eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
پنج شنبه 19/4/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت باقر علیه السلام که می فرمایند: الْکَمَالُ کُلُّ الْکَمَالِ التَّفَقُّهُ‏ فِی‏ الدِّینِ‏ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ وَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَةِ. تمام کمالات (معنوی و مادّی انسان) در فقاهت و شناخت دقیق و صحیح مسائل دین و معارف الهی است؛ و صبر و شکیبائی در مقابل ناملایمات و نیز زندگی را با تدبّر ومدیریّت برنامه ریزی کردن می‌باشد. (کافی(ط-الاسلامیه) ج1 ص:32) چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل شرعی: 1. هر کس باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاج او واقع می شود یاد بگیرد یا طریقه احتیاط کردن در مسائل را بداند؛ فرقی ندارد مسائل عبادی باشد مثل نماز یا روزه یا مسائل غیر عبادی باشد مثل مسائل معاملات و ازدواج و مانند اینها. بنابراین یادگیری مسائل شرعی وام بانکی یا سود بانکی برای کسانی که مورد احتیاجشان هست طبق نظر مرجع تقلیدشان لازم است. (سیستانی: مسائلی را که احتمال می دهد به واسطه یاد نگرفتن در معصیت واقع می شود، یاد بگیرد.) (توضیح المسائل مراجع م 11) 2. اگر برای انسان مساله شرعی رخ بدهد و بخواهد به پاسخ مساله شرعیش دست یابد، شرعا می تواند از چهار راه به پاسخ برسد: الف: اگر دسترسی به مرجع تقلید دارد از مرجع تقلید پاسخ را بشنود. ب: پاسخ را دو نفر عادل بیان کنند (معنای عادل اختلافی است اکثر می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است.) ج: پاسخ را از کسی که به گفته اش اطمینان دارد، بشنود. د: پاسخ مساله را در رساله مرجع تقلید یا استفتاء کتبی که انسان به درستی آن رساله یا استفتاء اطمینان دارد، ببیند. و چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر چهار راه گفته شده، بدست آورد شرعا اعتباری ندارد. (توضیح المسائل مراجع م 5) خداوند توفیق یادگیری احکام شرعی و عمل به دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: إنتظار الفرج من الفرج: انتظار فرج، جزیی از فرج است.( الغیبة طوسی، ص276) منتظِر حقیقی کسی است که زمینه را برای منتَظَر( فرد مورد انتظار) آماده کند، یعنی همانطوری که وقتی منتظر مهمان هستیم برایش غذا مهیا می کنیم و خانه را جارو و تمیز می کنیم، باید برای ظهور امام نیز تلاش کنیم و زمینه مهدویت را فراهم کنیم.یعنی باید بین منتظِر و منتظَر سنخیت و شباهت باشد. امام رضا ( علیه السلام ) درباره فضیلت انتظار صحیح فرمود: آیا هیچیک از شما خوش ندارد که در خانه خود بماند، نفقه خانواده‏اش را بپردازد و چشم به راه امر ما باشد؟ پس اگر در چنین حالی از دنیا برود مانند کسی است که به همراه رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در جنگ بدر به شهادت رسیده است. و اگر هم مرگ به سراغ او نیاید مانند کسی است که به همراه قائم ما و در خیمه او باشد. (کافی، ج4، ص260) این نکته که امام فرمود: فضیلت منتظر مثل کسی است که در خیمه امام هست یا مثل کسی است که در جنگ همراه پیامبر است نشان میدهد که انتظار عمل است نه حالت و صرف دعا کردن، چون در جنگ و خیمه جنگ ،عمل است نه دعا، یعنی بشرطی منتظر حقیقی است که کاری برای تعجیل فرج و ظهور کند، از این جهت می فرمایند: افضل الاعمال؛ انتظار فرج است نه افضل الحالات،یعنی یک حالت نیست،بلکه نیاز به کار و تلاش دارد. (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۸) خداوند ما را جزء منتظرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت کاظم علیه السلام روایت شده که می فرمایند: إِنَ‏ الصَّلَاةَ فِی‏ الصَّفِ‏ الْأَوَّلِ‏ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. نماز در صف اول جماعت همانند جهاد در راه خداوند متعال است . (من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140) دو نکته درباره اقتدا به نماز جماعت: 1. در نماز جماعت بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند.(ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. مشهور؛ مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن بر خلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م 1418 ؛ بهجت استفتائات ج2 س2672) 2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع خود را به امام جماعت برساند. و به فتوای برخی از مراجع اگر در سجده خود را به امام جماعت برساند، جماعت صحیح است. (خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی، مکارم: خودش را به رکوع برساند.) (رساله مراجع م1442) 3. اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد(بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند.(مشهور) ‌(رساله مراجع م 1441) خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- فلسفه حجاب و عفاف درجامعه و علت بی حجابی در کلام امام رضا(ع) بیان میشود: 1-فلسفه حجاب و عفاف:امام رضا علیه السلام درباره فلسفه حجاب و حرام بودن نگاه به نامحرم فرمودند: لِمَا فِیهِ مِنْ تَهْیِیجِ الرِّجَالِ وَ مَا یَدْعُوا التَّهْیِیجُ اِلَی الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِیمَا لَا یَحِلُّ ...:«نگاه کردن به موهای زنان شوهردار وغیرشوهردار، حرام است؛ زیرا این نگاه، مرد را تهییج و تحریک می‌کند. و تهییج، شخص را به فساد و داخل شدن در حرام و اعمال ناپسندیده می‌کشاند(علل الشرایع،ج 2، ص 565) 2- یکی از عوامل تشویق زنان به حجاب و عفاف روزی حسن بن جهم به محضر امام رضا علیه السلام مشرف شد. وی متوجه شد که حضرت، ظاهری آراسته دارد و خضاب هم کرده است. با تعجب پرسید: «خضاب کرده‌اید؟» امام فرمود: بله، با حنا و برگ نیل خضاب کرده‌ام؛ مگر نمی‌دانی که این کار، سودی فراوان دارد؛ از جمله آنکه همسر تو دوست دارد در تو همان زیبایی و آراستگی را ببیند که تو دوست داری در او ببینی (مکارم الأخلاق طبرسی، ص 81) 3-یکی از علل بی عفتی در جامعه: حضرت رضا علیه السلام در سخن دیگری فرمود:زنان یهود از عفت بیرون رفتند و فاسد شدند، و چنین نشدند مگر به دلیل کم‌توجهی شوهران به آرایش و نظافت خود.» (مکارم الأخلاق طبرسی، ص 80) البته دلیل دیگر حجاب، اذیت نشدن خود زنان است که قرآن می فرماید:ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ(آیه 59 احزاب) خداوند حجاب اسلامی را به زنان و غیرت اسلامی را به مردان عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدو آل محمد
شنبه : 21/4/99 نماز ظهر موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درباره فلسفه حجاب می فرماید: یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً: ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادرهای خود فروپوشند که این کار برای این که آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند(آیه 59 احزاب) قرآن در این آیه فلسفه حجاب را شناخته شدن زنهای مومن از بقیه زنها و نیز اذیت نشدن میداند. حجاب فلسفه هایی دارد که به برخی اشاره میشود: 1. آرامش روانی: وقتی بین زن و مرد حریم نباشد; میل و غریزه ای که در طرفین است افزایش می یابد. غریزه جنسی به گونه ای است که هر چه بیشتر از آن استفاده شود; سرکش تر می شود و هر چه بر روی آن مهر زده شود مهار می گردد. 2. پایداری خانواده: اگر حجاب با کیفیت خاص خود در خانواده برقرار باشد و زن به جز مرد خود به کسی نگاه نکند و تمام توجهش به مردش باشد; عشق و محبت خود را در او خلاصه خواهد کرد و مرد هم اگر این طور باشد; زندگیشان بسیار شیرین و با صفا خواهدشد. 3. استواری جامعه: اگر زن و مرد هر یک به آنچه وظیفه اسلامی آنان است عمل کنند. یعنی زنان با حجاب کامل وارد اجتماع شوند; چشم طماع مردان هوسباز را از خود دور نگه داشته و بدون دغدغه کار خود را به نحو احسن انجام می دهند. مردان هم به کارها و فعالیتهای اجتماعی خود ادامه می دهند 4. حفظ ارزش و مقام زن: چون مردان خود را نسبت به زنان نیازمند می بینند; اگر زن خود را از نظرهای شهوانی آنان دور نگه دارد موجب ارزش او می شود. زیرا مردان با مشاهده مرز میان خواهش و رسیدن به زن، وی را به چشم مروارید گرانبهایی می بینند که به علت قرار گرفتن در صدف حجاب، به آسانی نمی توان به آن دست یافت. از نظر اسلام نیز زن هر اندازه عفیف تر باشد; ارزش و احترامش بهتر محفوظ می ماند. خداوند حجاب فاطمی به زنان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن مى ‏فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ: ما تو را جز رحمت برای جهانیان نفرستادیم.