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشكى خارج مى شدند به گونه اى كه به نظر مى رسيد بر سر ايشان كلاغى نشسته است. (الدر المنثورسیوطی، ج 5، ص 221) از تاريخ استفاده مي‏شود كه در صدر اسلام حتي يهودي و نصاري هم نوعي حجاب داشتند. البته حجاب‏هاي آنان با حجاب‏هاي مسلمين فرق داشته است. برای اثبات حجاب اجباری استدلال میشود که : 1-اصل وجوب حجاب در آیه نقل شده( 31 نور) و دهها روایت نقل شده است. 2-امر به معروف ونهی از منکر نیز واجب است 3-نهی از منکر عملی از وظایف حکومت اسلامی است (اَلَّذینَ إن مَکَّناهُم فِی الأرضِ ... اَمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ : کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم .. به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند ) بنابراین چون بدحجابی منکر است، مبارزه با بی حجابی و داشتن حجاب اجباری است 4-از طرفی عمل به قوانین هر جامعه ای لازم است و در جمهوری اسلامی حجاب در قانون اساسی آمده است(مثل : عمل به قوانین رانندگی) خداوند حجاب فاطمی به زنان ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
پنجشنبه: 22/3/99 نمازظهر موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلَقَه: خدا کسی است که هر چه را آفرید،نیکو آفرید(آیه 7 سجده) درباره فلسفه خلقت شیطان چند نکته ذکر میشود: 1-اولا خدا شیطان را شیطان نیافرید بلکه جن خوبی بود که 6 هزار سال خدا را عبادت کرد و در مقام فرشتگان واقع شد و آنجا با اختیار خود کبر ورزید و به دستور خدا درباره سجده به حضرت آدم گوش نکرد و رانده شد. 2- وجود شیطان نه تنها زیانبخش نیست، بلکه وسیله‌ای برای پیشرفت و تکامل اوست. چون پیشرفت و شکوفایی استعدادها همواره در میان تضادها صورت می‌گیرد. و شیطان از بیرون و نفس اماره از درون باعث آبدیده شدن انسان و قدرت روحی او می‌گردند. 3- اگر راه بدی در وجود انسان بسته باشد و به تعبیر قرآن فقط میل به تقوا در انسان باشد ، ولی میل به بدی در او نباشد ، آن تقوا، تقوا نیست زیرا تقوا وقتی تقواست که فرد در حالی که میل به زشتی و دعوت به زشتی در او هست، تقوا را انتخاب کند.؛بر این اساس اگر شیطان و دعوت به بدی نباشد، عمل صالح نیز ارزش ندارد. 4- وجود ابلیس برای امتحان بندگان ضرورت دارد تا افراد خود را بشناسد که اگر بین دو راه خیر و شر قرار گیرند، کدام راه را انتخاب می‌کنند؛ راه مستقیم و خیر یا راه شیطانی؟ 5- شیطان تسلطی بر انسان ندارد و فقط دعوت و وسوسه به کار بد می کند. خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
نماز مغرب موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر (ص) فرمودند: «مَنْ‏ مَاتَ‏ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ‏ زَمَانِهِ‏ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً»؛هر کس امام زمانش را نشناسد و در همان حال بمیرد، به مرگ جاهلى مرده است ‏(کمال الدین ، ج ‏2، ص 409) البته این حدیث با کلماتی شبیه (لَیسَ فى عُنُقِهِ بَیعَةٌ) و(بِغَیرِ إمامٍ) نیز درکتب اهل سنت نقل شده است.(صحیح مسلم ، ج ۶ ،ص 21 + مسند احمد،ج ۴ ،ص ۹۶) مطالبی که از این حدیث برداشت میشود: 1-مرگ بدون شناخت امام و بدون داشتن امام زمان خودش، مرگ جاهلی و کفر است،و این مطلب نشان میدهد اعتقادبه امامت از اصول اعتقادات و همردیف توحید است؛چونکه مرگ جاهلیت را در پی دارد. 2-باید در هرزمانی امام زنده همان زمان باشد(نه امام گذشته و یا آینده-امام زمانه)،بنابراین در هر عصری باید امام زمانی باشد که نشان میدهد اکنون نیز باید امامی زنده باشد 3- امام رضا (ع) در حدیث سلسسله الذهب ،شرط ورود به دژ امن توحید را ولایت امام زنده دانسته اند(بشروطها و انا من شروطها) و نفرمودند:ولایت امام گذشته،بلکه (انا) یعنی امام زنده و امام زمان، که حدیث سلسله الذهب توضیح دهنده همین حدیث (من مات )میباشد. 4-در شناخت، منظور شناخت اینکه(کجا بدنیاآمده، خانواده اش کیست و...)اینگونه امور ظاهری نیست،زیرا این امور را حتی دشمنان امامان نیز میدانستند،بلکه یعنی شناخت مقام امام که از جانب خدا برگزیده شده است و معصوم است و علم مطلق دارد و اعمال ما را میبیند و واجب الاطاعه است. 5-در شناخت نیاز به دیدن نیست،همانطور که خدا و ملائکه را با چشم ظاهری نمیبینیم وبا استدلال عقلی و نقلی می فهمیم. البته غیبت امام معرفتی است،یعنی بین مردم بصورت ناشناس زندگی میکند(مثل حضرت یوسف که برادرانش او را دیدند،ولی نشناختند) نه اینکه نامرئی باشد. خداوند توفیق شناخت و پیروی از دستورات امام را بما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
جمعه: 23/3/99 نمازمغرب موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم قرآن نيز يكي از علل اصلی بي ايماني را جهل و ضعف معرفتي انسان ها مي داند؛چنانچه حضرت نوح(عليه السلام)به قوم خود مي فرمايد:(وَلَـكِنِّيَ أَرَاكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ)(هود: 29); شما را مردماني ناآگاه مي بينم. امير مؤمنان(عليه السلام) نيز درباره علت كفر مي فرمايد:اگر مردم در موارد ناآگاهي درنگ و تأمّل مي كردند، هرگز به كفر و گم راهي نمي گراييدند.( ميزان الحكمة،ج 2، ص 153) بنابراين، يكي از علل روان شناختي دين گريزي در همه انسان ها، به ويژه جوانان، ضعف معرفتي و عدم تفكر درباره دين است برخی از علل دین گریزی عبارتند از: 1- خانواده: خانواده ها با تربیت نادرست وناقص خود اغلب زمینه های دین گریزی را فراهم می كنند. پیامبر(ص) فرمود: كلُّ مولودٍ یُولَد على الفطرةِ فاَبواهُ یَهوّدانهِ او یُمجّسانه»؛هر انسانى كه به دنیا مى‏آید، در ذاتش به خداپرستى گرایش دارد. اما پدر و مادر او را از خالق هستى دور كرده، باعث انحراف وى از دین‏مى‏شوند(من لایحضره الفقیه،ج 2،ص49) 2- دوستان ورفیقان ناباب:دوستان نقش مهمی در زندگی انسانها دارند. امام صادق(ع)می فرمایند: «المرءُ على دینِ خلیله.» (وسائل الشیعه، ج 4، ص 207). به همین دلیل است كه گاهى یك فرد فاسق در مدتى كوتاه گروه زیادى را از دین بى‏زار مى‏كند. در قیامت نیز شكایت اهل دوزخ از دوستان و اطرافیان می باشد: یَا وَیْلَتَا لَیْتَنى لَمْ أَتَّخِذْ فُلانا خَلیلاً لَقَدْ أَضَلَّنی(آیه 228فرقان) 3- مطبوعات ورسانه های جمعی تحت قدرت مستكبرین: مستكبران در هر زمانى با شیوه‏هاى گوناگون تبلیغاتى، شایعه و تهمت، و زدن برچسب‏هایى مثل مخالف آزادى، مرتجع و عقب مانده و یا با ترویج شك و شبهه، تحقیر و استهزاى باورهاى دینى مردم، موجبات دین‏گریزى را فراهم كرده‏اند. مردم را از دین گریزان مى‏كنند. براى نمونه، هنگامى كه شعیب علیه‏السلام مردم را به ترك بت‏پرستى و پرهیز از كم‏فروشى دعوت مى‏كرد، به او مى‏گفتند: این دعوت تو مخالف با آزادى انسان‏هاست. آزادى انسان حكم مى‏كند هر كه را خواست، بپرستد و هرگونه كه خواست در اموالش تصرف كند 4-نداشتن الگوهای مناسب: گاهی بجای اینکه الگوگیری از شهدا،علما ،متفکرین و دانشمندان داشته باشند؛برخی از بازیگران و هنرمندان فاسق غربی را الگو قرار می دهند که اثر منفی زیادی دارد. خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
شنبه 24/3/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله علیه و آله هنگام فرستادن معاذ به شهر یمن به او فرمودند: ...وَلیَکُن أکثَرُ هَمِّکَ الصَّلَاةَ فَإنَّهَا رَأسُ الإسلَامِ بَعدَ الإقرَارِ بِالدِینِ. بیشترین تلاشت ترویج نماز باشد چرا که بعد از اقرار به دین، نماز اصل و اساس اسلام است. (تحف العقول، النص ص:26) دو مورد از تفاوتهای نماز واجب و مستحب: 1. نمازهای مستحبی را می توان ایستاده یا نشسته یا در حال راه رفتن یا حرکت وسیله نقلیه خواند و رعایت قبله فقط در حال حرکت شرط نیست و در حال حرکت می توان رکوع و سجده را با اشاره انجام داد مثلا برای رکوع یا سجده سر را مقداری پایین بیاورد؛ لذا نماز زیارت که نماز مستحبی است انسان می تواند در حال راه رفتن بخواند. بخلاف نمازهای واجب مثل نماز قضا که در صورت امکان باید ایستاده و در حال آرامش بدن با رعایت قبله خوانده شود. (‌رساله مراجع مسأله 766 ؛ عروه الوثقی) 2. نماز های مستحبی را بجز نماز باران و نماز عید سعید فطر و عید قربان نمی توان به جماعت خواند لذا نمی توان نماز زیارت را به جماعت خواند بخلاف نمازهای واجب روزانه که مستحب موکد است که انسان نمازهای واجب روزانه را به جماعت بخواند. (رساله مراجع جلد 1 مساله 1 نماز جماعت ؛ عروه الوثقی، احکام صلوات المندوبه، قبل از مسآله 1 ، فی ما یستقبل له، قبل از مسأله 1) خداوند ما را از نمازگزاران قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام كاظم (ع)فرمود: «من كف غضبه عن الناس كف الله عنه غضبه یوم القیامة؛ هر كه خشمش را از مردم بازدارد، خداوند در روز قیامت خشمش را از او باز خواهد داشت». (تحف العقول، ص 391) برخی از روشهای غلبه بر خشم: 1-یاد خدا : «ِ أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» تنها با یاد خدا دلها آرامش مى‏ یابد!.(رعد ۲۸) 2-تغییر وضعیت دادن: پیامبر:زمانی‌که یکی از شما عصبانی شد، باید بنشیند(نزهة الناظر، ص 33) 3-وضو با آب سرد:پیامبر فرمود: خشم از شیطان است و شیطان از آتش پدید آمده و آتش را به آب می توان خاموش کرد؛ وقتی یکی از شما خشمگین شود، وضو گیرد.(نهج الفصاحة، ص: ۵۸۶) 4- دوری کردن از افراد بداخلاق: چون انسان تحت تاثیر خلقیات اطرافیان واقع میشود 5- سکوت کردن: پیامبر:هرگاه یکی از شما عصبانی شد باید سکوت کند (بحار،ج68،ص404) 5-گفتن برخی اذکار مثل:«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم »و (لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم) و صلوات فرستادن -خداوند اخلاق خوش و صبر در مشکلات را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: ثَلَاثَةٌ یُدْخِلُهُمُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِغَیْرِ حِسَابٍ إِمَامٌ عَادِلٌ وَ تَاجِرٌ صَدُوقٌ وَ شَیْخٌ أَفْنَى عُمُرَهُ فِی طَاعَةِ اللَّهِ. خداوند متعال سه گروه را بدون حساب وارد بهشت می کند؛ امام عادل و تاجر راستگو و انسان سالخورده ای که عمرش را در اطاعت خدواند عز و جل گذرانده. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص133) اگر کسی کالایی خریداری کند و بعد بفهمد برای کالا بیش از قیمت واقعی پول پرداخت کرده با چند شرط می تواند معامله را برهم زده و پول خود را پس بگیرد: 1. تفاوت قیمت آن قدر زیاد باشد که عرفا قابل تسامح نباشد و مردم به زیادی آن اهمیت بدهند. مثلا خانه ای را با دو برابر قیمت خریده باشد. 2. خریدار در زمان معامله از قیمت واقعی کالا خبر نداشته باشد یا نسبت به آن غفلت کند؛ فرقی نمی کند که فروشنده نسبت به قیمت واقعی آگاه باشد یا نباشد. 3. تفاوت قیمت باید در زمان عقد معامله باشد؛ پس اگر تفاوت قیمت بعد از زمان معامله اتفاق بیفتد حق برهم زدن معامله را ندارد. مثلا اگر یک کیلو زعفران به قیمت روز بخرد و بعد از زمان معامله قیمت آن کاهش پیدا کند، خریدار حق برهم زدن معامله را ندارد. 4. این حق فسخ با رعایت شرایط برای فروشنده در جایی که مالش را ارزان فروخته نیز ثابت می شود. (رساله مراجع م2124 و 2125 ؛ تحریر الوسیله، خیار غبن م4) خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم رزق در لغت بمعنى بخشش مستمر و متداوم است؛ و رزق الزاما امورات مادی نیست، بلکه امورات معنوی را هم شامل می شود و لذا هر گونه بهره اى را كه خداوند نصيب بندگانش مى كند، از مواد غذايى و مسكن و پوشاك، سلامت جسم و روح تا علم، عقل و فهم و ايمان و اخلاص به همه اينها رزق گفته مى شود. برخی از عوامل افزایش رزق: 1-احسان به مردم بویژه به اهل خانه :-امام صادق (ع): «هر که با خانواده ی خود نیکوکار باشد، روزیش زیاد می شود.» (میزان الحکمة، ح۷۱۸۵) ۲- خوش اخلاقی: -امام علی (ع): «گنجهای روزی، در اخلاق خوش نهفته است.» (میزان الحکمة، ح ۷۱۸۸) ۳- اطعام کردن: پیامبر (ص): «روزی کسی که اطعام می کند، سریعتر از فرو رفتن کارد در کوهان شتر، به سویش می آید.» (میزان الحکمة، ح ۷۱۹۰) ۴- قرض دادن وانفاق کردن : --امام علی (علیه السلام) فرمود: «کمک مالی کردن به برادر دینی، روزی را زیاد می کند.» (میزان الحکمة، ح ۷۱۹۹) 5- دعا کردن در حق مؤمنین:امام باقر (ع) :«پشت سر برادرانت دعا کن، که این کار روزی را به طرف تو سرازیر می کند.» (میزان الحکمة، ح ۷۱۹۳) 6- صدقه دادن:امام علی (علیه السلام) فرمود: «با صدقه دادن، روزی را فرود آورید.» (میزان الحکمه، ح ۷۱۹۶) 7- نیت پاک:امام علی (علیه السلام) فرمود: «هر که خوش نیت باشد، روزیش زیاد می شود.» (میزان الحکمه ، ح ۷۱۹۸) 8-شکرگذاری: لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ 9- رعایت تقوا: مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ(آیه ۲ و۳ سوره طلاق) - خداوند روزی حلال به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
یکشنبه 25/3/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام درباره راهکارهای شرعی که انسان دچار ربا نشود می فرمایند: ...نِعْمَ الشَّیْ‏ءُ الْفِرَارُ مِنَ الْحَرَامِ إِلَى الْحَلَال‏. فرار از حرام به حلال چیز پسندیده و خوبی است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص247) دو نکته کوتاه درباره راهکار شرعی سود حلال: 1. برخی اوقات انسان با شخصی مواجه می شود که می گوید با توجه به ناچاری که داشته قرض گرفته و ربا پرداخت می کند، حال آیا این ناچاری، عذر و بهانه برای پرداخت ربا هست یا خیر؟ در جواب عرض می شود با توجه به راهکارهای متعدد شرعی که برای سود حلال وجود دارد نوبت به این نمی رسد که انسان بخواهد ناچاری را بهانه کند و ربا پرداخت کند مثلا یکی ‌از راه های کسب سود ‌حلال ‌معامله ‌نسیه ‌است؛ ‌خصوصیت معامله نسیه این است که سودش حلال و قطعی است بطور ‌مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه‌ یا ‌قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کالایی‌که قیمت نقد آن500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد. 2. در‌ معامله ‌‌نسیه ‌باید ‌قیمت ‌و مدت مشخص و معلوم باشد، فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت‌ زیاد ‌یا کم ‌شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا ‌این‌ کالا ‌را ‌به ‌مبلغ‌ 600 تومان می فروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید. خداوند متعال به همه ما روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق عليه السلام : اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ: در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود(کافی، ج2 ،ص255) فلسفه و علت بلاهای مومنین: 1-بخشش گناهان : امام صادق(ع): «هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود.»( کافی،ج 2، ص 444) 2-ترفیع درجه و مقام: امام صادق(ع):هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.(کافی، ج2 ، ص261) 3-تکامل: سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی(ع) می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند( نهج البلاغه، نامه 45) 4- از فواید بلا این است که غرور را از انسان دور می کند(نهج البلاغة، خطبه 238) و از طرفی باعث تذکر و یادآوری نعمت های الهی می شود(سوره اعراف،آیه 30) -- البته برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد واین مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.» از طرفی بلاهای دنیوی در برابر پاداش اخروی چیزی نیست. ---خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که فرمودند: ...إِنَّ‏ الْخُمُسَ‏ عَوْنُنَا عَلَى‏ دِینِنَا... فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا... ‏. پرداخت خمس کمک در (تبلیغ) دینمان است (در ادامه حضرت فرمودند) پس از پرداخت آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نکنید. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص548) دو نکته کوتاه درباره حکم شرعی مصرف خمس: 1. یکی از واجبات مالی که عبادت هم می باشد، پرداخت خمس است؛ و کسی که خمس بر او واجب می شود باید آن را دو قسمت نماید: یک قسمت آن سهم امام زمان علیه السلام است که در زمان کنونی هر کسی باید به دفتر مرجع تقلید خودش پرداخت کند یا با اجازه دفتر مرجع تقلید به مصرف خاصی برساند. که مرجع تقلید هر فردی به عنوان نائب امام زمان علیه السلام شناخته می شود؛ و یک قسمت دیگر سهم سادات فقیر شرعی است که به نظر اکثر مراجع این قسمت هم باید به دفتر مرجع تقلید یا با اجازه دفتر مرجع تقلید به سید فقیر پرداخت شود.(مشهور به فتوا یا احتیاط) (مخالف: سیستانی: پرداخت سهم سادات نیاز به اجازه ندارد). (توضیح المسائل مراجع م 1834) 2. کسی که می خواهد خمس را به سید فقیر یا دفتر مرجع تقلید پرداخت کند باید به قصد قربت پرداخت کند یعنی خمس را به قصد انجام فرمان خداوند و برای نزدیک شدن به او بدهد.(فتوی یا احتیاط) (امام خامنه ای سایت، شماره استفتاء611289 ؛ سیستانی، رساله جامع 2440 و همچنین اقتباس از م 1829 رساله مراجع) خداوند متعال توفیق انجام وظایف دینی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق عليه السلام فرمود: «البرزخ هو القبر» عالم برزخ، قبر است.»(بحار،ج6 ص 218) و فرمود: «القبر منذ حين موته الي يوم القيامه(بحار،ج6، احوال البرزخ ، ح 116)مقصود از قبر برزخ انسان است كه از لحظه مرگ تا روز قیامت است. همانطور که از احادیث یاد شده فهمیده می شود منظور از قبر همان عالم برزخ است که عالمی است که بین دنیا و آخرت است و نه آن قطعه کنده شده در زمین؛ لذا شب اول قبر در واقع، شب اول انتقال انسان از این دنیا به عالم برزخ است. مقصود از فشار قبر در معارف ديني ما این نیست که در قبور خاکى ( که مثلا قطعه ای از آرامگاه است)، فشارى بر بدن انسان ها وارد مى‏شود؛ بلکه مقصود از«فشار قبر» عذاب خاصى است که انسان در آن عالم ( برزخ)، متناسب با رفتار‏ها و اعمال خود مى‏بیند و لذا فردی که در دریا غرق می شود و یا سوزانده می شود هم، فشار قبر را تجربه می کند. برخی از عوامل کاهش فشار قبر: 1-نماز شب : امام رضا (ع): «کسی که نماز شب بخواند و در قنوت نماز «وتر» هفتاد بار استغفار کند از عذاب قبر پناه داده می‌شود.» (بحار، ج ۷۵، ص ۲۶۵) 2-زیارت امام حسین(ع): امام باقر (ع) می فرمایند: زیارت امام حسین باعث ایمن بودن زائر از عذاب قبر می شود(مستدرک‏الوسائل، ج 10، ص 309) 3- صدقه دادن:پیامبر(ص): صدقه آفات دنیا و فشار قبر و عذاب روز قیامت را دفع می‌کند.(بحار ج89ص336) 4- اتمام رکوع: امام باقر(ع): "کسی که رکوعش را تمام و کمال به جا آورد، وحشت قبر او را نمی‌گیرد(بحارج6ص244) 5-صلوات فرستادن:پیامبر: صلوات بر من [تبدیل به] نوری در قبر و نوری بر [پل] صراط و نوری در بهشت می شود.( مستدرک الوسائل، ج5، ص 335) 6-مداومت برخواندن برخی سوره ها مثل:یس، زخرف، نساء -خداوند ما را با پیروی از دستورات دینی از عذاب قبر مصون بدارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
دوشنبه 26/3/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ التَّنَظُّفُ. تمیزی و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است. (تحف العقول ص: 442) دو نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس: 1. اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشار دادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود و نیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع اگر با آب کر، آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست (صرفا جهت اطلاع: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر فشار لازم نیست. خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط)و مکارم(فشار یا حرکت تا آب خارج شود.): فشار دادن لازم است. نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود. خوئئ و تبریزی: در صورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است.) (رساله مراجع مساله 159) 2. به نظر اکثر مراجع لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهد با آب قلیل تطهیر شود باید دو مرتبه شسته شود و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری جمع شود و آبی که از فرش و لباس جدا می شود یا جمع می شود، نجس است. (مخالف: سیستانی: در فرش یک مرتبه کافی است. آیت الله مکارم: در فرش و لباس یک مرتبه کافی است. آیت الله خویی و تبریزی می فرماید: غساله متعقب به طهارت پاک است.)‌ (رساله مراجع مساله 160 و 27) خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در قرآن و روایات برای نماز تأثیرات بسیار زیادی در زندگی دنیوی و اخروی بندگان را ذکر کرده اند . دانستن این آثار باعث می شود که شوق ما نسب به خواندن نماز بیشتر شود. برخی از فواید نماز خواندن: 1- بازدارندگی از گناهان: أَقِمِ الصلَوةَ إِنَّ الصلَوةَ تَنهَى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ... (عنکبوت/45) .... نماز را بر پا دار كه نماز (انسان را) از زشتيها و منكرات باز مى دارد و قطعا ياد خدا بالاتر است .. از طرفی نمازمثل چشمه آبی است که 5 وعده کسی خود را با آن بشوید و موجب پاک شدن از گناهان میشود. 2- غفلت زدایی: بزرگترین مصیبت آن است كه هدف آفرینش خود را فراموش كنند و غرق در زندگی مادی و لذائذ زود گذر گردند, اما نماز به حكم این كه در فواصل مختلف, و در هر شبانه روز پنج بار انجام می شود, مرتباً به انسان هشدار می دهد, هدف آفرینش او را خاطر نشان می سازد. 3- از بین رفتن کبر و غرور:انسان در هر شبانه روز هفده ركعت و در هر ركعت دو بار پیشانی بر خاك در برابر خدا می گذارد, خود را ذره ی كوچكی در برابر عظمت او می بیند, پرده های غرور و خود خواهی را كنار می زند, امام علی:خداوند نماز را برای پاكسازی از كبر واجب کرده است. 4- نماز موجب یاد خدا میشود(اقم الصلوه لذکری، طه 14) و یاد خدا موجب آرامش میشود(الا بذکر الله تطمئن القلوب، رعد 28) ان شاءلله خداوند متعال ما را جزء نماز گزاران واقعی قرار بدهد، به برکت صلوات بر محمد و
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت کاظم علیه‌‏ السلام روایت شده که می فرمایند‌: ...اَداءُ الاَمانَةِ وَ الصِّدقُ یَجلِبانِ الرِّزقَ، و َالخیانَةُ و َالکَذِبُ یَجلِبانِ الفَقرَ وَ النِّفاقَ ... . اداى امانت و راستگویى روزى را زیاد مى ‏کند و خیانت و دروغگویى باعث فقر و نفاق مى‏ شود. (تحف العقول ص403) چند نکته در مورد اشیاء پیدا شده: 1. بر انسان لازم نیست مالی‌که پیدا شده را بردارد بلکه برداشتن شیئی که پیدا شده مثل پول، کفش، طلا و گوشی کراهت دارد و بهتر است انسان برندارد. (صرفا جهت اطلاع: آیت الله سیستانی: کراهت در جایی است که احتمال اینکه صاحب مال دنبال آن بیاید باشد.) 2. اگر مالی که برداشته نشانه‌ای نداشته باشد که بواسطه آن صاحبش معلوم شود احتیاط است (جهت اطلاع بیان‌کننده: احتیاط واجب یا مستحب) با اجازه مجتهد، آن را از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهد. 3. اگر نشانه ای دارد که بواسطه آن می تواند صاحبش را پیدا کند و ارزش آن به مقدار حدود دو و نیم گرم نقره یا بیشتر باشد باید تا یک سال مرتب اعلام کند به این صورت که هفته اول هر روز و هفته‌های بعد هر هفته ای یک بار اعلام کند و نباید در اطلاع رسانی سهل انگاری نماید و چنانچه بعد از یکسال اطلاع رسانی صاحبش پیدا نشود می تواند آنها را برای خود بردارد به قصد اینکه هر وقت صاحبش پیدا شد عوضش را بدهد یا به صورت امانت برای صاحبش نگهداری کند یا صدقه بدهد. (رساله مراجع م‌ 2564 و 2574 ‌؛ منهاج الصالحین سیستانی، خوئی، وحید ج 2 م643 و م‌766 ؛ تحریر الوسیله، القول فی لقطه غیر الحیوان م 5) خداوند متعال روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا (ص) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166) --همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست. دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی¬برد».کافی: ج 1، ص430) امام رضا فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده(انا) را قبول کند خداوند: زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سه شنبه 27/3/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَنْ نَظَرَ إِلَى امْرَأَةٍ ... غَمَّضَ بَصَرَهُ لَمْ یَرْتَدَّ إِلَیْهِ طَرْفُهُ حَتَّى یُعْقِبَهُ اللَّهُ إِیمَاناً یَجِدُ طَعْمَهُ. کسی که چشمش به نامحرم بیفتد و نگاهش را ببندد، خدا طعم ایمان را به او می چشاند. (من لا یحضره الفقیه، ج3، ص: 473) چند نکته کوتاه درباره ارتباط با نامحرم: 1. گفتگو با نامحرم از طریق تلفن یا پیامک یا چت در شبکه های مجازی، در صورتی که همراه با قصد لذت شهوانی یا ترس افتادن در گناه باشد، یا کلمات نامناسب میان دو نامحرم رد و بدل شود، چنین گفتگویی حرام است مثلا اگر خانمی یا آقایی ترس این را داشته باشد که با چت کردن با نامحرم به گناه آلوده می شود یا از همان چت کردن لذت شهوانی برده شود، در این مورد چت با نامحرم گناه ومعصیت است. 2. لمس مستقیم بدن نامحرم مثل دست دادن به نامحرم در غیر ضرورت و اضطرار حرام است هر چند نامزد انسان باشد که هنوز بین دو نفر عقد شرعی خوانده نشده باشد. 3. حضور زن و مرد نامحرم در مکان خلوت که دیگری نمی تواند به آنجا وارد شود، و احتمال آلودگی به گناه هم وجود دارد، حرام است حتی به نظر تعداد زیادی از مراجع(حضرت امام، گلپایگانی، صافی، مکارم، زنجانی: احتیاط واجب.) صرف حضور زن و مرد در چنین مکان خلوتی هر چند احتمال آلودگی به گناه هم وجود نداشته باشد، باز هم حرام است. (رساله مراجع م889) خداوند متعال توفیق ارتباط صحیح با بندگانش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم 1ـ تقوا(والعاقبه للتقوی) 2ـ تحکیم و تثبیت عقاید:داشتن عقاید محکم و عقلانی موجب تثبیت دینداری و رفع بی دینی میشود 3-توبه فوری و دائمی از گناهان وعقب نینداختن توبه، چون مرگ بی خبر می آید 4-صبر و استقامت ورزیدن در برابر سختی ها و مشکلات و استعانت از خداوند 5-توجه به نماز اول وقت و نماز شب 6- پرداخت وجوهات شرعیه از جمله خمس 7-. دوستی با نیکان و علما و ترک دوستی با افراد ناباب 8-دعا براى حسن عاقبت:مثل مداومت بر تسبیحات فاطمه زهرا(سلام الله علیها)؛ خواندن دعای (رضیت باللّه ربّا و دعای غریق(یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک) -خداوندا عاقبت امرهمه ما را ختم به خیر فرما به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: مناسبت: شب شهادت حضرت صادق علیه السلام سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت صادق علیه السلام؛ در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: ...مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیَا فِیهِ أَمْرُنَا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوب. هر کس در مجلسی بنشیند که در آن مجلس یاد ما اهل بیت علیهم السلام زنده می شود، قلبش در روزی که قلبها می میرند، نمی میرد. ‏(وسائل الشیعة ؛ ج‏14 ؛ ص502) چند نکته درباره تعظیم شعائر: 1. تعظیم شعائر یعنی گرامی داشتن و اهمیت دادن به علامت‌ها و نشانه هایی که انسان از آن علامت‌ها به یاد خدا می‌افتد و موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود. و یکی از مصادیق تعظیم شعائر، عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام می باشد. ( استفتائات مکارم ج1 س1638) 2. بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و این مجالس همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد. (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم، استفتائات مکارم ج1 س575) 3. در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی احترامی به اهل بیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که این ها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است. (استفتائات بهجت ج4 س6392 ،استفتائات تبریزی ج2 س1918 و مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج2 برپایی مجالس عروسی در ایام شهادت معصومین ص49 و50) 4. عزاداران محترم باید از هر عملی‏ که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلندگوها ‏که سبب مزاحمت برای همسایه‌ها می شود. (اجوبه س1448) خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام پرسش: گاهی گفته می‌شود امام صادق ( علیه السلام ) کاری به سیاست نداشتند و فقط مشغول تدریس علوم دینی بودند. ایشان نه فقط برای گرفتن حکومت قیام نکردند، بلکه حتی پیشنهاد رهبری قیام عباسیان را نیز نپذیرفتند؛ آیا این رفتار امام ( علیه السلام ) نشان نمی‌دهد که دینداری، ربطی به مسائل سیاسی و حکوت ندارد؟ پاسخ: اولاً طبق برخی روایات، امام حتی به اندازه هفده نفر هم نیروی آماده قیام نداشتند و لذا در صورت قیام، حتماً شکست می‌خوردند(کافی، ج 2، ص 190) ثانیاً پیشنهاد رهبری به امام، مغرضانه و ابزاری برای رسیدن به قدرت بود، به این دلیل که عباسیان پس از به قدرت رسیدن، تقریباً تمام متحدان قبلی خود را نابود کردند. ثالثاً امام هرگز نسبت به حکومت و سیاست بی‌تفاوت نبودند، بلکه مبارزه سیاسی امام، یک مبارزه مخفی بود؛ به این دلایل: 1. امام حکومت عباسیان را غاصبانه و ظالمانه می‌دانستند و به همین دلیل، هم خود حاضر به همکاری با آنها نبودند و هم یارانشان را از این کار منع می‌کردند، و می‌فرمودند حتی دوست ندارم برای آنان گرهی بزنم یا درِ کیسه‌ای را ببندم و یا چیزی بنویسم.( فروغ کافی ، ج ۵ ، ص ۱۰۷) امام همچنین دادگاه‌های حکومت عباسی را به رسمیت نمی‌شناختند و شیعیان را از مراجعه به آنها منع می‌کردند و بجای آن دستور می‌دادند تنها به قاضیانی مراجعه کنند که به طور عام، از طرف امام منصوب شده باشند(وسائل الشیعه ، ج ۱۸ ، ابواب صفات القاضی ، باب ۱۱ ، ص ۹۹) 2. از طرف دیگر، امام نیروهای فداکاری داشتند همانند «عبدالله نَجاشی» والی(استاندار) اهواز که به درون دستگاه خلافت نفوذ کرده بودند تا بتوانند از این طریق، در اقدامات سیاسی اثرگذار بوده و شرایط را تا حد امکان، به نفع شیعیان بهبود دهند. 3. امام صادق ( علیه السلام ) صریحاً حکومت را حق الهی خویش می‌دانستند؛ مثلاً در روز عرفه و در جمع زیادی از مسلمانان، چندبار این سخن را تکرار کردند: «ای مردم! رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) امام و پیشوا بود، سپس علی بن ابیطالب، سپس حسن و حسین و علی بن حسین و محمد بن علی و اکنون من امام هستم». بنابراین، امام مبازه سیاسی داشتند، اما در جبهه جنگ نرم، نه مبارزه مسلحانه. خداوند ما را شیعه واقعی امام صادق ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
چهارشنبه 28/3/1399 ظهر و عصر موضوع: مناسبت: شهادت حضرت صادق علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت صادق علیه السلام از آن حضرت روایت است که می فرمایند: مَنْ تَعلَّم ِ لِلّه و عَمِلَ ِلله وَ عَلَّم ِلله دُعِیَ فی مَلکوتِ السّماواتِ عظیماً. کسی که برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران نیز یاد دهد، در آسمان‌ها از او به بزرگی یاد می‌شود. (امالی طوسی: ص168 ، ح280 ) دو نکته درباره یادگیری و آموزش مسائل دینی: 1. مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد. مانند احکام نماز، روزه ،معاملات مثل احکام خرید و فروش یا احکام وام و تسهیلات. (رساله مراجع م 11) 2. همچنین گاهی اوقات آموزش دیگران نیز به انسان واجب می شود مثلا چنانچه فردی در موردی بی‌اطّلاع از حکم شرعی باشد و به علّت ندانستن مسأله شرعی، واجبی را ترک یا حرامی را مرتکب گردد، در صورتی که احتمال تأثیر وجود داشته باشد، راهنمایی او و یاد دادن مسأله شرعی واجب است؛ مانند کسی که نمی‌داند استفاده از انگشتر طلا بر مرد حرام است یا گوش دادن به موسیقی لهوی و غنا حرام است یا پوشش قدم پای زن در مقابل نامحرم واجب است و به علّت جهل به حکم شرعی و ندانستن مسائل محلّ ابتلایش، این موارد را رعایت نمی‌کند، ارشاد او با وجود شرایط واجب است. (حضرت امام، توضیح المسائل، ملحقات، توضیح المسائل جامع، م2222؛ امام خامنه ای،سایت استفتاء خصوصی ش 824789، بهجت، استفتائات، ج1، س112؛ فاضل، جامع المسائل،ج2، س94؛ سیدابوالقاسم خویی، صراط النجاه، ج۳، س۹۴۵؛ سیدابوالقاسم خویی، استفتائات، تقلید، س۱۴؛ سیدابوالقاسم خویی، منهاج الصالحین، ج۲، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، القول فی شرائطها، الرابع) خداوند متعال بحق حضرت صادق علیه السلام همه مسلمین را موفق به کسب علم و دانش فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: علیه السلام سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام پرسش: دوران امامت امام صادق ( علیه السلام ) مصادف بود با ضعف حکومت امویان و عباسیان، زیرا حکومت اموی اواخر دوره خود را می‌گذراند و عباسیان نیز در ابتدای راه بودند. حال پرسش آن است که چرا امام صادق ( علیه السلام ) از این فرصت برای قیام و پس گرفتن خلافت الهی استفاده نکردند؟ پاسخ: در یک جمله، می‌توان گفت زمینه قیام فراهم نبود. زیرا مهمترین عامل قیام و تشکیل یک حکومت، آمادگی مردم و وجود نیروهای از جان‌گذشته است و امام صادق ( علیه السلام ) از چنین چیزی محروم بودند؛ دلیل این ادعا این‌هاست: اولاً شهادت امام حسین ( علیه السلام ) نشان داد که هنوز مردم آمادگی همراهی با ولی خدا را ندارند؛ زیرا با اینکه خودشان به امام نامه نوشته بودند، اما او را تنها گذاشتند، بلکه در مقابلش ایستادند. پس از قیام عاشورا نیز قیامهای عدالت خواهانه تا زمان امام صادق ( علیه السلام ) تقریباً همگی شکست خوردند، مانند قیام توابین، مختار و زیدیه. ثانیاً خود امام صادق ( علیه السلام ) از این شرایط آگاه بودند و صریحاً می‌فرمودند که برای قیام، یارانی ندارند؛ به عنوان نمونه، سَدیر صَیرَفی از امام می‌پرسد شما با این همه شیعه و یاور چرا قیام نمی‌کنید؟ امام فرمود: فکر می‌کنی شیعیان ما چند نفر باشند. سدیر گفت: یکصد هزار نفر. امام فرمود: یکصد هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید دویست هزار نفر. امام فرمود: دویست هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید نیمی از جهان. در اینجا امام صادق ( علیه السلام ) خاموش گردید. پس آن حضرت همراه سدیر صیرفی به سوی ینبع رفتند و در بین راه امام صادق ( علیه السلام ) در حالی که به گله بزها نگاه می‌کرد فرمود: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بود بر جای نمی‌نشستم.» سدیر می‌گوید: من تعداد بزها را شمردم دیدم تعداد آنها 17 بز می‌باشد.( کافی، ج 2، ص 190) بنابراین، امام به نهضت علمی روی آوردند و مبارزه در جنگ نرم و مبارزه فرهنگی را ترجیح دادند و در نهایت نیز در این راه، به شهادت رسیدند. خداوند ما را شیعه واقعی امام صادق ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت أمیرالمؤمنین علی علیه ‏السلام روایت شده که فرمودند: مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ فَقَدِ ارْتَطَمَ فِی الرِّبَا. کسی‏ که ‏بدون ‏یادگیری ‏احکام، تجارت کند، بداند که‏ در ‏ربا ‏فرو خواهد ‏رفت. (‏نهج ‏البلاغه،‌ حکمت‌447) یکی از ‏سوالاتی ‏که ‏فراوان ‏پرسیده می شود این است که گرفتن دیرکرد در برابر دین جایز است یا خیر؟(جهت اطلاع بیان کننده: دیرکرد در مالیات و جریمه راهنمایی و رانندگی و مانند این دو دیرکرد در برابر دین نیست و حکم دیرکرد را ندارد.) در جواب عرض می شود: یک قسم از دیرکرد به نظر همه فقها حرام است و آن صورتی است که طلبکار به بدهکار برای تأخیر پرداخت بدهیش مهلت بدهد و بابت مهلت دادن وجهی دریافت کند که در بازار به نو کردن چک هم تعبیر می کنند مثلا ماشینی را شش ماهه می فروشد در سررسید پرداخت دین، بدهکار و طلبکار با یکدیگر توافق می کنند، که بدهکار بدهی را با تاخیر پرداخت کند ولی بابت تاخیر مبلغی پرداخت کند، که این مورد ربا جاهلی گفته می شود و حرام است. اما نوع دیگر این است که فروشنده در هنگام خرید و فروش مثلا، اعلام کند بدهکار ملزم است بدهی را در سررسید پرداخت کند و فروشنده رضایت به تاخیر پرداخت ندارد اما با بدهکار در ضمن خرید و فروش شرط می کند، چنانچه بدهی را در سررسید پرداخت نکند، وجه معینی بابت خسارت باید بپردازد، چنین شرطی به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای صحیح است هر چند برخی مراجع این را هم غیر شرعی می دانند.(آیت الله مکارم: جریمه دیرکرد هرگاه ‌به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی ربا خواری و حرام است. و اگر به عنوان تعزیر در برابر تاخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی. و اگر به عنوان ‏شرط‏ ضمن العقد درآید و به وام‌گیرندگان ‏تفهیم ‏شود ‏و آنها موافقت کنند می‌تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند.) (استفتائات آیت الله سیستانی س 359 و 364 ؛ مکارم، سایت) خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال نصیب همه ما بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد