eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
37 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- خداوند در قرآن می فرماید: هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى‏ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ)؛ «او كسي است كه شما را از گِل آفريد، پس مدتي مقرّر داشت و اجل حتمي نزد اوست (و او از آن آگاه است) (آیه 2 انعام) انواع اجل : اَجَل انسان در آیات قرآنی به دو بخش «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» تقسیم شده است. هر موجود زنده‌ای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى می‌تواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد، او تا پایان عمر طبیعی خود زنده می‌ماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان می‌یابد، این‌گونه مرگ را «اجل مسمَّى» (اجل غیرقابل تغییر و تبدیل) گویند. اما اجل معلق تغییرپذیر است و به استناد علل ناقصه و مقتضیات، به وقوع می‌پیوندد؛ و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذاب‌های الهی یکی از آن‌ها است و بر عکس بر اثر تقوا و نیکو کاری و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد. بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا را برای مدتی طولانی دارند؛ ولی در اثنای این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که آن‌ها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعی باز دارد، مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن آن ممکن است بیست ساعت استعداد روشنایی داشته باشد؛ اما وزش یک باد شدید و ریزش باران یا عدم مراقبت از آن سبب شود که خاموش شود. مثال : اگر چراغ با هیچ مانعی برخورد نکند و تا آخرین قطره نفت آن بسوزد و سپس خاموش شود، به پایان مهلت تعیین شده (اجل حتمی و مسمّی) خود رسیده است؛ ولی اگر موانعی قبل از آن باعث خاموشی چراغ گردد، مدت عمر آن را اجل غیر حتمی، معلّق و مشروط می‌گوییم. در مورد انسان نیز چنین است؛ اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع کاملاً برطرف شود، ساختمان بدن و استعداد او ایجاب می‌کند که مدتی طولانی عمر کند؛ اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، مبتلا شدن به اعتیاد‌های مختلف یا ارتکاب گناهان و... خیلی زودتر از آن مدت بمیرد. مرگ را در صورت اول «اجل حتمی» و در صورت دوم «اجل غیر حتمی» یا معلق می‌نامند. عوامل تاثیر گذار در طول عمر: به طور کلی گناه، مخصوصا ظلم، قطع رحم، نفرین و ناراحتی والدین در کوتاهی عمر موثرند و اطاعت، توبه، حسن خلق، خوشحال کردن پدر و مادر، انجام صله ارحام، عدل ،نیکوکاری ، دعا وصدقه و امثال اینها باعث طولانی شدن عمر میشوند. خداوند عمر با برکت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از حضرت زهرا سلام الله علیها آمده که فرمودند: ... فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر... . خداوند ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568) یکی از مسائلی که گاهی برای نمازگزار پیش می‌آید، گمان در نماز است. گمان یعنی «احتمال بیشتر دادن». مساله‌ای درباره گمان در رکعات، خدمت شما تقدیم کنم: اگر کسی در حال نماز، نسبت به رکعاتِ نماز تردیدی برایش پیش آمد، مثلا نمی‌داند رکعت سوم است یا چهارم؟ و احتمال بیشتر و گمان داشته باشد که رکعت سوم است، وظیفه اش چیست؟ در جواب عرض کنم: چنانچه نمازگزار نسبت به رکعات نماز گمان داشته باشد، گمان در رکعات نماز، حکم یقین را دارد. مثلا کسی که احتمال بیشتر (اصطلاحاً گمان) به رکعت سوم می‌دهد لازم است بنا را بر 3 بگذارد. مانند کسی که یقین دارد رکعت سوم است و این گمان، حکمش با حکم شک در رکعات متفاوت است. بنابراین عزیزان به دو نکته توجه کنند: 1. گمان در رکعات در حکم یقین است، فرقی هم بین نمازهای دو رکعتی، سه رکعتی یا چهار رکعتی ندارد. و همچنین فرقی ندارد در نمازهای واجب یومیه باشد یا در نمازهای واجب دیگر مثل نماز آیات. 2. درباره شک در نماز، اگر کسی در رکعات نماز شک کرد، نباید بلافاصله نمازش را به هم بزند، بلکه باید مقداری فکر کند تا شاید شکش برطرف شود و چنانچه مقداری فکر کرد و به یک طرف، احتمال بیشتر داد، بنا را بر همان طرف بگذارد. (1) - در حد تذکر عرض کنم: حکم «گمان در افعال نماز» با حکم «گمان در رکعات» متفاوت است. آنچه عرض کردم درباره گمان در رکعات نماز بود. زائرین و مجاورین گرامی می‌توانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت نمایید. خدای رحمان، به همه ما توفیق حضور قلب در نماز را عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (رساله مراجع م 1166 و م 1234) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- خداوند در قرآن می فرماید: أن خَلَقَ لکُم مِن أنفسکُم أزواجاً لتسکُنُوا إلیها وَ جَعَل بینَکُم مَوَدَّه وَ رَحمَهً : از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنان سکون و آرامش یابید و بین شما رحمت و صمیمیت قرار داد(آیه 21 روم) یکی از اهداف اصلی اسلام سلامت جامعه است، و ازدواج فواید فردی و اجتماعی زیادی دارد که به برخی اشاره میشود: 1- ایجاد سکون و آرامش واقعی: امام سجاد (ع) می فرمایند: «حق همسر، این است که بدانی خدای، او را مایه آرامش و انس تو قرار داده و بدانی که این خود نعمتی است از جانب خداوند به تو. پس او را گرامی بدار و با او مهربان باش.» (بحار، ج 74، ص 5) 2-افزایش ایمان: به عقیده بزرگان دین، کسی که ازدواج می کند ایمانش افزایش می یابد. امام صادق (علیه السلام): دو رکعت نمازی که متأهل بخواند برتر از هفتاد رکعتی است که فرد بی‌همسر اقامه کند. (تهذیب، ج7، ص239) 3-تکامل فرد و تکمیل دین : پیامبر (ص) فرمودند: « هر کس در ابتدای جوانی ازدواج کند شیطان فریاد میزند: فریاد از او، فریاد از او، دو سوم دینش را از دستبرد من نگاه داشت.» (وسائل، ج 20، ص 17) زمانی که افراد ازدواج می کنند از بسیاری از انحرافات و فسادهای اخلاقی در امان می مانند. همین امر آنها را در رسیدن به تکامل روحی و حفظ دین یاری می رساند. 4-افزایش روزی : پیامبر (ص) می فرمایند: «هرکس ازدواج را از ترس فقر و تنگدستی ترک کند به خدا سوءظن برده است، زیرا خداوند می فرماید: اگر(زن و شوهر) فقیر باشند، خدا هرکدام را از کرم خود بی نیاز می کند. » ( وسائل، ج20، ص28) 5-تداوم نسل: پیامبر (ص) می فرمایند: «ازدواج کنید که فردای قیامت به فراوانی شما بر دیگر امت ها افتخار کنم.» (مستدرک الوسایل، ج 14، ص149) خدواند اسباب ازدواج را برای جوانان فراهم نماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
یکشنبه 9/9/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: مَنْ‌تَعلَّم ِلِلّهِ و عَمِلَ ِلله وَ عَلَّم ِلله دُعِیَ فی مَلکوتِ السّماواتِ عظیماً. کسی‏ که برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران نیز یاد بدهد، در آسمان‌ها از او به بزرگی یاد می‌شود. (الامالی (للطوسی)، النص، ص: 47) سوال پرسیدند که «اگر ببینیم کسی وضویش را اشتباه می‌گیرد یا در جهت قبله اشتباه ایستاده» آیا واجب است به او تذکر دهیم؟ در جواب عرض کنم که مساله دو صورت دارد: الف: اگر فردی در موردی بی‌اطّلاع از حکم شرعی باشد و به علّت ندانستن مسأله شرعی، واجبی را ترک و یا حرامی را مرتکب شده، در صورتی که او جاهل، در صدد تعلّم و فراگیری است و احتمال تأثیر هم وجود داشته باشد، یاد دادن مسأله‌ی شرعی به او واجب است؛ (مثل کسی که وضوی صحیح را بلد نیست) که به اصطلاح به این تذکرِ واجب «ارشاد جاهل» گفته می‌شود. چند مثال دیگر: کسی که نمی‌داند استفاده از انگشتر طلا ‏بر‏ مرد ‏حرام است یا نمی‌داند ‏گوش‏ دادن به موسیقی لهوی و غنا حرام است یا نمی‌داند پوشش قدم پای زن در مقابل نامحرم واجب است و به علّت ندانستن حکم شرعی، این موارد را رعایت نمی‌کند، ارشاد او با وجودِ شرایط واجب است. (1) که با روش خوب یا بیانی زیبا، او را متذکر شویم. ب: اما اگر کسی حکم شرعی را می‌داند، ولی از روی اشتباه و ‏فراموشی ‏موضوعی را به نادرستی مرتکب شده، در این صورت تذکر دادن واجب نیست. مثلا کسی که می‌داند خوردن و آشامیدن، روزه را باطل می‌کند و از روی فراموشی اقدام به خوردن کرده؛ در این مورد تذکر دادن به او واجب نیست. یا اگر کسی از روی اشتباه، قبله را رعایت نکرده، تذکر دادن واجب نیست. البته اگر موضوع از موضوعات بسیار مهم باشد تذکر دادن لازم است مانند ارشاد کسی که می‌خواهد با آدم بدحساب و خبیثی وارد معامله شود و همه اموال خود را از دست بدهد. (2) زائرین و مجاورین عزیز می‌توانید (در این وضعیت شیوع بیماری که توصیه شده افراد بیشتر در منازل بمانند) سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت نمایید. خدا به همه ما توفیق علم و عمل نسبت به مسائل دینی عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (تحریر الوسیله، ج۱، ‌کتاب امربه‌معروف، القول فی شرائط وجوبهما، م 23 و 24 ؛ سایت ادمین، سوالات سامانه جامع امر به معروف و نهی از منکر، سوال شماره 1110130؛ توضیح المسائل جامع، م 2222 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، شرایط امر به معروف و نهی از منکر، ارشاد جاهل به حکم یا موضوع) (2) (سایت ادمین، سوالات سامانه جامع امر به معروف و نهی از منکر، سوال شماره 1163165؛ توضیح المسائل جامع، م 2221) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع : سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم – خداوند در قرآن در تشبیه همسر به لباس می فرماید :«هُنَّ لِباسٌ لَکمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن» «آنها لباس شما هستند؛ و شما لباس آنها( آیه 187 بقره) در تشبیه همسر به لباس، نکات بسیاری نهفته است، از جمله: 1- باید لباس در طرح و رنگ و جنس، مناسب انسان باشد، همسر نیز باید هم کفو انسان و متناسب با شخصیت انسان باشد. 2-لباس مایۀ زینت و آرامش است، همسر و فرزند نیز مایۀزینت و آرامش خانواده اند(لتسکنوا الیها) 3-لباس عیوب انسان را می پوشاند، هریک از زن و مرد نیز باید عیوب و نارسایی های یکدیگر را بپوشانند. 4-لباس انسان را از خطر سرما و گرما حفظ می کند، وجود همسر نیز کانون خانواده را از آسیب ها حفظ و آن را گرم و زندگی را از سردی می رهاند. 5-لباس حریم انسان است و دوری از لباس، مایۀ رسوایی، دوری از ازدواج و همسر نیز سبب انحراف و رسوایی می شود 6-در هوای سرد لباس ضخیم و در هوای گرم لباس نازک استفاده می شود، هر یک از دو همسر نیز باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با نیاز روحی طرف مقابل تنظیم کند؛ اگر مرد عصبانی است، زن با لطافت با او برخورد کند و اگر زن خسته است، مرد با او مدارا کند. (چهار صد نکته از تفسیر نور، ص 344) خداوند زندگی سالم و با آرامش به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام باقر علیه ‏السلام روایت شده که فرمودند: جَاهِد هَوَاکَ کَمَا تُجَاهِدُ عَدُوَّک. با هوای نفس خود مبارزه کن همانطور که با دشمنت مبارزه می‌کنی. (وسائل الشیعه، ج 15 ص: 280) در شرعِ مقدس اسلام «هنر و حرفه» دارای دو قسم است: الف: هنر و حرفه‌ حلال؛ مانند کسی که فیلم، کتاب یا داستانی در راستای تقویت دین یا امید و نشاطِ صحیح در جامعه تدوین کند یا افراد نخبه‌ای که برای تقویت نظام اسلامی اختراعی انجام دهند، مانند دانشمندان هسته‌ای، پزشکی، اقتصادی ب: هنر و حرفه حرام؛ مثل یادگیری موسیقی حرام و یادگیری رقص، آموزش دادن آنها، تألیف کتاب یا نرم افزاری که سبب سست شدن عقیده‌ی افراد به دین شود یا ایجاد ناامیدی در جامعه داشته باشد. و همچنین بازیگری زن و مردی که پوشش مناسب شرعی را رعایت نکند مثل اینکه با چهره‌ای آرایش شده و زینت کرده در برابر نامحرم اقدام به بازیگری کند. نکات و مسائل شرعی، دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد هم در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و خدمت می‌باشد که می‌توانید سوالات فقهی و اعتقادی‌تان را به صورت تلفنی مطرح کنید. خدا توفیق عمل به وظایف شرعی به همه ما عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع : سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم – خداوند در قرآن یکی از صفات مومنین را مشورت کردن می نامد و می فرماید:( وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُم : مومنان کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست (آیه 38 شوری) در اسلام برای مشورت اهمیت و فواید زیادی قائل شده است که برخی را عرض می کنیم: 1-رشد و پیشرفت: امام علی(ع) می‌فرماید: «آن که از خرد دیگران بهره جست، درست را از خطا باز شناخت(نهج البلاغه، ترجمه شهیدی،حکمت 173، ص 392) هدایت شدن، یعنی حرکت کردن در راه راست و معمولا ، خرد جمعی در مقایسه با خرد فردی، درست ترین و بهترین ها را انتخاب می کند و به رشد نزدیک تر است. 2- رهایی از پشیمانی: اگر انسان در انجام دادن کارهای مهم با دیگران مشورت کند، حتی اگر در کاری شکست هم بخورد، کسی او را سرزنش نمی کند، چنان که امام علی علیه السلام فرمود: «هر کس مشورت کند، اگر درست عمل کرد، تحسین می شود و اگر اشتباه کرد، سرزنش نخواهد شد»( غرر الحکم ،ج1، ص 650) 3-کسب مهارت‌های جدید : پیامبر(ص) در این باره فرمود: «هیچ قومی مشورت نکردند، جز آن که به بهترین امور هدایت شدند(الدرالنمثور، ج1، ص 90) و خود در جنگ احزاب به پیشنهاد سلمان فارسی، خندق را که از تاکتیک‌های دفاعی ایرانیان بود و اعراب با آن آشنایی نداشتند با اصحاب حفر نمود(الکامل فی التاریخ؛ج2، ص 178) 4- از بین رفتن غرور کاذب: هنگامی که فردی با دیگری مشورت می کند، ناخواسته به این حقیقت اعتراف می کند که اندیشه هایی بالاتر از اندیشه های او نیز وجود دارد. در نتیجه، از دام غرور و خودرأیی رها می شود و فروتنی اختیار می کند. در نامه امام علی علیه السلام به محمد بن حنفیه آمده است: «کسی که خود را بی نیاز از نظر دیگران بداند، در معرض خطر واقع می شود و هرکس آرای دیگران را بپذیرد، خطرگاه ها را می شناسد».( ترجمه من لا يحضره الفقيه،، ج6، ص336.) 5- حل مشکلات با هزینه‌های مادّی و معنوی کمتر و در زمان کوتاه تر امکان پذیر خواهد بود. خداوند ما را از مشاوران واقعی بهره مند بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
دوشنبه 10/9/1399 ظهر و عصر موضوع: در #جماعت مناسبت: شهادت آیت الله سید حسن مدرس (1316ه ش) و روز مجلس سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امام کاظم علیه السلام ‌می‌فرمایند: إِنَ‏ الصَّلَاةَ فِی‏ الصَّفِ‏ الْأَوَّلِ‏ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. نماز در صفِ اولِ جماعت، مانند جهاد در راه خداست. (من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140) یکی از مستحبات که خیلی تاکید شده؛ خواندن نمازها به جماعت است و اینکه مؤمن مداومت بر نماز جماعت داشته باشد امروز چند مساله شرعی درباره احکام نماز جماعت، خدمتتان عرض می‌کنم: 1. در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آماده‌ی نماز و تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند. (1) 2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده، اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند، چنانچه در حالی که امام ایستاده، بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند، و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد، باید حمد را تمام کند و به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه‌ای، در رکوع، خود را به امام جماعت برساند. (2) 3. اگر می‌داند که برای خواندن حمد، زمان کافی ندارد (بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد، بعد اقتدا کند لذا در حالی‌که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. ‌(3) نکات و مسائل شرعی دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد هم، نظرات مراجع متفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و خدمت می‌باشد که می‌توانید سوالات فقهی و اعتقادی‌تان را به صورت تلفنی مطرح کنید. قبولی طاعات و عبادات، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. مشهور؛ مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن بر خلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م 1418 ؛ بهجت استفتائات ج2 س2672) (2) (امام خامنه‌ای، آیات عظام خوئی، بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، مکارم، وحید: خودش را به رکوع برساند. آیت الله سیستانی: اگر برای تمام حمد وقت ندارد، حمد را قطع کند و با امام به رکوع برود.) (امام خامنه‌ای، سایت ادمین، استفتاء شخصی ؛ رساله مراجع م1442) (3) (رساله مراجع م 1441) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع : سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم – خداوند در قرآن یکی از صفات مومنین را مشورت کردن می نامد و می فرماید:( وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُم : مومنان کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست (آیه 38 شوری) در اسلام برای مشورت اهمیت و فواید زیادی قائل شده است که برخی را عرض می کنیم: 1-رشد و پیشرفت: امام علی(ع) می‌فرماید: «آن که از خرد دیگران بهره جست، درست را از خطا باز شناخت(نهج البلاغه، ترجمه شهیدی،حکمت 173، ص 392) هدایت شدن، یعنی حرکت کردن در راه راست و معمولا ، خرد جمعی در مقایسه با خرد فردی، درست ترین و بهترین ها را انتخاب می کند و به رشد نزدیک تر است. 2- رهایی از پشیمانی: اگر انسان در انجام دادن کارهای مهم با دیگران مشورت کند، حتی اگر در کاری شکست هم بخورد، کسی او را سرزنش نمی کند، چنان که امام علی علیه السلام فرمود: «هر کس مشورت کند، اگر درست عمل کرد، تحسین می شود و اگر اشتباه کرد، سرزنش نخواهد شد»( غرر الحکم ،ج1، ص 650) 3-کسب مهارت‌های جدید : پیامبر(ص) در این باره فرمود: «هیچ قومی مشورت نکردند، جز آن که به بهترین امور هدایت شدند(الدرالنمثور، ج1، ص 90) و خود در جنگ احزاب به پیشنهاد سلمان فارسی، خندق را که از تاکتیک‌های دفاعی ایرانیان