(انبیا ، آیه 107 ) قرآن 1400 سال قبل صلح جهانى را براى عالم بشریت مژده داده و مى ‏فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ:اى کسانیکه ایمان آوردید همگى در صلح درآیید و از پیروى راه شیطان بپرهیزید.(آیه 208 بقره) اولین شخصیت در عالم بشریت که اقدام به دیپلماسى واقعى صلح جویانه نموده و سفیران و هیئتهاى سیاسى و دیپلماتیک را به پادشاهان مصر، حبشه، فارس و... گسیل داشت، پیامبر اسلام بود. مسلمانان همه روزه نمازهاى پنجگانه خویش را به عالیترین شعار صلح، دوستى، محبت و رحمت به شعار (السلام علیکم و رحمه الله و برکاته) به پایان مى‏رسانند تمام سوره های قرآن با کلمه (بسم الله الرحمن الرحیم) شروع میشود جز سوره توبه که اظهار برائت و بیزاری از کفار است. زمانیکه پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم گروههاى جنگی و نظامى خویش را گسیل مى‏داشت اکیداً به ایشان سفارش مى‏فرمود که مو سفیدان، پیرمردان، اطفال و زنان را بقتل نرسانید، خیانت نکنید، صلح را در پیش گیرید. اصطلاح (سلام)، (صلح) و مشتقات آن در بیش از یکصد آیه از قرآن عظیم تذکر یافته است و بالعکس اصطلاح جنگ یا حرب و مشتقات آن بجز در شش مورد بکار نرفته است. بعد ازاینکه مسلمانان به فتح عظیم، فتح مکه نائل آمدند، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: الیوم یوم المرحمه :امروز روز مهربانى و عطوفت است.( المغازی؛ ج 2، ص 822.) خداوند نعمت همه ما را جزء مصلحین واقعی قرار دهد به برکت صلوت بر محمد و آل محمد
یکشنبه:22/4/99 ظهر موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت امام جواد(ع) پرسیدند که زیارت پدر شما افضل است یا زیارت امام حسین(ع)؟ حضرت فرمودند: زیارهْ ابی‌افضل، و ذلک ان ابا عبدالله ع‌یزوره کل الناس و ابی لا یزوره الا الخواص من الشیعه؛ زیارت پدرم برتر است، چون به زیارت حضرت اباعبدالله(ع) همگان می‌روند و لیکن پدرم را زیارت نمی‌کنند مگر خاصان شیعه.» (کافی: ج9، ص335) مراد امام از خاصان شیعه : شیعیان دوازده امامی هستند زیرا هر که حضرت امام رضا(ع) را امام می‌داند بقیه ائمه را نیز امام می‌داند، چون تنها شیعه اثنا عشری زیارت آن حضرت می‌کنند و زیارت آن امام دلیل تشیع است و فرق دیگر شیعه چون واقفیه (هفت امامی) و زیدیه(4امامی) واساعیلیه(6امامی) فقط به زیارت حضرت امام حسین(ع) می‌روند. زیارت امام رضا (ع)، در حقیقت نماد اعتقاد به تشیع اثنا عشری و تبلیغ آن است. از این رو، زائران حرم رضوی باید بدانند، زیارت آنان از نقطه نظر اعتقادی در میان فرق و مذاهب اسلامی و شیعی چه معنا و مفهوم ارزشمندی دارد. بنا بر این روایت منحصر به زائران حضرت رضا در عصر ائمه نیست و حکمی ثابت برای همیشه است. از آن جا که زیارت حضرت رضا (ع) به معنای آن است که ایشان امام هشتم شیعیان است و فرزندان ایشان امامان بعدی اند تا امام دوازدهم، در حقیقت نفی فِرَق و مذاهب دیگر اسلامی است. اقدام به چنین عملی آن هم در زمان امام جواد(ع) با وجود فرقه های گوناگون در میان مسلمانان و شیعیان بسیار حائز اهمیت بوده و تثبیت اعتقاد به تشیع اثنا عشری بشمار می رفت. از این رو، زیارت آن حضرت را در آن مقطع افضل از زیارت خانه خدا، زیارت حرم نبوی و زیارت امام حسین(ع) شمردن کاملا منطقی و قابل درک است. می توان گفت: روایاتی از این قبیل به یک معنا سیاسی و برای حفظ مکتب تشیع اثنا عشری بوده است، چنان که روایات فراوانی که برگزاری مجالس عزاداری و ذکر مصائب اهل بیت رسول خدا و دادن وعده پاداش فراوان برای آن را راه کاری سیاسی برای حفظ مکتب دانسته اند. (صحیفه امام خمینی، ج8، ص527 ـ 529) خداوند زیارت با معرفت به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام رضا(ع) در مورد فضیت زیارت خودشان فرمودند إنّی سَاقُتَلُ بالسَّمِّ مظلوماً فَمَن زارَنی عارفاً بِحَقّی غَفَرَاللهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَاَخَّرَ:من مسموم می شوم و مظلومانه به شهادت می رسم، هر کس مرا زیارت کند و معرفت به حق من داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را می آمرزد. (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26) فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(ع) نقل شده است که برخی ذکر میشود: 1-ثواب یک ملیون حج: امام جواد «علیه السلام» فرمود: « به خدا سوگند کسی که او را زیارت کند در حالی که حق او را می شناسد، به اندازه یک میلیون حج پاداش دارد»( بحار، ج 101، ص 33) 2-ثوابی بالاتر از ثواب زیارت امام حسین(ع): علی بن مهزیار از امام جواد«علیه السلام» سوال کرد: آیا زیارت حضرت رضا «علیه السلام» فضیلت بیش تری دارد یا زیارت امام حسین «علیه السلام» حضرت فرمود:«زیارت قبر پدرم با فضیلت تر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین می روند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت می کنند»( کافی، ج 4، ص 584) 3-فریادرسی توسط امام در مواقف: امام رضا(ع) می فرماید: هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمی یابم و از هولهای رستاخیز می رهانم. آن گاه که نامه های اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان.( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 35) 4-شفاعت : حضرت رضا «علیه السلام» فرمود: هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 583) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
دوشنبه 23/4/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: یَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ بَیْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِینَ‏ مِنْ آثَارِ الْوُضُوء. فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه ی امّت ها در حالی محشور می کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی های نورانی دارند. (دعائم الإسلام ؛ ج‏1 ؛ ص100) چند نکته کوتاه درباره احکام وضو: 1. یکی از افعال وضو بعد از شستن صورت و دستها، مسح سر و مسح پا می باشد. 2. مسح پا باید با رطوبتی که از آب وضو در کف دو دست باقی مانده صورت بگیرد، لذا هنگام مسح سر، دست به قسمت بالای پیشانی نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا رطوبت دست با رطوبت صورت مخلوط نشود. سؤالی که در اینجا ممکن است در ذهن مؤمنین ایجاد شود این است که اگر در هنگام مسح سر به هر دلیلی دست به پیشانی یا صورت برخورد کند و رطوبت دست با رطوبت صورت مخلوط شود، آیا وضو باطل می شود؟ در جواب عرض می شود که اگر با همان قسمت از دست که رطوبت صورت با آن مخلوط شده، مسح پا انجام شود، وضو صحیح نیست؛ اما اگر با قسمت دیگری از کف و انگشتان دست که آب صورت با آن مخلوط نشده، مسح پا انجام شود، به فتوای همه مراجع وضو صحیح است. حتی به فتوای تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای با پشت دست نیز می توان مسح پا را انجام داد. (مکارم: کشیدن مسح با ساعد و پشت دست جایز نیست.) (اقتباس از عروه ج1 فصل فی افعال الوضوء م23 و 24 و 25 و 28 ، رساله مراجع م 249 و253 و 256 ، رساله آموزشی ج1 درس 13 ، تحریر، واجبات وضو م 16 ، منهاج الصالحین م90 ، سایت مکارم، احکام وضو، مسح پاها) خداوند متعال توفیق بندگی به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر(ص)در مورد ثواب زیارت امام رضا(ع)فرمودند: سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا یَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَیَّ النَّار:به زودی پاره‏ی تن من در سرزمین خراسان دفن می‏شود که هیچ مؤمنی او را زیارت نمی‏کند، مگر این که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پیکرش را بر (آتش) دوزخ حرام می‏سازد.(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 255) فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(ع) نقل شده است که برخی ذکر میشود: 1-رهایی از جهنم: رسول خدا(ص)فرمود:به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد، هیچ مومنی او را زیارت نمی کند، مگر آن که خدای عزوجل بهشت را بر او واجب و جسدش را بر آتش حرام می گرداند.» 2-استجابت دعا: امام رضا(ع) می فرماید:من ظالمانه با سم کشته و در سرزمین غربت دفن خواهم شد، پس هر کس برای زیارت من سفر کند، دعایش مستجاب و گناهانش بخشوده خواهد شد»( وسایل الشیعة، ج 14، ص 562) 3-برطرف شدن غم و اندوه:پیامبر(ص) فرمود: بزودی پاره ای از تن من در خراسان دفن می شود، هیچ غمگینی او را زیارت نمی کند مگر اینکه خدا غم از دلش بزداید(روضة الواعظین،ج1، ص 234) 4-ثواب شهید: امام صادق «علیه السلام» فرمودند:یکی ازنوه های من درسرزمین خراسان در شهری که به آن طوس می گویند، کشته خواهد شد. هرکس او را زیارت کند در حالی که حقش را بشناسد، خدا به او اجر هفتاد شهید از شهیدانی که باایمان و از روی حقیقت جلوی رسول خدا به شهادت رسیده اند، خواهد داد ( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 584) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: ....ثَلَاثٌ‏ لَمْ‏ یَجْعَلِ‏ اللَّهُ لِأَحَدٍ مِنَ النَّاسِ فِیهِنَّ رُخْصَةً بِرُّ الْوَالِدَیْنِ بَرَّیْنِ کَانَا أَوْ فَاجِرَیْنِ وَ وَفَاءٌ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ. سه صفت اخلاقی است که خداوند به احدى اجازه مخالفت با آنها را نداده است (خواه طرف مقابل نیکوکار باشد یا بدکار) نیکى به پدر و مادر، وفاى به عهد و أداى امانت. (خصال ج1 ص: 128) چند نکته درباره امانت: 1. اگر انسان مال کسی را به عنوان امانت و نگهداری قبول کرده است از آن مال نمی تواند استفاده کند مگر اینکه از صاحبش اجازه بگیرد. 2. کسى که امانت را قبول مى‏کند، اگر براى ‏آن، ‏جاى مناسبى ندارد، باید جاى مناسب تهیه نماید و طورى آن را نگهدارى کند که مردم نگویند در امانت‏ خیانت کرده و در نگهدارى آن کوتاهى نموده است و اگر در جایى که مناسب نیست بگذارد و تلف شود باید عوض آن را بدهد. (رساله مراجع م 2334) 3. اگر امانت دهنده و صاحب مال فوت کند، امانت دار باید مال را به وارث او برساند، یا به وارث او خبر دهد، و چنانچه مال را به وارث او ندهد و از خبر دادن هم کوتاهى کند و مال تلف شود علاوه بر اینکه گهنکار است، ضامن است. (رساله مراجع م 2339) خداوند توفیق حفظ و نگهداری صحیحِ امانتهای الهی را به ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- اهل سنت از پیامبر(ص) نقل شده است که در مورد زیارت امام رضا(ع) فرمودند: ستدفن بضعه منی بخراسان لا یزورها مومن الا اوجب الله له الجنه و حرم جسده علی النار:«پاره‌ای از تن من در خراسان مدفون خواهد شد. هر مؤمنی به زیارت او برود، خداوند بهشت را بر او واجب و آتش جهنم را بر بدن او حرام خواهد کرد ( ینابیع الموده قندوزی، ص341+ فرائد السمطین، ج 2، ص 188 ) فضایل زیارت امام رضا(ع) مخصوص شیعیان نیست،بلکه در کتب اهل سنت نیز نقل شده است که برخی ذکر میشود: - عایشه از پیامبر(ص) نقل می‌کند که فرمود: «کسی که فرزندم در طوس را زیارت کند، گویی یک حج به‌جا آورده است. عایشه پرسید: یک حج؟ حضرت در پاسخ فرمود: دو حج. عایشه پرسید: دو حج؟ حضرت پاسخ داد: سه حج. عایشه ساکت شد. سپس حضرت فرمود: اگر سکوت نمی‌کردی تا هفتاد حج برمی‌شمردم ( ینابیع الموده، قندوزی حنفی، ، ص341) -علمای اهل سنت از از پیامبر(ص) نقل کرده اند که فرمود: زود است که پاره اى از تن من در خراسان دفن شود. هیچ غصه دارى او را زیارت نمى کند جز آن که خداوند غصّه او را برطرف خواهد کرد و هیچ گناهکارى او را زیارت نمى کند جز آن که خداگناهش را بیامرزد.( مودة القربى، ص 140، ینابیع المودة، ص 265) -ابن حبان یکی از بزرگان اهل سنت در کتابش گوید: هنگامى که طوس بودم هیچ گرفتارى بر من عارض نمى شد جز آن که به زیارت قبر على بن موسى الرضا ـ صلوات الله على جدّه و علیه ـ مى رفتم و از خداوند متعال مى خواستم که آن گرفتارى را از من دور کند، خداوند نیز دعایم را مستجاب کرده و آن گرفتارى ها را از من برطرف مى ساخت. و این مطلبى است که به طور مکرّر آن را تجربه نموده ام و در هر بار نیز گرفتارى ام برطرف شده است. خداوند ما را بر محبّت مصطفى و اهل بیتش ـ صلى الله علیه و علیهم اجمعین ـ بمیراند»(الثقات، ج ۸، ص ۴۵۶ و ۴۵۷) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi