موضوع: #ویژگی_های_یاران_امام_زمان(عج) 2
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
امام صادق(ع) در اوصاف یاران امام زمان(عج) می فرمایند: هُمْ أَطْوَعُ لَهُ مِنَ اَلْأَمَةِ لِسَيِّدِهَا وَ هُمْ مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ مُشْفِقُونَ يَدْعُونَ بِالشَّهَادَة : آنها در برابر فرمان امامشان از بردهی مطیع، مطیعترند.و از ترس خدا نگرانند؛ آرزوی آنها کشته شدن در راه خداست. (بحار؛ ج52، ص 307)
برخی از خصوصیات یاران امام زمان(ع) عبارتند از:
1-- بصیرت و آگاهی: یکی از ویژگی ها بصیرت و آگاهی است. آنان در فرمانبری از امام و شناخت او و تشخیص حق و باطل دچار مشکل نشده و در فتنه ها هوشیارانه راه جویند. بصیرت آنان سبب می شود که در احیای سنت و مبارزه با بدعت درنگ نکنند(کمال الدین، ج ۲، ص ۳۷۸)
2-فرمانبری و ولایت پذیری: عاشقان مولای خود و فرمانبرترین انسانها هستند و در انجام دستورهای امام خویش بر یکدیگر پیشی می گیرند.پیامبر فرمود: "کدّادون مجدّون فی طاعته؛: تلاشگر و کوشا در پیروی از او هستند".(بحار، ج ۵۳، ص ۳۱۰)
3-شجاعت: شجاعت بی بدیلشان، ترس را بر دلهای مستکبران چیره ساخته و جانهاشان از سنگ خارا محکمتر است.
امام باقر(ع) فرمود: گویا آنان را می نگرم... سیصد و اندی مرد بلند بر بلندای نجف و کوفه ایستادهاند، دلهایی چون پولاد دارند(بحار، ج ۵۳، ص ۷)
4- از خود گذشتگی و برابری
از خصوصیات بارز یاران امام ایثار و برابری است. وحدت هدف و اخلاص نیّت، دلهایشان را به هم پیوند داده وغمخوار یکدیگرند. در برخی از روایات از یاران امام زمان(ع) به «رفقا» یاد شده که به معنای دوستان همدل، همراز، با لطف و صفا است، گویا برادران تنیاند:( عیون اخبار الرضا، ص ۶۳)
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(عج)قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@ahkameharamerazavi
👞👞عوض شدن #کفش فرد با دیگری
😎 1- می داند #کفش_جامانده مال کسی است که کفش او را برده:
الف) می داند صاحب کفش راضی است:
می تواند استفاده نماید. (حضرت امام ، آیت الله سیستانی ، آیت الله مکارم )
ب) نمی داند و یا شک در رضایت دارد:
😡 می داند که كفش او را به ظلم برده است یا به ناحق نگه داشته:
-جايز است كه در آن تصرف نمايد بلكه به عنوان تقاصّ از مالش، آن را تملك نمايد البته اگر کفش جامانده ارزشش بیشتر باشد باید بعد از نا امید شدن از پیدا کردن صاحبش تفاوت قیمت را صدقه بدهد. (حضرت امام، امام خامنه ای)
-می تواند کفش را بجاى كفش خودش بردارد ولى اگر قيمت آن از كفش خودش بيشتر باشد نسبت به زیادی حکم مجهول المالک جاری می شود. (آیه الله سیستانی)
-مى تواند آن را به جاى کفش خود بردارد و چنانچه دسترسى به حاکم شرع دارد از او اجازه بگيرد و هرگاه قيمت آن از کفش خودش بيشتر باشد بايد هر وقت صاحب آن پيدا شد زيادى قيمت را به او بدهد و اگر از پيدا شدن او مأيوس شود زيادى را از طرف صاحبش صدقه مى دهد. (آیه الله مکارم)
😚 می داند که کفش او را اشتباها برده یا شک دارد که عمدا بوده یا از روی اشتباه.
-جايز است كه در آن تصرف نمايد بلكه به عنوان تقاصّ از مالش، آن را تملك نمايد البته اگر کفش جامانده ارزشش بیشتر باشد باید بعد از نا امید شدن از پیدا کردن صاحبش تفاوت قیمت را صدقه بدهد. (حضرت امام)
-در غیر دو صورت قبل حکم مجهول المالک را دارد یعنی باید با وجود احتمال پیدا کردن مالک، جستجو نمايد (اگر احتمال پیدا کردن صاحب مال نباشد، جستجو لازم نیست) و پس از یأس از دستیابی صاحب آن، خود مال را صدقه بدهد و یا مال را بفروشد یا قیمتش را صدقه دهد و مال را برای خود بردارد. البته به احتیاط واجب، بیع مال یا صدقه دادن با اجازه حاکم شرع باشد. همچنین اگر صاحب مال پیدا شده و به صدقه راضی نشد، فرد به احتیاط واجب، ضامن می باش. (آیه الله سیستانی)
😳 2- نمی داند که کفش جامانده مال کسی است که کفش او را برده:
-حکم مجهول المالک را دارد یعنی باید از صاحبش جستجو شود و در صورت نا امیدی از پیدا شدن صاحبش صدقه داده می شود. (حضرت امام)
-حکم مجهول المالک را دارد یعنی باید با وجود احتمال پیدا کردن مالک، جستجو نمايد – اگر احتمال پیدا کردن صاحب مال نباشد، جستجو لازم نیست - و پس از یأس از دستیابی صاحب آن، خود مال را صدقه بدهد و یا مال را بفروشد یا قیمتش را صدقه دهد و مال را برای خود بردارد. البته به احتیاط واجب، بیع مال یا صدقه دادن با اجازه حاکم شرع باشد. همچنین اگر صاحب مال پیدا شده و به صدقه راضی نشد، فرد به احتیاط واجب، ضامن می باشد. (آیه الله سیستانی)
-اگر يقين دارد يا احتمال مى دهد کفشى که مانده مال کسى نيست که کفش او را برده، چنانچه از پيدا کردن صاحب آن مأيوس باشد بايد آن را صدقه دهد. (آیه الله مکارم)
آدرس:
امام خمینی تحریر لقطه غیر حیوان مساله 39.
امام خامنه ای، سایت ادمین سوالات سامانه جامع اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم سوال شماره 1139101، تاریخ:1399/06/08.
آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، مسألة 805.
آیت الله مکارم، توضیح المسائل، مسأله 2209.
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
شنبه
6/10/1399
ظهر و عصر
موضوع: شرایط #نماز #جماعت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: فَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ مَشَى إِلَى الْجَمَاعَةِ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ أَهْوَالَ یَوْمِ الْقِیَامَة. هیچ مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت قدم بردارد مگر این که خداوند تبارک و تعالی ترس و هراس روز قیامت را برای او سبک میگیرد. (وسائل الشیعه، ج 8 ص: 288)
در دین مقدس اسلام اهمیت ویژه ای نسبت به نماز جماعت داده شده است و نسبت به جماعت خواندن نمازها سفارش زیادی شده است؛ در این چند دقیقه قصد داریم چند نکته راجع به شرکت در نماز جماعت بیان کنیم:
1. موقعی که انسان می خواهد نیت جماعت کند، واجب است امام را معین کند، ولی دانستن اسم امام جماعت لازم نیست؛ مثلا اگر قصدش اقتداء به امام جماعت حاضر باشد، کافی است و نماز صحیح است. (1)
2. ماموم برای متصل شدن به جماعت باید در حالی که امام ایستاده است یا در حالی که در رکوع است، اقتدا کند. (2)
3. اگر مأموم موقعی که امام در رکوع است اقتدا کند و به رکوع امام برسد، هر چند ذکر امام تمام شده باشد، نماز به صورت جماعت صحیح است و یک رکعت حساب می شود. اما اگر نمازگزار موقعی که امام در رکوع است اقتدا کند و به مقدار رکوع خم شود اما به رکوع امام نرسد به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای نماز به صورت فرادی صحیح است و باید نماز را تمام کند. (3)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع، مساله 1460)
(2) (توضیح المسائل مراجع، شرایط نماز جماعت، شرط پنجم: ماموم قبل از تمام شدن رکوع امام به جماعت برسد.)
(3) اراکی، تبریزی، خوئی، وحید: نماز باطل است. زنجانی: بنابر احتیاط واجب نماز باطل است. مکارم: نمازش را بطور فرادی تمام کند و بنابر احتیاط واجب اعاده کند. سیستانی: می تواند نمازش را فرادی تمام کند و می تواند برای رسیدن به رکعت بعد نماز را قطع کند. (رساله مراجع م 1427)
@ahkameharamerazavi
موضوع: #عوامل_رشد_عقل 1
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق (ع) درمورد عوامل رشد عقل می¬فرماید: كَثرَةُ النَّظَرِ في العِلمِ يَفتَحُ العَقلَ : توجه زیاد در علم درهای عقل را می¬گشاید (الدعوات راوندی: 221/603)
مهم¬ترین عوامل شکوفایی عقل عبارت¬اند از:
1-علم آموزی: امام علی(ع) می فرمایند: عقل يک نيروي غريزي نهاده شده و در درون آدمي است که با علم و تجربه رشد مي کند. (غرر الحکم؛ج1، ص 91)
انگيزه قرآن براي دعوت انسان به مطالعه و تفکر در آيات الهي اين است که انسان هدفداري خلقت را در يابد . در يابد که جهان بيهوده خلق نشده است در يابد که جهان داراي خالقي است خدا نام که انسان را بوجود آورده است و ناظر بر همه رفتار و اعمال او مي باشد . بنابرين قرآن کريم براي آن نوع علم و آگاهي ارزش و اصالت قائل است که موجب تعالي و تکامل انسان شود. علمي که سازنده باشد ، نه ويرانگر ،
2- سیر و سفر در زمین و مطالعه تاریخ گذشتگان؛ قرآن در موارد متعددی انسان را امر به مسافرت های تحقیقاتی کرده و فرموده است: «قُلْ سیرُوا فِی الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا کَیفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبینَ ـ بگو: روی زمین گردش کنید! سپس بنگرید سرانجام تکذیبکنندگان آیات الهی چه شد؟!»( انعام،11) مطالعه تاریخ و سرگذشت پیشینیان، منبع رشد عقل و تکامل اندیشه و برای آیندگان درس آموز است، لذا بخش عظیمی از آیات قرآن مشتمل است بر داستان زندگی گذشتگان که خداوند برای هدایت و تربیت آیندگان در معرض دید و تفکر آنان نهاده و مردم را به سیر در زمین و مطالعه آن فرا می خواند تا سایه روشن این صحنه های زشت و زیبا را بنگرند و آن چه را مایه سعادت آنان بوده است، بگیرند و از آن چه مایه بد فرجامی آنان شده بر حذر باشند.
3- پرسش و کاوش¬گری: قرآن برای شکوفا ساختن فکر و عقل بشری از پرسش استفاده¬های فراوانی کرده کرده است و برخی آیات با صراحت فرمان بر پرسش و سؤال نموده و از آن به عنوان یکی از عوامل اصلی یادگیری و موجب شکوفایی عقل یاد کرده است؛ ( فاسئلوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون): اگرنمی¬دانید، از پژوهندگان کتاب¬های آسمانی جویا شوید
خداوند عقل کامل به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #مصرف_مال_در_ راه_حرام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: در روز قیامت قبل از اینکه انسان قدم از قدم بردارد از او چهار سؤال می شود که یکی از آنها این است که: ...عَمَّا اکْتَسَبَهُ مِنْ أَیْنَ اکْتَسَبَه. از مالش سؤال می شود که از چه راهی به دست آورده و در چه راهی مصرف کرده است. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص56)
انسان نسبت به پولی که به دست می آورد و همچنین نسبت به پولی که هزینه می کند باید توجه داشته باشد که از جهت شرعی دچار گناه و معصیت نشود؛ لذا چند مساله شرعی دربارۀ مال حرام عرض می شود:
1. مصرف کردن مال در راه حرام گناه و خودش نوعی کفران نعمت الهی است و در برخی موارد، مصرف مال در راه حرام، خود نوعی تشویق و ترویج گناه بوده و حرام است. و کسی که مالش را در راه حرام مصرف کند، پرداخت خمس آن مالی که در راه حرام مصرف شده واجب است. (1)
2. هزینه کردن مال در جهت خرید مواد مخدر یا فیلم و عکسهای مبتذل و مستهجن بلکه هر ابزاری که اعتقاد و اخلاق انسان را فاسد کند یا برگزاری مجالس رقص و موسیقی حرام و مانند اینها، حرام است و درآمدی که فردی از این راهها و مشابه این راهها بدست آورد، درآمد حرام محسوب می شود. (2)
3. اگر انسان بخواهد وسیله یا نرم افزاری را تهیه و خریداری کند که دارای استفاده حلال و حرام است اما ترس این باشد که خودش یا خانواده اش به حرام و گناه آلوده می شوند، نباید چنین وسیله را تهیه کند. مثلا استفاده از موبایل های لمسی و دارای نرم افزار اندروید در جهت حلال شرعا اشکالی ندارد ولی در همین مورد اگر کسی می ترسد با خرید چنین موبایلی به گناه آلوده می شود، با توجه به اهمیت گناه نکردن در پیشگاه خداوند، نباید این چنین موبایلی را تهیه کند. (3)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند توفیق دوری از گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1775 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 68 ص: 283 ؛ توضیح المسائل جامع م 2317)
(2) (رساله مراجع م 2055 و 2064 و 2070 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 12 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1403 ؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م 9)
(2) (المسائل المنتخبه(للسیستانی) م 647)
@ahkameharamerazavi
موضوع: #عوامل_رشد_عقل 2
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی(ع) می¬فرماید: أعقل الناس أنظرهم فی العواقب؛ عاقل¬ترین مردم، دوراندیش¬ترین آن¬ها در پایان کارهاست(غررالحکم، ج 2، ص 977، ح 41) یعنی آینده نگری ازعواملی است که موجب رشد عقل میشود.
برخی از مهم¬ترین عوامل شکوفایی عقل عبارت¬اند از:
1-تقوا: خداوند می فرماید: إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا:اگر تقوا پیشه کنید، برای شما [نیروی] تشخیص [حق از باطل] قرار می¬دهد.(آیه 29 انفال)
"فرقان" به معنای چیزی است که میانه¬ی دو چیز دیگر فرق گذارد"فرقان" میان حق و باطل است؛ خواه در اعتقادات باشد و خواه در عمل. "فرقان" در اعتقادات عبارت از؛ جدا کردن ایمان و هدایت از کفر و ضلالت است، و "فرقان" در رأی و نظر نیز جدا کردن فکر صحیح از فکر باطل است. از این¬رو؛ همه-ی این¬ها نتیجه و میوه¬ی درخت تقوا است.
امیرالمؤمنین (ع) می¬فرماید: هر کس نفس خود را تهذیب نکند، از عقل و خرد بهره¬ای نخواهد برد. (غررالحکم، ج 2، ص 1462، ح 198) بنابراین هرچه تهذیب بیشتر شود، انتفاع از عقل نیز به همان میزان بیشتر می¬شود.
2-مشورت: مشورت کردن یعنی در عقل دیگران شریک شدن؛ امام علی(ع) می فرمایند : با خردمندان مشورت کن تا از لغزش و پشیمانی در امان باشی(غرر الحکم، ج 4، ص 179) مشورت به معنای خاموش کردن چراغ عقل و تقلید کورکورانه و ضعف در تفکر نیست؛ بلکه منظور روشنی گرفتن از چراغ عقل دیگران و تقویت فکر خود از طریق افکار اندیشمندان است.
3-همنشینی با علما و دانشمندان؛ طبيعي است که همنشيني با عالمان بر خرد انسان مي افزايد و انسان را رشد مي دهد و در مقابل، همنشيني با سفيهان و جاهلان انسان را از تکامل معنوي و عقلي بازمي دارد. اميرمومنان در اهميت همنشيني با حکيمان مي فرمايد: « مجالسة الحکماء، حياة العقول؛ همنشيني با حکيمان حيات عقلهاست »( غرر الحکم، ج 1، ص 556)
خداوند عقل کامل به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@ahkameharamerazavi
یکشنبه
7/10/1399
ظهر و عصر
موضوع: #فاطمیه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزای حضرت زهرا سلام الله علیها
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و اله به سلمان فرمودند: یَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ فَهُوَ فِی الْجَنَّةِ مَعِی... . کسی که فاطمه دخترم را دوست بدارد در بهشت با من است. (إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی) ؛ ج2 ؛ ص294)
یکی از سؤالاتی که درباره ایام فاطمیه می شود این است که برگزاری مجالس جشن و شادی مثل عروسی و جشن تولد در این ایام چه حکمی دارد؟ و چند روز را به عنوان ایام فاطمیه باید محترم شمرد؟
در جواب این سؤال باید به چند نکته توجه شود:
1. راجع به تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نقلهای متفاوتی است یک نقل آن است که ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله به شهادت رسیدند و نقل دیگر اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند.
2. اما نسبت ایام فاطمیه که مورد سوال مردم متدین و اهل بیت دوست است باید گفت که روزهای آن، بستگی به نظر عرف متدینین جامعه دارد و در هر منطقه یا شهری ممکن است این عرف متفاوت باشد و مقدار روزهای عزاداری در متفاوت در نظر گرفته شود و البته مومنین می توانند به جهت ایجاد وحدت رویه مثلا 5 روز را محاسبه کنند. (1)
3. اما در خصوص برگزاری مجالس جشن و شادی مثل عروسی و جشن تولد در این ایام به طور کلی می گوییم: انجام هر کاری که در نزد مؤمنین توهین و بی احترامی به این ایام و حضرت زهرا سلام الله علیها محسوب شود حرام است؛ هر چند حرام بودن اموری مثل موسیقی های خلاف شرع و رقص حرام اختصاص به این ایام ندارد و در تمامی ایام حرام است اما معصیت و گناه بودن چنین کارهایی در این ایام بیشتر است. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به حرمت بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) روز شهادت حضرت صدیقه سلام الله علیها در سال جاری (13 جمادی الاول (8 دی ماه) و 3 جمادی الثانی (28 دی ماه)) خواهد بود.
(2) (امام خامنه ای، سایت أدمین شماره استفتاء 619124 ؛ سایت مکارم، استفتائات فاطمیه ؛ تبریزی استفتائات جدید ج2 ص1918 ؛ مسائل جدید ج2 ص49 و50)
@ahkameharamerazavi
موضوع: #سواد_آموزی_در_اسلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره اهمیت و عظمت مقام علم؛ می فرماید: « قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون... ؛[ای پیامبر!] بگو: آیا کسی که عالم است با کسی که نمی داند برابر است». ( زمر ، آیه 9 )
از آنجا که دین اسلام آخرین و کامل ترین دین است و یکی از ارزشها کسب علم است , در باره علم بسیار سفارش کرده است که نکاتی در این زمینه عرض میشود:
1- معجزه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم قرآن است که کتابی سراسر معارف و حکمت است واین خودنشان ازاهمیت علم دراسلام داردزیرا می دانید که معجزه دیگر انبیاء کتاب نبوده است و معجزاتی داشته اند که مشاهده ای و تجربی بوده است.
2-قرآن هم سخن خود را با (اقرا)« خواندن » ، « علم » و « کتابت » آغاز کرد و پیوسته مسلمانان را به تفکر و تدبر درهر چه آفریده شده است ، فرا خوانده است.
3-علم اموزی از گهواره تا گور سفارش شده است (اطلبواالعلم من المهد الی اللحد)
4-بخاطر آموختن علم، سفر و مهاجرت به دورترین نقاط سفارش شده است (اطلبواالعلم ولو بالسین)
5-علم آموزی برای همه اعم از زن و مرد است(طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه)
خداوند ما را جزء عالمان دین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #تعظیم_شعائر
مناسبت: شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت 75 روز)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها.
در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: ...مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیَا فِیهِ أَمْرُنَا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوب. هر کس در مجلسی بنشیند که در آن مجلس یاد ما اهل بیت علیهم السلام زنده می شود، قلبش در روزی که قلبها می میرند، نمی میرد. (وسائل الشیعة ؛ ج14 ؛ ص: 502)
یکی از مسائلی که در دین مقدس اسلام وجود دارد مساله تعظیم شعائر الهی است؛ تعظیم شعائر یعنی گرامی داشتن و اهمیت دادن به علامتها و نشانه هایی که انسان از آن علامتها به یاد خدا میافتد و موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود. و یکی از مصادیق تعظیم شعائر، عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام می باشد (1)؛ لذا چند نکته کوتاه درباره آداب و احکام عزاداری بیان می شود:
1. بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و این مجالس همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد. (2)
2. در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی احترامی به اهل بیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که این ها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است. (3)
3. برگزاری مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام با رعایت توصیه های بهداشتی که از طرف ستاد ملی کرونا اعلام می شود، اشکالی ندارد. (4)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (سایت مکارم، استفتائات، عزاداری، شرکت در مجالس عزاداری)
(2) (استفتائات آیت الله مکارم ج1 س575)
(3) (رهبری، سایت لیدر، احکام مناسبتی فاطمیه، س 11 ؛ توضیح المسائل جامع م 2294 ؛ مکارم سایت، استفتائات عزاداری، مجالس شادی در ایام عزاداری ؛ استفتائات تبریزی ج2 س 1918 ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج2 برپایی مجالس عروسی در ایام شهادت معصومین ص49 و50)
(4) (امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، سوال شماره 1134077)
@ahkameharamerazavi
موضوع: #ولایتمداری_حضرت_زهراسلام الله علیها
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام شهادت
سیره عملی حضرت فاطمه(س) نشان می دهد که ایشان اولین حامی و قویترین مدافع ولایت امیرالمومنین علی (ع) بودند. چند نمونه از ولایتمداری ایشان نقل میشود:
1-دفاع از حضرت علی (ع) توسط حضرت زهرا(س) در گفت و گوها و مذاکراتی که ایشان با سایر مسلمانان داشتند اولین نشانه دفاع از ولایت در این شخصیت بود. مثل بیان فضائل حضرت علی(ع) توسط حضرت فاطمه(س) به واسطه شنیدن فرمایشات پیامبر اسلام(ص) در وصف فضل، کمال و ولایت آقا امیرالمومنین علی(ع) که بانوی بزرگوار اسلام از پدر نقل قول می کردند
2-گریه اعتراض برمظللومیت امیرالمومنین که نوعی نبرد حماسی سیاسی بود
3-مخالفت شدید حضرت زهرا (س) برای بردن امام علی(ع) به مسجد برای بیعت با خلیفه اول و دفاع شدید حضرت با وجود جراحت ها و ضربات وارده شده بر بدن.
4-حضرت زهرا(س) در ملاقات با زنان مومنه ای که اهل مدینه بودند و به ملاقاتشان می آمدند با وجود کسالت و جراحت ها در بدن از اوضاع و احوال مسلمانان آگاهی داده و ولایت امیرالمومنین(ع) را یادآوری می کردند. همچنین به همراه حضرت علی به خانه انصار برای بیعت رفت و آمد می کردند، وغدیر خم را یادآور می شدند
5-وصیت آن حضرت بر عدم تشییع پیکرشان یعنی اعتراض به افرادی که منکر ولایت امیرالمومنین (ع) بودند و با حضور خود قصد ظاهرسازی داشتند.همچنین نهان بودن مزار حضرت زهرا(س) نیز نوعی اثبات ولایت است
6-اجازه ندادن به غاصبین حق خلافت برای عیادت زمانی که آن دو برای عیادت ایشان آمدند، اما ایشان آنها را به حضور نپذیرفتند، سپس آنها نزد امیرالمؤمنین(ع) رفته و شرح ماجرا را گفتند و پس از اینکه حضرت امیر(ع) درخواست آنها را به فاطمه(س) رساندند، ایشان عرض کردند: «خانه، خانه شما و من کنیز شمایم. » و حضرت امیر(ع) فرمودند: «اجازه دهید، بیایند»( بحار، ج 28، ص 303)
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@ahkameharamerazavi
دوشنبه
8/10/1399
ظهر و عصر
موضوع: احکام #نذر
مناسبت: شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت 75 روز)
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ... . هر چه انفاق کردید و هر نذری را به عهده گرفتید، یقینا خداوند متعال می داند.(در نتیجه فرمانبر را پاداش می دهد و ستمکار به آیات خدا و حقوق مردم را عذاب می کند.) (سوره بقره، آیه 270)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امروز بنا به نقل 75 روز سالروز شهادت حضرت زهراء سلام الله علیهاست که خدمت همه شما میهمانان فرزندش تسلیت و تعزیت عرض می کنم
یکی از سوالاتی که تعداد زیادی از مؤمنین در این ایام سوال می کنند این است که در سال های گذشته نذر کرده اند که هر سال در این ایام، مجلس عزایی برگزار کنند و از عزاداران پذیرایی کنند و اطعامی نیز صورت بگیرد، حال با وجود شرایط فعلی (ویروس واگیر کرونا)، ممکن است که نتوانند به نذر خود عمل کنند، حال وظیفه چیست؟
در جواب عرض می شود که برای اینکه انجام نذر بر عهده انسان واجب شرعی باشد (یعنی اگر تحلف کند گناه محسوب شود و کفاره بر عهده شخص بیاید) باید شرایطی وجود داشته باشد، که اگر این شرایط وجود نداشته باشد، انجام آن نذر شرعا واجب نیست.
یکی از این شرایط که اگر در نذر نبوده است چیزی بر انسان واجب نشده است صیغه نذر است که به فتوای اکثر مراجع صیغه نذر به این صورت است که بگوید:" برای خدا بر من است که فلان کار را انجام دهم." لذا اگر صیغه نذر را نخوانده باشد و یا اینکه صیغه نذر را به زبان نیاورده باشد و فقط از ذهن خود گذرانده باشد، عمل به چنین نذری واجب نیست.
یکی دیگر از شرایط نذر شرعی این است که در زمان انجام نذر توانایی عمل به نذر را داشته باشد؛ لذا اگر در زمان انجام نذر توانایی عمل به نذر را نداشته باشد، عمل به نذر به فتوای اکثر مراجع تقلید، واجب نیست. (1)
البته در شرایط فعلی که ایام شیوع بیماری است حتی اگر نذر به نحو شرعی نیست توصیه می شود که در صورت امکان و داشتن شرایط (ولو در حد حضور اعضای خانواده)، با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی و زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری (و حتی الامکان برگزاری مراسم در فضای باز) مراسم عزای حضرت صدیقه سلام الله علیها که از افضل قربات است تعطیل نشود.
عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال توفیق عمل به تکالیف دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع م 2641)
@ahkameharamerazavi
موضوع: #علت_سکوت_امام_علی_در_برابر_حمله_به_بیت_وحی
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت
گاهی سوال میشود که چرا امیرالمومنین(ع) با آن همه شجاعت در برابر حمله به خانه اش قیام نکرد؟
اولا: امام شجاعی حکیم بود و جوانب وعواقب بعدی را که{ نابودی اسلام و بازگشت کفر وهمچنین تفرقه میان مسلمین (بحار، ج32، ص61)} بود، در نظر گرفت و حفظ اسلام مهمتر از غصب خلافت ظاهری و حتی شهادت همسرش بود،زیرا تمام معصومین(ع) برای حفظ اسلام شهید شدند.
ثانیا: مثالی مهم: دو مادر ادعای مادری نوزادی داشتند که امام فرمود:بچه را از وسط نصف کنید و به هرکدام نصفش رابدهید؛عواطف مادری باعث شد مادرحقیقی کوتاهبیاید تا بچه نمیرد؛ برای اسلام نیز دو مادر(امام-خلفا)بود که صاحب حقیقی برای حفظ اسلام از حقش گذشت تا توسط 4شمشیر(منافقین-مرتدین-رومیان-پیامبران دروغین) ازبین نرود.
علت در خطر بودن اسلام این بود که: 1-خطر منافقین که ظاهرا اسلام آورده بودند،ولی قلبا ایمان نیاورده بودند (مثل ابوسفیان)بود(سیره بن هشام، ج1، ص584)
2- خطر مرتدین بود که از اسلام برگردند و اصل اسلام به خطر بیفتد که خود امام یکی از علتهای عدم قیامش را همین نامیده است.( انساب الاشراف، ج1، ص587)
3-خطر حمله رومیان بود که قبل از وفات پیامبر(ص) چند بار جنگیده بودند و آماده حمله به اسلام بودند(سیره ابن هشام، ج2، ص642)
4-پیامبران دروغین(مسیلمه و طلیحه) که نماینده پیامبر در یمن را کشته بودند و به سوی مدینه پیشروی می کردند(تاریخ طبری، ج3، ص229-236)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@ahkameharamerazavi