بود و اعراب با آن آشنایی نداشتند با اصحاب حفر نمود(الکامل فی التاریخ؛ج2، ص 178) 4- از بین رفتن غرور کاذب: هنگامی که فردی با دیگری مشورت می کند، ناخواسته به این حقیقت اعتراف می کند که اندیشه هایی بالاتر از اندیشه های او نیز وجود دارد. در نتیجه، از دام غرور و خودرأیی رها می شود و فروتنی اختیار می کند. در نامه امام علی علیه السلام به محمد بن حنفیه آمده است: «کسی که خود را بی نیاز از نظر دیگران بداند، در معرض خطر واقع می شود و هرکس آرای دیگران را بپذیرد، خطرگاه ها را می شناسد».( ترجمه من لا يحضره الفقيه،، ج6، ص336.) 5- حل مشکلات با هزینه‌های مادّی و معنوی کمتر و در زمان کوتاه تر امکان پذیر خواهد بود. خداوند ما را از مشاوران واقعی بهره مند بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: () سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امام رضا علیه السلام در روایتی می‌فرمایند: لَا یَسْتَحْیِی أَحَدُکُمْ إِذَا لَمْ یَعْلَمْ أَنْ یَتَعَلَّمَ... . هیچ یک از شما از یادگیری و آموزش دیدن در اموری که نمی‌داند، شرم و حیا نکند. (عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص44) در دین مقدس اسلام چند چیز نجس است، که یکی از آنها، خون است لذا چند مساله شرعی درباره احکام آن بیان می‌کنم: 1. خوني كه از انسان و هر حيوانى كه خون جهنده دارد، يعنى حيوانى كه اگر رگِ آن را بِبرند، خون از آن جُستن مى‏كند، نجس است. پس خونِ حيواناتی مانند ماهى و پشه که خون جهنده ندارند، پاك است. (1) 2. اگر حيوان حلال گوشت را به دستورى كه در شرع معين شده بكشند و خون آن به مقدار معمول بيرون بیاید، خونى كه در بدنش مى‏ماند پاك است. بنابراين خوني كه در هنگام خريد گوشتِ مرغ يا گوسفند مشاهده مي شود پاك است. (2) 3. خون كه از لثه و لاي دندانها مي آيد اگر به واسطه‌ی مخلوط شدن در آب دهان از بين برود به فتوای مشهور مراجع تقلید پاك است و فرو بردن آبِ دهان در اين صورت اشكال ندارد. (3) عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین می‌توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خدا توفيق ترك گناه را به همه عنايت کند، به بركت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع، م 96) (2) (توضیح المسائل مراجع، م 97) (3) (مكارم: عمداً خون را در آب دهان حل نكند. زنجاني، نوري: احتياطا فرو ندهند.) (توضیح المسائل مراجع، م 100) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع : سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم – خداوند در قرآن در مورد مشاوره می فرماید: شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ :در کارها ، با آنان مشورت کن!(آیه 159 آل عمران) اگر چه مشورت در امور راه گشای مشکلات بسیاری است؛ اما اگر مشاور صلاحیت‌های لازم را دارا نباشد، نه تنها مشورت کننده بهره‌ای از آن نخواهد برد، بلکه زیان‌های آن بیش از منفعتش خواهد بود. از این‌رو اسلام، ویژگی‌هایی برای مشاور برمی‌شمرد تا مشورت ثمربخش باشد: 1- خدا ترسی: وجود این خصلت در مشاور او را مورد اعتماد قرار داده و از طرح راه‌هایی که خشنودی خدا در آن نیست و یا در نظر گرفتن منافع خویش برحذر باشد و از سر نیک اندیشی و خیرخواهی او را راهنمایی کند. امام صادق(ع) در این باره می‌فرماید: «در کار خویش با کسانی مشورت کن که پروای الهی دارند(بحار،ج 75، ص 98) 2- تجربه: مشاور می‌بایست در زمینه مورد مشورت، تجربه کافی، توانایی درک و تحلیل مشکل را داشته و با استفاده از تجارب گذشتگان، راه حل‌های مناسب با شرایط زمانی و مکانی مشورت کننده به او ارائه دهد و به فرموده علی(ع)؛ خداوندان اندیشه و خرد و تجربه و دوراندیشی بهترین افراد برای مشورت‌اند.( غرر الحکم، ج 1، ص 407) 3- علم و دانش داشتن: ژرف اندیش و واقع‌نگر و با روحیات مشورت کننده آشنا باشد و با احاطه کافی بر ابعاد گوناگون مشکلات وی و ارائه آگاهی‌های نظری و عملی، بهترین راه حل را به مشورت کننده پیشنهاد کند. امام علی(ع) فرمود: هر که استبداد ورزد نابود شود و هر که با بزرگان مشورت کند، در عقلشان شریک گردد (نهج البلاغه، ص۳۴۲، حکمت۱۶۱) 4- مشاور باید عاقل و آزاد اندیش باشد. هم‌چنان که پیامبر(ص) می‌فرماید: با انسان عاقل مشورت کنید و از نظرش سرپیچی نکنید که پشیمان خواهید شد(بحار ، ج 75، ص 100) البته از مشاوره با افراد ترسو،بخیل وحریص نهی شده است(نهج البلاغه؛ نامه 53، ص427.) خداوند ما را از مشاوران واقعی بهره مند بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
سه شنبه 11/9/1399 ظهر و عصر موضوع: موارد کامل بودن سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند : ما دُمتَ في الصَّلاةِ فَإِنَّكَ‏ تَقرَعُ‏ بابَ‏ المَلِكِ الجَبّار، وَ مَن يُكثِر قَرعَ بابِ المَلِكِ يُفتَح لَهُ. تا زمانى كه تو در حال نمازى، درِ خانه فرمان رواى جبّار را مى‌كوبى، و هر كس درِ خانه فرمان روا را بكوبد، برايش باز مى شود. (امالی طوسی: ص 529) در چند مورد بايد نماز را كامل بخوانیم و روزه صحيح است: 1. مورد اول نماز در وطن است البته تا وقتي اعراض نكرده باشد؛ اما اگر اعراض و ترك وطن كند يعني بعد از خروج تصميم بگيرد كه ديگر براي زندگي به آنجا بر نگردد (يا به نظر تعدادي از مراجع بداند كه ديگر نمي تواند به آنجا برگردد) در اين صورت نماز و روزه در آنجا كامل نيست، ‌اما اگر چنين تصميمي نگرفته و احتمال بازگشت براي زندگي مي دهد نماز و روزه‌اش كامل است. (1) 2. كسي كه مي داند يا تصميم جدي دارد حداقل ده روز یا بیشتر در يك مكان بماند. محاسبه ده روز به اين صورت است كه اگر کسی شب و قبل از اذان صبح (2) برسد، 10 روز او غروب آفتاب روز دهم (به پایان می‌رسد، ولی اگر بین روز برسد باید 240 ساعت در مقصد بماند یعنی اتمام ده روز اقامت او روز يازدهم و همان ساعتِ ورودش است. مثلا: بنده ساعت 12 شب وارد مشهد شده ام، 10 روز من، غروب آفتاب روز دهم تمام مي شود ولي اگر ساعت 9 صبح وارد مشهد شده باشم براي كامل خواندن نماز، بايد قصد ماندن تا ساعت 9 روز يازدهم را داشته باشم. (3) 3. اگر بعد از يك نماز چهار ركعتي ادائی، از قصد خودش برگردد نمازهاي قبلي او صحيح است و تا زماني هم كه در اين مكان قرار دارد نمازش كامل است. (4) زائرین و مجاورین گرامی می‌توانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت نمایید. تعجيل در فرج امام زمان و سلامتي مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبري، صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع، م 1334 و 1329 ؛ امام خامنه‌ای، جزوه نماز مسافر، مساله 200 ؛ توضیح المسائل جامع، م 1609 ؛ جامع الاحکام، صافی، ج1، ص: 107، س: 383 ؛ مکارم، استفتائات، ج1، ص: 76، س: 210 ؛ وحید، احکام مسافر، ص: 41، م36 ؛ تبریزی، استفتائات جدید، ج2، ص: 88، س: 397) (2) امام خامنه‌ای، خوئي، تبريزي: قبل از طلوع آفتاب) (3) (رساله مراجع، مساله 1335 و 1336 ؛ سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، احکام بانوان سوال شماره 1133743) (4) صرفا جهت اطلاع: اگر چهار رکعت نماز قضا خوانده باشد و از قصد دهه منصرف شود، تفاوت فتوا وجود دارد. (توضیح المسائل مراجع، م 1342) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi