eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
32 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: الْمَرَضُ‏ لِلْمُؤْمِنِ‏ تَطْهِیرٌ وَ رَحْمَةٌ وَ لِلْکَافِرِ تَعْذِیبٌ وَ لَعْنَةٌ وَ إِنَّ الْمَرَضَ لَا یَزَالُ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى لَا یَکُونَ عَلَیْهِ ذَنْبٌ. بیماری برای مومن، پاک شدن از گناهان و رحمت خداوند متعال است، و برای کافر عذاب و لعنت است. بیماری از مومن زدوده نشود تا آنگاه که همه گناهانش پاک شود و گناهی بر او باقی نماند. (وسائل الشیعة، ج‏2، ص: 401) خدا انسان‌ها را طوری خلق کرده که اجتماعی زندگی می‌کنند، لذا دین مقدس اسلام برای مسائل اجتماعی هم مسائل فقهی و احکامی دارد. به چند نکته کوتاه درباره بیماری واگیردار (کرونا) اشاره می‌کنم: 1. در زمان فعلی، چنانچه برای حضور در تجمعات، از طرف نهادهای مسئول، منعی اعلام نشده با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی فی‌نفسه [به خودیِ خود] اشکال ندارد. 2. کسی که دارای بیماری واگیردار هست، اگر بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او جایز نیست ولی در صورت معلوم نبودن سرایت بیماری، ایشان تکلیفی ندارد. 3. کسی که دچار بیماری واگیردار هست چنانچه بیماریش به دیگران سرایت کند و باعث فوت یا نقص عضوی و مانند آن شود، ضامن است. (1) در پایان عرض کنم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی مسیرها در اماکن متبرکه، میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم می‌توانید سوالات دینی‌تان را مطرح کنید. خدای متعال، بلاها را از کشورهای اسلامی، خاصه کشور عزیزمان ایران دفع کند و همه بیماران را به حق حضرت رضا علیه السلام شفای عاجل عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (مقام معظم رهبری، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ سایت شبیری زنجانی، پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا، تاریخ 12/12/ 1398) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
پنج شنبه 20/9/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُزَکِّی الْأَعْمَالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَى... . صله رحم و رسیدگی به اقوام و بستگان، گناهان را پاک می‌کند و بلا را دور می‌کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص152) ممکن است برای بزرگواران سوال به وجود بیاد که انجام صله رحم واجب است و قطع صله رحم حرام است، الآن با وضعیت به وجود آمده برای انجام صله رحم، تکلیف چیست؟ در پاسخ به سه نکته اشاره کنم: 1. حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد»، و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى‌شود و این کار جایز نیست. و بستگان در این رابطه با هم متفاوت هستند: نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد. (1) 2. یکی از شیوه‌های صله رحم، حاضر شدن در منزل ارحام است اما صله رحم منحصر به دیدار حضوری در منزل فرد نیست و ایشان می‌تواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسالِ کمک مالی برایش، در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد. 3. اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام کسی، یا تشویق بر ارتکاب گناه باشد یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه شود، یا مثل وضعیت کنونی که برای رعایت مسائل بهداشتی نمی‌توان ملاقات حضوری داشت، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد. (2) زائرین و مجاورین محترم می‌توانند سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت کنید. خدا توفیق انجام واجبات را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (مکارم، سایت، استفتائات معاشرت و صله رحم) (2) (سایت لیدر، احکام مناسبتی ویژه آغاز سال جدید، توضیح المسائل جامع مساله 2287 و 2288 و 2289) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در قرآن، قداست مسجد تا آنجاست که هر کسی حق ساخت و تعمیر مسجد را ندارد. «ما کان للمشرکین ان یعمروا مساجد اللّه(17 توبه) و این امر، مخصوص مؤمنین متقی و شجاعی است که جز از خدا از هیچ کس دیگری نترسند. «انما یعمر مساجد اللّه من آمن باللّه... ولم یخش الاّ اللّه(18 توبه) بیش از ده مرتبه نام مسجدالحرام در قرآن آمده است. 1. اول بنای روی کره زمین مسجد بود. «انّ اول بیت وضع للناس للذی ببکّه مبارکا(96 آل عمران) 2. اولین کار پیامبر در مدینه، ساختن مسجد بود. «لمسجد اسّس علی التقوی من اوّل یوم(108 توبه) 3. خداوند، مسجد را خانه خود دانسته و برترین مردم، یعنی ابراهیم و اسماعیل، دو پیامبر بزرگ را خادم آن قرار داده است. «طهّرا بیتی(125 بقره) 4. برای حضور در مسجد، سفارش زینت شده است. «خذوا زینتکم عند کلّ مسجد(31 اعراف) 5. جایگاه مسجد باید از قداستی خاص برخوردار باشد. چنانکه مؤمنان گفتند: بر مزار اصحاب کهف که به خاطر حفظ ایمان خود از رفاه و آسایش شهر و شهرنشینی گذشتند و به بیابان و غار پناه بردند، مسجدی بنا می کنیم: «لنتّخذن علیهم مسجداً(21 کهف) خداوند ما را جزء خادمین دینش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: شیوه های سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت سید الشهدا علیه السلام که در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: ... بِأَنَّهَا إِذَا أُدِّیَتْ‏ وَ أُقِیمَتِ‏ اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُ کُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا... . اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد و برپا ماند، تمامى واجبات چه آسان و چه مشکلش پایدار و استوار مى‏گردد. (تحف العقول، النص، ص: 237) یکی از بزرگترین و با اهمیت‌ترین دستورات اجتماعی دین مبین اسلام "امر به معروف و نهی از منکر است. هدف نهایی در امر به معروف و نهی از منکر، محقق شدن معروف و ترک منکر است که به دو نکته در این مورد اشاره می‌کنم: 1. برخی از تکالیف شرعی، قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف، تاثیرگذاری است لذا به هر روشِ مشروعی که بتوانیم تاثیرگذاری داشته باشیم باید انجام دهیم. مثلا ممکن است برای تاثیرگذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیرگذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب کنیم. مثلا اگر کسی غیبت می‌کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند، اما اگر تنهایی اثر می‌گذارد باید به تذکر تنهایی اکتفا کند. یا اگر همکارمان از بیت المال برمی‌دارد و یا کسی را می‌بینیم که رشوه می‌دهد و یا اینکه شخصی پوشش شرعی خودش را رعایت نکرده، چنانچه با کلام محترمانه، احتمال تاثیر وجود دارد، واجب است محترمانه او را تذکر داد. 2. با توجه به اینکه هدف [کوتاه یا بلندمدت] از این فریضه، از بین بردن و ریشه کن کردن فساد است، لذا اگر کسی بدون قصد قربت این فریضه را انجام دهد، باز ‏هم به تکلیف شرعی‌خودش عمل کرده، هر چند اجر و ثواب، منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. (1) عزیزان توجه داشته باشند؛ در برخی مسیرها در اماکن متبرکه، میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم می‌توانید سوالات دینی‌تان را مطرح کنید. خدا توفیق نشر خوبی‌ها و زمینه‌سازی ظهور، به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف، اقسام امر به معروف م13 ؛ رساله جامع ج 1م 2216) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: در سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: « إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا :نخستین خانه‌ای که برای مردم قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه است، که پر برکت است (آیه 96 آل عمران) همانطور که اثرات فیزیکی واقعیت دارد(مثل اثر نمک بر فشارخون)، اثرات خبر بد و جوش و ناراحتی نیز باعث افزایش فشار خون میشود وهمانطور که کلمات محبت آمیز و خوب( مثل دوستت دارم) باعث اثرات مثبت بر قلب و روح و جسم فرد میشود،کلمات بد مثل توهین و فحش نیز اثر منفی میگذارد همانطور که اثرات فیزیکی یک میکرب و ویروس باعث آلودگی آب میشود، اثرات کلمات خوب مثل دعا نیز بر آب اثر مگیذارد و این قضیه توسط دانشمندان خارجی و ایرانی کشف شده است(قضیه شهادت آب) در اصطلاح دینی، تبرک عبارت است از طلب برکت و خیر از خدا یا انسان و شیئی که خدا امتیاز ویژه‌ای به او بخشیده است؛ خواه برکت دنیوی باشد، مانند افزایش روزی، خواه اخروی، مانند علوّ درجات در آن دنیا؛ همچنین برکت می‌تواند مادی باشد یا معنوی. مؤمن در عملِ برکت سعی دارد به واسطه آثار برکت بخش، از فیض و قدرت الاهی بهره‌مند شود. در قرآن 4 نوع تبرک آمده است: 1-تبرک مکان: مثل مکه و مثل مسجد الاقصی: (.الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذی بارَکنا حَوْلَهُ: (آیه 1 اسراء) 2- تبرک زمان: خدا شب قدر را مبارک میداند( لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ)(:آیه 3 دخان) 3- تبرک به شخص: حضرت عیسی خودش را متبرک میداند: (و جَعَلَنی مُبارکا:آیه 31 مریم) ویا خاندان حضرت ابراهیم را با برکت میداند: (بَرَکاتُهُ عَلَیکمْ أَهْلَ الْبَیت:آیه 73 هود) 4-تبرک وسیله:مثل تبرک حضرت یعقوب به پیراهن فرزندش یوسف: که پیراهنش را بر چشمان حضرت یعقوب انداختند ورحمت خدا توسط پیراهن حضرت یوسف جاری شد و حضرت یعقوب بینا شد(أَلْقاهُ عَلى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیراً « آن پیراهن را بر چهره احضزت یعقوب انداخت؛ پس بینا گردید.(آیه 96 یوسف) تبرک به حرم و ضریح امام رضا(ع) نیز از این بابت است. خداوند برکت به زندگی ما عطا بفرماید به ببرکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
جمعه 21/9/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام در روایتی درباره عظمت نماز جعفر طیار می‌فرمایند: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هنگام برگشت جناب جعفر طیار از حبشه فرمودند : .... إِنِّي أُعْطِيكَ شَيْئاً إِنْ أَنْتَ صَنَعْتَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ كَانَ خَيْراً لَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا.... . می‌خواهم به تو چیزی هدیه بدهم که اگر هر روز آن را بجا آوری، از تمام دنیا و آنچه در دنیا هست برایت بهتر است. که مقصودِ پیامبر، همان نماز جعفر طیار است. (وسائل الشیعه، ج8 ص: 53) یکی از نمازهای مستحبی که برای بر آورده شدن حاجات، سفارش شده و شیخ عباس قمی از آن تعبیر به اکسیر اعظم و کبریت احمر می‌کند، نماز جعفر طیار است. این نمازِ کم نظیر در اجر و ثواب و برآورده شدن حاجات، بسیار موثر است؛ لذا به جهت بهره‌مندی از این عطیه بزرگِ معنوی، چند نکته کوتاه درباره این نماز عرض کنم: 1. نماز جعفر طیار چهار رکعت است که دو تا دو رکعتی مثل نماز صبح خوانده می‌شود. با این تفاوت که در این نماز باید سیصد مرتبه ذکر تسبیحات اربعه گفته شود. به این صورت که بعد از اتمام سوره‌ی نماز، پانزده مرتبه گفته شود: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ». سپس در رکوع ده مرتبه و سپس بعد از سر برداشتن از رکوع ده مرتبه و در سجده ده مرتبه و بعد از سر برداشتن از سجده ده مرتبه و سپس به سجده رفته ده مرتبه و بعد از سر برداشتن از سجده دوم ده مرتبه ذکر تسبیحات اربعه را بگوید و در رکعات بعدی هم به همین کیفیت خوانده می‌شود. و به فتوای مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه‌ای بنابر احتیاط واجب در رکوع و سجده، علاوه بر ذکر تسبیحات، ذکر رکوع و سجده را هم بگوید.(1) 2. بهترین وقت خواندن نماز جعفر، ظهر روز جمعه است، ولی در هر روز و هر ساعتی از شبانه روز می‌شود آن ‌را خواند؛ حتی اگر شخص، مسافر باشد. (2) زائرین و مجاورین محترم می‌توانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت کنید. خدای مهربان، توفیق عبادت و بندگی خالصانه به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) آیت الله سیستانی: لازم نیست ذکر رکوع و سجده گفته شود. (2) در شب نیمه شعبان نیز خواندن این نماز تاکید شده است. (عروه الوثقی، فصل فی صلاه جعفر ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصلاه، فصل فی بعض النوافل) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: و سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت أمیرالمؤمنین علی علیه السلام که می‌فرمایند: لا تُغالُوا بِمُهورِ النساء فَتَکُونَ عداوةً. مهریه‌ی زنان را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی می‌شود. (وسائل الشیعه، ج 21، ص 253) یکی از مسائلی که در امر ازدواج مورد بحث طرفین ازدواج قرار می‌گیرد مسأله مهریه است که قصد دارم نکاتی در این باره عرض کنم: 1. مهریه به هر مقداری که باشد، دِینی به عُهده مرد است. اگر مَرد، توانایی مالی داشته باشد و خانم مهریه‌اش را مطالبه کند، مرد باید مهریه را پرداخت کند و اینکه اگر خانمی مهریه اش را مطالبه کند و مرد اموالش را برای فرار از پرداختِ مهریه به نام دیگران کند، باز هم گنهکار و معصیت‌کار است. (1) 2. اگر مهریه به عنوان دِینی بر عهده شوهر باشد، مثلا صد سکه‌ی طلا به عهده شوهر باشد و خانم در طول زندگی مهریه را به شوهر ببخشد، مثلا خانم به مرد بگوید مهریه ای که به عهده ات دارم به تو بخشیدم، نمی تواند دوباره از شوهر مطالبه کند یا اگر بین زن و شوهر ناراحتی رخ داد برود و از شوهر مطالبه کند. (2) 3. اگر مردی از دنیا برود و مهریه خانمش را پرداخت نکرده باشد، چنانچه نسبت به پرداخت مهریه وصیت کرده باشد یا وصیت نکرده باشد، باید از اموالش مهریه پرداخت شود و سپس طبق ضوابط شرعی، ارثیه بین ورثه تقسیم شود. (3) نکات و مسائل شرعی، دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد هم در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می‌باشد که می‌توانید سوالات فقهی و اعتقادی‌تان را به صورت تلفنی مطرح بفرمایید. خدای رحمان، زمینه‌ی ازدواج آسان را برای دختران و پسران مهیا کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (تحریر الوسیله، کتاب دین م 10 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 994) (2) (استفتائات حضرت امام، ج2 ص 288 ؛ منهاج الصالحین ج3 م 318) (3) (رساله مراجع م 2719) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم برخی می گویند نباید قبل از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حکومت تشکیل داد؟ در جواب میگوئیم: اولا: وقتی نهی از منکر همیشه واجب است و حکومتی طاغوتی و منکر بود، خواه ناخواه مبارزه با طاغوت واجب میشود وچون لزوم حکومت برای یک جامعه امری عقلانی است،پس باید بجای حکومت طاغوت، حکومتی اسلامی بنا شود. ثانیا: در روایات آمده که گروهی از مشرق زمین زمینه حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم میکنند. (بحارالانوار، ج 51 ،ص 87) ثالثا: قیامهایی مثل قیام مختار و زید در روایات تایید شده است. (بحار،ج46، ص199 و ج45، ص365 و343؛ رجال کشی، ص125، ح199) رابعا: قیامهایی قبل از ظهور که تشکیل حکومت و سپاه و لشکر میدهند،مثل قیام سید یمانی و خراسانی به عنوان حق تایید شده است. (بحار،ج52، ص253) خامسا: خیلی از احکام اسلام مثل اجرای حدود الهی و دفاع و جهاد و نهی از منکر نیاز به حکومت اسلامی دارد. خداوند در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
شنبه 22/9/1399 ظهر و عصر موضوع: () سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ. نماز را به ‏پادار، که همانا نماز (انسان را) از فحشا و منکر باز مى‏ دارد و البتّه یاد خدا بزرگ‏تر است و خداوند آنچه را انجام مى ‏دهید مى‏ داند. (سوره عنکبوت، آیه 45) نماز از مهمترین واجبات الهی است که هر روز، مورد ابتلاء مکلفین است و لازم است مسائلی که به آن نیاز داریم را بیاموزیم؛ امروز قصد داریم چند مورد از چیزهایی که نماز را باطل می کند را بیان کنیم: 1. يكي از مبطلات نماز سخن گفتن عمدي است لذا مخاطب قرار دادن غير خداوند در نماز جايز نيست (1) مثل ابتدا كردن به سلام، سلام دادن به اهل البيت عليهم السلام مثلا بگويد: السلام علیک یا ابا عبدالله یا مخاطب قرار دادن ائمه علیهم السلام مانند بخشی از دعای فرج (... یا محمد یا علی ...). (2) 2. اگر كلمه‏اى را به قصد ذكر بگويد، مثلا به قصد ذكر بگويد: الله اكبر و در موقع گفتن آن، صدا را بلند كند كه چيزى را به ديگرى بفهماند اشكال ندارد هر چند انگیزه او از گفتن ذکر، متوجه کردن غیر باشد. و همچنين اشاره كردن به ديگران اگر بگونه اي باشد كه حالت نماز بهم نخورد اشكالي ندارد. ولی اگر كلمه‌اى را به قصد اين كه چيزى به كسى بفهماند بگويد، نمازش باطل مى‌شود. (3) در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خداوند متعال همه ما را از نمازگزاران واقعي قرار دهد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) نکته: سلام اول نماز از این حکم استثنا است. (2) (عروة الوثقي، فصل فی مبطلات الصلاه، م13 و 15 و 16 ؛ توضیح المسائل مراجع، ششم از مبطلات نماز) (3) (رساله مراجع، مساله 1134 و نهم از مبطلات نماز ؛ عروة الوثقي، فصل فی مبطلات الصلاه م 12 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 48 ص: 189) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- خداوند درباره خمس می فرماید: وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَی وَالْیتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیل إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ: بدانید که هر غنیمتی به دست شما رسید یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و برای خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه در روز فرقان بر رسولش نازل کرد ایمان دارید(آیه 41 انفال) 1- در این آیه تأکیدهای ادبی متعددی وجود دارد: واعلموا، انّما، مِن شیءٍ، فَإنّ، لِلّه، إن کنتُم آمَنتُم که اهمیت بالای خمس را می‌رساند. 2-معنای لغوی «غُنم» هر سود و منفعتی است که به دست انسان برسد، چه منفعت کسب باشد چه غنیمت جنگی یا هر سود دیگری.( مفردات، ج1، ص615؛ التحقیق، ج7، ص271.) 3-برخلاف آنچه احياناً گمان مى شود اين غنيمت تنها غنيمت جنگى نيست، گرچه آيه خمس در ضمن آيات جنگ آمده، زيرا اولًا لغت غنيمت تمام بهره ها را در بردارد، و ثانیا آياتى مانند( فَعِنْدَ اللَّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَة) غنيمتهايى بسيارى را هم از طرف خدا مقرر داشته، و آيا خدا هم جنگ مى كند تا غنيمتى جنگى داشته باشد؟! ومثلا :امام علی(ع) از کلمه غنیمت استفاده کرده و فرموده است: اغتنم المهل : فرصت ها و مهلت ها را غنیمت بشمارید(خطبه 76 نهج البلاغه) وپیامبر (ص) فرمود: خمس از هر چه انسان مالك شود اخراج می‌گردد(جامع الاحادیث، ج 8، ص 546) 4-علت خمس: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: به راستی خداوندی كه خدائی جز او نیست چون زكات را برای ما حرام كرده خمس را برای ما قرار داده است پس زكات را بر ما حرام كرده و خمس را برای ما (دادن خمس به ما) واجب كرده است(وسائل، ج 6، ص 337) 5-فلسفه خمس: امام رضا عليه السلام فرمود: «انَّ الْخُمْسَ عَوْنُنا عَلى دينِنا وَ عَلى عَيالاتِنا وَ عَلى مَوالينا؛ همانا خمس كمكى بر دين (و اهداف دينى)، خاندان و دوستان ماست»(جامع احاديث الشيعه، ج 8، ص 581) 6-مصرف خمس: در راه مصالح مسلمانان، توسعه و ترويج فرهنگ و معارف اسلامى، مصرف كند. از اين رو، اداره شئون مقام ولايت و رهبرى، تقويت مراكز دينى و اسلامى، تقويت بنيه اقتصادى حكومت اسلامى، تضمين استقلال آن، رفع محروميت ها و نيازمندى هاى جامعه (به ويژه سادات) و... از آثار و بركات خمس خواهد بود خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...اَلامانَةُ تَجُرُّ الرِّزقَ، و َالخیانَةُ تَجُرُّ الفَقرَ... . امانتدارى روزى مى‌آورد و خیانت در امانت فقر. (تحف العقول ص221) تصرف در اموال دیگران که مالک مشخصی دارد جز با اذن یا رضایت مالک جایز نیست؛ ولی گاهی اوقات با اموالی مواجه می شویم که مالکش مشخص نیست که اقسام مختلفی دارد؛ یک نمونه از این اقسام آن است که مثلا کسی مالش را در مغازه یا خودرو جا گذاشته است و ما آن را می بینیم؛ حال می خواهیم ببینیم نسبت به اینگونه اموال چه وظیفه ای داریم: 1. مالی که در دست انسان باشد و صاحبش نامعلوم باشد و مال گم شده هم بر آن صدق نکند، مجهول المالک گفته می شود. مثل اینکه وسیله ای در مغازه یا ماشین یا حسینیه یا هتل و مسافرخانه جا می ماند یا مالی که دزدی است و به مالکش دسترسی ندارد، یا بدهی که بدهکار به مالکش دسترسی ندارد یا وسایلی که نزد تعمیر کار می برند و سراغ آنها نمی آیند و صاحبش را هم نمی شناسد، و مانند اینها مصادیق مال مجهول المالک است. (1) 2. وظیفه انسان در برابر مجهول المالک این است تا زمانی که احتمال پیدا کردن صاحبش را می دهد باید از صاحبش جست و جو کند و زمانی که از پیدا کردن صاحبش مأیوس و ناامید می شود با اجازه حاکم شرع (به فتوا یا احتیاط) همان مال را یا قیمتش را به فقیر شرعی صدقه بدهد. 3. انسان نمی تواند از مالی که صاحبش معلوم نیست استفاده کند مگر اینکه یقین داشته باشد که صاحبش هر کسی که باشد، راضی به استفاده کردن از این مال می باشد. (2) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند توفیق انجام واجبات را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریرالوسیله، کتاب لقطه، لقطه غیر حیوان، م 1 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 762) (2) نکته: نسبت به اموال فاسد شدنی برای صدقه دادن و جست و جو از صاحب آن مقداری تفاوت فتوا وجود دارد. (تحریرالوسیله، کتاب لقطه، لقطه غیر حیوان، م 4 ؛ رهبری استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 962415 ؛ منهاج الصالحین ج2 مساله 765 ؛ مکارم استفتائات جدید ج1 ، سوال953 ؛ توضیح المسائل زنجانی مساله 2591 ؛ توضیح المسائل وحید مساله 2646) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- امام باقر (علیه السلام) فرمودند:... وإن من علاماتِ خروجِه خروجُ السفیانیِّ من الشام وخروجُ الیمانیِّ [من الیمن] ومنادٍ ینادی مِن السماءِ: از نشانه های خروج امام مهدی (عجّل الله فرجه) خروج سفیانی از شام وخروج یمانی [از یمن] وندادهنده ای است که از آسمان ندا می دهد( کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷) برای ظهور امام عصر(عج) 2گونه علامت وجود دارد:علائم غیرمتصل و غیر حتمی ظهور(حدود هزار علامت) ؛ و علائم متصل و حتمی ظهور(5 علامت)؛ که یکی از مهمترین علائم ظهور، قیام سیدیمانی از یمن(صنعاء) در همان سال ظهور(9ماه تا 15 ماه قبل ظهور) است که به ظهور پیوسته است نکاتی درباره سید یمانی: 1- سید یمانی از یمن(صنعاء) است نه از عراق، افغانستان و ایران (کمال الدین، ص۳۳۱+ مختصر اثبات الرجعه، ص455+ الفتن، ص۱۷۴) 2- یمانی قیامش متصل به ظهور است و فقط چند ماه با ظهور همگانی امام فاصله دارد نه اینکه مثلا 20 سال فاصله باشد(الغیبه نعمانی، ص۳۱۶) 3- قیام یمانی و سید خراسانی(که هر دو طرفدار امام هستند) و خروج سفیانی از شام(دشمن امام) همزمان و نزدیک به هم و پیوسته است نه اینکه فاصله داشته باشد(الغیبه للنعمانی، ص۲۶۲ باب۱۴، ح۱۳+ الغیبه للطوسی، ص۴۴۶+ کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷.) 4- یمانی سید است(نه کسی که سید نباشد و به دروغ عمامه سیاه ببندد) و از نسل زید بن علی(فرزند امام سجاد) است و از طرفی امام زمان(ع)از نسل امام باقر(ع) برادر زید هست و مطمئنا فرزند امام(عج)، نمیتواند فرزند زید باشد( فلاح السائل، ص۱۷۱) 5- اسم یمانی در روایات (منصور،حسین) است نه اسم دیگری مثل احمد-البته قطعی نیست-(بحار، ج۵۱، ص۱۶۲ و معجم احادیث الامام المهدی (ع)، ج۳، ص۲۷۵) خداوند ما را از فتنه های آخرالزمان نجات دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi